Hai să vedem câteva exemplare de profesori pe care le-am întâlnit prin școlile pe unde am lucrat. Sunt persoane reale. Nu o să le dau numele, este irelevant pentru scopurile noastre.

  1. Profesoară de istorie. Domnișoară bătrână, ieșită de vreo 2 ani la pensie. Și a făcut prelungire de contract, permite legea. Tradiționalistă, aproape habotnică, idei despre trecutul măreț al țării noastre care s-a terminat în 1989. Suntem cel mai măreț, cel mai deștept și cel mai minunat popor, dar n-am avut noroc de-a lungul istoriei și ne-au exploatat (și încă o fac) străinii. Vorbește mult despre lucrurile astea, inclusiv în pauzele pe care le petrece în clasa la care tocmai a avut ora. Elevii sunt terorizați când au oră cu ea pentru că știu că după ea nu mai au pauză. Cu toate astea, este foarte liniștită și blândă, nu ridică tonul, nu taxează la note. Deși majoritatea elevilor ei nu o suportă din cauză că vorbește mult despre alte lucruri decât materia pe care o predă și le mănâncă pauzele, ei au rezultate excepționale la bacalaureat. Nu îi forțează să învețe, nu este exigentă. Cred că îi uzează prin „picătura chinezească”.
  2. Profesoară de matematică. Patruzeci și-un pic de ani. Alcoolică. Seara, la vreo două ore după ce a terminat programul, este deja beată bine și începe să dea telefoane în care (se) plânge incoerent despre diverse lucruri; în principal despre cum pe ea nu o ajută nimeni. La școală se implică la nivel declarativ în activități relativ dificile pe care i le fac până la urmă alții pe care reușește cumva să-i racoleze. Bineînțeles, după aceea, meritele sunt ale ei. Nu știu foarte clar ce face în clasă, dar știu că aproximativ o jumătate dintre elevii ei ajung să facă meditații cu ea indiferent de anul de studiu. Gurile rele spun că asta este tactica ei de mulți ani de zile: nu face în clasă ce trebuie să facă, după care, cu tupeu și gură mare, le spune părinților că TREBUIE să-și mediteze copilul pentru că el nu pricepe în clasă deși ea explică foarte bine. În câteva ocazii a explicat că pentru ea salariul reprezintă doar bani de buzunar. Elevii ei care dau evaluarea națională sau bacalaureatul nu obțin rezultate prea bune.
  3. Profesoară de engleză. Facultate de geografie în limba engleză. Habar n-aveam că există așa ceva. A declarat la un moment dat că nu e nicio diferență între o profesoară și o vânzătoare la magazin alimentar. Nu știu dacă mai e cazul să spun altceva despre ea. Poate doar că la orele ei nu se face nimic altceva decât se copiază în caiete conjugări de verbe și liste de vocabular. Chiar și la clasele mici.
  4. Profesoară de franceză. A intrat în sistem când nu terminase încă facultatea (Spiru, of course) dar soțul era viceprimar în comună. Nu scrie corect românește. Nu prea vorbește pentru că, undeva în adâncul ei, cred că știe că e mai bine să-și țină gura decât să se facă de râs. Este la fel de artificială și plină de substanță ca un balon de săpun. În clasă se transformă în tiran, cere liniște desăvârșită și țipă la elevi, deși la orele ei nu se învață nimic. Se scriu pe tablă texte în franceză, conjugări de verbe, liste de vocabular.
  5. Învățătoare. Vreo 2-3 ani până la pensie. Sincer, nu știu cum reușește să respire fără ajutor. Exemplu clar de analfabet funcțional. Nu este în stare să facă nimic care implică cât de cât ceva gândire logică. Nu este în stare măcar să înțeleagă ce înseamnă documentele didactice (planificări, planuri de lecție etc.), darămite să le mai și conceapă. Nu știe să folosească măcar la nivel de bază calculatorul (sau telefonul smart, pe care de altfel îl are și îl folosește doar pentru apeluri), nu știe să facă o copie xerox, s-a întâmplat să nu știe să-și descuie portiera de la mașină și să ceară ajutor. De altfel, așa se descurcă: cere tot timpul ajutor (a se citi: să-i facă alții treaba). Cumva, găsește oameni care să facă asta. Și reușește atât de bine, încât ani la rând a avut gradație de merit (pentru cei care nu sunt în sistem – asta este cea mai mare bonificație pe care o poate avea un cadru didactic pentru rezultate deosebite).
  6. Profesoară de economie. A lucrat vreo 10-15 ani în sistemul bancar (ghișeu). La un moment dat a înțeles că în învățământ se câștigă mai bine, mai ales dacă prinzi și ore suplimentare. Foarte organizată și conștiincioasă, face bibliorafturi întregi cu documente didactice – planificări, planuri de lecție, fișe de lucru, modele de teste etc. În clasă, informația este prezentată sec, totul este pur teoretic și foarte tehnic. Nu înțelegi nimic dacă nu ai deja ceva studii pe domeniu.

 

Vreo 60% din profesorii pe care i-am cunoscut în 10 ani de sistem: la orele lor se copiază „lecția” de pe tablă, sau se scrie aceeași „lecție” după dictare. Elevii trebuie să memoreze și, pentru evaluare, să repete.

 

O să mai vin și cu alte exemple de profesori/învățătoare. Deocamdată e suficient. În următorul episod voi încerca să dau câteva exemple de cum se fură bani în învățământ ca să înțelegeți de ce sunt totuși atractive pozițiile de decizie (director, contabil-șef, membru în consiliul de administrație etc.), chiar dacă sunt mai prost plătite.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

18 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    #aidepln

    11
  2. #2

    Pe aia de matematica as impusca,o direct, profa de istorie cam seamana cu Tatoiu, simpatica, vorbeste mult, dar da,te,n crucea ma,tii ca vreau sa ma pis si sa fumez o tigara la pauza! Ca vine analfabeta aia de franceza…stilul astora era si prin liceul anilor 90′ ,s,au calmat singuri, ca si,au dat seama ca nu se mai numeau tovarasi, tovarase…noroc cu doamna director de liceu ca ea si,a dat repede seama sa fie cum trebuie si orice problema aveam cu toarsele, le rezolva ea…

    8
  3. #3

    Gradatie de merit: 25 LA suta in plus LA salariu, CA sa stie toata lumea despre ce discutam. Pe timp de 5 ani(scolari).

    15
  4. Ăsta se întâmplă când oameni care iau nota 1, 50 la examenul de titularizare primesc posturi.

    12
    • Asta se întâmplă când profesia de cadru didactic nu mai e deloc atractiva pentru cei competenți. Nu ai de unde alege și decât sa lași catedra goala hai ca merge și ala cu 1,50.

      16
    • #6

      @Pss: Oarecum corect. Dar e un pic mai complicat de atât. Profesoarele de matematică și de economie din exemplul meu au luat titularizarea cu notă mare, ceea ce dovedește că nu este de ajuns să demonstrezi că știi foarte bine teoria ca să fii bun în clasă.

      13
    • Foarte bine spus Ștefan. Dar ce pregătire dpdv al tactului didactic sa ai când modulul se face cum se face iar orele de practica în care se întra la clasa sunt 15 dintre care 10 de asistenta. Adică tinerii profesori vin la clasa cu o experienta de munca practica de doar 5 (cinci) ore.

      2
    • #8

      Ai perfectă dreptate. E unul din motivele pentru care sunt convins, și am mai spus asta, că la momentul ăsta nu mai există soluții sistemice. Ras tot și construit de la zero. Ceea ce e aproape imposibil.

      5
    • #9

      cine sa rada tot, cei ce compun sistemul? sa se rada singuri?:))

  5. #10

    2 #asda

    2
  6. #11

    Hai ca dau și eu câteva exemple, pt obiectivitate o sa fie și câteva bune. Toate sun de la scoli rurale sau temutele scoli de cartier scoli care au în comun: copiii romi.
    1) maica-mea profesoara de biologie vechime vreo 30 de ani în scoli grele. Ok cu materia, dar foarte sufletista. Maica-mea e aia care dacă vede un copil desculț lua de la mine și frate-meu și ducea la școală. În pandemie s-a izolat total de noi ca la ea acasă veneau vreo 6 copii din comunitatea de romi, le făcuse rost de laptop, dar ei nu aveau curent asa ca ii chema la ea, mai făceau un dus, le făcea 2 mese calde. Lecții ținute cât putea ea de bine și de interesant plus management ocupațional. Ei, acum 2 ani a făcut o cădere nervoasa și a început sa facă bălării la școală (vorbea aiurea) după ce un elev a agresat-o sexual (i-a băgat mana sub fusta) și NIMENI dintre colegi nu a susținut-o. Noa de atunci nu mai e om. S-a declanșat o manie ciclica (cine știe cunoaște cum e viata cu diagnosticul asta psihiatric) plus o artrita și acum are pensie de handicap, preda cu jumătate de norma, are ea dreptul sa își aleagă clasele.
    2) învățătoare tânără (22 de ani) absolventa de liceu pedagogic și facultate. Foarte competenta din toate punctele de vedere, constant frecata la cap de 2 mamiki: mvai dar fătuci asta ce ne poate învață ea copiii noștri ca e tânără și nici nu are copii. După un an de șicane își baga piciorul și pleacă în Germani pt a fi educatoare. Bine a făcut.
    3) profesor la vreo 50 de ani genul tare pe materie, dar terorist. Visul umed al părinților incapabili sa își tina sub control proprii copii. Acel domn care le știe el pe toate, el e cel mai deștept, restul sunt prosti. 10 e nota profesorului ai 9 dacă el e bine dispus, 8 dacă știi totul “la perfectie” etc
    4) tânărul absolvent de orice care a făcut și el modulul pedagogic ca de ce nu. Întra la clasa după 15 ore de pregătire practica – din alea 10 de observare, deci vine cu o experienta de predare de CINCI ORE!!- și după maxim un semestru își da demisia.

    19
    • #12

      @Pss Îmi pare foarte rău de mama ta, așa implicare și dăruire se întâlnesc mai rar în zilele noastre.
      Exemplele nr. 2, 3 și 4 le-am întâlnit și eu, cred că sunt prezente cam în orice școală.

      11
  7. #13

    Astea sunt probleme pe care nu le rezolvi cu salarii mai mari.

    4
    • #14

      Exact. Dar văzând oamenii din sistem, îți dai seama de ce la greve revendicările salariale sunt doar un punct printre altele, iar greva încetează când se măresc salariile chiar dacă restul cererilor sunt ignorate.

      6
  8. În 2 zile fac pt Scoala Altfel, la clasa pustiului meu, zi de experimente stiintifice: biologie, fizica si chimie.

    La clasa a 4-a. Ii invat metoda stiintifica.

    Am muncit 2 zile (20 de ore) la prezentare si un caiet de experimente in care sa isi treaca rezultatele.

    Plus cam 1500 lei cheltuiti ca sa iau materiale, sa poata EI face experimentele si sa se joace.

    4 ore de “predat”. Asta e investitia de timp si bani incat sa iasa ceva misto.

    Nu pot sa judec pe nimeni ca nu vrea sa faca asta.

    13
  9. Cunosc o profesoară de religie, rudă prin alianță (de departe), domnișoară bătrână, cred că nu are “toate țiglele pe casă”, acum pensionară.
    Este o obișnuită a mănăstirilor din zona lor (Moldova), religia este dusă la rang de obsesie, de boală.
    Știți cum este să primești la orice oră din zi și din noapte SMS că e nu știu ce emisiune pe TV Trimitas sau că vorbește părintele nu știu care la nu știu ce post de radio sau TV?
    Are cred că zeci de numere, tot i le blochez pe telefonul nevestei, dar tot mai vin mesaje.
    Pe mine nu mă mai contactează, eu am minte puțină, m-am făcut acum câțiva ani că nu știu cine este și m-am luat de ea urât de tot. 🙂
    Când “am recunoscut-o” 🙂 mi-am cerut spășit scuze. 🙂
    Măcar am liniștit-o. 🙂
    În schimb văd că la liceu la fiul meu profesorii sunt mai mult decât OK și nu este un liceu “de fițe”, l-am ales pe principiul apropierii de casă.
    Copilul care ura școala, acum s-a schimbat, povestește cu plăcere despre cum a fost ora, iar profesorii îi plac aproape toți.
    Parcă a înflorit, suntem tare mulțumiți.

    12
  10. #17

    Pentru mine nr. de profesori buni si foarte buni il depaseste bine de tot pe cel de profesori mai putin talentati.
    Probabil ca fiind nascut prin anii 70…ma rog.
    Profesorii de istorie, imediat dupa Revolutie, au fost avizi sa ne prezinte istoria netrunchiata…iar scoala noastra de istorie e foarte buna. Nu stiu cum de o asemenea profesoara (de istorie) poate considera ca cea mai buna Ro a fost inainte de 89…nu stiu.
    La Mate, in liceu, am avut o profa care te facea sa intelegi din clasa ceea ce vad acum la copii mei ca trebuie sa toceasca si sa caute pe net acasa. Teorema celor trei perpendiculare e unul dintre exemplele care-mi vin in minte. Ori sunt slab pregatiti unii profesori de acum ori sunt dezinteresati
    La Romana, tot in liceu, am avut un profesor care i-a fost profesor si tatalui meu. O somitate in oras. Foarte drastic, insa in sensul pozitiv. Am citit cu pasiune lecturile obligatorii pentru ca nu ne-a dictat el ce trebuie sa intelegem, ci trebuia sa citim pentru a discuta impreuna ce e in Ion, ce e în Ultima noapte, etc.
    Si altii, multi altii…
    Da existau si petarde de profesori, insa eu am avut parte de oameni foarte bine pregatiti si dedicati meseriei.
    Si acum vad profesori tineri foarte dedicati: la limbi straine, la Fizica, la Chimie, la Biologie, dar vad si profesori blazati si ramasi inchistati in trecutul comunist de predare (cum e la Mate – teme peste teme, exercitii, caietele cu tot felul de formule, ascultat copii sub presiunea terorii notei mici, sanctionati la cea mai mica greseala, etc).
    Nu stiu daca se poate reforma sistemul. Ce stiu sau, mai bine zis, ceea ce cred ca stiu e faptul ca trebuie reformat.

    1
    • #18

      Mai dați și pe la sate, mai dați și pe la liceele industriale sau cele din coada clasamentului. Școlile de elita sunt o bula a privilegiilor cam din toate punctele de vedere: resurse, calitatea personalului, calitatea elevilor. Mai dați și prin școlile frecventate de romi, copii din sistemul de protecție, școlile de la sate unde copiii vin la școală pt masa calda (recent multe scoli din mediul rural au accesat un program de prevenire a abandonului școlar prin oferirea unei mese calde – deci stimulul care îl tine pe copil la școală e dorința de a manca o masa calda…) vedeți acolo cât de competenți sunt profesorii. Vedeți câți au vechime în școală, vedeți în ce condiții învață copiii, vedeți ce resurse au la îndemână profesorii pentru a tine lecțiile…

      3