Deja sunt cozi la serviceurile auto, băieți care vor să se conformeze legii și își instalează cauciucuri de iarnă. Mi-am luat și eu, așa cum am zis, second handuri, niște Continentale aproape noi. Să vedeți ce haios a fost în weekend, când am plecat la Constanța în pantaloni scurți i maiou mulat pe mușchi, afară fiind 29 grade și m-am întors la 9 grade, leșinat de frig.
Dar altceva vreau să spun. Cred că legea asta a caucioacelor de iarnă este interpretată greșit, în favoarea firmelor importatoare de anvelope de iarnă. De ce zic asta?
Pentru că peste tot se bate moneda că de la 1 Noiembrie sunt obligatorii anvelopele de iarnă, rromâni, fugiți și vă cumpărați cauciucuri de iarnă, că vă ucide poliția, debandadă și necaz.
Iar legea este foarte clară și foarte simplă.
28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna
autovehiculul nu este dotat, la circulatia pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, cu anvelope de iarna
Deci se specifică FOARTE CLAR că e vorba de drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, în nici un caz orice fel de drum, doar că e 1 Noiembrie.
Nu aș vrea să fiu greșit înțeles, sunt adeptul anvelopelor de iarnă fără doar și poate și asta din proprie experiență, când patinam pe munte ca un erou. Dar parcă prea se încearcă mințirea rromânilor cu orice preț, întru prea-slăvirea zeului ban.
Laura
NOU
Deacord si vreau sa cred ca este mai mare procentul celor care stiau prevederile legii decat oilor care cred ca la 1 noiembrie e musai sa ai montate anvelope de iarna, fie ca e sau nu zapada pe jos.
Altceva vreau sa zic.
Acum 2 ani, cand a dat prima zapada, chiar a doua zi aveam programata o plecare la Moeciu. Dau buzna cu anvelopele de iarna in portbagaj la o vulcanizare. Deci oameni buni, la toate vulcanizarile dein Pitesti erau cozi de minim 20 de masini. Faceti si voi calculul la timpul de lucru/masina ori numarul lor sa vedeti cam cat am asteptat in frig sa pun cauciucurile.
Mai mult ca sigur si anul asta va fi la fel, poate chiar mai rau.
In concluzie, nu stau sa astept prima zapada ca nu-i deloc cea mai buna solutie.
Daca vremea se mentine rece, dupa 15 octombrie le voi monta, pt ca atunci nu mai sunt asa multe inconveniente daca rulezi cu cele de iarna.
Problema este daca se incalzeste vremea. Efectele le stim cu totii. (consum marit, uzura mare, zgomot la ruliu etc.)
NOU
baxter » ma gandesc sa le pun undeva dupa 20 octombrie, cand incep sa fiu relativ sigur ca e mai greu sa treaca termometrul peste 15 grade. desi, dupa cum se manifesta vremea in ultimul timp…
NOU
@ARhi, uite, eu WE viitor am programat a o iesire la munte. Cum fac bre? Pe bune acum.
Daca in loc de Constanta alegeai muntele, te dadeai cu “schiurile” pe DN1 🙂
NOU
baxter » iti pui caucioacele, clar. eu era sa mor cu anvelope de iarna pe munte. nu e de gluma
NOU
Deci ”crecă” n-am inteles eu bine : gumele le-ai luat de la Constanta?
NOU
Ca fapt divers, am auzit o chestie cum ca imi trebuie si nu stiu ce declaratie de conformitate sau ceva de genul de la service-ul unde am montat cauciucurile si ca daca nu am aia e cam fi …. Chestia e ca eu am luat cauciucurile de iarna pe fata prin iunie(ca tot romanul care isi face iarna car si vara sanie) si le-am pus direct pe masina si nene ala de la vulcanizare nu mi-a dat nici o declaratie sau altceva. Oare chiar sa am probleme din cauza asta sau nu am inteles eu prea bine? 😐
NOU
Dupa cum am zis si eu aici bloghita.info/cum-e-treaba-cu-gumele-de-iarna/ alea All-seazon sunt ilegale si iei amenda doar daca incurci, chiar daca e zapada/polei/aur pe jos.
NOU
Bloghita » Am vazut recent la o pasarica din online care era foarte multumita ca are all season si ca e legal. Am ras si am mers mai departe:)))
NOU
in lege scrie inclusiv de all-seaSon, daca au M+S (check)
au iesit multe articole azi prin presa, toate pornite de fapt de la un neanea de la RAR care zice el ca trebuie si fulg (check) si varf de munte (check)
si faza si mai misto de la nenea: ca trebuie certificat de conformitate. din pacate nu e asta legea
voi radeti de all-seasonul meu, eu voi merge cu ele pt ca nu investesc in asa ceva doar pt ca un nenea de nu stiu unde are el o alta interpretare a legii
NOU
Pi$ pe ele de anvelope, n-am nevoie … pentru ca n-am masina !! :))
NOU
Stiti cumva daca e obligatoriu toate cauciucurile sa fie de iarna sau doar cele de pe rotile de tractiune, ca uite ce scrie si nu-s lamurita:
“28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate;”.
NOU
Toate!!!
Nu stiu daca asa scrie la lege , dar pt siguranta ta, pune pe toate!!!
NOU
toate rotile. axa de trsactiune e doar ptr masinila mai mari de 3.5 tone
NOU
Nu fi fraiera. Pune numa’ pe fata ca sa poti face drift-uri in giratorii.
NOU
Eu sunt oarecum in grafic cu legea asta. Vara asta chiar trebuia sa-mi schimb anvelopele. M-am dus sa caut niste SH-uri, si culmea am gasit numai de iarna pe dimensiunea mea. Si am luat 2 de iarna, montate pe fata. Vineri, vine iar un transport din Germania cu SH-uri, mai bag 2 si pe spate si gata. Ca idee, am masurat carnea de pe ele, si aveau 6mm. Habar n-am cat au unele noi, dar pare mai mult decat destul 6mm.
NOU
Pai principiul e foarte simplu. Depozitul mondial de dobitoci e in Romania, fara doar si poate…de aici pleaca astfel de strategii. Apar doua articole in ziare, 3 papagali la tv si lumea va da navala sa-si schimbe anvelopele fara sa stie de ce. Functioneaza totdeauna in tara asta.
Bineinteles ca e o aberatie sa mergi cu cauciucuri de iarna daca e uscat pe jos, dar lucrul asta e neinsemnat.
NOU
NV » nu e chiar aberatie, la sub 7 grade, cauciucurile de vara se intaresc si isi pierd aderenta
NOU
corect, cand e ger, anvelopele de vara se fac tun si daca ai ghinionul sa prinzi ceva zapadica/polei cu ele, e trist de tot. Cand e uscat pe jos e alta treaba…de acord ca pierzi ceva din aderenta cand e ger si esti pe anvelope de vara…dar cred ca e de preferat, decat sa mergi cu roti de iarna pe uscat si pe 10 grade de exemplu….ti le faci tandari.
NOU
chiar e adevarat ca ti le faci tandari? eu stiu oameni care au umblat toata vara cu cauciucuri de iarna (si vara asta au fost si temperaturi de peste 30 de grade), iar cauciucurile nu arata uzate deloc…
uite o chestie de testat la mith busters
NOU
@Corcodusul
Se uzeaza mult mai repede. Testat.
NOU
in tarile nordice de la 1 noiembrie e obligatoriu si mi se pare normal sa fie obligatoriu si in ro ca altfle iarna iar o sa ia pe toti prin surprindere de parca o ninsoare in noiembrie e o surpriza egala cu o ninsoare in august…
NOU
Le pui cand da prima ninsoare si le dai jos in primavara. Simplu.
NOU
daca astepti pana la prima ninsoare atunci fii pregatit sa pierzi cateva ore bune, chiar o zi intreaga, la vulcanizare…
caci majoritatea doar la prima zapada se trezesc sa-si puna anvelopele de iarna 😉
NOU
… In ianuarie in Franta in supermarcheuri erau afise cu “Ne pare rau ca n-avem ..x.., nu putem aproviziona din cauza de autostrazi inchise datorita zapezii”… Nu mai vbesc de ambuteiaje create de patinatori pe 4 roti care n-au vazut zapada in oras toata viata lor. Geaba… Tot la intelepciunea prezidentului cu “Iarna nu-i ca vara ajungem”…
NOU
Imi pare bine ca ti-ai schimbat parerea Arhi si ti-ai cumparat cauciucuri de iarna.
NOU
Asa cum un sofer normal adapteaza viteza daca e ploaie, tot asa adapteaza daca e ger afara.
Anvelopele astea-s doar o afacere si oamenii aplaudeaza cum li se iau banii; pana acum cativa ani nici nu exista notiunea de anvelope de iarna; in curand o sa ne ceara si anvelope de poaie ca la formula 1 si o sa se infiinteze unitati de pit stop din 10 in 10 km sa schimbam pneurile in functie de vreme, si tot vor fi comentatori care vor spune ‘da, e o masura necesara si de bun simt ca pneurile sa fie adaptate conditiilor meteo’.
NOU
Esti retard/a!!!! Dar rrrrau!!!!!!!!! Adapteaza tu in plm viteza cand vrei sa urci pe Paraul Rece sau vrei sa cobori din Poiana pe zapada ca tot ala te numesti, (adica PROST). Din cauza astora ca tine suntem noi unde suntem….
NOU
Sunt pline orasele de dinastia ca tine care adapteaza viteza la gerul de afara. Deaia se circula cu 20 km/h pe bulevarde cu mai multe benzi.
NOU
@Adi: nu-i asa simplu. Alea de vara se intaresc la temperaturi scazute si mergi ca pe roti de plastic. Nu-i musai sa fie zapada.
Eu m-am lecuit definitiv dupa o experienta patita acu’ vreo cativa ani. Drumuri curatate de zapada, dar frig afara, curba de 90 de grade (intrare in parcare) luata cu 20 km/h, cu frana de motor, totul ca la carte – s-a dus masina sanie si s-a proptit fix in trotuarul de vizavi. Putea sa fie un stalp sau un pieton acolo… Primavara urmatoare am schimbat masina si prima investitie a fost un set de jenti si cu o tura de cauciucuri, 500 de euro bine cheltuiti.
NOU
Arhi, un sfat de unde pot achizitiona ceva gume SH la un pret rezonabil? Multumesc.
NOU
dragos » D-mi un mail pe admin la arhiblog punct ro
NOU
@baxter – uite eu d-aia am investit si in niste jante noi (mi-am luat jante de aliaj pentru cauciucurile de vara si le-am lasate pe cele de iarna pe jantele de tabla originale). Le schimb acasa si economisesc atat timp cat si bani!
NOU
vlad » ideea cu jantele nu e rea deloc
NOU
la cati bani am bagat la schimbat in fiecare iarna si primvara niste jante de schimb sunt chiar indicate
NOU
Dacă tot ai de gând să schimbi şi să foloseşti cauciucuri de iarnă nu prea are mare importanţă dacă o faci la 1 noiembrie sau la prima zăpadă, disconfortul este acelaşi, mai cu seamă depozitarea la bloc 🙂
NOU
Tot citind legile pe tema cauciucurilor de iarna aflu ca de fapt “capetele de creta” susti sus si tare ca trebuie cauciucuri de iarna dupa 1 nov indiferent de conditiile meteo.
Eu personal am un 4×4 incaltat cu gumari de iarna in fiecare iarna de vreo cativa ani si care merge brici cat o fi el poleiul de mare, insa cealalta cu tractiune fata nu am “incaltat-o” de iarna si nici nu am de gand avand in vedere ca circul cu ea numai in oras, un oras cu strazi bine curatate mai mereu. Asa ca abia astept sa se ia de mine un cap de creta prin decembrie cand ma va gasi circuland cu cauciucuri de vara pe un drum citadin perfect uscat!!
NOU
Şi dacă ştie cineva unde găsesc jante second-hand din tablă 185/65 R15 (ptr. Logan) mi-ar face un mare bine să-mi spună 🙂 Dar nu aşa: caută pe Google, ci în mod ferm la locul X găseşti, că deja de-un an tot caut.
Sigur, ar fi ideal să fie din Timişoara, dar mă descurc şi cu Bucureşti.
NOU
Cu ce sunt mai rele Pirelli ale mele noi noute, all-seasons, decat niste jafuri second hand de iarna? Atunci cand legea e absurda, imi arog libertatea sa o ignor… Binele invinge, toate cartile bune zice ca binele… invinge.
NOU
zice, zice; toate zice…
NOU
Eu le-am pus deja.
NOU
Cred ca anul asta nu vor scoate in strada nici un utilaj de deszapezit, doar ca sa-i arda cu amenzi pe cat mai multi, ca e criza si e nevoie mare de bani la buget.
NOU
cheltuiala asta o ai o data la doi ani pentru ca, ca si pentru mine, anvelopele de iarna tin cel putin doua sezoane.
daca nu faci drifturi si le schimbi la timp.
NOU
La noi autoritatile sunt mereu “luate prin surprindere” de zapada, deci vom intra sigur sub “incidenta legii”. Probabil de-aia nu au specificat o data de la care sa-ti pui cauciucele.
Din punctul meu de vedere, am venit pe lume din cauza unui cauciuc rupt, nu vreau sa o parasesc tot din cauza unuia. 😀
NOU
Cititori premium, nene !
Jumatate dintre astia care o ard aiurea aici pe blog n-au 1000 de lei o data la 2-3 ani pentru a achizitiona un set de anvelope de iarna.
Mai mult de atat, n-au circulat in viata lor cu cu niste anvelope de iarna bune astfel incat sa observe diferenta si sa realizeze ca anvelopele de sezon nu mai sunt un mit.
PS: Daca tot cumparati anvelope second hand, incercati ceva cu DOTu’ din 4 cifre. Nu de alta dar cumparand anvelope de iarna din 199x nu cred ca rezolvati mare lucru.
NOU
Intreb si eu, care e diferenta vizibila dintre cauciucurile de vara si de iarna(ma refer la felul in care arata), adica cum isi da seama nenea politistul ca eu n-am cauciucuri de iarna?
NOU
Uite ca zice si PROtv-ul ceva pe tema asta, link.
Arhi, vezi la 2:08 ca zice sa ne ferim de anvelope de iarna SH . Cica nu au documentele obligatorii pentru control.
NOU
ubergigi » nu exista nicaieri prevederea cu documentele obligatorii. si-a dat azi cu parerea un imbecil de la circulatie, dar e doar in mintea lui
NOU
Pai daca asa considera unu de la circulatie, ar putea sa considere si politistul care ne opreste in trafic, anume ca nu avem/nu am cauciucuri de iarna, si sa ne dea amenda. Apoi conform legii sa o putem contesta, dar ar fi ceva bataie de cap.
PS. eu am mers pe varianta all season pe toate 4 rotile.
NOU
ubergigi » politia poate sa considere orice. nu sunt vestiti chiar pentru agerime
NOU
Nu o sa mai loc de oameni nebuni in preajma lui 1 nov. cu schimbatul , cumparatul celor 4 cauciucuri de iarna, si da d-le ARHI, procentul carora intr-adevar le foloseste aceasta investitie este invers proportional cu cel carora le vor cumpara. TOTI, dar absolut toti pensionarii cu masina vor da iama sa le monteze ei primii, nu conteaza ca mai mult de jumatate dintre ei nu vor misca masina din parcare toata iarna, ca vorba aia , este periculos pe zapada, gheata, polei, mai bine ma duc cu autobuzul, dar au zis aia la tv ca trebuie.SI acest lucru este similar cu cozile de la administratiile financiare de la inceput de an, iar cu personaje pensionare in prim plan.Si revenind la treaba cu cauciucuri de iarna, pun pariu ca majoritatea, cu M MARE, nu a inteles ca OBLIGATIVITATEA folosirii lor se refera exclusiv la drumurile acoperite CU ZAPADA , POLEI , GHEATA.DA, ACEASTA MAJORITATE SE DUCE LA VOT DE FIECARE DATA SI VOTEAZA GRESIT .Oricum ambuteiaje tot o sa se intample, masini in sant tot o sa fie pe soselele patriei la iarna din cauza celor care nu si-au montat ce trebuie pe masina pe motivul ca n-au stiut ca ninge,ca de la moara pina la gara ce se poate intampla?,etc. Asta este o alta categorie mai mica de cetateni decat cea de mai sus,dar mult mai prezenta pe drumurile publice, cu toate ca numarul este mai mic decat ceilalti . SI impreuna fac majoritatea aia covarsitoare, aia cu votatul aiurea.
NOU
A fost ieri seara la Stiri la TVR1 un nene politist foarte mare in grad ( multe stele pe umeri ) care a spus foarte clar :
1. Cele all-seasons sunt ok daca scrie pe ele M+S si/sau fulgul de zapada
2. Daca pe 2 te opreste politia si afara sunt 15 grade si soare nu au ce sa iti faca , daca e polei/zapada/mocirla iti dau amenda .
Si chiar a insistat prezentatorul pe pct 2 asa ca oricine a vazut emisiunea nu are cum sa aiba vreun dubiu . Legat de cine stie ce prostii de avize a spus ca verificarea se face foarte precis ochiometric daca are fulg/m+s e bine daca nu are amenda si gata .
Montatul astept pana o sa fie sub 10 grade constant , daca apare brusc zapada dureaza 30 min sa scot rotile de iarna din magazie si sa mi le pun singur pe masina ( avantajul rotilor complete echipate de iarna 😀 )
NOU
Eu nu-mi pun anvelope de iarnă…www.flickr.com/photos/karenhidalgo/5568765167/ Poate la anu, cine ştie…
Faptul că nu voi putea circula decât dacă e uscat asfaltul nu mă deranjează foarte tare…
NOU
De unde ai luat ARHI cauciucurile? Ma intereseaza si pe mine.
NOU
costelbusuioc » da-mi un mail