Când am fost la Beer o Clock, chelnerul de acolo povestea, foarte ultragiat, cum s-a certat el cu un automobilist și cum ăla nu înțelegea că el, ca biciclist, are dreptul la o bandă întreagă și că automobiliștii sunt idioți. Da, e greu să fii participant la trafic când nu știi codul rutier și de asta ar trebui interzisă și circulația bicicletelor pe străzi, dacă nu ai o categorie oarecare de permis.
Să spicuim din codul rutier:
Utilizarea partii carosabile
Art. 100. – Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. In cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru mopede, biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse si pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol.
Reținem cuvântul magic ACOSTAMENT, da?
ACOSTAMÉNT, acostamente, s. n. Fâșie laterală din platforma unei șosele, cuprinsă între marginea părții carosabile și marginea șoselei. – După fr. accotement.
În traducere liberă, marginea drumului. S-a înțeles? Bicicliștii NU DISPUN DE O BANDĂ ci circulă pe marginea șoselei, neîncurcând traficul.
Dealtfel, regula este stipulată și la obligații.
Se interzice conducatorilor de biciclete sau de mopede:
i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista o cale laterala, o poteca sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;
k) sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stanga;
Ce reținem în plus de aici?
Că în parcuri circuli cu bicicleta, dacă nu încurci pietonii. Nu se specifică NICĂIERI că în parc pietonii trebuie să sară în lături la văzul unui ciclopedist.
O altă chesti este că pistele de bicicliști sunt cu sens unic. Pe partea dreptă a șoselei sunt pe dreapta, pe stânga, sunt pe stânga. Dacă ești pe sens invers săgeților respective, NU AI NICI UN DREPT SĂ FII ACOLO.
E bine să citiți codul ăla rutier, înainte de a vă cere drepturi inexistente.
NOU
pe mine nu ma enerveaza biciclistii cit ma enerveaza idiotii care ii depasesc si intra pe contrasens fara sa se asigure sau in speranta ca tu vei reduce viteza cind ei ar trebui sa faca asta.
NOU
btw, in Romania exista jocul ala numit play chicken?
NOU
Piste pentru biciclete, drepturi ale bicilistilor… ?! la noi ?!? =))
NOU
Biciclistii sunt mai habauci decat femeile la volan.Sunt foarte imprevizibili,schimba directia aiurea,fara sa semnalizeze intentia,plus se poate dezechilibra in orice moment,cade,tu fiind in spatele lui la 80km/h esti cam bun de plata.Biciclistii NU au ce sa caute pe carosabil,asta pentru siguranta lor si a soferilor.Daca e sa gandim si altfel n-ai nevoie de curs pentru a merge cu bicicleta dar din moment ce circuli pe drumurile publice,nitica teorie nu strica asa ca imi sustin teorie,biciclistii NU au ce cauta pe carosabil.
NOU
@mitzabiciclizda: aia cu dezechilibratul în orice moment e de aur. Păi și șoferii pot trage „în orice moment” din greșeală de volan, deci propun să se dea lege să poți să circuli doar tu pe carosabil.
NOU
Red » mie mi-a intrat roata intr sinele de tramvai si am cazut fix in fata unui volkswagen, care a avut bunatatea sa traga de volan, ca altfel eram ingeras. da, ai mai multe sanse sa cazi, ca biciclist, decat eu sa trag de volan aiurea
NOU
@red ai vorbit de toti banii,compari stabilitatea pe care o ai pe 4 roti cu cea pe 2 roti+ ca in masina esti totusi protejat de caroserie,pe bicicleta esti infinit mai vulnerabil
NOU
@mitzabiciclizda: dacă vorbim de stabilitate pe două roți, atunci poate că ar fi bine ca nici motocicletele să nu mai circule pe carosabil. Că și pe motocicletă ești vulnerabil.
Da, ești mai vulnerabil pe bicicletă, dar în mașină ai un potențial distructiv mult mai mare, tocmai din cauza caroseriei ăleia. Deci un șofer prost (că și ăia pot fi imprevizibili, pot schimba direcția aiurea fără să semnalizeze etc) poate fi la fel de periculos ca un biciclist prost. Deci rămân la propunerea mea, ca tu să fii singurul care să aibă dreptul de a conduce pe carosabil.
NOU
Se pot intampla la fel de multe si in masina, sunt de acord cu red. Eu m-am uitat 2 secunde pe geam, iar cei din fata mea, intre timp, oprisera. L-am pocnit p-ala din fata. La fel de bine poti sa te uiti dupa bucile uneia si sa-l pocnesti pe unu. I s-a intamplat lu taica-miu. La fel de bine poate sa ti se para tie ceva si sa tragi aiurea de volan. Sa ti se para ca iese unu cam tare, de pe o straduta laterala, sau ca iti sare un caine, sau sa vrei sa eviti o groapa. plm…
NOU
Tu mergi cu 80 km/h în oraș?
NOU
Mai tare decat biciclistii care merge pe mijlocul drumului ma enerveaza aia care merg pe trotuar.
NOU
Mai rai sunt aia care merg pe drum pe contrasens!
NOU
arhi, la primu citat ti-a scapat expresia-cheie “si pe”. Iar punctul p confirma ca ai dreptul sa circuli pe prima banda in caz ca nu exista cai de deplasare laterale.
Nu am auzit de nici un biciclist care sa-mi povesteasca de “drepturi imuabile”. Ah, ai dat tu de un bou. Probabil ruda cu ala care blocheaza trotuarul cu masina sau circula pe trotuar intre Arc si Piata Presei pentru ca soseaua este aglomerata.
NOU
pigbrother » sweet prince, distanta dintre a a avea voie si pe, in cazul in care e ocupat, si AM DREPTUL LA O INTREAGA BANDA, e mare rau
NOU
Art 100 ala zice asa: Daca nu ai pista de biciclete (cum au toate tarile unde lumea se spala cu sapun si apa calda inainte de a iesi din casa) poti circula si pe acostament (un fel de “noi stim ca nu prea-s piste da facem soseaua cu 5 cm de acostament cat sa incapa o roata de bicicleta si-ti dam voie sa circuli p-acolo, treaca de la noi”).
Acuma alta intrebare pentru biciclistii cretini care circula pe trotuar (unde nu e trasata cu creta galbena nicio pseudo-pista) si claxoneaza pietonii de acolo: dupa ce ca aveti dreptul la o banda intreaga, aveti dreptul si la un trotuar intreg in creierul ala neted al vostru?
NOU
du-te mah, adica tu zici ca ei e ecologisti degeaba? pe aleile din parc au prioritate biciclistii, plimbaretii pe 2 picioare sa stea acas` daca nu le convine.
la fel, aia care traverseaza pe TRECECEREA DE PIETONI calare sunt la fel de protejati de ” scuturile de energie” branduite Enterprise( din star trek, bah) ca si pietonii care mor cu dreptatea in mana (hmm…) pe trecerea de pietoni. Ca ei au prioritate si nu tre` sa se asigure… ia, chiar, baga un vis ceva la noapte, da un raspuns mestere: ti-e mai cald mirosind papadia la radacina acum ca stii ca AI AVUT prioritate?
DOI la mana, eu personal cu mana mea si fruntea din dotare l-am trimis la maxilo-faciale pe unu` de asta prioritar pe pista de biciclete care considera ca prioritatea lui justifica sa dea peste o femeie care isi plimba bebeul in carucior pe aleea trasata pt zeii pe 2 roti.
Deci, citez : ai grija, doamna, de copil, nu vezi unde esti? ce cauti pe unde umbla bicicleta??raspuns => perversa ca pe tg ocna si un cap intre dinti.
Detalii: Nu, n-o cunosc pe ea, cum nu-l cunosc nici pe el, zeul cu dintii plecati in delegatie.
Locatie: Timisoara.
PS da, era pista pt biciclisti( de aia vopsita pe juma` de trotuar, ca deh, suntem civilizati) , nu avea ce cauta muierea acolo- asta nu inseamna ca dai peste ea si copil si trimiti copilul de cateva luni la spital cu capul spart si o mana rupta, vita care esti tu animal, boule fara dinti!!
NOU
Pumnii mei n-are minte
Bate tot ce-i sta ‘nainte! :p
NOU
In tarile cu apa calda copilul ala nu mai manca 2 luni din cauza amenzii pe care si-o lua ma-sa pentru ca-l plimba pe pista de biciclisti. Iar pe tine te culegea ma-ta de la parnaie…
Dar la noi in cacatu’ asta de tara are dreptate cine e mai tare-n clont.
NOU
vladut » in tarile cu apa calda, pista de biciclisti nu ii impiedica pe pietoni sa mearga pe trotuar
NOU
@vladutz eu nu cred ca in tarile alea cu apa calda scapi neatins daca ranesti intentionat un copil, fie si pe pista pe biciclisti unde n-are ce cauta. Auzi la el, n-are ce cauta acolo, sa-i calcam pe cap. Si copilul si pe ma-sa, ce plm.
Daca faci de astea n-ai bani tu si tot neamul sa platesti daunele.
Cum nu cred ca in tarile cu apa calda dai cu vopsea pe trotuar si gata, ai pista de biclisti.
Nu sunt de acord cu ce zice ASdfix ca a facut dar nici nu-l condamn. Mai trebuie si cate unu` ca el care sa se murdareasca un pic daca noi n-avem curajul.
NOU
Vai de capul tau ce zbiara la tine nemtii cand stai pe pista de biciclete. No way sa-ti plimbi copilul pe acolo! Acum la noi in stil specific divide et impera ne ciondanim unii cu altii. Pistele alea sunt un drept al biciclistilor, pe care le-au trasat autoritatile pe trotuar ciuntind un drept al pietonilor.
NOU
@arhi: evident!
NOU
@Vladut daca eram in tarile cu apa calda nu era nevoie sa fac ce am facut. Din nefericire pt dobitoci nu traim acolo, traim aci. Si aci e foarte posibil sa dai de unu` ca mine care mai are sange in instalatie si nu se teme sa plateasca 1000 lei taxa (unii ii zic amenda, detalii) pt. predarea unei lectii cu mijloace contondente sa bage si dobitocii la cap ca smecheriile si figurile de mare bastan si zeu tare-n clont nu s-au oprit la ei in sat. Intotdeauna exista unu cu coaie mai mari.
Trei la mana- imi place cum ti se rupe de copilul ala saracul care n-are nici o vina si apari tu, marele explorator si cunoscator a 7-8 tari civilizate cu apa calda si imi explici cum ma-sa e de vina si ce bou parnaias sunt eu ca i-am bagat dintii pe gat cretinului de biciclist. Nu cretinul care putea fi om dar a ales sa fie animal si sa ii rupa mana dand peste el. Este un copil, civilizatule care esti. Ce plm e asa greu de inteles?
@Marian ms. Sincer acum, mi-ar place sa nu fie nevoie de din astia ca mine, dar traim in tara asta de cacat si daca de pumni e nevoie, apai pumni sa fie.
NOU
@Vladut
Vad ca sunt inca in moderare. Fac un rezumat si iti zic ca daca tie ti se pare normal” copilul ala nu mai manca 2 luni din cauza amenzii pe care si-o lua ma-sa pentru ca-l plimba pe pista de biciclisti.” Esti un dobitoc . Copilul n-are nici o vina, indiferent de lege si de cat de proasta e ma-ta. Daca ai alte argumente, Timisoara, tel. 0721 741501. Dau o bere dupa ce iti rup capu`, promit.
NOU
NOU
Ce înțeleg eu din ce ai postat din lege este că dacă n-ai nici pistă de biciclete și nici acostament (marginea benzii 1 nu este acostament; acostament este un loc pe unde NU circulă mașinile), atunci ai banda 1. Cu alte cuvinte, chelnerul tău ultragiat avea dreptate pentru majoritatea situațiilor.
NOU
Red » da, clar avea dreptate, din tot ce scrie acolo se intelege ca o bicicleta are dreptul sa mearga pe mijlocul drumului, avand dreptul la o banda de mers. pentru cunostintele tale de cultura generala, marginea benziI ESTE acostament, este insasi definitia acostamentului. vezi ca scrie in articol
NOU
Și după părerea ta, dacă n-ai pistă sau acostament și ai dreptul să mergi pe drumul respectiv (nu e drum național/autostradă etc), atunci pe unde mergi? Pe sub asfalt?
NOU
Red » nu prietene, pe marginea drumului, NU PE MIJLOC, CA TU AI O BANDA
NOU
Conform definiției, acostamentul este *în afara părții carosabile*, deci orice parte din banda 1 nu este acostament. Acostament este, de exemplu, partea aia dintre linia continuă de la marginea dreaptă a benzii 1 și marginea asfaltului în cazul drumurilor naționale.
NOU
Ca biciclist, dacă mergi pe mijlocul benzii 1 ești mai în siguranță decât dacă mergi pe marginea benzii. Asta este valabil mai ales atunci când cazi, așa cum ai căzut tu în fața Volkswagen-ului. Închipuie-ți că atunci când cazi ești pe marginea benzii 1 și un șofer crede că ar fi o idee excelentă să treacă la 30 de centimentri pe lângă tine.
Atâta timp cât nu există acostament sau pistă de biciclete și atâta timp cât merg peste limita minimă admisă în localitate (30 km/h) nu văd nimic în lege care să mă împiedice să merg pe mijlocul benzii 1.
NOU
Red » asta te impiedica
p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stanga;
ai retinut, da? pe langa bordura, daca nu ai acostament. iar daca ai masini parcate, le ocolesti si te intorci langa bordura. stiu ca e greu sa admiti cand gresesti, las-o asa.
NOU
Scrie că trebuie să mergi pe lângă bordură? Nope, scrie că n-ai voie să mergi pe alte benzi în afară de cea de lângă bordură. Cu alte cuvinte, n-ai voie să mergi pe benzile 2, 3, 4 – 15 decât cu scopul de a te încadra la intersecție.
Dude, work on your reading comprehension, seriously.
NOU
Me Again » banda de langa bordura inseamna langa bordura, altfel o numeau banda 1.
ex: Când circulatia se desfasoara pe doua sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de catre conducatorii de vehicule în functie de intensitatea traficului si viteza de deplasare, având obligatia sa revina pe prima banda ori de câte ori acest lucru este posibil. observi probabil ca, desi e aceeasi lege, nu ii spune banda de langa bordura.
NOU
Asta ai hotărât tu cu de la tine putere? 😀
Banda aia e numită în mai multe feluri în lege. Exemplu (art 43-2):
„Conducatorul de vehicul care circula pe *banda situata lânga marginea partii carosabile* trebuie sa acorde prioritate de trecere vehiculelor care efectueaza transport public de persoane numai atunci când conducatorii acestora semnalizeaza intentia de a reintra în trafic din statiile prevazute cu alveole si s-au asigurat ca prin manevra lor nu pun în pericol siguranta celorlalti participanti la trafic.”
Deci tu ai interpreta aliniatul de mai sus ca: eu sunt pe banda 1, în dreapta mea e un biciclist aflat pe banda imaginară „de lângă bordură”, deci aliniatul de mai sus i se aplică lui, nu mie, că acolo e vorba de banda de lânga marginea carosabilului, nu de banda 1.
NOU
Me Again » marginea partii carosabile e diferita de bordura, nu? la fel ca si acostamentul si celelalte denumiri din lege. o ardem finut si semantic pentru ca te plictisesti?
NOU
În articolul ăla nu e vorba de marginea părții carosabile, este vorba de banda de la marginea parții carosabile. Încercam să-ți arăt că în lege nenorocirea aia de bandă este numită și „banda 1” și „banda de lângă bordură” și „banda de la marginea părții carosabile”.
Uite ce zice art 41: Numerotarea benzilor de circulatie pe fiecare sens se efectueaza în ordine crescatoare de la marginea din partea dreapta a drumului catre axa acestuia. În cazul autostrazilor, banda de urgenta nu intra în numerotarea benzilor de circulatie.
Deci banda 1 este prima bandă de pe partea dreptă a carosabilului. Înainte de banda 1 nu mai există alte benzi precum „banda de lângă bordură” sau „banda situata lângă marginea părții carosabile”. Alea sunt alte denumiri pentru banda 1. Pot exista eventual acostament, bordură, trotuar, șanț, copaci, lan de porumb etc, dar alea sunt în afara carosabilului.
Anyway, cred că mă retrag pentru că discuția ia o turnură suprarealistă. Dacă ții neapărat să ai dreptate, be my guest.
NOU
Me Again » nu cred ca discutia ar trebui sa escaledeze pe principiul eu am dreptate, ba pe-a ma-tii, ti-ai zis argumentele, eu mi-am zis argumentele, finito.
NOU
Arhi daca pe margine sunt masini e sinucidere sa mergi la 30 de cm de ei. Oricand se poate deschide o usa. Trebuie sa iti iei o minima distanta de siguranta. Si codul rutier zice ca ai voie sa mergi pe banda 1 . Erau si in testele auto. Nu zice nimeni ca atunci cand e drumul gol tu sa stai pe mijloc, dar ESTI in pericol pe margine. Soferii te vad mai greu, esti in unghiul mort, masinile parcate pe trotuar pot sa-ti deschida oricand o portiera in fata. Acum depinde si de bunul simt daca vrei sa mergi si tu pe drumuri laterale, pe stradute sau sa mergi pe podul grant pe mijlocul benzii blocand traficul. Chiar si politaii sunt de acord cu interpretarea banda 1 – banda de langa bordura.
NOU
anya » eu sunt biciclist. probabil nu m-am exprimat corect. discutia era de genul ca eu sunt biciclist si am dreptul sa stau pe mijlocul benzii 1 si tu stai dupa mine cat vrea pula mea, nu ca nu are voie pe sosea.
NOU
Am invatat pe pielea mea cel mai important lucru: pe sosea castiga al mai tare. Punct. In rest nu conteaza. Am un umar busit pentru ca acum 12 ani am avut dreptate. Si soferul care m-a trantit pe sensul celalalt s-a ales cu permisul luat 3 luni. Si cred amenda. Si mi-a platit pedalierul. Iar eu am tras toti anii un umar care doare cand il apuca pe el dracii, am platit bani pentru nus’ ce tratament cu laser, dupa 7 ani de la accident, cand ma durea de simteam ca ma iau dracii. Si eu am scapat, zic, usor.
Cascat ochii pe unde mergi si lasat nebunii sa treaca, daca-s mai tari decat tine. Faptul ca respectivul merge pe jos 3 luni e irelevant, cand te-a nenorocit pe viata sau oricum destul de nasol.
NOU
a se mentiona: bicilistii care traverseaz pe trecerea de pietoni calare pe bicla nu au prioritate. am spart displayul la un nikon asa ca sa nu il omor pe unu. adica am pus o frana de mi`au scartait rotile si mi`a sarit totul in sus in masina. am avut bafta ca conducatorul din spate era barbat si a avut prezenta de spirit sa opreasca la timp.
NOU
In preajma trecerilor de pietoni se circula cu 30 km/h. Tu cat aveai?
NOU
Si eu am fost biciclist dar in tinerete ! Sunt 100% ca toti biciclistii sa faca dovada unui curs de legislastie rutiera inainte sa se aventurieze in “jungla urbana”
NOU
Acum nici nu trebuie sa exageram cu legislatiile astea,facem legislatie pentru iesit din casa,pentru a plimba caruciorul copilului care are 4 roti,etc. ideea e cum ziceam si eu ca orice participant la trafic trebuie sa cunoasca niste reguli minime,asa ca toti mopedistii,biciclistii ce merg pe carosabil si nu pe pista special amenajata si alti “-isti” ar trebui sa urmeze minim un curs teoretic
NOU
Eu sunt biciclist ocazional și mor când văd dobitoci care ocupă toată prima bandă. Dacă aș fi șofer aș claxona fără nici un stres. Culmea e că întotdeauna fac asta ăia cu cursiere, colanți și accesorii de profesioniști…
NOU
In concluzie, nu ai voie sa mergi cu bicicleta pe nicaieri, daca o iei pe pista aia astepti dupa femeile care au carucior si considera ca este si pista lor, daca mergi pe strada ai sansa ca sa te zboare unu in vreo depasire proasta sau sa dea unu cu spatele si sa nu te vada cand vii, eu unul nu pot sa merg pe pista aia pentru ca:
1. sunt gropi si damburi cu duiumul + borduri care imi distrug bicla
2. Sunt oameni care trebuie sa-i trezesti dimineata cu un scuipat mic pe spate sau sa-ti pui goarna de smurd pe bicla
3. Sunt femei cu carucioarele care merg lejer pe ea si daca-i zici pardon iti zice ca tu trebuie sa ocolesti, de aici porneste o polemica proasta si la fiecare 10M te certi cu cate cineva si nu-ti mai arde de mers pe ea
4. sunt pasarici cu role care le spulberi pentru ca apar de nu stiu unde si n-au frane
5. Nu se poate circula pe chestia aia numita pista.
Merg pe strada si respect regulile ca si aia de circulatie, unii ma mai ocolesc altii ma claxoneaza desi nu merg pe mijloc si incerc sa le fac cat mai mult loc. Concluzia mea, nu ai unde sa mergi normal pentru ca te opresti in 10km de 30 de ori daca o iei pe pista si pe strada te spulbera agitatii.
NOU
Sa nu uitam de pistele ce se termina in gard/pom/zid etc. Sau de bordurile de 20 si ceva de cm de iti trebuie furca de dh in bucuresti si nu vorbesc “literar”. Sau de taximeTristi ce sunt opriti pe pistele de langa trecerile de pietoni cu un aer de sictir rau de tot.
Iar ca o scurta povestire, alaltaieri, destilmde zen fiind pe strada a trecut un dobitoc la 10 cm de mine cu autobusul si da avea loc sa ma ocoleasca suficient iar eu rulam langa “acostament” sa ii zicem asa.
Concluzia e ca bukurestiul nu este un oras pt biciclete, oricat am da-o la intors, sincer stiti si voi ca e o loterie cu masina zilnic, iar cu bicicleta e aproape loterie ruseasca si spun asta din experienta a peste 600 de km in ultimele luni, marea majoritate prin oras…
NOU
Bluehand » de fiecare data cand ma urc pe bicicleta, ma gandesc ca exista posibilitatea sa nu ii mai vad pe ai mei. am trecut o data prin intersectie pe la dristor fix cand unul s-a gandit ca poate trece pe rosu, ce pula lui e o bicicleta in plus sau minus. nu stiu daca am fost mai aproape de moarte vreodata
NOU
Arhi, cind mai iesi din tara (da’ mai spre Vest, nu ma refer la Bulgaria si Grecia) ai sa afli ca biciclistii au mai multe drepturi decit soferii. Acolo nimeni nu te amendeaza daca depasesti o masina trecind cu oglinda ta stinga la 2 cm de oglinda dreapta a altei masini, dar daca depasesti un biciclist trecind la mai putin de 2 metri in lateralul lui (pe romaneste spus: daca biciclistul e pe banda 1 chiar lipit de bordura, tu trebuie sa treci de el pe banda a doua) ti-o iei masiv de la politie. Daca virezi la dreapta intr-o intersectie trebuie sa casti ochii si dupa biciclistii de pe pistele laterale, care, daca nu-si schimba directia de mers, au prioritate.
Cind sint pe carosabil, biciclistii chiar au dreptul la latimea intregii benzi.
NOU
mircea » nu, nu au dreptul la latimea intregii benzi, trebuie sa circule cat mai aproape de marginea drumului.
NOU
Pai normal ca tre sa le dai prioritate daca intersectezi pista. Dar asta cu 2m ai bagat-o de la tine, recunoaste. Baga citat din codul rutier al Olandei (ca astia sunt cei mai stricti cand e vorba de biciclisti) unde scrie tampenia cu 2m. Sau din codul oricarei tari vrei tu.
PS: In Olanda iti iei o mega amenda ca pieton daca doar pui piciorul pe pista de biciclete, nu mai zic de cazul in care te plimbi pe acolo.
NOU
@vladut: Really? Și cam cât e mega-amenda aia? Poate ai și vreun citat din lege. Întreb pentru că eu chiar locuiesc în Olanda și văd constant pietoni făcând jogging pe pistele de biciclete. Nu mai zic de turiștii din Amsterdam care uneori nici măcar nu-și dau seama care-i pistă și care-i trotuar.
Chiar dacă prezența pietonilor pe pistele de biciclete ar fi pedepsibilă în teorie, este puțin probabil că ea ar fi pedepsită în practică. Legea în Olanda este aplicată după principiul oportunității: contravențiile și uneori chiar și infracțiunile sunt pedepsite doar dacă autoritățile consideră că este necesar. Mă îndoiesc că vreun polițist olandez ar găsi necesar să te amendeze pentru că circuli pe pista de biciclete. Probabil cel mult te-ar avertiza, pentru binele tău (bicicliștii, cel puțin în A’dam, nu sunt prea răbdători cu turiștii).
NOU
@me again: Eu n-am vazut asa ceva (pietoni pe pista) in niciun oras – si am fost in vreo 7-8. Si prietenii la care am fost si care locuiesc acolo, erau tot timpul atenti sa nu ne plimbam pe pista ca sa nu luam vreo amenda sa ne stricam concediul.
NOU
*oglinda ta dreapta la 2 cm de oglinda lui stinga…
plm, nu mai stiu care-i stinga si care-i dreapta… ca-n politica…
NOU
Pe marginea drumului se circula, exceptie cand depasesti obstacole gen masini parcate sau gropi, si intotdeauna trebuie sa te asiguri din toate directile si din cer daca e cazul. Acum exista si un dezavantaj circuland foarte pe margine nu prea esti vizibil traficului, eu am patit-o odata, mergeam inainte pe drum m-a depasit o tanti care a si virat imediat dreapta, am virat si eu odata cu ea ca altfel… Bine,am mers dupa ea, pana a ajuns in parcare acasa si i-am zis cateva de masa, nu prea parea interesata, a ramas in masina si nu a scos nici un cuvant.
NOU
Oricum fiecare o sa faca cum il taie. Eu sunt biciclist, merg aproape lipit de bordura, semnalizez cu mana, toate cele. Singura hiba e ca n-am casca. Totusi ma mai claxoneaza ocazional cate unu care are impresia ca n-are loc. Si cand e claxon d’ala mic de atentie care e dat mai mult de “vezi ca vin si eu, sa nu te ia dracu vantu” e decent. Dar cand te claxoneaza vreun bou cate 5-10 secunde care merge pe langa tine, ne-semnalizand ca vrea de fapt sa faca la dreapta in vreo 50 de m, tu ce faci?
Boi sunt si cu 2, 4 sau oricate roti ma gandesc. Oricum, sunt adorabili biciclistii care salveaza planeta si se duc la tot felul de intalniri “de constientizare a biciclistilor” prin care blocheaza cate 2 benzi.
Eu personal pedalez cand e vreme decenta ca mai e o economie de benzina – care se duce, la fel de rapid, in tigari.
NOU
In UK esti obligat cand depasesti sa lasi spatiu cat pentru o masina. Biciclistii trebuie sa circule cat mai pe stanga, insa masinile nu au ce cauta pe banda lor. Mai citeste inainte sa-ti dai cu parerea.
NOU
Rares » sa mai citesc ce? legile din uk? in eritreea e legal sa iti futi sora. cam asa e si argumentul tau.
NOU
N-au in pula mea ce cauta masinile pe banda biciclistilor ca e o ditai bordura intre banda masinilor si cea a biciclistilor. Altfel, daca nu e pista semnalizata corespunzator (si la ei corespunzator nu inseamna ca la noi creta galbena pe asfalt ci despartire clara) biciclistul aproape ca-si freaca pedala de bordura, asa de aproape circula.
NOU
Eu am patit-o la Apaca, mergeam pe banda aia intr-o dimineata pentru ca am vrut sa caut si eu orele perfecte ca sa circuli cu bicla, neavand loc sa trec erau 3 tipe in fata si am zis pardon, primele doua s-au dat la o parte si cealalta nu a auzit, am mai zis iarasi pardon si am zis ca are casti pe urechi desi tipele care mi-au facut loc radeau, am zis a 3 a oara pardon si tot nu s-a intors, atunci am fost nesimtit si am prins-o cu roata din fatza pe cipici si am descaltat-o putin, de acolo a inceput sa bazaie ca un bondar cum ca nu puteam sa zic pardon si ea mergea pe banda aia, am lasat-o sa bazaie si de plecare i-am zis ca data viitoare ii trag de rochie daca mai doarme pe pista.
PS : Cumpar claxon de tir care se alimenteaza la baterii de 9V sau goarna d-aia de tren :).
NOU
Am fost injurat odata de un flacau in Iasi ca mergeam pe pista lor. Recunosc, greseala mea, desi era liber trotuarul, dar nu-mi amintesc sa fi injurat vreodata un biciclist ca nu mergea pe pista lui. Asta e cam singurul lucru care ma enerveaza la ei. Cand au pista se simt dumnezei si numai daca te-ai uitat oleaca urat la ea se iau de tine, dar cand nu merg pe ea nu ai nici un drept sa-i injuri.
NOU
am inchiriat ieri o bicicleta recumbenta, e un loc care inchiriaza vis a vis de parcul IOR la parterul cladirii belvedere. Am luat-o pe 2 ore si dupa ce am dat cateva ture si am urcat tot ce era de urcat prin parc am zis sa ii fac o vizita unui prieten din zona Obor. E interesanta senzatia pe care o ai cand esti atat de aproape de asfalt, trebuie sa fi foarte atent prin trafic cand faci schimbari de directie si sa ai grija f mare la liniile de tranvai. Am mers pe banda 1 a soselei, de la diham la muncii si de acolo spre obor. Fiind si mai lata decat o bicicleta normala nu mai poti sa stai pe un sfert de banda si oricum trebuie sa iti faci simtita prezenta in trafic pentru ca esti foarte jos si mic si mai greu de observat in aglomeratie decat un biciclist normal. Asa ca imi tineam locul pe banda 1 si nu am avut nici o problema, chiar am observat respect si atentie din partea soferilor. Poate si din cauza noutatii tipului asta de biciclete dar mai degraba din cauza ca isi dadeau seama ce vulnerabil sunt si ca nu poti sa lasi loc de interpretari, de genu, acum merg cat mai pe margine, acum sunt pe mijlocul benzii si ma comport ca o masina. De aia am tinut locul pe banda ca o masina, ca sa arat celorlalti participanti la trafic ca sunt acolo, respect aceleasi reguli ca si ei. Nu am avut nici o problema, dupa obor am mers catre Unirii si dupa aia m-am intors sa o predau. Nu s-a bagat nimeni abuziv peste mine cu masina, nu m-au fortat sa fac nimic ce nu as fi vrut, am fost tratat ca o masina si totul a fost ok. Ba chiar multi ma intrebau de bicicleta sau faceau cate o remarca pozitiva.
NOU
acu am dat pe google cu bicicleta recumbenta – am mai vazut prin oras, dar sa mor daca pricep scopul. are vreun avantaj, in afara de faptul ca se uita lumea la tine ca la muzeu? arata cam ca o schita a aluia ce a inventat bicicleta, dupa ce s-a imbatat crancen.
NOU
Bă, voi sunteţi handicapaţi? Cum plm să aveţi ca argument: “da în UK, în alte ţări e altfel?”. Da mă, aşă o fi, la noi legea e altfel, de-aia a scris omul mai sus.
Ca idee, nu sunt de acord cu părerile lui Arhii 100% (aş băga politica aici, dar iese cu scandal, aşa că tac). Eu zic să muriţi încet şi să eliberaţi banda I. Mergeţi pe trotuar, încet, fără grabă şi să nu săriţi în faţa mea. Am eu reflexe, însă nu-s motan.
NOU
Damn, am scris Arhii cu doi de “i”, ca analfabeţi (sic!) de la BAC. Mea culpa.
NOU
Legea din România (nu din UK) interzice să mergi cu bicicleta pe trotuar.
NOU
Biciclistul e participant la trafic ca si masina. Pistele din bucuresti sunt o gluma proasta, de multe ori, pe unde sunt pistele alea si un pieton abia poate sa mearga altfel decat in zigzag.
Arhi sa imi faci o schema, ca eu tot nu m-am prins care e banda aia de langa marginea strazii, alta decat banda intai. Cum o consideri tu, o banda imaginara de 14,5 cm care e suprapusa pe banda intai, nu? Iar tu cand depasesti o bicileta ai oglinda din dreapta la 15,5 cm de bordura. Hai fi serios si spune-mi ca asa ai o stare de euforie ca bicilist cand te depaseste o masina asa.
In bucuresti e ca in jungla, fiecare pentru el. Dar sa stii ca e niciunul mai rasarit ca altul, sau mai indreptatit ca altul. Pieton, biciclist sau sofer.
Si eu sunt si pieton si biciclist si sofer.
Cel mai putin stres ai ca sofer, dar asta nu iti da dreptul sa te uiti de sus la celelalte doua categorii
NOU
Băi frate, şi eu merg cu bicicleta (la greu), dar mă îngrozesc cînd văd ce de idioţi consideră că au dreptul la o bandă întreagă. Păi dacă aş fi în maşină şi un muist m-ar obliga să merg cu 15 la oră în spatele lui m-aş da jos şi l-aş bate de s-ar căca pe el. Pe marginea drumului tre’ să mergeţi, deştepţilor! O să fie distractiv cînd o să vă calce vreo dubă.
NOU
arhi ai citit si ai inteles fix cum ai vrut tu. banda de langa bordura se cheama in termeni prietenesti “banda 1”.
Evident ca nu ai voie pe toata banda, ci cat mai in dreapta. Dar, si acolo e un schepsis, pe care soferii (condoleante la permis), nu il inteleg.
Trebuie sa mergi cat mai in dreapta, in asa fel incat sa nu deranjezi dar sa si circuli in siguranta.
Din acest motiv, cand sunt masini parcate in drepta, distanta trebuie sa fie de minim o usa.
Nu stai pe DN fix in dreapta ca ai belit-o. Toti meltenii or sa incerce sa te depaseasca la limita, pentru ca “FU daia”.
NOU
In oras la mine e un grup de biciclisti. Ne adunam anul trecut cate 40-50. Cu toate ca eram multi, nu ne luam injuraturi deoarece respectam regulile. Mergeam pe marginea drumului in sir indian. Ne claxonau soferii dar nu pentru ca-i incurcam ci pentru a ne felicita pentru ceea ce faceam. Unii ne filmau, altii ne pozau.
NOU
Probabil chelenerul se gandea ca are la dispozitie o banda intreaga in virtutea faptului ca era frumos sa existe si in Bucuresti benzi speciale pentru biciclisti. Pana atunci, pe langa bordura, nu de alta dar o masina are 1 tona iar o bicicleta cam 15 kg. Si eu merg cu bicicleta prin Bucuresti si am avut foarte mici probleme, gen masini care depasesc pe prima banda si trec la cativa centimetri de mine care circul pe langa bordura (la inceput am luat de cateva ori bordura pt ca mergeam prea aproape de ea).
NOU
Fara suparare dar pe drumurile publice nu inseamna pe trotuare 🙂
NOU
Si eu am alunecat o data pe o linie de tramvai si venea tramvaiul din spate… Noroc ca de abia pleca din statie si am avut timp sa ma adun… In fine, ideea e ca trebuie sa fii tare nesimtit ca biciclist sa mergi pe mijlocul benzii de mers, ca si cum te crezi masina. Iar daca esti si sofer si biciclist, nu cred ca faci asta. Pe mine cel putin ma streseaza biciclistii si pe margine, ma gandesc ca iau vreun sant si imi cad in fatza, daramite pe sosea. Pistele iarasi, unele ocupa tot trotuarul… Treaba e ca trebuie gasita o cale de mijloc, care sa impace pe toata lumea si sa nici nu fie prea periculoasa, ceea ce pt moment nu prea exista. Eu de regula merg pe marginea drumului, ma opresc la stopuri si cand fac stanga mai degraba o iau pe trecerile de pietoni decat sa ma pun pe ultima banda. Better be safe than sorry.
NOU
Jalane » cu sophia
NOU
better idiot than sorry sa inteleg
NOU
Da, chelenerul ala a gresit dar nu trebuie generalizat chestia ca biciclistii nu au ce cauta pe drumul public.
Nu circul pe mijlocul drumului dar de multe ori sunt nevoit sa ma bag putin mai in centru sa ocolesc o groapa sau unu care parcheaza masina si deschide usa, ca de, pana vine biciclistl ala…
A, dar am uitat ca tu mergi la sala cu masina. Hahahahaha, spor la slabit.
NOU
andrei » poate imi arati unde scriu eu ca biciclistii nu au ce cauta pe drumul public. a, stai, asta era ideea ta si voiai sa o expui. eu merg la sala pentru a avea conditie fizica, sunt perfect multumit de cum arat
NOU
Sunt la fel de multi biciclisti ratati, asa cum sunt si motociclisti si soferi de cat B si camionagii si tot asa. Cat despre piste de biciclisti si marginea drumului (cel putin in Bucuresti): Sa moara ma-ta !? Eu merg in fiecare zi cu bicicleta, in general pe margine (cand e o singura banda), altfel stau mai pe centru, pentru ca e mai sigur, ii obligi pe soferi sa te depaseasca, nu sa treaca pe langa tine la 5 cm. Daca e vreo masina parcata, belesti carasu. Eu nu merg la pas, eu pedalez ca nebunu, am cel putin 35-40 km/h, daca stau sa opresc pentru fiecare cacanar, care pune avariile si isi lasa masina pe prima banda, unde ajung?
Pe pista de biciclisti? Sa mergeti voi pe ea. Mai mult de 5 km/h nu ai cum, decat noaptea. Pietonii nu merg in linie dreapta, se mai depasesc si ei, intre ei, in general, fara sa se uite in spate. Daca ti se baga un d-asta in fata, la 30 km/h, tot tu, ala de pe bicicleta, o sa-ti blestemi zielele.
La semafor, chiar daca vreau sa merg inainte, ma incadrez pe stanga, daca nu e nici o masina care sa semnalizeze stanga. De multe ori ei chiar fac stanga si ma trezesc cu claxoane. Sa moara mata? Mai sunt pizde proaste care te inghesuie, daca as merge cat mai pe dreapta, n-as mai avea spatiu sa le evit.
NOU
apai no, ce sa zic? las-o si tu mai moale ca nu esti la raliu 🙂 30la ora? bai frate, vreau si eu ca eu cu masina fac abia 2 la juma de ora :)))
NOU
mda…
am ajuns sa citesc si eu articolul a carui cauza sunt
1. drumul public este impartit in mai multe parti, indivizabile. una dintre aceste parti se numeste banda, nu exista mai pe dreapta, mai pe centru. pentru circularea in siguranta tre’ sa mergi cat mai pe centru. pe O BANDA merge UN singur VEHICUL, indiferent de natura lui. daca vrei sa il depasesti vei folosi o alta banda
2. bicicleta este considerata vehicul deci… are dreptul la folosirea drumului public, ca orice alt vehicul, nu doar autovehiculele au dreptul la partea carosabila a drumului public.
3. daca voi avea nevoie sa fac stanga in intersesctie ma voi incadra ca toata lumea pe banda de stanga adica… posibil a treia, a cincea sau a cata o fi.
4. sugestie: informeaza-te mai bine, cauta sa vezi si alte pareri, au fost intruniri politia rutirea-biciclisti (la delivery day, si nu numai) au fost si emisiuni pe tema drepturi si obligatii ale biciclistilor, asta daca vrei sa faci ceva profi, daca vrei sa faci o treaba romaneasca (las-o ba ca merge asa) poti scrie ce vrei tu.
5. nu inteleg plus valoarea pe care o aduce, articolului tau, informatia privind locul meu de munca sau actuala meserie. da’ in fine, poate te-a ajutat sa intri mai usor in subiect.
6. condoleante pentru carnet si toate bune
NOU
alex » 1. inseamna ca nu ai auzit de acostament, rigole si alte chestii.
2. citeste codul rutier. bicicletele au dreptul sa foloseasca drumul public in anumite conditii, nu ca orice alt autovehicul
3. nu inteleg, a zis cineva ca nu e asa?
4. eu zic sa citesti intai codul rutier
5. daca tu esti tipul de la beer o clock…nu e vorba de tine? ce treaba are plus valoarea?
6. multumesc.