De când s-a pătat batistuța economiei, primesc spam de la Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc <office@fptr.ro>, spam de ăla corect, cu număr de înregistrare, gen ăsta de azi e Nr.inreg:2133/06.08.2025. Sigur, fuck GDPR, că nu e ca și cum eu m-aș fi înscris la ei pentru mailuri, sau m-ar fi întrebat daca pot să trimită mailuri, sau măcar să întrebe Bă, ne detestați sau nu? Și aș fi mers mai departe, dar am apucat să scanez ce scrie prin mail și am zis că hai să râdeți și voi.

Chiar și în plin sezon estival, litoralul românesc continuă să fie ținta unei campanii mediatice și digitale de discreditare, care ridică serioase semne de întrebare nu doar în rândul operatorilor din turism, ci și în rândul celor care privesc cu luciditate efectele economice și sociale ale acestei narațiuni toxice.

Așa că începem tare, se pare că e vorba de narațiuni toxice, care ne vor răul.

1. Destinațiile turistice concurente au tot interesul să submineze litoralul românesc
Românii reprezintă o piață extrem de importantă pentru stațiunile din Grecia, Bulgaria și Turcia. Promovarea acestor destinații este perfect legitimă, dar ceea ce observăm este o creștere suspectă a atacurilor la adresa litoralului românesc, exact în paralel cu apariția agresivă a reclamelor pentru sejururi externe. Coincidența e prea stridentă.

Practic, exact când se plânge lumea că litoralul e de căcat, adică vara, apar și reclame la litoralul celălalt, decent, adică tot vara. Nu are cum să fie o coincidență, este deja strident.

2. Agențiile și operatorii de turism interni și externi profită de pe urma acestei campanii
Postările virale despre „dezastrul de la Mamaia” sau „prețurile nesimțite de la Eforie” sunt urmate rapid de comentarii sponsorizate și promoții bine poziționate pentru destinații din afara țării. Strategia este evidentă: se alimentează frustrarea publicului și i se oferă, ca alternativă, „scăparea” către vacanțe externe la prețuri aparent mai avantajoase.

Atâta răutate este inimaginabilă. Nu ai cum să scrii despre cât de căcat este pe litoral, cât de jegos e totul, ce mizerabilă e mâncare, cât de scârboși sunt angajații, chelnerii și toată lumea în general. Sau poți, dar să nu scrii că te poți duce la greci și acolo să fii tratat uman și cu respect, că nu ne batem joc așa de românia.

adevarul.ro/amp/stiri-locale/constanta/pret-de-infarct-platit-de-un-turist-la-eforie-nord-2277450.html

3. Presa – între rating, clickuri, lipsă de responsabilitate și sponsorizări, inclusiv prin infotururi interne și externe
Mass-media, în goana după trafic și engagement, amplifică relatările dramatice, adesea neverificate. Titluri precum „Țeapă la Mamaia”, „Taxa pe tacâmuri de 30 lei” sau „Nimeni pe plajă la Eforie” se repetă într-un peisaj mediatic tot mai lipsit de responsabilitate jurnalistică.

Sigur, titlurile sunt lipsite de responsabilitate jurnalistică, dar extrem de reale, oameni reali, mărturii reale, filmări peste filmări, glume despre șzlongurile de 2 milioane de la Mamaia, adică totul este documentat, că de aia e epoca internetului și a social media. Dar e iresponsabil să spui asta, pentru că afectezi veniturile companiilor din turism și nu mai e domnu Anastasiu să tragă tare pentru TVA scăzut sau alte beneficii, trebuie să fim patrioți, pentru că Urusurile alea nu se cumpără singure.

4. Politicienii – campanii de diversiune și abatere a atenției de la problemele grave în care se regăsește România
Când atenția publică este captată de „hamsiile la 80 de lei”, alte subiecte dispar din spațiul public: majorările fiscale aprobate, pachetul II de reforme fiscal-bugetare, controale ANI, dosare penale. Campania anti-litoral devine astfel o perdea de fum convenabilă, care amorțește spiritul critic și canalizează energia civică spre false probleme.

Așa este, hamsiile la 80 de lei sunt cele care ne distrag atenția de la furturile PNL-PSD. Doar că…hamsiile la 80 de lei sunt reale. 16 euro un cartonaș de hamsii? Da, dar nu trebuie să scriem despre asta, pentru că distrugem atenția, e un caz izolat, poți cumpăra hamsii și cu 75 de lei, să mor de nu.

Rezultatele economice negative sunt deja vizibile: în primele patru luni ale lui 2025, românii au cheltuit peste 3 miliarde de euro în afara țării, cu 15% mai mult decât în aceeași perioadă din 2024, iar dacă tendința se menține, cheltuielile totale pe anul 2025 ar putea depăși 11 miliarde de euro, față de 9,6 miliarde în 2024 și 8,6 miliarde în 2023.

Vă dați seama? 3 miliarde de euro care puteau ajunge la patronachele român de la mare, ca să plătească cu salariul minim pe economie pe amărâții veniți de la coada vacii să muncească 2 luni pe an și să trimită niște flegme din mers proștilor care ar fi venit să le dea bani.

Nu există decât o soluție. Tot turismul românesc de pe litoral trebuie să moară, toate activele acelea preluate de la stat pe 1 dolar să fie confiscate de stat și făcut exact ca în Bulgaria, totul concesionat unui turoperator gen TUV, care să radă totul și să reconstruiască, de la zero, pe baze sănătoase, tot circul ăla împuțit care se numește acum turism românesc pe litoral.

Iar domnii de la ferația patronatelor vieții pot să îmi mai trimită spam de genul, că e content de calitate pentru mine. Și zero efort.

Dacă v-a plăcut ce ați citit, dacă știți că am rămas din ce în ce mai puțini oameni verticali, avem și noi nevoie de voi.

Alte articole din arhiva de aur