Australia’s first hydrogen car comes to market, complete with charging stations in just 5 minutes. The car travels 900 kilometers with the tank full and purifies the air as it moves forward. For the first time, hydrogen fuel cell technology is being applied serialized in a commercial car and, above all, it allows for such important autonomy, with very reduced charging times. This is Hyundai Nexo, a small-cylinder car that beats all car manufacturers in the world and sets a sustainability record, with a charge of 6.27 kilograms of hydrogen that purifies 449,100 liters of air during e The journey (as much as the consumption of breathing of 33 people for a whole day) and it only emits water down your exhaust pipe. This car produces no CO2 or other polluting emissions; just think that an equivalent vehicle, with a traditional combustion engine, emits about 126 kg of CO2 at the same distance. The hydrogen engine thus enters the automobile market and intends to join the electric one among the sustainable mobility solutions the world is adopting. Hyundai thus becomes the first automaker in the world to produce a hydrogen fuel cell vehicle for the market. The car is equipped with a hydrogen fuel cell system that, to generate electricity, passes the gas through a membrane structure where it meets the air taken from the external environment, a process that feeds an electric motor. The excess electricity generated, including energy stored during braking, is stored in a lithium-ion battery. Reposting the next takes 5 min. The first country to put the car on sale was Australia, where the first gas stations were also built. A true vision of a sustainable future.

Am vazut diverse opinii contra. Cum ca vai, consumi mai multa electricitate pentru a obtine hidrogenul decat obtii. Corect. Pe moment, pentru ca legea aia a termodinamicii. În același timp, din ce știu eu, același lucru e valabil pentru bateriile cu litiu, plus poluarea masiva pe care o faci la fabricare, plus faptul ca incarci timp de cateva ore o masina eco cu curent obtinut din arderea carbunelui (ffs, am trimis misiuni pe Marte, dar, în continuare folosim motorul cu aburi la producerea energiei) Ca este nesustenabil. Desi apa este, in aceste conditii, o resursa nelimitata. Ca nu sunt stații de alimentare. Sigur, acum 10 ani nu existau stații de încărcare pentru electrice, dar iată, românii se bat să încarce moka la ele. Că sunt periculoase, hidrogenul ia foc. Sigur, la fel și litiul, ba chiar mult mai urât și mai lipicios. Mai ales că bateriile sunt fix sub scaune.

Și totuși, de ce nu se face mai mult în direcția utilizării hidrogenului ca energie? De ce tot timpul se bate apa în piuă cu acest poluant și costisitor mod de a folosi litiul, cel atât de bine deținut majoritar de chinezi? Nu îmi vine să cred că singurul motiv e Musk, serios.

În rest, singura problemă pe care o văd eu este că uzi șoseaua și devine alunecoasă, de la eșapament. Și nu mai poți să stai cu motorul pornit când aștepți pe cineva, pentru că faci inundație.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

57 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Sunt mai multe modele pe baza de hidrogen, poate cea mai cunoscuta e Toyota mirai ce se vinde de cativa ani in state, acolo unde sunt si ceva mai multe statii dedicate.
    Dar costurile per total sunt imense. Ca sa faci o statie pentru hidrogen ai nevoie de o suma sf, incomparabila cu niste aparate de transforma curentul pentru un anumit amperaj + o parcare, fara rezervoare si alte masuri draconice de siguranta.

    Cine stie, poate peste ceva ani vor evolua lucrurile si in directia asta, sa nu uitam ca nici electricul nu e ceva nou, dar abia acum a “bubuit”.

    42
    • #2

      Toyota Mirai se vinde si in Europa. E vreo 70K si am vazut-o intr-un showroom la 2 pasi de mine. La 5 minute am si statie de incarcat.

      9
    • #3

      si in Londra exista vreo 2 statii. Mirai este una din masinile la a doua generatie. Costa mult. Tehnologia cu hidrogen este implementata pt trenuri. Germania are linie cu trenuri Alston de la francezi.

  2. Salut
    imi amintesc ca citeam de celula de combustie acum mai bine de 15 ani cand eram student, au fost mai multi producatori care au scos masini pe hidrogen, in serie redusa. dar adevarat, nimeni nu a scos o masina de serie.

    principala problema a hidrogenului este difuzia, adica hidrogenul are tendinta de a iesi prin peretii recipientilor in care este stocat. adevarat este foarte flamabil (vezi balonul cu hidrogen), de aici si problema cu infrastructura (nu ai vreo o bomba langa oras)

    dar se misca destul de multe companii:
    – Faurecia dezvolta rezervoare, PlasticOmnium la fel, Bosch dezvolta si ei ceva
    – Toyota lucreaza si ei, Stellantis

    adevarat, nu la viteza necesara, dar ceva se misca.
    momentan, petrolul inca exista si este ieftin comparativ cu noua tehnologie cu celula de combustie.

    32
    • #5

      Cummins a relizat si realizeaza proiecte de hidrogen “verde”.

      1
  3. #6

    Din ce stiu, apa poate fi stocată și evacuată prin apăsarea unui buton când se dorește

    15
  4. #7

    Masina aia e pe piata din 2018, iar in Australia e deja de un an si jumatate, nu vad de unde breiching niuzul din articolul citat.
    Experimente diverse au efectuat cam toti, nu toate sunt fezabile pe scara larga la momentul experimentelor, dar raman la sertar pentru mai tarziu.
    Sa nu uitam ca masinile electrice au aparut acum mai bine de 100 de ani si de abia acum devin cat de cat procent relevant pe piata auto.

    31
  5. #8

    Transformam autostrazile in canale, masinile in barci, si rezolvam si problema cu apa de pe sosea.
    Ion, vizionar, particular pe persoana fizica!

    53
  6. #9

    Stirea e fake, Nexo e vechi de 5 ani, in niciun caz vreo premiera absoluta. Poate de abia acum s-a lansat si in Australia.

    Iar autonomia aia e scoasa din burta, are vreo 500 de km teoretici, in practica vreo 350-400.

    In rest, nu cumpar electrica pana nu o pot incarca in maxim 5 minute si pana autonomia e minim 1000 km.

    24
    • #10

      Acum exagerezi putin cu incarcare in 5 minute pentru autonomie de 1000 de km. Cred ca peste 90% din masinile pe benzina nu se incadreaza la specificatiile astea.

      Cred ca pentru toata lumea ar fi suficienta o autonomie 1000 de km si incarcare in 2-3 ore sau autonomie de 300-400 de km si incarcare in 10-15 minute.

      20
    • #11

      Mihai, nu ai ambitie daca nu ceri autonomie de 2000 km. Pai, ori suntem golani, ori nu mai suntem

      29
    • #12

      Corect kilroy,

      La cata autonomie se cere in Romania, sa vrei sub 2000 km nici nu are rost

    • #13

      romani autentici: totul sau nimic

      dar la sfarsit de an, la fiecare i-ar conveni sa gaseasca undeva 3% din salariu…

      2
    • #14

      ca sa faci 15km pe zi pana la servici si inca 2 pana la mega. Si maine la fel. si tot asa.
      Media si vb acuma de bucuresti nu fac mai mult de 25km/zi. Media
      Daca tu faci 500 pe zi inseamna ca aia nu e masina personala. Nici cand alergam ca animalu pt job cu masina de serviciu nu faceam, din nou ma repet ca medie, maimult de 50-75 pe zi si e mult.

      Undeva la 600+, 750 deja masina electrica e suficient de ok ca sa nu mai existe range anxienty. Inca 3-5 ani sa ajunga la pret decent si nu vad de ce nu ar fi toate din oras electrice sa nu mia respiram dpf anulat si turbine praf si fum.

      Am prieteni care stau in afara orasului si si-au luat spring, da? si sunt mega multumiti, ca nu ajung cu ele la 100km/zi si se descurca superb ca inainte ii rupea motorina.
      In rest ce sa zic… si eu am si benzina si diesel si astept sa se mai ieftineasca sa trec la electric.

      1
  7. #15

    Da, doar ca nu faci cascada niagara cu motorul pornit, abia la cateva sute de masini se cunoaste mai udata strada, toyota mergea tare pe hidrogen pana a venit musk si ceilalti iluminati care s-au pus de acord ca electricele sunt urmatorul pas, da, nu stiu a cui e vina, partial si a ecotarzilor care sar ca muska la kkt.

    32
    • #16

      Masina cu pila de combustie pe hidrogen, asa cum e cea descrisa in articol are tot motor electric. Numai zic.

      12
  8. #17

    Explicatia e infrastructura, deja avem modalitati sa generam si sa transportam electricitate, sa facem statii de incarcare e doar un mic pas. Pentru hidrogen nu prea avem nimic.

    8
    • #18

      Cu ceva vointa se poate. E o firma de transport cu camioane pe hidrogen, face linie fixa Spania -Germania (probabil si Norvegia) de ceva ani.

      5
    • #19

      @Radu, nu stiu cat de multe modalitati de producere a energiei electrice avem. Nu ai vazut in ce situatie suntem in momentul de fata cu preturile care au crescut mai ceva ca Fat Frumos? Chiar si infrastructura de transport ar trebui modernizata daca jumatate din masinile de pe sosele devin electrice.

      In schimb cred ca benzinariile pot fi transformate destul de usor in statii de alimentare cu hidrogen. Majoritatea oricum au si alimentare cu GPL, deci diferentele nu ar fi foarte mari.

      10
  9. #20

    hidrogenul explodeaza.
    la stadiul actual de dezvoltare, ar merita achizitionate cateva pentru demnitari.

    9
    • #21

      si GPL explodeaza

    • #22

      “explodează” numai cind este in amestec cu aerul (oxigen) si doar intre anumite concentratii. Altfel, daca se sparge rezervorul si face rost de o scinteie e mai putin periculos ca benzina.

      9
    • #23

      Este pe YT un nene care a luat la o tura Toyota Mirai si a facut si video cum o alimenteaza.

      Un comment la test drive e asta

      “As someone who drove a Mirai for a years and was t-boned by a work truck going 50 mph, they don’t explode like a hydrogen bomb.”

      Putem sta linistiti din punctul asta de vedere. Mai nasol era ca i-a facut plinul cu vreo 60$ si ii arata autonomie 260 de mile. A zis ca a tras un pic de ea, dar ma asteptam sa fie autonomia aia putin mai mare.

      9
    • #24

      si benzina explodeaza, dar conteaza probabilitatea si puterea exploziei.

      4
    • #25

      da, dar gplul explodeaza la fel sau mai bine decat hidrogenul. ai vazut vreodata o butelie explodand? nu? ma gandeam eu

    • #26

      Se vede ca nu v a pasionat chimia, aruncam prin liceu cu bucati de K prin baltile din curtea scolii, isi faceau cruce tinerele enoriase cand vedeau apa arzand violet.Totul a culminat de paste cand am vrut sa le arat colegilor de clasa superioriatea explozivo-zgomotoasa a hidrogenului fata de acetilena(carbid power) si am aruncat 4-5 bulgarasi ca de obicei, la iesirea de la ore. Doar ca s-a produs o extorsiune de degajare hidrogenica care a culminat cu o “mica” explozie care a spart toate geamurile scolii si apartamentelor din jur plus alertat antitero si ce a mai iesit. Nu mai zic de interdictie in laboratorul de chimie.Oricum , initial am vrut sa-i arunc intr-un borcan cu acid sulfuric , doar ca din motive de logistica (din fericire) nu mi-a iesit.
      Deci daca pocneste un rezervoras din asta cu hidrogen …..

      7
    • #27

      Știu că Mercedes au prezentat un concept de rezervor pentru hidrogen care funcționează în termeni vulgari ca un burete, la presiune (mai) scăzută. Asta cu presiunea e ultima problemă. Rămâne faza cu infrastructura și generarea de hidrogen. Aș zice că mai degrabă pentru camioane ar fi întâi utilă tehnologia asta, pentru că alea trebuie să care multă marfă, nu să le pui câteva tone de baterii.

      7
    • #28

      @rdb, prima versiune de Tesla S lansata pe piata avea o autonomie care se invartea in jurul a 265 mile si asta in clima din California. Ca daca o duceai in Canada, scadea pe la 160 de mile.

      5
    • #29

      Problema nu e ca explodeaza (la fel fac si benzina si GPL). Problema e ca are prostul obicei de a difuza prin peretii containerelor in care este tinut. Avand dimensiunea atomica foarte mica, pur si simplu trece prin pereti, inclusiv metalici, astfel ca sunt necesare containere de stocare cu totul speciale (asta a fost si cauza exploziei de la instalatia de piroliza de la rafinaria Brazi din Ploiesti pe vremuri). Odata ce a intrat in contact cu aerul devne foarte inflamabil. Si mai are si prostul obicei de a nu avea miros, astfel incat habar n-ai ca a iesit din rezervor.

      4
    • #30

      @rdb evident ca nu explodeaza ca o bomba cu hidrogen, bomba cu hidrogen are ca detonator o bomba atomica.
      In rest, presiunea e cam de 100 de ori mai mare decat la GPL, respectiv 700 de bari (da, sapte sute de bari), nu as merge linistit cu asa ceva sub fund, oricate garantii as avea ca e ok.

      3
    • #31

      cred ca am inteles: ardem gepeleul, producem electritate pentru hidroliza si bagam hidrogenul rezultat din cele doua transformari cu randament subunitar in rezervorul masinilor, ca e mai putin periculos.
      mi-au placut filmarile originale cu dirijabilul hindenburg.

      4
    • #32

      Senioare

      Hidrogenul pocneste al mai nasol dintre toate – butelia de gaz e pistol cu apa fata de una cu hidrogen care se dezintegreaza

      Dar, ca peste tot conteaza ff mult cum faci butelia masinii si aici deja exista tehnologie faina care impiedica genul asta de bubuiala chiar si in caz de accident.

      Restul infrastructurii e deficitara – nu as vrea sa am in oras o statie de alimetnare cu hidrogen pentru masini – langa bloc eventual cum am acum un peco. La volume mari nu mai stochezi in acelasi tipuri de rezervoare si atunci devine haios rau de tot…

      2
  10. #33

    Nu vreau sa fiu ceasul rau, pisica 13, dar Toyota Mirai este de multi ani pe piata si functioneaza pe baza de hidrogen!

    10
  11. #34

    E totul despre bani. Cand o sa fie rentabil, vom circula si prin fuziune nucleara. Vom extrage gaz din balega de vaca. Dar, atat timp cat mai avem petrol, merge si asa. Solutii sunt, doar ca, momentan, nerentabile. Si da, se poate sa o iau pe aratura, dar exista si un interes enorm al OPEC sa nu se dezvolte solutii alternative. Daca isi permit sa construiasca SF-uri sau sa organizeze Campionate Mondiale de fotbal si tot ce vor muschii lor prin deserturi aride, nu ii impiedica nimic sa mituiasca politicieni sa voteze cum trebuie. Ne-au aratat rusii cam cum e treaba cu energia. Au manjit factorii de decizie, iar acum isi fac de cap prin Europa. Apropo, mai stie cineva ceva despre Jamal Kashogi? Da-l in mortii lui, ca doar nu o sa inghet eu de frig la iarna. Si nici nu vreau sa platesc mai mult, ca am rate, am copii, as vrea si eu o vacanta in Maldive, ca viata e scurta.

    Inca mai am prieteni care si-au facut concediile in Turcia, ca e ieftin. Care isi cumpara Nike-uri facute de copiii chinezi. Care isi iau ultimul model de I-Phone. Sau care isi iau toale noi pentru ca “sunt la moda”.

    Toate aste au un pret. Momentan inca suntem dispusi sa il platim. Cand nu va mai fi cazul, ne vom orienta. E simplu. Asa si cu hidrogenul asta.

    52
  12. #35

    Poate ar trebui să se gândească la o modalitate în care să fie captată într-un alt rezervor apa rezultată din folosirea hidrogenului drept combustibil și să fie folosită, gen apă menajeră, sau alte chestii!
    nici nu ne mai gândim mai departe, că ar putea fi filtrată și folosită și ca apă potabilă!

    4
    • #36

      Iti dai eu idee cum sa te imbogatesti. Dupa ce filtrezi apa aia o imbuteliezi si o vinzi la ecologisti. Eticheta o faci din hartie igienica reciclata.

      15
  13. #37

    Problema masinilor pe hidrogen este trei:
    1. Costul productiei de hidrogen verde e inca mare. Odata cu cresterea productiei in masa a hidrogenului verde costul va scadea in urmatorii ani si va fi competitiv cu motorina. Treaba cu Rusia accelereaza tranzitia in directia asta
    2. Costul masini e ridicat datorita materialelor scumpe folosite in productia acestui tip de motor, si a productiei in numar mic. Continuarea avansului tehnologic va permite folosirea de materiale mai ieftine si cu eficienta mai mare. Impeuna cu productia de masa, va duce la scaderea semnificativa a costului.
    3. Lipsa statiilor de alimentare. Numarul lor e in crestere in Europa dar va mai dura ceva ani pana sa nu fii nevoit sa-ti planifici drumul in functie de statii.

    Atuurile ar fi incarcarea rapida, autonomia crescuta, greutate redusa, conversia statiilor de alimentare existente, baterie mult mai mica ce trebuie reciclata la un moment dat.
    In afara de pret, cam nasol ca nu e asa fasneata ca una electrica si rezervorul de hidrogen ocupa ceva spatiu in partea de mijloc a podelei din spate.

    Prin urmare vor coexista cu masinile electrice da’ mai sunt cativa ani pana sa inceapa efectiv. Avand in vedere ca motorul ambelor este electric, pare oarecum logic sa apara hibride cu autonomia bateriei de 50-70km si 400-500km pe hidrogen.
    Pana atunci se pare ca, camioanele/utilitarele pe hidrogen au mult mai multe sanse sa fie vizibile pe strazi…in vestul/nordul Europei

    19
    • #38

      Mirai are vreo 180 de cai. Nu e wow, nu e sportiva, dar e confortabila si poti sa pornesti bine de tot de la stop cu ea.

      Sincer, cand cuplul e instant, CP nu conteaza asa mult, in special la plimbat prin oras. La plecarile de la semafor si Spring-ul se misca foarte bine.

      4
    • #39

      vand apartament langa statia de hidrogen chitila!

      11
  14. #40

    ce misto ar fi chestia asta in agricultura.

    9
  15. #43

    pai din mai multe considerente:
    – overall sunt mai scumpe decat electricele, ca pret de vanzare, nu stiu cost de productie
    – oamenii abia s-au “obisnuit” cu electricele, prea multe schimbari “strica”
    – lipsa infrastructurii pentru alimentare
    – Musk va face orice este posibil sa incetineasca productia masinilor alimentate cu hidrogen, cel putin pana cand va obtine un patent jmek sau pana cand va inghiti cel mai mare jucator de pe piata din segmentul asta – ceea ce e complicat – parca Toyota facusera prima masina de genu’

    Eu cred ca este o alternativa viabila la orice, dar va dura mult, oricum nu in timpul vietii noastre.
    Pai, cu petrolul ala ce facem? nu trebuie si el vandut?

    3
  16. #44

    Sunt mai multe motive pentru care masinile cu hidrogen nu au prins inca:
    * infrastructura. Electricitatea este extrem de usor si de ieftin de transportat oriunde. Ai nevoie de o priza. Lucru care se face intr-o forma sau alta de 100 de ani. Pentru hidrogen, e un pic mai complicat – cisterne speciale, protectie la accidente, securitate (iti dai seama cat de usor e sa arunci una dintr-asta in aer, mai ales daca e langa vre’un obiectiv interesant?). Lucruri care abia acum se pun in miscare;
    * tot la infrastructura as pune si numarul statiilor de incarcare. In zona mea sunt vreo 5-6 cu distante de 100-150 km intre ele. Degeaba ai range de 500km daca 100 ii consumi ca sa te intorci inapoi de la statie;
    * productia – da, normal, hidrogenul e scump acum de produs. Tehnologia va evolua si cu timpul pretul va scadea. Dar pana atunci, e greu sa vinzi pielea ursului din padure. Nemtii au inceput sa investeasca in directia asta si vor sa scoata primele locomotive pe hidrogen. Probabil ca de aici vor fi invatate multe lectii si pretul va scadea;
    * cultura – sunt oameni care au Tesla pentru ca “vor sa fie ecologisti” (nu alt brand, doar Tesla) dar nu au habar de masini pe hidrogen;

    my 2c.

    5
  17. #45

    “Și nu mai poți să stai cu motorul pornit când aștepți pe cineva”
    asta nu e problema, e solutia problemei initiale – ca se sta cu motorul pornit pentru ca nimic

    2
  18. #46

    Da, exista, se vand si merg pe strada.
    Nu si in Romania, ca nu exista inca statie, dar exista masini de serie in Germania, Norvegia si California.
    Sunt mai scumpe decat electricele si mai mari, logica fiind ca nu are sens sa faci masina mica alimentata cu hidrogen.
    Merg fix ca alea electrice, ca au motoare electrice, iar hidrogenul este folosit ca sa genereze curent electric si sa alimenteze motoarele.
    Nu se pot incarca la priza, insa, ca au baterii prea mici.
    De asemenea, nu scuipa apa constant ca in poza, e o exagerare. Majoritatea fac picaturi mici sau doar vapori, uneori nu ii vezi macar.

    12
  19. Vrajiala. Nu ai cum sa simti masina.

    18
  20. #49

    “Among the chief attractions at this year’s Paris Auto Show were hydrogen-powered vehicles developed by startups: the stylish and innovative Hopium Machina, a 500 hp (373 kW) car with a 621-mile (1,000-km) range reaching a maximum speed of 143 mph (230 km/h); and the NAMX SUV, the world’s first car partially powered by removable tanks”

  21. #50

    Am avut o revelatie: s-a realizat rachiul din pufoaica, se vor construi si statii de alimentare cu hidrogen 😉

    1
  22. nu prea stai cu motorul pornit cand astepti pe cineva. s-a renuntat la idea de a folosi hidrogenul pentru combustie interna. era foarte slab si complica masina foarte mult. acum sunt tot un fel de masini electrice, doar ca in loc sa fie incarcate la o statie, sunt incarcate de un generator intern care transforma hidrogenul in apa printr-un proces chimic. daca bateriile sunt incarcate, generatorul nu functioneaza.
    legat de siguranta, au acelasi grad ca cele electrice normale (cum ar fi Tesla). pericolul sta in bateria de litium, care poate lua foc. cei de la Toyota au tras cu o arma de calibrul 50 direct in butelia de Hidrogen si nu a explodat, si nu a luat foc. Hidrogenul se disipa atat de repede in aer incat nu are timp sa se faca amestecul de oxigen/hidrogen astfel incat sa ia foc.

    Legat de faptul ca acel hidrogen se foloseste folosing multa energie, e adevarat. dar poti avea panouri solare in mijlocul desertului care sa “mineze” hidrogen.

  23. #52

    Hyundai Hindenburg trebuia sa se numeasca…

    2
  24. Dragi enoriași, cum v-ați simțit la sfântul? Ați fost la procesiune, la moaște? 🙂
    Stați în casă și vorbiți de mașini cu hidrogen, în loc să vă gândiți la mașina viitorului, cu apa sfințită de preoții BOR!
    stirileprotv.ro/divers/a-inceput-pelerinajul-de-sfantul-dumitru-mii-de-oameni-au-urcat-dealul-patriarhiei-si-s-au-inchinat-la-moaste.html

    1
  25. #54

    Am dat 11.000 pe Spring, am sistem PV de 4 KWh și încarc Springul acasă când am curent de la sistemul PV (destul de senin anul ăsta). În felul acesta amortizez mai repede costul mașinii și al sistemului pv care a costat 6000 euro. Dacă eram prosumator primeam înapoi și Kwh injectați, amortizând și mai repede. Este ca și cum am dat 17.000 pe mașină și merg gratis cu ea. Aș vrea să văd cum poți face ceva de genul cu benzină sau hidrogen.

    4
  26. #55

    Hidrogenul are limita de inflamabilitate in aer de 5 ori mai mare decat GPL, se lichefiaza la -250 grade vs -160 de grade GPL si este presurizat la 11600 PSI vs 3,6 PSI GPL. Practic “explodeaza la fel”. Sigur.

    Hidrogenul nu este sursa de energi ci de inmagazinare ca a bateriei. Costa de minim 10 ori mai mult decat GPL si se produce din? Ati ghicit, din gaz metan. E extrem de scump sa il produci doar din apa. Polueaza de 5 ori mai mult in procesul de inmagazinare a energiei. Si se poate continua la nesafarsit. Uitati de hidrogen.

    Cititi asta pentru cultura generala legat de Hidrogen

    robertzubrin.substack.com/p/does-green-hydrogen-cause-brain-damage

    8
  27. Pff. Este un subiect extrem de complicat. Utilizarea hidrogenului in domeniul auto are clar o mulțime de avantaje. Tehnic vorbind, exista diferite probleme privind depozitarea, conductele si chiar motorul in sine, deoarece hidrogenului ii place sa patrunda prin orice are el chef :)) Ce sa ii faci. Neastâmpărat!

    O alta problema este producerea lui. Cel mai usor este de produs din apa, insa necesita cantitati de energie extrem de mari. Practic, nu are sens si nu este viabil economic sa utilizezi energie pentru producerea de hidrogen, decat in situatia in care ai surplus pe care nu-l poti utiliza.

    O metoda viabila ar fi utilizarea energiei electrice pe care deja o producem dar nu o utilizam, iar aici ma refer la surplusul pe care il avem din hidro, eolian si fotovoltaic. Doar ca, trebuie general on site. Nu bagi energia aia in retea, o transporti de-a-n pulea pana la “fabrica de hidrogen” ca nu-i eficient.

    So yeah. Hidrogenul este o solutie buna si are un rol important pe viitor. Momentan ne lipseste insa infrastructura pentru producerea lui intr-un mod eficient si rentabil.

  28. #57

    Cea mai mare problema cu hidrogenul e ca momentan se produce in cantitati industriale din metan, eliminand CO2-ul aferent in momentul producerii. Deci ori faci masina cu metan ori cu hidrogen tot pe acolo iesi cu gazele de sera. Prin electroliza (metoda curata pe care o viseaza verzii) randamentul e destul de redus, in jur de 50% (deci consumi dublul energiei pe care o stochezi potential in hidrogenul ala). La asta se adauga si faptul ca pilele de combustie au un randament tot in jur de 50-60%.
    Pilele de combustie erau foarte scumpe, gen milionul de parai pentru una si nu aveau durata de viata comparabila cu a masinii, deci trebuia sa o schimbi la un moment dat. Nu mai stiu noile descoperiri, poate exista progrese in sensul asta.
    Erau probleme cu pilele de combustie care functionau cu aer atmosferic, pentru ca azotul afecta negativ functionarea pilei (pilele de combustie au fost initial dezvoltate in industria aerospatiala si functionau cu oxigen pur). Iarasi, e posibil sa se fi rezolvat problema intre timp.
    Hidrogenul stocat sub presiune vine cu problemele lui: o butelie de hidrogen plina are presiunea de aprox 400 bari (daca mai tin bine minte). Prin comparatie, o butelie de scuba are vreo 200 (iarasi din amintiri), daca ati carat asa ceva stiti cat sunt de grele. Pentru comparatie, o butelie de GPL are vreo 10 bari. Hidrogenul scapa incet prin peretii buteliei, deci exista pierderi de la fabrica unde se produce pana la statia de alimentare si de acolo pana la si in rezervorul masinii personale. Citisem undeva ca, mai nou, vor sa stocheze in rezervor amoniac si sa extraga hidrogenul din el la fata locului (adica in masina). Daca e asa, s-ar putea ca problema sa se rezolve.
    Dar, una peste alta, masinile pe hidrogen nu aveau avantaje serioase fata de cele pe baterii (in afara de rapiditatea alimentarii) si de aceea entuziasmul pentru ele e scazut, nu ca a conspirat Musk sau mai stiu eu cine.

    4