Remarcați-l pe șoferul cu Audi cât este de imbecil. De la momentul când apare în cadrul vizual până când era să îl omoare tirul, dacă nu îi era milă loganului de el. Să las spațiu față de mașina din față ca să ce? Să poată intra orice cocalar și să mă pună în pericol, nu?

În altă ordine de idei, am făcut o nouă Lege a lui Murphy, numită Curba lui Arhi. Legea sună astfel:

Dacă într-o curbă de minim 500 de metri, în pantă cu vizibilitate zero și linie dublă continuă, nu vine nicio mașină din față, cu siguranță imediat după terminarea curbei vor veni atâtea mașini cât este nevoie să mocupe tot spațiul necesar unei depășiri, până la următoarea curbă cu vizibilitate zero.

[fbvideo link=”https://www.facebook.com/zearhi/videos/1058215490963040/” width=”630″ height=”400″ onlyvideo=”1″]

Link direct

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

74 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Curba lui Arhi e adevarata si exact la asta ma gandeam in drum spre Slanic Prahova (dus-intors). Cum mama dracu se face ca in curbe nu vine nimic din fata si atunci cand e linie dreapta e plin de masini. O explicatie ar fi ca intr un drum cu multe curbe masinile se grupeaza din cauza ca nu se pot depasi asa usor. Da, dar de ce dam de grupuri doar pe linie drepta si nu in curbe nu imi explic.

    • EXACT!

    • #3

      Explicația ar fi cam asta:
      In curba ai vizibilitate cam 50 metri, iar in linie dreapta vezi toate masinile de la câteva sute de metri.

    • #4

      La curbă șinele trosnesc

    • #5

      ca sa vezi grupuri de masina in curbe fara vizibilitate, tot ce trebuie sa faci este sa intri in depasire. nu apuci sa vezi tot grupul ce e drept

    • #6

      Fac des Bucuresti>Slanic Prahova ( avem niste pensiuni acolo ).
      Mereu se aplica legea lui Arhi pe drumul ala. Sunt rare momentele de depasire, sunt multe curbe si vizibilitate 0.

  2. #7

    Intotdeauna imi las spatiu suficient fata de cel din fata, indiferent daca merg pe autostrada, drum national, judetean sau comunal. Intotdeauna spatiul ala imi este violat de tot felul de indivizi, de regula, aceiasi care inainte de depasire se posteaza in spatele meu suficient de aproape incat sa le vad parul din nas in retrovizoare. Dar apoi toti se mira la stirile cu autostrada soarelui blocata de cine stie ce carambol…

    • #8

      Doua proiectoare mari in spate si cand il vezi la 2 metri i le aprinzi in muian si sa vedem cum sta cu reflexele.

    • da, asta cu proiectoarele e o idee buna. 1 000 000 de lucsi in mufa si aia e

    • Ucidere din culpa.

    • #11

      un blitz dedicat de dslr tinand apasat butonul care te ajuta sa vezi in real time profunzimea de camp face minuni 🙂

    • @7: Nu e din culpa. E cu premeditare…

    • #13

      E autoaparare nene. Cu unul de asta in spate circuli ca si cum ai avea frana blocata.

  3. #14

    Si daca as vrea sa te depasesc fara sa-ti violez spatiul personal – cum ar trebui sa fac?
    In filmare se vede ditamai spatiul – nu-mi dau seama daca Audi ti-a luat fata sau doar te-a depasit…

    • #15

      Dude, daca intre mine si masina din fata mea este orice spatiu >= cu dimensiunea masinii tale, nu insemna automat ca ai tot dreptul sa ma depasesti.

      Pe langa considerentele de natura tehnica din legea/legile ce tin de depasire, mai sunt si cele “morale” (din lipsa unui cuvant mai bun). Da, ok, la prima depasire e linie intrerupta pe jos, indicator de ceva limitare nu vad, deci nu a incalcat omul nici o regula. DAR, oricum ai da-o, a fost o manevra riscanta. Camionul ala a trecut super aproape de el, iar el a reintrat pe banda lui foarte aprope de masina din fata (nu respecta clar distanta legala, daca e sa o luam dupa lege). Poate punea ala din fata o frana, si tu nu mai aveai spatiu efectiv sa intri inapoi pe banda, cacat, multe se pot intampla, mai ales cand singur iti creezi circumstante propice.

      De fapt despre asta e vorba. Despre multimea de idioti care conduc agresiv. Care se baga in depasiri la limita. Care nu respecta distanta legala intre masini. Oameni de genul asta + infrastructura de rahat din tara noastra = LOVE.

      Examenul de permis ar trebui sa fie mult mai greu.

    • #16

      Asta cu “distanta legala” intre mașini, este discutabila.
      Omul respectiv a considerat ca distanta e OK pentru el, fata de mașina din fata. Pana la “proba contrarie” are distanta legala după orice lege vrei tu.

    • #17

      Da, e OK pentru el. Ce bine ca doar el e in trafic, nu-i asa?
      Cand ai cate un bou d-asta are merge la 2m de tine in spate, la fel zici? “Ba, distanta lui fata de mine e ok pentru el, deci de ce sa ma plang?”

    • #18

      Este linia dreapta la iesirea din com. Moraresti.

      Primul loc dupa mult timp unde se poate face o depasire.

      Prima depasire mi se pare perfect regulamentara; a doua este la limita.

      Pe mine ma supara mai mult taranii care opresc la Dedulesti si blocheaza traficul cautand un loc de parcare.

    • #19

      lol, perfect regulamentara:))))))))))))))))))))))

    • #20

      Mestere, cand faci scheme din astea, ma obligi si pe mine(cel depasit) sa franez. Ca sa despasesti tu, eu tre sa franez pt ca tu intri ca boul in fata mea.Cum sa nu vezi o problema in asta?

    • #21

      Cetin ai pus frana cand ai fost depasit?

    • #22

      da, pentru ca nu am fost depasit, mi-a intrat in fata brusc. oricum, il vazusem in retrovizoare si ma asteptam sa fie imbecil, iar eu cand sunt cu copiii in masina nu am tendinte de justitiar, de aia aveam 25 de metri intre mine si cel din fata mea

  4. #23

    hai sa zicem ca daca eram eu in logan, audiul era muuuuult mai scund acum.

    • #24

      Daca eram eu presedinte cate faceam…

    • #25

      Numai justitiari rutieri pe aici.

      E asa greu sa iti vezi de siguranta ta in trafic si sa te feresti cand vezi grabiti din astia? Crezi ca merita sa-ti risti viata ca sa-l inveti minte pe unul pe care cel mai probabil au mai incercat alti 100 de justitiari ca tine sa-l pedepseasca?

    • #26

      ce nostimi sunteti cand nu stiti persoana. NU ar fi fost primul care si-o ia din cauza mea intr-o situatie oarecum asemanatoare. nici macar al doilea. dar fie ca voi, daca eram eu presedinte…

    • #27

      Ah, ok, scuze Superman, nu te-am recunoscut

    • #28

      ce inteleg eu de aici :))

      de fapt multi dintre voi sunteti perfect de acord cu soferul audiului si aveti impresia ca nu a facut nimic gresit sau ca nu merita in nici un fel pedepsit. de fapt voua chiar vi se pare NORMAL sa procedati in modul respectiv si atunci cand apare unul care va baga sub tir va revoltati in timp ce va verificati chilotii. SERIOS? multi o ardeti pe aici cu “atitudinea”, ca de aia e tara asta in cacat si nu merge nicaieri, pentru ca nimeni nu ia atitudine in fata hotilor. cand apare unul care o face, dati cu huo si cu ironii ieftine 🙂

      n-are a face, voi sa fiti sanatosi. ah, si feriti-va de loganurile albe de firma ;).

    • #29

      Ai inteles gresit, exact la fel cum si procedezi.N-am spus ca-s de acord cu ala cu audi.

      Daca in loc de tir, de pe contrasens venea o masina mica, un microbuz plin de oameni, copii, tot l-ai fi impins pe ala cu audi in fata sa faci tu dreptate? Te-ai gandit ca in demersul tau poti rani/omora oameni nevinovati in timp ce vrei sa faci dreptate si sa pedepsesti un tampit care nu respecta legea?

    • #30

      orice chestie de asta justitiarista nu e sanatoasa. da, sunt pro lipit stergatoare cu spuerglue sau usi, eventual dezumflat cauciucuri sau o mica vopsea pe parbriz, cand stationeaza masina, dar NU PUI IN PERICOL VIATA NIMANUI. pentru ca omul ala are una singura si poate, desi putin probabil in cazul nostru, pentru el atunci se intampla ceva urgent.

    • #31

      Erai in sant boss :))

    • #32

      Alx7,
      Asta zic si eu. Daca ala vede ca e inevitabila ciocnirea trage dreapta si te baga in decor. Oricat de enervat ai fi e mai sanatos sa-l lasi.

    • #33

      Bai lasa vrajeala thebblack. Daca erai asa smeker deja aveai puse 2 3 videouri pe trafictube sau liveleak. Unde-s videorile tale de politist texan?
      Nu-s.

    • #34

      verdell tata, are cetin 2 articole cat de cat recente. ti le recomand cu multa caldura. unul se refera la momentele alea cand inchizi camera si formatezi cardul si al doilea referitor la o ancheta in care i s-a cerut o adresa ip…

      daca filmarile respective ar fi existat vreodata, fi convins ca ar fi fost accesibile unui grup extrem de restrans si bine selectionat si ca ar fi disparut definitiv si irevocabil la scurt timp dupa.

      pentru ca in romania daca iti trantesti motorul din cauza mizeriei de pe drum te alegi cu dosar penal pentru vatamare corporala dar in urma filmarii asteia soferul audiului nu ar primi nici macar un telefon de dojana. si mai aduti aminte cine si-a luat-o in barba cand cu tiganii aia batuti in tramvai. exact, pics or it didn’t happen… poate nu suntem toti prosti in tara asta.

    • #35

      Eu nu as face prea multe scheme cu un logan alb de firma, nu de alta dar sa nu se rupa vreun cablu sau ceva.
      In loc sa pui o frana si sa il lasi sa se bage, tu risti un accident in care e posibil sa ai tu mai multa dauna ca el. Am o singura depasire d-asta nebuna si o tin minte si acum, am pus frana si m-am dus spre ala de mergea in acelasi sens cu mine in nici un caz in fata tirului. Si el era tot un viteaz care accelera in depasire.

  5. #36

    Uite d-aia sunt accidente multe. Ca se intalnesc hotii cu prostii. Daca eram eu faceam si dregeam. NU mai faceti si nu mai dregeti voi asa multe ca nu stii cum ricoseaza tirul din impact.

  6. #37

    Nu dați cu pietre, sau dați cu pietre virtuale, dar eu constat ceva de vreo doi an încoace.
    Clasicul șofer tembel are bimăr. Nu e o relație bijectivă, deci nu luați foc!

    Dar de vreo doi ani încep să văd din ce în ce mai mulți tembeli cu audi! Până acolo încât se apropie de tembelul clasic!
    Au început să se simtă în modul sport? Sau au pus pachete R pe clasica audi de 3 tone?

    Am cât de cât idee, înțeleg ce e M la BMW si ce e R la Audi, dar eu vorbesc de șoferi de mașini normale, nu de șoferii modelelor pe testosteron!

    Și nu am condus mai mult de 1500km în România, deci poate e o problemă pe aici, doar zic

  7. #40

    Doar ieri 2 imbecili au fost cat pe ce sa se infiga in spatele masinii mele (si multi altii in spatele lor) pentru ca idiotii nu s-au gandit sa pastreze o distanta rezonabila. M-au evitat la limita, iesind pe banda de urgenta.

  8. #41

    O noua lege a lu… Baxt de data asta.
    Cand un sofer conduce prost sunt 99% sanse sa fie de AG.
    Arges este judetul in care nu vezi participanti la trafic, ci adversari, dusmani in trafic.
    Arges este judetul cu soferi care fac matreaţă la floci si spume la gura daca sunt depasiti in trafic.

    • #42

      AG, PH, BT, TL și CT sunt vârf de lance când vine vorba de idioți în spatele volanului. Mențiune specială pentru cei de NT.

    • #43

      Pfffff, n-ați văzut șoferi de GL conducând dube…

    • #44

      AB merita premiul special al juriului. daca unii vorbesc de universuri paralele, in alba exista un cod rutier paralel, altfel nu imi explic….

    • #45

      V-am mai povestit-o pe aia cu studentul nigerian in taxi:
      Intra o masina in giratoriu, intra si taxiul dupa ea, dar surpriza la iesire: asta din fata, in loc sa iasa din giratoriu, se oprise sa dea prioritate alora care intrau! Normal ca taximetristul ii trage doua claxoane, la care studentul nigerian aflat pe locul din dreapta: nu-l mai claxona domnule, nu vezi ca-i de Alba?
      Deci sunt celebri si peste hotare.

  9. mie imi plac camioanele care merg cate 3 in rand, fara spatiu intre ele.
    Cand am venit aici am patit pe dealu negru una d-asta. Nu mi-am dat seama ca efectiv nu am loc sa ma bag intre ele. Am avut noroc ca masina care venea din fata a facut dreapta.

    • #47

      Vezi daca ai Subaru?
      Daca aveai Lamborghini te bagai sub ele

    • #48

      Mersul în coloană fără spațiu se practică pentru economie de combustibil. Drafting adică.

  10. #49

    Eu vad invers situatia. Cel cu Audi i-a permis celui cu Logan sa traiasca. Nu de alta dar daca Audi intra la rupere in Logan vorbeam despre cei din Logan la trecut. (Stiu nu e bine sa privesti asa lucrurile, dar ele asa sunt).
    Cat despre reguli, cel cu Audi le stie foarte bine, doar ca a ales sa le ignore.

    • #50

      Stati putin ca nu inteleg. Cum adica ‘ii violezi spatiul din fata masinii’? Ce mai e si asta? Ai mostenit spatiul ala odata cu masina ?!

      Sunt doua aspecte aici.

      Pe de o parte, Loganul nu avea nici o intentie sa depaseasca. In conditiile astea, ce-ar trebui sa faca ala cu Audi, sa stea in spatele lui tot drumul, ‘ca asa e frumos’?

      Pe de alta parte, daca e circulatie in coloana, de nu-i vezi capatul, si se merge sustinut, bunul simt zice ca nu-i frumos sa depasesti, ca sunt vreo 50 de masini care merg unde mergi tu si creezi riscuri inutil.

      Dar pe de alta parte legea nu interzice depasirea in astfel de conditii. Ca unii o fac, asta e alta treaba – sunt mai din topor asa.

      Ca tu tii cu dintii de spatiul din fata ta, asa, ca poti, asta se numeste tot condus agresiv. Nu vreau sa te stiu la volan, locul tau este ca pasager.

      Un sofer bun nu conduce la limita, respectiv daca a fost ajuns de un altul din spate, creeaza conditii sa poata fi depasit in siguranta. Doar nu vrei sa ajungi mort la destinatie, nu? La limita, daca te ‘bronzeaza’ unu’ din spate de kilometri buni, decat sa-ti faci 1000 de draci, mai bine tragi pe dreapta pana trece, daca nu poate depasi. Sau nu facem asta, din ‘mandrie’? In general astfel de soferi sunt putini; cei normali se apropie de tine cand au intentia clara de a depasi, drumul permite, si in scurt timp e dus.

      Din articolul asta + comentarii reiese un singur lucru: prea multa incrancenare la volan.

    • #51

      @hash: tu ai citit ce am scris?

      Eu vorbeam de cel mai probabil scenariu pentru cazul in care cel cu loganul nu punea frana. Nu despre cum ar trebui sa se conduca sau ce as face daca as fi in locul loganului.
      Daca ai lua toti factorii in considerare ai vedea ca cel mai probabil scenariu pentru cazul in care loganul nu punea frana era moartea soferului si a pasagerilor ( audi intra in logan -logan e proiectat intr-un stalp -nimeni nu poarte centura, incomodeaza burta 🙂 , pasagerii sunt proectati afara – pasagerii mor sau raman paralizati ).

    • #52

      da, am citit, scuze, am postat aiurea, la alt comentariu.

    • #53

      Nicolae, u make no sense.

  11. #54

    Ieri, Albesti Paleologu-Mizil si retur am vazut pe putin zece ca asta. La fel saptamane trecut aproape de Moara Vlasiei, niste pusti gaozari cu un Lighean intrasera in depasire si in loc sa se uite in fata se uitau la ala pe care il depaseau sa ii faca semne cu mana.

  12. #55

    Vorbiti de spatiul din fata voastra de parca l-ati primit mostenire. Tocmai de-asta se lasa spatiu, pentru a permite altora care vor sa depaseasca sa aiba loc sa replieze. Intr-o depasire rar poti trece de 5-6 masini, asa ca o faci din “bucati”. Idiotul cu Loganul (ca altfel nu se numeste) nu a lasat suficient loc intre el si tir, astfel ca obligi pe cel care vrea sa depaseasca sa ia in calcul Logan + Tir + eventual alt tir. La cat de circulate sunt soselele din Romania, credeti ca aveti atat de mult spatiu pentru a depasi fara sa vina ceva de pe contrasens?
    Probabil multi sunteti soferi si, cu siguranta, toti mai buni decat cei de la Formula 1. In cazul in care intrati in depasire si estimati gresit viteza cu care vine cel din fata, ce faceti? Intrati frontal in el? Incercati sa va repliati? Oh, dar stai ca ala e spatiul altuia (mostenire, asa cum am spus). Va spun eu, intra in actiune instinctul de conservare si veti trage de volan dreapta cu riscul de a-l proiecta pe celalalt paralel cu voi in pom / decor.

    Cat despre ala cu audi, nu e nimic de zis. Un imbecil….

    • #56

      direct in fata tirului sa ramana!!

    • #57

      razvan, tinand cont ca iti exprimi parerea la acest articol imi permit sa iti recomand o lectura, se cheama codul rutier si regulamentul de aplicare. s-ar putea sa ai cateva surprize.

    • #58

      @Thebblack

      Ce zice frate la codul rutier? Ia,arata-ne si noua astaora mai prosti articolul din codul rutier in care spune ca daca te depaseste cineva trebuie sa faci tot posibilul sa nu il lasi sa se replieze in fata ta. Din cate stiu eu,la ultima verificare zicea la codul rutier ceva legat de obligatia ca atunci cand esti depasit sa menti constante viteza si directia de mers. De aici eu trag concluzia ca daca cel care te depaseste s-a angajat intr-o astfel de manevra a considerat ca are timp si loc intre tine si masina din fata.
      Prin ce spui tu ca ai face si ca ai mai facut,nu te deosebesti cu nimic de marlanul asta cu audi. Esti doar un alt ghertoi de pe drumurile din Romania.

    • #59

      razvanele cand ai 5-6 masini e deja coloana, mergi cu viteza coloanei si nu te mai gandi sa depasesti
      daca e un obstacol gen camion lent va depasi primul, din coloana, apoi 2 apoi 3456 apoi si tu

      nesimtirea de a depasi 5-6 peste rand e tipica ghertoiului manelar

  13. #60

    De la specialisti citire:
    “Psihologii au observat că cei care conduc autovehicule reacţionează când este vorba de teritoriile lor într-o manieră adesea total diferită de comportamentul lor social normal. Se pare că autovehiculul măreşte uneori exagerat spaţiul personal al individului, în unele cazuri, teritoriul este mărit de zece ori faţă de dimensiunea lui normală, încât conducătorul auto consideră că are dreptul la un spaţiu de 9-10 metri în faţa şi în spatele autovehiculului său. Când un alt conducător îi ţâşneşte în faţă, chiar dacă nu produce o situaţie periculoasă, conducătorul nostru trece printr-o schimbare fiziologică, devine furios şi eventual îl şi atacă pe celălalt.” (Allan Pease – Limbajul Trupului)

  14. da, bravo si pilotilor care fac coada in spatele tirului, sa trebuiasca sa depasesti o coloana daca vrei cumva sa treci de tir. aproape la fel de speciali ca aia care conduc tiruri in coloana.

  15. #63

    daca ai condus matol te trimite judecatorul la rehab. daca faci d-astea ar trebui sa te trimita la psiholog, la un test de IQ, ceva care sa puna respectivii sa nu mai vada doar din perspectiva lor. plus luat permisul 1 an. dupa 1 an fara permis si o amenda de vreo 2000 euro, presupun ca macar jumate s-or linisti. urmatoarea greseala= zdup.
    chestia cu pastratul distantei conduce la descongestionarea traficului. si la mai multe.bune, normal.
    “Murphy” : ‘cu cat sunt mai multi destepti care-si dau cu parerea,cu atat scade posibilitatea ca sa aiba dreptate vreunul.
    🙂

  16. Am traversat Bosnia si Serbia simbata (Croatia nu se pune, ca pe Jadranska Magistrala pur si simplu nu ai cum si nici de ce sa depasesti) intr-o calatorie de placere cum in Ro nu prea ai pe unde sa o faci. 600 km de sosele bune, peisaje, trafic aerisit. In vama la Moravita capra din masina din fata mea dupa ce-si ia actele de la politistul de frontiera da in marsarier si-mi fute una in bara din fata. Si tot sotu’ dumneaei sare cu gura ca de ce o fac proasta, ca e 3 dimineata si ea de fapt e obosita fiindca vine de la Belgrad (70 km in plm!!!)…

    • #65

      vezi, vezi, daca te lauzi necontrolat pe aici, dumnezeu te pedepseste

    • Eram cu masina nevestii… Si n-a patit nimic…

    • #67

      iegzact. putei sa zici si tu de la Munchen la ….mai incolo.
      aia a intrat in tine, deci are nevoie ceva de schimbat la centrala aia.

  17. #68

    Așa conduc și eu. Plus frâna aia. Real recognize real.

  18. #69

    Ai maxi taxi. use it

    • #70

      poate inchiria pt hoteluri. eventual o firma ceva. mai speli un parbriz cu 500, cauciucurile trebe schimbate la 3 zile, tapiterie schimbata iarasi la o saptamana, ca ai clienti fumatori si nefu….so on.

  19. #71

    Tre’ sa fii un pic ciudatel sa crezi ca e o idee buna sa nu lasi spatiu in fata ta. Si ca siguranta proprie, si ca necesitate legala. Si asta doar ca sa nu te depaseasca careva. Ciudatei, cum ziceam.

  20. De 5 ani, merg zilnic 100 km, pe un drum destul de aglomerat, cu o banda pe sens. Astfel de intamplari, in care ti se baga unul sau altul in fata se petrec aproximativ zilnic. Nici nu conteaza ca e cu Audi, BMW, Golf din 95 sau alta marca. Sunt cate unii pe care pur si simplu ii doare in pula de ceilalti sau de ei insisi.
    Cand vad pe cate unul d-asta agresiv, il las sa treaca. Oricum, las intotdeauna suficient spatiu intre mine si masina din fata. Cand vad ca intra intr-o depasire riscanta si imi vine din fata pe contrasens, franez cat e nevoie si ma dau mai pe dreapta sa il las sa treaca.
    Si fac asta pentru mine si pentrui cei care merg cu mine in masina. Intotdeauna exista riscul ca un prost d-asta sa se sperie cand vede TIR-ul , sa intre in tine si sa te rastorni in sant sau sa iei un copac de pe marginea drumului in gura.

    Justitiarul de mai sus, blackshit sau ceva de genu’, cu Loganul lui alb de firma, ar avea nevoie totusi de un consult psihologic, daca nu psihiatric. In primul rand nu isi da seama ca daca intra un Matiz in el, il arunca in decor, unde are mari sanse rasara inca o cruce pe marginea drumului. Nu am nimic cu Loganul, am avut Logan, am mers maiu multi ani cu Logan la firma, dar pur si simplu nu e masina de road rage.

  21. Pentru astia de p’aici care traiesc cu impresia ca sunt soferi adevarati si ca ala cu Audi a efectuat corect prima depasire, asta e din codul rutier Art.45:
    “Conducatorul vehiculului care se angajeaza în depasire trebuie sa se asigure ca vehiculul care circula în fata sau în spatele lui nu a initiat o asemenea manevra.”
    Pentru aia care inca insista, cand depasesc 2 masini in acelasi timp, daca ala din fata a apreciat grsit si tre’ sa franeze a belit pla. Daca reuseste sa se replieze, sanse mari ca ala care a dublat sa beleasca pla.
    De ala care a dublat ni se rupe in caz de accident, dar nu la fel gandim de aia pe care ii ia cu el.

  22. #74

    Cea mai periculoasa manevra este depasirea.
    Daca am fi avut drumuri cu doua benzi pe sens (circulabile), cu singuranta astfel de manevre ar fi fost mai putine si noi mult mai calmi si ceva mai in siguranta.