Desigur, mă refer la timpul prezent, nu că nu îmi place ideea de mașină electrică, încă nu am ajuns la nivelul oamenilor care vor mașină cu schimbător de viteze, ca să simtă mașina. Nu zic că îi salut din mersul Mercedesului meu cu 9 viteze, dar îi salut și din mersul golfului meu, cu doar 7 viteze, toate automate.

Citeam ieri despre cum a inaugurat Musk fabrica Tesla din Germania, cu investiție de 5 miliarde de dolari și mă gândeam la ce hype mișto a reușit să facă omul acesta în jurul mașinii pe care o construiește, pornind doar cu word of mouth și oferirea unei alternative mișto la mașinile care începuseră să semene toate între ele, pentru că na, omul cumpără oricum, important e brandul.

În primul rând, prețul, care este prohibitiv. Orice janghină de mașină electrică are niște prețuri colosale, chiar și cu ajutorul acela de la UE, de 10 000 de euro. Dimpotrivă, cred că acest ajutor a ridicat prețul tuturor mașinilor electrice exact cu suma aceea. Să fim serioși, față de o mașină cu combustie, motorul electric este foarte simplu și cu foarte puține piese în mișcare. Litiul este ieftin și, deși poluatoare ca naiba, costul de producție a unei baterii este foarte mic, raportat la nivelul de preț al mașinii.

În al doilea rând, încărcarea. Timpul de încărcare e prohibitiv, pentru drumuri lungi și, dacă nu ești genul de bogătaș care are o mașină pentru excursii în afară și una pentru mers în oraș, recte cea electrică, nu prea îți vine să iei o mașină cu un singur scop, acela de a te învârti pe o singură parcelă, cu grija că trebuie să ajungi acasă, să o încarci peste noapte.

Nu în ultimul rând, mentenanța este îngrozitor de scumpă. Bazându-se pe faptul că devii prizonierul vânzătorului și că nu o poți repara la serviceul de cartier (încă, iar când se va putea, probabil vor exista restricții de soft care vor bloca mașina dacă încerci să umbli la ea, așa cum are de mulți ani producătorul de tractoare John Deer), costurile de mentenanță sunt foarte mari. Într-adevăr, se defectează mai greu, pentru că, așa cum am menționat, sunt puține piese în mișcare, dar și când se defectează, costurile sunt de ordinul miilor de euro.

Nu mai vorbim de costul de schimbare a bateriilor, care este uriaș. Citisem că, la Tesla, e vreo 20 000 ca să schimbi bateriile. Știu, cu siguranță, că la mașinile hibrid, în urmă cu câțiva ani, costa 8000 ca să schimbi bateria, la majoritatea modelelor. Și cum bateriile cu litiu au durată de viață limitată, practic cumperi mașină de unică folosință (visul lui Vali), nimeni nu e dus cu pluta să ia un second hand electric, ca să își adauge un cost de funcționare de ordinul zecilor de mii de euro.

Una peste alta, da, mașinile electrice sunt o chestie mișto, dar care, la acest moment, nu e fezabilă pentru omul de rând. Până nu se va termina cu dezmățul acesta de costuri, vor rămâne la stadiul de vorbe înflăcărate prin parlamentul european și prilej de mișmașuri cu statul pentru băieții deștepți.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.