Sau așa ar trebui, conform părerii specialiștilor. Acest articol este scris la rugămintea Provident, care nu susține doar creditarea responsabilă, ci a dezvoltat o campanie pentru cumpărături responsabile și în cunoștință de cauză.

Există un fenomen care se întâmplă când apar momente de criză, în marketing. Reducerile. E criză afară? Ok, cum facem, băgăm o campanie de reducere, nu? Dăm în prețuri cât se poate, fie la ele acolo, numai să scăpăm de ele.

Și aici apărem noi, clienții. Uaaaau, e supere reducere la ceasuri, hai să îmi iau 2 să fie de rezervă. Ia uite, un televizor ieftin, cred că îmi trebuie. Uite un PC la preț bun. Nu, serios, nu e glumă, în propozițiile de mai sus sunt eu, la diversele campanii de final de an care apar.

Uuuu, uite Apple Watch 6, iese 7 acum și 6 e mai ieftin, sigur sigur am nevoie de el, va fi minunat, ce fericire. A fost minunat din părți, produsul m-a enervat de m-a urcat pe pereți de la început, trebuie încărcat des, plus alte downsides și, uite-așa, zace într-un sertar de 1 an.

Avem nevoie de un televizor în dormitor. Da, știu, voi credeți că nu e așa, dar când ai o trupă de copii, ai nevoie de un loc unde să te duci să te refugiezi de zgomot, scandal, certuri, gaming și restul. Zis și făcut, hai că luăm teve. Am pornit de la Am nevoie de un televizor de 32 de inci, că doar e un dormitor, e mai mult decât suficient. Am prins nush ce reducere și mi-am luat un televizor de 75 de inci, cred că am și scris de el aici. Pur și simplu era imposibil să mă uit la el din pat, pentru că trebuia să mut gâtul stânga dreapta, ca pe stadion. Am dat vreo 9000 de lei pe el, l-am vândut unui prieten, după vreo 3 luni, cu 4000, să și-l pună în cabana de la țară, unde are un living de vreo 60 de metri pătrați și până și acolo i se părea mare, darămite într-o cameră de vreo 25mp.

De o campanie de asta de reducere masivă, am cumpărat 2 PC-uri puternice pentru copii, pentru că sigur sigur au nevoie de ele. Copiii având laptopurile lor de gaming, pe care stau în cele mai ciudate poziții și în cele mai chinuite locuri, în niciun caz pe scaunele de gaming pe care li le-am cumpărat și care zac prin casă și încurcă pe toată lumea. Evident, nici dracu nu a stat pe ele, au stat la început puțin, pentru că era ceva nou, după o săptămână deja era praf pe ele. Evident, le-am vândut la jumătate de preț, ca să nu mă mai încurce în casă. Ele au costat vreo 12 000 bucata, nu am recuperat nici costurile pe unul singur.

Ce vreau să zic este că noi, ca români adulți spre a doua tinerețe sau chiar a treia, nu prea avem cultură economică deloc. Suntem trăiți în vremuri grele, când nu ne permiteam și nu existau multe din lucrurile de azi, așa că acum, la adulthood, când vedem ceva, îl cumpărăm instant, din reflex, impulse buying ca la carte.

Lucrurile nu ar trebui să stea așa. Nu ar trebui să cumpărăm lucruri din impuls, fără să ne gândim înainte dacă avem nevoie de ele. În majoritatea timpului, cu siguranță nu avem nevoie de ele. Gândiți-vă, dacă faci rate ca să îți iei un telefon, înseamnă că, CU SIGURANȚĂ, nu ai nevoie de telefonul acela. Dacă nu ți-l permiți, înseamnă că nu e ce trebuie.

Sau, mai rău, prostia aia care apare pe știri la marile sărbători. Românii au băgat adânc mâna în buzunare pentru a pune cele cuvenite pe masă. Iar dacă nu au avut bani în buzunar, s-au dus să facă un credit ca să cumpere mâncare de care nu au nevoie, ci doar vor să epateze vecinii că au CELE CUVENITE pe masă.

De fapt, ca idee, puteți face un exercițiu care are scopul de a vă ajuta să vedeți și din altă perspectivă cumpărăturile pe care vreți să le faceți și nu are pretenția de a ști ce e mai bine pentru voi pe Testul Chibzuinței. Dacă sunteți ca mine, o să aflați că nu aveți nevoie neapărat de cumpărăturile alea și veți primi și niște sfaturi despre cum să vă comportați când încep reducerile să vă asalteze ecranele.

În încheiere, da, nu uitați. Se apropie momente grele pentru voi, noi și portofelele noastre. Nu vă lăsați ademeniți, fiți cumpătați, gândiți înainte, că nu doare, ci doar poate fi chiar mai bine.