Un copil a fost lovit de o mașină condusă de un septuagenar. Oștire normală pentru rromânia, ca și copiii uciși de câini sau fetițele violate de tați, prin Moldova.

Tot timpul îi văd în trafic. Tremurând din cap, de la parkinsoane, de-abia băgând în viteză, la mașinile lor din 1960, blocând intersecțiile, băgându-se aiurea pentru că uită că în trafic sunt doar simpli șoferi, ba mai scot și capul pe geam și țipă Nu ai pic de respect față de părul alb, nesimțitule.

Eu mă întreb, de ce după o vârstă oarecare, să zicem 60 ani, când e clar că organismul deja e într-un proces de degradare și nimic nu mai funcționează așa cum trebuie, nu se fac ANUAL controale medicale obligatorii pentru șoferi?

Mi s-ar părea ceva foarte normal și de bun simț. Vrei să conduci, demonstrează că vârsta nu te-a afectat la modul că nu mai vezi culorile, ai reflexele unui melc de curse, artrita nu îți mai permite să semnalizezi, că te dor degetele sau, și mai rău, ai osteoporoză și dacă te înfigi prea tare în semnalizator, riști să îți lași degetul acolo.

Nu ar fi, zic eu, un pas normal?

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

40 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    total de acord cu tine

  2. #2

    In Toronto acum citiva ani un batrinel din asta a facut infarct la volan. Nu mai stiu cite masini a distrus pina s-a oprit.

    • Un cunoscut a lesinat la volan, atat de beat era. Si cum a lesinat el i s-a blocat piciorul pe pedala de acceleratie, intr-o intersectie in loc sa faca stanga s-a dus in fata … intr-o parcare.
      A “daunat” vreo 12 masini cu Dacia lui, acul vitezometrului s-a blocat pe la 110, in localitate. Dupa o luna juca fotbal cu noi :))

    • #4

      Apropo de faza asta….o cunostinta roman politist in Toronto s-a gandit dupa ce a nascut sotia sa faca munca de birou o perioada ca sa-si ajute sotia pentru ca fiind pe teren putea fi si cate 12 ore pe teren sau sa fie chemat la orice ora din zi si din noapte. Si merge omul la un birou de investigatii accidente si-i cade pe mana un dosarel cu unul botezat cu bisturiul care a facut un accident mortal uneia de trecea pe verde absolut regulamentar si mai mult mai era sa imprastie pe altii doi si astia doi fiind martori. Caz clar la prima vedere numai ca ala de la volan a venit cu o armata de alti botezati in acelasi fel (avocati, medici)si care l-au scos ca in momentul accidentului el (care avea un metru si un dunga pe buletin si de abia se vedea de la volan ca de avea Mergdes) tocmai avea o criza diabetica. dupa cazul asta romanul nostru a preferat sa stea pe drumuri si nu la birou, a angajat o doamna pentru o perioada sa-si revina sotia dupa nastere si ne-a spus ca la investigatii nu prea rezista oamenii…daca sunt oameni.

  3. #5

    @mihai007 In Toronto la batranete se testeaza anual capacitatea de a conduce, infarctul nu are legatura directa cu varsta.
    Da, ar fi normal, insa cand sunt atatia posesori de arme cu permis luat pe cai specifice… cine ar sta in loc de un astfel de test?

    • #6

      Se testeaza pe dracu….hai ca si eu sunt de aici si traiesc in cartier de carliontati…..toti au permise de handicap si parcheaza ca nebunii si pe locurile lor si pe locurile de parcare interzisa tot timpul…vrei sa-i trimit poze lui Arhi sa le posteze? Cand se dau jos de la volan zici ca-s vii!

    • #7

      infarctul n-o avea el legatura cu varsta, dar ti-e clara ca probabilitatea sa-ti stea inima este mai mare cand ai 80 de ani. pe de alta parte, unui amic care a fost diagnosticat cu epilepsie la varsta adulta i-au anulat permisul de conducere pe loc; in schimb, unui alt amic care are instalat un defibrilator conectat la inima, i-au permis sa conduca in continuare. dracu’ sa mai inteleaga: adica daca te paleste epilepsia la 120 la ora omori oameni, dar daca intri in fibrilatie si se declanseaza defibrilatorul, moment in care faci exact ca o marioneta stricata, nu esti pericol pentru trafic.

      cel mai tare m-a deranjat cand, proaspat picat carnetul de conducere, eram in masina unui prieten pe qew, iar in paralel cu noi, un mosneag cu furtunele de oxigen in nas isi conducea buick-ul dezinvolt, pe la vreo 140 la ora.

      problema cu batranii din bucuresti e insa alta: presupun ca multi ar renunta bucurosi la sofat, daca ar exista alternative de transport mai civilizate decat actualul transport in comun, sau special dedicate omenilor cu probleme. nu toti au bani de taxi.

  4. Din cate stiu eu, este un proiect de lege ca dupa varsta de 70 de ani sa se anuleze permisul de conducere. Stie cineva mai multe detalii?

  5. #9

    sa vezi ce amuzant e cand esti nevoit sa folosesti transportul in comun-un autobus din 1900 toamna,pentru neinitiati-iar soferul e un bunic care nici macar nu esti sigur ca mai respira.fun,fun,fun

  6. #10

    “că nu mai vezi culorile” te referi la faptul ca a devenit discromat ? Daca da, exista lentile de corectie iar in majoritatea tarilor europene (si nu numai) testul de discromatie nu este necesar pentru a obtine permisul.

  7. #11

    Partea plina a paharului e ca acum sunt totusi putini. Ia sa ne gandim peste … 50 de ani asa, cate babe vor fi in aceeasi siuatie. 🙂
    btw, vorbim de codul rutier Arhi, nu trebuie sa ne mai mire nimic.

    • #12

      peste 50 de ani sper sa nu mai fie nevoie sa conducem noi masinile 😀

  8. #13

    De acord. Dar batraneii cu parul alb platesc mai putin si pentru asigurarea auto in timp ce altii intra la risc din cauza varstei.

  9. Medicii de familie ar trebui trimisi in puscarie. Ei isi cunosc pacientii batrani, cu boli grave, care conduc. Eu ma lupt de 4 ani sa conving un medic sa-i propuna anularea permisului socrului meu, care a avut o semipareza acum 6 ani si e diabetic. Inutil sa va spun ca are 74 ani.

  10. Nu cauta normalitatea in lumea de azi.

  11. #16

    La mine in parcare este un mos care are un Passat din 2000 si ceva. De acasa pana la magazinul de la 20 de metri distanta face cam 15 minute dus. Stii cat dureaza pana urca la volan? Pe ceas: 8 minute jumate!!! Cronometrat din momentul in care ajunge la usa. Cum dracu o sa reactioneze mosu la o situatie de urgenta, cand el de la coxartroza abia misca picioarele?

  12. #17

    Arhi, batranetea afecteaza diferit persoanele. Eu ma uit la parintii mei si vecinii lor care au aceasi varsta: ai mei au 62 de ani si arata (si se misca) de 50. Vecinii in schimb arata de 70 si…abia se misca, reumatisme, etc. Cand sunt cu tata in masina ma simt in perfecta siguranta, are niste reflexe de invidiat. Vecinul insa e o bomba pe roti. Nu e saptamana sa nu pupe pe vreunul in fund la semafor ca nu s-a prins ca e rosu sau ca nu a avut reflexul necesar sa franeze. Noroc ca merge incet. Totusi, daca ar fi un om pe trecere sau un copil l-ar cam baga in spital.

    De asta as fi de acord cu control medical dupa 65 chiar, dar nu cu suspendarea automata a carnetului.

  13. #19

    Ha ha ha, si cand te gandesti ca daca iti schimbi permisul de conducere inainte de expirare (sa zicem cu 1 sapt inainte) nu esti obligat sa mai faci si examenul medical 🙂 🙂 🙂 .

    PS: si nu cred ca doar la noi sint cazuri din’astea – in Italia acu` ceva ani un tataie la 80-90 de ani, intr-un djîp, a omorat 2 fetite pe trotuar.

  14. Batranii la volan nu numai ca sunt periculosi, dar sunt si extrem de obraznici, ca doar avea 6 ani cand au prins razboiul.

  15. Eu unu le-as suspenda dupa 70 de ani si dupa 60 controale medicale odata la doua luni

  16. #23

    demonstreaza ca poti sa sofezi sau marca spaga!

  17. Medicul de familie poate interveni calificat pentru aceasta grupa de varsta, a pericolelor latente.

  18. Arhi, total de acord.

    Acum mulți ani tatăl meu, care pe atunci avea 70 de ani s-a oferit să ducă un amic undeva, care era în întârziere. A făcut un drum de 15 minute în aproximativ 5 iar când a ajuns acasă a zgâriat mașina pe toată lățimea sa, în condițiile în care proverbiala parcare era goală.

    Mai punem la socoteală faptul că tata are probabil mai mulți kilometri la activ decât toți respondenții de până acum luați împreună și foarte mulți ani de condus (de la 12 ani, fiind campion la un fel de carting și ulterior raliu).

    Dar iată cum vârsta anulează toată această experiență. La o săptămâna după a depus cheile de mașină și de a atunci nu a mai condus.

    După o anumită vârstă (să zicem 65 de ani) ar fi indicat ca examenele să fie date o dată la 6 luni. Dacă ești în stare să mai recunoști semnele de circulație, să faci un poligon impecabil într-un timp decent și să dovedești că ai reacții suficient de rapide, felicitări, mai conduci sașe luni. Dacă nu, îți mulțumim și te rugăm să parchezi. Pentru asta o să ne mulțumești și tu.

  19. #27

    Bunicul meu are 80 de ani, operat de cataracta la ambii ochi, alte doua operatii interne, conduce, inutil sa mai spun ca daca cineva incearca sa il depaseasca accelereaza, si ca pana acum cativa ani, cand ii permitea sanatatea sa bea, venea acasa cu masina atat de beat incat nu mai putea sa se dea jos si se culca toata ziua in masina.

    • #28

      Merci ca ai impartasit si felicitari ca stai si te uiti pasiv.

  20. #29

    Ba da, asa ma gandeam si eu cand mai vedeam pe cate vreunul, -mai frate, legislatia nu prevede nimic in sensul asta ?-

  21. Sper ca guvernul… sa citeasca si de aceasta data blogul tau si sa culeaga ideeile minunate si adoptabile din comentarile postului:)

  22. Hai nu de la 60 de ani, ca la 60 de ani soferii sunt inca in campul muncii. TREBUIE sa sofeze pana la 65, sau cat e limita de pensionare, nu retin chiar exact. Dar odata cu pensia ar trebui sa vina si controlul anual periodic pentru conducatori auto.

  23. Si se duce mosu de 80 de ani cu 30 oua si un pachet de cafea si se rezolva fisa medicala.

  24. #33

    Oamenii batrani sunt printre cei mai prosti crescuti cetateni ai Romaniei. Vorbesc de tineri ca se manifesta in toate felurile, dar batranii se inghesuie ca sa intre primii pe usa din autobuz, sunt primii care se inghesuie spre scaunul liber din autobuz, sunt primii care se inghesuie pe la nu stiu ce oferte cretine ale unor magazine, se inghesuie la cozile unde se platesc facturi si multe altele. Ei au impresia ca daca au facut umbra pamantului mai mult decat tine, asta le da un permis de a face orice. Poate se introduce programul rabla si pentru batrani, si le dai un batran, iar ei iti dau in schimb un voucher pentru o domnisoara de 25 de ani.

  25. Intotdeauna am militat pentru urmatoarele:
    1. testare o data la 5 ani, teoretica si practica pt toti soferii amatori sub varsta de pensionare. Ai picat, ne vedem in sesiunea urmatoare, anul viitor. Daca ai carnet si nu treci examenul, inseamna ca nu mori fara permis. OHO, ce bine s-ar merge pe sosele.
    2. testare o data la 2 ani pentru pensionari, teorie, practica, medical.
    3. ah da, si accesul la internet pe baza de test de IQ. Sa faca RDS un dns hijacking cu un test de inteligenta. Ai IQ de numar de pantof? bang, “limited network connectivity” 😀

    • #36

      4. ceri permis de parcare pe locuri cu semn de handicap se cere testare la fiecare an.
      5. ai inceput de boli care presupun crize de pierdere a cunostintei interzicerea volanului cu desavarsire
      6.interzicerea fardurilor la babe (una din asta era sa ma calce pe trecerea de pietoni cand eram cu coplul de mana numai ca-i picase geana falsa in ochi -zicea ea)
      …..si mai am puncte de-astea …mai vreti?

  26. A venit “democratia” dupa marea lovilutie din decembrie … inainte cam asa era. Dupa 60 sau 65 se facea control medical anual si se punea viza pe permis. Era si alt model de permis ceva tip carnetel cu mai multe file.
    Problema e ca acum se fac controale psiho pentru permis de port arma pe care le semneaza si parafeaza secretara … cu parafa medicului.

  27. Arareori oamenii ştiu când să se oprească. E valabil nu doar în cazul şoferiei, după cum observă şi Andrei (26).
    Totdeauna m-am întrebat unde naibii se grăbesc în fiecare zi?!

  28. #39

    lasa ca peste tot e la fel…..doar ca in procent mai mic

  29. #40

    ceea ce este cel mai misto este faptul ca daca un astfel de batran omoara pe cineva, prin imprudenta, la volan, chiar nu au ce sa-i faca.

    este atat de simplu sa-l declari iresponsabil incat judecatorii nici nu se mai complica.