Săptămâna trecută rămăsese, din inerție, televizorul, pe ceva canal TV, cred că TVR1, unde, la un moment dat, a început o emisiune auto, în care respectivii făceau reviewuri unor mașini. Ca idee, nu știu cine sunt oamenii, nu le-am auzit numele, nu îi recunosc și, cu siguranță nu o să îi mai văd vreodată, deci nu am niciun bias cu nimeni.

Deci oamenii ăia tocmai descoperiseră autoturismele, vă spun.
Toate mașinile prin care au trecut, vreo 3 sau 4, cred, erau minunate. Aveau cea mai bună tehnologie și poate că prețul poate părea mare, dar tehnologia din spate, înglobată în acea bijuterie pe șosea, merită fiecare bănuț.

Serios, au fost cele mai inutile minute din viața mea. Toate mașinile, dar chiar toate mașinile erau minunate? Niciuna nu avea vreo chestie nașpa, vreun stâlp care omoară vizibilitatea, vreo vibrație, vreo poziționare aiurea a unor chestii de interior, ceva nasol la viteză mare sau în derapaj? CHIAR TOATE MAȘINILE SUNT MINUNATE, ATUNCI CÂND LE AI ÎN REVIEW?

După care ieri am văzut nuștiu ce emisiune, tot la TVR, unde făceau reviewuri la chestii IT. Și m-am lămurit că, de fapt, ce înseamnă review la jurnaliști este doar lingușeală jalnică, pentru a primi în continuare produse și, practic, pentru a mai avea loc de muncă. Da, și calculatoarele prezentate erau cele mai bune posibil și poate că prețul poate părea mare, dar e complet justificat de tehnologia înglobată. Serios, au prezentat o cameră IP care costa 2200 de lei, pe baterii, cu stocare pe card intern, drept ceva extrem de mișto, care își merită toți banii, pentru că filmează 720p, nu 720i, ca generațiile anterioare.

Și știți de ce mor de foame reviewuwerii ăștia? Pentru că nu prezintă credibilitate pentru nimeni. Pentru că lor li se trimit doar produsele care trebuie lăudate. Nimeni nu se bazează pe reputația lor, trimițându-le produse în teste adevărate, pentru ca, la final, să poată spune Mașina X a primit calificativele cele mai bune în emisiunea lui Cutare.

Trebuie să fii tâmpit, pentru că râde lumea de tine dacă te lauzi cu așa ceva, când acel cutare laudă la fel și un Logan, și un Fiat, și un Mercedes. Cât timp producătorul nu stă cu frică de ce ai putea găsi și face public, cât timp nu reprezinți nimic, cât timp nimeni nu cumpără acel produs pentru că l-ai testat tu, nu faci decât să fii un simplu nimeni care trăiește de azi pe mâine. Nici măcar carieră nu ai și nu vei fi ținut minte pentru nimic. Eventual vei fi doar cel ce a putut să pupe anal pe absolut toată lumea și să ia bani de la absolut toți.

Din păcate, chestia asta s-a perpetuat și în online, unde bloggerii de tehnologie au îmbătrânit lăudând pe oricine le plătește ceva, indiferent de tehnologie, indiferent dacă e uber sau taxify, cola sau pepsi, iphone sau samsung, emag sau quickmobile. Important e să ai ce să mănânci și să ai reputație de băiat bun la agenții.

De produs, cui îi mai pasă?

A scris și Vali, mai demult.