Mă uitam la unicii de ieri și remarcam o chestie care persistă de ceva vreme. În ultima lună, traficul ce vine de pe facebook a fost majoritar de pe mobil. Nu cu mult, nu semnificativ, dar în fiecare zi, mobilul bate desktopul lejer.

trafic-facebook

Și dacă ne uităm puțin la traficul cuantificat pe baza sistemelor de operare vedem că, adunate, se apropie vertiginos de desktopuri.

trafic-OS

Și asta va schimba iremediabil fața siturilor.
În primul rând vor dispărea bannerele, așa cum le știm acum. Probabil nu complet, dar cu siguranță se vor transforma în altceva, momentan oarecum nebulos. Pentru că nimeni nu va mai cumpăra un banner 125×125, cât timp varianta de mobil a sitului îl arată în partea de jos, adblockerul îl ascunde și nimeni nu dă click pe el, pentru că oamenii intră pentru conținut, nu pentru Ia să mai dăm scroll și mai jos, să vedem ce poze frumoase are tipul ăsta pe site.

Partea cu adevărat interesantă este că vor dispărea toate mizeriile de bannere interstitiale, popup, java scripturi demente și tot ce face acum navigarea neagră pe internet. Pentru că traficul de date pe mobil costă. Și nimeni nu va dori să încarce o pagină care are 10 MB, cum e plin acum de bloguri de vedete, când are 5 GB în planul de mobil.

Iar presiunea de introducere a ablockerelor este enormă, așa cum de altfel s-a și întâmplat pe iOS. Desigur, google, cu al său Android, va rezista până la proxima decizie UE de încălcare a legii concurenței, după care se cam termină și se va umple și google play de aplicații de blocare a bannerelor.

Ce se va întâmpla, din punctul de vedere al siturilor personale, de vedete sau așa ziși bloggeri?
O să se cam termine cu bloggerii nișați, visul tuturor profeților de internet de acum câțiva ani. Și-au dat toată măsura valorii lor și au demonstrat că, de fapt, NU ÎI CITEȘTE NIMENI sau se citesc doar între ei. Și atunci, într-o epocă a mensurabilității, barterele tip Aș vrea să îmi pun țâțe versus banner nu mai țin. Pentru că nimeni nu îți mai vede bannerul, iar cu țâțele ai o problemă. Nu poți scrie pe ele cine ți le-a construit și nu poți să le ții la vedere, să se vadă scrisul.

Vor apărea tot mai multe vedete și bloggeri endorseri, oameni atașați unui brand, care vor scrie despre un brand prin prisma propriei experiențe și a loialității față de brandul respectiv. Publicitatea pe internet va deveni selectivă și, mult mai important, targetată și pe termen lung.

Nu că aș vrea să mă laud că aș fi vreun deschizător de drumuri, dar, de exemplu, de câțiva ani eu sunt, asumat, endorser Vodafone. Folosesc serviciul, am un abonament scumpicel, dar de care sunt foarte mulțumit și, din când în când, particip la campaniile Vodafone, asumat. Ceea ce nu fac este că, asumându-mi această colaborare, nu mai particip la campaniile niciunei alte companii de telefonie mobilă, indiferent de prețul oferit. Nu am cum să fiu fanul, endorserul a 2 produse pe aceeași nișă. Este ceva de bun simț, care transcede ideea de bani sau venituri, de oricare fel ar fi ele.

O parte ușor drăguță va fi că, odată cu adblockerele și selectivitatea, cookieurile cu care îți este acum urmărită activitatea vor deveni inutile, la modul cum sunt acum folosite. Nu îți folosește la nimic să știi că îmi place să îmi cumpăr jucării sexuale, dacă nu ai cum să îmi livrezi reclama, în stilul clasic.

Desigur, putem discuta mult pe tema asta. Ba chiar aș fi curios despre cum ați vedea voi publicitatea, prin prisma noilor tendințe și tehnologii. Prefer totuși să mă bucur că, indiferent de interfață, tot pe Cetin îl alegeți.

E bine.