Nu călca frâna de picior ca un tembel. Roțile din fața vor înțepeni și tu te vei duce ca o sanie, în timp ce apeși cu disperare pe pedală. Folosește NEAPĂRAT frâna de motor.

Stai într-o treaptă de viteză superioară. Dacă mașina are nevoie de viteza a 2 a, tu stai într-a 3 a. Se transmite mai puțină putere de la motor către roți, deci mai mică șansă de a patina, plus că astfel poți folosi cu succes frâna de motor. (trebuie sa precizez, ca observ comentarii funeah, ca daca stai intr-o treapta imediat superioara, poti cobori inferior si face frana de motor. Daca esti intr-antâia, faci frână de motor cu mâna pe geam)

Dacă rămâi înțepenit, nu apăsa ca un nebun pe accelerație, sperând că poate prinde. NU VA PRINDE, tu de fapt formezi un strat de gheață, care te va ține pe loc și mai rău. Balansează mașina înainte-înapoi până capeți suficient moment al forței care să te împingă înainte.

Știu că ești un viteaz și frânezi în ultima clipă la semafor. Când ninge, pregătește-ți frânarea cu 100 metri mai devreme. Întâi frână de motor, după care călcat ușor pe frână, până la oprire. Altfel vei fi ca băiatul cu BMW de la Mihai Bravu, care s-a înfipt drept într-un tractor, că el are BMW, iar tracțiunea pe spate e cea mai tare pe gheață.

Dacă ești pieton, asigură-te că strada e goală înainte de a trece. Sau că mașinile au oprit total. Nu te baza că mașina va opri, așa cum am dat eu astăzi peste specimene care nu aveau treabă, erau pe zebră, era dreptul lor să moară cu dreptatea în mână.

Dacă ești femeie, un singur sfat. Stai acasă, lângă aragaz.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

57 comentarii Adaugă comentariu

  1. He he, nu-s mereu de acord cu ideile tale ‘feministe’, dar aici is de acord. Io, ca gagica fara talent la patinat cu masina, mai bine stau acasa. Sau las pe altul sa ma plimbe 😉

  2. Paragrafu doi chiar e util. De restul stiam dar asta cu mersul subturat e chiar ok, mai ales daca ai masina cu motor puternic.

    …intre timp imi vine sa urlu de ciuda ca trebuie sa-mi duc masina de la service (Berceni) pana acasa (Pantelimon) si n-am cauciucuri de iarna (ca nu intentionam sa ma plimb cu ea iarna asta). Sper sa gasesc un set de lanturi pe la vreo benzinarie sau Coră.

    • #3

      jollyca » vezi ca e politia la japca

    • #4

      merge si la motor mic. A mea are 1.2 si eram in a 4-a la 30 – 40 la ora azi dimineata

    • @arhi – stiu, d-asta caut solutii alternative gen “roaga un prieten ca maine dimineata vedem noi cum ajungem la un metrou”

  3. #6

    De acord. Am masina si o conduc 365zile/an – x zile cand e zapada pe jos. Am roti de iarna puse, am casco, dar tot n-am curaj sa ies cu ea. Deloc. Poate la 1 martie , cand se dezghetata tot. Iar ca pieton, ma pun mereu in loc soferului atunci cand e cazul de traversat, si astept sa se opreasca masina.

    • pai daca tu iti conduci masina 365 zile/an cum poti spune ca pana pe 1 martie nu o sa o conduci ca e zapada/gheata/scarmaz pe jos ?

    • #8

      @ KillerINC>> O conduce prin garaj :)))

    • #9

      A specificat fata “- x zile cand e zapada ” . Adica: 365 – (minus) X (insemnand numarul de zile cu zapada). :)) Te-am luminat.

  4. ‘Nteles, sefu! Merem inapoi in kitchen 🙂
    On topic: eu, ca pieton, urasc pietonii care traverseaza ca boii, fara sa se uite stanga-dreapta. Imi vine sa ma duc sa le dau una peste ceafa, au ei impresia ca-s cei mai tari daca-s pe zebra.
    A nu se intelege ca iubesc dementii care circula bazandu-se doar pe volanul din fata lor. Eu lucrez langa intersectia Stirbei-Luterana, si soferii nu opresc nici daca au rosu, sa vezi ce frumos era cand nu mergea semaforul… Stateam pana se adunau vreo 10 oameni, ca mi-era frica sa nu ma spulbere vreun curajos pe trecere.

  5. #11

    si inca o treaba. primul lucru pe care il faci cand iti patineaza e sa bagi in marsarier cativa cm si sa schimbi pozitia rotii. Asa sigur nu faci gheata mai sticla si iesi.
    Eu am iesit azi dimineata (nu, la naba nu trecusera cu lama pe alee :() cu ai mei 70 de cai in 3 pistoane (asa e Ibiza, nu e stricata), doar ca am rupt lopata pe care desteptii au facut-o de plastic. E drept manareul e metalic si tare fain :). Asa fara lopatica am iesit o idee mai greu, dar am iesit.
    O faza funny. Nu stiam de ce imi moare motorul. De la viscol se bagase zapada sub masina si acoperise teava de esapament. Asa ca inainte de panica, verificati si asta daca moare subit motoru’

  6. #12

    Am vazut zone unde pietonii circula pe sosea ca trotuarele sunt pline de zapada , foarte periculos atat pentru ei cat si pentru soferi. De obicei cand trantesti frana masina o cam ia la vale, spre pietoni 🙂

    Noroc ca multi au masinile intepenite ( aia de stau la bulevard ) si traficul e mai lejer 🙂

  7. Buna aia cu femeia! :))

  8. #14

    … și nu conduce băut!
    Te lovește un dobitoc (din vina lui) și rămâi fără permis + plătești de te-ndoi numa fiindcă ai avut vitejia mai mare decât QI-ul

  9. #15

    Momentul fortei e perpendicular pe vectorul de pozitie al punctului de aplicatie al fortei. Deci balansand masina inainte – inapoi niciodata momentul nu te va impinge. Eventual inertia sau impulsul.

  10. La faza aia cu pietonii si dreptul lor de a traversa “no matter what” subscriu din toata inima. Au unii un stil… Cei mai dragi imi sunt cei care traverseaza fara macar sa se uite daca vine vreo masina din vreo directie, cu capul in jos, eventul si vorbind la telefon, restrangandu-si, astfel, campul vizual. De obicei ii gratulez cu cate un “scoate, frate/soro, capul dintre urechi, ce mama dreq!”, spus doar pentru mine, in siguranta si confortul habitaclului. Sotia e mai pacifista, zice ca poate au si ei grijile lor. O fi, dar cred ca cea mai mare grija ar trebui sa fie sanatatea si integritatea corporala. Ma rog, o fi doar opinia mea.

  11. #18

    + detaliu la pietoni

    am vazut destul de multe VACI care-si târau copilul pe roșu sau traversau prin locuri nepermise. De cele mai multe ori VACILE pareau a fi bunici, dar am văzut și mame făcând asta.

    În cer scuze femeilor de bună credință pentru termenul folosit, însă cât de VACĂ trebuie să fii ca să
    1) pui viața copilului în pericol, traversând prin locuri interzise sau când nu e voie ?
    2) îți înveți copilul că trecutul pe roșu e ceva normal și bun

  12. #19

    Nu e dracul chiar asa de negru. Abs la masina te ajuta enorm de mult iarna la frinare. Daca nu ai asa ceva cel mai bine e sa pompezi la pedala de frina pentru a evita blocarea rotilor. Stability control sau traction control ajuta mult la pornirea de pe loc.
    Ca o regula generala, nu brusca masina pe zapada/gheata.
    Am condus iarna masina cu cutie autoamata si cu manuala, cea automata e mult mai usor de controlat, riscul de patinare la pornirea de pe loc mai scazut. Inca un detaliu: daca greutatea masinii nu e bine distribuita pe cele 4 roti e greu de controlat. Am vazut destul SUV cu rotile in sus pe gheata relativ putina din cauza instabilitatii masinii.
    Daca nu ai roti de iarna bune (neuzate) mai bine stai acasa.

  13. Adaugare la regulile lui Arhi:
    Daca esti un cocalar cu BMW, stai dracu acasa, nimeni nu vrea sa fie trezit la 1 noaptea pentru ca tu ramai intepenit. Vrei sa circuli iarna, ia-ti masina de oameni normali.
    De asemenea, daca masina ta nu are cauciucuri bune, nu dezabureste, nu porneste cum trebuie, nu are faruri functionale, fa un bine societatii si scoate-o din parcare de Sf Gheorghe si nu mai devreme (ieri am nimerit in fata unuia care mergea noaptea dinspre comuna Pantelimon fara nici o lumina.
    Lopata nu musca si nici nu decazi social daca o folosesti. Nu bloca strada pentru ca tu esti prea ocupat sa-ti verifici statusul pe feisbuc si n-ai 5 minute sa iti cureti locul de parcare.

  14. #21

    nu prea o inteleg pe aia cu mersul subturat.
    nu e mai eficienta franarea de motor daca mergi supraturat?
    ma gandesc ca daca mergi subturat si ajungi la turatia de ralanti, motorul incepe sa traga in loc sa franeze….

    • #22

      subturat ca sa nu patineze. Ia incearca sa pleci cu scartz pe gheata…
      La turatii mari se rupe aderenta pe asfalt. pe gheata acolo ramai

    • #23

      @Luci, tu pleci cu a 3a de pe loc, sa fie subturat? Claudiu a zis de FRANA de motor. Si eu stiu ca e mai bine sa fiu de exemplu la 30km/h in a2a turat, decat in a3a subturat.

    • #24

      nu, plec cu 1-a ca sa am cuplu, doar ca apas usor si cum a luat-o din loc o trec in a 2-a. El zice ca e bine sa mergi supraturat. Asta ar insemna la motoru meu sa merg la 3,5k turatii. Daca as sta la turatia aia as sta in loc, ca s-ar rupe aderenta. Nu am condus decat benzina, daca e altfel la diesel, nu ma bag ca nu stiu.

  15. ABS + ESP rules. Oricum din cate am observat pe o vreme ca asta toti soferii sunt solidari, te lasa sa intrii, dai semnal ca vrei sa te incadrezi pe alta banda te lasa, daca intarzii prea mult primesti flashuri … etc.

    Dar acum sincer, cine draq isi dezapezeste masina ca sa se duca pana la servici, dupa iar dezapezire sa se intoarca acasa :), am incercat asta ieri, azi am lasat-o balta si dupa cate am vazut cand mergeam cu RATB`ul multi au facut asta. In afara de taxiu-uri, tramvaie si autobuze, rar vezi o masina ( care sa nu fie de la aprovizionare )

  16. #26

    Intrebare: Ce vechime (in km) ai la volan/ghidon ?

  17. #27

    “Stai într-o treaptă de viteză superioară. Dacă mașina are nevoie de viteza a 2 a, tu stai într-a 3 a. Se transmite mai puțină putere de la motor către roți, deci mai mică șansă de a patina, plus că astfel poți folosi cu succes frâna de motor.”

    Pretene tu folosit vreodata frana de motor?!?!?!?

    frana de motor este atunci cand mototrul e intr-o treapta inferioara celei necesare vitezei de rulare curente. (preferabil 1 sau 2). In consecinta, motorul va fi supraturat (nu pentru ca apesi ca hulk pe acceleratie, ci pentru ca esti intr-o treapta inferioara). Cat despre sa mergem subturat ca sa nu patinam, asta era valabil la Dacia1310. Majoritatea masinilor de azi au asr, esp s.a.m.d. care baga frana sau nu distribuie putere la roti cand simt ca patinezi. (Normal ca daca nu ai toate doagele si accelerezi ca animalu’ o sa pierzi controlul si cu asr/esp)

    • #28

      mike » mike, daca stai in viteza 1, de unde cobori in treapta inferioara? inteligent much?

    • @Arhi “mike, daca stai in viteza 1, de unde cobori in treapta inferioara? inteligent much?” Ideea este sa incetinesti, nu sa schimbi intr-o treapta inferioara, iar daca iei piciorul de pe acceleratie ce viteza vei avea in treapta 1 ? Sa zicem ca ajungi pe la vreo 5km/h ceea ce inseamna ca pui frana si gata. Nu inteleg comentariul tau si ii dau dreptate lui MIKE.

    • #30

      george » e, daca ii dai dreptate lui mike, se schimba total situatia:)). hai sa incerc totusi sa iti explic ca unui copil retard, din experienta de 15 ani de permis de conducere, inainte de a incheia subiectul. exemplu lcu viteza 1 era dat ca exemplificare a ideii, tu nu mergi pe strada cu viteza 1. daca mergi sa spunem cu viteza a 2 a, practic toata forta motorului va fi transmisa la roti, adica ai sanse mari sa patinezi sau sa derapezi, daca iti scapa piciorul pe pedala. daca stai intra-a 3 a, cu motorul putin subturat, e mai putin probabil sa patesti asta, plus ca in cazul in care vrei sa faci frana de motor, ai unde sa cobori intr-o viteza oarecum safe, adica a 2 a, pentru ca daca faci frana de motor in viteza 1, e ca si cum ai calca frana direct. daca nici acum nu ai inteles, sa stii ca numele sitului tau l-ai ales cu foarte multa intelepciune.

    • @Arhi, poti macar sa explici fara sa jignesti. Eu nu ti-am spus ca as putea sa-ti explic ca unui matur retard ce inseamna “momentul fortei” si ca habar nu ai, dar folosesti termenul.

    • #32

      george » ro.wikipedia.org/wiki/Momentul_for%C5%A3ei eu am fost olimpic la fizica pe vremea cand scoala insemna carte, nu funeriu. deci stiu ce inseamna momentul fortei, stiu si sa conduc probabil mult mai bine decat unul care afirma ca pe zapada si gheata e bine sa mergi supraturat, deci i win pe toata linia. ura!

    • Arhi, tu balansandu-te inainte si inapoi nu iti creste momentul fortei asa cum ai afirmat (puterea motorului e aceeasi), ce te ajuta pe tine este inertia masinii pe care o balansezi. E pacat ca cineva care pretinde ca a fost olimpic la fizica spune ca balansand masina ii creste momentul fortei (intreaba chestia asta pe orice forum de fizica si ai sa afli raspunsul). Spre deosebire de tine, eu lucrez cu momente in fiecare zi, hai sa nu ne mai dam cocosi. Nu am spus nicaieri ca e bine sa mergi supraturat, i-am dat doar dreptate lui Mike cand a spus ca atunci cand vrei sa franezi schimbi intr-o treapta inferioara si automat motorul va fi mai turat pentru o perioada de timp. In timpul mersului, iti dau dreptate tie ca trebuie sa mergi subturat. Dar ca sa fii tu multumit, ai castigat pe toata linia. ura!

    • #34

      george » wait. eu am spus ca atingi momentul maxim al fortei, adica cel in care ai cuplul cel mai mare. restul sunt povesti, ma bucur ca lucrezi zilnic cu momente. plus ca i-ai dat dreptate lui mike cu ce?

      Se transmite mai puțină putere de la motor către roți, deci mai mică șansă de a patina, plus că astfel poți folosi cu succes frâna de motor. (trebuie sa precizez, ca observ comentarii funeah, ca daca stai intr-o treapta imediat superioara, poti cobori inferior si face frana de motor. Daca esti intr-antâia, faci frână de motor cu mâna pe geam)

  18. Frana de motor nu stiu/sunt in stare sa o foloseasca toti. Era bun un buton din fabrica care sa faca exact asta.

    • Aș putea fi ușor inconștient și să o explic pe aia pe care mi-a zis-o instructorul meu auto când am făcut școala (evident în glumă). Din a 3-a sau a 4-a bagi brusc în marșarier și calci accelerația. Frana de motor. Garantat te oprești…

  19. #37

    Ok, imi asum castanele si trimisul la aragaz, dar daca tot se discuta despre asta, va rog sa explicati ca la blonde: exact in ce consta frana de motor?

    • #38

      se monteaza la service un motoras sub pedala de frana care franeaza la momentul oportun fara sa mai folosesti piciorul.

    • In loc sa pui frana, iei piciorul usor de pe acceleratie si masina va incetini, apoi schimbi intr-o treapta inferioara si iei iarasi piciorul usor de pe acceleratie si tot asa. Exact cum faci cand accelerezi si schimbi vitezele, acum faci totul pe dos.

    • #40

      Multumesc mult, George 🙂 S-a prins si blonda care sunt ce inseamna frana de motor 😀

  20. Mamă, azi a fost teroare cu gagicile la volan prin București. Am văzut vreo 4 rămase cu mașina blocată, accelerând de zor și uitându-se cu ochișorii umezi doar doar o găsi pe unul fraier să le împingă. Subscriu, la cratiță.
    Când dă zăpada si văd că am gagică la volan în spate strâng instinctiv din buci și calc ușor frâna ca să vadă din timp că opresc. Sau schimb banda. E mai sigur.

  21. #42

    Uitati niste explicatii de la Norin Pausan, din cartea Autocontrol ( www.facebook.com/pages/Auto-Control-Norin-Pausan-Titi-Aur/206041032751503 ).

    In principiu, omul zice ca aia cu mersul intr-o treapta superioara e doar daca nu reusesti sa-ti controlezi picioarele (si explica de ce nu prea e bine), singurul moment cand ar putea fi utila o treapta superioara fiind la plecarea de pe loc (pt. ca poti doza mai usor puterea ce o transmiti rotii cand apesi acceleratia)

    imgur.com/a/J7T5j

    Aia cu frana de motor mai usoara atunci cand esti intr-o treapta superioara ori ti-a scapat ori te gandeai (doar) la retrogradarea intr-o treapta inferioara.

  22. N-ai specificat: la aragaz trebe’ anvelope de iarnă?

  23. #44

    calca frana de picior ca un tembel pentru ca ai abs si rotile nu se vor intepeni, vei avea si controlul directiei…pentru ca suntem in secolul 21, nu-i asa?
    va doresc drumuri bune! ( personal am 2 mil. km la activ cu masini incepand cu Dacia 1300 si in prezent cu un modest VW Touareg care nu e offroader, cum s-ar crede prin zona)

  24. #45

    Mor de drag cand vad BMW-uri pe zapada 😀

    • #46

      Inseamna ca in romania doar cocalarii au BMW. Aici vad multe mergind fara probleme prin zapada ca sint xDrive.

  25. Stam noi langa aragaz, nu de alta dar trebuie sa conduceti si voi ceva in viata.

  26. #48

    Foarte bune sfaturi. Si degeaba ai esp abs asc tsc tot trebuie mers cu grija si SUBTURAT. Cand dai pe o portiune de gheata ai mult mai bun control, nu vei patina si ai de unde retrograda pentru a face frana de motor. Degeaba va bazati pe abs si esp, in unele cazuri se pot dovedi chiar mia inefieciente daca nu stii sa controlezi masina. Ideea nu e sa mergi in frana de motor pentru ca tot o sa rupi aderenta si sa faci frana de motor atunci cand trebuie sa incetinesti.

    • #49

      Daca ai cutie automata mergi subturat? As vrea sa vad si eu asta.

  27. #50

    Ghid simplificat:
    1) se cumpara masina cu cutie automata
    2) se cumpara 4 cauciucuri de iarna premium ( 80 -100Euro bucata)
    3) se merge relaxat, fara frinari bruste

    • #51

      Exact asta fac eu. Insa cauciucurile mele cind sint uzate ajung in romanica SH. Asta e marea diferenta.

  28. Fie ce-o fi ( din punct de vedere sexual) stai acasa.

  29. Sunt și bărbați care nu ar trebui să conducă, sunt mai nepricepuți decât o femeie, indiferent de vreme.
    Eu sunt de părere că atâta timp cât ai cauciucuri de iarnă și mergi cu o viteză rezonabilă, poți să ieși și iarna cu mașina. Și în plus, nu toți locuim în oraș ca să ne putem baza pe transportul în comun, transport care oricum nu face față cererii, condițiile sunt mizerabile.
    Ca și pieton, sunt foarte atentă, iarnă, vară, am învățat pe pielea mea.

  30. #54

    Misoginule!
    Desi… cam ai dreptate.

  31. #55

    Daca esti sofer, inseamna ca ai patalama la mana ca ai mai multa minte decat habaucii de pitoni. Gandeste-te, cand mergi cu 60 pe trecere in oras, ca (f si i, da?):

    “Art. 123. – Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h in localitati sau 50 km/h in afara localitatilor, in urmatoarele situatii:
    a) la trecerea prin intersectiile cu circulatie nedirijata;
    b) in curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau in care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
    d) la trecerea pe langa grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent daca acestea se afla in mers sau stationeaza pe partea carosabila a drumurilor cu o singura banda de circulatie pe sens;
    e) la trecerea pe langa animale care sunt conduse pe partea carosabila sau pe acostament;
    f) cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata, zapada batatorita, mazga sau piatra cubica umeda;
    g) pe drumuri cu denivelari, semnalizate ca atare;
    h) in zona de actiune a indicatorului de avertizare “Copii” in intervalul orar 7,00-22,00, precum si a indicatorului “Accident”;
    i) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare si marcaje, cand drumul public are cel mult o banda pe sens, iar pietonii aflati pe trotuar, in imediata apropiere a partii carosabile, intentioneaza sa se angajeze in traversare;
    j) la schimbarea directiei de mers prin viraje;
    k) cand vizibilitatea este sub 100 m in conditii de ceata, ploi torentiale, ninsori abundente.”

    Deci daca sunt pitoni pe trotuar, si se uita la tine, cam vor sa traverseze. Asta inseamna ca tu tre’ sa te cam astepti c-o sa fie pitoni pe acolo (pai pa un’ sa treaca si aia daca nu pa zebra?), si ca tre’ sa te cam opresti. Nasol moment ca tu ai mers pe burta si l-ai luat pe ‘nu pot opri’ in brate. Nu poti opri pen’ca mergi prea tare (da, si pe gheata se poate opri la trecere, fara a arunca ancora pe geam. daca nu va vine ideea cum, lasati rogu-va masina acasa, sunteti soferi de asfalt uscat).

  32. #56

    daca patinezi nu bagi intr-o viteza superioara ci inferioara din a treia in a doua