Azi am fost la prima zi de Netcamp, ziua de lansare în cursă a ideilor pentru finala de miercuri. Sincer, mă aşteptam ca să rămân uimit de ce proiecte se lansează, ce idei au crema cremei onlineului, prezentă acolo.

Oamenilor, m-am speriat de ce a fost acolo.
În rromânia, un proiect în online se traduce în agregator. Agregăm de pe facebook, agregăm elevi de liceu, agregăm informaţie imobiliară. Nimic, DAR ABSOLUT NIMIC util, un site/soft/program/cms, ceva ce sa ma faca sa ma indragostesc de el şi să îl folosesc.

Spicuiesc din memorie.


Site de luat decizii în comun. Nu mă întrebaţi ce e aia, că asta am înţeles şi eu. Sala era în delir, uitând că există google wave, google docs, google analytics sau chiar şi conferinţa de pe yahoo.

Site de vândut maşini. Adică îţi pui pe maşină un sticker cu adresa sitului şi numărul maşinii şi eu te văd în trafic şi fug pe site, plătesc taxa, caut numărul maşinii şi te contactez. Da, bun proiect.

Site de turism, unde fiecare turist să îşi spună impresiile de pe unde umblă, iar noi să aflăm şi să fim pregătiţi de ce e mai rău. Desigur, până şi bookings.com are asta şi cam orice site de turism care se respectă. Nu, nu am greblat internetul ca să ne interesăm dacă mai există aşa ceva, noi am avut o idee şi am pornit la drum.

Site de cumpărat vacante ciudate si speciale, oferite sub forma de vouchere. Desigur, primul dintre toate, deşi Kuantero a lui Noro Ferseta care are 1 an nici nu există.

Site de închirieri imobiliare. Clar oricine e dispus să plătească o sumă modică de 7 lei pentru a avea privilegiul de a vedea o casă. A, poate să facă asta gratuit dând un telefon? A, anunţul telefonic sau de la a la z face asta moca? Păi da, dar e internet frate…

Site de agregat feedurile magazinelor online, pe baga unor preferinţe prestabilite. De fapt, acele preferinţe nu au cum să existe decât dacă sunt iniţial utilizate şi de magazinele respective, adică întâi magazinele din rromânia ar trebuie să se schimbe, după care ideea să funcţioneze. A, da, şi să aibe feed.

Site de găsit oameni asemeni mie de pe reţelele sociale. De necomentat, m-a durut burta de râs.

Site unde elevii de liceu să se adune şi să facă o reţea, să şi pună orarul sau referatele. Orlando a pus o întrebare simplă. Cu câte şcoli începeţi? Răspunsul? Facem reclamă masivă în adsense şi vin singuri, prin word of mouth. Nu, nu am vorbit în şcoli. Nu am făcut nici un studiu dacă s-ar cere. Nu, noi facem adsense şi se duce ca focu`.

Site de fotbal pe facebook. Fără cuvinte.

Site de virale de pe toate siturile video. Dar virale de calitate, nu orice prostii. Ce să zic, am râs.

Ultima şi cea mai tare, un tip s-a gândit el că tot se vorbeşte de publicitatea pe bloguri şi că a inventat un widget, care să fie instalat pe toate blogurile şi să trimită datele de trafic către publicitari. Eu i-am zis că a inventat gaura din covrig, el a zis ironic că poate fi de acord cu mine. Orlando i-a zis că ce a inventat el se numeşte adserver. S-a dat jos singur de pe scenă.

Concluzia? Nu există idei. La noi ideile se numesc agregatoare. Agregatoare de orice fel. De material video, de informaţie de pe diferite situri, de conţinut creat de alţii şi tot aşa. Nici un rromân nu inventează ceva ca twitterul de exemplu. Ceva util, nou, nemaivăzut. Nu, noi agregăm ce fac alţii.

Nu există pregătire. De nici un fel. Marketing, vânzări, nimic. La prima întrebare care îl scoate din cochilie pe onlainer, s-a dus naibii şandramaua. Faceţi proiectul bazat doar pe rromânia? Nu, clar nu, îl dezvoltăm aici după care plecăm cu el în toată lumea. Cui vă adresaţi? Tuturor. Nu aveţi cum. Ba da, suntem o echipă tânără şi puternică, vom demonstra asta.

Adică mizerii. Adică nici o idee clară de bussines, de utilitate. Nu ştim de ce avem ideea. Nu ştim cui ne adresăm. Nu ştim dacă va avea succes. Nu ştim cum să o monetizăm. A, nici nu ne-am gândit la monetizare, să o vedem noi întâi făcută.

Ăsta e online-ul din România. Simplu.