Scris de Gabi Bartic
Postare lungă și complet fără poze, că eu, spre deosebire de Dl Preșe n-am poze cu mine cu elevi mulți să pun, cum a pus el (mai mult de 40) în „România Educată”.
Așadar, sinteză. Ca să arăt că totuși pe mine școala m-a învățat să extrag esențialul și viața – să extrag comicul involuntar – din aproape orice.
CE A ÎNȚELES GABI DIN ROMÂNIA EDUCATĂ
În primul rând, am înțeles că România Educată e despre instituții, cum se reformează ele prin modificarea numelor și a subordonărilor, cum vin și pleacă banii din sistem, cum se mută clase dintr-o parte în alta, cum se schimba formările și foile din dosarele de gradație de merit cu foi din alte dosare etcetera. NU despre copii.
Dar asta e smiorcăială de mămicuță care nu vede the bigger picture, doamnă, reforma se face cu instituții, dă-i în pisici de copii, ce pot face ei când scopul e așa de mare? Și da, aici e adevărat, nu reușesc să mă detașez de prosteala asta să întreb mereu „unde e beneficiarul în toată povestea asta”.
Am mai înțeles că până în 2030 (ce confortabil!) n-o să prea vedem mare lucru. Dar na, în 2030 va fi ceva de vis. Mi-am amintit de planul de 100 de zile și de 1 an (sau cum era el) al Pe-Se-De-ului, doar că autorii (n-am înțeles cine-s) acestui proiect au văzut cum s-au fript ăia și și-au luat o marjă mai generoasă.
Am înțeles, pe scurt, că:
* în 2030 vom avea sensibil mai puțini analfabeți funcțional. With all due respect, am făcut niște calcule și a rezultat că e posibil doar dacă ne apucăm să-i ucidem cu sânge rece pe ăștia care acu există în țară și pe care îi mai producem (presupunând o scădere liniară a procentelor de analfabeți funcțional din populația școlară până la cifra asumată). Poate nu calculez eu bine, dar pare hazardat. Dar sigur, hârtia suportă orice plan. Am și eu câteva, v-ați speria dacă vi le-aș spune.
* în 2030 TOȚI Profesorii vor avea competențe digitale și de a folosi instrumente de predare digitală (în paranteza digital literacy au scris autorii). HA! Aici am râs mult, doar cei care nu au văzut o cancelarie pot spera la asta. Și aici nu vorbesc de hardware sau de dorință, ci că predarea digitală e o știință în sine, iar să speri că poți aduce ÎNTREG corpul profesoral la un nivel mediu de competență în 8 ani e de-un optimism feroce. De aia am râs, că-mi plac optimiștii, dar că dacă ei scriu programe și se bazează pe nimic, devin clovni. AM ÎNSĂ UN AMENDAMENT. Dacă prin competențe înțelegem că au participat la niște cursuri, atunci da, asta se poate face. Chiar mai repede și chiar de 2 ori pt fiecare prof. Merge și de 3, firmele de cursuri să trăiască. E ca-n educație, ce ne trebuie competențe dacă avem hârtii?
* Chestia cu admiterea la liceu sunt sigură că a gândit-o un om pe seară, era cam obosit (dar avea acces cumva la draftul final-final) și a trecut cumva de corectura „colectivului”. Nu se poate să o fi gândit și aprobat un colectiv așa numeros (cum se sugerează), fie el și colectiv de oameni de bine, nu de specialiști în educație. Nu se poate să nu fi văzut că e discriminator și în general idiot să scutești de la o Evaluare Națională niște copii veniți din medii influente (de toate felurile, că cine va da o asemenea admitere). Aici chiar refuz să glumesc. Cu așa ceva nu se glumește.
* Chestia cu colegiile universitare pe care-am-uitat-cum-le-au-numit să sune bine, dar să poți intra la ele fără BAC, ei, aici am tușit mult. Am înțeles foamea după banii copiilor care vor totuși o diplomă, n-am înțeles de ce nu s-au străduit să le mascheze altfel. Dacă înțelegerea mea e corectă, vom avea o grămadă de Spiu-Hareți (să mă ierte memoria distinsului creator de școală) – recte fabrici de diplome – în curțile universităților. Nici nu știu unde să zic că e cel mai rău lucru în propunerea asta. You do the math.
*Chestia cu BAC-ul împreună dar separat – și aia mi s-a părut nasoală. Adică BAC-ul de trunchi comun o să-l dea și omul de la Sava, și cel de la Liceul Industrial de Construcții de Mașini. La fel. Ioi.
*Fenomenul de bullying. El poate fi combătut cu elemente de educație fizică și sport, dar mai cu seamă prin exersarea unor tehnici de respirație la sport și inteligență emoțională la ora de dirigenție. Aici chiar nu trebuie să fac eu glume, textul e în sine o glumă.
*Mai am chestii, dar v-aș plictisi. Am să sar, abrupt, la Evaluare. E o serie de locuri comune, în care se spune însă despre „standardizare” – Oh, the joy!. Nu e prea clar cum se va face, dar citim că ea e în plan, că trebuie să trecem de la evaluarea punitivă la cea formativă și că în realizarea acestui deziderat vom forma profesorii, cum altfel dacă nu punitiv, prin fostele CCD-uri, viitoare nu-stiu-cum mai multe initiale – dar din nou, cu încă niște hârtii și cursuri.
Mi-am scos în caietul de expresii frumoase și niște citate, cu care v-aș lăsa până să vă lovesc cu concluzia personală (și profund subiectivă, dar ușor îngâmfată, cum ar trebui să și fie).
„Elaborarea unui set de standarde de formare inițială a profesorilor – inclusiv a educatorilor și a profesorilor pentru educație timpurie – bazate pe profilul de competențe. Dezvoltarea acestor standarde va include: definirea competențelor dezvoltate prin formarea inițială și a nivelului minim de realizare a acestora, pentru absolvirea diferitelor rute de formare inițială; definirea unui set de standarde
de calitate pentru programele de formare inițială și a indicatorilor de monitorizare;”
„Asumpția ontologică a strategiei abductive s-a bazat pe ideea consacrată că realitatea socială este o construcție a actorilor sociali.”
ETC
Concluzia mea e așa: Luați random, oricare 3 dintre prietenii mei (hai să fac o glumă, noroc că am doar 5, nu risc mult pe statistică) elaborau, în 3 luni de lectură și muncă serioasă, un document mai serios și mai aplicabil. Din păcate, transpunerea acestui bla-bla piaristic profund în lege va fi a pain in the ass pentru toată lumea – Minister, Parlament, comiții și comitete. Și va fi hell-on-earth să-l aplice cineva.
NOU
Rasul plansul.
Usor si sigur vom devenii o republica bananiera,sursa ieftina de “carne de tun”.
Bine scris , bine punctat. Am ras amar.
NOU
Funcțional…. analfabeți funcțional.
NOU
Da, și eu tot după greșelile textului prezidențial m-am dus (afară poate că eu le-am căutat pe cele de fond), de ce m-aș supăra că ați subliniat-o pe a mea. Point taken, o să rog proprietarul spațiului să corecteze.
NOU
hai sa nu facem analiza gramaticala si sa incercam sa diminuam valoarea textului pe tehnicalitati. mersi frumos.
NOU
@Arhi – nici gând să intenționez așa ceva. Doar că, în context, ar fi bine să nu fim și noi la fel
@Gabi – îmi pare rău dacă a sunat aiurea. Mulțumesc!
NOU
Proiectul ca proiectul, las’ ca-i o barbologie si o expozitie a formelor fara fond, dar sa iti trebuieasca un mandat si jumatate (6 fucking ani) ca sa re-incalzesti o ciorba fara gust cu care te-ai laudat inca din campania de la primul mandat … asa ceva.
NOU
S-a mișcat repede.
NOU
Johanis e suficient de orgolios și încuiat ca să meargă înainte cu ideile lui fixe.
NOU
Deprimant articol, mai bine il postai lunea nu vinerea. Ma face sa folosesc diseara prezervativul pentru a nu nenoroci un suflet.
NOU
LOL, apropo de planul asta cu intindere pana in 2030, povesti SF.
Pai in 2030 cred ca vom sta dezastruos la capitolul numar de copii, demografie..etc., atunci se va vedea rodul guvernarilor astea de 3 lei care tot se schimba si fiecare vine cu programe de astea gen balon umplut cu aer cald.
NOU
Nu era mai simplu sa inceapa cu “fiecare institutie de educatie publica, pana in 2030, va avea grupurile sanitare modernizate incluse in corpul principal si apa curenta”?
NOU
Este, este așa mențiune. În fine, nu scrie specific toaletă, scrie condiții igienico-sanitare aliniate cu cerințele moderne sau ceva similar, însă n-am găsit eu că asta o să ne scoată – pardon de expresie – din kkt-ul numit educație submediocră în România. Am opinia fermă că felul în care arată clădirea și băncile are impact spre 0 asupra calității actului educațional. Dar sigur, înțeleg nevoia de apă curentă în școală. Doar că n-o să devenim mai educați când o s-o avem. Doar mai curați.
NOU
“…competențe digitale și de a folosi instrumente de predare digitală (în paranteza digital literacy au scris autorii). HA! Aici am râs mult, doar cei care nu au văzut o cancelarie pot spera la asta…”
Alaltăieri am fost la liceul unuia din copii, să obţin o adeverinţă cu media anului şcolar care s-a încheiat. Copilul vrea să se mute la un liceu mai bun, ştie, poate şi vrea să înveţe mai bine, pentru el, nu pentru note. Atmosferă de anii ’70, câteva birouri de lemn cojit şi decolorat, probabil chiar de atunci, or fi pe inventar şi nu le pot disponibila. Munţi, MUNŢI de hârtii şi dosare, amestecate cu zeci de cabluri de alimentare, prelungitoare, reţea, imprimantă, şi câte şi mai câte. 7, ŞAPTE tubulaturi de cabluri erau pe hol, la intrarea profesorilor, gemeau de cabluri şi fire. Mă rog, am depus cererea (alaltăieri) – da’ pen’ ce vă trebe ? – aşa, să îmi petrec timpul în mod util şi plăcut, să cer adeverinţe. Bine, să veniţi mâine. La ce oră ? Mâine …
“Mâine” a fost ieri, 2 ore şi 36 de minute am aşteptat să binevoiască doamna să scrie adeverinţa. Totul “analog”, cu catalogul în faţă. Scria la tastatură la fel de repede cum aş scrie eu în alfabetul klingonian.
Aşa că, cine are vaga, doar vaga impresie că se va informatiza ceva în 8 ani. …
NOU
simpatica relatarea. au mai fost ieri mircea miclea si un tip cercetator in stiintele educatiei, dacian dolean. fac muci raportul ficusului si asta din perspectiva unor specialisti in educatie. recomand o lectura si pe acolo.
NOU
daca s-ar face o reforma de bun simt a invatamantului, n-am mai avea absolventi care, unii sa sustina, altii sa creada, cu termuificarea in bucuresti si in restul tarii nu este subventionata!
NOU
>>Asumpția ontologică a strategiei abductive
Raspunsul corect cand auzi asa ceva e: Ma scuzati ca va intrerup, dar mai du-te in pula mea.
NOU
Găbiță, hai să te iau o lună la Niu Iorc.
NOU
E femeie maritata, bai, satir batran….
NOU
Mie propunerea cu admiterea la liceu mi se pare foarte ok. De ce ar fi rezervată pentru copiii elitelor? Se înscrie cine vrea, se da examenul. Ai luat – bine, nu ai luat, mergi pe filiera evaluărilor naționale. Nu e nici o discriminare. Are avantajul că elevi capabili nu cad printre rânduri pe loteria cu prima și a doua opțiune. In rest da, multe generalități fără substanță
NOU
Daca ar fi corectitudine din partea profesorilor / directorilor, ar fi o masura foarte buna. Dar se va intampla ca la admiterea la clasa a V-a de la liceu, unde intra cine trebuie. Adica aia cu bani / influenta.
NOU
Daca la evaluarea nationala stii ce tip de subiecte o sa ai si ca toti elevii dau acelasi examen pentru care toti se pregatesc la fel, in cazul admiterii la liceu subiectele si corectarea vor fi facute de profesorii din liceul respectiv. Ca parinte care vrei neaparat ca al tau copil sa ajunga la liceul cel mai cel din oras, ce faci? il meditezi sa stie matematica la modul general sau dai dublu pe meditatii la profesorul care va face subiectele si va fi in comisia de admitere de la liceul de elite? In felul asta parintii se asigura ca pot cumpara perfect legal un loc pentru copilul lor si nu mai stau cu frica ca cine stie ce fiu de vanzatoare din clasa lor ia nota mai buna la evaluare, profesorii de la liceele cu elevi selectati pe spranceana isi consolideaza statutul de dumnezei, liceele se asigura ca nu mai ajunge, doamne fereste, cine stie ce sarac la ei in scoala. Iar elevii sunt multumiti ca or sa fie pregatiti fix pentru admiterea la liceu, la standarde inalte domnule, nu mai trebuie sa dea examen cu toti saracii.
NOU
Situația e așa: Proiectul creează o portiță prin care anumiți copii (hai să nu zicem ai elitelor, de dragul argumentatiei) – să dea un examen propus de un singur liceu (deci cu autori mai tangibili – fie prin sistem de meditații, fie prin celebrul sistem pile-cunoștințe-relații) – ÎNAINTEA EXAMENULUI de Evaluate Nationala – si, in cazul in care sunt admiși – să nu mai dea Evaluarea Națională. Sigur ca liceul respectiv nu va accepta DOAR aplicanți cu aceste caracteristici, avand de aparat un prestigiu, dar va putea „rezolva” si niste cazuri de tipul mentionat. Și eu acolo vad problema.
NOU
Ce amuzant!
Asa o sa le zica scolilor profesionale acuma, “colegii universitare”?
NOU
Taică-miu (inginer cu scoala grea, la seral, dar super serioasa, as banui ca vreo 6 ani a facut – dar nu mai am pe cine intreba) radea mereu cand ii spuneam despre studiile universitare de scurta durata. Nu-l uiti niciodata cum imi zicea: „Adică subinginer la Litere, nu?”. Măcar de-ar fi de nivelul subinginerilor din vremea lui taică-miu. NU e cazul, sunt sigura.
NOU
Eu am absolvit in 1998 un Colegiu Universitar care era in cadrul unei Universitati , invatatmant superior de scurta durata, dar se cam facea scoala inca pe atunci , se putea ramanea si repetent ca nu era cu credite si alte inventii de genul asta ca sa tarai un examen din anul 1 in anul 3.
Pe urma am facut si 5 ani la forma lunga de invatamant superior cum se numea pe atunci.Daca as putea sa dau timpul inapoi cred ca m-as opri la absolvent de liceu cu BAC si m-as duce la cules de capsuni in Spania.
NOU
Oameni buni, ca sa avem o Romanie educata trebuie in primul rand sa renuntam la ideile de genul “pe vremea mea se facea carte”. Invatamantul romanesc a fost distrus cu mult inainte ca noi sa ne nastem, daramite sa absolvim.
NOU
Atentie, urmeaza o teorie conspirationista: KWI (ma stradui din greu sa opresc injuraturile pe care le asociem cu momaia asta), informat fiind, de serviciile lui pretioase, ca urmeaza sa iasa Dragnea (deci atentia publica se va muta pe subiecte hot), a ales perfect momentul sa dea drumul la romania educata. In atmosfera incinsa de declaratiile celuilalt, nimeni nu isi va lua timp sa il critice, si tzusti la mare !
Multumesc Gabi pentru ca ti-ai luat din timpul tau pt a citi prostia aia si pentru a scrie textul.
NOU
test
NOU
O extorsiune al unui degajament
NOU
Corpul didactic actual este alcatuit in mare proportie din spiruhareti functional..ce cumplita ironie a sortii..
Cu cine sa asump…pnm, nu cunosc verbul??
Ce sa faci cu reforma de carton cand mustesc cancelariile de cinism,prostie, lene,ascunse bine sub dosare groase si circuite de complicitati?
Mi se pare ca e cel mai putred si inadecvat sector educatia acum…sau poate doar ma revolta pe mine cel mai mult…
Am primit zilele trecute o poza de la o ruda cu fata, absolventa de o Postliceala sanitara,cu roba de absolvent si tot tacamul, dar fata a luat sub 5 la romana la bac, nu il are promovat si nici nu are de gand sa il mai dea..
Pana mai acu nush cati ani era macar ideea ca trebuie sa il promoveze pana la absolvirea postlicealei, acuma nu stiu cum mai e…
Au exprimari de scoala primara, nu stiu sa conceapa o informare, un tabel simplu,cu 2-3 date,nu inteleg un text simplu si am avut aceasta experienta si cu absolventi de medicina,cu rezidentiat..
Care nu stiu sa incarce/ descarce un atasament de mail decat de pe iphone… de cultura generala mai vorbeste cineva? Oricat ar fi ea de variabila de la o generatie la alta..
Am facut o obsesie din placa petri,a fost mai demult un logo la google cu nu mai stiu ce ocazie..medic cu formatia completa nici prin amintiri nu o avea…