Articolul este scris de băiatul nostru cu locomotivă în curte

Încet imi fac putin timp liber si ofer si eu ptr un articol, daca se doreste evident, o parere legata de masinile electrice, bazata strict pe experienta pur personala, avand si eu una cat si sotia, una.

Ca sa va pun in context intai vreau sa specific urmatoarele lucruri

– NU sunt ecologist, nu suport ipocrizia UE si a altor natii ca noi sa bem din paie de hartie si ei merg cu avioanele personale inclusive la WC.

– NU is mare fan de masini electrice (desii incet pe masura ce trece timpu imi schimb parerea in bine), din cauza bateriei care in esenta am sub podea doar baterii de laptop putin mai mari si mai multe ca numar. Inca nu am vazut cu ochii mei “revolutia” la masini electrice care se tot amana an de an si din ce vad cam toate masinile din clasa mai mare se cam opresc la 400-500km autonomie reala (ca pe hartie is in stare sa iti zica ca ai atonomie si de vapor trans oceanic).

– Locuiesc la casa si cu parere de rau eu voi discuta in acest articol in principal situatia proprie, iar cei ce locuiesc la bloc nu fac obiectul parerii mele si chiar voi detalia mai jos si de ce spun asta.

– Fac naveta minim 150km pe zi si eu si sotia si e destul de important ptr servici pentru ca nu tot timpul putem lucra de acasa.

– Achizitiile de masini oricum le facem undeva intre 3 si 7 ani, difera doar tipul combustibilui si de aici si articolul. Pretul masinii nu il bag in discutie ca oricum luam ceva similar ca pret si pe termic daca alegeam termic.

Bun, acum ca am pus putin contextul meul, voi continua cu sirul de evenimente ce m-a facut pe mine sa devin de la hater la “mai putin hater”.

Se face anul de gratie 2022 unde motorina ajunsese si 9.22 prin 30 iunie. Efectiv nu imi venea sa cred cat de usor urca pretul fara sa se tina cont ca se va face praf economia, si noi stateam cu rezervoarele goale si depindeam 100% de aceste fluctuatii, ca de furat motorina nu ma tenteaza desii numele meu tinde spre astfel de activitati 😊. Acum vine partea distractiva, eu am mentalitatea ca tre sa rezolv problema, NU sa astept sa mi se rezolve problema, (aici ma refer si la multi ce fac referire la bloc si asteapta solutii, ori aici o sa fie destul de simplu, daca va ajunge din nou motorina/ benzina la preturi uriase cei de la bloc nu o sa aibe de ales decat sa se adapteze, fie merg mai putin fie merg cu mijloace alternative).

Concomitent cu aceste mariri nesimtite, inevitabil, traind la granita si auzind si de la unguri cum au incercat sa dea motorina la pret redus doar ptr numere de ungaria si facand o paralela inclusiv cu rationalizarea combustibilului din anii 80’, am zis clar ca ca e momentu sa iau masuri. De asemenea constat ca la conducerea tarii si administratii locale, efectiv nu le pasa de omu de rand cand vine vorba de preturi, de asemenea a se vedea si trecerea de la CETuri la centrale pe gaz proprii, ca ajungeai la CET sa platesti dublu si sa stai in frig.

Intamplator atunci cand erau protestele masive la benzinarii in toata tara am avut in drive test o “tigaie electrica” si in timp ce ma dadeam eu relax pe bulevard si pah baterii de laptop, vedeam pe geam cozile imense cu masini la benzinarii ca oamenii protestau ca nu mai rezistau cu preturile aferente. Ei dragi cititori aia m-a facut pe mine sa zic hopa, tre sa ma bag mai in detaliu pe subiect.

Kilometrii facuti de noi is 99% pe o raza de maxim 200km in jurul orasului nostru, asa ca eu am cautat o solutie sa ne rezolvam 99% din probleme si nu cei 1% cum e concediu si cum toata lumea sare in sus ca vrea sa mearga in concediu cu electrica si ca nu gasesc statii etc…

Asa ca am luat decizia si eu si nevasta sa ne luam tigai electrice si sa nu mai dam o valiza de bani pe luna la motorina + revizii care in momentu de fata la masinile noastre existente (skoda superb 2.0 tdi) devenisera tot mai mari la reprezentanta.

Facand o analiza strict de cost, la un consum de 17kw/100km * 0.68 bani kw, iese un cost de vreo 12 lei la fiecare 100km parcursi, ori cu dieselul sub 50 lei nu ieseam nici daca o impingeam, asta daca pun in calcul si reviziile, care la electrica la modelele alese de noi NU le ai. La diesel daca la un 15k sau 20k meri sa ii pui ulei filtre etc, la electrica aleasa de noi de la acelasi brand ai 100.000km sau 2 ani o mica revizie de vreo 1000 lei, atat. Iar frane si discuri de exemplu le schimbi extrem de rar ca NU franezi cu ele ci cu motoarele electrice in mod recuperativ. Masina in discutie e Skoda Enyaq.

Si deja am 40.000 km fara sa platesc 1 leu ca merg de pe panourile solare, asta e un alt articol daca doreste Arhi. Momentan revizii 0, si consumabile 0. Da accept urmatoarele dezavantaje, care le zic eu inainte sa curga in comentarii:

– Dupa 100km/h in sus toate consuma in draci, deci daca se merge relativ legal faci autonomia data de producator

– Autonomia redusa fata de diesel, dar incarc acasa asa ca nu ma intereseaza nici macar statiile de incarcare, cat timp am curent acasa.

– Incarcarea mai lenta acas ptr cei ce nu au instalatii mai tari. Dar daca ai posibilitatea sa poti sa ii dai 11kw la maxim, atunci in cateva ore ai pus la loc ce ai consumat.

Ce mai pot spune dupa ce am mai vazut in comentarii, modul de folosire al masinii electrice NU e ptr toata lumea si masina electrica NU e un panaceu universal. Daca mi se potriveste mie dar nu la altcineva nu inseamna ca e teapa sau ca noi suntem prosti ca am luat. Cat timp solutia functioneaza la cei ce am luat e ok. Iar ptr cine nu isi poate permite o astfel solutie nu inseamna ca ea nu e buna. Ca is convins ca daca o sa apara o pastila ce vindeca toate bolile dar costa 100.000 euro pe luna o sa fie o gramanda de oameni ce o sa zica ca ei prefera sa moara ca si strabunii lor….

Facand o paranteza, desii am autonomie mai scazuta acum umblu in prostie, am chef sa iau o shaorma in complexu studentesc din Timisoara si eu stau la Nadlac, perfect ma duc manc o shaorma si ma intorc, fara sa dau un leu pe combustibil.

Orice informatii se doresc, le pot oferii cu drag atat in comentarii cat si pe mail sau orice alta forma de comunicare.

P.S. imi astept acum omoru in comentarii ca am electrica 😊

P.S.2 faza cu panourile solare+ masina electrica e varianta mai faina si mai legala a celor ce luau motorina la bidon de la CFR prin 2006 si mereau cu TDIurile (e un mare cost saving)
P.S.3 acceleratia instanta face toti banii, e o placere la semafor….

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.