Articolul este scris de băiatul nostru cu locomotivă în curte
Încet imi fac putin timp liber si ofer si eu ptr un articol, daca se doreste evident, o parere legata de masinile electrice, bazata strict pe experienta pur personala, avand si eu una cat si sotia, una.
Ca sa va pun in context intai vreau sa specific urmatoarele lucruri
– NU sunt ecologist, nu suport ipocrizia UE si a altor natii ca noi sa bem din paie de hartie si ei merg cu avioanele personale inclusive la WC.
– NU is mare fan de masini electrice (desii incet pe masura ce trece timpu imi schimb parerea in bine), din cauza bateriei care in esenta am sub podea doar baterii de laptop putin mai mari si mai multe ca numar. Inca nu am vazut cu ochii mei “revolutia” la masini electrice care se tot amana an de an si din ce vad cam toate masinile din clasa mai mare se cam opresc la 400-500km autonomie reala (ca pe hartie is in stare sa iti zica ca ai atonomie si de vapor trans oceanic).
– Locuiesc la casa si cu parere de rau eu voi discuta in acest articol in principal situatia proprie, iar cei ce locuiesc la bloc nu fac obiectul parerii mele si chiar voi detalia mai jos si de ce spun asta.
– Fac naveta minim 150km pe zi si eu si sotia si e destul de important ptr servici pentru ca nu tot timpul putem lucra de acasa.
– Achizitiile de masini oricum le facem undeva intre 3 si 7 ani, difera doar tipul combustibilui si de aici si articolul. Pretul masinii nu il bag in discutie ca oricum luam ceva similar ca pret si pe termic daca alegeam termic.
Bun, acum ca am pus putin contextul meul, voi continua cu sirul de evenimente ce m-a facut pe mine sa devin de la hater la “mai putin hater”.
Se face anul de gratie 2022 unde motorina ajunsese si 9.22 prin 30 iunie. Efectiv nu imi venea sa cred cat de usor urca pretul fara sa se tina cont ca se va face praf economia, si noi stateam cu rezervoarele goale si depindeam 100% de aceste fluctuatii, ca de furat motorina nu ma tenteaza desii numele meu tinde spre astfel de activitati 😊. Acum vine partea distractiva, eu am mentalitatea ca tre sa rezolv problema, NU sa astept sa mi se rezolve problema, (aici ma refer si la multi ce fac referire la bloc si asteapta solutii, ori aici o sa fie destul de simplu, daca va ajunge din nou motorina/ benzina la preturi uriase cei de la bloc nu o sa aibe de ales decat sa se adapteze, fie merg mai putin fie merg cu mijloace alternative).
Concomitent cu aceste mariri nesimtite, inevitabil, traind la granita si auzind si de la unguri cum au incercat sa dea motorina la pret redus doar ptr numere de ungaria si facand o paralela inclusiv cu rationalizarea combustibilului din anii 80’, am zis clar ca ca e momentu sa iau masuri. De asemenea constat ca la conducerea tarii si administratii locale, efectiv nu le pasa de omu de rand cand vine vorba de preturi, de asemenea a se vedea si trecerea de la CETuri la centrale pe gaz proprii, ca ajungeai la CET sa platesti dublu si sa stai in frig.
Intamplator atunci cand erau protestele masive la benzinarii in toata tara am avut in drive test o “tigaie electrica” si in timp ce ma dadeam eu relax pe bulevard si pah baterii de laptop, vedeam pe geam cozile imense cu masini la benzinarii ca oamenii protestau ca nu mai rezistau cu preturile aferente. Ei dragi cititori aia m-a facut pe mine sa zic hopa, tre sa ma bag mai in detaliu pe subiect.
Kilometrii facuti de noi is 99% pe o raza de maxim 200km in jurul orasului nostru, asa ca eu am cautat o solutie sa ne rezolvam 99% din probleme si nu cei 1% cum e concediu si cum toata lumea sare in sus ca vrea sa mearga in concediu cu electrica si ca nu gasesc statii etc…
Asa ca am luat decizia si eu si nevasta sa ne luam tigai electrice si sa nu mai dam o valiza de bani pe luna la motorina + revizii care in momentu de fata la masinile noastre existente (skoda superb 2.0 tdi) devenisera tot mai mari la reprezentanta.
Facand o analiza strict de cost, la un consum de 17kw/100km * 0.68 bani kw, iese un cost de vreo 12 lei la fiecare 100km parcursi, ori cu dieselul sub 50 lei nu ieseam nici daca o impingeam, asta daca pun in calcul si reviziile, care la electrica la modelele alese de noi NU le ai. La diesel daca la un 15k sau 20k meri sa ii pui ulei filtre etc, la electrica aleasa de noi de la acelasi brand ai 100.000km sau 2 ani o mica revizie de vreo 1000 lei, atat. Iar frane si discuri de exemplu le schimbi extrem de rar ca NU franezi cu ele ci cu motoarele electrice in mod recuperativ. Masina in discutie e Skoda Enyaq.
Si deja am 40.000 km fara sa platesc 1 leu ca merg de pe panourile solare, asta e un alt articol daca doreste Arhi. Momentan revizii 0, si consumabile 0. Da accept urmatoarele dezavantaje, care le zic eu inainte sa curga in comentarii:
– Dupa 100km/h in sus toate consuma in draci, deci daca se merge relativ legal faci autonomia data de producator
– Autonomia redusa fata de diesel, dar incarc acasa asa ca nu ma intereseaza nici macar statiile de incarcare, cat timp am curent acasa.
– Incarcarea mai lenta acas ptr cei ce nu au instalatii mai tari. Dar daca ai posibilitatea sa poti sa ii dai 11kw la maxim, atunci in cateva ore ai pus la loc ce ai consumat.
Ce mai pot spune dupa ce am mai vazut in comentarii, modul de folosire al masinii electrice NU e ptr toata lumea si masina electrica NU e un panaceu universal. Daca mi se potriveste mie dar nu la altcineva nu inseamna ca e teapa sau ca noi suntem prosti ca am luat. Cat timp solutia functioneaza la cei ce am luat e ok. Iar ptr cine nu isi poate permite o astfel solutie nu inseamna ca ea nu e buna. Ca is convins ca daca o sa apara o pastila ce vindeca toate bolile dar costa 100.000 euro pe luna o sa fie o gramanda de oameni ce o sa zica ca ei prefera sa moara ca si strabunii lor….
Facand o paranteza, desii am autonomie mai scazuta acum umblu in prostie, am chef sa iau o shaorma in complexu studentesc din Timisoara si eu stau la Nadlac, perfect ma duc manc o shaorma si ma intorc, fara sa dau un leu pe combustibil.
Orice informatii se doresc, le pot oferii cu drag atat in comentarii cat si pe mail sau orice alta forma de comunicare.
P.S. imi astept acum omoru in comentarii ca am electrica 😊
P.S.2 faza cu panourile solare+ masina electrica e varianta mai faina si mai legala a celor ce luau motorina la bidon de la CFR prin 2006 si mereau cu TDIurile (e un mare cost saving)
P.S.3 acceleratia instanta face toti banii, e o placere la semafor….
NOU
Totul e super ok, dar acel ”desii”…
NOU
Are mulți kilometrii, îl iertăm.
NOU
M am oprit din citit la faza cu incarcat zilnic 2 masini full electrice gratis , doar din panouri solare . Asta daca nu a omis Arhi sa mentioneze ca locuiesti prin ceva desert in Africa sau Australia.
NOU
@rhino: De ce? Mergi cu o masina cat sta cealalta la incarcat. Apoi le schimbi intre ele.
NOU
Daca doreste @Arhi, ofer experienta mea cu panourile solare, totul este contruit de mine singur aproximatic 80% din sistem doar in timpul liber (heavy liftingu evident ca am mai cerut oameni, dar in rest doar eu) si va pot oferii tuturor date productie, costuri etc.
NOU
sigur, baga mare
NOU
Da, mai sunt si altii interesati alex2, un articol pe lung se poate?
NOU
Sa prind un pic de timp si il fac, singura problema, eu nu is mare scriitor (mai exact 0) si vad ca deja se ia lumea de anumite exprimari de-ale mele in articolul asta :))), in loc sa se inteleaga esenta a ceea ce vroiam sa transmit.
NOU
Chiar daca nu esti “scriitor” asta nu inseamna ca trebuie sa scrii incorect. Lasa smiorcaiala. Poti sa il rogi pe Cetin (sau pe altcineva care a absolvit gimnaziul cu brio) sa iti corecteze textul inainte de publicare.
PS: si eu sunt fan electrica, am inteles mesajul, dar ma zgarie pe ochi greselile de scriere.
PS2: Legat de reviziile la EVs mai am un comentariu: eu conduc un Nissan Leaf 2022, dar tot trebuie sa ii fac anual/15k km o revizie (filtru de polen si verificare mecanica), iar la 2 ani trebuie schimbat lichidul de frana. E curios ca pana la 40k km tu nu ai facut nicio revizie. Sau poate Skoda are alte intervale.
NOU
@Cristian, nu am ce face sunt mai analfabet de felul meu 🙂 (eu gimnaziul l-am avut cu “suspendare”) , iar cu privire la revizii daca nu ma crezi suna la reprezentanta, 100.000km sau 2 ani si e aprox 1000 lei fara tva, ori la superb 2.0 tdi sub 2000 lei fara tva nu mai prind la preturile de acu, ca sa nu mai vorbim ca si franele cand trebe schimbate costa destul acum, ori la electrica schimbi franele odata la 300.000 daca mergi numa cu franarea recuperativa, ceea ce e super ok.
NOU
Electrica neelectrica, tot in traficul ala stai daca te duci dupa shaorma. Poate chiar un trafic mai nasol, daca se inmultesc aia care gandesc “acu ca-i gratis stau numa cu kuru in masina”.
Raman la motorera sau scuter. Placerea pa care o resimt cand las in urma cozile nesfarsite formate din toate tipurile de masini, e nepretuita.
NOU
dap, iei 3 copii, iei nevasta, vă urcați pe scuter și plecați spre soare-apune
NOU
Omu zice ca are masina si el si nevasta. Poate or avea 10 copii. Ia el 5, nevasta 5 si îi planteaza la scoli diferite in deum spre job. Asta o inteleg. Da’ omu si masina, asa cum vad zilnic in buc, asta n-o inteleg. Si apoi se vaita ca aoleo ce trafic.
In fine e treaba lui. Mie imi place ca e aglomerat si mai mult se sta. Ca merg io mai linistit pe alea 2 roti.
NOU
adevarul e ca, de cand am trotineta, mersul in diverse locuri este o placere. nu mai zic de chestii gen 10 minute pana la mall, inainte faceam 30
NOU
Cam toti oamenii care sunt pro-electrice au cam aceeasi poveste ca a ta, panouri solare, stat la casa si apoi masina electrica. Insa as fi curios cam cat a costat investitia: masina+montat panouri solare, respectiv cat costa asigurarile si daca mai sunt alte costuri ce vin pe langa. Caci la modul in care vad lucrurile a avea masina electrica inseamna sa platesti o suma maricica la inceput si apoi in orizontul de folosire a masinii iti vei scoate sau nu banii. La vlogerul de teh vazusem un calcul in care el spunea dupa ce face vreo 400k km ar fi pe 0 raportat la investitia initiala.
Pe langa asta motivul pentru care intreb este unul extrem de banal. Recent am tot vazut diverse masini electrice sh la preturi sa le zic atragatoare, dar care ma fac sa cred ca bateria e o problema. Inca o chestie ai luat in calcul faptul ca s-ar putea ca guvernul hraparet cum e sa impoziteze lumina de soare cum impoziteaza si apa de ploaie?
NOU
Din info ce le am in momentu asta, ar cam vrea ei sa impoziteze dar nu ii cam lasa UE. ce ne arata viitorul, nu stiu sa zic.
NOU
Pai daca stai la casa, ai actele in regula si n-ai sediu de firma acolo, poti pune panouri prin programul Casa Verde. Deja e al treilea an, in primul an a fost mai scump, apoi depinde de firma cu care faci poti “investi” intre 2000 si 6500 de lei pentru un sistem intre 3-6.5 kw, care iti produce cand e soare macar 30kw pe zi. Daca nu, mai putin, si oricum daca esti la Hidroelectrica “tragi” cu 0.8 lei/kwh, oricum ai lua-o e mai ieftin.
Bateria pentru cele mai multe masini electrice are o garantie de 8 ani si 120k km (cu ceva variatii), aia inseamna ca timp de 8 ani ai asigurata macar 75% din capacitate. Aia nu inseamna ca a doua zi dupa cei 8 ani trebuie inlocuita. Dar da, in caz ca pe tine pica inlocuirea, e naspa.
Pentru cine umbla mult si are unde sa incarce, electrica e o solutie buna daca te incadrezi in autonomia ei. Daca nu, pretul mai mare uneori fata de o termica se traduce in benzina gratis timp de cativa ani. Dar la electrice mai e ceva – revizii mult mai ieftine, liniste in masina, acceleratie instanta, pe care nu mereu le ai la termice comparabile ca putere.
NOU
“NU e ptr toata lumea si masina electrica NU e un panaceu universal. Daca mi se potriveste mie dar nu la altcineva nu inseamna ca e teapa sau ca noi suntem prosti ca am luat. Cat timp solutia functioneaza la cei ce am luat e ok.”
Oare de ce e atat de greu de inteles formularea de mai sus?
NOU
Daca masina electrica NU e un panaceu universal asa cum au ajuns masinile clasice pe benzina si motorina atunci care este utilitatea ei pe termen lung !? Sau este vorba ca sa detina masina doar un procent mic de oameni restul nu ne intereseaza, LOL.
Deci masina electrica este doar un moft costisitor , ceva de nisa, as indrazni sa spun ceva trecator.
NOU
@Gigi, daca e ceva trecator nu stiu , dar deja is de peste 12 ani pe piata, nu imi dau seama ce inseamna trecator mai exact.
NOU
>> Oare de ce e atat de greu de inteles formularea de mai sus?
Nu e deloc greu de inteles, problema e de la tine.
NOU
Daca tot s-a luat lumea de gramatica, hai sa ma iau si eu de vocabular. Bai frate, zice unul “panaceu universal” si pe urma il repetati toti. E un pleonasm cat casa. Sensul cuvantului “panaceu” este “un medicament miraculos despre care se credea, in trecut, ca vindeca orice boala”. Din cauza asta, alaturarea “panaceu universal” este pleonastica.
NOU
”NU sa astept sa mi se rezolve problema, (aici ma refer si la multi ce fac referire la bloc si asteapta solutii, ori aici o sa fie destul de simplu, daca va ajunge din nou motorina/ benzina la preturi uriase cei de la bloc nu o sa aibe de ales decat sa se adapteze, fie merg mai putin fie merg cu mijloace alternative).”
Concluzia : mutati-va la casa si instalati panouri solare, nu mai fiti saraci !
Asadar pe viitor vor conduce electrica doar cei care stau la casa, au banu gros si isi permit ce ai descris tu in articol, aia de la bloc mai usor cu masina dai dreacu sa mearga cu transportul in comun daca nu le convine.
De unde crezi ca va suge statul accize pe viitor daca motorina si benzina vor dispare intr-o zi !?
NOU
Absolut deloc, ideea articolului e cum ne-o trag astia cu preturile la combustibil de ne forteaza sa cautam solutii alternative eu am prezentat experienta mea si deciziile mele proprii de a lupta cu chestia asta,iar daca stateam la apartament, primu lucru taiam orinde puteam din drumuri, apoi fie o masina mica de oras electrica si caut un loc stabil de incarcare la vreun prieten ce are vreo hala si panouri (sau cum faceau altii de luau neaparat diesel ca aveau prieteni la CFR:) ), fie cautam cum au spus altii ca si-au facut loc propriu cu, curent, fie imi luam trotineta electrica si in rest transport in comun, etc… solutii sunt, doar trebuie acceptate unele dezavantaje in favoarea altor avantaje. Iar ca statul ne va arde, de aia sunt convins, evident ca si atunci voi cauta tot timpul alte solutii.
NOU
@Baiatul cu locomotiva: “Pretul masinii nu il bag in discutie ca oricum luam ceva similar ca pret si pe termic daca alegeam termic.”
Fara nici un mistoux acum, ai 17000 euro. Iei Spring sau Ford Puma? (amandoua fara tickete rabla) 😉
NOU
Am un spring la lucru la baietii nostrii , si sa amortizat deja. Recomand daca e numa ptr oras.
NOU
nu dai link cu ford puma nou la 17 mii fara rabla?
NOU
@daddy – daca esti pe firma, recuperezi tva-ul, nu??
www.nesteautomotive.ro/lp/noul-ford-puma?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw9Km3BhDjARIsAGUb4nyvyDiiG9d7SkS0NZKjXpZfCW9JIrSYWgMoNNTDkXcNt9nlAGozs9MaAv6YEALw_wcB
NOU
se recupereaza tot, nu doar jumate?
NOU
@Arhi, TVAul se recupereaza tot in anumite conditii contabilicesti, aci un contabil te va lamuri mai bine. De exemplu la mercedes nu ii poti deduce tva ca e considerat produs de lux.
NOU
nu e produs de lux, imi deduc 50% din tva-ul plătit la leasing, de aia întrebam
NOU
Noi am vrut sa luam si mercedes dar pe firma ni sa zis ca nu il putem deduce integral (ca de integral era vorba)
NOU
la spring nu recuperezi tva?
de fapt, la configuratie cu at ajunge la putin peste 22 mii euro, bani la care poti sa-ti iei toyota yaris cross full hibrid cu rabla.
insa, desigur, aia la 17 mii plus tva, cutie manuala, este exact ce trebuie pentru piata din romania.
NOU
Stai in Nadlag si vii in Timisoara la munca ? Daca e asa ai de facut 70 dus plus 70 intors pana in Timisoara ? Aia inseamna 2 ore dus si 2 ore intors pt ca traficul la intrare in oras este de multe ori infernal la ore de varf plus ce faci prin oras. Si daca pun 3 ore pe zi de mers si intors ca pleci noaptea in cap cu mare indulgenta inseamna 15 ore pe zi in masina electrca. 15 ore pe drum pe saptamana e ca si cand ai munci sambata si duminica. Nu stiu ce sa zic dar de banii ce i-ai dat pe doua electrice plus panouri ti-ai fi luat un apartament in oras langa birouri si castigai timp. 🙂
NOU
Nu, Arad-Nadlac e naveta. Timisoara e doar ptr shaorma si alte chestii personale ce nu is zilnice.
NOU
Bravo ma, si locomotiva unde o punea?
NOU
S-a mutat Nadlacul mai aproape de Timisoara si nu stiu eu? Din centru Timisoara in centrul Nadlacului sunt peste 100 km si peste 1 ora durata.
NOU
@alex2_ar…nevasta-ta stie de “chestiile alea personale”?…Mai taceti naibii cu distanta, mie aia mi-a sarit in ochi :)))
NOU
Imi permit sa raspund eu.
Contextul e – casa pe pamant, Sectorul Agricol Ilfov, muncesc in Bucuresti, 3 zile pe saptamână, hibrid, fac intre 40 si 80km naveta zilnic. Intre 700 si 1000 de km pe luna ca mai ies sa ma plimb aiurea sambata, duminica. Deh, “gazul” e gratis.
Am vrut masina noua de oras, mai am 2 SUV-uri nouțe(2020 si 2024), un diesel MHEV 2l si un benzina 2l.
Am decis Mini Cooper SE, 27000 euro(rable si discount inclus). Puteam sa astept un an sa il iau la 17k dar am luat ce era pe stoc, destul de echipat, pret de lista 43000 euro. #aiae Autonomie 200 km pe DN legal +10 la drum intins, 180 in oras ca plec tare mai mereu. Doamne cat imi place masinuta asta.
Nu am luat Tesla pentru ca serviceul e la Mama lui Naiba, BMW e aici la o aruncatura de băț. Am si lovit-o o data, s-a reparat in 2-3 zile parca.
Panouri 10k lei(Prin Programul AFM), 5kwp, trifazat, fara stocare, am asteptat un an jumate dupa ei, am fost printre primii. Azi, daca vrei panouri pe barba ta, fara subventie, costa cam 21k lei monofazat 5kwp, in 2 saptamani ai si instalare si hartii si prosumator. Garantie 10 ani invertor, 12 ani panouri 5 ani manopera parca. Stiu, am facut.
Productie pana acum in 2024, 5.19 MW, consum 5.26MW. Direct din panouri am consumat 1.88MW. Total am produs 10.6 MW si am consumat 11.12MW, direct din panouri 4 MW curent de cam 7000 de lei la cel mai mic pret de azi. Practic in 2 ani am scos banii pe panouri, am platit curentul in avans. De ce e important consumul direct din panouri e ca ala nu ajunge sa fie contorizat de furnizor, ala e pe plus direct.
Nu am platit pana acum in 22 000 km carburant de aproximativ 3000 de eur, calculand la 8litri/100km plus 2 revizii, vreo 10k lei – deh, masina noua – faci revizia la reprezentanta. Deci cam 5k euro.
Banii pe electrica ii scot deci in cam 7 dar sa zicem 8 ani. Garantie la masina 4 ani, garantie la baterie 8 ani/160k km.
Pe masina pe combustie nu scoti banii. Masina pe combustie e pe minus mereu. Cate putin e adevarat, dar continuu pe minus.
Incarcarea o fac 99.99% acasa si cand mai plec departe gasesc mereu statii, am 2 aplicatii, Renovatio e-charge(Rompetrol, Lidl, Kaufland plus statii random, sunt cateva sute in tara) si Plugshare, ma doare la bascheti ca e 2.4 lei pe kw la DC si 1.99 kw pe AC fiinca o folosesc super rar, se compenseaza cu faptul ca acasa e gratis. La DC incarca in 20 de minute 10-80%. AMA
NOU
ma mananca degetele sa scriu, nu stiu de ce, ca oricum imi iau hate.
am avut o Tesla model 3 long range din noiembrie 2022 pana in iunie 2024. luata de noua, $70k pe vremea aia. intradevar e misto acceleratia, incarcatul acasa (rapid la priza speciala), consumul “mic” (n-am calculat dar sigur iesea mai ieftin chiar si cu benzina ieftina din US), softul care e unic fata de orice alta electrica.
dar nu regret ca am vandut-o. hardware facut doar pentru California (i.e., experiente aiurea oricand era vremea un pic mai naspa). interior spartan aka Swedish design fata de desing-ul BMW cu care e obisnuit orice roman aspirant, anvelope ce trebuie schimbate dupa un an din cauza greutatii masinii + acceleratie senzationala. unde mai pui depreciere aiurea, cand am dat-o, am dat-o cu $30k.
anyway, nu regret experienta, nu cred ca mai arunc banii pe o electrica prea curand.
hit me up with any questions aici, nu pe email.
NOU
De aia am luat skode electrice, tot 70k dar arata a masina, dupa parerea mea.
NOU
O intrebare. Cat e de scump sa montezi fotovoltaice?
NOU
Eu mi-am facut singur un sistem mai mare. O sa detaliez in alt articol toata treaba, numa nu am timp acu, dar in curand.
NOU
Mai mare adicătelea cam cat juma din renciu lu maical gecsăn cand traia si era miliardar in dolari. Pe cealalta jumatate sta magarul si trage de fiare. Si, apropo de electrice, omu’ a luat electrice fara sa ii fie mila de motanu’ ala alb care pana acu o perioada se incalzea si el la motor. Fara suflet, va spun eu!
NOU
O chestie importantă pe care nu ai menționat-o este valoarea la revanzare.
Presupun că iei ambele mașini noi.
Iarăși s-a înjumătățit ajutorul dat pentru achiziția de mașini electrice în cam toată lumea, inclusiv România.
Costurile de drum încă nu sunt puse mașinilor electrice. Probabil o să urmeze. Cineva trebuie să le plătească.
NOU
Pentru P.S.3 aș arunca și eu ceva bani. Bun articol!
NOU
Mie îmi dau niște chestii cu virgulă din tot calculul ăla roz.
Cum faci peste 150kmx2 naveta de la Nădlac la Arad, că sunt vreo 50 km între ele?
Dacă mergi la serviciu, apuci să încarci mașina direct din panouri vreo 3-4 luni pe an, în cazul fericit în care la ora 17 cel târziu ești acasă. În rest încarci “pe credit”, în speranța că se va compensa vreodată injecția dar tot plătești taxe pe curentul consumat, chiar dacă kw propriu-zis e gratis. Apoi, chiar dacă injectezi ziua ceea ce consumi noaptea, prețul pe kw nu mai este 0,68 ci 1,3 (cât o mai ține mizeria asta cu plafonarea). Mai există posibilitatea să fii client HE, caz în care doar pentru că nu vin facturi acum, nu înseamnă că e gratis curentul pt tine. Dacă ai acumulatori care să îți susțină încărcarea în intervalul octombrie-aprilie (minim vreo 25kw zic eu, plus capacitatea în panouri pt a încărca acele baterii) deja omiți câteva zeci de mii de euro investiți.
NOU
Nu am servici de la 8 la 4 ci e dinamic si umblu in principal arad nadlac + localitati din jur, gen curtici etc…sistemul meu de panouri cel putin 8 luni pe an pot sa incarc de dimineata pana pe la 17-18 fara probleme cu 11kw trifazic. In medie cam jumate de baterie golesc in o zi si in 3h/3.5h maxim am pus la loc ce am consumat. Iar seara daca incarc, incarc cu 0.40 / kw, atata is taxele ca restu se compenseaza 1 la 1. Nu omit zecile de mii de euro investiti ptr ca eu am spus doar despre masina electrica si costurile aferente si posibilitatea sa incarc din alta sursa, ptr ca motorina gratis nu gasesc absolut niciunde, dar curent pot gasi fie la reteaua proprie de panouri fie in alt loc cu panouri. Azi de exemplu la 18.20 scotea sistemul meu 12.9kwh, deci daca revin acasa pe la vreo 2 tot incarc de pe soare fara probleme.
NOU
Cum, la diesel la doar 20 de mii se schimba ulei ???
NOU
Solutie pt cei care stau la bloc si vor masina electrica e sa se mute la casa!
NOU
De exemplu solutie de transport in comun ptr cei ce stau la bloc e mult mai facil de utilizat decat ptr cei ce stau la case si / sau comune sau orase mici fara transport in comun. Deci ai alte avantaje la bloc.
NOU
@V – sarakii cu transportul in comun mah! Auzi tupeu… auto personal.
NOU
Decizia de a cumpara electrica este, in 99% din cazuri, una financiara. Nu vezi prea multi ca iau electrica pentru ca LE PLACE.
Daaaar, in aceasta discutie despre cat de avantajos financiar este, nu vad pe nimeni sa prezinte costul probabil principal de exploatare a unei masini: “cost of ownership” cum zic englezii – diferenta dintre costul de achizitie si cel de vanzare, alocat pe fiecare an de posesie. De ex, cumperi o masina de 30K, dupa 5 ani o vinzi cu 15k, te costa 3k pe an doar sa o DETII.
In cazul masinilor electrice acest cost este cumplit in defavoarea lor. Pretul de achizitie este semnificativ mai ridicat decat in cazul masinilor termice, iar pretul de revanzare este muuult mai jos decat la o masina termica. “Iau o electrica, o tin 6,7,8 ani” Cu cat se va revinde dupa acest interval, in conditiile in care bateria nu va mai fi in garantie, iar pretul unei baterii este urias comparativ cu valoarea masinii? Cine isi asuma un asemenea risc la cumparea de sh?
In functie de scenariul de utilizare, ceea ce economisesti pe combustibil s-ar putea sa pierzi fff grav pe devalorizare.
Plus mici maruntisuri in care costurile de asigurare (care se raporteaza la valoarea masinii) sunt mai ridicate la electrice, iar daca finantezi achizitia platesti si mai mult la dobanda
In concluzie, probabil doar pentru 1% din cei ce achizitioneaza electrice fac cu adevarat o economie, pentru restul probabil nu castiga nimic.
De ce oare se prabusesc vanzarile la electrice??
NOU
Hai ca iti raspund pe rand:
– prabusitu vanzarilor e o chestie comuna cu toate domeniile, nu prea mai are lumea bani, uita-te la toate masinile si vezi ca stagneaza sau pica complet, rog sa imi confirme si altii de pe aici daca se doreste. In general informatiile scose din context pot duce clar la alta concluzie.
– pretul de achizitie e similar cu ICE in functie de model evident, am comparat fix la acelasi brand Skoda Enyaq cu Skoda Kodiak.
– la Enyaq NU ai revizii in 100.000 km sau 2 ani, la Kodiak 2.0 TDI ai revizii si costurile is mari, stiu de la cealalta masina.
– devalorizarea e discutabila, cunosc destui ce au luat electrice si le-au dat in profit, ptr ca sunt multi ce le cauta si nu au mai prins stocuri sau tichete rabla, de asemenea ptr mine e mai important sa mearga multi ani cu costuri minime, atunci amortizarea financiara e mult mai ok
– bateria e modulara si sunt 12 module, daca e vreo problema se inlocuieste modulul defect si NU e o caruta de bani. Doar la tesla e in spuma bateria si sigilata toata.
– costurile de asigurare sunt fix pe suma masinii, ca asiguri un mercedes sau o skoda nu conteaza, e vorba de valoarea de achizitie.
NOU
Bai, mie imi place electrica si mi-am luat si eu 2 bucati. Dar, nu contest ca latura financiara conteaza si aia. Cand mergi cu 12 lei pe 100km e super bine.
Iar revanzare… o sa vad la momentul ala dar, tinand cont ca ale mele sunt luate SH (blasfemie, cum am indraznit sa cumpar masini electrice SH), eu zic ca o sa fie bine.
Pe mine ma distreaza cei care se gandesc la valoarea de revanzare peste 4-5-7 ani si pun huse pe scaune si pe volan (toate jegoseniile posibile) ca ala care o cumpara sa aiba scaune misto. Si tu nu te bucuri de masina platita ca poate o sa obtii cu 200 euro mai mult cand o vinzi.
NOU
Daniel, aia de tin telecomanda in punga
NOU
De acord, exact costul deprecierii nu este luat in calcul. Mentalitatea “las’ ca vad eu peste 4-5-7 ani” e f. raspandita. In momentul de fata costul deprecierii este problema cu care se confrunta firmele de leasing din occident, se trezesc proprietare pe niste masini de 3 ani (care mai sunt si depasite tehnologic) pe care nu mai iau nici 40% din valoarea initiala si nu au ce face cu ele (am un cunoscut, s-a chinuit luni de zile sa isi vand iX3 de un an valoare de nou 78k, anuntul era cu 49k, nu stiu cat a luat pe el pana la urma, ca nu a vrut sa zica). Leasingurile daca le vand la 3 ani, le dau in pierdere si le strica bilanturile. De aceea in Germania au dat de curand lege sa permita depreciere super-accelerata la masini electrice in contabilitate. Un alt aspect este ca tehnologia fiind noua, este inca in dezvoltare, ceea ce face ca o masina de 3 ani sa fie veche dpdv tehologie, motivatia sa iti iei o electrica veche poate veni doar printr-un pret f scazut.
Am facut acum un excel scurt comparand Eniaq, costul rulajului 3 ani/45000km este 3692,5€ (curent 35ct/kwh, service+cauciucuri, fara asigurari), Kodiak costul rulajului e 7075€. Depreciere Eniaq 25k€, depreciere Kodiak 13k€ -> cost total Eniaq 28692€, Kodiak 20075€. Asigurarile si impozitele sa zici ca mia aduc un 500€ beneficiu Eniaq-ului pe 3 ani, dar balanta ramane clara, dpdv. financiar costa mai mult electric decat termic. Deocamdata, dar se lucreaza in directia asta, din pacate prin cresterea pretuluide achizitie la termice.
Ramane o alegere bazata pe sentiment, dpmdv…
Am condus electrice, 3, Y, ID4, Q4 etron, Eniaq, I3 (acum 10 ani:)) si i4. Unele se conduc fain (tesla, BMW), VAG se apropie de catastrofa dupa parerea mea (la nicio masina nu resuesc sa fac sa imi intre ESP-ul ca la ID4!, mi se pare de-a dreptul o masina periculoasa). Consumul real se duce spre 20kwh (mergi dimineata iarna sa iti duci copii la scoala si o sa vezi ca te duci spre 30kwh la un drum scurt cum am eu – eu in frig nu vreau sa stau!). Deasemenea, pe autostrada la 150+kmh scade reichweitele in mod ametitor… scuze, sunt vinovat, sunt obisnuit sa merg cu 160+ pe autostrada, daca imi permit conditiile de trafic (si limitare viteza:)).
Deocamdata nu as schimba pe electric, in 3-5 ani poate, depinde de dezvoltarea tehnologidei si a infrastructurii. Majoritatea colegilor de la munca si-au luat in ultimii 2 ani electrice (masini de la firma), majoritatea lor regreta si ar schimba pe termic, doar ca a dat ideologia in astia si de la anul nu iti mai poti lua masina termica :(((.
Anyway, asta e parerea mea cu masinile electrice:)
PS povestea cu incarcat de la panourile fotovoltaice e alta poveste… In Germania sa iti pui o instalatie pe casa te duce la 60k, asa cum fac astia, cu baterie, cu totul facut ca la carte. A calculat un coleg (dupa ce si-a pus instalatia pe casa), amoritzarea in 23 ani, cu preturile actuale la energie.
NOU
@Cristian, calculele tale sunt luate din context. Cu Enyaqul am putut sa aleg in mod legal alta sursa de alimentare adica panouri, cu Kodiaq NU , doar daca fur motorina…. eu in momentul de fata nu am dat un leu sa ma deplasez si am 40k vs Kodiaq ce trebuia sa platesc sa ma deplasez plus revizii, care la Enyaq ai la 100.000 sau 2 ani 1 revizie de aprox 1000 lei fara tva, ori la superb sub 2000 lei la reprezentanta nu ma baga nimeni in seama, la fiecare 20k facuti. Iar cu panourile, am instalatie facuta de mine de 82kwp, iar materialele au fost intre 35 si 40k aprox ( si chiar am cautat materiale cat mai ok, panouri jynko si invertoare huawei), si acuma poate is si mai putin ca si cost. la consumul de acum ce il am , cu indulgenta in 5 ani am scos banii pe materiale.
NOU
@alx2_ar: la 40k materialele pentru fotovoltaice si o amortizare de 5 ani, revine un consum de curent de 8k€/an. Nu cunosc pe nimeni sa aiba ca persoana privata, la casa privata, un asmenea consum de electricitate. Poate tu ai, nu contest, nu cunosc cazul tau special.
NOU
Cam aceasi situate ca autorul cu eletrica la casa si panouri solare. Am avut un nissan leaf. Totul excelent pana am facut un accident usor cu ea. Masina nu se mai putea folosi. Cutie de carton pe roti. 4 luni in service ca veneau greu piesele. Arata de parca am avut so accidentul nu tamponare usoara. Nu mai duc copiii in asa ceva niciodata. Am luat x5 plug in hybrid. Merg pe electric suficient pe oras folosind curentul de la panouri solare si plec si fara griji la drum lung. Plus ca e masina nu cutie de carton. Cat am stat cu elctrica 4 luni in service am constatat ca daca ne organizam putin ne descurcam cu o singura masina.
NOU
eu nu am mai vrut termice, am vrut revizii aproape inexistente, ca sa simt cu adevarat investitia, si culmea chiar se simte.
NOU
Skoda Enyaq porneste de la 53,000 euro. 2x asta e mai mult. Chiar asa scumpe sunt reviziile la Skoda Superb sa se merite 100,000 euro cheltuiti?
NOU
Inainte aveam 2x superburi, 2x revizii 2x combustibil, acum tin doar 1 superb ptr drumuri lungi, celalalt l-am dat. Discutia in articol este vorba de 1 masina electrica si costurile si deciziile aferente achizitiei si consumul. Iar cu privire la numarul total de masini al unei familii fiecare isi stie costurile si necesitatile, nu are rost sa comparam o familie cu alta.
NOU
aparent da, mai ales daca nu stai sa socotesti 😉
NOU
@Cristian, mie imi ies calculele, is cu costurile in fata, si umblu zilnic fara sa dau 1 leu, mai mult ce pot sa iti arat?
NOU
am inteles @Alex, important e cat cheltuiesti acum. Sunt de acord, acum cheltuiesti putin sau deloc. Nu discutam de cat ai cheltuit initial pt invest.
NOU
Nu-i stres, pornesti locomotiva si dai curent intregului cartier.