Scris de Ștefan

Episoadele 1, 2, 3, 4

A fost vacanță. O săptămână între module. În total, nouă zile. Nouă zile care erau programate pentru „mine”: să ascult muzică, să mă uit la filme, să citesc, să fac în general lucrurile pe care am chef să le fac în momentul acela, nu pe cele pe care „trebuie”. Mă gândeam înainte de vacanță că o să am timp să scriu vreo două articole, unul în care să mai enumăr câțiva oameni, altul în care să mai vorbesc despre cum se gestionează banii, poate și unul mai amplu, în care să vorbesc despre cum se intră în sistem și care este minunata „metodologie de mobilitate” a personalului didactic.

E-te, ciuciu! A trebuit, bineînțeles, să mă aduc la zi cu toate actele și documentele pentru școală de care nu am avut timp să mă ocup până acum, să mai completez vreo două-trei formulare și chestionare pe care le cerea „ieri” inspectoratul, sau ministerul, sau dracul, sau mă-sa… am mai avut și pe acasă ceva treabă, că știți cum e: „hai, că tot ești acasă, să facem X”…

Așa că, luați amestecate (dar, în principal, despre informatizare).

Să-l ia dracul dracilor și să-l fută cu cea mai urâtă mătărângă noduroasă și cu crăci pe ăla de a inventat WhatsApp. Apoi, să-i ia la rând pe ăla de a zis că e cea mai bună cale de comunicare în învățământ, pe ăla care a descoperit că se pot face grupuri (de profesori, de părinți, de clasa de dirigenție, de fiecare clasă la materia pe care o predai, de câțiva colegi/prieteni care-și trimit glume și meme etc.) și pe ăla care a propagat comunicarea prin aplicația asta de la nivel de minister, prin inspectorate, școli, directori și până la sora lu’ elevul ăla amărât din a II-a, ai cărui părinți sunt plecați în Germania (asta știe el, de fapt i-au semi-abandonat, că în Germania s-au despărțit, fiecare trăiește cu altcineva, doar mama mai trimite câte 100 de euro o dată la câteva luni, iar sora lu’ ăla se cam prostituează ca să aibă ce pune pe masă).

Orice rahat minor sau foarte major de comunicat se face prin WhatsApp. Pe grupurile de profesori ale școlilor, dacă nu ți-ai dezactivat notificările (Nu sunați! Ieșim noi din când în când) ești halit cu fulgi cu tot. Dacă nu ai WhatsApp (Cum să nu ai? Pune-ți!) nu exiști în școala aia. Nu vei ști niciodată nimic. Sau, hai, să nu exagerez, unele lucruri le vei mai afla din discuțiile celorlalți. Dar nu multe. Că n-are toată lumea același orar. Și nu toată lumea lucrează în aceeași structură. Vremea cancelariei unice, în care toată lumea se strângea în pauză la o cafea și-o țigară a apus de mult.

Eu am rezistat fără WhatsApp cam patru ani în sistem. Trei ani m-am fofilat. Am plătit scumpișor cu multă comunicare proactivă (Ce știi? Ce s-a mai anunțat? Ce trebuie să mai facem?), dar am și câștigat liniște la căpuț. Al patrulea an (primul dintr-o școală nouă) am spus de la început răspicat că n-am WhatsApp și nu-mi instalez. Ghinionul meu a fost că ăla a fost anul școlar 2019-2020. Dacă trebuie să vă desenez de ce prin aprilie-mai 2020 am cedat și l-am instalat, înseamnă că trebuie să renunțați să mai citiți articolul. Sau să-l mai citiți pe Arhi. Sau să mai stați pe net, în general.

M-am luat de la asta cu WhatsApp-ul și voiam să ajung la faptul că, într-o lume normală, în anii ăștia, profesorii ar trebui să aibă e-mail de serviciu. În caz că nu stați bine cu istoria Internetului, mediul academic-educațional a fost cel care l-a ținut până la începutul anilor ’90, când a apărut www. Da, nu la noi, dar nu asta e important.

Aș vrea să am un e-mail de serviciu, pe care să primesc toate comunicările legate de școală. Să fie ceva centralizat, cumva prins în lege sau în metodologie…

E clar, am început să visez. Vreau asta de la un sistem de învățământ care are SIIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România), un sistem pe care nu-l cunosc și nu-l folosesc în școală decât cei din personalul didactic auxiliar (secretar, contabil, informatician). De ce? Pentru că nu e un sistem, nu e integrat și, mai ales, nu e integral. Secțiunea de catalog electronic din SIIIR nu este activă nici în momentul ăsta, deși în 2017/2018 eram „amenințați” că „gata, dom’le, anul ăsta îi dăm drumul!”.

Vreau asta de la un sistem de învățământ care a implementat o aplicație de salarizare, EduSal (Siveco să trăiască și să mai sugă de la țâța contractelor cu statul!), pe care nu a reușit în nu știu câți ani să o facă să aibă și o bază de date centrală, să nu mai trebuiască să-ți fie „introduse datele în calculator” de fiecare dată când te muți la altă școală. Înțelegeți? EduSal, ca și fratele lui mai mare dar mai prost, minunatul Revisal, sunt softuri care trebuiau să infomatizeze sistemele de muncă din România. Revisalul înlocuiește cartea de muncă încă din 2011. EduSal (doar pe învățământ și specific pe salarizare) nu mai țin minte când a fost implementat. Sunt niște simple programe care rulează pe calculator și-ți gestionează o bază de date locală. În 2023!

Vreau e-mail de serviciu de la un sistem de învățământ unde încă există infamele „laboratoare de informatică” în școli, săli de clasă cu câte 15-25 de calculatoare care se schimbă o dată la 10-20 de ani (I kid you not: în 2017/2018, școala unde lucram, avea în „laborator” calculatoare din 2002), săli blocate pe care aproape că nu le folosește nimeni, nici măcar profesorii de TIC.

Vreau asta de la un sistem de învățământ în care foarte multe școli nu au prezență online. Cele care au, de obicei au un cont de Facebook. Cele care au site-uri proprii – multe dintre ele nu mai sunt actualizate de când au fost făcute.

Ei, dar eu sunt optimist! Cred că în curând foarte multe școli vor avea prezență online. Pe Tik-Tok, dar ce mai contează?…

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

12 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Cel mai tare e atunci când, pe motiv de information overload & degete butucănoase & sensibilitate touch-screen prost setată, în loc să trimiți o memă (din aia 18+…..) în grupul de prieteni masculi, dai cu ea în partea aialtă….

    6
  2. #2

    1. taică-meu a avut în ultimii ani de predare (s-a pensionat anul ăsta) mail de servici pt ambele școli unde preda. cu ”școalax” în coadă cum aveam eu la corporație. și la actualul job la stat. (plus whats app, a fost foarte fericit când i-am arătat cum poate instala whats app pe descktop/laptop, se pare că i-am ușurat viața un pic).
    2. din toată afacerea cel mai rău îmi pare de amărâtul ăla mic din clasa a ii-a și de sor-sa.

    6
  3. #3

    Profesoarele incep incet-incet sa aiba prezenta mai multa online pe onlyfans. Se castiga mai mult pe minut decat la sala de clasa.

    10
  4. Vai, dom’ profesor, da’ ce limbaj colorat! Să sperăm că, vorba ceea, asta nu devine după facultăți, vorba Moromeților. Nu de alta, dar aici scrieți din postura de profesor, nu de birjar. Totuși, nu la WhatsApp e problema, ci la modul cum este folosit. Pe WhatsApp există posibilitatea de a restricționa dreptul de a posta, în sensul că doar administratorul grupului postează, iar ceilalți membri pot doar citi. Avem un astfel de grup pe partea de comunicare dirigintă – părinți și, spre deosebire de celelalte grupuri și grupulețe fără reguli, este foarte bine, pentru că nu există zeci de mesaje cu întrebări, răspunsuri și dezbateri fără sens. Și profesorii au un astfel de grup cu directorul. De altfel, de acolo s-a inspirat și diriginta. O problemă ar putea fi ora la care se trimit comunicările și, eventual, timpul scurt de reacție, dar asta ține tot de oameni și bun simț, nu de platformă.

    4
    • #5

      Nu-i așa că nu te-ai prins că nu despre Whatsapp era vorba în articol?
      Cât despre limbaj, îmi permit să spun că mi se rupe – nu sunt în clasă, nici măcar în școală, iar numele meu real nu-l știe aici decât Cetin, care poate alege oricând să nu mă publice, dacă ce scriu eu nu e în linia blogului.
      Prefer oricând unul ca mine, slobod la gură și buruienos în limbaj, dar care spune lucrurilor pe nume, mironosițelor care își ascund incompetența și ipocrizia în spatele unui discurs atent periat.

      9
    • #6

      refugiul incompetentei, in orice discutie, este Vai, dar ce limbaj folosesti. dupa care deturnam discutia spre limbajul nepotrivit si acolo se termina totul. ignore.

    • @Ștefan Hai să nu ne ascundem după deget! Ai dezlănțuit o tiradă de câteva paragrafe împotriva WhatsApp-ului, celor care l-au inventat și îl folosesc ca platformă oficială de comunicare în detrimentul comunicării pe e-mail de serviciu. Ți-am dat două exemple în care platforma poate fi utilizată constructiv pentru comunicare rapidă, fără schimbări mari față de situația generalizată în școli la ora actuală. Chiar nu ți-am invalidat articolul. Ba dimpotrivă, deși nu ai menționat, aș putea eu completa acum că nu este normal ca profesorii să nu primească telefon de serviciu, dacă intră în fișa postului să țină legătura cu părinții și colegii pe WhatsApp.

      Cât despre limbaj, nu ar fi o problemă aici, pe blog, dacă nu ai scrie din postura de profesor. Chiar nu contează dacă îți folosești numele real sau nu. Nici că ești în clasă sau nu. Scrii despre învățământ din postura de profesor. Cum te exprimi te reprezintă, atât timp cât te semnezi ca profesor. Ce scrii tu aici citesc oameni care fie au (au avut) tangență cu învățământul din postura de părinți/cadre didactice, fie nu sunt indiferenți față de subiect. Cu sau fără voia ta, în fața lor ești profesor. Nu poți fi luat în serios în demersul tău, dacă tu te cobori cu exprimarea la un nivel atât de jos. Prin faptul că ție ți se rupe nu faci decât să dai apă la moară celor care desconsideră meseria de profesor. Dacă așa vorbesc profesorii care ar trebui să fie un model pentru odraslele lor, apoi ce respect să le mai acorde?!

      @Arhi Chiar nu e vorba despre deturnarea discuției, am mai avut câteva intervenții la obiect în seria aceasta de articole. Nu știu la a cui incompetență te referi, însă în ceea ce privește învățământul, am și eu informații de insider, fiind eu însumi fost cadru didactic și având profesori în familie. Probabil de aceea mi-a păsat prea mult de seria aceasta de articole și l-am pus la punct pe Ștefan, când am văzut la ce nivel a coborât. Pe viitor o să mă abțin să mai intervin. Exact cum zici: ignore.

      2
    • #8

      @Adi: OK, mea culpa! Cetin mi-a oferit spațiu pentru defulare și se pare că l-am extins și în comentarii, unde chiar nu cred că este cazul. De altfel, am observat că ești un pic mai sensibil/ă la limbaj, ton și felul în care se pune problema, iar pe mine nu ar trebui să mă afecteze asta – fiecare cu personalitatea și temperamentul lui.
      Cât despre restul, dă-mi voie să explic aici clar că, în articol, oricum ar fi el scris și structurat, nu este vorba despre faptul că se folosește o comunicare rapidă în detrimentul uneia mai lente, sau că nu avem telefoane de serviciu (mulțumesc, nu!), ci despre incapacitatea unui sistem așa-zis academic de a implementa o informatizare corectă și adecvată a activităților sale.
      Despre limbaj – nu știu, cred că e undeva la mijloc adevărul. Poate că ai dreptate când spui că oamenii care mă citesc se iau după felul în care scriu. Dar poate, doar poate, ar trebui să se concentreze pe fond mai mult decât pe formă…

      2
  5. #9

    Eu sunt dependentă de WhatsApp. Am grup WhatsApp cu fiecare clasa pe care o am. Daca au ceva de întrebat, dau mesaj acolo, daca vreau sa le spun ceva, mesaj acolo, pdf-urile după care lucram intr-o ora sau alta, acolo, facem traduceri colective pe aceleași grupuri de WhatsApp. E drept ca am copii cu mult mai mult bun simt ca oamenii maturi, nu dau mesaje aiurea

    1
  6. #10

    Te poti muta intr-o scoala din Madrid.
    Cand baiatul meu s-a mutat in clasa a ix a, care crezi ca a fost prima noastra cerinta? Putem fi adaugati in grupul parintilor de whapp si in cel al parintilor+diriginte? Ei bine, nu exista asa ceva.
    Scoala buna. de cartier, reguli stricte, fara telefoane la ore pentru copii, altfel se li iau de catre profi si le recupereaza numai cu parintii.
    Clase cu table clasice, cu creta, cu retroproiectoare.
    Exista platforma clasei, unde se pun temele, se noteaza progresul si absentele.
    Fiecare profesor are adresa de email cu domeniul scolii.
    Dar copiii se schimba de la an la an, profesorilor nu le e teama sa lase repetenti, probabil inconstanta colectivului face sa nu fie nevoie de un grup permanent legat.
    E mai liniste, pana m-am adaptat eram putin debusolata: cum sa nu vad pe grup ce mai zice diriga?

    5
  7. #11

    Au trecut cateva zile de cand am citit articolul si nu-mi iese din minte copilul de clasa a doua si sora lui care se prostitueaza. Presupun ca si ea e o copila. Nu se poate face nimic in cazul lor? Profesorii stiu asta si nu-i intereseaza? Cu cine stau? Pe cine chemi la scoala la sedinte? Trebuie sa fie ceva ce se poate face…

  8. #12

    Stefane, nu sunt unu, ci 2: Original author(s) Brian Acton, Jan Koum

    Brian Acton (born 1972) is an American computer programmer and Internet entrepreneur. He was formerly employed at Yahoo!, and co-founded WhatsApp.

    Jan Koum (Ukrainian: Ян Кум; born Yan Borysovych Kum, Ukrainian: Ян Борисович Кум, on February 24, 1976) is a Ukrainian-American billionaire businessman and computer programmer. He is the co-founder and former CEO of WhatsApp.

    Altfel total de acord cu tine in ceea ce priveste aceasta mizerie.

    1