Scris de Ștefan

Disclaimer:

Sunt profesor în învățământul preuniversitar din România. Tot ceea ce scriu este din experiența proprie. Cu toate acestea, o parte din lucrurile pe care le dezvălui nu mi s-au întâmplat direct mie, ci unor colegi. De asemenea, o parte din informații le am din contact indirect cu situațiile respective, sau le-am aflat de la colegii implicați. Iarăși, o parte din informații, cele care nu țin neapărat de activitatea profesorului, le am de la persoane care sunt/au fost directori de școală, sau de la personal didactic auxiliar (secretar, contabil, informatician, bibliotecar etc.).

 

A fost weekend. A fost weekend și îi promisesem lui Cetin că o să vin cu un episod nou, centrat pe povestea unei directoare de școală. Doar că numai la gândul că trebuie să-mi reamintesc și să retrăiesc experiențele pe care le-am avut în școala respectivă… mi s-a cam tăiat cheful și am decis că mai bine mă duc la oraș să-mi vizitez fiul care tocmai și-a luat o chirie împreună cu prietena lui. Nu regret nicio clipă alegerea, chiar dacă m-a costat un sfert de salariu.

O să încep cu o explicație pe care am pus-o și într-un comentariu la primul episod, dar zic că e mai bine să fie aici, mai vizibilă.

În România există mai multe sisteme de învățământ (preuniversitar, că ăsta e cel care ne roade cel mai tare). Și nu este vorba despre privat versus stat, sau teoretic versus tehnologic, sau general versus vocațional.

Nu. Eu vorbesc despre niște delimitări care nu există pe hârtie, niște diferențe nedocumentate nicăieri, dar care există și care schimbă orice discuție în momentul în care ești conștient de ele.

Urban versus rural. Cea mai mare diferență. Apoi, cu diferite grade, urban central versus urban periferic, comună mare versus sat mic, școală de elită versus școală obișnuită. Mă rog, poate că despre diferența dintre școlile de elită și celelalte s-a vorbit și se vorbește mult. Depinde și ce se vorbește.

Hai să începem cu asta din urmă, să vedem câteva aspecte care ne interesează și pe care nu le vezi dacă nu ești în interior. În primul rând, ceea ce este cel mai evident și care dă tonul unei școli de elită nu este selectarea elevilor (așa cum se vehiculează în societate prin media) ci selectarea corpului profesoral. În școlile de elită nu se pătrunde decât foarte greu. Da, este adevărat, trebuie să fii și bun, pe lângă pilele inerente de care ai nevoie. Odată ce ai un corp profesoral stabil (și bun), restul curge de la sine, părinții se vor bate ca să le ajungă copilul la școala aia și vei avea de unde să alegi copii buni care să pună în valoare ce știu profesorii respectivi, întreținând astfel un cerc al valorilor.

La capătul celălalt al spectrului, ai școala obișnuită, no-name, care are și ghinionul să fie la mama dracului, printr-o comună aflată la vreo sută de kilometri de cel mai apropiat oraș, și unde nu vrea nimeni să vină să profeseze decât dacă este deja localnic (adică stă undeva într-o rază de 15-20 km).

Gândiți-vă voi singuri cum se traduce asta. Dacă e prea complicat, hai că vă dau eu niște linii directoare: la școala de elită vei avea aceiași oameni în fiecare an, cu schimbările inerente la fiecare câțiva ani, când mai iese câte unul la pensie și este selectat un înlocuitor. În partea cealaltă, se poate întâmpla să ai ÎNTR-UN SINGUR AN doi profesori la aceeași materie. A venit la începutul anului că nu a avut altă variantă, apoi s-a eliberat un post undeva mai aproape de casă (de obicei prin concediu prenatal și ulterioare) și a fugit mâncând pământul. În cel mai fericit caz, se găsește cumva câte un calificat care să preia orele respective, fie și prin distribuirea lor la cei existenți deja în școală. De multe ori, asta nu este posibil, fie pentru că ceilalți au deja prea multe ore suplimentare, fie că nu le vor (nu pot fi obligați să le ia) și atunci intră în scenă necalificatul. Și asta nu este o situație chiar atât de rară cum ați fi tentați să credeți.

Hai să mai facem o comparație. Cea mare: urban versus rural. Și o să vorbesc despre ceva care, la prima vedere, o să vi se pară că nu are nicio legătură cu calitatea actului didactic. Structuri și forme de învățământ. Vedeți voi, la oraș lucrurile stau destul de simplu:

  • Ai grădinița, cu program normal sau prelungit, cu o formă de învățământ, cel preșcolar. De obicei, o clădire. Ea este o entitate juridică, cu CIF, structură de conducere și de administrare.
  • Ai clasica școală generală care, de cele mai multe ori, deține una-două clădiri (mai des una) și două forme de învățământ (primar și gimnazial). La fel, entitate juridică, CIF etc.
  • Ai liceul, una-două clădiri, una, două sau trei forme de învățământ – liceal / profesional / postliceal. Entitate juridică etc.
  • Uneori, și astea sunt cazuri izolate, care se găsesc mai mult în orașe mari, ai așa-numitele „colegii naționale”, care au mai multe forme de învățământ – de la primar până la liceal / postliceal.

Dincolo, în rural, se întâmplă următorul lucru: ai o entitate juridică în comună, care se numește „Liceul X” sau „Școala profesională X”. Doar că, ce să vezi, „Liceul X” se comportă în rural ca un colegiu național, înglobând toate formele de învățământ din comună, inclusiv toate școlile și grădinițele de orice fel din satele componente.

De ce e asta important? Pentru că se simte la funcționare. Fiecare entitate juridică are conducere asigurată de director / director adjunct, consiliu de administrație și aparat administrativ (aici e mai complicat de fapt, se împart în personal didactic auxiliar – secretariat, contabilitate, bibliotecă etc. și personal nedidactic – îngrijitori, muncitori, paznici etc.). Și în funcție de numărul de elevi înscriși (doar în funcție de asta!) poți avea unul, doi, trei directori adjuncți sau niciunul. Poți avea două, trei secretare sau doar una. Poți avea doi contabili sau doar unul. Pricepeți ideea.

Unde e buba? Imaginați-vă școala dintr-o comună mică, dar cu trei sau patru sate componente. Școală cu elevi puțini, dar care are toate formele de învățământ, de la grădiniță până la liceu / profesională. Un director (eventual și un adjunct), o secretară, un contabil, poate și un administrator de patrimoniu dacă au noroc. Ăștia trebuie să țină o școală care are câteva structuri, undeva pe la 70-80 de cadre didactice și o grămadă de probleme inerente unei astfel de „întreprinderi”.

Și contează foarte mult câte forme de învățământ are o școală pentru că totul se face separat. Secretariat, contabilitate… Sunt alte conturi, alte proceduri, alte raportări. Aceeași situație trebuie făcută de mai multe ori, câte una pe fiecare formă de învățământ. Calcule contabile separate. Raportări separate. Totul separat, înmulțit cu numărul de structuri de multe ori.

Și când se întâmplă asta, și se întâmplă în mare parte din țară, nimic nu va funcționa cum trebuie. Cred că n-ar trebui să mai explic că majoritatea posturilor astea de conducere și administrare sunt ocupate de oameni care nu doar că sunt incompetenți, dar sunt și indolenți iar, uneori, de-a dreptul hoți (se învârt mulți bani care pot fi furați în învățământ).

În condițiile astea, profesorii vor fi puși în situații absurde, în care vor trebui să se gândească mai mult la cum să fie siguri că secretara nu le-a greșit încadrarea și vor avea salariul greșit (dacă vor lua mai puțin decât ar trebui, nu vor recupera banii decât cu multă luptă și timp pierdut; dacă vor lua mai mult, li se vor reține foarte rapid în luna următoare celei în care se descoperă eroarea); vor trebui să fie foarte inventivi în ceea ce privește procurarea de materiale didactice de care au nevoie; vor avea foarte multe situații și hârtii de făcut pentru cele mai absurde raportări pe care le cer inspectoratele școlare… și așa mai departe.

Nu încerc să țin partea profesorilor. O să scriu în episoadele viitoare și de ce nu avem nicio șansă cu oamenii care sunt acum în sistem. Dar, chiar dacă am avea acum oameni cât de cât pregătiți și dedicați meseriei (da, e o meserie, bullshit-ul cu vocația funcționează în alte utopii), tot nu și-ar putea face treaba, pentru că trebuie să facă alte lucruri, doar ca să mențină în picioare șandramaua asta care se tot dărâmă pe zi ce trece.

Pe final, o să repet ce am mai spus, sub o formă sau alta: eu nu am soluții și nu sunt vreun merituos. Nu sunt nici măcar un exemplu pozitiv, sunt prea non-conformist și bagpulist ca să aduc într-adevăr vreo plus-valoare sistemului. Mă mulțumesc să fac ce știu că pot să fac astfel încât să nu distrug și mai mult materialul uman din fața mea în clasă. În rest, observ și eu ce se întâmplă în jurul meu și dau din gură acolo unde ascultă cineva.

P.S. N-am vorbit despre directoare, știu. Mai întâi să vorbim la modul general, ca să avem context, apoi o să-i vină rândul, promit. Și ei, și altora.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.