Odată ce-ți faci curaj să apeși pe clanța ușii, apari în fața a 10-120 de oameni cu așteptări și pregătiri diverse. Ușa aia e teribil de grea, pentru că în spatele ei trebuie să joci un spectacol pentru toată audiența, indiferent de ce s-a întâmplat acasă, indiferent de cât de puțin ai dormit, indiferent de cât de nervos ești.

În mod ideal, nu ai vrea să le pierzi o oră din viață recitând ceva ce știi că se șterge rapid, imediat ce s-a terminat cursul. Unii se gândesc la ce s-a întâmplat acasă, unii vor să ajungă la jocul lor preferat, unii au stat treji toată noaptea ca să învețe, unora le e foame.

Trebuie să captez interesul în primele cinci minute. De atunci am fix 20 de minute până pierd o mare parte din audiență, pentru că atât poate un om normal să mimeze atenția. În rest, trebuie să-i readuc în sală cu interacțiune și cu promisiunea de a afla ceva interesant.

Le voi da un test greu, pentru că sunt obligat să fac asta. 10% dintre ei vor termina masterul cu diplomă, pentru că așa e în fiecare an. De ce nu dau note mari la mișto, de ce nu le fac viața mai ușoară, așa, din pix? Pentru că știu cum e să fii mâncat de viu de cineva care a făcut școală pe bune și poate să te calce pe cap când spui „nu știu”. Te simți inferior, simți că ai pierdut vremea la cursuri, știi că depinzi de pixul altuia.

Nu-mi imaginez niciun curs fără o listă de așteptări. Vreau să știi ce vei scoate din curs și vreau să știi unde te afli în orice moment. Vreau să evaluezi oricând dacă merită investiția de timp și efort. Dacă știi să explici pe scurt majoritatea punctelor din listă, du-te să faci altceva, ceva cu adevărat util sau plăcut.

Pentru asta am studiat teatru, stand-up, metode de memorare, fonetică și dicție. Dacă ai un accent puternic, sunt șanse să pierzi publicul. Dacă nu știi să faci contact vizual cu studenții se vor simți ignorați. Dacă tonul vocii e agresiv, vei primi mai puține răspunsuri sincere la întrebările pe care le pui.

Am repetat de cinci ori seminariile de teorie. Singur, cu sala goală, se mira lumea de ce naiba fac când mă vedea pe geamul sălii. De cinci ori, pe timp, cu înregistrare, ca să ajustez tot ce se poate. Totul trebuie să fie la minut.

N-am timp să mă uit la ce poartă studenții, am de livrat niște conținut mai plictisitor decât o ieșire sau un joc, conținut căruia trebuie să-i găsesc o poveste. Nu-mi pasă de uniformă, de ceas și cu ce s-a încălțat fiecare – mă uit la expresiile lor ca să știu dacă i-am pierdut sau nu. Am 55 de minute.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

37 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    “Le voi da un test greu, pentru că sunt obligat să fac asta. 10% dintre ei vor termina….”
    Fix aici am adormit.
    Am citit un pic mai incolo ceva cu stand-up dar nu prea sta un picioare…

    31
    • #2

      Ești răutăcios, nu mi s-a părut un text soporific. M-a deranjat însă extrem de mult accentul strident. Mișcarea scenică a fost bunicică [exit right].

      21
    • #3

      Scuze, ăsta n-a fost cu poze.

      1
  2. Nu știu, la mine cel mai greu e să vorbesc cu mămicile.

    66
  3. #8

    Destul de OK articolul.

    Cateva mentiuni din foarte putina mea experienta. Nu le luati de bune va rog tocmai pentru ca nu am experienta foarte mare. Priviti-le oarecum cu scepticism, ca niste observatii din experienta minima care pot sa functioneze sau nu.

    Vorbitul in public depinde de multe: de starea ta de spirit, de studenti, de pregatirea lor, de metoda de comunicare (e diferit fata in fata comparativ cu Zoom/Teams).

    De fiecare data concentrarea mea nu e pe continut, pe ce livrez eu ci pe ei, pe receptori, pe CUM si CE inteleg ei din ceea ce vrei sa zici si daca ce inteleg ei e acelasi lucru cu ce vrei tu sa transmiti. Degeaba tu gasesti o poveste continutului indiferent cat de interesanta e pentru tine daca ei nu inteleg ce vrei sa transmiti tu sau ce au inteles ei nu e ce ai vrut tu sa zici, sau au adormit pe parcurs.

    De fiecare data cand vorbesc cu o persoana si urmaresc un rezultat in urma discutiei (de cele mai multe ori nu urmaresc un rezultat ci vorbesc ca sa nu adorm, ca acum, insa, sunt si situatii cand tintesc ceva), ma concentrez pe doua obiective:
    – CUM o fac sa se simta cand transmit mesajul. Si aici sunt o serie de metode incercate de mine pe parcursul anilor, mai mult metode observate ori in interactiunea cu femeile, ori cand vindeam, ori in interviuri. De la intrebari deschise, la mutat discutia pe interlocutor, la folosit limbajul trupului, contact vizual, la simuallat actiuni, la atins gen luat de mana si invitat pe scena, la rugat sa ia in mana obiectul ala si sa il studieze (nu, nu ala la care te gandesti, altul dar asemanator) sau sa il incerce, la rugat sa te ajute, la rugat sa faca execute lucrul respectiv, la facut misto de tine deschizand cu o gluma, la incurajat, la facut un compliment (de preferabil sincer, da, e frumos sa observi cu ce s-a imbracat si daca e sincer sa faci complimentul ala), la integrat persoana in activitate (de exemplu luat de mana si dat obiectul X) la transformat o chestie plictisitoare intr-o chestie super interesanta (de exemplu aici www.youtube.com/shorts/CVHo7y9oh9g). Sunt multe metode pe care le poti incerca si difera de la persoana la persoana si de tipul de caracter (de exemplu eu n-as putea face ce face Micutu, mi s-ar parea extrem de penibil). Ideea e ca in functie de cum se simte acea persoana dupa mesajul tau sau dupa interactiunea cu tine, depinde succesul tau de dupa, o intalnire, o vanzare, educatia copilului (ce a inteles el din ce i-ai explicat), o oferta sau interes din partea persoanei sa descopere mai multe, un futai, whatever. Pentru ca in functie de CUM s-a simtit, mesajul ala va fi sters sau nu dupa cele 5 minute, i se va parea sau nu o pierdere de timp. Chiar si pentru studenti, daca acel elev se simte foarte misto cand tu ii explici lectia, va fi interesat sa afle mai multe, nu va mai conta ca au trecut cele 55 de minute. Isi va aminti si la anul ce lectie misto i-a tinut Serban despre euglena verde.
    – CE a inteles dupa ce am transmis mesajul? Si aici poti afla prin integrat persoana in discutie, intrebari suplimentare, rugat sa reformuleze sau sa dea un exemplu cu ce ai zis, rugat sa faca acel lucru (exemplu i-ai aratat cum sa dea cu pumnul in sacul de box, il pui sa dea sa vezi cum da)

    Legat de repetitii inaintea discursului, repet, din minima mea experienta, chiar daca repeti de mai multe ori sau faci un un plan de acasa pentru mine treaba asta nu a functionat si nu am mai folosit-o. E ca un fel de pickup lines care neadaptate la situatie devin penibile. Un fel de standup de ala penibil. Pentru ca orice deviere, orice intrebare suplimentara din partea studentului, orice intrerupere, orice cascat sau uitat in alta parte iti va modifica planul. Daca tu vezi ca ala doarme la primul exemplu al lectiei, e clar ca trecut la nivelul 2 nu-l va face mai interesat. Ce cred eu ca functioneaza e fix adaptarea la situatie si asta se invata pe parcurs din multe incercari si multe esecuri.

    Si mai e ceva, daca daca atentia ta e sa termini in 55 minute practic tu te concentrezi pe timp, pe tine si nu pe receptor si e foarte posibil sa ii pierzi pe drum. De asta la interviuri cand imi cer sa ma descriu in 1 minut, chiar daca imi ia 2 minute sa vorbesc despre mine e posibil ca mesajul sa fie mai puternic decat o fugareala de 1 minut. Bun, acum nu zic sa stai 3 ore la o poveste care ar trebui sa dureze 30 de minute, insa cred ca trebuie lasat loc de adaptare.

    18
    • #9

      Tot ce ai spus și exemplificat se aplică la discuția 1 la 1 sau cu un grup restrâns. Este o diferență de la cer la pământ cu predator sau vorbitul în fața unor grupuri numeroase

      3
    • #10

      Cred că te-ai dus departe cu unele chestii.

      La partea cu stand-up și teatru m-am referit la structură, în general: hooks și framing. Părțile esențiale trebuie subliniate, la fel și ceea ce e ok să iei de bun. De asemenea, e bine să fii de partea studentului când treci printr-o parte de teorie care tinde să plictisească, dar fără de care nu se poate.

      Dacă începi cu așteptări clare, practic le dai o hartă pe care pot să vadă unde s-au pierdut. Problema principală la învățat orice e că nu știi ce să mai înveți și nu poți să bifezi ce e clar și ce nu. Aici intervine frustrarea, disperarea și pierderea de timp.

      Legat de timp, totul e gândit de la început. Un concept pe care nu apuci să-l discuți înseamnă să scoți o parte din temă, tema e corectată automat, modifică teste, schimbă deadline-uri, plângi în pernă.

      2
  4. #11

    Când doar 10% din ei termina deja nu mai e doar vina studenților…

    37
    • #12

      Nu e fabrică de diplome și nu toată lumea trebuie să aibă master.

      Recent s-a trecut la modelul intră cine vrea, iese cine poate. Celălalt model e cu AR mic, sub 20%.

      12
    • #13

      Hai sa zicem ca un 10-20-30-50% sunt prosti. Dar 90%? Putin probabil.
      Cateva cauze la care m-as gandi sunt:
      – sistem prost de admitere, care nu filtreaza oamenii nepotriviti. Dar de ce i-ar filtra pana la urma, orice admis inseamna bani in plus pentru voi. Ce conteaza ca omul ala nu are ce cauta acolo? Banu’ tata!
      – profesori incompetenti. Mi-ar fi rusine ca 9 din 10 oameni carora le predau sa intre boi si sa iasa vaci. Ceva clar nu e bine acolo. Metoda de predare, metoda de evaluarea, omul care preda, materia invechita/inutila, ceva…
      Si spune asta unul care a fost in aia 10%. Da, aveam colegi care nu aveau ce cauta acolo, clar. Dar, si multi, prea multi profesori care nu aveau nici o treaba cu catedra, terminai facultatea nu datorita, ci in ciuda lor.
      Stii ca pe la facultatile din afara, cand rata de promovabilitate e constant atat de scazuta, se face ancheta pentru a stabili cauzele si imbunatati situatia? Dar ce ne pasa noua, sistemul educational din Romania nu stie de-astea. Timpul trece leafa merge.

      43
    • #14

      Pornești de la multe premise greșite. Studenții nu-s proști, doar au alte treburi de rezolvat în cei mai importanți ani din viață (20-35). Unii își găsesc de muncă, alții vor altceva – la 20 de ani nu știi ce vrei să faci, tocmai de-aia trebuie să încerci.

      Dacă nu termini o univeristate teoretică/ tehnică, ai șanse să termini una de științe aplicate. Dacă nu se poate nici aia, ai școala de meserii. S-a făcut loc pentru toată lumea.

      Nu te-ai prins de la faza cu accentul că povestea nu se întâmplă în România?

      Ai dat-o prost la faza cu „banu’, tată”. Facultatea e gratis aici, nu există buget și taxă. Nu se dau bani la plic și nu există copiat. Nu te pune nimeni să aduci chitanța sau să plătești restanțe.

      Intră, te rog, pe grupul de Telegram, vreau să-mi explici exact ce să le zic ăstora din top 300 Shanghai cum se face în România, că suntem bombardieri pe învățământ.

      22
    • #15

      @Șerban: recunosc că m-ar fi interesat mai mult un articol de prezentare a sistemului de învățământ acolo unde predai tu, cu asemănări și diferențe cu cel prin care am trecut noi (și probabil și tu), pe ce anume se pune accentul și de ce etc.
      Poate ai timp să-l scrii în viitor.

      18
    • #16

      @Al_core Șerban e ocupat, e la repetiții. Te ajut eu:

      www.scholaro.com/db/countries/Swaziland/Education-System

      3
    • #17

      @Al_core: Se face. Te interesează ceva anume?

      3
  5. #18

    Apropo de vorbit în public, azi am o prezentare, asta în câteva ore. Alea 15 minute vor părea 6 ore. Anyway, sper ca nimeni să nu fie atent la ce prostii voi spune.

    19
  6. #19

    ”Dăcît” 10% termină? Eu înțeleg că vreo 42% sînt analfabeți funcțional, dar de ce nu faceți și o filtrare (examen) la intrare ca să nu vă mai răciți gura degeaba și vă puteți concentra mai bine pe mai puțini studenți? Sau doar ”banii vorbește” și aici, dă-i dracu de proști…

    9
    • #20

      Unii și-au dat seama că un ins de 19-20 de ani n-are idee încotro se duce.
      S-a lăsat jos de tot baremul de admitere, ca să încerce lumea chestii, în loc să forjeze pe un singur subiect, ca mai apoi să realizeze că nu e ce vrea de la viață.

      Oricine poate să plece cu ce a învățat, diploma nu e scopul final.

      17
  7. #22

    @Curier Glovo Dani Corban:

    Bă, îți dau comanda aici că n are rost sa mai sun acolo la voi sau pe aplicatie sa-mi trimită alt bulangiu, pe tine te cunosc am incredere, stii cine sunt, nu i nicio rusine ca faci glovo, știu ăștia aici că faci glovo, deci ca sa nu mai pierdem timp nici eu nici tu. Pt sambata bulache, vreau așa :

    – 5 amandine de la cofetăria Paradis (vezi ai grijă că data trecută ai răsturnat prajiturile alea, vezi cum le asezi acolo in sac, nu le mai pune gramada)

    -pastă de susan cu salata tabouleh 2 portii

    -salata cu falafel , humus si tabouleh 4 portii

    -1 bax apa DDorna( asta il aduci separat dupa aia si te platesc separat)

    -budinca de ovaz cu fructe de padure 4 bucati

    Si ce rugăminte am: nu mai suna cu goarna aia oribilă ca data trecută cand intri pe stradă. Nu suntem pe stadion, aia-i goarnă de stadion, nu știude unde ai făcut rost de așa ceva dar te rog sa nu mai suni cu ea. Imi dai mesaj sau beep cand ajungi si ies eu, de fapt nici nu mai intra pe strada, ma astepți in cau strazii ca ies eu la șosea

    16
    • #23

      🙂
      Da’ de ce te bâlbîi?-nu trebuie să scrii de două ori aceleași aberații…

      2
    • #24

      :))))) +1000

      2
    • #25

      Primul tau comentariu amuzant de la înviere. Ar trebui sa mai faci glume cu vedete, le nimeresti.

      10
    • #26

      Deci sambata FREIGEDANK se yoghineste cu una care isi aduce si copilul?

      ps: e chiar asa complicat sa nu te prinzi ca primul comentariu ramane aici la Arhi si al doilea e copie, sa-l trimita Arhi lui Dani, ca sa nu uite ce sa aduca?

  8. #27

    @Curier Glovo Dani Corban:

    Bă, îți dau comanda aici că n are rost sa mai sun acolo la voi sau pe aplicatie sa-mi trimită alt bulangiu, pe tine te cunosc am incredere, stii cine sunt, nu i nicio rusine ca faci glovo, știu ăștia aici că faci glovo, deci ca sa nu mai pierdem timp nici eu nici tu. Pt sambata bulache, vreau așa :

    – 5 amandine de la cofetăria Paradis (vezi ai grijă că data trecută ai răsturnat prajiturile alea, vezi cum le asezi acolo in sac, nu le mai pune gramada)

    -pastă de susan cu salata tabouleh 2 portii

    -salata cu falafel , humus si tabouleh 4 portii

    -1 bax apa DDorna( asta il aduci separat dupa aia si te platesc separat)

    -budinca de ovaz cu fructe de padure 4 bucati

    Si ce rugăminte am: nu mai suna cu goarna aia oribilă ca data trecută cand intri pe stradă. Nu suntem pe stadion, aia-i goarnă de stadion, nu știude unde ai făcut rost de așa ceva dar te rog sa nu mai suni cu ea. Imi dai mesaj sau beep cand ajungi si ies eu, de fapt nici nu mai intra pe strada, ma astepți in capu strazii ca ies eu la șosea

    3
    • #28

      🙂

      Da’ de ce te bâlbîi?-nu trebuie să scrii de două ori aceleași aberații…

      3
  9. #29

    Pot să întreb unde predai?
    Nu mă interesează locul, ci țara și dacă e la stat sau la privat.
    Și iartă-mă că te dojenesc, dar premisa e “studentul e mai deștept ca mine” nu invers.
    Când perspectiva ta străbate spectrul educațional din turnul de fildeș e greu să întrezărești adevăratele valori. Iar valori există. La tine nu au unde să se ducă mai departe, ăsta e apogeul tău. Ai ajuns profesor. Gata. Aici se termină. Pe când la ei, la studenți, de-abia aici începe, ei prin cunoștințe îți devin egali apoi te depășesc, ei sunt cei care vor transforma orizontul. Ce faci tu e comunism. Așa ai fost educat, așa știi să educi. Un model sănătos de educație pornește de la ideea că profesorul trebuie să exploreze, nu să îi controleze pe studenți. Eu știu că tu vrei să îi aduci pe toți la nivelul tău dar nu ești inspector de oglinzi.

    16
    • #30

      Zona DACH.

      Puteai să continui cu întrebări, ca să nu te chinui cu presupuneri care au aterizat la continente distanță de realitate.

      Nu-s profesor și nu voi fi niciodată, doar mă cheamă ăștia să le arăt cum funcționează industria. De-aia am zis formator, că nu lucrez strict în mediul academic. Asta cu vorbitul studenților e undeva la 4% din TC/ an.

      Apogeu ce?

      2
    • #31

      Amice, tu ești cel aflat în confuzie aici. În ciuda aparentelor tale valențe la scris nu știi să te exprimi sau nu o faci complet.
      În primul rând, articolul este despre cum să vorbești în fața unora atunci când ești profesor. Ne și spui cum repeți tu înainte lecția, cum anterior ai făcut lecții de dicție, teatru și meditații personale cu Pruteanu, după care vii și-mi zici că tu nu ești profesor, doar te faci că ești și îi instruiești pe alții cum să o facă.
      I’m calling it bullshit.
      Cu mine poți să fii agresiv, nu te știu, ne permitem că suntem anonimi, nu îmi produci nimic, dar dacă așa te comporți și cu studenții sau așa îi instruiești pe alții cum să fie profesori, eu te sfătuiesc să cauți ajutor cât mai curând. Oamenii ăia nu sunt acolo să vadă cât de măreț e profesorul ci cât de măreți pot deveni ei. Nu tu ești actorul principal. Ci ei.
      Dar, din nou, I’m calling it bullshit.

      8
    • #32

      Tu ți-ai făcut o poveste, ai tras niște concluzii pe baza ei, cu titlu de adevăr absolut, apoi eu ți-am explicat ceva și te-ai opărit ca un romulan adevărat.

      Ca să ajungi profesor trebuie să ai doctorat. Aici nu orice prost are așa ceva, fiindcă standarde. Eu, prost fiind, n-am șanse să ajung profesor, așa că fac altceva.

      Niște inși mai deștepți decât noi doi la un loc (nu e greu) au inventat faza asta: profesorul ăla cu titluri multe face cursul, apoi aduce oameni care să explice cum stă treaba în industria respectivă. Cam așa legi teoria de ce piața muncii. La 50-60 de ani nu mai ții pasul cu ce se mai întâmplă, de-aia aduci oameni care nu-s aproape de pensie.

      4
  10. Bianca, nu iti mai lua fata mini si chiloti rosii si nu mai sta in prima banca degeaba, ca domn profesor e in lumea lui!

    7
    • #34

      Tu lucrezi la pizzeria aia celebră de la Piața Rosetti, așa-i?

      4
  11. #35

    🙂 concluzia mea, da da, stiu, dacat a mea :)), daca un “prof e al dreaq” nu ne plake, noi vrem diplome.

    Misto comentrariile.

    6
  12. #37

    @ Arhi .. dacă te ajuta.. am întrebat pe cineva care ținea discursuri la absolviri și a zis ca ce l – a ajutat la destresare a fost sa își imagineze capetele oamenilor ca și capete de varza.. Știu poate părea hilar dar decât sa îți pui cardiologul pe speed dial, orice merita încercat.. Nu??