Scris de Paul

Salut,

Daca tot ai postat despre Pilitia Romana, hai sa zicem ceva si despre fratii lor de la pasapoarte. Dar mai important, daca vreunul dintre membrii comunitatii vrea sa-si schimbe pasaportul simplu cu unul CRDS (cetatean roman cu domiciliul in strainatate), sa stie pe unde sunt capcanele.

Cum MAE s-a dat pe cur si a anulat / amanat toate programarile pentru pasapoarte inca din luna martie, am ajuns la concluzia ca cel mai simplu este sa vin in tara si sa il schimb in fosta localitate de domiciliu.
Fiindca CI-ul mai era valabil inca vreo doi ani si sunt plecat din tara de 5+ ani am zis sa explorez optiunea de a-mi preschimba pasaportul cu unul CRDS daca procedura nu este prea complicata. Scap in felul asta de interactiuni cu ei vreme de 10 ani (in teorie).
In 2015 cand am avut o pornire similara nu s-a putut pentru ca directia pasapoarte cerea ca dovezi ale faptului ca am domiciliul in strainatate doua documente pe care statul britanic nu le mai elibera de ani buni.

Fiindca textul legii e usor ambiguu iar precizarile de pe pagina de web a Ambasadei Romaniei in Regatul Unit se cam contrazic cu cele de pe pagina de web a MAI – Directia Generala Pasapoarte am zis sa intreb direct la sursa pentru a clarifica lista actelor necesare pentru stabilirea dovezii de domiciliu.

Cei de la Directia Pasapoarte (din judetul de domiciliu) mi-au raspuns in scris (dupa 2 saptamani) ca se accepta:
1. National Insurance Number – NINO; (original si traducere)
2. Permis de conducere UK.

Ca fapt divers, pe pagina de web a Ambasadei Romaniei in Regatul Unit se face precizarea ca permisul de conducere nu este acceptat de catre autoritatiel din Romania ca act doveditor in procesul de eliberare a unui pasaport CRDS …

In fine, dupa primirea raspunsului, fac programare online si astept ziua cu pricina. Intre timp am ajuns in Romania si am beneficiat de ultimele zile in care decizia CCR referitoare la auto-izolare nu s-a aplicat.
Cu doua zile inainte de data programarii, merg sa achit la CEC taxa de pasaport iar la ghiseu doamna imi spune ca nu are in sistem optiune de pasaport simplu electronic CRDS si va trebui sa multumesc cu „pasaport simplu electronic” ca „si asa e vorba de aceeasi suma”. M-am gandit pentru o clipa sa-i cer o confirmare in scris in acest sens …
In ziua Z, cu dosarul pregatit plus servieta cu alte documente de back-up, ma prezint la directia pasapoarte.

1. „A, pai nu se poate CRDS ca uitati ce scrie pe chitanta”.
2. „A, pai in cerere de ce ati scris pasaport simplu” – noroc ca aveam print screen din timpul operatiunii pentru ca nicaieri nu scrie tipul de pasaport solicitat (nici macar in cele doua e-mail-uri de confirmare)
3. „A, pai va trebuie document de identitate emis de statul in care locuiti” –
Doamna, aveti permisul de conducere in acest sens. Va atesta cum arat (are poza), unde stau (are adresa mentionata) si faptul ca locuiesc pe insula de cel putin 185 de zile.
„Nu se poate”
Doamna, mi-au confirmat in scris sefii dvs ca se poate. – aici a inghitit cu noduri si l-a sunat pe seful cel mic (dintre semnatarii raspunsului scris catre mine). Domnul cu pricina, extrem de amabil, a facut efortul sa vina in birou si sa ii explice procedura.
4. „adresa din NINO difera de cea din permis”.
Da, evident. Inregistrarea la NINO s-a facut la momentul in care m-am mutat pe insula in urma cu niste ani. Atesta faptul ca sunt asigurat in UK si nu are relevanta unde locuiesc. Daca vreti alta hartie cu NINO le-o puteti cere direct 😉 In plus, in pasaport si in cerere se cere doar statul de domiciliu. In cerere treceti si adresa curenta si cam atat.
5. „Va trebui sa predati si CI”.
Da, cand imi eliberati pasaportul nou.
„Nu. ACUM!”.
Stiti ca daca il opriti acum, nu am niciun document valabil pana este gata pasaportul nou.
„nu e treaba mea; eu respect regulile”.

Faptul ca mi-a retinut si CI la momentul depunerii actelor si m-a lasat fara vreun document de identitate valabil pe teritoriul Romaniei a fost dovada maxima a lipsei de neuroni si a dictonului „noi muncim nu gandim”.
Dar a fost rezolvat tot de ei prin urgentarea eliberarii pasaportului nou cand au constatat prostia comisa.

Morala: cadrul legislativ lasa loc de interpretari si asta actioneaza dual, in functie de relatii sau de cum iti pregatesti terenul. In cazul meu, daca nu aveam confirmarea scrisa, print screen-urile si rabdare, imi luam o mare m… sau abuzam de aceleasi gauri din sistem si de relatii pentru o chestie relativ simpla. Asta URASC cu patima la Romania, mai ales cand vine invariabil si reprosul „de ce n-ai zis dom’le cine esti?”.

Pentru cei care intreaba „de ce CRDS?”: pentru simplul motiv ca atesta realitatea (faptul ca nu mai locuiesc in Romania dar inca nu sunt in pozitia de a renunta definitiv la pasaportul romanesc).

Rezumat pentru cine vrea sa faca demersul:
1. Clarificati documentele acceptate inainte de a face programare (in RO sau la consulat)
2. Pastrati dovezi scrise.
3. Inarmati-va cu rabdare.
4. Purcedeti la fapte si nu faceti concesii.

Rezultatul: cand va cere politistul de la rutiera buletinul ii spuneti ca nu aveti. Reactia lui e priceless mai ales cand ii inmanati pasaportul CRDS ca act de identitate si ii fxteti sperantele de amenda pentru lipsa actelor.
Am lasat mai jos si mesajul trimis initial catre directia pasapoarte Bacau.

To: pasapoarte@prefecturabacau.ro
Subject: Pasaport CRDS –

Buna ziua,

Va scriu in legatura cu actele necesare pentru a solicita emiterea unui pasaport electronic cu mentionarea statului de domiciliu intrucat informatiile existente pe pagina de web a MAI – Directia Generala Pasapoarte nu clarifica un punct extrem de important privitor la dovada de domiciliu iar acesta este scopul acestui mesaj, de a clarifica lista actelor necesare intrucat pasaportul actual (simplu, electronic, cu domiciliul in Romania) expira in Decembrie 2020 iar programul de lucru (adaptat noii situatii globale) nu imi permite sa raman fara pasaport o perioada mai lunga de 2-3 saptamani. In aceste conditii situatia ideala ar fi sa reusesc sa preschimb pasaportul actual in timpul vacantei de vara pe care o voi petrece in Romania (4-5 saptamani, iulie-august).

Precizez ca locuiesc in Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord incepand din Octombrie 2014 iar printre cele mai uzuale acte doveditoare ale adresei de domiciliu (aici in regat) se numara permisul de conducere.
Pe pagina de web a Ambasadei Romaniei in Regatul Unit se face precizarea ca permisul de conducere nu este acceptat de catre autoritatiel din Romania ca act doveditor in procesul de eliberare a unui pasaport CRDS desi prin comparatie cu alte documente mentionate acolo, este poate printre cele mai importante elemente doveditoare ale adresei din UK.
Tot acolo sunt prezentate doua liste de acte care se pot utiliza in acest scop, dar aceasta informatie nu este confirmata in nicio alta sursa oficiala a MAI – DG Pasapoarte sau Prefectura Bacau. (ultimul domiciliu in Romania a fost in judetul Bacau). Ca atare rugamintea mea catre dvs este de a confirma daca oricare dintre documentele mentionate mai jos poate fi folosit in acest sens.

Cele doua liste sunt prezentate mai jos. (extras de pe pagina de web mai sus amintita).
Am marcat cu o culoare diferita documentele pe care le pot prezenta. Fac precizarea ca aceste acte sunt emise de diverse autoritati din UK / angajator, dar nu au stampila, apostile sau alte elemente de siguranta.
In masura in care acestea sunt acceptate de dvs ca „documente eliberate de autorităţile statului de domiciliu, în original” nu imi ramane decat sa fac programarea via serviciul epasapoarte.ro

In paranteze, am facut si o serie de adnotari personale.

a) Documente necesare pentru stabilirea domiciliului în Marea Britanie și care NU necesita traducere:
– paşaport britanic valabil, în original
– colantul/ștampila aplicată în pașaport care atestă dreptul de ședere, în original
– certificatele de înregistrare – card albastru sau card galben, în original (nu se mai elibereaza de la 1 ianuarie 2014)
– autorizația de muncă – card violet, în original (nu se mai elibereaza de la 1 ianuarie 2014)
– documentul care atestă reședința permanentă – permis biometric tip card, în original (nu se elibereaza decat pentru cetatenii non-EEA)
– certificatul de cetățenie/naturalizare, în original
– documentul/ cardul care conține numărul național de asigurare (NINo), în original (acest document este o scrisoare emisa in cazul meu in 2015 care face referire la vechea adresa de domiciliu – tot in UK – singurele elemente de actualitate din acest document sunt numele si numarul national de asigurare).

b) Documente necesare care pentru stabilirea domiciliului în Marea Britanie și care necesita traducere autorizată în limba română:
– contract de muncă aflat în executare sau scrisoare de la angajator cu dată recentă însoțită de dovada plății contribuțiilor către autoritățile fiscale, în original
– pentru liber profesioniști (self-employed), dovada plății contribuțiilor, în original și traducere autorizată în limba română
– scrisoare/ certificat / adeverința de școlarizare pentru anul curent sau care face referire la perioada de școlarizare, în original și traducere autorizată în limba română
– factura pentru impozitul local corespunzător anului curent (ex: council tax), în original și traducere autorizată în limba română – (acesta este transmis in format electronic de catre autoritatea locala si contine numele, adresa, suma de achitat si serviciile incluse.)
– formularul P60 (eliberat în anul anterior), în original și traducere autorizată în limba română (acesta este generat de companie si transmis in format electronic)
– formularul P45 (eliberat în anul curent sau cel mult anul anterior), în original și traducere autorizată în limba română
– contract de închiriere valabil, încheiat pe o perioadă de cel puțin 1 an însoțit de dovada achitării chiriei, și traducere autorizată în limba română

Nu se vor accepta ca dovada rezidenței permanente permisele de conducere sau cardurile de sănătate străine (emise de DVLA, respectiv NHS) și, pentru moment, nici documentele care atestă înregistrarea pentru pre-settled/settled.

Odata clarificata prima parte, am o intrebare similara pentru cei doi copii minori (9 si respectiv 7 ani) ale caror pasapoarte expira tot in Decembrie 2020.
Pentru ei, daca depunerea cererii si a actelor se face in acelasi timp, mai este necesara o dovada de domiciliu in strainatate?
Si daca da, ce fel de dovada intrucat ei nu au document care atesta NINo (fiind minori, asigurarea de sanatate a parintilor acopera toate costurile aferente) si nici vreo factura emisa pe numele lor?
In plus, este necesara si vreo declaratie-tip a sotiei in acest sens?
Precizez ca sotia detine pasaport electronic cu domiciliul in Romania (emis anul trecut) dar locuieste la aceeasi adresa in UK.

Cu multumiri,