Domnu Câțu a reluat un proiect drag domniei sale, gândit alături de fratele său de șmenozeli, domnul Teodoroovici de la PSD și vrea să anuleze gratuitatea totală care se alocă acum studenților pe CFR.

Eu am o opinie pe tema asta, dar dacă o exprim, e posibil să influențez opiniile oamenilor (hehe, influencer, get it??) și aș vrea să aud păreri nude, reale, neștirbite de către influențele cuiva.

Colegii de la PSD și ambasada USSR vor fi, as usual, blocați de la comentarii, deci nu trebuie să vă pregătiți materialele azi.
Ms, pupik.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

156 comentarii Adaugă comentariu

  1. De acasă spre facultate și invers, să rămână și chiar să se extindă la toți studenții, de orice vârstă. În rest, nu știu ce să zic.

    • #2

      Subscriu

    • #3

      Gratuit, sa fie. Studentul, in genere, e sarac, trage de bani pentru tigari. Gratuit non stop nu prea vad sensul. Pentru scoala, naveta exista decontare. 6,8,10, 15 calatorii pe an ar fi ok.

      Altfel, acum fo 3 saptamani am dus kinderii la Azuga, la sanius. Hai sa mergem cu trenul, ajungem repede si nici nu stam la Comarnic 2 ore. Cand sa iau bilete online, CFR cerea ca pentru elevi sa fie inregistrat la ei cu carnet vizat etc samd. Ceva gen mers la sucursala si facut asta, n-am inteles. Am renuntat. Pentru ca tot am o agentie CFR langa birou am zis ca le iau de acolo, fizic in avans. Cand am cerut copiilor carnetul vizat au facut ochii mari: “Nu știm unde e, a ramas la doamna, anul asta nici nu l-am vazut”. Asa ca am luat online pentru copii, reducere 40 sau 50%, nu retin, oricum era doar 15-20 lei bucata.

    • #4

      Si eu sunt de parere ca trebuie acordate numai cateva calatorii pe an, pentru mers acasa si retur. Acestea reprezinta o necesitate, sa zicem, insa orice alte gratuitati nu-si au rostul.

    • #5

      Gratuitatile in sine nu pot fi acordate nelimitat, trebuie sa existe conditii. Altfel apare abuzul.
      Pentru studenti – si de ce nu elevi?, se poate deconta transportul casa – scoala dus – intors, decontarea facandu-se la unitatea de invatamant. Eu stiu, un numar de calatorii pe an. Se justifica prin facilitarea accesului la forma de invatamant. Mai departe, care ar fi justificarea?
      Bine, mai exista si acea directiva a UE care le faciliteaza plimbatul prin lume in scop de integrare: mai vezi cum trebuie sa arate un oras civilizat, vii acasa si incerci sa aplici – dar la fel, decontarea se face pe buget alocat de la UE, in limita de 4? calatorii pe an.

    • #6

      @Ensi cand eram eu in scoala se deconta trenul pentru cei ce veneau din localitatile unde nu era liceu/scoala. Nu cred ca s-a schimbat asta.

    • Si eu zic sa fie gratuit, adica gratuit gen sa platesc eu, ventor, robertd si ady-p – aleator – pentru niste lichele tupeiste care nu termina facultatea. Nu, tati.

      sa le dea gratuit ca in olanda: ai 6 ani gratuit, inca 4 pe banii tai, iar daca nu scoti diploma in al 10-lea an, sa iti ceara toate stipendiile inapoi. sa vezi atunci ce merge economia.

      adica, dupa ce ca suntem coada vacii la transportul feroviar, le mai dam si pomeni unor nuli. sick.

      PS – luatzi de studiatzi:

      spotmedia.ro/stiri/opinii-si-analize/parca-am-vrea-si-parca-n-am-prea-vrea-ca-n-europa-pana-sa-ne-hotaram-am-pierdut-un-razboi-de-30-de-ani?fbclid=IwAR0UTFnoRTooC3-siPL0d8BMPz1sl9bD3Y15YZfhmDK0aOsfPIiunxQF1uI

  2. Pro pentru cei la buget, contra pentru cei la taxa, eventual redus numarul la 2 calatorii lunar.

    • #9

      De ce nu invers?

    • Cei care sunt la buget se duc la cursuri, invata, fac proiecte etc. nu au timp sa mearga la munca pentru a-si suplimenta bugetul.

    • #11

      Superba logica. Cred ca ai confundat zi cu ID, atlfel nu imi explic.

    • #12

      Dar cred ca ai auzit ca ”la taxa” nu inseamna ”invatamant la distanta” Si la taxa si la fara taxa, fiecare invata (chiar si pentru un 5)
      De exemplu, am un prieten la medicina si in primul an a fost la ”buget”, urmatorul ”la taxa” Invata de rupe dar locurile sunt destul de putine ”fara taxa” si uneori esti exact sub linie si trebuie sa plateasca anul urmator.
      Pentru studenti se organizau diferite conferinte, prezentari, etc in toata tara. Se plimba cu trenul unde erau organizate acestea, gratis.
      Poate majoritatea aleg sa mearga doar la munte si la mare dar nu inseama ca toti fac asa.

    • Daca un student merge zi de zi la facultate, mai sta si cateva ore sa invete si tot nu reuseste sa primeasca un loc la buget atunci nu e de el. Majoritatea facultatilor ,la zi, iti permit sa ai si un loc de munca, desigur nu ai cum sa ajungi la toate cursurile dar profesorii inteleg (mai putin specialii de la politehnica). Daca nu reusesti atunci faci facultatea la o fabrica de diplome si incerci sa capeti experienta relevanta in domeniu, per total esti mai bine vazut pe piata muncii fata de un proaspat absolvent.
      Ce relevanta are ca fiecare invata? Daca ar fi premiat efortul in loc de performanta atunci muncitorii necalificati ar trebui sa conduca maybach-uri.

    • #14

      @Livero, asta cu diverse conferinte in tara pentru studenti este o exceptie. Cred ca maxim 10% dintre studenti au mers macar o data la o astfel de conferinta (ca sa nu mai spunem ca cei care au participat in alte orase sunt si mai putini).

    • #15

      Nu asa functioneaza. Sunt facultati, chiar in cadrul ASE, unde s-a intamplat sa scada atat de mult numarul de studenti incat toti erau la buget si altele unde cererea e atat de mare, numarul de locuri la buget devine foarte mic si atunci majoritatea sunt la taxa. Nu prea tine doar de cat de “destept” sau de cat de mult inveti, tine si de matematica asta.

  3. #16

    Sun pro gratuitate in anumite limite – sa zicem max 10/luna intre localitatea de domiciliu si locul de studiu daca este peste 100 km. Sau totala la sub 100km dar exclusiv intre acestea. Restul, pe bani. Vrei la mare, platesti. Vrei la munte, platesti. Vrei la domnisoara din satul vecin, platesti (trenul, restul treaba ta).

  4. #17

    Eu unul sunt de acord, dar limitat si numai intre localitatea de domiciliu si cea in care invata. Mi se pare aiurea sa subventionez calatoriile la mare/munte/untold etc.
    Doua calatorii dus-intors in fiecare luna e de bun simt si suficient pentru toata lumea.

  5. #18

    Doua variante vad aici (mai multe daca faci combinatii de propuneri):
    – sa ramana nelimitat, dar la jumatate de pret. Asa, daca face rezervare, va fi responsabilizat sa foloseasca acel bilet, nu sa “ocupe” loc aiurea iar apoi sa i se faca lene si sa nu mai mearga. Acum, pe tren pentru rute uzuale trebuie sa rezervi cu zile bune inainte ca sa prinzi loc. Inainte nu era asa. Ajungeam vineri in gara si gaseam bilet pentru urmatorul tren la ghiseu. Si nu, nu vorbesc de Bucuresti-Brasov, acolo e altceva.
    – transport gratuit, dar intr-un numar limitat. Mi se pare absurd sa ai transport pe tren, cand vrei tu, cat de des vrei tu, cu rezervare de loc si alte cele. Transportul public in oras e altceva, acolo as fi de acord.
    – Eventual un hibrid intre cele 2 sisteme. Gratuit primele 10 calatorii iar restul la jumatate sa zicem (numere complet aleatoare).

    • #19

      Hibridul rezolva mai multe probleme. Distantele mari, daca vrei facultate in celalalt capat al tarii trenul o sa fie o gaura in bugetul studentului. 5 calatorii pe an e mai mult decat suficient. Restul nu la jumatate, redus cu 40%, chiar daca e aproape acelasi lucru comportamentul celui care cumpara se schimba, la fel limitat: 7 calatorii dus-intors.
      Mai importanta mi se pare o reducere substantiala la abonament, asa poti sa ajuti compania de stat fara sa fie ajutor de stat. Numai ca iti trebuie linii si trenuri intretinute. Parca din 2000 de vagoane, 1000 sunt offline. O alta problema mai e siguranta din jurul garilor, oriunde, nu numai la noi. Bucuresti Nord e mai sigur decat Frankfurt si Buftea.
      Nu mai sunt studentii care musai la Bucuresti. Sunt multe alte centre universitare care au si economie pe langa astfel incat sa nu te plimbi restul vietii intre 3 angajatori. Naveta cu trenul e ceva obisnuit in vest.

  6. #20

    Pro, dar pe durata anului universitar. Altfel, nu am chef sa subvenționez excursii și nici să nu prind loc în tren pentru că e plin de studenți.

    • #21

      Same, pe durata anului scolar, si in afara doar limitat ca poate se duc – intorc la restante:) sic.

    • #22

      Un bilet dus-intors, intre localitatea de domiciliu (dovada CI) si cea unde studiaza (dovada carnetul de student), pentru fiecare vacanta prevazuta in calendarul anului scolar respectiv.

      Cred ca este fair si suficient.

  7. #23

    Sunt de acord in masura in care studentii nu au bani sa mearga acasa. Problema e ca aceste calatorii nu sunt destinate doar transportului catre casa, ci oriundez oricand, oricum.

    Totodata, daca te gandesti ca aceste garnituri de tren trebuie intretinute, dand gratuitate studentilor (care reprezinta majoritatea calatorilor cu trenul), buget de mentenanta nu mai e, ar putea fi doar de la stat. Dar pana se aproba si se fac demersurile, dureaza. Plus de asta, suntem in Romania, orice buget de la stat e marit cu 100% sa bage si ei ceva in buzunar.

    As fi de acord cum era pe vremea studentiei mele: dadeam 10 lei un drum de 35 lei. Subventionat, ca esti student. Dar sa plateasca si studentul.

  8. #24

    Nu cred ca acolo, prin transportul gratuit pentru studenti se pierd cei mai multi bani de la buget. Dar is de acord ca ar putea fi limitate calatoriile pentru ca am cunoscut personal studenti care de exemplu iau bilete si pt joi si pt vineri ca nu stiu cand pleaca. Si cand vrei sa iei bilete pe bani, nu sunt locuri

    • #25

      Când am făcut eu facultatea era parcă 50%reducere ,așa ar fi corect și acum.E foarte răspândită practică asta a studenților să își cumpere 2-3bilete pe weekend de ex că nu știu exact când pleacă și ocupă locuri degeaba.

  9. #26

    Foarte bine face sa plateasca pentru transport nu au de ce sa primeasca gratuitate.Si ma bucur de inca o decizie a lu’ Catu si anume inghetarea pensiilor, absolut o cheltuiala inutila, pensionarii nu ar trebui sa primeasca nici o pensie de la stat ci doar o alocatie lunara cum primesc copiii.

    • #27

      De acord cu ideea pentru pensionari, dacă și când statul îmi va returna banii de CASS plătiți în decursul vieții profesionale.

    • #28

      Cît ar fi aceea alocație pt pensionari ?

    • #29

      CASS înseamnă sănătatea, cred că CAS e cuvântul pe care îl cauti

    • #30

      @Dragos: Nu inteleg de ce vrei sa iti returneze banii platiti la CASS. Banii aia ii platim toti in sistem de asigurari ( ca la RCA – hai ca intelegi , nu trebuie sa detaliez) si sunt folositi pentru a-i trata pe cei care au nevoie. E normal (statistic vorbind) ca nu toti se vor imbolnavi, dar acel fond este si pentru tine, in caz ca. Deci, teoretic ai fi putut beneficia daca ai fi fost bolnav. Norocul tau ca esti sanatos. Probabil daca vrei ceva cu retunarea banilor daca nu te imbolnavesti, exista acele pensii de sanatate private cu capitalizare, care is un fel de CASS privat combinat cu o forma de fond de pensii cu capitalizare unde scoti o suma interesanta daca dupa 20 de ani de cotizare nu ai umblat la bani si nu te-a imbolnavit.
      Mi se pare pueril sa trebuiasca sa explic asta aici (nici macar nu sunt apropiat de domeniul asta), si acum cred ca am picat de prost pentru ca poate tu trolai (oricum, nu mai sterg)

      Legat de studenti:
      – ori reducere 40% din pretul biletului non-stop, dar sa plateasca si ei o parte;
      – ori 12 calatorii dus-intors pe an (cu excluderea vacatelor)

      Asta pentru ca am citit undeva ca atunci cand ii dai cuiva ceva gratis, acea persoana nu mai apreciaza lucrul respectiv ca valorand ceva, si isi bate joc.

      Un exemplu: Cand am avut muncitori la constructia casei, am zis sa fiu baiat fain si sa le dau apa (era vara, cald, sa se hidrateze) insa am observat cu mahnire ca le gaseam pe tot santierul aruncate cat colo baute doar pe jumatate, iar ziua urmatoare incepeau altele si tot asa.
      Cand am incetat aducerea apei pe santier, si-au adus singuri, dar fiecare isi scrisese pe sticla lui si si le luau cu ei cand se termina ziua.

    • #31

      Ma-ta cred ca e mandra de tine si de logica ta de bombardier, RobertD.

    • #32

      Sebi, Andrei, da, corect, merci de corectura, vorbeam despre CAS, nu despre CASS.

    • #33

      @RobertD, esti impresionant de prost. Oamenii aia au platit toata viata o parte din venituri pentru a putea beneficia la batranete de pensie.

      Mi se pare incredibil cum sunt unii oameni care considera ca pensionarii nu ar trebui sa beneficieze de nimic, ca ar trebui in principiu lasati sa moara. Totusi nu-mi dau seama de unde gandesc oamenii astia ca vor avea venituri la batranete. Sau este un concept atat de abstract incat nici nu se gandesc acum la asa ceva?

    • #34

      Robert doar troleaza, nu e nimeni atat de prost

    • #35

      Poate ca m-am grabit sa il jignesc, dar am vazut alte comentarii similare si am ajuns la concluzia ca unii oameni au o gandire incredibil de gresita.
      @RobertD, daca erai doar ironic, imi cer scuze.

  10. #36

    Mare economie or sa faca ei cu treaba asta la buget, de fapt de-aici se trag toate problemele noastre, de-aia se imprumuta de le sare basca, sa le plateasca la amaratii astia biletele.

    • #37

      Ideea e asa: un leu de aici, un leu de dincolo, un leu din alta parte… se strang si asa se face economie.

    • Îți dai seama cum va decola economia in V după mărunțișul economisit de câțu, în plus va fi încă un pas mare spre România educata după ce mulți studenți abia își permit să se întrețină la un cămin dintr-un oraș mare.

      La noi in loc sa se găsească metode de stopare a abuzurilor (rezervări multiple) se da in cap la toți, majoritatea amărâți, sunt convins că fițele de bani gata și influencereala se dau non-stop cu trenurile jegoase doar pt că-s gratuite.

    • #39

      @zarax, cunosc principiile economiei de capital, dar trebuie sa tai de unde trebuie sa tai, nu aiurea-n tramvai (tren in cazul asta). La noi in companie la fel incepusera sa taie din cele mai idioate locuri, pana s-a sucarit lumea si-a inceput sa plece, iar investitiile ce le facusera pana atunci in personalul ala, s-au evaporat si-au pierdut mult mai mult decat au castigat. Dar sigur, mai bine ingropam CFR-ul si-l vindem apoi pe bani putini altora care oricum stau cu mana-ntinsa si primesc subventii de la stat.

    • #40

      @varucu ce sa mai ingropi la CFR ca deja e la 30m sub pamant

    • #41

      @varucu
      Nu sunt toti studenti amarati.Trebuie facuta totusi o diferentiere intre amarati si cei care provin din familii chiar bogate as spune.
      Economia se face din taierea tuturor acestor pomeni , iar aici intra multe , este un subiect prea complex.

    • #42

      @varucu, asa poti sa spui despre orice reducere a cheltuielilor, ca nu influenteaza bugetul foarte tare. Nu exista un singur domeniu unde sa spui: “gata, am taiat aici si avem o economie la buget de 50%”.

    • #43

      Parerea mea e ca reducerea cheltuielilor nu este neaparat o solutie. Mai degraba optimizarea lor ar trebui sa fie prioritara. Spre exemplu, cheltuim multi bani cu sanatatea, dar ardem prin spitale, sau clasicul “am scos Romania din noroaie” dar asfaltul e turnat direct pe pamant in timp ce ploua, iar gropile apar a doua zi, etc (exemple sunt multe). Foarte mult, poate cel mai mult, se cheltuie pe justitie si siguranta publica, dar jandarmii bat oameni nevinovati, iar politita se bucura de cea mai mare lipsa de respect. Se cheltuie o gramada de bani si nu se vede mai nimic, exceptand masini straine, palate si vacante prin locuri exotice. Acolo e problema adevarata dpmdv si nu in faptul ca acorzi un beneficiu unei categorii de oameni care vor sa devina mai buni (ca nu toti studentii sunt niste lepre).

  11. #44

    Smecher Catu a facut fix ce trebuie. In momentul asta facultatiile sunt online asa ca anularea gratuitatii la biletele de tren nu afecteaza pe nimeni. In al doilea rand o sa aibe replica: Ce ba ca si studentilor le-am taiat transportul!

  12. #45

    Sa fie gratuit, dar limitat. Acasa – facultate si retur , deplasari in interes academic: tabara , concursuri etc. Eventual doar pentru cei la buget , sau pentru cei de la facultatile de stat. Eventual doar in timpul anului scolar (asta ar exclude weekendurile la mare si la festivaluri de muzica: la aceste deplasari cred ca este de fapt problema).

    • #46

      Sunt împotriva gratuităților pentru studenți.

      Facultatea nu e obligatorie, avem suficienți cârnați agramați cu diplomă.

      Gratuitate doar pentru cei cu venituri mici, de sub 1500 lei lunar.

      VENITURI. Nu păduchi șomeri care au impresia că fac societății vreun bine că se duc degeaba la cursuri.

    • #47

      @dragos cand spui gratuit pentru studenti cu venituri sub 1500 lei ai acoperit cam 95% din studenti
      – nu te obliga nimeni sa te angajezi
      – sunt unele facultati care nu-ti permit(ca timp) sa inveti si sa ai un job undeva
      – chiar daca te angajezi sunt sanse mici sa ai mai mult de minim pe economie cand ai experienta 0

      eu sunt ok cu decontarea transportului intre facultate si domiciuliu si POATE o reducere catre alte destinatii

    • #48

      Gigi, nu te obliga nimeni nici sa te duci la facultate.

      Imi pastrez opinia, fara gratuitati pentru studenti, doar pentru elevi, cei pentru care invatamantul e obligatoriu.

  13. De când l-am văzut pe studentul din fața mea la coadă la poștă cumpărând 3 bilete de întoarcere, unul pentru sâmbătă dimineața, unul pentru sâmbătă seara și unul pentru duminică, sunt împotriva oricărei gratuități.

  14. #50

    Student nu înseamnă că nu are niciun venit. La fel și elev, pensionar etc.
    Cred că de aici ar trebui plecat.

    • #51

      Ce venit au studenții? In afara de cei puțini care chiar lucrează ? Și oricum, lucrează în mare parte pe trei lei?

    • #52

      Eu nu ii pot băga pe toți în aceeași oală: unii muncesc pe bani buni, alții pe mai nimic cum zici tu, unii deloc și nu mă interesează de ce.
      Dar cine are un anumit venit, să plătească o parte din cheltuieli.

    • #53

      @Vali, dar de ce sa fie venitul un criteriul de diferentiere. Sa presupunem ca eu sunt lichea si nu vreau sa ma angajez, iar colegul meu se chinuie sa invete si sa lucreze in acelasi timp.
      De ce eu ar trebui sa am un beneficiu in plus fata de el, in conditiile in care depun un efort mai mic?

  15. #54

    In loc de gratuitati, statul ar fi mai bine sa se asigure ca studentii au la dispozitie toate dotarile necesare (dpdv educativ) la facultate.

    In afara de transport gratis pe traseul acasa – facultate nu se poate argumenta ca gratuitatea pe alte trasee sprijina educatia.

  16. #55

    Ideea e ca acum ceva timp era și băiețelul ala siegfried Mureșan care se tot lauda ca au adoptat ei o chestie în parlamentul european ca la 18 ani sa poți sa mergi o luna gratis cu trenul prin Europa… Poate călătorii astea moka cu trenul ajuta tinerii sa vadă tara asta sa călătoreasca sa experimenteze sa învețe sa vadă lucruri noi… Și ce mare impact au ceva locuri în tren.. Oricum sunt multe curse care merg mai mult goale… Dacă vrem economie de ce nu tăiem sporuri de covid? Ca avem vaxxine acuma?

    • #56

      Tocmai s-au taiat niste sporuri unor procurori. Cauta in stiri.

    • #57

      @Plm, nu prea sunt locuri goale in trenurile pentru destinatii turistice. In general stundentii viziteaza si experimenteaza Vama Veche si Poiana Brasov.

  17. Contra. Altfel o sa avem in continuare generatii inoculate cu “sa ni se dea”.

  18. #59

    Doar pentru cei care nu studiază în orașul în care au domiciliul. Știu că eu n-am prins gratuit, ci 50% discount parca. Locuind unde făceam și facultatea, am folosit vreo 3 tichete din alea pentru mers la munte sau mare. Restul le-am dat unei colege care chiar făcea naveta și și-a lipit o poza cu mine in carnetul ei. :))

    • #60

      Cred ca a fost invers, nu? Si-a lipit o poza cu ea in carnetul tau.

      Oricum, pentru a evita abuzurile, cel mai bine este sa existe un numar limitat de calatorii gratuite sau un numar nelimitat de calatorii cu discount (sa spunem 50%).

  19. #61

    Studentul ar trebui sa fie ocupat cu invatatul. Drept urmare, asa cum s-a mai zis, îi sunt suficiente 2 calatorii dus-intors pe luna.

  20. #62

    contra. doar in timpul anului, nu in vacante, doar la domiciliu si orasul in care invata. studentii nu sunt minori, sa fie ajutati, jumatate sunt la privat, asa ca au si ceva bani de dat. un an de medicina e9000 pe an. daca isi permit pot cumpara si bilet sa mearga la mare. eu nu am primit pomana decat in armata, pentru transport cu trenul, dar armata era o chestie obligatorie.

    • #63

      @Fee-aia nu era pomana. In armata executai un serviciu pentru stat, indiferent de incadrare-termen normal sau TR.

  21. #64

    Se poate da sa zicem un numar limitat de calatorii , nu gratuitate pentru un numar infinit de calatorii.In plus de asta cei care muncesc in timpul studiilor sau studentii din familii instarite nu au nevoie de gratuitate.Trebuie facuta totusi o diferentiere intre un student amarat si unul plin de bani. La fel as face si pentru pensionari, aia cu pensii care rivalizeaza cu salariile unui CEO din corporatii nu au nevoie de gratuitate , este penibil.
    Tin minte ca pe vremea mea erau limitate calatoriile cu trenul, vorbesc de anii 90.Pomanageala asta pentru studenti, pensionari si dragii de bugetari ar cam trebui sa inceteze daca vrem o economie sanatoasa.
    Daca vrem sa vina FMI si sa ne faca programul de guvernare( ceea ce probabil in urmatorii ani se va intampla) atunci continuam cu stilul asta in care avem tot felul de hemoragii din banul public.

    • #65

      @gigi, tu spui ca gratuitatile ar trebui oferite numai pe criterii sociale. Dar de ce studentul care face efortul de a si munci in timpul facultatii nu ar trebui sa primeasca gratuitate, iar cel care este mai lenes ar trebui sa beneficieze de aceste bilete?

    • #66

      @Andrei G
      Pentru ca studentul angajat are un venit din care isi poate plati biletul de STB sau de tren. Studentul lenes este o alta discutie.As da reducere sau gratuitate doar la cei cu rezultate bune, la bursieri , restul nu. Pomanageala asta este toxica , inclusiv la pensionari.Normal ar fi bine sa fie privatizat sistemul de transport si aia este, platesti mergi , nu platesti nu mergi.
      Bine ati venit in capitalism !

    • #67

      @gigi, stai putin, ca prima data nu ai spus asta. Ai spus ca ai da reduceri doar celor care nu lucreaza, nu ai adus deloc in discutie rezultatele la invatatura.
      Adica ii descurajam pe cei care vor sa produca ceva, care vor sa si munceasca.

      Pentru rezultate la invatatura exista sistemul de burse. Ca valoarea lor de multe ori este nesemnificativa, este cu totul alta discutie.
      Iarasi, pentru cei care provin din familii sarace exista sistemul de burse sociale.

  22. #68

    As bloca biletele gratuite catre litoral si statiunile montane, cu exceptia celor care pot demonstra domiciliul. Atat.

  23. #69

    Inca un subiect de circ. La fel ca la pensii (salariati vs. pensionari), la fel ca la voucher-e de vacanta (bugetari vs. “privati”), etc. Oricum nu se rezolva nimic dar hai sa-i facem pe prosti sa se incaiere unii cu altii si cat timp astia se scuipa intre ei noi ne vedem de combinatiile noastre.
    Ca principiu, gratuitatea asta poate fi OK cu niste amendamente: numar limitat de calatorii, doar pe ruta localitate domiciliu – localitate unde e facultatea, doar pentru facultati de stat, doar pentru studentii de pe locurile de la buget, etc. Plus ca decizia trebuie luata pe niste cifre dupa o evaluare serioasa – care e costul total pentru buget, care e economia la buget daca daca se elimina subventia si ce rezolvam, in schimb, de banii aia.
    Discutia ar trebui sa fie despre ce vrem sa facem, despre prioritati si care e parghia economica pe care o folosim ca sa rezolvam problema. Asta daca am avea un stat/guvern cu ceva creier in cap, ceea ce nu e cazul.

  24. #70

    hai sa facem altfel:

    gratuitate pentru studentii care nu lucreaza.

    Lucrezi? doar 30% reducere.

    Subventiile ar trebui sa vina ca un ajutor pentru anumite categorii de oameni.

    Studentii care sunt intretinuti de parinti au nevoie de tot ajutorul. De aici si bursele si diverse subventii.

    In momentul in care studentul mai si lucreaza, eventual are si-o masina(dar clar nu pe numele lui), n-are nevoie de subventii.

    Ar fi probabil si un exercitiu mai bun de finante. Ar trebui sa invete sa-si dramuiasca banii.

    my 2 cents.

    • #71

      “gratuitate pentru studentii care nu lucreaza.

      Lucrezi? doar 30% reducere.”

      Cu asta penalizezi munca. De ce sa lucrez daca pierd gratuitatea. mai bine asistat social.

    • #72

      De ce sa dai subventii doar celor care nu lucreaza? De ce, in loc sa incurajezi studentii sa isi gaseasca un loc de munca (eventual parte time), tu ii incurajezi sa nu faca nimic?

      Eu cred ca ar trebui incurajati studentii sa se angajeze. Ar fi util sa fie modificat programul de la facultate astfel incat sa pot sa te si angajezi undeva.

  25. #73

    Am facut naveta pe distanta de 300+ km o vreme si in weekenduri trenurile sunt pline de studenti.

    Nu zic sa nu aiba gratuitate si numar nelimitat de calatorii, dar ar fi dragut sa fie loc si pentru alti oameni in trenuri

  26. #74

    4 calatorii pe luna sunt suficiente astea inseamna 2 drumuri pe luna casa, iar pe perioada vacantei sunt suficiente 2 we la Vama, e ajutor nu intretinere.

  27. Gratis, ca oricum putin sunt cei care isi cumpara bilet. pt restul exista “nasu”

  28. #76

    Nici macar europenii vestici, care chiar sunt mai socialisti de felul lor (si spun asta fara vreo conotatie peiorativa) nu cred ca fac asta. Ce fac, in schimb, vesticii este ca ofera chestii haioase, pe langa preturi preferentiale pentru studenti: de pilda, poti calatorii prin UE o luna de zile gratuit cu trenul pana in varsta de 20 si un pic de an. Si asta se aplica o singura data, nu de cate ori vrei tu.

    Bugetul oricarei tari nu este un sac fara fund, CFR-urile sunt la pamant si asa… poti face gratuitati pentru cei care nu isi permit, dar trebuie clar definite cazurile sociale. Restul, la plata… sau macar limiteaza chestia asta cu gratuitatea la un numar de calatorii.

    • #77

      in Finlanda studentii au reducere 50%, iar acolo se cunoaste ca o cursa echivalenta Bucuresti – Iasi costa in jur de 60 euro

  29. #78

    Nu sunt de acord cu subventiile date asa la gramada. Aceasta subventie din punctul meu de vedere nu are legatura cu “sa facem un bine studentilor si sa incurajam procesul de invatamant, sa usuram accesul tinerilor la educatie si specializare inalta”. Subventia asta este metoda prin care se muta banii dintr-un buzunar (Bugetul de stat) catre alt buzunar (CFR Calatori), de unde mai departe pot fi “redistribuiti”.
    Intrebarea de la care ar trebui sa plecam: de ce e nevoie sa subventionam transportul pentru studenti? Parca se tot spune ca sunt prea multi absolventi si prea putine locuri de munca pentru studii superioare si ajung absolventii de studii superioare sa se angajeze casieri. Pai daca e asa, poate ar trebui sa nu mai bagam bani suplimentari pentru incurajarea lor. Poate ar trebui sa dam transport 100% gratuit doar pentru cei care vor sa faca o scoala de meserii sau doar pentru domeniile critice care ajuta la atingerea strategiei de dezvoltare a tarii pe termen lung ( :))) ).
    O alta varianta, asa mai calea de mijloc, sa fie regandit sistemul: limitat la un numar de calatorii dus intors pe luna, limitat la orasul din care vii/ orasul in care studiezi, conditionat de promovarea examenelor.

    • #79

      Nu spune nimeni ca sunt prea multi absolventi de studii superioare. Ce se spune este ca sunt prea putini absolventi de scoli de meserii, dar categoria asta nu se obtine descurajand mersul la facultate. Ideal este sa incurajezi absolventii de liceu care nu au de gand sa faca nimic in mod special sa urmeze cursurile unei scoli de meserii.

    • #80

      Serios acum, se descurajeaza mersul la facultate daca nu mai dai transport gratuit? Hai sa fim totusi cu picioarele pe pamant. Ca e un mic disconfort, da. Dar acest lucru este valid pentru orice subventie data si stopata la un moment dat, asta fiind si unul din punctele proaste ale subventiilor: le-ai dat, greu le mai scoti pentru ca oamenii le considera un drept al lor, ceva ce li se cuvine neconditionat si nu un ajutor, un supliment temporar. Nu am avut transport gratuit si nu m-am lasat de facultate, mai mergeam cu nasul, ma lipeam de cate o ruda care avea drum cu masina, nu mergeam saptamanal acasa ci o data pe luna sau o data la 2 luni si nu am murit, asa cum nu au murit nici ceilalti colegi studenti din perioada aia.

    • #81

      Nu am zis ca studentii vor renunta la facultate daca nu mai au transport gratuit pe CFR.
      Am comentat doar la afirmatia ta ca sunt prea multi absolventi de facultate in Romania, care este gresita.

      Daca te uiti pe statistici, o sa vezi ca suntem printre ultimele locuri in Europa la procentul de populatie care a finalizat studiile universitare:
      www.statista.com/statistics/1084737/eu-28-adults-with-tertiary-education-attainment/

  30. #82

    Poate ar fi util sa copieze si Romania modele din alte tari: reduceri in functie de varsta utilzatorilor, cum e in Franta, sub 26 de ani ai niste tarife, peste 65 de ani ai tarife reduse iar; mi se pare daunatoare ideea de a da ceva gratis cuiva, iar transport gratuit nelimitat pentru studenti nu are rost: ori inveti, ori te plimbi cu trenul prin Romania. Sa acorzi gratuitati doar unor categorii, studentii, fata de unii care studiaza la o post-liceala, sau liceu la seral, mi se pare, la fel, discriminatoriu.

  31. #83

    Gratuite si nelimitate ca numar si ca distanta. Eu o vad ca pe o investitie in educatie. Ajunge cat de multi adulti avem care nu cunosc tara asta, cred ca intreaga tara e ce au vazut in orasul lor.
    Sa calatoreasca studentii cat mai mult, asa isi deschid perspectivele. Sa interactioneze cu cat mai multa lume, din cat mai multe orase din tara, nu doar geografie, ci si cultura.

  32. #84

    Parerea mea:
    – gratuit nelimitat? NU. Daca mergem pe gratuit, mergem cu numar limitat de calatorii (de ex 4 / luna, acoperi 2 drumuri dus-intors pina acasa)
    – daca mergem pe subventionat (50% sau 75%), aia poate fi nelimitat
    – conditionat doar pe drumul acasa – facultate, as zice NU. La cati oameni avem cu domiciliul stabil in cu totul alt loc decat cel efectiv si la cat de ahtiati dupa birocratie sunt CFR-istii, o sa ajunga studentul sa vina cu mama de mina la casa de bilete, sa dea declaratie ca il ia in spatiu. La fiecare bilet.
    – pentru cei care fac naveta cu trenul, se pot gasi niste abonamente subventionate

  33. #85

    Nimic din ce vine degeaba nu este apreciat si sfarseste prin a fi abuzat.
    O subventie pe baza de dovada de student (carnet sau baza de date in care te inscrie universitatea daca ai sub o varsta ca la 45 de ani ma fac student si ma dau cu trenul) pe perioada anului universitar ar fi probabil acceptabila din punctul meu de vedere. Ar avea voie o reducere pentru deplasarile de acasa la scoala si inapoi intr-o limita de bun simt (un drum pe luna dus-intors). Studentii sunt deja adulti si la nevoie pot sa puna marfa in rafturi cateva ore pe zi ca sa-si adune bani de drum sau pentru ce-or mai vrea.
    O alta idee ar fi ca universitatile sa contribuie din fondurile lor la burse si sa decida profesorii cui acorda bursele in functie de situatiile pe care le intalnesc: situatii materiale slabe, dar existenta unei dorinte si/sau capacitati de lucru. Finantari ar fi pentru ca o gramada de studii si evaluari ale statului ar putea fi preluate de mediul universitar ca proiecte din care sa-si asigure finantari si burse.

  34. #86

    Eu imi aduc aminte ca plateam tot student fiind… Bine, alte vremuri, plm…

    Nu-mi dau seama cat inseamna efortul bugetar pentru treaba asta – dar daca n-ar fi exorbitant ( si plm – mai mult decat pensiile alea speciale n-are cum sa fie) le-as pastra.

    As impune niste conditii totusi si as incerca sa elimin abuzurile cumva…

  35. #87

    Gratis la toti ca pana acum dar doar 2 calatorii pe luna, adica sa poti merge acasa gratis o data pe luna si cele nefolosite sa nu se poata cumula.

  36. #88

    Gratuit nu este nimic. Ok, nu scoate studentu bani din buzunar, dar cineva plateste biletu ala. Asta ca sa fie clar. Cfr isi ia banii pe bilet.
    Acu io zic sa le dea moca intr-o limita rezonabila si doar pe perioada scolii. Hai si pe perioada vacantei, doar o calatorie dus intors, ca sa nu zica studentu ca e statu bulangiu.
    Dincolo de asta, toata tevatura asta cu studentii si cfr e praf in ochii ca sa distraga atentia de la alte mizerii.

  37. #89

    Pe vremea mea studenții aveau reducere 50%. Eram cu o fată într-un sat uitat de lume și luam un personal către alt sat uitat de lume, aia de la casă nu avea bilete cu reducere pe stoc (sau așa zicea, na). Am impresia că alea cu reducere aveau ceva dungă roșie în plus, erau niște cartoane din care nu am înțeles niciodată nimic, nu știu cum se descurca nașul cu ele. Și ne-a dat un singur bilet la amândoi, 2 x 50% = 1 bilet întreg. A scris pe el cu pixul 2 x 50%. Of course, nașul nu înțelegea asta. Nu, că ați scris voi cu pixul pe el. Tolomac. Până la urmă ne-a lăsat în pace, probabil voia și el 1 leu, dar eram sărac pe vremea aia.

    La subiect. Nu mi se pare nimic în neregulă să existe subvenții pentru tren. Poate nu gratuit nelimitat, dar un număr de 6 sau 12 călătorii gratuite pe an + 50% reducere pentru restul mi se pare ok. Eventual fără loc, fără supliment de viteză.

  38. #90

    Nu ma deranjeaza ca studentii au transport gratuit.

    Ma deranjeaza ca elevilor nu li se deconteaza INTEGRAL naveta.

    Pentru studenti au bani, dar pentru elevi nu.

    Care sistem e mai important pentru societate? Preuniversitar sau universitar?

  39. #91

    pro pe durata anului universitar si strict intre localitatea de domiciliu si cea unde se afla universitatea
    exceptie fac aia care sunt inscrisi cu buletinul la spiru, saguna si alte mizerii romano-americane > astia ar trebui sa plateasca extra pentru biletele de tren!

  40. #92

    moca total 100%, sa se plimbe prin toata tara si sa vada lucruri

    0 reducere pentru pensionari (poate chiar suprapret), aia nu mai au de ce sa calatoreasca

    • #93

      Sau dusi la Canal ! consuma oxigen degeaba, nu e destula poluare ?

    • #94

      departe de ce am zis sau vrut să transmit. și pentru pensionari există tot soiul de alte programe și beneficii.

      dar călătoritul moca (chiar în scopuri frivole, cum li se pare multora de pe aici care mustesc de invidie) e ceva de care beneficiază cel mai frumos tinerii. viața se întâmplă dincolo de muncă și să te faci util societății.

    • #95

      @mihai:
      să te duci la (ma)mă-ta și să îți ceri scuze că tot prost ai rămas după anii de școală.
      ce dorești altora, meriți înzecit să ți se întâmple (familia ta nu e responsabilă pentru gândurile tale fasciste)

  41. #96

    Tichete de vacanta si tot ce tine de gratuitatea gen subventii la caldura etc egal pomeni electorale.
    exact ca asistatii sociali.Nu e vorba de suma propriu-zisă doar de facilitățile care vin cu ea.
    Gen la asistatii sociali asigurare medicala 😉

    • #97

      tichet de vacanta e pomana doar pentru horeca. ala e platit de bugetar prin supraimpozitarea normei de hrana. gteu de priceput, impizitul e 45 la suta pe norma de hrana, mai mare decat la orice joc de noroc. bugetarul da 1600, impozit 10 la suta si 12 rate a 145. 1600 lei pentru un card cu 1450. afacere curata

    • #98

      @Free, dude, ai prezentat gresit situatia. Norma de hrana este un alt beneficiu al bugetarilor fata de cei de la privat.
      Observi ironia situatiei? S-a dat o lege prin care bugetarii primesc un beneficiu (norma de hrana). Tot in cadrul aceleiasi legi s-a stabilit ca acest beneficiu va fi impozitat. Si acum tu sari de fund in sus ca nu primesti bani fara sa fie impozitati, de parca ti s-a luat ceva, nu ti s-a dat.
      Aaa… ca ai fi preferat sa primesti si mai multi bani? Asta este altceva.

  42. #99

    Cred ca ar fi interesant sa deconteze o suma. Gen ai anul asta 500 de lei de transport. Pot fi folosiți atât la tren cât si la autobuz. Daca vrei sa mergi cu personalul pana la titu sau cu rapidu pana la satu mare nu e totuna. Daca dai ajutorului doar pentru Cfr e cam concurență neloiala fata de celelalte mijloace de transport

  43. #101

    Sigur ca este în regula cu mențiunea ca trebuie un nr limitat de călătorii pe luna. Nu am eu o cifra exacta, dar probabil 3,4,5 călătorii gratuite pe luna ar fi suficiente.

  44. #102

    Cum am fost si eu student acum 30 de ani, desi nu am folosit reducere pe atunci (nici nu stiu daca era 50%, sau daca era nelimitata), as fi tentat sa zic “gratuitate totala” e buna pentru studenti, aflati la virsta descoperirilor, a formarii ca viitori adulti.
    La virsta maturitatii mai intelegi chestii si perspectiva se schimba. Nu e buna gratuitatea totala, orice e gratis nu e apreciat si e chiar abuzat. Iar abuzul asta e problema, in ce fel e facut. Spre exemplu, e abuzata destinatia litoral in perioada de vara? E abuzata destinatia Sinaia-Predeal iarna? Chestiile astea necesita o oarecare statistica, sa poti avea o imagine de ansamblu. Ce fac studentii in general, unde se duc cind se duc ei in timpul liber? 2 calatorii pe luna catre localitatea de domiciliu ar fi ok, cu reducere 50-75%, si una in vacanta catre oriunde. Nu ar strica o reducere la transport acolo pentru un tur european, sa determine studentii sa vada si alte tari. Gen un program de schimb cultural, vezi Europa ca student. Parca exista ceva de genul asta, auzisem anii trecuti.

    Eu nu ma duceam nicaieri in timpul anului studentesc, ca nu imi permiteam. Mergeam acasa la o luna, chiar doua. Nu era vorba ca rupeam cartea, procrastinam la greu, dar nu prea exista in anii ’90 turism, nu existau hoteluri si pensiuni private, existau doar cele comuniste, preturile erau ceva de speriat, iar cotofenele alea de receptionere comuniste nu permiteau sa stai 3 in camera de doua persoane, te mai si cautau la buletin. Erau anii aia de haiducie economica, de rulmenti in Turcia, de blugi piramid, chestii de oameni ce descoperisera pepsi-cola. Vara mai mergea un Costinesti, o Vama Veche. In prima vacanta de vara am plecat cu niste prieteni la munte, la cort, destinatia era Cumpana, mai sus de Vidraru. Dupa niste zile pierdute cu organizarea, nu gaseam corturi, am plecat 8 oameni cu doua corturi. In prima noapte a plouat, corturile neimpermeabilizate, ne-am udat. A doua zi eu cu doi prieteni am plecat si i-am lasat pe ceilalti 5 sa-si vada de vacanta in mijlocul naturii. Am ajuns la mare dupa 22 de ore (incluzind mers cu camionul de lemne, autobuz, tren), de la munte la mare. Acolo am stat 3 zile, ca atitia bani aveam, la un hotel in Eforie Sud, pe care am dat efectiv jumatate din bani pe cazare. Dupa experienta asta reusita, dar foarte scurta, anii urmatori am mers la Costinesti, unde se putea sta o saptamina cu banii aia putini.

  45. #103

    Sa călătorească numai cu reducere, de ce trebuie gratuitate ? O sa falimentam de atâtea gratuități.

  46. Sint impotriva subventiilor acordate tot timpul si tuturor. Ar trebui gandit un sistem prin care subventiile sa ajunga la cei care au nevoie in mod real. Desigur, nu vei putea multumi pe toata lumea, dar trebuie sa existe prioritati chiar si intr-un stat social. Chiar si pentru alocatiile scolare as vedea o anumita marja a castigurilor familiei, sub care aceste alocatii sa fie acordate. In mod real, cred ca sint zeci de mii de familii care nu au neaparat nevoie de acei bani. In schimb, trebuie lucrat la ridicarea nivelului de trai, la cresterea veniturilor familiilor printr-o economie sanatoasa, altfel orice fel de subventie e o invitatie la nemunca si un furt al propriei caciuli. Un sistem extins si haotic de subventii si ajutoare sint semnele unei economii dereglate.

  47. #105

    ok, poate gratuit e prea mult, dar ar fi ok sa reduca pentru studenti biletul la 50% sau la 25%. nu e ca si cum CFR se imbogateste din banii aia sau da faliment pentru ca studentii merg gratis, iar daca se scot complet subventiile pentru studenti, o sa mearga mai rar acasa si tot CFR n-o sa vada bani.

    oricum, si asta si discutiile cu ajutoarele sociale sunt non-probleme, adica nu facem scandal cand se fura milioane de euro, dar cand se da un pic ce maruntis la studenti sau la saraci se umfla brusc orezul in noi si devenim “da dreapta”.

  48. #106

    E ok sa fie gratuit. Intre orasul unde stau si orasul unde au faculta. Si asta de maximum 4 ori pe luna, as zice. De cate ori te duci acasa cand esti la facultate?
    In rest, well… Vrei sa te duci in Vama/Mamaia/Eforie/Tuzla, la distractie? Plateste. Vrei pe Valea Prahovei la ski? Plateste…

  49. #107

    Mi-aduc aminte cu drag cand eram student si tineam caietelul de file de reducere la CFR ca pe sfintele moaste. Nu mai stiu cate erau, cred ca 24 (echivalentul unui drum dus-intors pe luna).
    Daaar, atentia, carnetul imi acorda 50% reducere pe personal (regio de astazi), pentru restul, accelerat, rapid aveam 50% reducere doar pentru componenta de distanta. Locul si suplimentul de viteza nu erau reduse.
    Mi se parea un sistem bun, decent.
    100% oricand mi se pare cam mult. Vorba unui comentator mai sus: studentul cumpara 3 bilete ca nu stia cand are chef.
    Mai mult, biletul trebuia insotit de carnetul de reduceri s legitimatie. Nu mergea sa le vinzi.

    Diferentierea intre buget si taxa nu ar trebui sa existe. Gratuitatile pentru studenti (muzee, transport etc.) sunt facute sa ajute un tanar sa treaca de facultate.

    • Din ce stiam si acum se cere legitimatia (sau ar trebui sa fie ceruta) la prezentarea biletului. Problema e ca au inceput sa se vanzoleasca oricand, oriunde fara sa mai existe un factor limitant si lumea abuzeaza.

  50. 50% reducere ptr Personal (Regio parca ii acum), cum fu si pe vremea mea.

    Explicatie: Nu, facultatea nu este un drept, este, dupa cum ii zice si numele, facultativa. Dar eu zic sa sustinem invatamantul cumva, daca nu wc in scoala, macar sa le facilitam drumul pana la facultate si acasa, ca nu il fac de placere, se duc dupa mancare majoritatea. Sau ati uitat ce foame trageati in facultaturi? A, pardon, nu toti aveau bani de mec. Ca o sa aiba facilitatea asta si baiatul ala de bani gata? Crezi tu ca se suie el in tren? Pierde statul bani? Pierde. Pierde asa multi? Acolo e problema? Stiu ca 1 leu e mai mult decat 0 lei dar stiu si ca studentii dau bani la nas (asa era pe vremea mea, a intrat DNA ul peste ei mai nou? intreb sincer)
    50% la personal sa mearga la mare/munte/Medgidia/Scornicesti acum cat au timp, ca dupa incepe viata. E pomana? E. S-ar putea face ceva mai util cu banii? Da. S-ar face ceva mai util cu banii?

    Nu uitati ca de aceste facilitati socialiste se bucura cel mai mult cei care nu isi permit mai mult. De cand a fost implementata chestia asta, ati simtit in mod direct o scadere a nivelului de trai? A venit statul in casa si v-a luat ceva din frigider? Autostrada spre moldova nu a fost facuta din cauza asta? D-aia ard spitalele, ca nu au fost bani ptr ca s-au dat cu trenul niste studenti?

    (Pun pariu ca aia care sunt total anti facilitati ptr studenti sunt genul ala de om care cand se uita peste gard si vad ca vecinul are o capra frumoasa, se duc la biserica si fac acatiste sa ii moara capra vecinului.)

  51. #110

    Oamenii nu prea stiu sa aprecieze chestiile gratuite. Ori isi bat joc de ele ori ajung sa le considere o obligatie pe care societatea o are fata de ei.

    As oferi ajutor celor care au nevoie, mult mai mult decat transport gratuit, dar in baza unui contract prin care se angajeaza sa returneze cumva ce au primit. Sa dea banii inapoi cu dobanda modica, sa creasca 3 copii, sa faca o meserie grea de care societatea are nevoie, etc.

  52. Cum era inainte cu gratuitate 50% si 24 de tichete pt calatorit cu interegio era perfect pentru toata lumea. Mergeai 1-2 ori pe luna acasa si era ok. Mai ramaneau chiar pt 2-3 calatorii cu trenul la munte si la mare depinde cum le chibzuiai.Asa poti sa faci maradone sa iti cumperi bilete la oricate trenuri ai chef in aceeasi zi in caz ca nu esti hotarat :))))

  53. #112

    Sunt contra gratuitati si scutiri de orice fel. Gratuitatile = comunism. N am nicio problema cu gratutitatile pt persoane cu handicap, si ceva pensionari cu pensii sub 1000 lei pe luna sau ceva de genul asta.

  54. #113

    Sa fie gratuit transportul oriunde, oricand, dar sa fie decontat, adica studentul sa plateasca biletele (la pret redus sau intreg) si la final de luna le depune la facultate, iar banii ii sunt virati in cont. Asa ramane si cu gratuitatea si cu responsabilizarea, ca nu isi permite sa plateasca 3 bilete pentru aceeasi zi.

  55. #114

    Ma mir CFR-ul cum de mai respira si nu vorbesc de infrastructura,trenuri vechi cu bai mizerabile…nu e nici un secret pt nimeni ca inca se face blatul la greu…In conditiile astea chiar nu se justifica gratuitatea non-stop,inteleg reduceri.Dar sa ne amintim si contextul in care aceasta gratuitate a fost data si de cine a fost data.

  56. #115

    Salut!

    Cititorii din diaspora ne-ar putea zice cum e pusă problema transportului pentru studenți în țările unde-și duc veacul?

    Uneori am impresia că în bula de pe net gîndim aceleași idei.

    • #116

      scris mai sus, 50% reducere la toate cursele in Finlanda, asta in conditiile in care toti studentii primesc bursa (vreo 4-500 euro pe luna), dar si locurile de la universitati sunt limitate si nu exista fabricile de diplome si de facut bani pentru profesori cum e la noi.

    • #117

      Trenitalia ofera niste reduceri de cca 30% in baza virstei si a grupului (excursii cu scoala sau in familie mai mare) pentru anumite trenuri. Gratuit calatoresc doar copiii pina la 4 ani.
      Nu am auzit sa existe facilitati speciale pentru studenti.

    • #118

      ^ la fel si in UK. 30% reducere in functie de varsta, nimic extra pentru studenti.

  57. #119

    Pro, in anumite conditii. Daca spun ca intre localitatea de origine si orasul de studii, cu siguranta va gasi CFR o formula de birocratizare excesiva a demersului, un dosar ceva cu sina cu tot felul de documente si adeverinte care sa ateste traseul, asa ca ma gandesc ca mai simplu ar fi liber pe toate liniile, in limita a 4 calatorii pe luna la clasa a doua, incepand cu 20 septembrie pana pe 1 iulie.

    Si nu doar pentru studenti, ci pentru toti tinerii sub 24 de ani, student sau muncitor/lucrator in alta parte decat localitatea de domiciliu.

  58. #120

    24 file (medie 1 călătorie / lună dus – întors), indiferent de destinație, tren personal, clasa a 2a. Ai mâncat filele într-o lună? Plătești. Vrei la clasa 1? IC? Plătești.

  59. #121

    Sa fie pomana multa ! Zic , nu dau cu batul !? Sunt la mitinguri ,zilele astea ,fel de fel de cersetori
    , incat nici nu mai stii, cine ar mai fi bou sa munceasca ,daca toti primesc pomana .Unii chiar au propus primarilor sa propuna lege in parlament, pentru exproprierea caselor goale , plafonarea chiriilor si construirea a milioane de locuinte sociale .Dar nu vor case sociale in marginea orasului ,ci in buricul targului ,ca altfel e discriminare ! Puteti citi site ul……Casi sociale acum ….asta sa nu zica cineva ca e doar o gogoasa .

  60. #122

    Sistemul de acum cred ca e cel putin gresit, fara nici o corelare cu situatia financiara sau “academica”.
    Si mai in profunzime ar putea fi intre domiciliul din CI si unitatea de invatamant sau intre unitatea aia si locul de practica daca este cazul.

    In afara invatamantului obligatoriu ar trebui sa fie o facilitate nu un drept.

    Din ce am intalnit prepandemie:
    Bilete luate in ziua x,y,z si vad eu
    Bilete in tot compartimentul sau cele din fata si lateral la vagoanele salon

  61. #123

    N’am o problema in mod special cu gratuitatile oferite studentilor, dar am in schimb cu gratuitatile oferite familiilor angajatilor CFR! Mi se pare total inechitabil si aberant.
    Nu stiu daca mai e in vigoare, dar in cretacic cand am facut eu facultatea, era. Eu ca student plateam 50%, iar ghita care freca duda toata ziua dar taica’su lucra la CFR mergea moca.

    • #124

      Si eu am avut gratuitate pe tren (tata a lucrat la CFR) si nu am frecat duda in facultate, ba chiar am terminat facultate unde prezenta era obligatorie, max 20% absente nemotivate, 0 absente seminar, altfel nu intrai in examen, ne vedem la toamna si toamna exista doar R , nu si RR. In generatia mea din 54 de studenti in anul I au absolvit vreo 40.

    • #125

      Dude, n-are nici o relevanta daca “ai frecat duda sau nu”, e vorba doar de principiu doar. Tu n-ai avut gratuitate pt ca invatai bine, ci pt ca lucra al tau unde lucra. As intelege gratuitate completa pt bursieri, sa zicem, dar asa?!
      De ce sa ai privilegii doar pe baza locului de munca al parintelui?!

  62. #126

    Discuții inutile. Ca la magie îți atrage atenția cu o batistă colorată în timp ce îți fura portofelul.. Nu zic nimic de programa învechită de fabricile de diplome. De calitatea scăzută.. Sau studenții sunt prea ocupați să se plimbe cu trenul.
    Cât am fost student mă ajuta puțin reducerea la tren. Ce m-ar fi ajutat și mai mult ar fi fost o facultate unde să învăț meserie nu povești depășite.

    • #127

      total de acord, e doar un non-subiect pe care se inflameaza unii, cand problemele adevarate sunt mult mai grave

  63. #128

    Expectation:
    – Gratuitate totală pentru cei cu burse sociale și cu burse de studiu și de merit (să fie recompensată munca depusă și o motivație suplimentară de a învăța, fie ea și extrinsecă)
    – Un număr limitat de călătorii gratuite, dar strict între localitatea natală (sau gara unui oraș apropiat) și centrul universitar în care își desfășoară activitatea (Dacă și-o desfășoară…dacă stă în locuința natală și cursurile sunt ținute online, nu prea mai are sens)
    – Reducere 50% pentru un număr limitat de călătorii. Pe vremea mea (insert “eheheee, muică” moment), aveam un carnet de cupoane de călătorie, pare-mi-se că 24 de cupoane per an universitar, cu 50% discount.

    Reality – scenariul 1: O să le taie complet macaroana, că deh, au trecut alegerile. Și o să le mai bage iar pomana electorală peste 3-4 ani sau când sunt următoarele alegeri.

    Reality – scenariul 2: O să ajungă la o soluție de compromis (pe care probabil o voiau de la început, dar au fost drama queens ca să fie acceptată mai ușor soluția finală) și o să acorde 50% reducere.

  64. “pa” suedia nu exista concepte de “Gratis”. nici pentru pensionari nici pentru studenti. Exista insa niste burse pentru toti studentii si reduceri.
    Bine, aici pretul la biletele de tren este dinamic (cand am mers io in romania nu exista faza asta, nu stiu acum), deci conteaza foarte mult: cand iei biletul, ce intervar orar, ce tip de tren.
    La asta exista o reducere.

    conceptul de gratis este futut. Nu este ok si aduce multiple “avantaje” tip pensionarii prin ratb (stiti, umplem autobuzu sa mergem la piata)

    • si ca idee prin usr nu exista o anumita opinie pe treaba asta. exista si cei cu “Dar e dreptul lor la mocangeala” si astia cu “ce?”

    • #131

      “conceptul de gratis este futut.”

      E o problema majora in Romania, e aproape un concept fiscal, sa dai de pomana din bani publici.

      De fapt, e unul din motivele principale pentru care incasarile la buget sunt foarte reduse – exista zeci de categorii de contribuabili care sunt scutiti de la plata taxelor sau care beneficiaza de tot felul de subterfugii.

      Pensionarii nu platesc multe chestii dar beneficiaza de tot felul de subventii.

      Elevii, studentii, la fel.

      Cei care sunt creatori de continut, scutiti.

      PFA-urile cu optiunea de norma estimata pe venit, unde intra freelancerii cu venituri obscene care platesc cioaca la stat.

      Bonusurile si sporurile bugetarilor care nu se impoziteaza.

      Voucherele de vacanta.

      Impozitul pe CA de 1-2-3%, cand nimeni nu platesti impozit pe profit, pentru ca statul e slab.

      Si cate or mai fi.

      Si dreapta si stanga sunt vinovate in mod egal, dreapta protejeaza companiile, evaziunea e la cer, iar stanga e experta in pomeni.

      Nu ai cum scoate calitate si nivel de trai decent din combinatiile astea, trebuiesc eliminate, legislatia trebuie omogenizata si un pact politic pe minim 10 ani trebuie incheiat pentru a asigura predictibilitatea fiscala.

    • #132

      Ah, si tocmai mi-am amintit ca prietenii de la USR vor introduce si scutirea de impozit pe venit pentru cei cu salariu minim pe economie.

      Cateva miliarde paguba si de acolo.

    • #133

      de ce totusi toata gandirea asta de dreapta se duce deseori spre “hai sa ii futem pe saraci ca aia oricum n-au cum sa se apare” in loc sa le dea niste scutiri la saraci ca oricum n-au bani si poate ii ajuta sa nu mai fie saraci, in timp ce pentru corporatii si aia bogati se reduc impozitele ca aia nu isi permit sa piarda bani si au si metode de influentat legislativul. (ciiti comentariul asta cu “Internationala” pe fundal, dar asta nu inseamna ca n-am dreptate_

  65. #134

    sunt de acord, daca economiile rezultate, plus inca de 10 ori pe atat, s-ar aloca pentru rezolvarea problemelor cu naveta elevilor in mediul rural, pentru aia e vitala ca sa frecventeze cursurile.

    • #135

      @daddy, logica ta este asa:
      – avem deficit bugetar
      – renuntam la chetuieli in valoare de X lei ca sa reducem acest deficit
      – cheltuim cei X lei plus inca de 10 ori pe atat in alt domeniu

      Cum ajuta asta la reducerea deficitului?

      Ps: nu spun ca nu trebuie investit mai mult in transportul scolarilor in mediul rural. Doar ca asta este cu totul alta discutie si nu are legatura cu gratuitatea studentilor pe CFR.

    • #136

      nu este vorba de logica cuiva, ci logica pur si simplu!
      logica este asa:
      statul sa renunte la cheltuieli mai putin justificate, care reprezinta de fapt diverse forme de mita electorala si sa se apuce sa cheltuie pentru a rezolva problemele reale si stringente.
      unui stat care abdica de la rezolvarea problemelor reale, eu unul nu ii vad rostul, situatie in care harjonelile astea cu dam/taiem sunt in esenta inutile.
      am fost suficient de clar?

    • #137

      Este cu totul o alta discutie aici. Desigur, ca sunt multe domenii de unde s-ar putea taia cheltuielile si investi in lucrurile cu adevarat importante. Dar mereu categoria sociala afectata va fi nemultumita.

  66. #138

    Sa fie gratuite un număr de 4-6 călătorii pe lună sau doar locația de domiciliu-locatia facultății și către alte locații la 50% din preț. Nu mi se pare normal sa te poți plimba aiurea cu trenul, ducând la blocarea trenurilor pentru cei care vor sa călătorească cu bani

  67. #139

    da, casa-localitate unde studiaza. in rest reduceri, cel mult.

  68. #141

    Habar n-aveam că aveau gratuit nelimitat. Când eram la facultate, aveam un carnețel cu vreo 13-14 file de reducere 50% (nu mai știu dacă era semestrial sau pe tot anul). Mie nu îmi folosea pentru că în Pantelimon ajungeam cu ratb, dar ceilalți colegi care stăteau prin Suceava, Constanța etc cam rămâneau fără ele destul de repede.
    Acum, cred că ambele reprezentau extreme. Parcă nici gratuit nelimitat nu e ok.

    • #142

      Asa si eu, ma bucur ca a mai evoluat omenirea, inclusiv alocatiile (pe vremea mea abia strangeam vreun bulion pe an – asta daca nu mi-o scoteam intre timp).

  69. #143

    Gratuitatile nelimitate aruncate aiurea duc la abuzuri. Ar trebuii corelate cu rezultatele ca nu prea vreau sa finantez o lepra care se duce la facultate ca sa futa. Valabil si pentru transportul in comun, ai pensia peste 1500 de lei, abonament

  70. #144

    Gratuit celor din familii nevoiase, redus la 50% celorlalti. Leprelor repetente nicio gratuitate.

  71. #145

    Pentru studentii saraci, gratuitatea asta poate face diferenta dintre “ma las de scoala, ca nu pot sa platesc naveta” si “ce bine ca macar lucrul asta nu-l platesc/ e foarte ieftin pentru ca sunt student”.

    Pe de alta parte (si aici sper ca spun doar prostii ipotetice), se pot trezi niste smecherasi sa-si traga carnete de student si sa calatoreasca moka forevar. Sau cat i-o ajuta fizicu’. Extrapolez cateva cazuri de prin liceu, unde baietii buni cereau buletinul alora mai mici, ca sa-si faca nustiuce cartela de student la connex sau ce era pe vremea aia.

  72. #146

    Eu nu am o problema cu studentii… am o problema cu bugetarii si tichetele de vacanta.

  73. #147

    E o tampenie sa oferi GRATUITATE studentilor si PENSIONARILOR.
    Tarif redus cu 50% si calatorii in limita bunului simt (18-24 pe an cred ca sunt de ajuns)

  74. #148

    Intai am vrut sa scriu sa se limiteze, sa-i futem, sa etc. Acum dupa a 4-a bere ma gandesc ca si asa au o viata de studentie de cacat cand s-au inchis birturi, cluburi, chermeze, joburi sezoniere, etc. Lasa-i drecu sa umble, asta sa fie ultima gaura in buget.

    • #149

      Pai sa-i lase sa umble, dar problema din spate e ca ei nu umbla :)) adica se decid 4 insi ca weekendul viitor merg la munte, isi fac rezervarile de bilete pentru vineri. Joi seara au chef in camin, se fac prastie, nu mai ajung vineri la gara, sambata e deja tarziu sa mai plece si uite asa, 4 locuri au ramas blocate si nu au putut fi vandute. Ori sa fie gratuit full, doar pe acasa -> facultate > acasa, ori sa fie reduse 50% intr-o limita rezonabila de calatorii pe an.

    • #150

      Si da, stiu ce zici cu “ultima gaura la buget”, dar hai sa-i responsabilizam pe tineri de mici, poate asa o sa avem adulti responsabili si se curata, usor usor si clasa politica.

  75. #151

    Eu nu prea am profitat asa mult la vremea respectiva dar as fi de acord ca gratuitatea sa ramana cu limitarile de a merge doar de la locul de domiciliu spre orasul unde are studentul facultatea…poate e asa acum, habar n-am.
    Si eventual o limita de 8 calatorii pe luna? sa zicem ca mergi in fiecare weekend acasa si te si intorci la studii?
    Desi cred ca ar putea lingaii astia sa reduca niste cheltuieli din alta parte, de exemplu de la miile alea de angajati la stat? In plus fata de pesedei?
    Nu stiu, mi-e prea scarba sa mai vorbesc de politica romaneasca.

  76. #152

    În nici un caz gratuit necondiționat ca acum. Să plătească în avans şi să-i deconteze luna viitoare, să nu mai încurce lumea că şi-a rezervat loc dar s-a sucit. Preferabil doar pe ruta “domiciliu declarat” – facultate şi retur. Odată pe săptămână e suficient.

  77. #153

    Nimic ce-i gratis de tipul asta nu-i ok. Burse de bun simt, burse de studiu, de cercetare… maxi 10 calatorii pe an si aia e. Restul gargara si tara de milogi…

    PS: Am vazut azi pe facebook cum striga lumea ca nu da Sectorul 1 bursele la timp, burse pentru note de 8… adica sa fim seriosi, doar pentru ca in Bucuresti sunt bani, nu inseamna ca trebuie sa ne batem joc de tot ce inseamna bun simt.

    • #154

      Păi dacă au intrat la facultate cu nota 5, acum un opt merita bursă…

  78. #155

    Sistemul cu decontare, nu gratuitate full, mi se pare cel mai bun, pentru ca asa responsabilizezi omul. Cand eram student aveam…24 de calatorii, pe 12 luni, reduse la jumatate ( daca nu ma inseala memoria ) si atunci cand rezervari/cumparai biletul, iti rupea/stampila foaia din carnetul ala de calatorii. Dar mereu plateai si tu ceva, acel 50% chiar conta pentru un student si chiar te gandeai bine unde te duci, la ce ora te duci, DACA POTI AJUNGE SA NU PIERZI TRENUL. Acum, fiind full gratuit si nelimitat, lumea isi face rezervari en gross pentru ca oricum nu pierde banii si, sincer, cred ca si noi am fi facut la fel cand eram studenti, daca am fi avut aceasta optiune.

    Studentul este un copil mai mare, plecat de acasa, dornic de a-si explora libertatile si cu bani cat mai putini ( multi mergeau si inca merg cu nasul ) deci e de inteles, cumva, de ce folosesc inspre limite sistemul in favoarea lor ( e ca discutia aia cu: minute nelimitate si lumea incepuse sa foloseasca asta pentru a strange tot felul de puncte bonus si am aflat, ulterior, ca nelimitat inseamna in limite rezonabile ).

  79. #156

    Gratuit NU, subventionat DA.
    Vedem abuzurile cand e gratuit, cu rezervari si trenul care circula gol ca nu mai au chef.
    Subventie 50-90%, studentul isi rezerva/cumpara bilet pe banii lui, apoi are 60 de zile sa trimita poza dupa bilet si dovada platii pe ceva site care dupa ce valideaza datele ii trimite banii in 7 zile in cont.