Sau, în fine, cum s-or numi, că nu mă pricep. Singurele biciclete deținute vreodată au fost biciclete normale, de oraș și, cel mai probabil, după ce mi-au furat, din garaj, ultima bicicletă, alta nici nu o să mai am vreodată.
Dar sunt curios de chestia asta, pentru că nu am mers niciodată pe o bicicletă de genul. Așa numitele semicursiere sau cum se cheamă, alea cu roți subțiri.
Să mă explic. Pe stradă la mine e o ușoară pantă. Nu mare, dar suficientă să o observi. Practic, dacă pedalezi, mergi la deal. Și mergeam eu, într-o zi, la deal, cu mașina, ceva gen 30kmph și, pe lângă mine, trece o bicicletă de asta, pedalată de un moșulică. Omul pedala așa, în dorul lelii și, în momentul în care mă depășea, efectiv își odihnea picioarele, nu mișca deloc din pedale. Ori eu, cel mai repede, cu bicicleta mea de Decathlon, am mers cu vreo 25kmph și pedalam de zici că mă urmărea Ana Ciceală, să îmi explice Critica rațiunii pure. Iar ăla mă depășea, mergând la deal și fără să facă vreun efort.
De aia zic, sunt așa diferite bicicletele astea?
Poza e doar cu titlu informativ, nu avea ghidon de ăla, ci normal.


NOU
Sunt ele diferite, dar tot picioarele fac diferenta.
NOU
absolut. ideea e ca eu pedalam la maxim, mai repede nu aveam cum sa merg si gps imi arata vreo 23 kmph. ala dadea din pedale agale si avea pestr 30. la deal.
NOU
Păi depinde cu ce forță împingeai la pedale. Că dacă erai pe pinion de “puturos” dai repede și cu forță mică. Acum biclele au multe viteze (bine, asta o știi deja) și poți jongla cu ele, nu ca înainte cînd aveai doar o foaie de angrenaj cu 37 de dinți iar un pinion de 18 sau 22 făcea diferența între forță și fugă. “Moșul” era probabil mai uscat și cu mai mult antrenament…. 😉
NOU
Asa zisele cursiere sau semicursiere au numele-n engleza ceva mai potrivit. Le zice road bikes. Tipurile de biciclete sunt destul de variante: de oras (city bike), de teren (mountain bikes, ceea ce nu inseamna ca is musai de munte) etc. In functie de asta difera nu doar numarul de viteze, ci si raportul dintre foi si pinioane.
La un MTB conteaza cuplul, la o cursiera conteaza sa poti merge repede. La una de oras conteaza sa te poti misca rezonabil si cam atat.
Cand ai cuplu mare renunti la viteza maxima, iar asta e valabil indiferent pe ce combinatie de viteze esti de la un tip de bicicleta la altul: atunci cand esti pe foaia mare (42-44 dinti e o foaie mare MARE pt un MTB, iar pentru astea noi de competitie nici nu prea se mai pune atat de mare) si pinionul mic (11 sau 10 dinti) ai un raport muuuult mai mic decat atunci cand esti la o cursiera (sa zicem 54 dinti foaia mare si pinionul tot cam pe la 11). Numarul de dinti se traduce in general in diametru si in final asta conteaza.
Insa la o cursiera ce vezi tu ca trage-n doru lelii necesita de fapt foarte multa forta din picioare. La un MTB pe foaia mica pinionul mare aproape ca dai in gol, ai cuplu urias, poti urca un 10-15% panta pe teren accidentat daca te tin picioarele, dar dai foarte rapid din pedale si viteza maxima e cam mica, caci foaia mica e mai mica decat pinionul mare (deci raport subunitar) (la cursiera chiar si foaia mica e mai mare decat pinionul mare sau foarte apropiata, caci nu ai necesitati in domeniul ei de aplicatie pt asa ceva).
Marimea rotilor e acum similara ca se fac si MTB-uri cu roti mari (28er, 29er) (inainte standardul de facto era 26 inch si atunci evident ca te trada inca o data la viteza), dar la o bicla de sosea sunt mult mai subtiri si mai usoare si ruleaza la presiune ridicata, deci sunt foarte rapide si atarna la rotatie mai usor (si la rinichi mai greu). Desigur, si cauciucurile difera: pe sosea nu ai nevoie de crampoane, chiar te trag in jos, cat mai netede cu atat mai bine.
O oarecare variatiune la astea de sosea sunt asa-zisele gravel, care au cadre mai solide, au configuratia de viteze cu un numar de dinti doar un pic sub cele de sosea si eventual mai multe pinioane. Sincer cred ca le-au scos ca sa mai faca un ban, dar pentru mine a devenit de la a doua bicicleta aia principala fiindca in ultima vreme mai mult forestiere am facut si pentru forestiere combinate cu sosea e top.
NOU
Ai stricat totul cu explicațiile tale tehnice…
NOU
Super explicații referitoare la unul din “obiectele muncii”, adică bicla!
Cealaltă componenta super importantă e cine e pe bicla.
La sosea, când vorbim de urcări, singurul lucru care contează e raportul watts/kg.
Asta înseamnă că un super ciclist de velodrom o să se târâie pe o urcare, cu toate că (sau mai ales pentru că) e un pachet de mușchi.
Ca sa facem o paralelă, e că și când te-ai mira că Usain Bolt nu a câștigat curse de fond. Explicația e simpla, doar daca ne uitam cum arată Bolt vs. Kipchoge. Vreo 30 de kile diferența.
Mușchii aia care generează un wattaj absolut impresionant indoor, pe velodrom, devin o povară când trebuie să-i cari la deal, și/sau când îi pui la lucru pe o perioada mare.
N-o să vezi vreun sportiv de anduranță sa se dopeze cu anabolice. O să vezi probabil clen/t3/cardarina la amatori.
Sala in general e in detrimentul sporturilor de anduranță, acolo ai nevoie de anduranță pe o masa musculara cat mai redusă. De grăsime nu poate fi vorba, pros au un nivel de body fat periculos de jos pentru sănătate.
All in all, daca mosu era uscat și antrenat, succes să-l prinzi.
O sa dau un exemplu simplu, din viața reală: eu am 48kg și ftp 190 w. Soțul are 72kg și ftp 230w. În apărarea lui, omul e normal la cap, merge și la fotbal, și la sala, nu e obiectivul lui sa meargă mai tare cu bicla. Adică nu se antrenează specific.
Pe plat el merge ceva mai bine, asta daca nu bate vântul, că e mai mare și nu îl “taie” așa bine. Pe deal, îl aștept de la câteva secunde/zeci de secunde, până la zeci de minute daca vb de Transfăgărășan, Grossglockner whatevar.
NOU
48 de kile? gizas…
NOU
In principiu nu e nicio diferenta intre alea “normale”, cum le zice toata lumea, mountain-bike-uri, si cursiere sau semicursiere, cand vine vorba de principiul pedalarii.
Sunt alte diferente, dar nu sunt relevante in contextul intrebarii (frane diferite, cadru diferit, grosimea anvelopelor diferita, ghidonul diferit, etc).
Insa toate au mai multe viteze, si, ca la masini, se folosesc pentru diverse scenarii.
In mare, numarul de viteze cel mai intalnit este 21 (sau 24). Dar este impropriu spus ca sunt 21 de viteze, in realitate sunt 3 foi, cu 7 pinioane. Sau 8 pinioane, tot cu 3 foi.
Foile sunt pe roata din fata, montate pe pedalier, iar pinioanele sunt rotile dintate de pe roata din spate.
Vitezele mici le folosesti pentru urcat – pedalare usoara, iar vitezele mari pentru efort – rezistenta mare.
Ai niste simboluri pe maneta ghidonului din stanga – L, H, M (cele trei mentionate anterior) – Low, High, Medium, si alte simboluri pe maneta din dreapta (cele 7 sau 8 viteze).
Stanga controleaza foile (roata din fata), dreapta “vitezele”/pinioanele (roata din spate).
Si atunci ai doua scenarii mai folosite:
Cand esti pe teren plat sau in coborare, vrei lantul sa fie cuplat pe cel mai mare pinion din fata si pe cel mai mic din spate, respectiv invers pentru urcare.
NOU
Zici ca esti chatgpt cand are o zi plina de halucinatii, vorbesti mult si prost, zici ca esti fan usr.
Cica ” nu sunt relevante in contextul intrebarii “, ba fix in contextul intrebarii sunt relevante diferentele alea. Ai mers vreodata pe o “cursiera”?
On topic. Cursierele (alea adevarate) sunt muuuult mai usoare, mai ales decat chinezariile de la dechathlon, se merge inclusiv pana la a scoate chestii de pe ele (inclusiv frane) ca sa castigi la greutate. Curiserele au anvelope mult mai subtiri si cu alt profil (cum nota si useristul de mai sus) si deci frecarea cu asfaltul este si aia mult redusa. Asa ca pentru a raspunde “in contextul intrebarii”, da, sa mergi pe una de aia presupune lejer 20-30% mai putin efort decat pe moutainbike de la decathlon. Daca mai ai si pantofi d-aia de cilcism care se prind in pedala practic invarti foaia si nu doar prin apasarea de picior ci si prin ridicarea celuilalt picior.
Downsideul – orice denivelare sau orice pelicula de apa pe asfalt o sa te trimita direct in cap, daca nu ai mai mers.
NOU
Boris, ba prostolea, mosul nu pedala usor pentru ca era pe semicursiera, ci pentru ca o avea setata pe viteza mica.
Adica faptul ca era cursiera, semicursiera sau fucking BMX e complet irelevant, intrebarea era “care e motivul pentru care mosul pedala usor la deal ?”
NOU
QED
NOU
Am avut la un moment dat o problema la fizica: un calorimetru de cupru facea si dregea. Simplu de rezolvat dar tot nu-i dadeam de cap. Care dracului era caldura specifica a calorimetrului. Sa ma pisti cu ceara si n-am vazut acel “de cupru”.
Ma rog, @Dragos, ce vreau sa spun e ca nici sa te piste cu ceara n-ai vazut viteza aia de 30km/h cu care mergea faraonul cand a fost depasit de bicicleta. Pentru cine nu a mers pe bicicleta, 30 km/h e o viteza mare, pentru o cursiere medie-ish spre mare; pentru un MTB esti spre limita superioara sustenabila DACA ai transmisie potrivita.
NOU
Boris, daca zici ca nu conteaza greutatea, hai ca iti dau downhilul meu, care are undeva la vreo 18kg cu roti late, 26 inch si 2.4 balon cu crampoane de namol.
Foaia este de 34 dinti si pinioane de downhill(sunt super mici ca si marime, e facuta sa mearga tare la vale) si eu merg pe o cursiera de maxim 8 kg cu cauciucurile alea inguste ai presiune mare.
Si vedem care pedaleaza mai usor si care prinde viteza mai mare.
In primul rane conteaza greutatea si abia apoi rapoartele de transmisie, plus cauciucuri si presiunea lor. Eu merg pe 1.4 bari, pentru ca imi trebuie aderenga mare, ma gandesc ca la cursiere e presiune mult mai mare. Nu m-au interesat cursierele, am mers doar de curios
NOU
K.Julien, eu am zis fix invers, ca greutatea conteaza f. mult.
NOU
Scuze Boris, am incurcat, mesajul era pt Dragos
NOU
Stii, si bicicletele au viteze care se schimba 😛
NOU
cauta lacrima:))))))
NOU
Sigur nu avea și vreun motoraș pe ea? Mai vad și eu din ăștia cu electrice care abia pedalează, dar bicicleta de mișcă destul de repede.
Din experiența personală bicicletele de MTB au cauciucuri mult mai late, cu profil mare, ceea ce înseamnă rezistență mai mare la înaintare, dar nu cât să justifice o diferență foarte mare de viteza în comparație cu forța cu care împingi în pedale.
NOU
Uite şefu’ model adecvat, chiar si numele e predestinat: www.emag.ro/bicicleta-fat-bike-mtb-hercules-jsx2619-brand-velors-roata-26-inch-frana-disc-fata-spate-echipare-shimano-21-viteze-negru-gri-jsx224v2619d9g/pd/DZKYLRYBM/
NOU
Hai să nu exagerăm cu numele predestinat, o fi frecventând el sala, da’ nici chiar Hercules…
NOU
Chiar, cât mai dă supraponde…nea Sandu pentru un comentariu elogios?
NOU
Intre diverse clase de biciclete, presupunand ca rotile au acelasi diametru, diferenta majora e numarul dintilor de pe fiecare pinion; o “cursiera” are 44-48 pe foaia mica si 50-54 pe cea mare, in timp ce pinioanele pe spate au intre 10 si 35 (cu aproximatie). Pe plat, asta iti da posiblitatea sa mergi mai repede.
Grosimea rotilor si masa bicicletei conteaza cel mai mult la deal; frecarea mai mica la roti inguste si faptul ca bicicleta are 4-5 kile mai putin poa’ sa faca o diferenta in picioare.
Pe o cursiera esti mai aerodinamic, te forteaza pozitia. Asta conteaza de la vreo 30 km/h in sus sau cu vant potrivnic, cand mergi pe plat. In schimb, cu regrete, la deal doar picioarele si masa totala fac diferenta.
NOU
1. O cursiera are 7-8og, un mtb are 12-14kg. Una city are spre 20kg.
2. O cursiera are cauciucuri de 23mm sau 25mm. La mtb/city sunt mult mai late si cramponate. Deci forta de frecare mai mica.
3. Cum s-a spus, c9nteaza si rapoartele.
4. La cursiera ai 3 poziții de pedalat. Niciuna comoda după o vârstă sau… greutate.
5. O cursiera îți va transmite șocurile in toată coloana. La.mtb/city se mai absoarbe câte ceva (balon mai mare, sa mai confortabila, amortizoare). Mie mi s-a părut ca atunci când am schimbat cadrul din Al cu unul din carbon , a fost mai ok la șocuri.
Depinde ce vrei…
NOU
O cursiera in oras e un chin… Si totusi vad multi care le folosesc. Nu inteleg de ce ai face asta.
Bine, la fel nu ii inteleg nici pe aia care au ghidon de 1m de trail si se chinuie cu el in trafic. Cat iti ia sa montezi unul scurt si sa-l schimbi cu ala lat cand mergi la munte?
La bicicletele city nu suport ghidonul ala curbat… in schimb cadrul still “dama” e dumnezeu pe pamant.
NOU
@ Zarax: nu trebuie sa schimbi ghidonul la mtb. Se taie pur și simplu, după ce se muta manetele in pozitia potrivită.
E o operațiune simpla, se poate face acasă cu un multi-tool și o pânză de bomfaier, dar dacă nu te pricepi, o face orice service de bicle rapid.
De ce vezi o grămadă de MTB cu “rideri” stand ca Gizas pe cruce? Pen că așa se vând biclele, cu ghidon lat, sa ai de un sa tai, iar ei nu știu.
NOU
Cred ca nici Pogakar nu urca cu 30 km/h (avg), deci clar Arhi avea 25 si moshu 30 – doar daca aveau ceva inertie anterioara.
Uitati-va atent la fizicul unui ciclist profesionist comparat cu pozele de la sala 🙂 … Este sportul unde diferenta o face “marginal gains”.
UCI reglementeaza chestiile tehnice la curse velo. Sunt varii rapoarte/combinatii si marimi in fc de utilizare (TT, velodrom). Greutatea minima e 6.8 kg parca, si rutierii fac 200km cu medie de 40 km/h (se urca cu 20-30 si se coboara cu 60-80) cu diferente de nivel de 1-2 sau chiar 3 km.
NOU
evident ca sunt niste aproximari
NOU
Sigur că sunt aproximări. Păi având in vedere puzderia de Daily reminduri, cred că de fapt era vorba de 30 mph.
NOU
bad, bad old fucks
NOU
Azi e ziua complimentelor. 30mph e viteză de ciclist profesionist. Plus, se observă că se axează mai mult pe forță decât pe cardio.
(Nici nu-mi trece prin cap să interpretez “m” ca metri, ar fi deja răutate)
NOU
@Peredhill: nu mi-aş permite. mă ştii, doar.
NOU
Raspunsul pe scurt, da, conteaza mult bicicleta. Eu am una de 2000 de lei dar am vazut cum e una de 4-5000 euro, e putin diferita 🙂
Poti sa extinzi asta si pt rachete de tenis de ex, ca si acolo “ma bag”. Una de 150 lei e “diferita” fata de una de 150 euro. Poate nu iti dai seama in primele 30 secunde daca nu joci, dar daca stii cat de cat sa joci, face diferenta.
NOU
Urasc bicicletele. Toate astea bicicleta trotibete triciclete sunt ceva absolut gay si femeiesc, barbatii adevarati merg cu calul, calaresc sau cu masina. sau pe jos. nu pe asemenea mizerii de circ, astea sunt de circ, la circ vezi clovnul pe bicicleta sau din aia cu o roata, n o sa vezi clovnul calare pe cal!
NOU
Ei, uite că am văzut și clovn pe cal. Și avea și nădragi roșii, doar că nu erau bufanți…
NOU
Eu vreau sa stiu cum triseaza la Turul Frantei cu baterie in cadru.. ca nu se mai poate tuna biciclistul de cand cu Armstrong ala..
NOU
ciclismul e unul din sporturile care nu ma pasionează grav. nu pot sa schimb canalul pe cat de repede imi doresc cand vad chilotareala aia.
NOU
Oh, și încă cum se tunează ciclistul…
Bateria in cadru e cea mai proasta soluție tehnică. Detectabila, și adaugă greutate.
In schimb, grefele musculare, inhalare de monoxid, doping genetic și designer appetite suppressors sunt pe val 🙂 transfuziile alea de la Lance sorry, sunt o joaca de copii.
De la Lance a rămas însă o componentă importanta: de la cine sunt banii. Lance săracu’ și-a imaginat că poa sa vina el într-un sport tradițional european să-l comande. You summer child. Nu te-ai născut în locul potrivit.
Aia nu înseamnă că nu se poate, dar doar daca echipa ta are licența potrivită și arunca banii unde trebuie.
Am avut câțiva ani de sponsorizare a autorităților din partea Jumbo-Visma, acum avem UAE.
Timpii pe care îi scotea Armstrong pe catarari sunt in ziua de azi comparabili cu cei ai unui semi-pro. Bine, semi-pro din ziua de azi e dopat pana-n dinți.
Citeam acum câteva luni despre o cursă de amatori, unde după ce s-a anunțat control anti doping s-au prezentat câteva zeci de participanți la start, din câteva mii inscrisi.
NOU
Aprob pozitiv la tot ce s-a zis mai sus, bicicleta tip “road-bike” e in general mai usoara, are cauciucuri mai inguste cu rezistenta mai mica, alte viteze, toate alea, dar nu uitati ca intre o bicicleta de oras de 20kg si una super usoara si foarte scumpa de 7 kg diferenta e de 13kg. Intre un biciclist costeliv si o persoana bine, a carei bunastare si succes in viata se observa cu ochiul liber si mai ales cu cantarul, diferenta poate fi si de 50kg. De multe ori aia face diferenta.
In plus trebuie sa intelegi tactica: totu-i practica. Pedalatul regulat se simte, in sensul ca nu mai gafai dupa primul deal si al doilea km (o adevarata binecuvantare pentru tensiunea arteriala), folosesti mai bine vitezele alea multe sau putine cate or fi, te inveti sa pedalezi constant, s.a.m.d.
Nu in ultimul rand: o bicicleta electrica gravel de 400Wh(cu acumulatorul mic) arata asa:
www.fahrrad.de/products/orbea-denna-h30-blue-2026
De departe, din mers, se poate usor confunda usor cu o bicicleta normala. Nu stiu cat de obisnuite sunt pe strazile romanesti si cat rezista pana sa le fure careva, doar zic.
NOU
Totu e in foi si pinioane. Acu multi ani, grasu ala prost care a fost la incorporare si n au avut aia sa i dea haine, avea un tovaras damblagiu cu bicicletele. Si tatsu lu ala avea un fel de atelier avea si un strung si alte scule si asta isi tot modifica o bicicleta. Era damblagiu efectiv. Si tin minte ca facuse el pinion si foi la strungu lu tatsu le adaptase plm. Si avea un pinion mic, ba era cat o moneda sa.moara masa si o foaie cat capu de elefant. Si un lant subtire nu era ca astea normale. Nu mai stiu exact ce si cum da mergea bicla aia parca singura. Cu pinionu ala mic si foaia aia mare urca la deal de ziceai ca are motor. Si bicla era o ragalie, bicla de anii 96-97, nu era vreo scula. De la ala am invatat si io cu foi cu pinioane. Ca io pa vremea aia aveam un pegas comoda care stie, fara viteze fara nimic. Portocaliu. Primit cadou pe vremea lu ceașcă.
NOU
Io m-am prostit cu varsta, dar parca foaie mare si pinion mic inseamna viteza mare si cuplu ciuciu, nu merge la deal. Pentru urcat iti trebe foaia mica si pinion mare.
NOU
Am avut pana de curand o cursiera Peugeot ceva fabricatie 90, ajungeam la 60 la ora usor, depaseam toate masinile prin oras, in plus era si foarte usoara-6,5 kg.
NOU
După cum suna, era un fixie 🙂
NOU
Cursiera: 8kg, 8bari in cauciucuri
MTB: 14 kg, 1,5 bari in cauciucuri
NOU
@basil: Sa nu exageram. Si toate cele intre una si cealalata??? Eu am un MTB de vreo 12 kile, aluminiu, cauciucuri de “sa mearga okish peste tot si sa nu fac pana” (Schwalbe Marathon Mondial), iar in cauciucuri bag vreo 3.5 de obicei. Le mai umflu, mai pierd presiune pina pe la 2.5, le mai bag citeva pompe, etc. Si de mers merg uns, la asfalt pot mentine un 30 kmh destul de ok pe distante mai lungi (de exemplu un 43 km de la mine pina intr-un sat oarecare pe malul Prutului, doar cam 100 m elevatie pozitiva, scos 29.7 kmh media, cam o ora jumate fara alte opriri decit eventualele intersectii unde aveam de acordat prioritate altora).
NOU
Sigur nu era bicicletă electrică?