Azi dupa masa, ma intorceam de la film (am vazut Tomorrowland, o sa ii cititi cronica mai incolo,pe Digi), afara erau 36 de grade la umbra, asfaltul fierbea, cauciucurile mele de iarna Nokian scartaiau in curbe pe asfaltul ciorba, in timp ce eu priveam, prin parbrizul copt de caldura, un taximetrist de la Speed.
Taximetristul era transpirat, desi geamul din stanga sa era deschis la maxim, ca si cel din dreapta. Nici macar curentul de aer nu reusea sa ii usuce stropii de transpiratie de pe fruntea impovarata de ganduri. In boxe urla la maxim Puya sau BUG, ceva cu baieti, bani, fetite si bulangii (n-o zic eu, o zic aia de la BUG, da?).
Clientul de pe scaunul din dreapta scosese o mana afara, in incercarea de a introduce, prin frecare, un oarecare jet de aer mai rece in interior. Din nefericire, probabil ca aerul rece era impins in exterior de wattajul boxelor din masina, prin urmare si clientul era transpirat ca o balena ucigasa in timpul unui act sexual ratat.
I-am urmarit pe cei doi cale de vreo doua semafoare. Nimic nu s-a clintit. Mana stanga pe geam, nu stiu cum schimba vitezele, ca era un logan, aceeasi muzica racnea in boxe. Acelasi client toropit si terminat.
Intr-o nota mai serioasa vorbind, un aer conditionat consuma aproximativ 0.7 litri de combustibil in plus la suta de kilometri. Cat face un taximetrist buxurestean in medie? 100 de kilometri? 200? Hai sa punem o medie de 200 de kilometri intr-o zi. Asta inseamna un kil jumate de benzina. In jur de 8-9 lei pe zi. Cat un sfert de saorma la farfurie de la dristor kebab.
Pentru 9 lei imputiti, majoritatea taximetristilor din bucuresti prefera sa stea in canicula, sa isi tina clientii fara nici cea mai mica urma de confort. Transpirati, jegosi, prafuiti, cu creierii fierband in cap de la caldura. In conditiile in care un taximetrist face cam 150-200 de lei pe zi.
Dupa care se plang de Uber si planuiesc miscari de strada, ca le fura clientii, domle!
NOU
Un taximetrist cu care am mers de curand (cu aer conditionat, tot pe logan), mi-a spus ca diferenta de consum e undeva la 15-20 de lei pe zi. Desi mai mare decat ce ai estimat tu, tot nu justifica zgarcenia lor.
Cred ca pur si simplu nu gandesc. Deloc
NOU
minte. ar insemna ca face 4-500 de kilomrtri zilnic. nu cred ca face atat
NOU
daca tot foloseste ac-ul, ar trebui sa-l lase pornit si cat sta pe loc (sau macar sa-l porneasca/opreasca cat sa tina o temperatura suportabila). deci e posibil sa ajunga la acei 15-20 de lei pe zi.
NOU
Nu prea minte…
Consumul de carburant este in jur de 0.7 l/h, iar la o viteza medie de deplasare de pana in 30 km/h rezulta un consum de aproximativ 2,3 l/100 km, deci 4-5 l/zi
NOU
Tu nu intelegi un lucru esential! Si anume ca aerul conditionat inseamna curent care “te trage” si se umfla maseaua sau urechea. Asa ca stai la caldurica ca e mai bine.
NOU
curentul ucide !
NOU
Pai da… ucigasul number one in Romanica e “corentul”…
NOU
Logan cu buton Start|Stop și cutie de viteze automata
NOU
Alt lucru esential: masinile asa au fost achizitionate, fara aer conditionat, ca erau mai scumpe cu aer.Aceeasi problema la RATB acum cativa ani: au luat autobuze noi si frumoase fara aer. A venit prima vara, s-au plans la greu calatorii si au fost nevoiti sa puna aer dupa, binenteles cu costuri mai mari decat daca le cumparau direct cu aer. Asta a fost acum cativa ani si inca nu au reusit sa le doteze pe toate cu aer.
Off topic : ai o eroare 503
NOU
Prieteni, zău, chiar nu mai vorbiţi doar de dragu’ de a comenta. O maşină nu poate să fie înscrisă în taximetrie dacă nu are aer condiţionat!
Este doar alegerea şoferilor să stea ei o zi întreagă să fiarbă şi să-i chinuie şi pe clienţi!
NOU
Daca da drumul la aerul conditionat ii suspenda ceilalti licenta de taximetrist.
NOU
Aer conditionat la Logan ? cred ca glumesti.
NOU
Nu stiu cum sa zic, da’ unde ati auzit voi ca Logan are “stoc” aer conditionat ????? Acu’ nu ca le iau apararea ca am o boala fantastica pe ei, dar unele Logan-uri sunt din primele serii , au cate 400-500k KM si in afara de dotarile standard (motor, volan, roti si pedale) nu prea au nimic. Cat mai “eftin b0$$, sa facem cashu’ gros”.
Nu de alta dar am o cunostinta care tocmai ce-a facut credit sa-si ia masina noua… Sandero Access (care are sistem de monitorizare a presiunii in pneuri, ESP, DRL dar NU are aer conditionat – si nici macar pe lista de optionale nu era). Da’ asa-i romanu’, econom.
NOU
Sandero Acces e cel mai ieftin din gama. Aer standard ABS, ESP, servo-directie hidraulica si DRL, dar cam atat. Nu are inchidere centralizata, nu are geamuri electrice, nu are barile vopsite, nu are casetofon/cd player, nu are nimic. Abia de la a doua varianta (Ambiance) exista AC in optional la aproape 800 de euro, daaaar Ambiance+AC este doar cu 200-300 de euro mai ieftin decat Laureate, care are in standard AC, scaun sofer reglabil pe inaltime si alte cateva dotari ce tin de comfort
NOU
In conditiile de fata stiu sa faca bani destul de eficient, strang din buci si reduc costurile. Hai sa o luam logic: nici preturile mici nu ii ajuta sa ofere calitate, si nici nu ii motiveaza sa faca altuia concurenta ( oferi servicii bune sau nu tot atata castigi), cat despre ei sunt obisnuiti cu transpiratia, oricum fac dus seara, acum 10-20 de ani il faceau o data pe saptamana.
Adevarul e ca nici clientii nu isi permit sa plateasca prea mult, altfel cel putin una din firmele de taxi investeau in servicii de calitate, masini bune.
NOU
Sunt companii de taxi cu 3,5 lei. Cand merg la birou / la o intalnire etc si am nevoie de o masina din care sa cobor aratand a om aleg asa ceva.
NOU
Stai linistit, alea de 3.5 lei tot logan-uri jegoase sunt.
NOU
Frumos sa iti sclipeasca in ochi naivitatea, lectie de capitalism. Degeaba cand firmele de taximetrie se balacaresc intr-un monopol sinistru, si sunt dirijate si aranjate de securisti si mai sinistri.
De ce ai investi cand banii curg si nu are cine sa te deranjeze?
NOU
In conditiile de fata stiu sa faca bani destul de eficient, strang din buci si reduc costurile. Hai sa o luam logic: nici preturile mici nu ii ajuta sa ofere calitate, si nici nu ii motiveaza sa faca altuia concurenta ( oferi servicii bune sau nu tot atata castigi), cat despre ei sunt obisnuiti cu transpiratia, oricum fac dus seara, acum 10-20 de ani il faceau o data pe saptamana.
Adevarul e ca nici clientii nu isi permit sa plateasca prea mult, altfel cel putin una din firmele de taxi investeau in servicii de calitate, masini bune.
NOU
in bucuresti AC ul la logan consuma cam 2 l/100 km. deci vreo 25 de lei pe zi conform calulului tau. care in 20 de zile muncitoare inseaman 500 de lei. cat face un taximetrist intr-o luna ? 1500 – 2000 de lei. deci nu are cum sa renunte la 500 doar ca sa stai tu (clientul) comod. sunt si la firmele de taxi mecedesuri cu sofer la costum care costa 3 – 4 lei/km daca vrei conditii bune.
NOU
da-te ba de-a dura d-aci cu 2 litri ai tai
NOU
Daca e cu motor de drujba de 1.4 cum am eu, da. Cand opresti AC-ul zici ca ai apasat butonul de NOS. La drum intins ai intr-adevar 0.5L/100km dar in oras… in trafic… valeu.
NOU
stiu senzatia, fratele meu are un symbol 1.2, la deal trebuie sa opresti AC-ul, ca nu urca
NOU
Totusi, consumul AC-ului cred ca se calculeaza la unitatea de timp nu in functie de km-ii parcursi. 100 de km poti sa-i faci pe autostrada intr-o ora, pe cand in Bucuresti in 10 ore. Nu cred ca e acelasi consum la AC.
Pe vremea cand mai mergea AC-ul la Golful meu computerul imi arata consumul la relanti de 0,7 l/h, iar cu aerul pornit 0,9 l/h.
Cam ies 2l la 10 ore de mers.
NOU
Asta ma convinge pe mine sa apelez in continuare la Uber 😛
NOU
Dar e ilegal! Hai si transpira cu restul.
NOU
mie uber nu-mi raspunde la mailuri. am o problema cu aplicatia lor si nu o pot folosi
NOU
eu nu inteleg de unde vine chestia asta cu consumul suplimentar daca tii aerul conditionat pornit. la harbul meu de logan diesel nu am vazut nici o diferenta la consum, ca e vara (si vara merg exclusiv cu aerul pornit) sau ca e iarna; si consumul asta l-am calculat facand cam 5000 de kilometri pe luna.
NOU
Du-l inapoi la Dacia ca e stricat.
NOU
Consumul ar fi pe ora, nu pe suta de km, daca vrei sa fie racoare permanent. Ceea ce inseamna la 12 ore probabil peste 50 de lei.
NOU
Arhi, ai uitat sa specifici greutatea pasagerilor…minimum sfert de tona.
NOU
Plus ca folosesc gaz, care e la jumatate din pretul benzinei. Deci, e vorba de 4.5 lei.
Pe de alta parte, daca fac 200 de lei pe zi, 100 de lei e planul. Mai scazi gazul si ramai cu 60 de lei pe zi. Nu e chiar asa o burghezie, nu?
NOU
Dacă nu sunt mulțumiți de taxietrie, nu îi obligă nimeni să presteze. Se pot reprofila – există slujbe de întreținere spații verzi.
NOU
si atunci cum naiba le convine soferilor de Uber sa faca taximetrie cu masinile lor? aaa…lor le ia Uber doar 20%, nu 60-70% cum le ia dispeceratul si firma.
NOU
Bre, in fond si la urma urmei asta e definitia taximetristului… doi (ca sunt ardelean) clase, tuciuriu, scarbos.
NOU
– Nu va suparati, scrie pe masina ca aveti aer conditionat…
– Pai am.
scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/t31.0-8/10497038_823192797704659_5293137873581296363_o.jpg1
NOU
fara 1 la sfarsitul link-ului
NOU
Cel mai probabil nu e vb de economie la benzină, ci scapă freon sau au altă problemă mai gravă și costisitoare. Am văzut o grămadă de mașini de zeci de mii de euro cu geamuri deschise.. iau când am băgat ultima dată freon erau la rând în fața mea SUV uri de nici 4 ani cu aceeași problemă
NOU
@Tibi esti amuzant :)))) Cică suv-uri de 4 ani stau cu geamurile deschise ca n-au freon sau sunt defecte.Poate 1% dintre cazuri in rest stau asa pt ca sunt cocalari sau fac mine.Am masina scumpa si când sunt pana in 30 de grade merg cu geamul deschis daca îmi permite traficul sau aerul.In special când merg la munte.Prefer de 1000 de ori aerul de afara fata de cel conditionat.
NOU
Comisare, tu știi să citești? Da, SUV de doar 4 ani pierdea freonul în cam 2 luni, ca și mine, deși era probabil de 5 ori mai scump. Stînd la coadă la încărcat peste 1h mai vorbeam de necaz, aflam povestea fiecăruia și ce probleme are cu aerul condiționat .. Încerc să spun că se întâmplă și la case mai mari, darămite la Loganuri..Nu toți taximetriștii s or țigăni pt cîțiva lei în plus, unora nu le funcționează pot varii motive
NOU
Tibi nu mai generaliza. Eu m-am uitat in cartea masinii si nu imi scrie nici unde ca in 2 luni trebuie sa piarda gaz. Merg strict cu aeru pornit, mai am de racit si ditamai camionu pe interior, consumul in plus chiar nu ma intereseaza cat este.
NOU
Problema e ca 90% din taxiuri nu sunt dotate cu A/C, de unde sa bage dacă nu au?
NOU
Eu cred că clientul de care spui că suferea de cald în dreapta, era de fapt un coleg nou angajat, care “fura” meserie.
NOU
Taximetriștii ca taximetriștii, dar ce facem cu bicicliștii din București, că și ăștia put de la o poștă, ai dracu nespălați.
Mie unu nu-mi place aerul condiționat, e cam nociv, poa să te tragă și curentul.
NOU
Trebuia să pună AC/DC…
NOU
Da’ hai sa va aud pe astia cu geamurile inchise la 40 grade: cit de des va curatati instalatia de aer conditionat?
Sau aerul conditionat de acasa?
Io ma ocup si de spalari de aer conditionat si pot sa zic ca daca vreti sa va ingretosati dati jos carcasa splitului, desfaceti si cele citeva suruburi care tin tavita de condens inclinati-o la 45 grade in jos si contemplati cilindrul acela lung de deasupra ei (ventilatorul). In 3 din 4 cazuri o sa vedeti o mindrete de mucegai negru. Crescut exact pe chestia aia care se invirte repede si va trimite aerul rece in fata. Si e o chestie pe care nu ajunge sa o curete spraiul ala cu spuma dat de “meseriasi” pe radiatorul serpentinei vaporizatorului.
NOU
Io bre!
Tocmai am curatat instalatia cu spuma si abur la 180 de grade cu virucid si bactericid in el. Fac asta de 3 ori pe an!
Si la mine in masina, AC-ul porneste si se opreste odata cu motorul. Din primavara, pana incepe sa ninga. In vara asta l-am oprit o singura data la urcare pe niste serpentine crunte. Masina plina cu 4 persoane + bagajele de concediu si marfa de contrabanda (extravirginu’ de masline) in portbagaj. 🙂
Iar in taxi, daca nu are aer, nu te urci! Sau, daca te urci, e treaba ta.
Oricum, sa mergi zilele astea fara AC la 65 de grade in conserva…
NOU
Imi era dor de un articol mai mare de 50 de cuvinte.
Oricate falusuri/minusuri urmea sa-mi iau, in Cluj un taxi n-am vazut sa te tina pe frig sau pe caldura, toti au bunul simt sa dea drumul la AC. Acum 3 zile ma grabeam (da uneori ne grabim si noi), sar intr-un taxi si deja simteam transpiratia pe maini si scot ambele maini pe geam sa le racoresc, automat omul s-a simtit si a m-a rugat sa inchid geamul si a dat drumul la AC. Avea o amarata de logan cu 250k in bord iar hainele un pic peste decente, dar a dat drumul la AC pe o cursa de 7 lei si 30 de bani pe care mi-a cerut 7 lei.
Merg cam de 2-3 ori pe stamana cu taxi cam cu ce apuc, deci nu vorbesc din auzite.
De aproape 7 ani de Cluj doar un singur taximentrist pot sa zic m-am certat. Taximetrist care a intrat in panic mode cand i-am facut fotografie la numarul de imatriculare si i-a zis scurt ca ii fac plangere la firma de care apartine a devenit mielusel.
NOU
UBER