Cred că marea majoritate a bloggerilor non ziariști, care nu au blog din dorința aia turbată de a face bani, au bloguri pentru că simt nevoia de a se putea exprima liber, fără îngrădirile vreunei puteri superioare. Mai ales cei care au probabil ștate vechi pe internet și au avut ocazia de a activa pe forumuri precum Softpedia, unde metoda pumnului în gură și mentalitatea că moderatorul e dumnezeu sunt bazele funcționării unor sisteme punitive stupide și totalitariste.
Mă gândesc că probabil, la un moment dat și ziariștii s-au simțit la fel cum se simt acești bloggeri de început de drum. Proaspeți, plini de elan, avizi de dreptate și plini de puterea ce ți-o dă lipsa impuneriolor de orice fel. Se știe cum au ajuns ziariștii secolului 21. Nu mai sunt avizi de dreptate, ci de bani, adevărul este de partea celui ce oferă mai mult iar cenzura editorială este la ea acasă în orice redacție.
Și așa ajungem la proaspeții bloggeri ai zilei de azi. Toți sunt dornici de știri, care mai de care se calcă pe cefe pentru a da primii știrea că Bucureștiul este sub cenușa vulcanului Elfiorghilighimicilighir sau că Lech Kaczinsky a trecut Styxul de mână cu soția.
Până aici, nu ar fi nimic. Doar că apare o mică PROBLEMĂ. Bloggerul consideră că blogul său îi conferă o putere uriașă, poate prin anonimitatea sa, poate prin hiperbolizarea proprie și autosuficientă a propriei valori.
Așa că bloggerul 21 (secol 21, dar mi-e și mie lene să scriu chiar tot) consideră că poate spune orice, oricum și oricând, despre oricine.
Ne trimite o firmă un mail? Ah, o dăm pe blog. Dacă se poate o și înjurăm, cât de tare putem, ca să arătăm cât de ai dracului suntem noi. Da, uităm că, la un moment dat, ne-am făcut cont pe acel site, bifând că vrem să primim mailuri de la ei. E convenabil să uiți. Dar ce senzație frumoasă e când tu, până nu demult un agarici dintr-un oraș uitat de lume, dintr-o țară uitată de lume, poți să faci cunoscut lumii înjurăturile tale la adresa unei firme, poate chiar multinaționale.
Ne ducem la o reuniune organizată de vreo firmă și nu ne place pieptul de rață cu caise, că nu e ca la mamaia Blizbocea acasă? Nu scriem de ei nimic, așa, de-al naibii, să știe data viitoare ce gusturi avem la mâncare.
Ne invită careva la munte sau la mare, iar berea e prea caldă și apa din piscină prea rece? Să vezi ce o să scriem de rău de ei. Să vadă puterea bloggerilor și data viitoare să ia măsuri în consecință.
Cea mai funny chestie întâmplată recent, de acest gen, a fost când un blogger, dealtfel destul de cunoscut, și-a dat acordul să participe la o campanie publicitară pentru un site nou lansat.
Iar când ulterior a primit mail cu informații de la respectivul site, a uitat că el practic endorsează acel site și s-a apucat să îl înjure pe twitter, cu elan muncitoresc.
Ce reacție poți să ai, ca proprietar de business, ca antreprenor sau ca manager de corporație, văzând un asemenea grad de infantilism? Poți gândi o colaborare pe termen lung cu oameni pentru care înjurătura este un motiv de a trăi? Ai putea să bazezi viitorul angajaților tăi și al firmei tale pe toanele de moment ale unor copilași care percep libertatea doar ca pe libertatea de a face orice, nu libertatea de a face orice, fără să îl deranjezi pe cel de lângă tine?
CÂND TOATĂ LUMEA LATRĂ, ORICE LĂTRAT SEAMĂNĂ UNUL CU CELĂLALT.
De ce am scris asta?
Pentru că am văzut că iar erupe subiectul banilor printre bloggeri. Și desigur, apar din nou acele argumente clasice, cum că nu sunt ajutați, nu sunt băgați în seamă, Arhi nu vrea concurență și alt etîcîuri.
Nimeni însă nu se gândește că poate el greșește cu ceva, poate el nu face bine, poate el, deși activează într-un domeniu numit Social Media, are skillurile sociale ale unui elefant într-un magazin de porțelan.
E mai ușor să dai vina pe alții.
NOU
asta-mi aduce aminte de exegetul maruntisurilor umflate cu mare pompa, amicul zoso.
NOU
dude, zoso poate sa faca ce vrea, pentru ca are experienta si credibilitate. cand nu ai nici una nici alta, mai bine stai si ti le faci, decat sa te faci de kko
NOU
dar prea putini inteleg asta.
NOU
Trebuie sa existe si bloggeri slabi, nu? La urma urmei, cititorul poate face diferenta intre un continut de calitate si un continut scris pentru bani sau doar de dragul de a critica.
NOU
Nu-mi dau seama exact dacă vorbim despre infantilism sau beția iluziei relevanței, e discutabil. Poate omul a ajuns să se creadă foarte relevant și, no, i s-a uract relevanța la cap. De acord, e urât, dar fără un exemplu mai clar nu prea se va înțelege.
NOU
@Marius Moga ideal ar fi ca blogerii slabi sa se aleaga dintre cei mai buni.Adica sa nu existe.
Arhi a punctat bine.Multi isi fac blog pornind de la ideea de a face bani, ori nu fiecare dintre cei ce isi fac un blog au talent la scris.Blogul tau si textele tale vor putea valora ceva in timp si nu trebuie sa scarmeni in curul vreunui blogger influent pentru a te promova.
NOU
Eu nu mi-am facut blogul pentru a castiga bani in primul rand ci pentru a avea o galerie proprie unde pot arata lumii fotografiile mele. Cat despre limbajul vulgar, sunt complet impotriva. Poti jigni un om si prin cuvinte civilizate si asa cum eu folosesc un limbaj decent pe blog am cerinta ca si bloggeri pe care ii citesc sa foloseasca la fel.
NOU
O nu iar despre bani din blog vai imi dau lacrimile maj bloggerilor sunt si vor ramane NISTE RATATI . si aici intra si multi din cei asa zisi de top …
NOU
@Alex Dima: Şi eu sunt pentru limbajul decent, dar trebuie să recunoaştem că limbajul indecent, bine mânuit, poate avea savoarea lui. E-adevărat că nu se pricep mulţi la asta. După mine, arhi şi zoso (chiar dacă şi ei mai sar calul) sunt doi dintre ei. Poate că (şi) de asta au succesul pe care-l au.
Într-adevăr, se poate jigni şi prin cuvinte civilizate. Dar, şi reversul este valabil: poţi folosi cuvinte vulgare fără să jigneşti neapărat pe cineva.
NOU
Iar a aparut chestia cu banii? Iar bloggeri mari, iar bloggeri mici? Eu ma bucur intr-un fel ca-s blogger mic, la 1,70 ai mei stau frumos in banca mea. Ma mai enervez eu asa cand pierde Steaua, dar in rest, calm ca nu omoara nimeni pe nimeni.
Insa, da, am avut si eu impresia ca ajutorul in blogosfera nu exista, si existenta lui e chiar indepartata, dar in secolul 21 ca sa fii ajutat, tre sa ajuti, prin ce modalitate, ramane sa fie stabilitat de partile in cauza. Dar in niciun moment nu m-am gandit la un ajutor, in sensul, “cum sa fac bani, bre, arhi”. De ce? Pentru ca in blogosfera nu se fac bani, nu multi, nu se arunca bani cu nemiluita pe la bloggeri, iar partea proasta e ca doar bloggerii ce au prins valul bloggingului de la inceput, ei au sansa de a fi cei care primesc acei bani, bineinteles, pentru publicitate.
NOU
Mă, poate omul habar n-avea ce urmează să endorseze în momentul când s-a apucat să behăie pe Twitter. Se mai întâmplă, şi eu am muşcat-o aşa 🙂
NOU
Io-s relevant (comentariu irelevant)
Sa mai spun ceva, sa nu ma transform in Dictionar Roman Englez?
De cind tot scriu eu (si nu ma refer la Lumina ci la celelalte doua, nu spun care) nu m-am gindit niciodata strict la partea financiara. Nu spun ca nu m-as fi gindit cum sa fac, dar nu asta era scopul. Probabil de aici si o oarecare detasare fata de fenomen. La care detasare am ramas, dupa 5 ani. Ca o fi bine sau rau nu stiu, ramine de vazut.
Problema e cu cei care incep sa scrie cu banul in minte. Si care descopera dupa un timp oarecare ori ca nu e asa simplu ori ca un agreement, odata ce-l faci, trebuie respectat. Daca pati palma cu platitorul si pe urma incepi sa zbieri ca mama ce ti-a facut iti pierzi orice urma de credibilitate.
Pe de alta parte, sint persoane care nestiind cu cine vorbesc sau ce are scriitorul (bloggerul) in cap, incearca sa-l faca pe bloggerul “mic”. Presupun ca unii isi fac un sistem din asta, chiar ma gindeam daca nu ar trebui expusi si astia, astfel incit un blogger incepator sa nu si-o ia din naivitate. Pe mine m-a amuzat copios unul care a incercat sa “cumpere” LuminaSfanta pe 500 de lei. Sa povestesc? 🙂
NOU
faza cu bloagherii care injura te miri ce maruntisuri probabil ca se va mai tempera in momentul in care un blogger o sa calce pe bec si va injura pe cine nu trebuie si cum nu trebuie (cum ar fi o companie care nu inghite rahat de la oricine). Si cand se va trezi dat in judecata, ceilalti probabil vor baga la cap 🙂
NOU
stai ca nu inteleg?Adica daca firma x ma duce la un team building si imi ofera conditii de rahat eu n-am voie sa comentez?Ca e multinationala sau asa ceva?
Fiecare poate sa-si exprime liber opinia , de asta traim intr-o tara democrata(sau cel putin vrea sa para democrata).Chestia cu injuratul e nasoala, asa e invatat romanul.. si n-ai cum sa-l dezobisnuiesti de asta.
NOU
Înseamnă că bloggerul respectiv nu avea ce să caute asociat cu site-ul ăla. Personal cred că-i mai important să-ți menții principiile și să-ți păstrezi o părere cât mai obiectivă într-un domeniu atât de subiectiv decât să te apuci să îmbrățișezi toate rahaturile din dorința de-a mai câștiga un ban în plus.
E ca și cum m-aș apuca eu să fac reclamă de mâine la (să zicem) RDS, deși i-am muit în nenumărate rânduri. Da, adevărat, o să existe tâmpiți care vor pune botul însă nu ăștia-s cititorii pe care aș vrea să-i am.
NOU
mi se pare cel puțin curios – dacă nu chiar absurd – să-ți faci blog având ca principal obiectiv banii; se presupune că motivațiile acestui gest ar trebui să fie de o cu totul altă natură – de la faptul că simți că ai ceva de spus până la dorința de comunicare și recunoaștere
NOU
@ deci, Arhi, si-n blogging e ca-n viata? 🙂
NOU
ce nu intelg io este de unde a rasarit gindirea asta de olog?dc sa ai NEVOIE DE AJUTORU CUIVA…ce pana mea esti tard?
Ne descurcam singuri si asta e…god, i hate gindirea asta idioata de turma, de oi, de prada
NOU
ARHI,
Prima impresie la finalul citirii articolului a fost ca vorbesti despre o anume relatie intre verticalitate si credibilitate. Impresia s-a spulberat cand am citit commentul , replica la geany. Omul a spus-o pe sleau. Zoso are credibilitate pentru ca se adreseaza uni segment mare de minti din tara asta, cel pentru care orice detaliu prezentat la OTV e o stire. Nu spun ca zoso nu poate decat atat. Consider doar ca e destul de inteligent sa realizeze la ce fel de public vorbeste. Orice fsssss de pe antene apare la zoso, orice voma de pe evz, e comentata la zoso.
Probabil esti bun prieten cu zoso, dar daca scrii articole ca cel aici , fi consecvent. Sau tu ai scris una iar noi trebuia sa intelegem :”Daca ai spate si la(n)t de aur la gat nu te incadrezi aici”.
NOU
Bloggerii, in ochii mei, au credibilitate aproape zero cand e vorba despre stiri legate de produse, firme, etc.
Nu mai pot avea incredere in parerea sincera a cuiva, cand stiu cate pomeni primesc, ba de la unii, ba de la altii. Produse date in teste “uitate” la ei, si asa mai departe. “Ia ma, Nexusu’ asta, da’ baga niste chestii faine despre noi in urmatoarele 6 luni, asa, sa nu sara-n ochi”.
Nu, nu am probe video, dar sunt convins ca e asa.
Si da, sunt de acord cu Arhi pana la remarca “Zoso isi poate permite orice”. 🙂 Daca-s Messi, si-s cel mai bun, asta nu inseamna ca-mi pot arata curul prin Barcelona, doar pt. ca…”imi permit”. :-)))
Cu toate astea, pt. mine, Zoso are credibilitate, nici nu stiu exact de ce. Dar pt mine, are.
La fel si Arhi, imi place, si il cred. Cand nu e asa, comentez, nu mi-e jena. Important e sa pastram un nivel decent al retoricii, si bloggerul, si noi, comentatorii.
NOU
toate bune si frumoase cum le spui tu, neica zahario, da’ ce te faci cu reversul medaliei? am vazut destule exemple date de tine, dar am vazut si viceversa: ii dau un piarist un mail personal, pentru discutii serioase, strict pe anumite proiecte. si ma trezesc cu spam de la toata firma. in conditiile in care ii specificasem clar ca nu ma intereseaza. nu lucrez cu asemenea date, am legaturi profesionale vagi cu piata din ro, etc, samd.
sau ce te faci cand vine antreprenorul, te bate la cap o luna cu campania lui, iti pierzi vremea cu intalniri si mailuri si in final…vorbim discutii. sau “uita” sa plateasca.
anyway, ca s-o scurtez: piata se regleaza singura. esti bou, iesi de pe lista. stii sa te comporti, faci biznis. e foarte simplu.
NOU
*unui piarist. na ca ma crede lumea si agramat 🙂
NOU
Din pacate sunt multi care se dau sus si tare ca-s bloggeri de valoare insa in spatele acelui domeniu sau nume.blogspot.com nu sta decat o persoana foarte retrasa care in blog si-a gasit un “prieten”. De multe ori aceste persoane acuza pe toti pe nedrept si injura fara a avea un motiv determinat.
Eu blogul meu il am de 9 luni si am incercat sa evit orice cearta cu alti bloggeri sau alte personaje din online si zic ca totul e bine. Nu cred ca e necesar un scandal pentru promovare, un continut bun te duce sus mai rapid ca un scandal.
NOU
Si mie mi s-a parut ca il descrie exact pe zoso, o idee exagerata….dar l-am avut clar in minte.
Arhi, dc il critici, nu-i rapesti valoarea 😛
La oricare dintre noi e loc de mai bine,inclusiv la tine 🙂
NOU
kati, la mine e loc de muuuuuuuuuuuuuuuuuuuuult mai bine:)))
NOU
Scrisul pe blog nu se confundă cu a fi jurnalist, piarist, antreprenor sau altă ocupaţie. Dacă nu ai obligaţii contractuale faţă de cineva poţi să scrii ce vrei tu şi despre ce vrei tu, la fel cum poţi vorbi şi în viaţa reală despre orice tâmpenie care îţi trece prin cap. Un jurnalist, care foloseşte un blog ca sursă de informaţii şi ştiri, fără să le verifice este un jurnalist prost, aşa cum au dovedit din plin cei de la Antene şi de la Realitatea. Vezi cazul Groparu/Mile Cărpenişan sau zoso/Mihaela Rădulescu.
@A.Dragos Dacă nu ai trafic un conţinut bun se pierde repede şi un blogger mai cunoscut poate să-ţi “şparlească” ideea fără ca tu să poţi face ceva în timp util.
NOU
eu sunt fanul retardeului care a spus ca toti bloggerii care nu il lasa sa faca spam cu siteurile lui de rahat sunt nasoi.
NOU
inaintemergatorule, daca lasam la o parte greseala gramaticala de care ar rade si Sanziana Buruiana (cu atat mai mult cu cat vine de la un grammar nazi wannabe), avem de invatat din aceste cuvinte pline de intelepciune de internet:
“Aroganţa şi îngâmfarea îi opreşte însă din a stabili nişte principii de bun simţ […]”
acuma da fuga si modifica, umanitatea s-a imbogatit cu acele panseuri pe 17 aprilie, cand scriai tu despre “O industrie in deriva”.
(da’ daca nu la mine se referea si am fost al dracu’? parca nici re…ce-a vrut el sa scrie acolo nu sunt, nici spam nu fac)
NOU
Eu as vrea sa se retina un singur lucru
NOU
Si acel lucru este … ?
NOU
Arhi, te invit sa dau o raita printre cei care comenteaza pe blogul unuia dintre ‘mogulii’ bloggerilor din Romania, zoso.
Ai curaj sa faci un studiu rapid? Aici ma refer la puncte gen: varsta, studii, modul de exprimare, dar si calitatea postarilor de pe blogurile celor ce comenteaza acolo.