nir refuah

Ieri, la Digital Marketing Forum, NIR REFUAH, General Manager and Chief Techonology Officer, MRM Romania a povestit despre noua lor idee de campanii cu bani puțini, aceea de hijacking a campaniilor altora, pe bani mai mulți. Mai exact, parodierea sau interferenta cu alte campanii. Exemplul fiind ceva cu conștientizarea problemei cancerului la sân la femei, acțiunea fiind cea de a lipi ribbonul acela roz în pieptul tuturor personajelor din diversele reclame stradale. Nu am înțeles exact dacă și la tv, mi-e puțin neclar mecanismul.

Cineva din sală l-a întrebat pe speaker dacă nu cumva se pune o problemă de moralitate, acest lucru fiind cumva borderline cu legalitatea.
Iar răspunsul a fost, consider eu, destul de ciudat.
Cumva că, fiind vorba despre o acțiune bună, în slujba facerii de bine, el se simte bine și împăcat cu ce face.

Cred că nu e chiar cea mai fericită abordare, dacă e să mă întrebi pe mine. Același lucru se întâmplă și în online. Spam despre teatre, cinematografe, spitale cu diverse chestii. La întrebarea De ce ești în lista de spam, ți se răspunde că e pentru o cauză bună și că ar trebui să înțeleg acest lucru.

Atunci hai să fim toți Robini Hood. Hai să furăm sărmanul profit al Petromului, care plânge cu lacrimi de sânge că nu a avut în românia decât 500 000 000 de euro profit, față de 1 miliard, anul trecut și să îl dăm săracilor. E pentru o cauză bună. Hai să lipim autocolante cu cetin.ro pe mașinile tuturor celor de la MRM. E pentru o cauză bună, datorită awarenessului respectiv, copiii mei vor câștiga accesul la servicii medicale de calitate și hrană mai bună.

Hai să…etc.
Dar nu mai bine am fi noi umani, decenti si legali? Nu mai bine am încerca să facem lucrurile corect pentru toată lumea și să nu încercăm să profităm de munca și banii altora, motivând că e pentru o cauză bună?

Nu mai bine i-am cere clientului să vină cu bani, dacă dorește expunere și să nu hijackuim reclamele cu Ghiță Ciobanul, pe banii altora?
Nu sunt un puritan, nu sunt emoționat la gândul că alții vor falimenta datorită riboanelor sau ale #distracțiilorcubaniputini. Nu.

Dar dacă mâine vine cineva și lipește pe reclama la Vodafone un sticker Orange? Că e pentru o cauză bună. Sau orice altă reclamă, cu oricare alți jucători din piață. Practic, toată lumea va aștepta ca celălalt să facă o investiție, pentru a putea să agațe de ea un ciucuraș și să o declare invenția anului.

Între timp, Teddy Dumitrescu zice niște chestii interesante, care, dacă are cum să le probeze, ne vor ajuta să trăim vremuri foarte interesante. Dacă nu…la vita e merda.

teddy dumitrescu elena udrea