M-am abținut să îmi dau cu părerea despre greva profesorilor, în primul rând pentru că sunt biasat, urând cu patimă guvernul, președintele și, în general clasa politică. În plus, consider că toată lumea ar trebui să fie alături de profesori, pentru că ei sunt cei ce ne educă copiii, majoritar. Restul v-ați pus mâna-n cur și ați transferat responsabilitatea bunicilor, școlii, vecinilor, oricui altcuiva.

Sigur, pot să îmi dau cu părerea fără jenă despre greva celor de la Sanitas, urându-le multă uniunea europeană, drumuri cu gropi și ca atunci când se duc la medic, să dea peste de ăștia ca ei. Și nu vorbim de medici, da? Vorbim de personalul medical, de asistente, infirmiere, căpușele alea pentru care trebuie să ai buzunarele burdușite cu hârtii de 10 și de 50, ca să ți se schimbe lenjeria, să ți se facă injecția, să ți se dea calmantul, de astea. Totul după ce le-au mărit salariile. Și nu, nu am nimic împotriva cadourilor pentru cei ce te șterg la cur când tu nu poți. Am ceva împotriva șacalilor care condiționează actul medical de acele cadouri.

Aaaaaanyway, revenind la profesori.
Ce nu au înțeles ei niciodată, în ultimii 30 de ani, a fost că, mimând profesionalismul, mimând actul profesoral, nu fac decât să scoată absolvenți de școli care nu sunt în stare să silabisească și că, la un moment dat, se vor confrunta exact cu acel tip de oameni pe care i-au “educat” de-a lungul timpului.

Sigur, învățământul a fost tot timpul planul diabolic al liderilor români școliți la Kremlin. Cartea de căpătâi a sovietelor spune că, în primul rând, pentru a distruge o societate, trebuie să îi distrugi sistemul de învățământ. Ceea ce FSN a făcut, an de an, abramburică de abramburică, margă de margă, genunche de genunche. Nu mai avem învățământ profesional, mulțumită vitei numită Abramburica, școlile românești nu mai valorează nimic, din cauza politizării și a inspectoratelor școlare, care sunt, de fapt, birouri politice de cadre, ne-au distrus învățământul superior, efectiv “doctorii” români sunt inexistenți în sistemele vestice, oamenii râd de diplomele lor și sunt puși să dea probe de lucru, ca la strung. Și, în general, le pierd, în țara unde ai anunțuri, pe facebook, despre cum se livreaza lucrări de licență și de doctorat, la prețuri modice.

Și da, au reușit. Cu complicitatea și complacența celor din jur, au reușit. Salariile au fost mizerabile, condițiile au fost și sunt mizerabile, jumătate din elevii româniei se cacă în fundul curții, alături de profesori și se spală pe mâini la sticlă, dacă se spală. Sau dacă nu se îneacă în buda de lemn plină de kkt în care au căzut. Astfel, în învățământ au ajuns, majoritar, leprele, cei care nu erau capabili de altceva, oameni care iau titularizarea cu nota 1.25, adică prezența și pus numele pe foaie.

Să le dăm lor mai mulți bani, v-ați gândi, nu? De ce, dacă sunt incapabili? Răspunsul e simplu. Pentru că trebuie să gândim pe termen lung, așa cum a gândit și FSN. Trebuie să ne gândim la viitoarele generații de învățători și profesori și, prin salariile date, să atragem și oamenii buni, oamenii capabili, oamenii pentru care profesia respectivă e un aspect vocațional, nu financiar. Oamenii care se ocupă de sănătatea și educația copiilor tăi nu trebuie să aibă grija a ce mănâncă mâine, cum e acum.

Sper să rămână în grevă și să își atingă obiectivele. Deși, deja mașina de partid lucrează, mizerabila Ligia Deca împarte funcții, cu ajutorul inspectoratelor și încearcă să tragă din grevă tot mai mulți oameni.
Vom vedea.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

37 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    ligia deca, adica klaus iohanis, chiar el!

    p.s.: cea din poza nu pare ea.

    • #2

      “cea din poza nu pare ea.”
      E capul Abramburicai pus pe corpul Abramburicai.

    • #3

      a strike of genius

  2. #4

    Din nefericire am pierdut speranta intr-o salvare colectiva, e prea tarziu pentru noi sa mai avem rabdare (varsta, etc).
    Am ales sa ramanem in afara tarii, cu parere de rau.
    Nu vad o imbunatatire prea curand, si daca ar fi inceput acum 2 ani reformele si tot era nevoie de o generatie.
    Si daca nu puneau capac DNA si tot ne lua o generatie.
    In conditiile actuale e game over.

  3. #5

    Eu zic sa nu ne mai batem capul. Ma uit la greva asta cum ma uit la conflictul din Congo de care nici nu mai scrie si nu mai intereseaza pe nimeni. Scolile din Romania vor deveni un fel de “daycare” in care iti duci copilul cat esti la lucru, cam atat. Scolile mai centrale inca sunt decente dar in cativa ani o sa fie si alea la pamant. Am vorbit cu elevi de clasa a 7-a de la o scoala de cartier chipurile decenta si m-am speriat ca le lipsesc notiuni de baza despre geografie… istorie…nu le e clara notiunea de calendar… ii intreb despre clasici romani… niet si tabula rasa. La matematica putin misca ca nu au de ales si se pompeaza meditatii dar in rest praf. Nu ai nici o explicatie sa stai zile intregi in scoala si sa nu se lipeasca chestii de baza. Invatamantul romanesc de stat este fara speranta. Degeaba maresti salariile, e prea tarziu, e gata. Care va ganditi sa faceti acum copii sa va apucati sa puneti bani deoparte si sa-i dati in sistem privat, te costa 8000-10000 de euro pe an dar in viitorul apropiat daca il dai la o scoala de stat ii cam distrugi viitorul.

  4. #6

    Sa dat legi, ele este despre viitor, nu inteleg unde este problemele despre care vorbi-ti?

    1
  5. #8

    Biasat si eu, sotie profesoara. Dar asta e un avantaj, pentru ca am informatii din interiorul sistemului, inteleg atat nemultumirile si frustrarile reale, cat si rezistenta la nou, inertia si dezinteresul unora, antiselectia cadrelor sau mizeria politizarii. Tocmai de asta, mi-ar fi placut ca, pe langa revendicarile salariale, profesorii sa ceara in paralel desfiintarea inspectoratelor, o procedura de angajare a cadrelor pe baza de competente, salarizare diferentiata bazata pe criterii de performanta, depolitizarea reala si, in final, garantarea acelui 6% din PIB pentru invatamant. Poate cer prea mult, dar de undeva trebuie inceput, iar acum e o ocazie perfecta. Pana atunci, profesorii merita salariul pe care il cer, apoi putem incepe sa avem si pretentii, acolo unde consideram ca standardele noastre de excelenta nu sint indeplinite.

    • #9

      problema e ca aceste 2 masuri se calca in picioare reciproc, daca nu sunt aplicate simultan. adica, daca nu desfiintezi inspectoratele, salariul pe baza competentei va deveni doar o metoda de a tria cadrele care nu sunt credincioase partidului.

    • #10

      Stiu, e o problema complicata, dar cumva trebuie spart cercul vicios. Si mai stiu ca sint foarte multi profesori care isi doresc desfiintarea cartelului inspectorate-politic-sindicate. Acolo e frana majora in reformarea sistemului in care profesorii onesti si bine pregatiti sint captivi si fara voce. Pana acum, niciun ministru al educatiei nu a avut coaie sa deranjeze cuibul de viespi, din cauza asta am indraznit sa sper ca poate profesorii vor cere si asta. Maybe next time…

    • #11

      dacă s-ar introduce criteriile de performanță la noi în țară, în orice domeniu, cred că vreo 2 generații ar muri efectiv de foame pt că nu s-ar califica în nimic.
      Noi suntem nația crescută în ideea: nu pot să ne plătească ei atât de puțin pe cât de puțin putem să muncim noi!
      Nu am avut niciodată responsabilitatea muncii și asta se vede în tot.
      Așteptăm toți rezultate, dar nimeni nu e dispus să facă și munca!

  6. #12

    Sunt cu totul de acord cu tine. Doar o mențiune legata de analfabeți care ies din școală. Cam acum 8 ani, soțul era la început, s-a trimis o circulara prin școlile din județul meu: nu se lasă repetenți în ciclul primar. Asa ajung copii în gimnaziu fără sa știe sa scrie și sa citească. Apoi în gimnaziu nu ai voie sa lași repetent un copil de 2 ori la rand deci cu aptitudini de baza sau fără copilul acela tot trece mai departe cum ar veni din vaca se face bou. Aceste 2 reguli fac dezastru în școlile cu tehnologic/sportiv/silvic în nume, în școlile alea din afara bulelor de bunăstare. Da au și profesorii o mare parte din responsabilitate ca mulți termina cele 10 sau 12 clase obligatorii fără sa știe nici măcar sa își scrie numele, dar nici legislația nu ii ajuta. După putina mea minte în școlile “cu probleme” ar trebui aduse resurse și personal de prima mana pt a remedia situația nu trecuți toți elevi de voie de nevoie.

    1
    • #13

      la 14-15 ani, trebuie trimisi spre ocupatii productive cei fara aplecare catre studiu.

      1
    • #14

      Oameni buni, va rog frumos sa scrieti corect gramatical, mai ales cand vorbiti despre analfabeti! Altfel, sunteti ipocriti…

      analfabetii

    • #15

      1 autocorectul e și o binecuvântarea și un blestem, ce sa zic 🙂 nu face bine acordurile și e și zgârcit cu i-urile.

  7. #16

    Teoretic ai si n-ai dreptate… problemele sunt fix alea enumerate, solutia ar fi sa se reorganizeze putin posturile si sa se renunte la scolile inutile, sa aiba profesorii norme diferentiate si alte alea. E penibil sa imi vinzi gogoasa asta cu “vai cat lucram acasa”… adica 5 ore pe zi te pregatesti ca profesor =))) am ras, nu cred ca exista un profesor care sa se pregateasca 4-5 ore pe zi in fiecare zi de lucru… sunt povesti astea.

    Da sunt de acord ca salariile sunt de mizerie, si sunt de acord ca ele sa creasca, ba chiar sa fie indexate cu inflatia… sa creeze si mai multa inflatie si tot asa. Ca nu poti da educatia pe mana unor oameni care iau putin peste minim pe economie si sa ai pretentii de orice fel.

  8. #18

    Am niste intrebari .
    Daca marim maine salariile profesorilor,cam in cat timp vor veni oare in sistem oameni de calitate si in acelasi timp vor fi exclusi cei care nu sunt buni din punct de vedere profesional !?
    Am vazut pe diverse forumuri discutii despre cum profesorii resping ideea de masurare a competentelor, de evaluare si salarizare conform cu valoarea lor profesionala pentru ca este prea subiectiv, ca nu se poate si alte diverse motive.Sunt curios daca in alte tari se face o evaluare a cadrelor didactice din sectorul de stat sau tot asa este imposibil de facut.
    Cu alte cuvinte , daca sacrificam acum o generatie de copii, mai ales pe cei de clasa VIII si pe cei de clasa XII , inghetam anul scolar, prelungim anul scolar, nu incepem nici anul nou scolar care urmeaza..etc, sunt sanse sa se produca o schimbare in bine de care sa beneficieze generatiile urmatoare !?
    Exemplu de situatie :
    Anul trecut au fost 42 de licee din România cu 0% promovabilitatea la Bacalaureat 2022. Se pot evalua acei profesori sau doar elevii si parintii sunt de vina !?

    1
    • #19

      cine sa faca evaluarea si cum? ca acum evaluarea e facuta de inspectorat, pe baze politice. daca nu intelegi ce inseamna asta, atrage-mi atentia, sa iti explic.

    • #20

      Da Arhi, asa este, evaluarea la noi in Romania este facuta de inspectorat, pe baze politice, inspectoratele fiind aceste cancere politice metastazate ale sistemului de invatamant.
      Ma gandeam ca poate unul dintre cititorii tai stiu cum se face evaluarea asta si daca se face prin tarile civilizate, astfel poate reusim sa copiem modelul dar nu cred ca se vrea, politicul este prea adanc infipt in sistemul de invatamant si cum spunea cineva mai inainte : este posibil sa fie prea tarziu acum.

    • #21

      ¯\_(ツ)_/¯

    • #22

      Nu poți să faci evaluarea pentru că:
      – e ușor să ridici un copil de la 8 la 9 (cazul liceelor bune)
      – e greu să ridici un copil de la 2 (cât a luat la EN) la 6 (media la bac)

      Eu consider o performanță faptul că reușești să-l faci pe Gigel să nu abandoneze școala după 6 clase (așa cum au făcut-o părinții săi), deși nu are ce mânca, cu ce se îmbrăca și unde se spăla.

    • #23

      Mama mea preda la o școală unde majoritatea elevilor sunt din comunități vulnerabile, mulți rromi, mulți copii care acasă pe lângă ca nu au ce manca, cu se spala poate sunt și bătuți. Pe burta goala, desculț și bătut tabla înmulțirii e cam la coada priorităților… aici marea performanta e evitarea abandonului școlar și alfabetizare de baza. În opinia mea e cam tot acolo cu un elev de la un liceu de elita care ia bacul cu nota de peste 9. Eu as vrea sa se se facă un experiment la o școală din asta cu promovabilitatea bacului mica sau chiar zero (ca sunt cateva) timp de un un an, chiar 4 sa vina profesorii de la cele mai bune scoli, alea cu promovabilitate mare, sunt tare curioasa ce s-ar întâmpla. Dacă după experimentul asta și cei de la școală slaba iau bacul în masa as fi cu totul de acord cu promovabilitatea și notele de la bac drept metoda de evaluare a competentelor la catedra. Ma întreb dacă vor avea curaj cei de la minister sa facă asta și câți profesori de la scoli de elita ar accepta provocarea.

    • #24

      @PSS – asta cu profii de la cele mai bune scoli e simpla : iei listele de grevisti, alegi scolile, alegi profii si le spui ca au ocazia sa faca ceva si sa demonstreze ca greva lor poate schimba ceva …………..hahahha, n-o sa mearga nici unul pt ca nu traiesc din salariu ci din ce produc din meditatii

      1
  9. #25

    Andrei Marga…pfff ce îmbătrânim

  10. #26

    Hai sa ne punem toti in urmatoarea situatie: avem o firma in care avem 50 de angajati. Din 50 de angajati 45 sunt niste putori ordinare ce nu fac nimic. Si cand fac…strica. Restul de 5 sunt super calificati si fac treaba perfect.

    Ce facem? Va intreb pe toti. Ce ati face concret in situatia asta? Mariti cu 50% salariile tuturor angajatilor in speranta ca acele 45 de putori incompetente vor deveni competente? Sau in speranta ca vazand ce salarii mari sunt isi vor depune CV-ul alti oameni mai competenti si harnici? Totusi ce facem cu aia 45? Ii platim cu 50% mai mult pana ies la pensie, ei continuand sa fie niste putori incompetente?

    Mie mi se pare extraordinar de evident ca reforma din invatamant trebuie sa inceapa de pe curat. Da, cresc salariile cu 50% sau oricat, dar dupa ce am triat la sange toate putorile ordinare de profesori care isi bat joc de actul de invatamant. Si facem o comparatie cu ce se intampla in tarile civilizate din punctul de vedere al incarcarii de ore/profesor. Nu merge nici sa ai 5 ore pe saptamana, dar tu sa astepti sa iei salariu de om care lucreaza 40. Imi pare foarte rau. Da, stiu povestea cu “profesorul lucreaza si cand nu are ore la clasa” (si nu intram in subiectul meditatii-ca de alea au timp) – ok ok, din nou sa vedem ce se intampla in tarile occidentale unde lucrurile functioneaza. Tot 5 ore pe saptamana predau si acolo profesorii? Ca sunt prea multi si li se impart ore cat sa ajunga la toti. Asa e de rau in invatamant de e plin de profesori, se calca in picioare unii pe altii si se bat sa mai primeasca si ei cateva ore acolo sa justifice salariul. Numarul de elevi scazand an de an.

    Multa bafta in sectorul prival lichelelor care nu fac nimic la ore. Isi mai si fac sloganuri ca gata, nu mai dau note de trecere analfabetilor ca devin politicieni. Adica se autodenunta senini ca ei dau note aiurea, nu bazat pe cunostintele elevilor. Si noi ii aplaudam ca ce bine au zis-o.

    1
    • #27

      Cine să trieze, ionut? si cum? cat timp exista inspectoratele, ei triaza.

    • #28

      @Ionut
      Abordarea ta suna foarte misto pe hartie, doar ca pana sa ajunga sa fie implementata o sa descoperi o chestie simpla. Mai precis orice om inteligent pe care il duce mintea va alege sa faca ceva pentru care e platit bine. Oricine isi cunoaste valoarea nu va veni sa stea pe un salariu de debutant in mana de 3000 de ron. Aa ca putem discuta ca ar putea teoretic sa ia mai mult, sau sa faca mai mult sunt vrajeli. Orice tanar care termina o facultate si ii merge mintea nu vine pe suma asta. Prin urmare o sa ajunga sa fie populat sistemul de oamenii care vorba aia nu au fost buni nici de casieri la Mega.
      Acum daca asta ne dorim de la tara, foarte bine acceptam si mergem mai departe. Insa sa nu ramanem surprinsi cand peste niste ani anumite bombe sociale ne vor exploda in fata si vom fi direct afectati.

    • #29

      @Ionut Nu au 5 ore au 18 ore de predare si 22 de pregatire. Restul tarilor europene au cam acelasi standard. 15-24 de ore de predare efectiva iar restul pana la 35-40 sunt considerate ore de pregatire. Dar pentru o comparatie mai corecta, ar trebui luat in calcul numarul de elevi/clasa si desigur ce cerinte are si ce ofera fiecare sistem de educatie. Momentan, ministerul educatiei nu e capabil nici sa prezinte o programa si niste manualele la timp, cam ce tara occidentala cunosti in situatia asta?

      Despre ce echipamente sau resurse ofera sistemul de educatie pentru desfasurarea orelor nu are rost sa discutam. Totusi, pentru amuzament, imagineaza-ti un interviu la o corporatie in care ti aduce la cunostinta ca pentru desfasurarea activitatii trebuie sa iti aduci cam tot ce e necesar de acasa, ei pun la dispozitie doar cladirea si mobila. Se asteapta sa investesti din banii proprii pentru a atinge standardele ridicate impuse de companie. Ah, si ca fapt divers la interviu iti spun ca ei la corporatie angajatii se caca in fundul curtii. Bineinteles, la asa oferta cer doar calitate si profesionalism.

      Vad ca exista ingrijorarea ca niste incompetenti vor fi platiti mai mult decat merita. Situatie nemaintalnita in sistemul bugetar. Cum sa risti sa irosesti bani pe educatie cand ii poti arunca pe pensii speciale?!

      Cei 45 de angajati sunt niste putori ordinare pentru ca de multi ani ai platit niste salarii mizerabile care doar atat ti-au permis sa angajezi. Daca vrei ceva mai bun, trebuie sa investesti. Aia 45 raman acolo dat fiind ca nu prea ai cum sa ii triezi. Ii platesti din economiile facute oferind bani de seminte pana acum. Si e cazul sa te grabesti pana nu pleaca si fraierii aia 5 care au mai ramas.
      Iar daca gasesti o metoda de evalaure pentru a scapa de incompetenti, ma astept ca in cazul celor competenti sa vad acelasi nivel de interes in plata retroactiva a salariilor pentru munca buna depusa care nu le-a fost recunoscuta pana in prezent.

    • #30

      Este sarpele care isi inghite capul. Solutia reala este radicala si implica regandirea intregului sistem educational dar asta inseamna vointa politica si mai ales timp. Mult. Realitatea este ca sistemul educational nu era grozav nici inainte de revolutie dar nu stiam noi cat de varza eram ca nu era sistem competitional in tara asta si nici expunere si comparatie cu ce e afara.

      De la eliminarea inspectoratelor la criterii de performanta si educatie centrata pe elev, buget pentru materiale, programa aplicata pe realitatile si nevoile curente, adaptata la secolul 21 pana la multe alte detalii care in mod sigur nefacand parte din sistem imi scapa drumul e lung. Un drum pe care nimeni nu pare sa vrea sa il parcurga.

      Daca ai o corporatie cum zici tu care plateste 50% cel putin sub piata rezultatul este ca vei atrage lichele demotivate si slab pregatite care nu s-ar descurca la cerinte mai mari sau entuziasti idealisti care vor intra in burnout si demotivare rapid. Rezultatele vor fi pe masura. Sistemul de invatamant inca atrage doar oameni noi care in alta parte stiu ca nu s-ar descurca sau idealisti care au alte surse de subzistenta, vreun sot sau sotie care compenseaza veniturile familiei. Astia sunt putini.

      Invatatoarea lui fi-miu e la ultima generatie inainte de pensie. Cu metehne de 40 de ani de activare in sistem, dar si cu experienta respectiva. Ne spunea ca este sincer ingrijorata de ce se va intampla cand trec copiii in a 5-a pentru ca din punctul ei de vedere este o problema majora cu calitatea profesorilor, multa instabilitate, 3 profesori de matematica in un singur an la aceeasi clasa, majoritatea suplinitori pentru ca sunt posturi blocate. Ca sa o citez, e jale. Jalea asta nu se rezolva decat atragand oameni performanti intr-un sistem radical schimbat. Iar parcursul va fi lent. Nimeni nu pare sa vrea sa isi asume asta. iar politicul nu are efectiv nici o motivatie sa imbunatateasca nivelul de pregatire al unei populatii care trebuie sa fie cat mai dependenta si usor de manipulat. De la sindicate la asociatii nationale fantoma de parinti cu lideri pe care nu i-a ales si nu ii cunoaste nici dracu dar care apar ca lideri ai parintilor la posturi de televiziune totul pare controlat si bine manevrat de politic. Nu vad sincer solutia. Cu parere de rau, pentru ca ma includ aici, ne-am bagat copiii in mazga cand am ales sa nu plecam.

    • #31

      Chiar ma gandeam cand apare primul care sa se lege de faptul ca profesorii predau 5 ore pe zi si au vacanta 3 luni

  11. #32

    mie mi-a placut maxim cum Ligia Deca, slavit fie numele ei, a facut niste observatii legate de procentul de profesori care participa la greva si cum mai e putin si gata, se atinge procentul de 50% si dispare greva, dispare problema, suntem bine. femeia aia este evil, dar evil din ala care isi savureaza ceaiul si biscuitele in timp ce te priveste murind.

    • #34

      Cred ca o supraestimezi serios. Cred ca toti facem greseala asta cu marea majoritate a retarzilor care ne “conduc”. Intamplator am facut parte destul de mult timp dintr-un grup de facebook in care era si doamna ministru pe vremea cand nu era ministru doar consilier prezidential. De la distanta, asa, tipa era relativ ok, saritoare, daca putea sa ajute mereu ajuta, opinii decente. Intre timp eu am iesit din grupul respectiv, cand a devenit ministru, foolishly, de parca nu traiesc de 42 de ani in Romania chiar ma gandeam, uite ma in sfarsit cineva competent, decent, smart, la educatie. Boy oh boy was I wrong. Parerea mea cunoscand putin persoana inainte si vazand performanta acum este ca ea este un yes man. In cazul asta Yes woman. Nu are nici un aport decizional, e o unealta care implementeaza ce i se cere de sefu/coalitia de gurvernare/repetentii care ne “conduc”. Rezultatul dezastruos e acelasi dar mi se pare ca ii acorzi pe nedrept prea mult merit si importanta. E mai rau decat evil. E o paiatza care executa comenzi politice.

    • #35

      @Cristina: adica o drona

  12. #36

    Nu cred ca se poate remedia nimic in educație, daca ai noroc ai, daca nu, asta e
    Copilul a fost la greu la concursuri si olimpiade, de multe ori pe banii noștri, nici măcar transport (îl plăteam sa fim înțeleși, nu gratis voiam), si nu e vorba neapărat de bani, dar nici nu știai unde sa te duci, umblai ca bezmeticul cu gps-ul de la telefon prin orașul ala, unde e școala in care se tine olimpiada.
    E mare dezinteres, plus măgăriile profesorilor, colegi de clasa mediocri care n-au fost la nici un concurs sau olimpiada dar au făcut meditații, locul întâi, alți profesori nu vin deloc la ore, mai trec din când in când fugitiv, note maxime si acolo.
    Măcar de s-ar intra cu examene la facultăți si nu cu medii, poate s-ar mai regla ceva dar nu cred ca sunt șanse.

    • #37

      De multe ori copiii buni ca al tau reusesc in ciuda scolii nu datorita scolii, aici este smecheria pe care multi o omit cand vorbesc de sistemul romanesc de invatamant. Deja cei care invata si performeaza sau cam lamurit de ce poate oferi Romania si pleaca la facultati din lumea civilizata si nu se mai intorc.