In urma cu o saptamana, HotNews.ro publica un amplu articol pe marginea problemei masinilor parcate pe trotuare si a conceptiei din mentalul coelctiv cum ca aceasta practica este regulamentara atata vreme cat se lasa un metru liber pentru pietoni.

Articolul prezenta problematica masinilor parcate pe trotuar avand in vedere o decizie definitiva si irevocabila a Tribunalului Cluj Napoca din 2012 prin care este oferita o interpretare clara legilor: oprirea si/sau stationarea pe trotuar este interzisa in mod expres de lege, singura exceptie este atunci cand administratorul drumului monteaza panouri aditionale permisive. Cu alte cuvinte, fara un panou care sa permita parcarile pe trotuar, aceasta practica este interzisa de lege, ca norma generala.

E amuzant cum flaușații de la Hotnews au declanșat o campanie furibundă împotriva parcării pe trotuare, ținând cu dinții de o decizie a unui tribunal din Cluj care spune, într-o anumită cauză, că ar fi ilegal. Exprimarea lor e criminală “concepției din mentalul colectiv”, când de fapt vorbim d eo lege foarte clară, Codul Rutier.

Problema e că agaricii lui Tapalabă nu știu un amănunt micuț din legislația românească. Hotărârea unui judecător nu este izvor de lege și nici nu este considerată precedent judiciar. De aceea există mii de procese cu BCR, de exemplu. Pentru că altfel ar fi fost de ajuns un singur proces pierdut și toate procesele pe această speță le-ar fi pierdut dinainte de a începe. De aceea există mii de procese pentru taxa auto, procese care sunt ba pierdute ba câștigate de petenți, deși practic este vorba de aceeași cauză.

Pentru că judecătorii nu sunt obligați sub nicio formă să țină cont de deciziile altor colegi, iar legile nu se modifică după decizia unui judecător, altul decât cei de la Curtea Constituțională.

Desigur, expertul în drept de la Hotnews suferă de gripă și nu a putut fi contactat de angajații tapalabieni, altfel în mod sigur nu exista această eroare groaznică de logică și percepție.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

47 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    iar s-au ars cei de la stirifierbinti.ro

  2. #2

    trecem peste faptul ca in tari civilizate nu se parcheaza pe trotuar decat daca este semn care permite asta, dar la noi s-a construit haotic 20 de ani si n-avem locuri de parcare

    insa plm, sunt probleme mult mai mari acum decat parcatul pe trotuar, poate ar fi mai bine sa consume energie in alt sens

    • #3

      pai sigur, eternele tari civilizate . uita-te pe google maps, au imagini si de la noi, si din restul tarilor civilizate, de pe aproape fiecare straduta. si aproape fiecare trotuar de pe acele stradute este ocupat de masini parcate .

    • #4

      in Finlanda se parcheaza pe trotuar daca e marcat ca loc de parcare, dar de obicei prima banda e folosita pentru parcare si trotuarul pentru pietoni, cum e normal. daca nu, amenda de parcare aiurea e 50 de euro. ia du-te frumos cu Google Maps si arata-mi masini parcate pe trotuar in Helsinki.

    • #5

      parerist de internet care foloseste google ca argument suprem… cum ai stat tu pe google maps si ai verificat aproape fiecare trotuar… Ma da-o ma in aia a ma-sii, ca eu sunt de un an intr-o tara din asta, etern civilizata, si nu am vazut masini pe trotuar

    • #6

      Cum se parcheaza corect pe trotuar: imgur.com/rHxcJ2a

    • #7

      Pentru ca daca esti intr-un an “intr-o tara din asta” ai, automat, overview asupra tuturor tarilor. Iti ofera o deschidere mai larga decat Google care s-a plimbat mai mult de un an, prin mai multe tari din alea, si a facut poze.

      Ah, scuze, nu m-am prins de la inceput: esti plecat “afara”. Capsuni sau cur de batrani?

    • #8

      In Canada nu te lasa sa parchezi pe trotuar.

    • #9

      @Alex:
      1. ca sa iti raspund mai intai la ironie: da-te ma in pula mea de aici!
      2. cand spui ca “aproape fiecare trotuar de pe acele stradute este ocupat de masini parcate” nu faci decat sa generalizezi prosteste doar ca sa intri in discutie, iar Mr. Google e back-up-ul ala care iti valideaza argumentul doar daca il mentionezi in propozitie.
      Te invit frumos sa deschizi google maps si sa imi arati mie trotuare pline de masine In Germania, tara asta unde spal eu cur de batrani, elitistule cu 7 facultati pentru care munca de jos e cea mai mare rusine posibila.

    • #10

      cred ca am fost prea vehement in exprimare ca mi-a intrat in moderare comentariul:))

    • #11

      în america nu există trotuare
      toate mașinile au garaj
      orașele sunt dotate cu câte o parcare suspendată la fiecare semafor
      ioar curvele fac foamea

    • Ai scris ‘pula’ prea vehement. E un cuvant urat, ma.

    • #13

      @nea ilie ai dreptate, curvele fac foamea ca sa aiba clienti, americanii sunt satui de obeze =))

  3. #14

    fac parte dintre cei care mai bombăne atunci când se împiedică de maşini pe trotuar. imediat mă redresez. şi oamenii ăia unde să-şi lase maşina? unde stau, suntem 3 blocuri care dăm spre o parcare. sunt 12 locuri. atât. şi 3 blocuri. când merg prin bucureşti mă uit la vechile bulevarde. magheru, lascăr catargiu, chiar şi dacia. dar magheru şi catargiu sunt mari, largi şi au fost conceput când? acu aproape 100 de ani. păi dacă ăia acu 100 de ani au gândit străzi largi noi ce avem? că peste tot unde s-a construit de-abia s-a lăsat o străduţă. ce maşină de pompieri? ce salvare? ce? şi-atunci? s-a tot vorbit de soluţii pentru parcări, că nu ştiu cum, că nu ştiu ce. până când se va rezolva problema decentă a parcărilor discutăm în van. omul trebuie să-şi lase undeva maşina. o vrea cât mai lângă casă. ce e greşit în asta? dacă am bombănit îmi revin. şi mombăn iar, la nesfîrşit, autorităţile.

    • #15

      Citeam pe undeva ca pe vremea (acu’ 100 si ceva de ani) cand s-au apucat de canalizarea din Chicago au proiectat-o ca pt 3.000.000 de locuitori, desi pe vremea aia localitatea daca avea vreo 100.000 locuitori.

    • #16

      Misto. Macar cand esti impuscat in strada nu cazi dracului in apa.

    • #17

      @Liliana, cladiri construite acum 100 de ani sau chiar mai de mult sunt in majoritate in Anglia, Scotia de ex. plus ca predomina strazile inguste, dar misterioasele linii galbene de parcare functioneaza, nu vezi masini parcate cu furca “ca deh.. cladiri vechi masini multe dom’ne, ce sa facem, asta e”.
      si nu, nu sunt parcari subterate sau suspendate pe 124 de niveluri pe fiecare straduta in fiecare cartier, alea sunt prin alte parti.

    • #18

      A avea masina nu e un drept fundamental. Nu ai unde sa o lasi, nu o lasi. O vinzi si mergi cu metroul. Nu ma intereseaza unde iti lasi tu masina. Este exact ca atunci cand un sarac are copii si cere bani de la stat ca “ce sa faca el cu progeniturile…sa le lasa sa moara de foame?!” Nu e problema mea masina ta.

    • #19

      @liliana: nu e obligatoriu ca fiecare locatar sa aiba masina lui, a lui personala si draga pe care sa nu o mute cu anii din locul ala din fata geamului lui, al lui personal. sunt oameni care isi iau masina pt altfel nu pot respira si dupa nu au bani sa o miste din parcare. asa cum zicea un oarecare, masina este un lux, nu este deloc o necesitate.

  4. #20

    Galatiul este plin de garaje facute printre blocuri. Noul primar a promis sa le darame si a daramat vreo 2 baterii.
    Pe unul dintre locuri s-au facut niste locuri de parcare si un loc de joaca pentru copii. Dar acum ghici ce? Vor sa extinda locul de joaca si sa desfiinteze din locurile de parcare, pentru ca cei cu masini prefera sa isi parcheze masina pe trotuar si nu in parcarea amenajata. Fiecare vrea sa parcheze in fata scarii, eventual in casa, la cateva blocuri distanta nu este admisibil
    www.viata-libera.ro/politica-administratie/70901-mai-putine-locuri-de-parcare-locul-de-joaca-din-micro-19,-extins-anul-viitor

    • Normal, ca paezanu’ vrea sa coboare din scara blocului direct pe bancheta masinii !

    • #22

      @pank
      De la portiera mașinii până la ușa de intrare în casă am maxim 10 pași de făcut. #chiabur #sedentar

  5. #23

    Presa de la noi, in mare parte, e cam la pamant…

  6. #24

    Io-s mai greu de cap. E voie sau nu sa parchezi pe trotuar?

    • #25

      Depinde de masina

    • #26

      e voie, daca lasi un metru de spatiu pentru pietoni.

    • un metru, un metru si ceva.

    • OUG 195/2002, la articolul 72 alineatul 7 zice aşa: “Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lăţimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziţia pietonilor trebuie să fie de cel puţin un metru”

      Regulamentul de Aplicare a OUG 195/2002, articolul 142 lit. n) zice aşa: “Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin 1 m pentru circulaţia pietonilor”.

      Unii spun ca Regulamentul “permite” oprirea pe trotuar, cu spaţiu de 1m pt cetăţeni, dar în sensul dat de OUG 195/2002, adică numai dacă e indicator sau marcaj care să permită parcarea pe trotuar. Juriştii zic că Regulamentul nu poate contrazice legea.

      De aici toată nebunia. Tu faci cum vrei, Poliţia nu se supără în nici un fel. Şi ei aplică legea cum facem şi noi. E cum li se pare lor. Când nu ajungeţi la o înţelegere amiabilă apare justiţia. Cam cum a fost la Cluj…

    • #29

      dar de cei cu carucioare (ce sa faci, unii au gemeni de exemplu) sau cei in carut cu rotile tine cont cineva? intrebare retorica..

  7. Problema este simpla… s-a preferat dezvoltarea pe verticala (blocuri cat mai inalte) in loc sa se extinda pe orizontala – in jurul fiecarul oras sunt sute de hectare disponibile pentru dezvoltare.

    Intr-un final tot acolo o sa ajungem dupa ce o sa ne iasa pe nas cultura asta a “blocurilor” … Agrestic anyone ? 40.media.tumblr.com/tumblr_m1gfk8HoFR1r8tnzzo1_500.jpg

    • #31

      Tot romanul vrea sa stea “in centru”. Acuma au si ei dreptate, nimeni nu vrea sa stea in masina ore intregi dimineata in ambuteiaje.
      Pe de alta parte primarii Bucurestiului tot promit autostrazi suspendate, bulevarde largi si tot felul de pasaje cand e clar ca un oras de dimesiunea capitalei ar trebui sa aiba intai retea extinsa de metrou sau alte fel de tren urban care sa cuprinda si localitatile invecinate.

  8. #32

    Iti place sau nu, asa e legea si nu ai voie pe trotuar decat daca e specificat prin marcaje ca ai voie. Si ca autoritatile care marcheaza sa nu faca abuz se specifica ca trebuie lasat 1 m pt pietoni (IN CAZUL MARCAJELOR PE TROTUAR).
    E clara exprimarea in lege, e logica, doar ca a trebuit sa va arate asta cineva. Daca normele de aplicare incalca legea, se rezolva prin exceptie de neconstitutionalitate, dar in cazul asta nici macar nu exista ceva norme sau regulament ci doar o interpretare a politiei ca sa justifice realitatea ca nu ar fi ok sa dea amenzi tuturor celor parcati pe trotuare daca au avut bun simt si nu l-au ocupat de tot ca nu aveau alternative de parcare.

    E un subiect bun, afecteaza zi de zi pietoni si soferi pentru ca e nevoie de locuri de parcare si apoi de aplicarea legii. Dar Politia se ascunde dupa interpretare si in locurile unde sunt parcari libere dar e gratis pe trotuar (vezi in Bucuresti Universitate si stradutele adiacente).

    • #33

      chris, esti, să zicem, naivuț, ca să fiu delicat, ma scuzi ca iti spun, nu vreau sa te ofensez, dar e o realitate. tocmai LEGEA spune altceva, eu iti spun doar ca o decizie a unui tribunal nu schimba o lege. banuiesc ca vii din ardeal, altfel nu ai puti de mandrie tembelistica, cum ne-a fost ARATAT ceva :))))

  9. #34

    Salut!
    Eu aș zice că, mai degrabă, articolul se vrea o atenționare a Poliției, care ar trebui să ia aminte la argumentul cu legea bate regulamentul.

    Dar pentru asta ar trebui ca Poliția să aibă și coaie…

    Acum, numai săracul Gigină, D-zeu să-l odihnească, știe cam cum stă Poliția la capitolul ăsta…

  10. #35

    daca avem decizii contradictorii printre judecatori, pot exista doar 2 cauze:
    1. legi proaste/neclare
    2. coruptie/incompetenta

    in acest caz al parcarilor pe trotuar, atat legea cat si bunul simt sunt destul de clare, nu e voie decat daca sunt marcaje, nu e normal sa ocupi cu masini spatiul pietonal, nu se intampla nicaieri asta in lumea civilizata

    OUG 195/2002 art. 72 (7) “iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima” este pus in aplicare de HG 1391/2006 art. 144 (2) “cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai dacă rămâne liber”

    deci
    trotuar cu indicator P si cu marcaj = permis in limitele marcajului
    trotuar fara indicator P si cu marcaj = permis in limitele marcajului
    trotuar cu indicator P si fara marcaj = permis cu conditia sa se lase 1m liber
    trotuar fara indicator P si fara marcaj = interzis

    • #36

      o sa iti las asta aici media.hotnews.ro/media_server1/document-2015-11-25-20622461-0-raspuns-directia-rutiera-hotnews-parcari-trotuar.pdf

      cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai dacă rămâne liber

      ultima parte o eviti deliberat, sau si tu tot ardelean?

    • #37

      marcajului
      nu zice nimic de indicator
      daca zicea in lipsa acestora contrazicea OUG

      conform OUG 195/2002 (asta de ce o eviti?), parcarea este permisa NUMAI conform indicatoarelor sau marcajelor. deci nu pot lipsi amandoua.
      fa apel la bunul simt. indiferent de ambiguitate, e normal sa pui fierul in locul destinat pietonilor? asa haotic, fara reguli, oriunde si oricum? ai mai vazut in vreo tara asa ceva? du-te in germania si parcheaza pe trotuar sa vezi ce ti se intampla

    • #38

      probabil ma intelegi gresit, ca si cum as fi vreun suporter al parcarii pe trotuare. nu sunt, eu vorbesc aici strict despre lege si despre faptul ca hotnews sunt tampiti. iar legea nu e ambigua deloc, hotnews manipuleaza, lasand in mintea oamenilor ca asta cu 1 metru ar fi legenda urbana. cand este STRICT legea. ce vrei tu sa intelegi e iarasi STRICT treaba ta, ce spun eu e sustinut de lege si de politia romana.

    • #39

      autoritatea locala are de ales sa infiga pe trotuar:
      – un tarus cu P si eventual niste dungi unde este loc destul si parcarea nu ar incomoda
      sau
      – stalpisori unde nu este loc si parcarea ar incomoda

      ca pana una alta, apelul la ratiunea si bunul simt al conducatorilor auto nu functioneaza, se parcheaza melteneste peste tot

    • #40

      un metru fara altceva, da, este legenda urbana
      legea nu spune strict asta

      legea spune conform indicatoarelor sau marcajelor e permis
      daca p sau q, atunci r
      tu zici daca non p si non q, atunci tot r in loc de non r pentru ca da-o n pizda masii de logica si pentru ca intr-o norma de aplicare au scris doar de p si au uitat sa scrie de q

      nu sunt marcaje? un metru in lipsa marcajului. e logic ca se refera la pozitionarea masinii in lipsa unor dungi, nu la permisiunea totala de a parca indiferent de indicator
      nu sunt nici indicatoare? nasol, nu zice un metru in lipsa indicatorului
      repet OUG zice ca nu e permis daca nu sunt nici marcaje nici indicatoare

    • #41

      politia zice ca gresesti, deci e ok, s aincetam discutia, ca nu e ca si cum m-ai convinge.

    • #42

      un judecator are mai multa scoala decat politistii
      politistii mai spun si ca trebuie sa semnalizezi stanga in giratoriu

      ok sa incetam oricum n-o sa mai deschid blogul prea des, ai pareri ff dubioase in ultima vreme

    • #43

      vaya con dios. mno.

    • #44

      Flat, nu pleca, eu intram aici doar pentru a-ti citi parerile si a ma adapa in lumina cunoasterii tale…

  11. #45

    www.google.ro/maps/@48.0993906,11.5382114,3a,75y,3.64h,76.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRtKzzL7balm-6ehf-eHv-g!2e0!7i13312!8i6656

    Pentru cei care n-au vazut masini parcate pe trotuar in Nemtia, nemtii au transformat trotuarul in strada. Practic e acelasi lucru cu masina parcata pe trotuar numai ca nu e pe trotuar.