Fac parte din generațiile care au dat examen de admitere la liceu și am fost una din ultimele generații care a dat treapta a 2 a, dacă nu chiar ultima, nu mai țin minte exact. A fost o experiență bună, de care îmi aduc aminte cu plăcere, primul moment în care m-am confruntat, într-adevăr, cu viața și în care am câștigat ceva, pe cont propriu, fără niciun ajutor extern.

Dar nu despre reveriile mele vreaua să vorbesc. Înțeleg că, iarăși, pentru a 34-a oară în ultimii 34 de ani, actualul ministru al învățământului, a decis să schimbe iarăși legea educației. Nu comentez schimbările, evident sunt demențe USL care consolidează, iarăși, mafia diplomelor și cresc salarii discreționar. Un singur punct mi-a atras atenția, cel care spune că liceele pot organiza examen de admitere, în limita a 60% din locuri. Se pare că nu doar mie mi-a atras atenția, ci și atotvorbărețului consiliu național al elevilor, care au și ei o părere, rapid.

Consiliul Naţional al Elevilor afirmă, miercuri, că examenul de admitere la liceu riscă să devină realitate şi va aduce cu sine o mulţime de probleme, printre care încurajarea meditaţiilor private, inechitate, limitarea accesului în învăţământul liceal şi nivel de stres ridicat pentru elevi de doar 13-14 ani, relatează News.ro.

Deci da? Dacă dai examen pentru admiterea într-o instituție de învățământ, e inechitate și se limitează accesul la liceu și, CE E MAI IMPORTANT, le crește stresu’ la copii!

Totodată, Ministerul Educaţiei trebuie să aibă în vedere şi caracterul obligatoriu al învăţământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfăşoare într-un mod non-competitiv. Admiterea la liceu, în forma în care este prevăzută în proiectul de lege, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferenţe între elevi, segregare şcolară şi o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învăţământul liceal”, mai susţin elevii.

Bănuiesc că mulți dintre voi s-au confruntat deja cu sistemul unitar de repartizare computerizată, cel în care dacă părintele e ușor mai neatent, copilul ajunge la ultimul liceu din București, pentru că aia e, ai avut ghinion. Și, cel mai probabil, toți v-ați lovit de drăgălașa problemă în care elevi cu 10 pe linie, care au trecut clasa cu oi, brânză, stupi și ce mai aveau părinții prin curte, deversate în brațele pofticioase ale profesorilor, au ocupat locuri în licee și facultăți, iar copii care munceau până le dădea sângele pe nas la licee sau școli de renume, unde profesorii își fac un act de onoare prin faptul că nu dau 10 nimănui, ajung la varii licee profesionale sau vreun Spiru, pentru că na, copiii cu 10 din brânză au fost repartizați unitar și computerizat.

Practic, ce vor elevii români? Ceea ce vor și părinții lor, acces liber la șpăguță, fără să aibă niciun fel de stres sau examinare a valorii. Din momentul în care copilul intră în clasa 0, el trebuie să ajungă, netulburat, până la doctorat, fără să dea vreun examen care să nu poată fi șpăguit. Ceea ce se întâmplă acum, mai exact.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

77 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Unul din promotorii acestei scheme a fost nea Gelu Duminica, bineinteles in numele egalitatii de sanse.
    te trales bahtalo, mo !

    2
    • #2

      asta are un nume de familie predestinat sa indemne la munca!

      1
  2. Eu vreau sa se desfiinteze bac-ul, dar facultatile sa fie obligate sa aiba admitere doar cu examen.
    E total inutil Bac-ul, o pierdere de timp. E redundant. Nu stiu de ce trebuie facut atat caz din terminarea liceului. Ca sa te inscrii la admitere la facultate sau ca sa apara ca ai studii medii ar trebui sa fie de ajuns ca ai 12 clase.
    Bineinteles, e unul din putinele lucruri de care cei din Romania nu se pot atinge, pentru ca multe alte tari au si ele mizeria asta expirata.
    La liceu parca as prefera in continuare examenul de admitere (pe care l-am prins si eu), desi da, stresul a fost urat.

    1
    • Mbaa, nu stiu ce sa zic. Pare ca nu e o idee buna sa fie facultatile responsabile pentru admiterea candidatilor de pe urma carora castiga. Just a thought..

      2
    • sa nu se mai dea nene nimic. Scoala e inutila. Sa ii bagam la munca de la 6 ani, da-i dracu de copii

      4
    • #6

      @S: “E total inutil Bac-ul, o pierdere de timp. E redundant.”
      Zici ca e indeajuns ca elevii au strigat “prezent” in fiecare dimineata?

      1
    • #7

      Stefablue, copiii aia au luat sute de note in cei 4 ani de liceu.
      Daca pica bacul inseamna ca profesorii aia au luat leafa degeaba 4 ani?

    • #8

      iti raspund eu cu da la intrebarea retorica. plus cheltuielile adiacente, plus pierderea inutila de timp a ”elevilor”.

    • #9

      pvladc, da.
      Eu cred ca un elev nu intelege materia predata atunci cind proful nu explica bine. Daca mai si da note maxime pentru lectii invatate ca papagalul, sint convinsa ca isi ia leafa degeaba.
      Treaba profesorilor consta in a se asigura ca un elev cu un QI mediu intelege care e mecanismul materiei pe care o preda.
      Care au fost cauzele declansarii celui de-al doilea razboi mondial, cum e facuta o figura geometrica tridimensionala, de ce pictura a trecut de la reprezentarea fidela a realitatii la arta abstracta, cum analizezi un personaj literar, legatura intre cauza si efect in fizica si chimie…
      La sfirsitul liceului elevii ar trebui sa dispuna de un sistem de gindire care sa le permita sa faca relatii intre cunostintele pe care (se presupune ca) le au. Faptul ca recita un manual nu inseamna ca e un elev destept ci doar ca are memorie buna si e motivat.

      Cautind pe net materiale pentru a ajuta copilul cu niste chestii legate de evul mediu, am dat peste un video in care o arhitecta explica de ce catedralele gotice au scheletul asta incarcat pe dinafara. In cuvinte simple si trei desene am priceput de ce au evoluat de la bolta rotunda la cea ogivala, la ce folosesc contraforturile (ca tot i-am bodoganit pe francezi cind plodul a construit un puzzle in 3D Catedrala de Notre Dame). Mi-a explodat mintea de simplu ce era… A priceput si copilul…
      Asta e treaba profesorilor, sa explice de ce.

      1
    • #10

      @animaloo
      Scoala e utila, bac-ul nu. Crezi ca daca am dat bac-ul mi-a ramas mai mult in cap din materie comparativ cu cand am invatat prima oara chestiile alea pe parcursul liceului? Nu. Doar pe termen scurt, in rest…tot aia.

  3. si ii mai si obliga pe sarmanii copii sa dea bacu sa intre la facultate. of of of

    1
    • #12

      nu ai cum sa mai privesti atata injustete si inechitate

    • #13

      Mie nu mi-a placut, a fost un disconfort. Mi-a luat din timpul pentru materiile care imi trebuiau la admitere. Si din timpul liber, ca viata e scurta.
      (Am luat cea mai mare nota din clasa la bac, fara sa dau la educatie fizica)

  4. #14

    Mi se pare ca aici vorbesti in necunostinta de cauza. Deja la admiterea in liceu nu se mai ia in considerare media din clasele 5-8, deci nu mai conteaza ce nota a vrut sa iti dea nu stiu ce profesor sau ca aia din nu stiu ce comuna au venit numai cu medii de 10. Ceea ce e un lucru bun.

    Un examen exista deja, se numeste Evaluare Nationala, iar repartizarea computerizata chiar asigura echitate, in sensul in care daca ai media 8.70 si ai pus pe primele locuri Sava si Lazar, nu o sa intri la ele, dar macar intri la urmatoarele optiuni de pe lista ta. Ca unii parinti nu stiu sa completeze fisa aia poate fi adevarat, dar astea sunt exceptii, nu o regula. Cu un examen la un anumit liceu pe care il pici cu o medie mare, risti sa ajungi doar la licee slabe, ca doar acolo raman locuri. Practic cum au patit cativa colegi ai mei in anii 90, au ajuns cu medii de 8 la scoli profesionala, ca au picat admiterea la cine stie ce liceu fitos.

    Ce vor sa faca astia e altceva, sa adauge la admitere examene in plus, la diverse materii, dupa cum vrea fiecare liceu, pentru ca asa vor unele licee “renumite”. Asta va duce la dezvoltarea unei industrii a meditatiilor cu profesori din acele licee, cam cum se intampla acum la clasa a 5a. In plus, un elev de 14-15 ani ajunge sa dea un examen la vreo 4 materii (eventual 5, daca mai pui si limba straina), adica mai multe materii decat se cer la Bacalaureat. E aberant! Si asta doar pentru ca unii profesori vor sa fie stapani in scolile statului, pe banii statului. Daca vor sa isi selecteze ei cum vor elevii (asa cum spunea o directoare de la Lazar), pai sa isi faca propriile scoli private si acolo pot introduce ce examene vor si sa isi selecteze elevii cum vor.

    6
    • #15

      de ce nu se poate face scoala ‘online’? ca exista niste interese, manualele alea sunt de kkt ca fara profesor nu prea te descurci sa inveti toata materia (e drept acum exista si surse alternative plus net)
      ce kkt trebuie sa fii fizic la scoala? inteleg oarecum partea de socializare dar cam atat,
      la ce iti folosesc atatia ani in sistemul de ‘educatie’ cand poti foarte bine sa ajungi la facultate de la vreo 16ani?
      nu mai spun de o gramada de materie inutila si lipsa laboratoarelor

      2
    • pai da. Sa se faca domle onlie. Se stie ca oamenii au capacitatea sa se concentreze la ecran timp de 6 ore.
      Si sa nu uitam: sa ii tinem si pe parinti acasa, macar pe unu…

      *fac acu ceva cursuri online. Mai utile putin decat nimic, dar acolo se termina utilitatea. Si noi suntem 6-8

    • #17

      Exact, prin masura de examen suplimentar organizat de liceu, si fiti atenti ca aici fiecare liceu poate decide pentru cate locuri sa se mai organizeze un examen, deci nu vine de la minister, eu cred ca e bagata ca masura pentru copiii de politicieni, sa fie siguri ca intra toti la Jean Monet (habar am daca asta inca e “liceul de fite” din Bucuresti).

      Desigur, ministerul ne asigura ca testele elaborate de ei vor fi standardizate, deci stati fara griji, nu va exista coruptie.

      1
    • #18

      La ceea ce a spus Bogdan, mai adaug câteva completări. În prezent, lucrările examenul de evaluare națională se corectează în centre de corectare din alte județe, tocmai pentru a restrânge cât mai mult posibilitatea de fraudare. La examenul de admitere pe care îl promovează o parte din colegiile naționale, lucrările se vor corecta în cadrul colegiului, în bucătăria proprie, evident de profesorii colegiului, cu care se vor medita unii și alții, ceea ce deschide poarta fraudării.

      Admiterea nu exclude evaluarea națională. Copiii se vor pregăti în continuare la română și matematică pentru evaluarea națională, care rămâne obligatorie. La examenul separat de admitere vor da 2 examene din probele profilului. De exemplu, pentru clasa de științe vor avea de pregătit încă 2 probe, probabil biologie și chimie. Este foarte mult să susții 4 probe din materii diferite la primul examen major din viața de elev. Așa ceva nu a existat niciodată la noi, nici pe vremea admiterii la liceu dinainte de introducerea evaluării naționale. Nu era suficientă industria meditațiilor la română și matematică, acum se deschide poarta meditațiilor la alte materii.

      Legat de repartizarea computerizată, așa cum a spus Bogdan, aceasta este cea mai echitabilă metodă de a face diferența între copii. În prezent copiii cei mai buni ajung la cele mai bune licee, în ordinea mediilor. Cazurile cu copii buni ajunși la licee slabe, care au ajuns prin presă în anii trecuți, au fost cauzate de necompletarea unui număr suficient de opțiuni în fișa respectivă. Nu e vorba de neatenție, ci de indolență din partea părinților, care s-au ghidat după ultima medie din anul anterior, care este însă doar o valoare orientativă. Dacă subiectele sunt mai ușoare, este logic că vor exista mai multe medii mari. Chiar dacă estimezi că copilul are șanse la, să zicem, primele 10 colegii, trebuie să completezi și alte opțiuni, la licee din eșalonul inferior, pe care nu le dorești neapărat, ca plasă de siguranță.

      Cu noul sistem de admitere + evaluare, în formula actuală, după ocuparea celor 60 % din locuri la admitere, restul de 40 % vor fi disponibile pentru repartizarea computerizată. Pe aceste 40 % din locuri se vor bate cei picați cu medii mari la admitere. Se va întâmpla situația în care pici la admitere cu o medie foarte bună, să zicem 9.50. Va trebui să intri în procedura repartizării în funcție de cealaltă medie, de la evaluarea națională. E o nebunie curată ceea ce se dorește, un sistem de triere după standarde diferite, după medii diferite, totul în numele independenței pe care o doresc unele colegii naționale.

      În vară, când a fost prezentat prima dată proiectul legii educației, aceste colegii naționale din București care dau secretari în Ministerul Educației, au motivat aceste sistem de admitere prin dorința de a atrage elite, triate prin examene grele. Total fals. Și în prezent, la toate colegiile naționale, din orice oraș, tot elitele, tot cei mai buni elevi ajung prin repartizarea în urma evaluării naționale. Nu prinzi colegiul de top, ai șanse la al doilea, la al treilea și tot așa, în funcție de media celor 2 probe.

      Ce ar trebuie modificat la sistemul actual este eventual introducerea unui sistem în care cele 2 materii (română și matematică) să aibă pondere diferită în funcție de profilul vizat. Sunt copii care se descurcă foarte bine doar la una dintre cele două, în funcție de înclinațiile pe partea reală sau umană. Aici ar trebui eventual lucrat, nu la ceea ce se dorește în prezent.

      2
    • #19

      Am o intrebare cu minusurile de rigoare ce vor veni.
      Daca un elev pica primul sub linie pentru cele 60% locuri disponibile cu 9.50, inseamna ca e un liceu bun, chiar poate primul pe lista, nu?
      E … atunci cat va avea cel care intra primul pe celelalte 40 % locuri de la repartizare?

    • #20

      @Kendo Primul care intră pe cele 40 % din locuri, însă cu media de la evaluarea națională, va avea cel mai probabil o medie bună. Aceasta poate fi chiar și 9,90 sau 10, în funcție de cât de bine cotat este liceul cu pricina. Însă media este obținută din alte probe (română și matematică). Practic, la o clasă de științe, în aceeași clasă se vor regăsi copii intrați la liceu după criterii diferite: unii au intrat cu notele la chimie și biologie, alții cu notele la română și matematică, ceea ce nu este echitabil.

      Care va fi unul dintre efectele probabile? Mulți se vor teme să nu pice de pe cai mari, la admiterea la colegiile bine cotate și vor alege să dea examen direct la un colegiu mai modest, unde șansele sunt mai mari. Sistemul actual de repartiție computerizată permite însă coborârea din treaptă în treaptă, în funcție de medie și preferințe.

  5. #21

    Cu un lucru sunt de acord, vor umfla astia pretul la meditatii si mai tare, profesorii isi vor baga si mai tare picioarele la ore. Tot banul va indica pozitia copiilor la licee din moment ce examenul se da la nivel de liceu, si cum eu sunt prieten bun cu directorul, sunt sigur ca facem cumva sa fie bine, sa prinda copilul loc.

    2
  6. #22

    “dacă părintele e ușor mai neatent” – un coleg de-ai fiica-mii, cu 9.86, repartizat la un liceu cu specializare in ospatari; alti doi colegi, plus copilul unui cunoscut , ne re par ti zati. Deloc. Nada. Descurcati-va.

    • #23

      Ce puii mei e asa greu? Eu in clasa a 8-a mi-am completat singur fisa aia iar mama doar a semnat pentru mine. SI desi aveam medie mare am pus acolo cred ca 30 de optiuni. Sa fiu sigur ca nu ajung la cine stie ce liceu dubios.

      3
    • #24

      Si eu la fel ca Zarax mi-am completat fisa aia singur, pe care mai apoi parintii au semnat-o. Nu inteleg care e problema, sincer.. Daca ajungi la 14-15 ani si nu esti capabil sa citesti o instructiune simpla si sa-ti adaugi cat mai multe optiuni “in caz de”, poate chiar meriti sa ajungi la liceu de ospatari.

      Serios acum, daca un elev de 9.86 nu a fost capabil de asta poate nu e un elev de 9.86 si i-ar fi foarte complicat sa faca fata la cerintele mult mai complexe care vin intr-un liceu de prestigiu, mai ales la o specializare reala. Meritocratie, dar doar cand ne convine..

    • #25

      Pai atunci sa deschidem repede o firma de consultanta(ca sunt doar neatenti, nu? restu de 50% sunt analfabeti functional in tara asta) sa le oferim acestor parinti ajutor. Sigur vor fi multi care ar musca “Consultant in alegerea educatiei secundare”

    • #26

      Problema e simpla! Obligi pe toata lumea sa completeze cel putin 5 optiuni in mediul rural si vreo 10 la urban. Bagi si din orasul vecin daca e nevoie!

    • #27

      daca ai obtinut nota 9,86 la evaluarea nationala, sunt peste 90% sanse ca parintii sa fie mai prosti ca tine, deci e riscant sa-i lasi sa-ti completeze de capul lor optiunile, dupa cum practica a dovedit.

    • #28

      Alex 88,delirezi.

  7. #29

    Faza e că au și ei dreptate. Când am dat admitere, m-am dus cu ce aveam eu în cap. Și eram surprinsă că toată lumea se știa deja cu toată lumea. Normal că se știau, că de juma de an făceau pregătire, câte 4-5 la un profesor. Norocul meu că mă mai ducea capul, că ai mei nu ar fi avut bani de meditație.

    2
  8. #30

    Nu sunt de acord cu admiterea la liceu, deoarece cei mai buni elevi merg la cele mai bune licee. Se incurajeaza coruptia. Si va zic asta ca om al sistemului. La admiterea la liceu nu se mai tine cont de media generala din clasele 5-8. E 100% media de la E.N.

    • #31

      si cine sa mearga la cele mai bune licee?

    • oare ce le face “Cele mai bune licee”.

    • #33

      are cele mai buni profesori, se stie

    • #34

      Sa se dea cate un loc sa ajunga la toata lumea!
      Jos burjuii!!!

    • #35

      Cele mai bune licee nu au neaparat cei mai buni profesori. Cunosc o gramada de cazuri. Foarte multe dintre ele sunt doar cu numele. Majoritatea elevilor din aceste colegii fac pregatire. Cetin, tocmai, ziceam ca cei mai buni elevi aleg cele mai bune licee si, de aceea, examenul de admitere e inutil. Selectie la ce faci? Ai deja un examen national, repartizarea este computerizata, iar media de admitere e 100% din E.N.

      Ok, introduci examenul de admitere. Cine va face subiectele? Fiecare liceu isi va face subiectele? Ca asa vrea legea educatiei de vreo doi ani incoace. Ce se va intampla? Se vor da servite, nu va exista transparenta, se va face pregatire cu profesorii de la liceele respective pentru a intra cine trebuie.

      Unde este transparenta? Eu vreau ca intreg procesul sa fie corect, iar copilul sa nu sufere. Pentru un copil de clasa a VIII-a ar fi un chin sa dea examen de admitere pe langa E.N. Culmea, majoritatea elevilor se plang de subiectele de la E.N., care sunt extrem de usoare in comparatie cu E.N. de acum 15-16 ani cand se dadea la trei materii.

      La E.N. de anul trecut, cea mai buna eleva din scoala a dat gres la examen din cauza emotiilor foarte mari. In cele trei ore cat a stat in scoala, fetita a vomitat de vreo 10 ori. A intrat unde voia fiindca daduse probe inainte (Pedagogic).

      Sa se dea admitere la facultate, ca acolo e buba cea mai mare, nu la liceu. Si sa se scoata gimnaziul de la licee. Sa fie lasat gimnaziu doar la Arte, Sportiv si Pedagogic. Atat.

      @animaloo – candva, acele licee au avut profesori foarte buni, dar cu timpul, locul lor a fost luat de niste mediocri. Elevii merg acolo doar pentru asa-zisa faima a liceului, dar ei sunt nevoiti sa apeleze la pregatiri. E o adevarata industrie in spate. Cunosc un profesor care face aproximativ 24.000 de lei / lună din meditații (într-un oraș din provincie). Într-adevăr, omul e foarte bun și scoate olimpici pe bandă rulantă.

      2
    • #36

      @Cosmin – asta cu admiterea la liceu doar pe baza mediei la EN e doar de anul asta. Pana acum conta inclusiv media din 5-8 in proportie de 25%.
      Daca se pastreaza admiterea doar pe baza mediei de la EN ar fi perfect meritrocratic (desi vor mai fi accidente, copii care au o zi proasta, samd).

      @animaloo – din experienta personala (copil mutat de la ICHB olimpici la Vianu care e cam cel mai bun liceu din Bucuresti) e doar pe vorbe. In Romania nu urmareste nimeni traseul profesional ulterior al copiilor (gen topurile universitatilor din US care iau in calcul salariul la cativa ani de la angajare si proportia absolventilor care lucreaza in domeniul in care au studiat).

      Si cum zice Cosmin mai jos – liceele bune in general se bazeaza pe “disponibilitatea” parintilor – copiii sunt impinsi de la spate de la clasele mici, parintii au ceva bani de meditatii, ii socializeaza ceva mai bine, samd. Liceul culege roadele efortului parintilor si copiilor din cei 9 ani de scoala anteriori si profesorii buni isi concetreaza atentia asupra unor varfuri.

    • #37

      @Cosmin: Nu sunt de acord cu admiterea la liceu, deoarece cei mai buni elevi merg la cele mai bune licee.

      Păi să vină și din ăia mai ”zlăbuți” (trebuie, totuși, un criteriu, gen nu mai mult de xy gherle la cratime și yz la ”i-uri”, că nu suntem la piață), să se dea câte un kil, să prindă toți.

      Apoi, după ce vin și dăștăpți dar și dăștăpți cu P (mare), să facem evaluarea profesorilor după performanțele elevilor.

      Aham, l@bă în cerc…

    • Într-adevăr, omul e foarte bun și scoate olimpici pe bandă rulantă. face aproximativ 24.000 de lei / lună din faptul ca e foarte bun.

      Permite-mi sa vad legatura intre cele doua chestii. Si permite-mi sa aplaud aceasta suma. Si permite-mi sa ma doara in pula ca nu plateste taxe pentru acea suma.

      Omul face bani frumosi EDUCAND oamenii intr-un mod care da rezultate. Singurii care se mai pot lauda cu bani facuti din ceva mai util is doctorii.

    • #39

      Ionut, nu prea stii sa citesti. Care e logica sa bage examen de admitere la licee (de top), daca acolo se duc ORICUM (in urma E.N.) cei mai buni elevi? Unde am zis eu de elevi slabi?

      Daca un elev ia note mari la E.N., acesta va lua note mari si la examenul de admitere. Asadar, care e rostul examenului de admitere? Ca sa ce? Pune-ti mintea la contributie si vei descoperi de ce vor directorii de licee prestigioase acel examen.

      @babu – da, e recent, cred admiterea din 2022 s-a bazat 100% pe E.N.

      Astia vor sa bage examen de admitere doar ca sa mai bage niste bani in buzunare la anumiti profesori (aia de la liceele respective).

    • #40

      @Cosmin: foarte probabil, nu stiu sa citesc.

      Reciteste ce ai scris, cu voce tare, daca este posibil: Daca un elev ia note mari la E.N., acesta va lua note mari si la examenul de admitere.

      Alte leme / “truisme” mai ai?

      De unde le scoti, fratioare?

      Eu zic ca, daca ia note mari la E.N., sa nu mai dea in viata lui vreun examen. Să fie angajat direct. Și niciodată evaluat. Să aiba prima cea mai mare.

      Continua tu, te rog…

    • #41

      Ionut, nu are rost sa continui discutia cu tine. Vreau doar sa-ti spun ca e foarte mare stresul pentru un copil de 14-15 ani sa sustina două sesiuni de examene într-un interval de maxim o lună. Majoritatea profesorilor (ăia cu cap, care mai gândesc cât de cât) sunt împotriva examenului de admitere. Ai E.N, care e foarte ok. Cum zicea cineva mai jos, poți face subiectele de la E.N. mai dificile.

    • #42

      fata aia care vomita, ”cea mai buna eleva din scoala”, isi mai verificase vreodata cunostintele printr-o proba asemanatoare?
      din experienta, am reusit la examene rezultate peste ce se asteptau altii, fara sa fac vreo pregatire in particular, doar cu studiu individual. secretul? participam in fiecare an la olimpiada la o materie care era proba obligatorie la urmatorul examen. eram singurul din clasa care faceam asta, desi nu eram printre primii ca medii generale. rezultatul: imi testam periodic nivelul real, imi controlam emotiile, invatam sa abordez planificat subiectele, ca urmare mi-am depasit intotdeauna colegii de clasa la examene, cu doua exceptii, una in generala si una in liceu, acei colegi fiind bine orientati spre obiectiv si facand pregatire intensiva in particular.

    • #43

      Eu am cunoscut-o doar in clasa a VIII-a. Clasele a VI-a si a VII-a le-a facut online, perioada in care nu s-au sustinut olimpiade. Nu stiu ce a facut in clasa a V-a. Era o eleva foarte isteata, care a obtinut rezultate foarte bune la simulare, avand o medie de aproape 9. La E.N. a avut o medie de 7,80 sau ceva de genul.

  9. #44

    Branza sa fie subventionata 100% de catre stat ca sa isi permita toti parintii sa dea spaga la profesori. Here, problem solved!

  10. #45

    Media generala a cls 5-8 reprezenta 20% din media de admitere, restul era reprezentat de notele de la evaluarea nationala. Cineva care a trecut clasa cu oi, stupi, obiecte de lux sau medidatii cu profu’ de la clasa ia o nota mica la evaluare, deci sigur nu intra la un liceu de top. Iar acum media generala nu se mai ia deloc in considerare, deci nu mai exista discutii.

    Examen exista sub forma evaluararii nationale, se poate modifica sau ajusta nivelul de dificultate daca sunt prea multi elevi cu note similare. Sistemul actual de repartizare iti permite sa intri la orice liceu in ordinea notelor. Daca nu intri cu 9.85 la Sava, intri la Lazar. Cu examen daca nu intri la Sava, intri unde mai sunt locuri, poate la tehnologic. Dar da, cu repartizarea actuala trebuie ca fisa aia sa fie completata cu mai mult de doua optiuni, aparent acest lucru reprezinta o provocare intelectuala insurmontabila pentru unii parinti.

    Cel mai probabil admiterea cu examen da acces liber la spaguta. Iar inechitatea apare din natura coruptibila a sistemului. Nici nu mai e vorba de diferanta iti permiti sau nu medidatii pentru a compensa lipsurile sistemului de educatie, foarte probabil ce va conta e cu cine faci acele medidatii. Credeti ca e recomandat sa faci medidatii cu profii de la medicina pentru admitere in grupe de 6-12 elevi pentru ca se preda incredibil de bine? :)))

  11. #46

    Fac parte din generatia care a prins toata ineptia cu mediile din gimnaziu/liceu pentru admitere, sa vezi ce misto este sa platesti taxa de scolarizare in primu an pentru ca apoi toti colegii cu 10 in liceu sa abandoneze facultatea, dar na. Mai mult am vazut indeajuns de multe rahaturi facute de diversi parinti pentru a intra copilul la o scoala buna. Incepand de la spaga la inspectorat pentru un transfer si culminand cu spaga pentru divers profesor ca sa-si schimbe lucrarea din examen.
    Rahaturile astea se intampla si reprezinta doar o evolutie a ceea ce era prin anii 90, unde na te lasau sa copiezi din carte sau iti dadea profesorul rezolvarea. Si toate aceste lucruri se intampla pentru ca in esenta scoala romaneasca la fel ca si societatea este polarizata. Practic nu mai exista o medie ci vorbim de extreme, analfabeti functionali versus elite. Si pentru ca nimeni nu-si doreste sa fie analfabet functional ci o elita ne gandim cum sa facem vorba aia selectia mai riguroasa. Desigur ca o sa castige din selectie profesorii care fac meditatii si subiecte, dar este o alta discutie.
    Daca s-ar dori pe bune cresterea calitatii elitelor lucrurile sunt destul de simple. Crestem frumos dificultatea subiectelor, lasam repartitia computerizata sa-si faca treaba si aia este. Desigur daca saracele licee isi doresc sa atraga elite as da posibilitatea sa organizeze un examen de admitere doar pentru 10 locuri, restul vin din repartitia computerizata. Si in plus as pune conditii ca acele 10 locuri sa nu aiba prioritate daca cineva are mai mare media din testarea nationala.
    Si uite asa creezi competitie pe bune, unde miza este ridicata, dar in acelasi timp nu polarizezi. Ori acum tot ceea ce vad este doar o polarizare si mai mare a sistemului.

    • #47

      Elitele cresc singure mai ușor decât aia amărâții. Altundeva ar trebui sa fie focusul (nu ficusul, ala sa stea în ghiveci).

    • #48

      Ce inseamna elita pentru tine?
      Chiar sint curios.

  12. #49

    Mă întreb câți ar face infarct dacă de mâine s-ar elimina clasificarea asta idioată a școlilor din România după modelul finlandez?

  13. #50

    Tot mai bune erau televizoarele pe lămpi:)

  14. #52

    Pentru că, probabil, mulți dintre cei care citesc pe aici nu știu tot contextul, vă povestesc pe scurt cum de s-a ajuns aici. În vară, când profesorii și părinții erau în concediu, fostul ministru plagiator Câmpeanu a prezentat proiectul legilor educației, prin care se acorda colegiilor naționale doritoare posibilitatea de a-și organiza propriul examen de admitere. Au fost câteva simulacre de „dezbateri”, ministrul a mai apărut pe la posturile TV de casă, și-a recitat poezia. În general presa a abordat foarte puțin subiectul. Momentul prezentării proiectului de lege a fost ales în august tocmai pentru a nu se crea vâlvă. Mulți părinți habar nu au avut ce se pregătea. Știți, concedii, alea, alea.

    În prima variantă a proiectului, se dorea efectiv introducerea unui examen de admitere organizat de colegii în propriile condiții: fiecare colegiu care alegea să organizeze examen își făcea propriile subiecte. Ei centrau, ei dădeau cu capul. Evaluarea națională (sistemul actual) devenea opțională, dacă intrai la admitere, nu mai dădeai examenele de evaluare națională. Doar 20 % din locuri rămâneau libere pentru repartizarea în urma evaluării naționale.

    Nu s-a reușit trecerea legii pe repede înainte, profesorii și părinții s-au întors din concedii, au apărut primele reacții. Câmpeanu a mai făcut niște concesii, a anunțat că subiectele se vor elabora la nivel național. Ca să nu fie acuzați de discriminare și de lipsa de relevanță a examenelor actuale de evaluare națională, au mutat examenele de admitere după evaluarea națională.

    Federația asociațiilor de părinți a trimis prin școli un sondaj, s-au centralizat rezultatele. A devenit evident că majoritatea părinților nu doreau introducerea unui sistem de admitere cu multe portițe pentru corupție și care exacerba una dintre problemele educației din România, meditațiile. Ministerul a primit foarte multe obiecții. Au început să apară tot mai multe luări de poziție în presă. A urmat scandalul cu plagiatul ministrului și demisia acestuia, în urma căreia proiectul legii educației a intrat pe hold până acum.

    Ce avem acum este o încercare disperată a guvernului de a împinge cu orice preț această procedură de admitere la liceu, care a fost cerută de mai mulți ani de unele colegii naționale. Cum se va termina nu este clar, pentru că au început contrele politice, în contextul rotativei și predării ștafetei la guvern. Însă se vede din avion că este o lege scrisă cu dedicație, strâmbă, inechitabilă și că deschide larg poarta abuzurilor și corupției.

  15. #54

    Asta e talharie maxima marca Lazar, Sava si Vianu plus toate liceele similare din fiercare oras resedinta de judet din Romania. Examenul este unul singur. In loc onor profesorii de la Sava si Lazar sa faca presiuni pentru examene separate mai bine ar face o plimbare de 5 minute pana la minister si ar face presiuni ca examenul de evaluare nationala sa fie mai greu, sa nu mai fie 3038de note de 10 si nu mai pierzi un loc la un liceu bun pentru ca ai pus o virgula in plus la un enunt la limba romana. Acum multi ani cand am dat eu examen Sava – rebrenduit din Nicolae Balcescu avea cele mai mari medii, dar se intra cu 8,5. Iar la matematica au fost 30 oameni in toata Romania care au luat 10. Ala e un examen adevarat nu unul unde sunt 3038 de note de 10, cum a fost anul trecut.

    • #55

      Foarte bine punctat, bravo!

    • #56

      Aici este cartoful fierbinte. Aici este unul dintre punctele pe care se marșează. Ministerul motivează că prin examenele de admitere se urmărește o mai bună selecție a elitelor, dorită de colegii. Colegiile invocă subiectele ușoare de la examenele de evaluare națională.
      Ce îi oprește atunci pe cei de la minister să ridice gradul de dificultate al subiectelor de la evaluarea națională, în loc să introducă admitere separată? Îți spun eu ce. Ministerul nu vrea asta, pentru că nu vrea să arate că împăratul este gol. Subiectele sunt ușoare tocmai pentru a crește procentajul de promovabilitate, pentru a se îmbrăca cu cifre goale, în special acum după pandemie și școala online.

    • #57

      Eu țin minte că la proba de matematică de la bac se putea lua super ușor 5-ul. De la 5 la 7 era mai greu și până la 9 îți storceai creierii (știu că există și 10, dar la liceu de info cu multe ore de mate pe săptămână nu a luat nimeni 10, deși aveam o olimpică la mate în generație). Așa ai și promovabilitate mare și elite diferențiate).
      E ceva ce îmi scapă?

      1
    • #58

      Cred că promovabilitatea este doar una dintre fețe. Cu cât se pot raporta mai multe note mari, cu atât mai performant se cheamă că este sistemul de învățământ. Și pentru asta se procedează în felul următor: la matematică sunt 3 subiecte, fiecare câte 30 de puncte + 10 puncte din oficiu. Primele 2 subiecte conțin exerciții de algebră respectiv geometrie, cu noțiuni elementare. De exemplu, anul trecut, la unul dintre exerciții elevii aveau de calculat 10+10:10. Îți dai seama la ce nivel s-a coborât, dacă testezi așa ceva după 8 ani de matematică. Al treilea subiect conține probleme de algebră și geometrie, cu un nivel de dificultate mai ridicat.

      Cireașa de pe tort vine de la sistemul de punctare. Pentru exercițiul acela banal exemplificat mai sus primești 5 puncte, la fel ca pentru o problemă complexă de geometrie de la subiectul 3. După cum se vede, baremul e gândit special ca să ridice punctajul artificial.

      Soluția este, bineînțeles, cea pe care o intuiești, dar dacă cifrele se pot îmbunătăți așa de ușor, din pix, de ce să ne mai batem capul cu reforma învățământului? Și nu e ca și cum nu ar avea datele, că doar evaluări naționale standardizate se dau și în clasa a II-a, a IV-a și a VI-a. Se cunoaște destul de bine nivelul elevilor, dincolo de notele de la clasă.

    • #59

      @Ady, pfui, ce mi s-a activat butonul de panică!
      n-am luat 10 curat la examenul de admitere în liceu fix din cauza exercițiului cu ordinea operațiilor. 🙂 e drept, erau mai mult de 3 operații în exercițiu. noroc că a avut totuși un punctaj mic.
      știam teoria, chiar lucrasem așa ceva până ne dăduse sângele, dar mi-a scrâșnit greșit o rotiță în ziua aia.
      taică-meu, prof de mate și proful meu de mate din gimnaziu, și acum se oftică și sunt mai mult de 25 de ani de atunci. 🙂
      azi, și dacă mă trezești după doar o oră de somn, după o noapte de beție cruntă, tot o să știu ordinea operațiilor corect. cred că și dacă mă senilizez o s-o știu. 🙂

    • #60

      Septimiu,
      Nu se va mari gradul de dificultate al subiectelor pentru ca s-ar vedea nivelul real de pregatire al elevilor.

  16. #61

    inteleg ca problema e cum au formulat copiii respectivi faptul ca este o porcarie introducerea unui examen suplimentar, personalizat si care duce la doua mizerii: practic legitimeaza meditatiile cu profesorii de acolo ca mod da a accede la o insitutie publica de invatamant si coruptie pt ca locuri speciale pentru cine vrea acolo neaparat (aka “pe bani”). cum zice septimiu, e vorba de examenul de evaluare care daca e conceput corect poate sa faca filtrarea mai fina pe segmente de competente, notele mari sa fie cu adevarat varfurile

    1
  17. #62

    Nu inteleg de ce doar elevii foarte dotati intelectual trebuie sa faca licee si facultate bune. Ce facem acum, eugenie nazista, pe cei cu usoare deficiente intelectuale ii pedepsim, doar pentru ca parintii au posibilitati materiale peste medie? Daca sunt unii asa destepti, pot invata bine si la un liceu mai de netop, nu le pica rangul.

  18. #63

    Vai Cetin cum ai muscat momeala, hai sa va explic care e faza.
    Astia cu bani multi se vor duce si vor face meditatii fix la profesorii care vor face parte din comisiile care vor concepe subiectele de admitere.Deci practic profesorii cu cel putin 1 an inainte isi vor alege donatorii pe urmatorii 4 ani.
    Sansele pentru cei mai saraci dar care invata bine se vor diminua ca vor veni cei cu bani.
    Si fiti atenti la situatia asta: este posibil ca unul cu nota 7 la evaluarea nationala sa obtina 10 la examenul de admitere conceput de liceu, ca nah a facut meditatii si ce sa vezi subiectele sunt ca la meditatii.
    In nici un caz nu este un lucru bun ci doar o portita pentru cei cu bani sa intre unde vrea muschiul lor.

    1
    • #64

      fix despre asta e vb! formuleaza subiectele a.i. sa fie usor de rezolvat de cel care e obisnuit cu ele, mai greut de unul care se intalneste prima oara cu exprimarea.
      nu le pasa sa creasca elite, vor sa faca bani.

      1
  19. #65

    Poate totusi liceul nu ar trebui sa fie obligatoriu? Poate doar primele 8 clase ar trebui sa fie obligatorii?

    • #66

      n-are cum, ce facem cu atatia profesori??:)))

    • #67

      Arhi, ii dai afara ca si-asa 30% (poate mai bine) dintre ei sunt mediocri si nu-si fac treaba ca la carte (respectand macar programa scolara).

    • #68

      din câte știu, doar clasa a ix-a e obligatorie. parcă sunt obligatorii 10 clase (cu tot cu clasa pregătitoare).

    • #69

      De vreo doi ani au devenit obligatorii si clasele XI- XII.

  20. #70

    schema e asa: pe vremea cand se dadea admintere la liceu, nu exista evaluarea nationala in forma actuala. Sa zicem ca ai un copil super competitiv, vrea sa invete la un liceu de top. Cam cate examene de admitere poate da pana sa clacheze sau pur si simplu sa ramana fara timp? Daca nu intra la liceele de 9:50, pentru ca el e elev de 9:40. sa se duca la liceul agricol unde au mai ramas locuri.
    ai 14 ani si stii ca tac-tu, in afara de facebook, nu le are cu tehnologia. stai dracu langa el cand competeaza liceele la care te inscrii. eu asa am facut acum 20 de ani. Se scriau codurile de mana, am stat langa ai mei sa ma asigur ca nu fac liceul la vreun agricol sau industrial.
    chestia cu elevii care au invatat pe branza si oua se rezolva foarte simplu, eliminata media generala din calculul pentru admitere la liceu. dai evaluarea si aia e.
    abia astept smenurile prin care beizadelele vor lua niste note fabuloase la concursurile organizate de licee. poate taticu a pus o vorba buna sa il puna pe director in functie.

  21. #71

    Am aflat si eu recent ca exista asta: en.wikipedia.org/wiki/Test_anxiety

    1
  22. #72

    Rezolvarea nu e sa dam examene mai multe ci alea care se dau sa fie concepute de asa natura incat sa permita o ierarhizare echitabila.
    Subiectele au devenit de la an la an mai usoare de au ajuns toti sa aiba numai 9 si 10. In curand subiectul la matematica o sa sune ceva de genul “desenati o linie”. Nu poti face ierarhizare in conditiile astea.
    Pentru non-competivitate poti elabora subiectele pana in nota 7 sa fie pentru cunostinte de baza. Intre nota 7 si nota 10 ai suficienta plaja de manevra pentru a elabora subiecte care sa departajeze elevii de top de restul.
    Am dat si treapta I si treapta a doua. Pe vremea mea rare erau cazurile in care se lua nota 10 la admiterea la liceu, foarte rare. Erai geniu daca aveai 9. Si nu, nu eram mai prosti, dimpotriva. Daca s-ar da acum la evaluarea nationala un subiect din anii ’80 marea majoritate dintre cei care au 10 acum abia ar lua 5.
    Deci solutia nu e sa face nspe sesiuni de examinare. Faceti naibii niste subiecte la care sa nu ia toti 9 si 10, altminteri nu mai e ierarhizare, e loterie.

  23. #73

    Invatamantul romanesc oricum e un cacat pansat, clasele 1-4 sunt importante pt a invata pe toata lumea sa scrie sa citeasca si sa faca un minim de algebra si geometrie. 5-8 ar trebui sa fie exclusiv despre a invata copilul cum sa gandeasca, analitic, emotional etc. Practica sa il cultive. Restul ar trebui doar sa fie institutii care predau exclusiv necesarul vocational. Iti place arta, muzica teatrul etc. Vei face sxclusiv specializarea respectiva, nimic mai mult. Ai inclinatiincatre inginerie, biologie, whatever, faci exclusiv lucrul ala, nu vei avea 8 ore pe zi in care scufunzi ore aiurea doar ca sa inveti un cacat de materie vechi din ‘80 doar pt ca ai niste fosile sau idioti care conduc invatamantul.

    2
  24. #74

    @Caranthir – o ierarhizare tot trebuie sa faci, fie ca-ti convine, fie ca nu. Materia o fi ea veche, dar matematica e cam aceeasi cel putin pana la nivelul clasei a VIII-a – sunt sigura ca nu vrei sa se invete la generala ultimele descoperiri de top din matematica, fizica, chimie sau mai stiu eu ce. Nu prea se intelege ce vrei sa spui prin materie veche, metode invechite de predare, da.
    Si ca idee, multe cunostinte care au revenit din strainate si au avut ocazia sa testeze sistemul de invatamant gimnazial si liceal de acolo au concluzionat ca sistemul de invatamant romanesc e mai bun ca in strainatate. Chiar comenta cineva la un moment dat, ca in Marea Britanie accesul la scoli bune se bazeaza tot pe meditatii.
    Deci pana in liceu inclusiv, invatamantul nostru pare ok, de la facultate cica se strica treaba. La facultate da, poti spune ca se invata aceeasi materie invechita si e o discrepanta destul de mare intre ceea ce trebuie sa cunosti odata ajuns in campul muncii si ceea ce ai invatat in facultate.

    • #75

      Nicole, zi sincer, activezi in invatamant. Altfel nu ai putea manca un cacat atat de gigantic:))))))

      Si ca idee, multe cunostinte care au revenit din strainate si au avut ocazia sa testeze sistemul de invatamant gimnazial si liceal de acolo au concluzionat ca sistemul de invatamant romanesc e mai bun ca in strainatate.

      zi-le cunostintelor tale care au revenit sa suga pula

    • #76

      Am făcut liceu și în RO și în IT.

      Din proprie experiență afirm că învățământul românesc e în mâinile unor proști care adoptă logica “mai mult de tocit pe de rost = mai bine”. Și e susținut de părinți proști, care aprobă teoria asta și nu văd cum materia e veche rău.

      Încerc să explic:

      Școala noastră nu te învață lucruri legate de viață. Nu te învață ce e aia o factură, educație sexuală nu, nici măcar să traversezi strada corect. Aici intervin susținătorii comuniști care zic că nu e treaba școlii. “Școala trebuie să te pună să memorezi formule. Atât.”

      Ai dreptate cu facultatea, în sensul că da, ar trebui să aibă ca scop să te transforme într-un profesionist, pregătit pentru câmpul muncii. Dar, stimată Nicole, și școala generală ar trebui să aibă un scop. Și nuuu, nu doar să te învețe formulele necesare la facultate.

      1
  25. #77

    În clasa a8a, 2007, după capacitate, am avut media 7,87.
    Dat examen de bilingv engleză, 10,00.
    Aplicat la liceu cu predare intensiv engleză. Liceu bunicel.
    Intrat la ultima gioarsă de liceu, ceva cu mecanică.
    Colegi din clasa a8a, cu media 7,20 și 8 la examenul de engleză, au intrat la liceul bunicel.
    Directorii nu erau de găsit. Nu aveam resurse să fac scandal. Copil crescut de bunici.

    Concluzia din articol mi se pare ABSOLUT pertinentă.