Scrie domnul Mihnea Jida o postare de facebook în care îl susține pe Drulă. Nu știu cine e Mihnea Jida, am aflat de el din acest printscreen. Nu ar fi fost nimic interesant dacă nu apărea, în comentarii, fostul deputat Cătălin Teniță, cu o lovitură josnică, totalmente unrelated cu postarea, dar partidul din care face parte fostul deputat Cătălin Teniță face campanie pentru PNL la aceste alegeri, probabil domnul președinte al partidului are promise niște sinecuri. Iar fostul deputat Cătălin Teniță, ca un soldățel cuminte, a ieșit la atac.

În mod normal, râzi la chestiile astea și mergi mai departe. Doi sinecuriști vorbind despre banii luați de la stat. Deși, dacă citești comentariile, afli că, de fapt, fostul deputat Cătălin Teniță, pe lângă că e josnic, este și mincinos.

Problema mea este cu faptul că fostul deputat Cătălin Teniță, sluga domnului Cioloș, îi numără 2000 de euro pe lună (ulterior aflăm că sunt 5000 de lei și ăia bruți), în timp ce el, fostul deputat Cătălin Teniță, a câștigat, în parlamentul româniei, 12000 de euro lunar, nefăcând nimic. Nimic. Zero. Nix. Nada. Sinecură plătită de Cioloș pentru că ,fostul deputat Cătălin Teniță, făcea insigne cu Rezist pe vremea când PSD îl propulsa pe Cioloș la conducerea româniei.

Un parlamentar român (deputat sau senator) câștigă în jur de 10.000-12.000 euro net pe lună, din care salariul de bază este de 18.720 lei brut (aproximativ 11.000 lei net), iar restul provin din sume forfetare, diurnă și alte beneficii.​

Componente ale veniturilor

Veniturile lunare ale unui parlamentar includ mai multe componente:​

  • Indemnizație brută: 18.720 lei pe lună (circa 10.939 lei net în mână)

  • Sumă forfetară: 35.000-35.500 lei pentru funcționarea cabinetului parlamentar (birou, angajați, secretare), din care doar 50% trebuie justificată

  • Cazare: 4.600 lei pentru parlamentarii fără imobil în București sau Ilfov

  • Diurnă: 753 lei pe zi pentru fiecare zi cu ședință în plen​

  • Transport: 1.400 lei plus călătorii gratuite cu trenul

Total anual

La nivel anual, un parlamentar român primește aproximativ 145.000 de euro, incluzând salariul, sumele forfetare și toate celelalte beneficii. Liderii de grup parlamentar primesc în plus circa 2.000 de lei față de parlamentarii simpli. Costul lunar estimat per parlamentar ajunge astfel la aproximativ 11.500 euro, sumă care include atât veniturile directe, cât și decontările și facilitățile acordate.​

Deci fostul deputat Cătălin Teniță a câștigat, în 4 ani de șters fotoliul de deputat, frumoasa sumă de 580 000 de euro NET.

Cam atât.

Ăsta e nivelul.

Șobolani.

Drept la Replica:

Buna ziua,

Va scriu pentru a va ruga sa imi acordati un drept la replica fata de aceasta postare de pe blogul dvs. : arhiblog.ro/duelul-gigantilor-sinecuristi/ . O fac pentru ca am prieteni care apreciaza blogul dvs. si nu as vrea ca ei sau alte persoane sa isi formeze o parere gresita despre mine.

Replica mea ar fi urmatoarea:

Sinecura este definită ca fiind o „slujbă, funcție bine retribuită, care necesită o muncă minimă sau nu necesită nici o muncă.” În general, în ziua de azi, termenul se folosește peiorativ (adesea pe bună dreptate) la adresa celor care sunt mufați la surse de venituri publice, fără echivalență cu efortul depus sau cu meritele/competențele pe care le-ar presupune respectivul post. Conceptul de sinecură e unul fundamental în politica de stil vechi a partidelor principale din România și unul din motivele pentru care am decis să intru în viața publică (prin înscrierea în partidul PLUS în 2019), pentru a combate/reduce acest fenomen.

Înainte de a face acest pas către așa-zisa politică, fără niciun sprijin și chiar în ciuda unor greutăți mari (dramatice) pe care le-am întâmpinat pe parcurs, am terminat facultatea (de Drept a UNIBUC) printre primii (unii colegi și profesori își amintesc (greșit) de mine ca fiind șef de promoție. În anii 3 și 4 de facultate trăiam din burse și tot câștigând un concurs de burse am putut să plec la un master în Elveția, pe care l-am absolvit magna cum laude. Fiind un absolvent bun, puteam să lucrez la orice casă de avocatură și am lucrat exact acolo unde mi-am dorit, construindu-mi foarte atent parcursul profesional, până pe Champs-Elysées. Acolo, la Paris, am fost și medaliat la un concurs internațional de pledoarii, unde am surclasat vorbitori nativi de franceză. După Colectiv, am preferat să nu iau drumul străinătății, ci să mă întorc acasă și să mă implic, pentru a contribui la a face din țara asta un loc mai bun, conform unei viziuni exprimate public încă din 2012 (www.youtube.com/watch?v=7ih8tH6fX80&t=204s ). Din 2016-2017 am început să lucrez pe cont propriu, într-un mod sustenabil, practica mea fiind apreciată de clienți și dezvoltându-se într-un mod organic (paziucjida.ro/team/ ).

Pe acest fond am intrat în PLUS în 2019 și am avut diverse contribuții juridice la organizarea partidului și, apoi, a Alianței USRPLUS. După câștigarea alegerilor locale din 2020, mi-am înscris candidatura în procedura de selecție a Alianței USRPLUS pentru desemnarea membrilor în diverse posturi, între care și cel de administrator la STB. Selecția era deschisă și specialiștilor din afara partidului. Pe bază de CV, după interviuri cu o comisie formată din specialiști de HR și multe luni de zile, am fost informat că am fost selectat. La momentul la care m-am înscris habar n-aveam dacă e o poziție remunerată și nici nu ma interesa asta, eu fiind dispus să mă implic pro bono. Abia la momentul semnării contractului de mandat cu STB am văzut că e acolo vorba de o indemnizație și nici atunci nu am înțeles complet cuantumul ei, pentru că o componentă importantă era deghizată sub forma altor clauze și funcție de o serie întreagă de variabile.

Orice post din România poate fi o sinecură dacă în poziția respectivă beneficiarul încasează mult și prestează puțin sau deloc. Tocmai pentru că am oroare de sinecuri, am avut grijă să prestez suficient de mult cât să fiu sigur că nu am devenit ceea ce disprețuiam. Sunt cu conștiința împăcată, pentru că mi-am făcut pe deplin datoria acolo și chiar mai mult decât atât, cu rezultate concrete și producând STB SA beneficii care exced cuantumul indemnizației. Aș face-o în continuare pe gratis, dar asta pentru că așa e felul meu; alți profesioniști care ar accede în funcții similare nu trebuie blamați că încasează indemnizația decisă în alte foruri (AGA / CGMB / alte entități) în interiorul unor limite legale, câtă vreme își fac treaba. Nu e de ignorat că STB e o companie foarte mare, cu 10.000 de angajați și care asigură un serviciu public esențial în oraș, astfel încât deciziile luate la nivel de conducere poartă un grad mare de răspundere.

Atacul nefondat, ipocrit și părtinitor (și fără nicio legătură cu subiectul votului din 7.12) al dlui Teniță este cu atât mai șocant pentru mine cu cât, în calitate de foști colegi în PLUS și de coparticipanți pe lista USRPLUS la alegerile parlamentare din 2020 (el fiind pe un loc eligibil, eu nu) mă cunoaște, știe cel puțin o parte din cele de mai sus și cu siguranță știe că nu am fost un caz de sinecură. De altfel, în multiple rânduri mi-a arătat numai apreciere în interacțiunile precedente, atât ca profesionist, cât și ca tânăr de perspectivă în așa-zisa politică de la noi. De la încetarea în 2023 a mandatului meu de administrator nu mi-a adresat nicio întrebare în legătură cu activitatea mea de acolo (și nici până în 2023).

Pentru că ați postat aici o imagine cu răspunsul dlui Teniță la postarea mea de pe facebook și pentru că acel răspuns conține informații false de natură să mă denigreze, vă rog să redați și replica pe care i-am adresat-o (capturi foto atașate sau textul redat mai jos), care conține suficiente elemente pentru ca un observator de bună-credință să fie cel puțin rezervat în a mă cataloga cu apelativul din titlul articolului dvs.

Vă mulțumesc,

Cu stimă,

Av. Mihnea Jida

*

finstore

@Cătălin Teniţă, faci campanie pentru PNL zilele astea și trebuie să pontezi și tu niște atacuri? Aș fi putut să înțeleg, dar nu mă așteptam să cobori atât nivelul, sacrificând și adevărul, și o relație pe care o consideram de bună colegialitate, dacă nu de prietenie – până la urmă pentru ce, doar pentru o mică tentativă a ta de manipulare în online?

Începi cu o minciună. Am fost în CA STB 2 ani, nu 4 ani. Nu am câștigat nici pe departe banii ăia. Indemnizația lunară începuse pe la 5000 lei în 2021 și ajunsese pe la 6000 lei în 2023 (evolua în funcție de salariul mediu brut INS), când am încetat (PNL unit cu PSD a schimbat garnitura și a populat conducerea cu șefi de filiale de partid și alți oameni mai degrabă loiali decât competenți; pasul imediat următor a fost să mărească și mai mult indemnizațiile).

După cum bine știi, eu am ajuns acolo ca reprezentant al Alianței USRPLUS, la capătul unei proceduri de selecție internă care a durat luni de zile, pe bază de CV și interviu. Când m-am înscris, habar n-aveam cât și cum se plătește. Sincer, nici nu știam dacă se plătește, pentru că nu mă interesa. Voiam să mă implic, să schimb lucruri în administrație și în transportul public urban și aș fi făcut-o și pe gratis. Cred că ai avut și tu avântul ăsta la începutul aventurii tale politice, care acum se apropie de al 4-lea partid. Nu intuiam că există și o indemnizație anuală care, practic, aproape o dublează pe cealaltă.

Pentru clientela de partid și sinecuriști, sunt mulți bani pentru un post călduț. Pentru cine face și poate să facă treabă, e foarte mult de muncă. Ca in parlament, nu? Citeam sute de pagini săptămânal, consultam comunități și veneam cu propuneri (dintre care multe s-au concretizat) de transparentizare și digitalizare a activității, de eficientizare a proceselor și de îmbunătățire și accesibilizare a transportului public. Noi, minoritatea USR(PLUS) din CA, am reușit și să diminuăm indemnizația variabilă a directorului general, producând o economie anuală de aprox. 80.000 euro.

Recunosc că nu sunt un avocat ieftin. Dacă ai nevoie de consultanță juridică / reprezentare, poți să-mi ceri o ofertă la office@paziucjida.ro . Pentru un calcul orientativ, vei putea înmulți rata mea orară cu acele mii de ore de muncă dedicate STB pentru a trage concluzia dacă am oferit mai mult sau mai puțin decât am primit. De altfel, dacă-mi aduc bine aminte, tocmai din cauza acestei implicări publice consistente pe care am avut-o și a faptului că ziua are doar 24 de ore dacă nu ești rudă sau amant cu cine trebuie, după ce am început mandatul la STB veniturile mele din avocatură au cunoscut pentru prima dată o scădere, iar trendul s-a inversat după încetarea mandatului.

Prin urmare, minciuna pe care o induci ca premisă a întrebării tale tendențioase fără nicio legătură cu postarea constituie o încercare de manipulare a eventualului public online și nu o pot privi altfel decât ca pe un (dezamăgitor) atac.

Mai jos las mesajul scris colegilor la încetarea mandatului de la STB, în care trec în revistă și „ce am făcut de banii ăia”.

În încheiere, vreau și eu să te întreb cu cine votezi? Ca să-mi răspunzi la întrebarea asta, nu simt nevoia să te întreb câti bani ai câștigat în 4 ani ca parlamentar și ce ai făcut de ei. Și nici să te întreb retoric dacă tu consideri că i-ai meritat.

**

„Dragi colegi,

Se cuvine să vă informez că zilele trecute mi-a încetat – și mie, și celeilalte colege desemnate din partea USR, dna Oana Sivache – mandatul de administrator al Societății de Transport București, pe care l-am exercitat din martie 2021. AGA STB, controlată de PNL, a numit de această dată, în locul nostru și al membrului din partea PMP, un președinte de filială PNL, un director PMB de coloratură PSD și apropiat de dna Firea și o dnă profesoară de engleză. CV-urile lor vor fi disponibile în curând pe site-ul STB (nu va fi o lectură prea lungă).

Am ajuns să exercit acest mandat în urma unei proceduri de selecție organizate în cadrul fostei Alianțe USRPLUS. Am tratat responsabilitatea primită cu cea mai mare seriozitate. În toate deciziile pe care le-am luat și în toată activitatea în care am fost implicat m-au călăuzit următoarele principii:

– De a eficientiza activitatea STB, în condițiile creșterii calității serviciului de transport prestat;

– De a urmări interesul societar al STB în relația cu PMB, TPBI și ANAF;

– De a trece toate informațiile primite prin propriul meu filtru juridic, pentru a mă asigura de legalitatea propunerilor adresate CA;

– De a consulta specialiștii în domeniile relevante pentru deciziile ce aveau să fie luate și care excedeau competenței mele/noastre.

Dupa zeci de ședințe, sute de materiale însumând mii de pagini, sute de solicitări din partea mea către conducere și – să nu uităm – o grevă, cele mai semnificative lucruri pe care am reușit (sau am încercat) să le fac(em), chiar și așa, în minoritate, ar fi următoarele:

– Transparentizarea activității CA, prin publicarea sintetică a deciziilor luate în fiecare ședință – [https://www.stbsa.ro/decca](https://www.stbsa.ro/decca) – obținută după luni de zile de demersuri și insistențe (din cunoștințele mele, premieră absolută la nivelul companiilor municipale și de stat);

– Digitalizarea activității CA, prin implementarea unei platforme online care să centralizeze voturi / materiale / solicitări ale membrilor și stadiul soluționării acestora;

– Eficientizarea activității CA, prin îmbunătățirea regulilor de funcționare (precum înregistrarea ședințelor CA, eliminarea formalismului excesiv etc.);

– Crearea unui comitet de accesibilizare, care să asigure implicarea beneficiarilor cu dizabilități ai serviciului de transport, în scopul identificării și implementării celor mai bune soluții pentru atingerea obiectivului de a avea, într-adevăr, un transport accesibil. A fost o idee pentru care am luptat mult până să devină realitate. Prin comitet, am apucat să lansez un apel către cele mai reprezentative asociații din domeniu, cerându-le feedback și invitându-le la dialog. Am obținut un feedback foarte valoros, cu o mulțime de soluții concrete, de bun simț – de la imediat implementabile până la pe termen lung realizabile – rămâne să vedem dacă aceste idei vor fi valorificate de STB;

– Reluarea circuitului turistic Bucharest City Tour, oprit în 2019 și pentru revitalizarea căruia a trebuit să insist și să revin în repetate rânduri;

– O ajustare a remunerației conducerii executive care a dus la o economie de peste 100.000 Euro pentru companie;

– Oprirea grevei ilegale din ianuarie 2022, prin negocieri și comunicări active cu sindicatele și angajații în acea perioadă;

– Solicitări sistematice către conducerea executivă pentru recuperarea creanțelor față de PMB/TPBI – singurul motiv pentru care STB a ajuns să aibă datorii de peste un miliard la ANAF – parțial satisfăcute.

– Solicitări sistematice pentru corectarea deficiențelor rezultate din diverse rapoarte de audit – cele mai multe au fost corectate.

Un singur regret: chiar zilele astea aveam în pregătire o propunere de parteneriat cu RATP – regia de transport din Paris, însă va trebui, cel mai probabil, să mai aștepte.

Ca întotdeauna, vă rămân la dispoziție pentru orice clarificare suplimentară în legătură cu activitatea pe care am derulat-o în CA STB ca reprezentant al USR”.

Dacă v-a plăcut ce ați citit, dacă știți că am rămas din ce în ce mai puțini oameni verticali, avem și noi nevoie de voi.

Alte articole din arhiva de aur