Desigur, mă refer la timpul prezent, nu că nu îmi place ideea de mașină electrică, încă nu am ajuns la nivelul oamenilor care vor mașină cu schimbător de viteze, ca să simtă mașina. Nu zic că îi salut din mersul Mercedesului meu cu 9 viteze, dar îi salut și din mersul golfului meu, cu doar 7 viteze, toate automate.
Citeam ieri despre cum a inaugurat Musk fabrica Tesla din Germania, cu investiție de 5 miliarde de dolari și mă gândeam la ce hype mișto a reușit să facă omul acesta în jurul mașinii pe care o construiește, pornind doar cu word of mouth și oferirea unei alternative mișto la mașinile care începuseră să semene toate între ele, pentru că na, omul cumpără oricum, important e brandul.
În primul rând, prețul, care este prohibitiv. Orice janghină de mașină electrică are niște prețuri colosale, chiar și cu ajutorul acela de la UE, de 10 000 de euro. Dimpotrivă, cred că acest ajutor a ridicat prețul tuturor mașinilor electrice exact cu suma aceea. Să fim serioși, față de o mașină cu combustie, motorul electric este foarte simplu și cu foarte puține piese în mișcare. Litiul este ieftin și, deși poluatoare ca naiba, costul de producție a unei baterii este foarte mic, raportat la nivelul de preț al mașinii.
În al doilea rând, încărcarea. Timpul de încărcare e prohibitiv, pentru drumuri lungi și, dacă nu ești genul de bogătaș care are o mașină pentru excursii în afară și una pentru mers în oraș, recte cea electrică, nu prea îți vine să iei o mașină cu un singur scop, acela de a te învârti pe o singură parcelă, cu grija că trebuie să ajungi acasă, să o încarci peste noapte.
Nu în ultimul rând, mentenanța este îngrozitor de scumpă. Bazându-se pe faptul că devii prizonierul vânzătorului și că nu o poți repara la serviceul de cartier (încă, iar când se va putea, probabil vor exista restricții de soft care vor bloca mașina dacă încerci să umbli la ea, așa cum are de mulți ani producătorul de tractoare John Deer), costurile de mentenanță sunt foarte mari. Într-adevăr, se defectează mai greu, pentru că, așa cum am menționat, sunt puține piese în mișcare, dar și când se defectează, costurile sunt de ordinul miilor de euro.
Nu mai vorbim de costul de schimbare a bateriilor, care este uriaș. Citisem că, la Tesla, e vreo 20 000 ca să schimbi bateriile. Știu, cu siguranță, că la mașinile hibrid, în urmă cu câțiva ani, costa 8000 ca să schimbi bateria, la majoritatea modelelor. Și cum bateriile cu litiu au durată de viață limitată, practic cumperi mașină de unică folosință (visul lui Vali), nimeni nu e dus cu pluta să ia un second hand electric, ca să își adauge un cost de funcționare de ordinul zecilor de mii de euro.
Una peste alta, da, mașinile electrice sunt o chestie mișto, dar care, la acest moment, nu e fezabilă pentru omul de rând. Până nu se va termina cu dezmățul acesta de costuri, vor rămâne la stadiul de vorbe înflăcărate prin parlamentul european și prilej de mișmașuri cu statul pentru băieții deștepți.
NOU
Nu sunt pentru oamenii de rând, dar văd o grămadă de oameni de rând și de sub rând conducând Tesle cu niște bășini care poluează mai mult decât dacă ar conduce un Diesel din 2003.
În fine, nu am nimic cu mașinile electrice, am tot vrut, am tot căutat, am tot cântărit, nu reușesc să trec peste faptul că în afară de o pornire cu zvâc de la semafor nu îți oferă nimic altceva în plus. Pornire care îți mănâncă considerabil bateria și apoi tre’ sa mergi ca Ghiță la consum. Și da, prețul rezultat după tichetul de 10.000 este fix prețul lor, dacă ar fi fost mai mult nu își lua nimeni.
Când autonomiile declarate de producători vor ajunge măcar la 80% reale (și nu cu mers la consum și cu ochii pe baterie) și când infrastructura de chargere va fi cu adevărat practicabilă pentru orice fel de distanță și nu doar între 2 localități apropiate, voi considera să îngrop bani intr-o electrică. Sunt genul de om care face 400 de km fără nicio oprire, mie îmi place destinația, nu pierd timp pe drumuri și în benzinării, nu as suporta să am pauză condiționată de măcar jumătate de oră ca să pot continua drumul. Ii las pe avangardisti sa bage bani în versiunile de test actuale, voi cumpara când le dau producătorii de cap și le fac cu adevărat utilizabile.
Cei 240 de CP de pe masina familiei după care n-ar întoarce nimeni capul că nu e Tesla și nici măcar Mercedes își fac treaba mai mult decât exemplar la un raport calitate preț care în momentul ăsta mă face să nu mai consider nicio masina de pe piață demna de cumpărat acum. :))
NOU
Slava domnului ca a reusit in sfarsit cineva sa puna punctul pe i!
Nici nu cred ca sunt si alte avantaje reale inafara de zvacul ala de la semafor(cu diferenta de bani, oricum, iti poti pune langa volan ce tableta vrei tu).
Asa am auzit si eu, ca motoarele electrice, aproape ca iti usuca bateria cand le pornesti, dar dupa aia e mai ok si nu iti mai mananca asa multa baterie.
Am auzit chiar ca unii proprietari de electrice le lasa pornite pe timpul noptii special sa nu le goleasca bateria la pornire(e fix ca atunci cand iti lasi calculatorul deschis si misti de mouse sa il scoti din standby – in cazul asta misti putin de volan).
Thumbs up, la mai mare!
NOU
Atât din auzite, cât și din testate, pe autostrada dacă mergi cu viteza legala de 130 la ora, fuge bateria de tine efectiv. Ca sa o conserve, majoritatea mașinilor au un “soft spot” de 90-100 la ora maxim. Este clar o mașină de oraș și atat, ma pis pe mine de ras când ii vad cu tesle și alte electrice pe drumurile patriei, stând în coloane de tiruri că depășirile nu le permit să ajungă la următorul charger fără sa facă pana prostului. Deci… merita zvâcul?
NOU
La viteze de peste 100 km/h sau la temperaturi de sub -10 grade autonomia reala scade cam la jumatate fata de cea declarata de producator care e oricum trasa rau de par si se poate obtine doar in conditii ideale – mers cu maxim 40-50 km/h, fara trafic si la o temperatura in jurul a 15 grade.
NOU
Diferenta de la masina clasica la cea electrica e ca de la mobilele clasice la cele ‘smart’ doar ca aceasta diferenta nu e simtita si nu are cum sa fie la fel simtita de consumatorul de rand.
Vorbim despre o simplificare extraordinara a masinii, chiar daca acum nu pare/sau nu este asa,momentan.
NOU
Laurra: Deci… merita zvâcul?
Binenteles ca nu merita zvacul! Ca bine le zici!
Eu am auzit o poveste incredibila legata de subiectul asta(nici mie nu mi-a venit sa cred la inceput). Am auzit ca in unele blocuri f vechi, gospodinele obisnuiesc sa scoata tot din priza inainte de a folosi pentru prima oara mixerul de bucatarie. Astfel se face ca inchid pana si televizoarele si luminile doar pana ii da primul contact la mixer.
Dupa aia e safe sa bage totul inapoi.
Dar stii de ce? Pentru ca mixerul consuma de rupe la pornire si sare siguranta.
NOU
Bine spus Laurra! Nu cred ca as fi găsit cuvinte mai potrivite!+++
NOU
Problemele cu electricele sunt costul de achizitie, range anxiety care vine pe fondul infrastructurii de incarcare inca slab dezvoltata si mai nou costul cu energia. Consumul echivalent in benzina ar fi 7-8l/100km, deci costuri nu mult diferite fata de o masina termica. Electrica nu polueaza in mers, dar putini se intreaba unde si cum se recicleaza bateriile, fapt care genereaza poluare.
Cu toate astea, o sa le vedem din ce in ce mai multe pe strada pentru ca orasele doresc sa reduca poluarea prin limitarea/interzicerea motoarelor termice in centru, micsorarea limitelor de viteza si facilitati (impozit scazut, parcare gratis) pentru masini poluante.
Personal, raman adeptul motoarelor pe benzina pana in 2000cmc (achizitie, exploatare, intretinere, impozit, asigurari) cu norma Euro6. Japoneza din dotare o sa ramana multa vreme cu mine 🙂
NOU
16 kwh la sută. Atât avea consumul ultima electrică de la Bolt cu care am mers, un ID3. La 2 lei per kwh rezulta 32 lei 100 km. Eu încarc cu 0.9 încă, am plugin nu full electric.
Deci de 32 lei câtă benzină bagi? Dar dacă încarci cu 1leu per kwh? Deci 16 lei. Calculele tale sunt greșite.
NOU
Hai sa facem un calcul :
Conform : electromobilitate.com/hello-id-3-primele-impresii-despre-consum/
Se consuma /100 km – 18 kw.
La un pret de 1,5 lei/kw ->27 lei
La un consum de 5 L/100 km, consumi : 35 lei -> 100 km – faci un saving cu electrica de 8 lei .
Sa zicem ca mergi cu masina/an 10000 km ->un saving total /an de 1600 Eu.
Se merita?
EU zic ca daca nu ai acasa Panouri PV..cam nu… poate cu Dacia Spring, dar si aia e cu cantec, ca nu prea ai cum sa mergi cu ea cu toata familia la drum lung
NOU
@Alex stai putin, ca se termina cu range anxiety. Apare ”Dacia Spring anxiety”, Brasovul e plin de Dacia Spring conduse de mamici care isi duc copii la scoala. La orice ora din zi, vad cate o Spring pusa la incarcat. Curand ceilalti nu o sa mai aiba loc.
NOU
@Costi: prefer sa stau in spate la un Spring decat la o masina diesel condusa doar in oras.
Spring e o alternativa foarte buna la o masina mica pe benzina, folosita pentru mers la lucru si doar prin oras. Daca stai la casa si ai panouri sau macar loc unde sa o incarci, si mai bine.
NOU
Nu apar masina electrica dar gresesti, ma refer la tesla sau kia ev6
1. viena-brasov + 1.30/h , incarcat 30 de min la Budapesta/Timisoara/Sibiu (daca ai noroc sa si mearga superchargerele )
2. Costuri de intretinere? ce faci schimbi litiul din baterii la 30k? practic te prezinti la service sa te trimita aia acasa ca nu au ce sa schimbe.
3. 8 ani garantie pe baterii si motoare fata de 2 ani garantie la icoanele nemtesti ( da da mai pui 2 ani garantie extinsa contra cost). Daca te gandesti sa schimbi bateria la o tesla iti recomand cu caldura golf 4 alh, practic poti sa o conduci 40 de ani fara probleme 🙂
4. la 2 euro pe litru de benzina cand incarci masina peste noapte cu 5.60 euro@400km parca viata e mai frumoasa
NOU
Sa ne spui si noua unde incarci tu masina cu 1,4 Eu/100 km…
NOU
Ai uitat de aerul condiționat vara și încălzire iarna, plus randamentul bateriilor la temperaturi extreme. Sau poate îți place la saună ori să strîngi din buci că nu mai ajungi la priză…
NOU
Costuri de intretinere: lichid de frane, placute de frane, filtru de aer, filtru de polen, …
In afara de schimb de ulei de motor si filtrul de particule (unde e cazul), ai cam aceleasi costuri de intretinere ca la o masina cu motor termic.
NOU
Filtru de aer? La electrice? De polen, da. Plăcuțele se schimbă mult mai rar la o electrică datorită frânării regenerative.
Apoi impozitul e 0. Parcarea gratuită. Nu sunt comparative deloc costurile de întreținere.
NOU
@Dejastie, lichid de frana da, placutele… probabil vinzi masina inainte sa le schimbi, filtru de aer pentru?
La o masina normala nu ai filtru de ulei, bujii, adblue, antigel, placute/discuri, distributie, curea/intinzator accesorii etc….
Sa ma anunti si pe mine la ce masina schimbi doar uleiul ca o sa-mi iau si eu…
PS. filtru de particule se anuleaza nu se schimba ….not
NOU
@DejaSeStie Placutele de frana la masinile electrice tin ~ 200k km deci discurile si mai mult, filtru de aer nu are, doar de polen. Lichidul de frana se schimba la 60.000km si e ieftin/intra putin.
Dar ce consider eu deal braker este autonomia, mai ales iarna te v-a macina psihic. Daca esti genul care merge pe autostrada cu 100km/h atunci e ok, eu nu.(viteza medie 130-140km/h)
Pentru oras ca a doua masina da e foarte ok.(daca ai unde sa o parchezi.
Daca ar fi plin de Superchargere la noi in tara gen sa poti alege nu una la 100km, atunci da ar fi mai ok.
Daca te duci cu o masina cu acumulator de 80-100KWh la un charger de 22kwh innebunesti.
NOU
Am scris aiurea cu filtrul de aer, pardon.
Nu inteleg de ce spuneti toti ca placutele de frana se uzeaza mai putin la masinile electrice datorita franarii regenerative. Si eu am franare regenerativa pe masina mea (termica), asta inseamna ca bateria e reincarcata cand pui frana pentru ca captureaza energia rezultata din frecare. Deci de ce ar tine mai mult placuta de frana la una electrica fata de masina mea, de exemplu? Frana tot frana e, tot e forta de frecare, tot se freaca placuta de frana pe disc, nu cred ca e SF acolo …
@ionut: de unde si pana unde ai dedus ca am zis ceva de schimbat doar uleiul? In realitate am spus ca exista MICI diferente intre costurile de intretinere in cele doua cazuri, respectiv diferentele ar fi: uleiul (nesemnificativ), filtrul de aer (tot nesemnificativ) si .. si mai ce? ce platesti in plus la masina termica la intretinere fata de intretinerea la una electrica?
NOU
Ce-ti mai place sa iti faca traseul aia cu statiile de incarcat. Nu iti place sa faci nici stanga, nici dreapta, doar autostrada. Daca vrea copilul sa viziteze ceva si trebuie sa iesi de pe autostrada ii zici “FU, aveti poze pe net” 🙂
NOU
@Dave, viena 0.60/h, charger public wienerenergie 11kw, in intervalul 22-08
NOU
@dejasestie, ori ai masina noua de o luna de zile ori nu ai trecute pe la dealeri sau in romania e gratis revizia, arunca un ochi pe carte si vezi ce se schimba cand se schimba, sa zicem ca nu o sa se strice nimic pe la motor/cutie. Revenind la placute, la electrice ai one pedal mode unde poti sa o conduci doar din acceleratie, in modul asta placute nu ating discul pentru ca franarea/regenerarea se face in motorul electric (frane de motor)
NOU
@Ionut Thak’s God, un internaut care mai și gandeste
NOU
@ionut deci daca iei pictorial de pe acceleratie masina incepe automat sa frâneze (prin frâna de motor), dar ce legătura are asta cu pedala frâna si plăcuțele de frâna? si eu am regenerarea asta la masina, cand merge din inerție se încarca bateria automat, dar are zero legătura cu procesul de frânare. Sa spui ca la mașinile electrice plăcuțele de frâna se consuma mai putin din cauza frânei de motor mi se pare ca e o dovada ca nu stii despre ce vorbesti
NOU
pretul mare acum cred ca vine si din acoperirea knowhow-ului sau investitiilor de pana acum. cam cum se dadea 100 lei la un baiat sa-ti instaleze windows-ul, el o facea in 30 min, dar tot timpul petrecut sa invete… ?
la hibride stiu ca sunt baterii refurbished fff ieftine, am intalnit pe uber prius luate sh din germania si imi ziceau ca au schimbat bateria cu 1500eur si ma duce inca nu stiu cati ani. la electrice 100% nu stiu …
NOU
Vrem – nu vrem, cam asta e direcția, electrică. Modul de stocare a energiei poate că va evolua cumva, dar propulsia va fi electrică, e cel mai eficient, controlabil și reversibil mod de a produce energie mecanică. Tot propulsia electrică va schimba nițel utilizarea automobilului, in sensul că drumul cu mașina electrică va fi limitat la durata de condus/pilotat rezonabilă, adică nu mai mult de citeva ore, să zicem 6-8. Peste această distanță, care poate ajunge la 600-800 km, călătoria cu mașina devine un hazard, indiferent citi pasageri trec la volan pe rind. Peste distanta asta este mai fezabil și va fi mai fezabil cu trenul de mare viteză și cu avionul. Citesc pe Wikipedia că la TGV sau echivalent consumul de energie pe pasager este echivalent cu 2L carburant/100km, adică 8L/100km la o mașină de clasa medie cu 4 pasageri și bagaje. Diferența uriașă e viteza, cu trenul ăla mergi cu 250-350km/h, adică de 3-4 ori mai mare, stai confortabil, citești, te uiți la filme, iar cu mașina stai chircit și treci prin citeva situații de accident la fiecare 100km. Curiozitate, de la Paris la Lyon faci cu TGV-ul la fel ca și cu avionul, că la avion există niște timp mort cu security check-in, alea-alea, trenul pur și simplu merge. Da, de acord, nu ai libertatea de a stabili călătoria cînd vrei tu, la ce oră vrei, cum faci cu mașina, e nevoie de ceva mai multă disciplină a managementului timpului. Automobilul personal a avut un rol pivotal in emanciparea omului, dar e timpul să-i redefinim rolul. Planeta nu suportă 8 miliarde de automobile, chiar și electrice. E momentul să gindim deplasarea și în alți termeni decit “azi m-am sculat cu chef de ștrudel german, ia să dau o fuga cu mașina pina in Bavaria sa maninc un ștrudel”. Nu-i pot considera decit lipsiți de discernământ pe cei care conduc 18 ore din Romania pina in fundul Greciei la Lefkada. Fratele meu a făcut asta de citeva ori, prieteni de-ai mei la fel, 18 ore condus cu maxim o oră pauze adunate.
Ca în orice alte domenii, tehnologia deplasării a devansat mentalitatea umană. Inca nu avem dezvoltată disciplina necesară, gindim in termeni de “plec unde vreau eu, cînd vreau eu, acum”, totul lăsat la voia hazardului. A mers asta la începutul secolului 20 in USA, o țară uriașă, întinsă pe trei fuse orare. Azi nu mai e cazul să gindim așa. Timpul le va rezolva pe toate.
NOU
In teorie electrificarea transportului va schimba paradigma curenta de transport si totul este absolut frumos pe hartie. Problema reala este ca in acest moment ai urmatoarele limitari:
1. Reteaua curenta electrica trebuie sa fie scalata pentru a face fata consumului de curent. Asta inseamna ca energia nucleara o sa devina o sursa tot mai cautata deoarece necesarul de consum o sa fie imens. Mai mult s-ar putea ca la un moment dat sa revenim la oprit curentul pe ore ca deh avem prea multi consumatori.
2. Incarcarea acestor masini este problematica din punct de vedere al timpului si a plasarii incarcatoarelor. Chestia asta se leaga foarte mult de punctul 1 deoarece pe langa productia de energie o sa ai nevoie de infrastructura de transport. Daca la nivel de timp superchargerele de la Tesla reprezinta o idee acceptabila, pe partea de infrastructura de transport lucrurile sunt delicate sa nu zic complicate.
3. Tot ce inseamna transport de marfuri la nivel de Europa si nu numai, se face pe mare si pe cale rutiera in foarte multe cazuri. Un camion electric care trebuie sa se opreasca din ora in ora sa incarce pentru a ajunge la destinatie o sa complice foarte mult partea de lanturi de aprovizionare, iar asta o sa impacteze si alte lucruri. Sunt niste experimente prin Olanda daca nu ma insel, ca masinile sa se poata incarca odata ce merg pe sosea un fel de wireless charging la o scara mai mare.
La toata limitarile astea adauga faptul ca povestea asta cu disciplina in care trecem din paradigma de tipul “eu detin un automobil si fac ce vreau cu acesta” in “automobilul ma detine pe mine si acesta imi dicteaza programul” este problematica pentru o societate ce pune pret foarte mult pe libertatea de miscare si ai tablou complet. Nu toata lumea vrea sa conduca 18 ore fara sa se opreasca, dar toata lumea vrea sa aibe libertatea asta de a face. Ca sa poti sa-i convingi pe oameni sa renunte la acest lux trebuie sa vi cu niste avantaje de neratat. Pana acum aceste avantaje s-au lasat asteptate ca daca ar fi fost asa, toata Europa ar fi fost pe masini electrice de mult timp si nu am mai fi stiut ce inseamna motor termic. Si stiu bullshitul ca planeta nu e facuta sa suporte atat si alte nebunii, dar nimanui nu-i pasa cu adevarat. Daca le-ar fi pasat vreodata ar fi facut ceva in sensul, asa suntem cu discutii principiale si ce-ar fi daca.
NOU
Masina electrica la momentul actual, o vad ca o masina de oras. Pentru acele drumuri scurte la servici, la scoala dupa copii sau cumparaturi. Ar reduce noxele si zgomotul din orase. Daca nu 2 masini, macar un phev cu care sa faci drumuriile astea scurte full electric.
NOU
Well, Tesla a facut un studiu in USA si asa au aflat obiceiurile de deplasare cu masina personala a 90% din subiecti. Aparent, 70% din drumuri erau naveta din suburbii catre locul de munca si inapoi (cam cum facem majoritatea din clasa de mijloc). Distanta medie parcursa pe zi era pe la 150 – 200 de mile.
Tu crezi ca ai de la Tesla au visat intr-o noapte ca vor face masini electrice si a doua zi s-au apucat de construit? Crezi ca nu au studiat daca exista piata, daca au sustinere de la guvern, daca au un business plan?
Si piata exista. Deja am in jurul meu minim 10 persoane care au masina electrica (unii deja la a doua – adica au doua, nu au schimbat una pe alta). Acum 2 ani nu avea nimeni din zona.
Pentru restul cazurilor cand ai un drum lung, iti planifici mai bine, iti asumi calatoria, si pentru doua concedii pe an cred ca se supravietuieste cu incarcare pe drum (daca faci mai multe concedii pe an nu te vei impiedica de probleme din astea). La fel cum iti incarci telefonul in fiecare seara, iti faci un obicei si cu masina electrica.
Iar alea ca polueza mai mult/la fel ca una pe ardere interna, nu mai muscati propaganda anti-EV. Folositi-va capul si google-ul.
NOU
asta cu folositi-va capul e argumentul suprem:)))) il vad de 2 ani la propaganda antivax
NOU
Seby, argumentul cu “am in jurul meu oameni care fac x și y” chiar nu e demn de cineva care “își folosește capul”. Oamenii cumpara în România electrice pe rupte pentru ca:
1. li se pare o mare afacere cu acest tichet de aproape 10k, au senzația ca au prins reducerea anului, ia să fi dat statul 10 mii și pentru un GLE frumos bezină, sa vezi cam câți alegeau electrica și câți benzina.
2. uberistii si taximetristii, pentru ei chiar e afacere
3. unii sunt pasionați cu adevărat
4. unii sunt bunici
NOU
La 8 lei benzina sa mir daca mi-ar fi rusine cu dacia spring verde fosforecent glowing cu 0.6 kw incarcat acasa in fiecare noapte. Desi nu e nevoie.
Media de bucuresti, eu stand cu seniorul in Pantelimonezia e de 25 km/zi, adica incarci springu odata la 4 zile just to be safe.
Am dat exemplu cu springu ca desi eocutie pe roti, 95% e fix ce trebuie si la.10k? Come.on
Apoi.daca vorbim de lucruri sfinte tesle ev6 si alte nebunii, pai cam cat conduceti voi pe zi la drumuri lungi ca eu am de ajuns la Arad de 2 ori pe an si ma recuperez o zi dupa drumu ala de 550km prin romanica?
Gen e atat de iesit din comun sa pleci cu tesluta ta si sa faci o pauza la.sibiu de kfc, pipi si tigara? Nu am.auzit pe nimeni sa bage 10h de blanao spre vest sau invers fara sa ia o pauza pe drum.
Pot fi inbunatatite preturile? Rangeul? Sigur. Cum vreti sa se intample asta daca nu prin economies of scale, r&d, si early adopters care cumpara la.preturi mai mari ca sa finanteze acel.r&d.
Si ma.repet la.8 lei motorina parca nu mainsuna asa rau springu ala.fosforecent
NOU
Ami cer scuze la duamna Laura. Am uitat sa precizez ca situatia observata de mine se prezinta mai la vest. In Romania planuiesc sa imi vand “bolidul de lux” cu motor de 3 litri cand ami iau si eu electrica, ca are zvac la semafor. As fi vandut-o la UKR sau la RUS, dar cred ca o sa fie cu embargo la exporturi prea la est…
La talibani nu am sanse s-o dau, ca aia au toti Hillux si nu sunt interesati…
@Arhi, ca sa nu mai scriu inca un comentariu, tocmai pentru ca oamenii sunt foarte pasionali cand e vorba sa li se ia TDI-ul de sub fund (ca ei aia inteleg), de-aia pun botul la propaganda anti-EV. La naiba, pana si GM, care construia in 1996 primul EV1, facea propaganda impotriva masinilor electrice. Peste tot aud ce poluante sunt masinile electrice si bateriile, dar unul nu zice cat polueaza o deversare de petrol in golful Mexic sau un foc la o platforma petroliera. Sau cate rafinarii sau cate conducte cu ce bani sunt trase prin toata lumea sa prelucram petrolul. Ai simtit cum miroase la rafinaria aia cand intri in Viena? Aia e rozmarin, nu?
NOU
La punctul 4 am vrut sa scriu Buhnici, nu bunici :))))
NOU
Bă, voi realizați că pocnitoarea aia de Spring costă în acte aproximativ 18.000 de euro?
Nici măcar 2 ștergătoare nu au pus pe ea, iar singurul ștergător care există nu acoperă o porțiune de o palmă din parbriz pe lateral.
O colegă de la sv era f fericită că și-a luat spring și zicea că și ea merge aproape la fel de mult cu un incărcat cât merg eu cu benzină, doar că ea în 200 de km a încărcat de 2 ori mașina, câte minim 4 ore, iar eu cu un plin merg vreo 550-600 km, pe care îl fac în 5 minute maxim!
NOU
@Toma, este mirajul mașinii noi, “dă fabrică”. Cu 9000 de euro își cumpără o mașină care miroase a nou, nu are șoricei, strălucește la soare, ii merg toate butoanele puține pe care le are și în principiu e mult mai mult decât si-ar permite ei, eventual vreo jumate din banii ăștia, cu care si-ar lua un trocarici de 3-4 mii SH cu câteva sute de mii la bord și cu toate elementele vopsite alta nuanța. Ma refer la cumpărătorii de Spring aici, am găsit și eu câțiva entuziasmați care o foloseau ca mașina principala de familie și… o doamne. 9000 de euro conserva aia, no way.
NOU
Nu o sa ai de ales. Bine, nu vorbim de Romanistan, la noi o sa dureze mai mult. In tarile cu apa calda o sa-i oblige sa treaca pe electrice sau nu o sa mai aiba voie in oras, in sat, doar pe maidan si acolo in duminicile pare ca si cu masinile de epoca. De ce fac asta ? Pt ca my friends… chestia asta le misca teribil de bine economia. Cand inlocuiesti parcul auto dai de lucru la o gramada de firme si oameni: bancile dau credite, toate industriile au de lucru, oamenii se indatoreaza si trag sa-si achite creditele in alte industrii, etc. Roata consumului se invarte major si antreneaza toata economia.
NOU
Hai ca până la urmă a descoperit cineva și ce anume face cu adevărat economia să se miște: mașinile electrice… :))
Niște idioți ăia care pâna acum creșteau economia cu agricultură, industrie, servicii, comerț, etc.
NOU
Salut. Ceva ce nu e valabil acum dar va deveni MULT mai relevant in 5-10-15 ani va fi controlul asupra acestor masini.
Cetatene Cetin.. am detectat ca asculti media pro-rusa cu dezinformare… masina te va conduce la cea mai apropiata statie de politie.
Sau cetatene am detectat ca vrei sa mergi cu 150 intr-o zona de 130. Masina va incetini automat
Poate unele sunt bune … poate unele sunt rele… dar nu ma pot impaca cu ideea ca un soft va controla aceste masini… Nu azi.. nu maine.. in viitor.
La inceput pentru binele tau.. mai incolo pt binele lor.
NOU
Misto scenarii, doar ca nu cred ca vor fi implementate prea curand.
Au avut unii o idee sa implementeze un fel de dispozitiv pe masina care sa te arda de cate ori depaseai limita legala (nu imi amintesc daca doar incetinea masina automat sau iti si dadea amenda – un fel de tahograf). Iti dai seama ca in momentul 2 nu le mai cumpara nimeni masinile.
Mai demult invatasem la scoala la “Siguranta Activa” ca producatorii nu dau date nici macar despre frecventa de esantionare pentru senzorii de pe masina (de ex cei de la ABS) pentru ca ar fi mult mai evident cat de rapida si cat de eficienta a fost franarea in cazul unui accident – rezultand anumite date care ar putea incrimina anumiti constructori/modele.
De ce si-a trage singuri un glont in pi …. anvelopa?
NOU
Camioanele.sunt limitate la.110 de cand lumea. Dece ar fi asta o treaba atat de rea? Incalci legea? Mergi mai tare decat e cazu? Depasesti coloana la.semafor? Treci pe.rosu? Etc etc?
Nu? Nu ai de ce sa-ti fie teama.
Da? Well… sa facem un protest o.petitie ceva.
Il.alta ordine nici eu nunsunt fanul.controlului absolut al statului prin ce mijloace vreti voi, da de cand erau sa ma scota niste bizoni in afara carosabilului si era sa mor ca a intors unu fix in fata mea eu avand cam.90. M-am.lecuit. arde-i pe micuti daca se poate
NOU
De acord Ionut, dar cand plec la drum lung nu ma pot baza pe noroc ca sa alimentez masina la supercharger sau sa prind loc la statie.
Daca e real, 400km e un range decent la o electrica, insa o termica merge 5-600km ca sa nu mai spun de timpul alimentarii: min 30 minute la electrica vs cateva minute la termica, timp pe care il petrec mai bine la destinatie 🙂
E just ca nemtii dau printre cele mai mici garantii. La polul opus avem asiaticii (Honda 5 ani, Toyota 6 ani, KIA & Hyundai 7 ani, SSang Yong 10 ani).
Diferenta e ca o masina termica intretinuta trece lejer de 10 ani ori o baterie de aceeasi varsta se cam cere schimbata. Acum nu stiu costul cu bateriile, doar ca daca se adevereste ce spune Cetin (20.000 EUR bateria la Tesla), mai bine schimb masina cu totul
NOU
Este pe youtube un film cu un finlandez care isi arunca in aer tesla dupa ce i-au cerut 20 000 euro la service-ul tesla pt o baterie noua
NOU
Nu este totul roz momentan, dar tehnologia evouleaza si e posibil sa fim placut surprinsi in urmatorii 5-10 ani , astept bateria aia care o sa ingroape consumul de ulei. Poate sunt eu prea optimist dar se investesc sume mari in development.
NOU
Ce nu vrea nimeni sa inteleaga e ca masina electrica e acum ca tehnologie unde era Ford T la 1900.
E ca USR-ul dupa 30 de ani de PSDism. Toti vor sa faca ceva in timp scurt ce nu au facut altii in zeci(sute) de ani.
Diferenta intre ICE si electricitate e ca la ICE ce arzi odata ars ramane, iar thnologia electrica e o tehnologie, care avanseaza la fel de rapid cum avanseaza domeniul IT (la care este tangenta).
Deja sunt fabrici care recicleaza baterii in mod profitabil, altele care construiesc si proiecteaza baterii cu componenta de reciclare direct incorporata, sunt companii care cerceteaaza noi materiale pentru baterii.
Acum ca vor fi si impinsi de la spate de curentul anti-energie cu iz de vodca, vor fi mai multi bani pompati la nivel guvernamental pentru dezvoltare pt EV.
NOU
Mai e si NIO (daca nu ma insel) care schimba bateriile in ordinul minutelor, parca intrasera pe piata din Norvegia.
Ce nu vedem noi pentru ca suntem focusati pe bucatica noastra de lume e ca China e departe la electrice (probabil avand si aglomerari urbane, e adevarat). Exemplu: www.youtube.com/watch?v=nPaUr4elS5E
NOU
Pt omul de rand care nu-si permite sa dea pe o masina cat pt un apartament la ora asta nu exista nici o oferta fezabila, pana la 35-40 000 de euro toate au o autonomie reala de maxim 350-400 km (care se injumatateste in conditii de frig sau de mers pe autostrada), practic orice drum in afara localitatii nu poate fi parcurs decent.
E mai ieftin sa parcurgi 100km cu electrica insa diferenta de pret la achizitie fata de o masina cu motor termic nu o vei recupera niciodata.
NOU
Calculează foarte simplu: faci ecuație in care variabila X este numărul de km parcurși la care se egalizează costurile de exploatare și energie. Ai în stingă ecuației datele mașinii termice, prețul de achizitie, plus, X înmulțit cu prețul pe km carburant, plus revizii (bagă 8 ani de revizii) ulei, filtre. In dreapta ai mașină electrică, cost achiziție, plus X inmultit cu costul pe km curent electric, plus revizii (nu ai revizii). Rezolvi ecuația după X și afli numărul de km la care costurile sunt egale.
La 100k km și un consum de 7L/100km ai consumat 7000 L carburant, care costa la 8lei litrul cam 56k lei, sau 11k euro.
NOU
@finch -corecr, insa ca sa ai o autonomie comparabila cu a unei masini termice adica 700-800km deja vorbim de peste 50 000 euro pt o masina electrica si compar cu benzinarele, majoritatea dieselurilor fac peste 1000 km cu un singur plin iar mai departe la un motor termic ii cresti practic oriunde autonomia in 5 minute pe cand la electrica trebuie sa planifici totul inainte si nici asa nu e sigur ca nu stai pe loc ore intregi ca sa-i poti creste autonomia.
NOU
@finch: de cand ma stiu eu nu a fost niciodata 8 lei litrul, pana acum cateva zile. In ultimii FOARTE multi ani a fost 5-6 lei. Fa calculele asa 😉
Ce amuzant e ca dupa cozile alea la benzinarie si benzina la 11 lei prostimii i se pare normal ca pretul sa fie 8 lei pe litru. Adica e chiar ieftin, nene! Facem calculele cu 8 lei/litru. Ce conteaza ca in ultimii 10 ani a fost vreo 5 lei si ceva in medie… Ca anul trecut era 5 lei si ceva :)))
Ce usor au reusit sa va faca sa acceptati 8 lei/litru… Pomana, nene!
NOU
pare magie, nu? exact atat de usor poate fi prostita lumea. acum, daca il face 7.5, toti vor aplauda ieftinirea
NOU
@Gil: chiar dacă nu îți amintești, în 1989 litrul de benzină era 9 lei.
NOU
@Gil Motorina era 7 lei. Brifcorul 2 lei, alte sucuri/inghetata 3. Bilet la film parca 7 Partea amuzanta e ca preturile sunt pe acolo cu denominare de 10.000 🙂 Si o Dacie 70.000 minim. 14000 de euro echivalent la ce oferea… La un salariu de maxim 5000 🙂 Asta pentru nostalgicii ca inainte era mai bine…
NOU
Gil, noi privim în prezent și viitor, degraba era 5 lei/l dacă azi e 8. Poate la anul e tot 8 sau 4 cum a fost în pandemie, sau nu vor mai fi stocuri de motorina. Datorita gândirii precum a ta mereu vom fi prinși cu pantalonii în vine când ceva “neprevazut” se întâmplă în lume.
P.S. Mai ții minte când benzina era 10.000 Rol (prin 2001-2002) sau 900 Rol (1996) ? Hai ca nu e mult de atunci. Adică după părerea anul trecut trebuia sa ne para rău că litrul de carburant era 5 lei, nu?
NOU
Sa luam urmatorul exemplu. Calculul il facem cu preturile curente la energie electrica/carburant. Masina mea(Mini Cooper SE 27k – Echivalentul ei pe benzina, Cooper S e 38k la aceleasi dotari) – consuma 17.5Kw/100Km. Transformand in lei asta inseamna 14 lei/100Km la un pret de 0.68lei per KW. 100000km, consum 11.900 de lei. Cu un ICE care consuma 7, consumi 55.790 lei numai pe carburant la 7.97 lei litrul. De aici intervin cheltuielile pe care le faci in plus cu o fosila. Revizii anuale? 1000 de lei. Impozit anual? 200 de lei la un diesel de 1.9, in 100k schimbi o data distributia cel putin, 3000 de lei. Placute de frana la 30-50k deci de 2 ori. 600 de lei. La masina mea, diferenta e de cel putin 55.390 de lei. Desi Mini Cooper S pe benzina consuma muuuuult mai mult de 7 in stilul in care merg eu. Valoarea de revanzare in 5 ani? Mai mare la electrica, electrica mai are inca 3 ani garantie la baterie pe cand la ICE garantia e pa de vreo 3. Fiabilitate? Motorul electric are 2 rulmenti amarati. Cate chestii se freaca in motorul cu combustie? Cutie de viteze au ambele, mai fiabila la electrica datorita tolerantelor mai stricte, nu ai ambreiaj, nu se deconecteaza rotile dintate din interiorul cutiei de viteze, nu se incinge nimic pentru ca nu e intr-o incinta in care cati kw de putere mecanica are motorul sunt produsi acelasi nr de kw termici.
Deci din calculele de mai sus, eu in 100k km voi fi economisit mai bine de 20k, ma rog, nu i-am dat pe carburant, ulei, filtre samd Si sunt convins ca voi lua cel putin 15k pe masina la 100000.
La bugetul de 35-40k te uiti la electrice performante – Tesla 3, Kia EV6. Daca vrei ceva economic exista Spring, Zoe, Leaf.
Schimbul bateriei? O vinzi SH pentru un sistem fotovoltaic, o schimbi la kil la IKEA pe baterii reincarcabile, faci ce vrei cu ea. Peste 7-8 ani vor aparea nenumarate serviceuri de baterii, deh, se va umple de Spring Romania. Romanul e pragmatic, cumpara cea mai ieftina masina posibila. De aia e plin de dacii pe GPL.
In concluzie, daca iti permiti doar Golf 4 ALH, electrica nu e pentru tine. Sau cel putin INCA nu e.
NOU
Era un start up de succes, nu găsesc acum link ul, care urma să primească finantare pt reciclarea bateriilor pt mașini electrice așa că partea cu poluarea o sa fie parțial rezolvată.
NOU
Daca maine si-ar lua 200k de romani masini electrice timpul de asteptare la statiile de incarcare ar fi colosal. end of story, cine naiba are timp sa stea la coada 2-3 ore sa-i vina randul sa-si incarce masina. Deci practic ramane doar o idee pentru oras daca stai la casa.
NOU
Am 4 tovarasi care si_au tras springuri. Toti stau pe langa bucale,la case. Super multumiti.
Le freaca intre casa si bucuresti. Unu s_a incumetat pana la pitesti si inapoi. A izbandit cu o incarcare la pitesti. La 8000 euro (cu rabla plus) mi se pare cea mai ok varianta de electrica.
Restu sint prea scumpe ptr frecat in oras,iar la drum lung stai cu morcovu la gaoz.
La revanzare ai belit cucu la o electrica. Nu ti-o ia nici pulea.
Pret mare, statii incarcare putine, revanzare nasoala. Cam astea sint.
NOU
Bravo, asta mi se pare perspectiva corecta. Masina electrica e pt urban si periurban (cca 150km parcurs zilnic). Daca trebuie sa te intrerupi din treaba ca sa incarci in mijlocul zilei, electrica nu e ce trebuie.
O incarci acasa de preferat cablu, statie normala nu avioane. De cand termini treaba seara pana pleci a doua zi se incarca exact cat trebuie, adica min 80%.
Daca nu ai statie de incarcare acasa (proprie sau shared cu 1-2 vecini) again, masina electrica nu este pentru tine, indiferent de marca/model. Deja incarcarea “prin oras” e o loterie unde sansele de castig scad zilnic.
In rest, daca se duc bateriile in 6-7 ani, o duci la Remat si iei alta. Punct.
Pentru ca asta sa se intample, masina electrica nu trebuie sa depaseasca 15k. Adica Spring. Singura masina electrica care merita atentie.
In rest, cand vad p-astia care se umecteaza plenar cand producatorii de electrice mai escaladeaza o treapta pe scara prostiei si naivitatii umane lansand modele cu preturi gravitand in jurul 60-80k si care cresc cu 10-15k cu fiecare nou model, ma gandesc ca hazardul are modul lui de a ne bate cu propriile arme.
Viitorul masinii electrice cred ca nu sta in autonomia bateriilor cat in posibilitatea de a incarca oricand, oriunde, fara grija ca nu gasesti statie sau ca “prinzi coada”.
NOU
Nici eu nu o sa-mi iau masina electrica in urmatorii 10 ani dar lucrand in domeniu pot sa zic ca bateria si management-ul bateriei (cell balancingul+incarcarea+invertorul care comanda motorul) sunt foarte complicate si de aceea sunt scumpe rau.
Si proiectarea lor e la fel de scumpa, sunt folosite zeci de mii de ore pentru a scoate un produs final.
Nu stiu care este viitorul bateriei li-ion pentru masini, eu as fi mers pe hidrogen + pila de combustie, dar pot sa zic sigur ca viitorul e al masinilor electrice, adica masini cu motor electric.
NOU
absolut de acord, combustibilii fosili sunt istorie
NOU
Eu in continuare urasc saracia de tableta prezenta pe absolut toate masinile electrice, este cea mai urata chestie ever. Pana acum singura masina care arata bestial si la exterior si la interior, nu are acea senzatie odioasa de masinuta de plastic cu baterii, e Mustang EV. Sigur, aceasta fiind o impresie subiectiva, pur si simplu nu imi plac. Toti se chinuie sa scada greutatea suplimentara facand artificii de sticla si plastic, zici ca suntem la aeromodelism. Mai ramane sa le puna si o panza vant.
Pe partea de costuri, intr-adevar optiunea de second hand nici nu prea exista. Ai terminat cu ea, o returnezi la producator pe o suma aproape decenta (5 ani) spre ridicol (10 ani). Avand in vedere un TCO aproximativ, pretul mai scazut energiei consumate nu prea se reflecta in vreo economie pe 5 ani sau 10 ani la clientul final.
Am un amic care face food delivery 10-12 ore pe zi, distante lungi, a vrut sa isi ia Tesla in second si dupa ce a pus totul pe hartie a ramas la Mazda CX5. Deci si mai putini bani, si confort sporit, si certitudinea ca nu ramai cu saracia in drum – iar asta intr-un spatiu unde incarcatoarele electrice sunt la tot pasul si cam toata lumea are un garaj la dispozitie.
Iar asta era inainte de scumpirea curentului vs. scumpirea benzinei.
NOU
deci omul livreaza pizza cu mazda cx5??
NOU
Deaia nu-i dadea la calcul, ca daca mergea cu clio de 1.5 dci uita sa alimenteze.
NOU
De unde certitudinea ca nu ramai cu troaca-n drum? Sunt infailibile motoarele termice si nu stiu eu? Vezi ca electricele au si ele bord. BA MAI MULT BREICHING NIUZ, iti arata cat mai poti merge cu cata baterie mai ai!
NOU
Arhi, da. Pentru ca pe aici CX5 e considerata o masina mica, economica, ieftina in second, care nu se strica si pe care ti-o repara usor Pedro in parcare la Autozone.
Daca iei nu stiu, $5 bacsis la o livrare si faci 50 de livrari pe zi, ai $250 peste salariu. Practic castiga mai bine ca un IT-ist de pe blogul celalalt haha. In 2-3 luni ti-ai platit masina din bacsisuri.
@Ceilalti – fosta masina era o rapciuga de honda civic din secolul xix, poate onul vrea si putin confort daca tot sta in cutie de dimineata pana noaptea. O benzinara japoneza face cel putin 300.000 de kilometri cand si drumurile sunt bune si aerisite, deci 10 ani legati. Asta inseamna ca bati electrica lejer la durata medie de viata. Apropos, nu vrei sa ai Clio in US, sa treaca mii de F-150-uri pe langa tine cu 150kmh
NOU
Arhi, un preten de-al lui fiu-miu livreaza cu Jaguar F-Pace.
Bine, e de la taticu, dar el lucraza la un resto si cand vrea sa isi scoata banii de petrol, baga noaptea livrari, ca si asa astia de 20 de ani nu au somn…
NOU
posesor de electrica aici, deci pentru unii poate sunt subiectiv dar am luat masina in noiembrie, am facut drumuri de 300-400km prin tara, nu am avut probleme sa nu am unde sa incarc bateria, in primele 2 luni aveam range anxiety dar acum nici macar nu ma mai uit la ce procent are bateria, procedez la fel cum fac cu telefonul, n-am baterie… hai la incarcat.
pot spune ca multe comentarii sunt pe langa, din auzite, de la un prieten sau hate.
– “daca maine ar fi inmatriculate 200k electrice…” maine? in 2021 s-au inmatriculat in jur de 121.000 masini noi in Romania si unii vorbesc de 200k doar electrice, de azi pe maine, de parca infrastructura (asa cum e) cu statiile de incarcare existente s-a construit azi noapte. benzinariile au inceput sa isi monteze statii de incarcare, avantajul este ca oricine isi poate monta relativ usor, nu mai e nevoie de milioane de reguli si conditii de indeplinit ca la o benzinarie.
– “soft spot”, consumul optim este la 90-100 la ora pentru orice masina, deci iar vorbim sa ne aflam in treaba
– “stând în coloane de tiruri”, sincer imi e teama sa plec cu masina pe drumurile patriei, pentru ca e plin de bombardieri si cazane si la orice curba, orice depasire treci pe langa cimitir. e plin de pietris pe drumurile noastre si tirul daca nu are aparatorile de la roti ti le arunca in parbriz dar sincer ma simt in siguranta in spatele tirului si prefer sa merg acolo, mai ales daca sunt pe valea oltului. la fel am mers si cu benzinarul si cu dieselul, la fel merg si cu electrica.
referitor la autonomie, am mers si la -15C, am mers si cu viteze constante peste 120km/h si pot spune din proprie experienta ca nu am avut probleme sa nu fie suficienta autonomia.
probleme la incarcare apar in general la statiile gratuite, ca deh e moka.
referitor la consum vs combustibil, am aproximativ 6.000 km pana acum si am platit in total 83 lei.
NOU
Pe ce planeta traiesti? sunt foarte multi care stau la bloc, ei unde alimenteaza? unde naiba faci tu suficiente spatii sa poata alimenta 10-20-30 de masini in oras in paralel? Sau ce faci stai 2 ore sa alimentezi?
NOU
Velix, diferenta între benzina/diesel și electric e ca ma doare în cur de soft spot și consum pentru ca benzinării găsești la tot pasul și alimentarea durează 10 minute cu tot cu pipi și spălat pe mâini. La electrica trebuie sa am charger și sa îmi asum o pauza serioasa la drum.
E doar diferența de preferințe, unii își vor lua electrica atunci când toate vor fi puse la punct astfel încât să nu aibă inconvenientele astea. Nu a zis nimeni ca sunt electricele nașpa pe aici, din ce vad, ci doar ca nu toți sunt dispuși sa accepte compromisurile evidente la momentul asta. Tu ești agresiv și faci gargara aiurea.
NOU
@venom ai dreptate, e ca tine.
de curiozitate, ai masina electrica, stai la bloc?
eu am electrica de 5 luni, stau la bloc si nu incarc masina acasa
NOU
velix nu spune nimeni ca masina electrica nu e viitorul dar momentan nu e fezabila in romania pentru drumuri lungi.
NOU
nu am spus si nu spun ca e viitorul, pana sa ajungem in viitor se pare ca ne intoarcem in trecut.
fiecare e liber sa aleaga ce fel de masina/motorizare vrea si putin imi pasa. nu am recomandat nimanui ce masina/motorizare sa isi cumpere, nici macar in familie si nu o voi face.
ce vreau sa subliniez, e ca multi isi dau cu parerea si se dau experti pe orice subiect.
@Laurra pe mine nu ma doare nici macar in cur, nu merg pe modul eco, nu ma intereseaza consumul (poti sa crezi, poti sa nu crezi). pe A1, ca in directia aia merg mai des, merg in medie cu 140km/h doar pentru ca nu ai 3 benzi si esti nevoit sa mergi foarte incet sau sa te feresti de cei care iti dau flash-uri, insa daca ma vezi ca merg cu 90-100 pe alte segmente de drum, nu inseamna ca merg la consum, pur si simplu urasc sa merg pe drumurile din Romania, mai ales in conditii de viteza/noapte/ploaie si prefer sa ajung in siguranta, chiar daca drumul e mai lung cu 5-10 minute, pentru ca nu te cred daca imi spui ca scoti un timp mai bun
NOU
Velix, încerci sa ne convingi practic sa conducem ca tine că stilul tău de condus e cel mai safe.
Impui un punct de vedere fara sa pricepi ca unii nu vor sa facă pauze de alimentare, unii nu vor sa meargă între tiruri (scuze, eu vreau sa pot sa vad în față, nu sa ma bazez pe stopurile unui tir obosit – apropo vezi ca abia ce au murit 2 tineri pe autostrada striviți între 2 tiruri, plăcintă i-au făcut, ca cel din spate a rămas fără frâne), unii prefera sa conducă noaptea ca le dorm copiii în mașină, alții au de făcut drumuri de vreo 4-500 de km la părinți, sa zicem, care oricum în România durează cam 5-6 ore, te rog, ultimul lucru pe care mi-l doresc e sa mai pierd o ora pe drum sa alimentez, eventual și cu ocol ca acolo e chargerul.
Trebuie sa înțelegi ca suntem atat de diferit și ca stil de condus și ca necesități în ceea ce privește mașinile, încât e stupid sa spui ca dacă ție îți ajunge electrica ta, se aplica tuturor ceea ce poate oferi ea și infrastructura actuala. În rest, fiecare sa conducă ce ii place.
NOU
@velix – ai uitat sa ne spui despre ce masina vorbesti pt ca mi-e foarte greu sa cred ca la 120km/h autonomia e aceiasi ca la mers prin oras la 40-50 km/h.
NOU
“”6.000 km pana acum si am platit in total 83 lei”” ???
NOU
Personal detest designul masinilor Tesla. Mi se par anoste si banale. Zici ca sunt desenate de mine
NOU
Parerea mea umila este urmatorarea:
Pe termen mediu/scurt vor fi la mare pret hibridele (mai ales PHEV)
Pe termen mediu/lung vor fi electrice si pentru deplasari ocazionale masina de inchiriat cu “long range” – indiferent de combustibil.
Firmele de retea care inchiriaza masina vor putea inchiria masini si cu predare in alt oras. Side note, in Suedia au aparut retele de inchirieri auto pe la benzinarie. Semnezi cu aia ceva rapid si ai luat masina, o predai la aceiasi/alta benzinarie din retea; no question asked.
NOU
Daca bateriile sunt poluante, ia verificati cat de poluantaa e producerea magnetilor permanenti din motoare
NOU
Cata vreme incarcarea e gratis electrica merita..
Daca ti-o cumpără daddy sau primesti cadou din fondul comitetului de parinti la un liceu jmeker, ca de cost e in toată discutia vorba, iarasi merita..
Dacă gasesti pe jos 8000 euro nu te doare sufletul sa iei pentru plamanii aproapelui tau, pe care îl urasti din tot același suflet, ca sa diminuezi amprenta poluarii crunte din marile aglomeratii urbane de la noi..
Când războiul bate la usa nimeni nu da doi lei pe poluarea diesel din pacea-n lume, rand pe rand in occident se ridica si restrictiile la tonajul greu din capitalele cu apa calda..
Porneste termo Mintia..merita electrica?
NOU
Multi isi dau cu parerea, desi nu au o masina electrica. Noi am comandat Model 3 cand a aparut in 2016, si l-am primit in 2019 tocmai, aici in Spania. Numai bine a venit si pandemia, si cei 15.000 de km gratis de incarcare s-au consumat in primul an – nu apucasem sa profitam decat de vreo 2000 km. 🙂
Sunt multe avantaje in a conduce o masina electrica, cu autonomie de 500km:
1. Cand ajungi acasa, o pui in priza. Asta inseamna ca nu mergi de 2 ori pe luna sa faci “plinul”, si practic salvezi timp. La drum lung ai supercharger la Tesla. Nu m-as arunca la alte electrice tocmai din cauza experientei cand incarci (timp, cost, flow).
2. Pretul la energie, fata de motorina, este 2/10 – pentru acelasi numar de km condusi. Nu mai zic ca platesti aici in Spania doar 25% din taxe, si ai si alte beneficii cum ar fi parcare gratis in zonele albastre, liber pe autostrada in marile orase (fara taxe), ai incarcare gratis la restaurante, mall-uri, LIDL-uri, si mai peste tot. Efectiv mergi degeaba. Si se mai si incarca cand cobori la vale. Si alte beneficii minore, legate mai mult de unde stai, decat de faptul ca masina e electrica.
3. Mentenanta – tu zici ca e scump, eu, proprietar, iti zic ca nu. 0 pana acum. 🙂
4. Bateria tine 35 de ani… nu stiu de ce iti pui problema sa schimbi bateria, cand cel mai probabil in 35 de ani schimbi masina.
Cu timpul de incarcare, la distante lungi, sunt de acord. Am mers in vara asta sa luam un Samoyeed din Valencia, plecand din Coruna – deci vreo 10 ore. Insa cu o electrica adaugi mereu 50% in plus, din doua motive
1. Te ruteaza acolo unde au superchargere.
2. Stai la fiecare charger macar 30 min sa incarci.
Dar, in mod normal nu facem mai mult de 1-2 drumuri lungi (gen 10 ore), asa ca nu e problema grava. Mai ne uitam la un netflix, mai mancam ceva la restaurant cu copiii, mai jucam ceva jocuri pe consola, trece timpul rapid. Mai greu e cu soferii care in loc de 10 ore pe drum, trebuie sa stea mai mult.
Si o alta problema pe care nu ai mentionat-o, dar o mentionez eu: timpul de stand-by. Am fost in iarna in tara, si am lasat masina 2 saptamani in Madrid, 18% incarcata. Nu am avut timp o ora sa stam sa o lasam plina, pierdeam avionul. Asa ca in 2 saptamani bateria a scazut pana la 6%, si cand am ajuns la Madrid prima statie a fost la muchie de cutit – 1% baterie intr-un Lidl. Ce te faci cand ramai cu masina fara baterie, in mijlocul orasului? 🙂 Nu poti sa mergi sa iei benzina sa aduci o canistra. Trebuie neaparat sa te tracteze cineva.. asta inca nu ni s-a intamplat in astia 3 ani de cand avem masina, dar uneori ajungi aproape de situatii de genul asta.
Colac peste pupaza, sunt avantaje si dezavantaje. Oricum am vorbit doar de faptul ca este electrica. Cand adaugi in discutie softweare, self-driving, performanta, safety, ux, si alte chestii de genul asta, vei inclina inspre o electrica, indeosebi o Tesla. E doar o chestiune de timp.
Eu unul sunt incantat ca au deschis aici in Berlin. La Model 3 adus din US am platit vreo 11k eur in plus doar taxe de import. Acum ne uitam sa luam si un Model Y pt sotie (ne-am uitat la tot ce e pe piata, nu se compara nimic cu Tesla, si ramanem cu ei), si o sa fie bine sa nu mai platim acei bani in plus.
NOU
tks 4 feedback
NOU
“”Bateria tine 35 de ani”” ???
NOU
Pai hai sa vorbim cifre, de iarna.
Posesor de Dacia Spring, a doua masina, naveta zilnica prin oras de provincie, incarcat numai acasa (la casa), un adult+ 1 copil spre/de la scoala. 30-40 km pe zi.
Consum la -10 grade la + 5 grade, 16 kw/100 km * 0.7 lei = 11.2 lei/100 km. 1500 km lunar=168 lei (nu am pus aici incarcari gratis la kaufland, lidl,dedeman, penny, primarie, pot fi, dar nu am considerat ca merita efortul).
Range 150-160 km.
Fosta masina, consum mediu iarna 10l/100 km x 7 lei pret mediu benzina= 70 lei x 1500 km = 1050 lei
6000 km pana acum in 4 luni, am economisit aprox 500 euro.
Saptamana asta a consumat 12 kw/100 km x 0.8 lei (hidroelectrica) = 9.6 lei /100 km. Range 230 km.
Intr un an economia poate fi peste 1200 euro x 5 ani de folosinta = 6000 euro.
Masina a costat 8000 euro.
Are garantie 3 ani, 8 ani la baterie parca. Nu vad ce intretinere mare ar avea nevoie in acesti 5 ani.
Sa nu mai zic ca urmeaza panouri fotovoltaice, din fonduri proprii, dar asta este alta discutie, dar e posibil sa faca sa merite o a doua masina cu un range mai “omenesc”, de peste 400 km.
Concluzia este : daca ai nevoie de o masina de oras, stai la casa si ai drumuri de maxim 30 minute. Nu este o masina de mers in concediu. Valabil pentru majoritatea electricelor de pe piata, cu autonomie declarata pana in 300 km.
Avantaje: se incalzeste/raceste in maxim 2 min, chiar de pe telefon cu 10 min inainte de folosinta, foarte usor de condus in oras, usor de parcat, optiuni de bun simt : navigatie, camera si senzori spate, piele, 4 geamuri el, aer conditionat, design placut, etc.
NOU
nice.
NOU
Sa fac si eu, ca tot face lumea reviewuri.
Mini Cooper SE 2021, a doua masina, mai am un Evoque din 2020 MHEV pentru drumuri lungi. Masinile anterioare au fost un Nissan Qashqai 1.5Dci din 2015 si un Mercedes GLC 220 din 2017.
Bateria are 32Kwh din care utilizabili 28, merge cam 150 de km cu o incarcare.
O incarc exclusiv acasa, contract la Hidro cu 0.68 lei/kwh
Consum: Aug 2021 – 127 KW, Sep 2021 – 54KW, Oct 2021 – 79Kw, Nov 2021 – 55Kw, Dec 2021 – 155Kw, Jan 2022 162Kw, Feb 2022 – 150 Kw, Mar 2022 127Kw so far. Total 909 Kw, 618 lei in 4056 km, am bateria plina deci consumul ala e pentru vreo 4200km adica 14.71 lei la 100 km, imi arata in bord consum de 17.5KWh/100Km. Am luat-o pentru dus copiii la scoala si dus hoitu` la munca.
Avantaje – “dau fum” la 95% din masinile de pe sosea la semafor, e super fasneata, depasesti fara emotii, puterea e multa si liniara, daca as merge asa cu o benzinara/dieselara as avea consumuri pe la 15-20, scaunele super confortabile si cu suport (Spre deosebire de Merc unde era atat de larg de mine scaunul de cred ca trebuia sa fiu cu cel putin 20 de kile mai gras, avand deja 95 de kile), finisaje premium, nu e flamboianta ca o electrica, urmeaza sa imi pun fotovoltaice prin AFM deci o sa fie si mai ieftina exploatarea(cel mai ieftin e pachetul cu contributie de 3000 de lei – 3Kwp), nu filtre, ulei, impozit, garantie 8 ani la baterie, garantie 4 ani cu service inclus, urmatoarea revizie e in 2023 pentru schimbul de lichid de frana si verificarea vehiculului, eventual schimbat filtrul de la habitaclu. Trenul de rulare super fiabil, fiind ultima versiune inaintea modelului nou care o sa iasa in 2024, motorul si bateria cu fiabilitate testata si pe BMW i3.
Dezavantaje – Nu are Android Auto (are CarPlay dar nu trec la iPhone nici intr-o mie de ani, mai ales ca a aparut acum Note22 Ultra), sunt gras si batran si tre` sa fac “oopasha” de cate ori ma urc/cobor din ea, e limitata la 150 (dar ajunge acolo in 12 secunde – win? lose? nu stiu), pret de lista 43k, am dat 27k pe ea cu toate rablele si discounturile, Cand e frig scade puterea disponibila la 80% si cu cat o calci scade mai mult, ajunge pe la 50% in cam 60 de secunde, presupun ca bateria nu poate livra energie sa sustina acceleratia pentru perioade lungi cand e frig. Daca temperatura e peste 5-10 grade nu mai am problema asta. Oricum, anvelopele de iarna nu duc acceleratiile prea bruste si rup aderenta imediat.
Una peste alta, am luat-o pentru ca mi-a placut iar versiunea pe benzina (Cooper S 178cp e 38.032 Euro) ar fi fost mult mai scumpa la performante similare, chiar un pic mai slabe. Pentru mine are sens pentru ca am unde sa o tin, sa o incarc(inclusiv la birou sunt statii de incarcare), e a doua masina si consider ca pentru un drum de mai lung de 6-800 de km sunt avioane si alte mijloace de transport, nu tre` sa conduc eu si sa ajung acolo sleit de puteri sau sa nu mai ajung ca fac accident.
NOU
Arhi, dacă tot ai scris acest articol absolut halucinant, nu vrei să faci un q&a sau o discuție deschisa cu cineva care a avut mai multe ICE înainte iar acum a trecut la Tesla?
Tesla – cel mai important argument: scoți poluarea din orașe. Tu nu realizezi cât de tâmpită este ideea asta – mersul cu mașini ICE în orașe. Nu îți dai seama cum se vor uita la noi generațiile următoare; vor învăța la școală despre oamenii care “aruncau” gaze toxice în zonele cele mai dens populate parcă special pentru a afecta negativ un număr cât mai mare de oameni printre care copiii lor, părinții, soții, soțiile și majoritatea prietenilor lor.
Alt argument – Tesla produce cele mai sigure mașini conform tuturor crash testelor
Alt argument – bateriile Tesla sunt cele mai environmently friendly și lucrează mult la asta (fă diferența între ele și toate restul – dacă tu nu știi despre asta nu înseamnă că nu există)
Alt argument – pentru cei obsedați de costuri – comparând mere cu mere, Tesla este mai ieftina ca TCO decât o mașină similara
Alt argument – da, de la București la Viena te oprești de 3 ori câte 30 min. Ai măcar idee cât de bine vă face asta dpdv medical? Ai idee cu cât îți reduci amprenta de carbon? Realizezi că nu mai arunci atâtea gaze toxice in atmosfera?
Faptul că avem ICE și se încarcă in 5 minute pentru a oferi o autonomie de 750km nu înseamnă că așa trebuie să arate viitorul. Este un sistem bolnav care ne face rău, ne omoară copiii, ne distruge planeta și este mai scump și mai puțin sigur.
NOU
dragos, e posibil sa nu fi citit cu atentie ce am scris.
NOU
Chiar crezi ca intereseaza pe cineva? mai adaug la ce ai scris, se scot dpf-urile si catalizatoarele ca la balamuc “ca e scumpe Dom’le”, rar-ul doarme in post si prostii profita.
NOU
Când o să apară BMW i7 cu autonomie de 1000km o să trec la electrică. Până una-alta, rămân la benzină și motorină.
NOU
Nu am timp sa detaliez, dar cu puțin studiu va dati seama cat de departe de adevăr sunteți. De o lună stau pe Telegram pe Ucraina și nu am cum să despic firul în patru. E nevoie de un serial
NOU
Doamne ce bine că nu ascultat de părerile oamenilor în legătură cu mașină electrică.
Am 7 ani de electric full și peste 500.000 km ….
Oare credeți că eu am timp să mă lupt cu prostia umană?
In general orice schimbare doare….
Deci eu merg electric in continuare.