Dacă tot stau şi îl aştept pe săracul nenea buşit, care trebuie să îşi ia imputernicire de la firmă ca să bage maşina în reparaţii, hai să vă povestesc ce trebuie să faceţi în asemenea cazuri.

Dimineaţă la prima oră, cea mai bună prietenă a mea mi-a buşit Nova de un Volkswagen Passat. În mod normal şi logic, la Novă i s-a spart un far. În schimb la Passat trebuie să îi schimbe toată partea din faţă, exceptând radiatorul. S-a spart ca o nucă.

Deci, pasul 1. Îl imbunezi pe tipul păgubit, să nu îţi omoare odorul. Dacă ai noroc, cum am avut eu, de cel mai simpatic şi răbdător om din lume, sări peste pasul ăsta şi treci la pasul 2.

Unde cauţi disperat un centru de constatare daune de-al ălora de ţi-au făcut ţie asigurarea, recte Euroins. Normal, peste centrul din Pantelimon am sărit, din motive, că nu l-am văzut. Aşa că am ajuns pe Dimitrie Pompei, unde a întors Mutu iapa.

Pasul 3, iei formularul de constatare amiabilă, care e foarte simplu de completat, deşi nu ai, de exemplu, varianta „mergeam liniştit în drumul meu drept şi a ţâşnit o tanti dintr-o stradă laterală, făcându-mi zob maşina”.
Pe lângă formular, mai ai nevoie şi de talon, asigurare, buletin şi permis. Aceleaşi acte trebuie să le aibă şi păgubitul, altfel nu i se încheie dosarul de despăgubire. Dacă maşina nu e pe numele său, are nevoie de procură, împuternicire, delegaţie sau orice ar putea dovedi că firma/persoana proprietară îl împuterniceşte să repare maşina.

Pasul 4, stai la coadă. Şi stai. Stăm de la ora 9 dimineaţa. Mai sunt câteva dosare în faţa noastră. E un boşorog la vreo 80 de ani, vai de băşinile lui, care vine a 2 a oară luna asta. Şi încă de câteva ori în restul anului. Nu vede prea bine, reflexe oha, de-abia îşi târâie băşinile. E în faţa mea şi gâfâie. Inginerul constatator zice că acum, cu amiabilele astea, e crimă. Înainte îi mai strângea poliţia de pe stradă când îi vedea că nu sunt capabili să conducă. Acum, fac accidente pe bandă rulantă. Nu le pasă, de aia au asigurare.

Pasul 5. Vii cu inginerul constatator, să vadă loviturile de pe ambele maşini şi să le facă poze. Destul de rapid, tipul e profesionist, nu încearcă să bage dume că o fi că o păţi.

Pasul 6. Iei foaia constatatoare şi pleci la service. Dacă eşti băiat deştept, o faci pe CASCO, ca să plătească imediat, după care dai dosarul de daune RCA şi se reglează firmele între ele. Dacă nu, stai ca piticu 2 luni după maşină.

Acum, stau şi mă întreb, oare sunt adevărate povestirile alea în care firmele de asigurări sunt nişte monştri care înghit copii şi te fură de bani etc, sau sunt doar poveşti de oraş, bune de demontat la Mythbusters?