Pentru că vorbeam ieri de asigurări și încă există printre voi oameni care sunt la modul Dar cât vrei să plătești, e și normal să fie mari, hai să vedem și cum vede statul român, în speță Fondul de Garantare a Asigurărilor, o problemă banală.
Un prieten a avut o tamponare ușoară, nimic senzațional sau spectaculos, o ușă de la mașină. Reparația la service-ul recomandat de asigurator, Țiriac. Din păcate, asiguratorul, Euroins, a decedat, plecând cu miliardele alea pe care le compătimiți voi că nu ajung întregi la șmecherii ce le încasează, mai trebuie să plătească și reparații din ele.
Deci manoperă 192 de lei, da? Decent, nimic spectaculos, repararea unei uși, vopsit. După care (bine, după un an, chestia asta se întâmpla în 2023) vine FGA și aprobă despăgubirea. Lăsați restul, deși și acolo e o mizerie sinistră. Priviți la cât evaluează FGA manopera de reparare a unei uși.
Atât. Restul nici nu mai contează. Atât de simplu e să faci miliarde.
NOU
îl știe careva pe tinichigiul lu’ FGA, că mi-aș deschide un service, cu el…?
NOU
Eu unul nu inteleg nici devizul facut de service.
Deci au fost nevoie de niste piese in valoare de 453 de lei (probabil niste cleme, un burduf, niste garnituri noi, etc.) Mai departe manopera a fost chiar putin la 192 de lei.
Dar ce reprezinta materiale vopsitorie in valoare de 1632 lei, adica 1950 lei cu TVA?
S-a folosit smirghel, grund si vopsea in valoare de aproape 2000 de lei pentru o singura usa?
Intelegeam sa fi pus 1000 de lei manopera, dar nu materialele.
NOU
Au fost adusi pictori și artisti plastici plus ca au folosit vopsea dacica binecuvantata.
NOU
O fi vopsit toata masina ca sa nu se vada diferenta de culoare.
NOU
Manopera este normata in functie de problema. Spre exemplu: schimbare bucsa – 1h si service-ul aplica norma, chit ca aluia i-a luat 30 de minute sau 2h ca e junior.
Vopsitoria este un serviciu complet si se considera pe piese. Evident, vorbim de un service serios. Pentru o portiera de exmplu, in vopsitorie intra si “manopera” de dezansamblare si reansamblare a usii. Nu doar ca o dai jos de pe masina, dar scoti macarua de geam, tapiteria etc, sa ramana doar fierul. A trebuit sa schimb o masca pe fata in zona grilei radiatorului ca un dubist (cel mai probabil dupa urme) s-a opintit in ea cat sa o crape si la service mi-au zis: Nu va luam bani pe inlocuirea mastii (evident, masca noua era piesa noua si s-a taxat corespunzator) deoarece oricum sunt aceleasi operatiuni la vopsitorie. S-a uitat in catalogul de vopsitorie si mi-a zis pretul. Includea pe langa demontare – remontare, luarea culorii sa se potriveasca (se face electronic deoarece degeaba comanzi acelasi cod de culoare, ca mai bate soarele mai se decoloreaza), vopsirea propriu zisa in doua straturi, cuptor chestii. Am dat undeva la 1.200 de lei pe vopsire acum 2 ani pentru o masca si masina a stat la ei 2 zile. La final, nici nu ziceai ca e o masca noua. Arata perfect.
NOU
Cred ca n-ați remarcat cuvântul-cheie: Țiriac.
NOU
@nea_zapada
eu povesteam experienta mea la un service de nivel mediu (gen 10-15 angajati) unde merg de 10 ani cand patronul inca surubarea. nu e service de marca/distribuitor etc. e independent, multi marca, nu le trimite nimeni clienti ci doar cei existenti care recomanda. Pare sa o duca binisor ca tot timpul are masini pe rampa si niciodata nu m-a putut servi mai devreme de 2-3 zile indiferent de urgenta.
e mai scump decat gigel de la colt cu o ciocioaba in curte? cu siguranta
si da, mi-a taiat factura de fiecare data + garantie pe lucrare
NOU
alooo, nu mai poa’ sa faca omu’ o gluma nereusita ca gata, o luam mot-à-mot?:))
NOU
Vezi in deviz cat curent si aer comprimat au consumat sculele? Stii cat costa un compresor de aer performant? Dar intretinerea lui? Stii cat costa sculele si dispozitivele? dar o cabina de vopsit profesioanala? Service-ul trebuie sa isi acopere si aceste cheltuieli si sa aiba si profit. Acum ai inteles?
NOU
@Mihai, nu, nu prea inteleg.
La partea de mecanica marchezi separat lucrarile:
– piese
– manopera
De ce la partea de vopsitorie le-ai pune la comun?
De ce nu faci la fel ca la mecanica, sa notezi separat?
– materiale
– manopera
Iar tariful pentru manopera il calculezi in asa masura incat sa incluzi, pe langa timpul vopsitorului, si intretinerea si uzura echipamentelor si a cabinei de vopsire.
Intelegi acum care este nelamurirea mea?
NOU
@Andrei G Toate utilitatile pe care le are un Service, inclusiv apa de la robinet trebuie sa se achite din banii incasati pe piese pt ca manopera se duc e la costurile cu mana de lucur adic asalariile mecanicilor cat si a personalului care nu lucreaza ex=fectiv la masina. De exemplu tanti Gina facturista care taie bonuri si facturi ia salariu din munca mecanicilor si tinichigiilor. Cumva service-ul trebuie sa ii scoata si ei salariul din masinile reparate. In alta ordine de idei orice service sa poata functiona are niste scule si echipamente. la sculele si echipamentele alea se face mentenanta, adica revizii si reparatii care costa si ele… enorm de mult, crede-ma. Tot din reparatii se scot banii si pt astea.
Daca vrei un service sa fie profesionist cu oameni profesionisti si sa lucreze legal si din punct de vedere a taxelor cat si a mediului si a conditiilor de munca trebuie sa accepti ca asta costa
NOU
Audatex-ul este unanim acceptat în relaţia service-asigurator. Faptul că FGA-ul se pune cu kuru-n potecă nu este alceva decât poziţia de forţă pe care o are in prezent (şi a avut-o întotdeauna), mai ales ca în cauză este implicat un asigurator falimentar.
NOU
“tamponare usoara”, deci nu e vorba despre prietena ta comentatoare, Laura moldoveanca.
NOU
boss, mai ușor cu (ahem) moldoveanca pe scări.
NOU
Daca companiile de asigurari nu ar manca in fiecare zi avocado toast, si-ar permite sa despagubeasca
NOU
Devizul Tiriac este insotit si de factura de reparatie? ca in lipsa ei, de asta plateste FGA ca regie proprie
NOU
Sa presupunem ca nu este inclusa o factura, pentru ca poate păgubitul nu a dorit sa repare pe proprii bani, o dauna pentru care, teoretic vinovatul era asigurat. Îl penalizam pe păgubit ca nu a avut 2700 ron și ii dam 40% din valoarea reparației?
NOU
E o gluma proasta oferta aia de la FGA.
In vopsitorie e inclusa si manopera pentru vopsitorie. Manopera aia de 192 de lei e doar manopera pentru mecanica (demontare/montare piese, la o usa atinsa e posibil sa fie de exemplu nevoie de demontarea oglinzii si/sau a manerului). Daca pune si restul de 7 pagini se vede foarte usor ce include vopsitoria (materiale, constante de vopsitorie, chituire, pregatire, izolare, polish etc.), ce piese sunt si pe ce e pusa manopera.
NOU
Poate o fi fost vreun autobuz zburător de care pilotează Țiriac, că la golful 5 al meu schimb fața de ușă, vopsită gata, în maxim 30 de minute și ar mai fi timp și de o țigară, dă-o dreak de manoperă de ”vopsitorie de 1632”. La ”piese 453 lei” nu rezultă că ar fi schimbat ușa cu totul.
NOU
Legea 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor zice aşa:
Art.13 lit.(5):
(5)În caz de respingere a sumelor pretinse se va emite o decizie de respingere, motivată;
împotriva deciziei se poate formula contestaţie în termen de 30 zile de la comunicarea
acesteia, sub sancţiunea decăderii, la instanţele civile de la sediul Fondului, potrivit normelor
de competenţă generală din Legea nr. 134/2010, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Aliniatul 1 zice- decizie de respingere, MOTIVATĂ
Poate in hartia de la FGA exista motivarea mai sus si nu o vedem noi.
NOU
Fa un articol despre chemarea rezervistilor in judetele Braila si Galati, s-ar putea sa avem un subiect gras de discutii.
NOU
Cuvantul “gras” n-are ce cauta pe blogu’ asta, indiferent de context, capisci?
NOU
Aceeasi romani care se plang de pretul manoperei : ”nu ma angajez la service, ca-s salariile mici si munca multa”.
NOU
Sa nu ne mintim singuri. In service-urile auto salariile sunt mici din alte motive, in speta din dorinta patronilor de a castiga cat mai mult.
Haide sa ne uitam la un service auto specializat pe vopsitorie si reparatii usoare:
– TOP LAC SERVICE COTROCENI S.R.L.
– numar mediu de salariati in 2022 – 67
– profit net in 2022 – aproape 28 de milioane de lei la o cifra de afaceri de 56 de milioane.
Deci fiecare angajat a adus in medie un profit de 35.000 lei / luna.
Nu stiu cat sunt salariile acolo, dar sunt convins ca media nu depaseste 15.000 lei brut.
Asadar service-ul ar putea sa dubleze salariile tutror angajatilor sau sa injumatateasca tariful pentru manopera si tot ar ramane cu un profit considerabil.
NOU
@Andrei G, Top Lac are 2 locatii in Bucuresti, full tot timpul, deci profitul ala e scos de 2 serviceuri mari. In alta ordine de idei Top Lac are parc auto de masini pe care ti le pune la dispozitie pe perioada reparatiilor la masina ta. Ce zic, costa masinile alea? Unde sa bage Top Lac costurile cu masinile respective, la manopera sau la piese?
NOU
Pai cu 17 lei mananci 2 meniuri la cantina Parlamentului sau bei o cafea mica si trista in Centrul Vechi. Totul depinde de perspectiva. 😀