marin moraru

A murit Marin Moraru.
Singurele mele amintiri cu Marin Moraru din cinematografia română sunt câteva roluri secundare, prin Toamna Bobocilor parcă și în încă niște chestii, având rolul acela de comic relief, găsit azi la filmele americane în rolurile negrilor, cei care mor primii sau care sparg momente psihologice spunând chestii precum SHIET, CRAP, THATS WACKED. Singurul rol de care îmi aduc aminte de el predominant este cel din Operațiunea Monstrul, faza aceea cu bicicleta era galbenă.

Asta poate și pentru că a fost unul din rolurile magice ale lui Caragiu, care nu pierdea niciun prilej să se pișe cu jet pe statul comunist și orânduirea sa, sincer, mă mir cum naiba a trecut filmul de cenzură.

În rest, cam nimic.
Nu aș vrea să întinesz în vreun fel memoria actorului, a fost genul de om care și-a văzut de treaba lui, nu s-a imaginat geniu politic, nu a fost activist pentru tâmpenii, cum e Maia Morgenstern, nu s-a dat mai intelectual decât este, cum face Oana Pellea, a avut rolul său cuminte în viață și l-a dus până la final.

Dar de aici până la toate declarațiile acelea cu A murit maestru, o stea s-a stins, un luceafăr a trecut peste orizontul filmului românesc etc, mai e foarte mult. Din păcate, trăim într-o societate în care avem neapărată nevoie de figuri reprezentative. Și, neavându-le, pentru că, în general, suntem o societate de mediocri, ni le inventăm, pe bază de vârstă.

Așa că, după ce ai trecut de o anumită vârstă și încă nu ai murit, devii automat maestru. Nu contează ce realizări ai avut și ce ai făcut în viață, ai vârsta, pac, ești maestru. Serios, uitați-vă la maestrul Arșinel, care e un clovn trist și complet fără umor. Sau la Stela Popescu, a cărei singur rol memorabil a fost cel din Nea Mărin Miliardar, când încerca să i-o tragă lui Mărin.

Acum sunt maeștri și fac reclame la catena.
Trist. Problema e că ei sunt cei ce învață nouile generații de actori să fie la fel de slabi, la fel de zgomotși și teatrali, la fel de penibili când își spun replicile, de ajung rizibili până și în reclame.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

148 comentarii Adaugă comentariu

  1. din viitor: “maestrul politicii romanesti, Ion Iliescu, s-a stins din viata la venerabila varsta de 183 de ani”

    • #2

      toate ziarele din romania au pregatit articolul elogiator de mult timp, stai flex.

    • #3

      O noua zi, o noua verificare pe amuritiliescu.ro/. Nu inca.

    • Degeaba, n-o sa mai existe ziare pana atunci
      Nici online 🙂

    • #5

      “Ia, ţine minte şi repetă după mine: “Singurul actor român care a fost recunoscut în afara graniţelor se numeşte Birlic.” Bărbate, repetă după mine. Vasiliu Birlic, da? ”

      Ai uitat de Madalina Ghenea care joaca in filme facute la Hollywood si nu la Buftea si care sint difuzate in lumea mare.

    • #6

      sau de sebastian stan, care o face cu ceva mai mult succes decat ghenea www.imdb.com/name/nm1659221/?ref_=tt_cl_t5

    • #7

      Hm…de Dragos Bucur nu spune nimeni? A jucat alaturi de mari actori in The Way Back… recomand filmu…

  2. Meh, nu prea ai nimerit-o.

    Eu am vazut la TNB Tache, Ianche si Cadar: Beligan, Dinica si Morar.
    Teatul este altceva fata de film iar daca nu l-ai vazut jucand in piese de teatru atunci da, nu ai cum sa-ti faci o idee despre cat de bun era.

    • #9

      l-am vazut in filme si e suficient. nu ma intereseaza daca tu crezi sau nu ca am nimerit-o e opinia mea despre el.

    • #10

      Eşti subiectiv, bărbate, vorbeşte emoţia acum, nu raţiunea. Şi e normal să se întâmple asta, când încă un actor român dispare dintre noi. Dar numai emoţia te face să alegi “Tache, Ianche si Cadar”. Asta e exemplul pentru marele maestru Moraru?
      Am văzut şi eu piesa; este cel mult mediocră, nu m-a impresionat prin nimic. Poate doar Dinică, pentru care am avut tot timpul o slăbiciune, a fost un actor pe gustul meu.
      Dar Moraru a stat cuminte în rol, a respectat piesa, care e de o plictiseală sinistră. După juma de oră mi-am pierdut interesul. E o atmosferă de Fănuş Neagu în depresie, de “Dincolo de nisipuri” dus în sihăstrie. O atmosferă de-aia de – Vând cuie în deşert. Sunt aici în deşert, în baraca mea din trei scânduri legate cu o cârpă, şi vând cuie. O dată pe săptâmână, vine o cămilă leşinată şi-i bat cuie în copite.
      Te deprimă, te plictiseşte, te îmbătrâneşte înainte de vreme, bărbate!
      Pe final apare şi zăpăcitul ăla de Mihai Călin. Ăla e bun la Roata Norocului, la Telerobingo, lângă Dan Negru e bun, nu îl pui pe scenă la TNB.

    • #11

      asa ma tata, distruge-l cu argumente!:)))

    • #12

      Tu bați cuie în cămile?
      Bă băiatule…

    • #13

      Asta ma ptegateam sa ii scriu si eu, nu poti compara teatrul cu filmul si el era mai bun la teatru.
      Maya rahat aia mi se pare cea mai plictisitoare actrita.
      Beligan trebuia sa se retraga demult, in momentul in care iti uiti replicile si esti atat de surd incat nu auzi nici sufleurul e cazul sa mai stai acasa.
      Dar in opinia mea Moraru a fost un mare actor.
      Avem foarte multi actori tineri talentati dar ii vezi cel mai bine la teatru, cinematografia romaneasca se pregateste sa depaseasca holywoodul acum 🙂 Nu are timp de proaspete talente.
      Cand o muri Malaele sa nu scrii un articol ca acesta , da ?

    • #14

      In comentariul lui dani corban chiar nu gasesc nici un argument, ci tot pareri personale subiective “take ianche si cadar a fost o piesa plicticoasa”. Serios? Pareri de genul asta sunt bune se pus in aceeasi categorie cu a celor care se uita la orice alta opera de arta de o valoare unanim acceptata si zic cu scarba “ce-i prostia asta? N-as da nici 10 lei pe ea”.

      Aici nu mai e vorba de “asta e parerea mea…si am dreptul la ea”, ci e doar un semn de ignoranta vecina cu prostia. Nu cere nimeni nimanui sa inteleaga arta (ca e teatru, muzica, sculptura, pictura)…dar, macar buna crestere de a te abtine unde nu te pricepi, ar fi binevenita. Si cocalarul ce se duce la o expozitie de arta si face misto de fiecare exponat si rade cu gura pana la urechi se crede foarte tare (ca aia e parerea lui), dar privit din afara e doar penibil.

    • #15

      data viitoare o sa pun un asterisc

    • #16

      Vorba unuia(pe bune:” ce sa.donez ma pentru.cumintenia pamantului. O bucata de piatra. Mai bine beau o bere” Baiat scolit..

      Altul:”Venezia? O mizerie. Pute canalul ala…”

      Mda. Uneori.ridici mainile sus si te predai. Asta e.

    • #17

      Auzi la ăsta “opera de arta de o valoare unanim acceptata” :)) Bărbate, nu ştiu cum să te anunţ fără să-ţi distrug corola de minuni. Take, Ianke şi Cadâr NU este “o opera de arta de o valoare unanim acceptata”. Pentru că nu există “unanimitatea” din sintagma ta. Unde a rulat această inestimabilă valoare unanim acceptată? În teatrele din Manhattan, în Londra, la Globe Theater, unde a căştigat aprecierea unanimă?
      Bărbate, este o hăhăială ieftină pusă în scenă de nişte actori mediocri. În afară de noi, românii, acest gheizer cultural al Europei, cine se mai umezeşte la Take şi Ianke?

      Da, piesa vine din perioada interbelică, înainte să se aleagă pulberea de orice a însemnat artă, muzică, cinematografie, teatru. Astăzi nu mai suntem în stare să facem nici atât, de acord.
      Dar asta nu înseamnă că a fost “o opera de arta de o valoare unanim acceptata”. Lipseşte unanimitatea, ţi-am zis. Este o piesă deprimantă pentru mine, dar pe care se hăhăie norodul. Toţi ăia care se uită la BD, la Nea Mărin şi la Mircea ca la vectorii cinematografiei.
      Toate realizările noastre în teatru şi cinema au fost cel mult MEDIOCRE. De ce? Pentru că nu au trecut testul calităţii. Nu au fost apreciate în afara graniţelor. Doar noi, românii, ştim de ele. Să înţeleg că sunt prea inteligente pentru restul? Doar românii au capacitatea intelectuală să le aprecieze? :)))
      Ia, ţine minte şi repetă după mine: “Singurul actor român care a fost recunoscut în afara graniţelor se numeşte Birlic.” Bărbate, repetă după mine. Vasiliu Birlic, da? Nici el nu a fost vreun luceafăr, dar măcar a mai scos capul. Repetă după mine, da? Facem reeducare acum :))

    • #18

      Ca și la femei, unii se pricep la artă (hai, fie, bag-o și pe-aia a 7-a), alții nu.
      N-aș vrea să zic nimic de Moraru azi — de morți numai de bine — dar ca unul care-am urcat pe scenă pot să zic că teatrul nostru e un căcat. Cu cî mare. N-avem ceea ce se cheamă dramaturgi — vă rog eu frumos, nu mi-l dați pe Caragiale că mă deprim.
      Hai, nu mă stârniți chiar azi. Și nu cu valori unanim acceptate.

    • #19

      Si Iures?
      Si Andrei Serban?
      Si George Banu?

      Unanim? Ne referim la Ro pt ca asta e contextul cultural. Nu suntem imperiu,.nu suntem.izvor.de cultura universala deci nu extrapola aiurea.
      Astfel,.in acest context, este unanima opinia ca Take etc e o piesa buna.

    • #20

      A, deci suntem de căcat în lume dar între noi, aici, suntem de aur.
      Îmi place că din exemplele tale nici unul nu mai e în țară. Că ăsta e contextul.
      Conașule, te rog eu, las-o așa.
      Apreciază cumpătat și n-o să fii dezamăgit în viață.

    • #21

      Auzi si la asta “lipsa noastra de cultura”:))) Daca nu mi-a placut Take Lake, iar Moraru mi s-a parut mediocru prin prestatie, sunt automat un incult, nu stiu ce e aia teatru, flori, fete, filme.
      Barbate, cand il analizam eu pe Tarkovsky la Facultatea de Filozofie, tu erai cu ligheanul pe casa :)) Incercai sa prinzi Vacanta Mare cu ligheanul, esti nebun?!
      Eu n-am facut filozofia, dar ma duceam special la unele cursuri pentru filmele lui Tarkovsky. Tu prindeai Vacanta Mare cu ligheanul :))

    • #22

      Unde a dispărut ăla cu lipsa de cultură? Era unu care zicea că n-ar trebui să votez dacă nu mi-a plăcut Moraru. Era unu aici, chiar aşa se numea “Unu”.

    • #23

      deleted, gunoaie de la mirciulica de pe fb

    • #24

      Mă tu te duceai la cursuri la Vacariu…:)) pai el preda filosofie si film, el il pomeneste toata ziua pe tarko

    • #25

      numa’ intelectuali rasati aici:)) cum sa nu fiu mandru?

    • #26

      eu ma plictisesc la teatru ca are pauze ca la protv

    • Mai bine nu murea freige, ca acum poseda pe unii
      Corbane, vezi ca ai la tine in judet manastirile alea cu exorcisti. Asa-i daca v-au dat drumu din valcea, acolo se ocupau popii aia de voi, zbieratilor.

    • Mare dreptate ai.

    • #29

      Bre nea Ilie, stai stramb si judeca drept…sari la extreme.
      Corban zicea ca.nu.e valoare.mondiala. I am dat contraexemple.

      Corbane: te am cautat pe rotten tomaotes dar nu stie nimeni.de asa critic. Ce plm facem cu Tarkovski ?

  3. Omul a fost un maestru in primul rand pentru rolurile din teatru, pe alea din cinematografie le-as numi bonus sau distractie.
    L-am vazut in direct pe scena sau la Teatru TV si mi s-a parut actor adevarat (de exemplu in Capul de rățoi, D’ale carnavalului, Ultima oră, O noapte furtunoasă, Gaițele, O scrisoare pierdută, Așteptându-l pe Godot, Așteptându-l pe Godot, Egoistul).

    • #31

      il apreciezi in teatru pentru ca acolo e singurul loc unde teatralitatea expansiva a actorilor romani poate trece neobservata. pentru ca asa se cere in teatru. in clipa in care il muti pe ecran, acolo unde se cere un joc adevarat și naturalete, l-ai inchis, pentru ca el nu stie cum se face.

    • Tocmai faptul ca nu a manifestat o teatralitate excesiva m-a facut sa-l apreciez, pe el si pe alti cativa ca el. Sunt de acord ca multi actori romani fac apel, in mod inadecvat, la aceste excese de traire pe scena (sau hai sa le zic “istericale”, le-am vazut si le-am amendat in sinea mea).

    • Pai o fi maestru in teatru, ce plm e atât de greu de înțeles?

    • #34

      acolo unde se cere un joc adevarat și naturalete, l-ai inchis

      Prima la mana, nu mi-a placut niciodata maestrul, nu-mi plac deloc multi maestri si monstri sacri romani, pentru ca sunt cat se poate de mediocri. Dar naturalete zic ca avea, cam cum era pe ecran era si in viata reala, l-am vazut intamplator intr-un aeroport din UK, cu nevasta (cred), dezorientat si extrem de nervos ca englezii nu inteleg romana. Vorbea fix, dar fix ca in filmele in care interpreteaza acel singur rol, ca atata putea.
      Dar despre morti numai de bine.

  4. #35

    De la ce varsta te poti numi maestru? Intreb asa, ca sa stiu cat mai am de asteptat.

    • #36

      cred ca un 60 e ok. mai avem putin.

    • #37

      aproape 20 de ani e putin? Am timp sa fac trei facultati si vreo doua doctorate, sa-mi scriu pe cartea de vizita “Doctor-maestru”

    • #38

      “aproape”

    • #39

      Păi dacă-i vorba p’așa, ia de azi înainte să-mi ziceți maestru.

    • #40

      @Nea Ilie de la Scularie: după numele dumneavoastră, putem să vă zicem maistru? 🙂

    • #41

      Maistru e trecut pe certificatul de naștere. Așa mă strigă și mama.

    • Nu, ca si adi pintea era maestru

  5. #43

    Este opinia ta si ti-o respect, dar iti dau o bere virtuala…. FARA ALCOOL

  6. #44

    Pt teatru, a fost mare.
    Si a mai fost mare dintr un alt punct de vedere, cel mai important: a fost creator de cuktura.
    O floare rara in mizeria.de azi.
    Respect maestre!

  7. #45

    Daca treceai si tu mai des pe la teatrul national ti-ai si dat seama de ce i se spunea maestrul.

  8. #46

    Eu nu o să pricep (şi din cauză că n-am timp să ascult clişee romantizate) de ce: vârsta=înţelepciune?

    Aa, că nu te aştepţi la un filfizon să se întrebe la viaţă şi tot ce-i în jurul său? Asta da, dar nu-l înţeleg decât cei care se află de-o vârstă cu el şi, în prealabil la 10 ani diferenţă.

    Chiar, de ce devii înţelept cu vârsta? Ăia care suferă de schizofrenie, alzheimer şi parkinsons ce sunt?

  9. #49

    Operatiunea monstru…. mmm, bun album!

    • #50

      Si ce păcat că Adam Viorel din Tecuci nu mai scoate ceva în genul “Operațiunea Monstru”.Oricum “sapte zile stau,sase nopti beau,mă culc de cinci ori,mă trezesc de patru ori…….,si un microfon..

  10. #51

    Pai tu nu esti Senior cam din motive similare?

  11. #54

    Mno, moare Morar – pe care eu recunosc că nu l-am văzut în nicio piesă în afară de Take, Ianke și Cadîr la care m-am uitat pentru Dinică de mai multe ori – și rămân stelele lui capatos, mireasa pentru fiul meu etc.
    Tristă nație, Crudă soartă!
    Acuma că o murit și beligan destul de recent nu e mare scofală. Știu, tot un maestru, mare uriaș actor etc etc, dar și comunist până-n măduva oaselor și-i anulează orice merit. Dinică nu știu dac-o fost activist sau ba, lui îi iert orice. Pentru Caragiu și Amza Pellea mi-s prea tânără.
    Oana Pellea nu e singura care vrea musai să pară cultă. E plin netul și viața reală de din ăștia pe care nu-i scoți din Jung și muzică fină, de ți-e și groază să-i întrebi dacă s-or făcut roșiile anul ăsta sau să vorbești alte banalități. E ok, setea de cultură ne roade pe toți. Sau ipocrizia, că nu m-am decis încă.

    • #55

      Cam asa e.
      Educatia s cultura nu au nevoie de validarile altora. In teorie ar tb sa stii cine esti, ce faci si incotro mergi, ci nu sa etalezi.niste chestii.bifate.doar pt a le etala. Ca vorba aia, caracterul in lucrurile mici se vede. Ca toti l am.citit pe Eminescu candva..

  12. #56

    Sincer eu ma asteptam sa citesc un articol despre cum sa devii maestru al sexului dupa ce ai trecut de 50 de ani… :))

  13. #60

    Io nu inteleg sincer apetenta asta a romanului ( si a tatarului 🙂 ) de a comenta cand moare cineva, fie Xulescu sau Napoleon. astea sunt pur si simplu momente in care cel mai cuminte lucru pe care il poti face este sa taci. simplu. nu am inteles niciodata de ce cand moare un om trebuie sa se comenteze si unii sa zica ca a fost un bou si altii ca a fost erou.. Vorba lu mamaie: ca ce si pentru ce??

    • #61

      Pentru ca toti suntem “prosti”, da’ cacatul se vrea mai in fata. De asta.

  14. #62

    Am o rugăminte pt. It-şti. Am încercat să instalez win 8.1 de pe dvd drive. După ce trec de alegerea partiției şi aştept să înceapă procesul, îmi apare o averzare pop-up că nu găseşte drivere şi mai ştiu eu ce. Io tot win xp am folosit nu prea mă pricep, aşa că dacă ştie cineva ceva setări, cei care au instalat mai des ,un sfat gen
    Mulțumesc.

    • #63

      Suna la.Depanero

    • #64

      To install the device driver needed to acces your hard drive, insert the installation media containing the driver files,and then click ok.

      Note: the installation media can be a floppy disk, cd dvd or usb flash drive.
      Ăsta e mesajul care îmi apare acelaşi şi la win 7 :(.

    • #65

      Ai încercat să închizi și să deschizi calculatorul? Ai dat un restart la router?

    • #66

      Bainene, pe.bune,.lasa ne cu.prostia.asta. Vorbim de lucruri mult mai importante. Da dovada de bun simt si nu mai posta prostiile astea. Merci de intelegere.

    • #67

      N-auzi ma ca a murit maestru’? Insensibilule!

    • #68

      THE Maestro:)

      youtu.be/PqcSnFgL2lQ

    • #69

      Îți lipsește un driver boss
      Vezi cum ii spune,il găsești pe cd urile de instalare pc,il pui pe stick si cînd ti-l cere il încarci de acolo

    • #70

      Baga si tu driverel pt hdd. Caut ahci pe net, vezi cume, incearca cu nlite….
      Goagle este mama lor. E chiar lene sa intrebi asa…

    • #71

      schimba in bios la hdd din ahci / sata in ide compatible.

    • #72

      Pune busuioc pe unitate si un Arsenie Papacioc pe monitor. Cu combinatia asta scoti GRUB-ul.

    • #73

      @ Andrei – mai ai cutia în care a venit calculatorul?

    • #74

      Am rezolvat, mulţumesc. Am scris aici în timp ce căutam şi pe google, nu mă aşteptam pe tavă să primesc oricum, doar că e bine de multe ori să iei un sfatu bun de la alţii care au avut problema respectivă, nu să citeşti maculatură scrisă de toţi puţoii pe forumuri.

  15. am dat la nimereala pe filmulet si fix la minutul 58:10 am nimerit bicicleta galbena, maestru sunt ce mai..

    • #76

      io voiam sa revad : “mie Biborteni sa-mi dai…” si fix acolo am nimerit. super maestru!!

  16. #77

    Ca tot vb despre maestrii teatrului romanesc…copil fiind, am avut privilegiul sa il.cunosc pe Mitica Popescu. Era la teatrul mic, mai jos de Restaurantul Berlin..primavara prin 80 si ceva. Se stia cu batranul pe filiera teatrala. Super om. OM ..inainte de a fi.actor. Fara fitze, fara fumuri..stia el bine cine e.
    Am cunoscut mai multi.din generatiile plecate si am.fost fff placut surprins de calitatea umana deosebita. Pt ei, teatrul era un refugiu din mizeria.zilnica a acelor vremuri. Si in plus, cu.talentul lor,.imparteau.cu noi.din acea oaza de libertate.

  17. #78

    daca aia de au jucat cu el si/sau au invatat meserie de la el zic ca era maestru tind sa cred ca au dreptate. acolo la ei. dar din experienta de pana acum, sunt convins ca alegerea cuvintelor prin care se descrie ce fel de om a fost este a celor specializati in titluri clasice precum SOC/FABULOS/SOCANT/PENIS/GROAZA/EMOTIONANT/ [insert motiv cretin] si altele asemenea.

  18. #79

    Operatiunea Monstrul este genial.Bine, in principal e dus de Toma Caragiu.Un actor deosebit de bun.Am vazut filmul inainte de 89 si de multe, de foarte multe ori l-am revazut dupa 89 parca cu si mai multa placere.

  19. #81

    Pt Mister Corban, ce parere aveti despre interpretarea rolului Caratase din Actorul si salbaticii de catre dl Caragiu? Btw, era si dl Moraru acolo, in film. Multumim, revista Ochiul Critic.

  20. #82

    Cine l a jucat pe Maistrul Suciu?
    youtu.be/gh1au7dtBUw

    Din ce film era Mihailescu Braila cu “FiiistiiCacaoVanil”?:)

    • #83

      Misterul lui Herodot, daca nu ma insel

    • #84

      Pistruiatul …, dar mihăilescu brăila nu era acolo…

    • #85

      Cred ca ai dreptate. Era din Pistruiatul. Si.nu.era Braila, imi parea mie ca ii seamana vocea.

  21. #86

    “cuibul de viespi”, 1986. cu ghe. dinica.

  22. #87
  23. #88

    Cine are chef de carne de vită?

    www.youtube.com/watch?v=RcyepWW62xk

  24. #89

    Cumetre, nu stiu care-i nivelu’ tau de cultura sau cum intelegi tu viata si lumea in care traiesti, da’ un motiv pentru care internetu’ nu e util este ca ofera posibilitatea tuturor sa defuleze din strafundurile mintii.
    Intr-o tara in care cultura e bagata in ghena si in care nu mai exista interes pentru nimic, ar fi de bun-simt sa ne pretuim valorile. Mai ales cei care sunt si oameni, in adevaratu’ sens al cuvantului (Arsinel nu se incadreaza la “oameni”, in opinia mea, da’ e doar opinia mea). Marin Moraru a fost un actor de teatru foarte bun. Exista o diferenta intre actoria teatrala si actoria cinematografica, o diferenta incontestabila, iar Romania nu a avut si nici nu are scoli relevante pentru actori de film si nici teoreticieni de film foarte valorosi. De-aia noi nu prea avem actori de film recunoscuti international. Bine, mai e si un aspect “minor”: e Romania si nici pulea nu se intereseaza din exterior, de situatia de la noi a fenomenului astuia si nici de valorile artistice romanesti. Sunt multi artisti romani care, daca se nasteau si activau in alta parte, poate ajungeau mult mai sus, din punct de vedere al recunoasterii internationale. Si nu e mania persecutiei sau vreo paranoie, pur si simplu asa arata realitatea.
    Marin Moraru, repet, din punct de vedere al teatrului, a fost un maestru. Cei care sustin contrariu’, nu prea au fost la teatru (la 2 piese sau de 2 ori nu inseamna, practic, ca au fost). Ca tot zicea amicu’ de mai sus ca l-a studiat pe Tarkovsky. El poate l-o fi studiat, da’ una e sa studiezi si alta e sa si intelegi ce ai studiat. Unii inteleg, altii se duc boi undeva si se intorc vaci, cum zice folcloru’. 🙂

    • #90

      Stai bland ca ala de zice ca a studiat Tarkovsky e cel mai tare, stie stilul tai chi la lupte, e mare maestru cu centura neagra la dans classic si mai stie si stilul smuls din bucatariesi are diploma de frizer-bucatar…practice stie din toate, I-a cunoscut pe toti…….cel mai tare critic in viata la toate etajele din spitalul de veseli….te pui cu te-ncurci, te-npiedici si cazi!

    • #91

      Mihaelo, vorbeşti cu păcat acum, te iei de bucătăritul meu. Vezi tu lingura asta?
      imgur.com/a/FfHmM
      Unde crezi că mă duceam cu lingura? La război?
      Fac pariu că tu nici n-ai lingură aşa mare ca a mea. Păi hai să ne măsurăm, dacă mă provoci. Ia scoate lingura ta!

      Bărbate, ai dreptate pe jumate cu ghinionul de a te naşte în România. Da, nu ajungi mare actor sau mare scriitor dacă eşti mediocru. Dar valorile autentice, geniile, ori cei care înţeleleg foamea mulţimii şi ştiu să o hrănească se vor ridica, chit că s-au născut într-o ţară mică.
      Uite-i pe Islandezi, de exemplu. Ce reuşesc islandezii în literatură. Şi ăia sunt o mână de oameni, cât cartierul Berceni. Islandezii câştigau premiul Nobel pentru literatură când noi băgam spaima în burgheji. Noi săpam şanţuri şi spălam borcane când au luat islandezii Nobelul.
      Şi ştiu să scrie literatură de consum, literatură care are succes în afara ţării. Cultura islandeză se răspândeşte în lume prin literatură mai eficient decât a noastră. Şi ei sunt cât judeţul Vâlcea. Românii noştri citesc pe tren aventurile detectivului Sveinsson. Hercule Poirot s-a transformat în Erlendur Sveinsson. Nu trebuie să fii Agatha şi să te naşti în Anglia ca să ştie lumea de tine. Contează TALENTUL, mai mult decât naţionalitatea şi trecutul poporului tău.

    • #92

      Dani…ce problema ai? Esti deja penibil daca incerci sa faci pe trolul. Iar daca nu faci pe trolul deja ai o problema de mansarda. Unuia ca tine nici nu ma obosesc sa-i caut argumente pentru ca la nivelul asta de conversatie esti patologic.

    • #93

      Cu ce te trolez, cu islandezii? E fix aşa cum am zis eu, documentează-te dacă nu mă crezi. Iar în poză suntem eu şi lingura mea.
      Stai cuminte, că tu te-ai luat de mine, nu m-am băgat în seamă aiurea.

  25. #94

    Adevarul e ca daca nu erau atatia critici pe aici nici macar nu stiam cine este Marin Moraru. si nu aflam diferenta dintre teatru unde chiar daca ti-a murit cineva in familie si trebuie sa joci cu mortul pe masa acasa, chiar daca te doare ceva si film unde poti sa tragi vreo 15 duble ca sa iasa scena.
    Pe bune…..e hilar…daca ar fi vazut Moraru ce se vorbeste despre el si cine vorbeste despre el ar facut o sceneta despre asta.
    Aista-i blog? Aista-i balamuc!
    www.youtube.com/watch?v=QjI_YfryFy8

  26. Ba tragi linie si iese asa:
    – Un senior isi da cu parerea la el pe blog ca un actor nu a prea fost atat de bun sa fie ridicat in slavi la rang de maestru;
    – Niste comentatori isi dau cu parerea daca a fost sau nu a fost maestru, fiecare dupa posibilitati;
    – Incepe aruncatul cu cacat si argumente de cacat.

    CONCLUZIA:
    – Suntem o tara de culti dar ne pisam pe Masa Tacerii, ne scrijelim numele pe Coloana fara Sfarsit si spalam Poarta Sarutului cu jetul de apa.

    Nota: sa-mi trag palme daca stiam ca pe blogul tau sunt asa multi consumatori de arta! Pewula mea, am si eu un tablou pictat, ii fac o poza si o punem aici la tine? Poate cine stie….

    • #96

      si inca nu ii vezi pe aia din spam :)))))))

  27. #97

    Axioma : nu te poti numi maestru decat in cazul in care esti recunoscut international. Dupa cum erau Karpov , Kasparov , Polihroniade. Fintesteanu in schimb de cacao , numai artist al poporului . Beligan cu “Steaua Romaniei” flit. Pai ce , se compara cu Stalone care a luat Oscar. Beligan si Stalone. De cacao. Statica , pardon , Gheorghe Visu s-a gandit vreodata ca Faleze de nisip poate deveni atat de plicticos . A furat ala o geanta si tot filmul o tinem langa. Danga , suna in asfintit talanga. Mda , Malaele. Probabil daca il scoti din roluri de balbait si euforic nu ramane nimic. Baibait , Calinescu . Puiu. Toate scenele o strambatura. George Costantin . Florin Zamfirescu , Rebengiuc . Mitica Popescu ? Un constipat care apare pe la TVR cu niste tate de prin cine stie ce colturi de tara. Cotescu ? Giugaru ? Calboreanu ? Ne inchinam cu doua maini la ei dar nu ii putem numi maestri. De ce ? Pentru ca unul nu ii stie si nu sufera teatrul iar altul s-a plictisit la Take. A fost liniar. Mda. Baieti, eu v-am ascultat, acum ascultati-ma si voi pe mine. Poporul asta, vreti voi sa-l opriti sa rada, sa-l dezvatati sa rada: de minciuna, de ridicol, de prostie, de hotie, de vorbele voastre umflate? Pai de doua mii de ani poporul asta rade, rade cu sau fara voia cuiva, si cand a trebuit a luat si toporul in mana! Si voi vreti sa nu mai rada, sa nu mai iubeasca, sa se plimbe pe strazi cu mutre lungi ca ale voastre de sfinti impotenti !

  28. #99

    Omule, există un Take, Ianke și Cadîr cu el, Beligan și Dinică. Este absolut delicios, deși pe acolo s-au infiltrat Mihai Călin și Monica Davidescu, personaje fără vreo chemare pentru teatru. Crede-mă, ce fac ăia trei acolo este artă. Mai este și Uritescu, doar că el este neașteptat de palid față de ceea ce așteptam și accentuează grotesc tușele unui evreu, deși poate că știe el mai bine ce face.
    Eu nu pot să spun că maestru, că stea, că alte alea, urăsc toate cretinismele astea simbolistice și corecte politic, eu spun doar că a le face față unui Beligan și Dinică este ceva. Eu spun că omul a jucat și putea să joace mult mai bine decât alții. Atât. Numai că, exact cum spunea el, nu a mai avut ce să joace, la un moment dat teatrul a ajuns alături de șaorma și spun asta ca om care a văzut ceva piese în vremurile astea moderne. Am rezonat strict la Mălăele, numai că nici el nu mai este tânăr, nu?
    Dar hai să nu-l coborâm chiar așa jos, nu este nici Bogdan Bucur, nici Piersic junior care trăiește din “nu trage dobitocule, e mă-ta” a lui taică-su, nu este nici Cristi Puiu, acest mare cineast cunoscut mai ales pentru că a apărut în p*** în Aurora 🙂
    Decât zic, părerea mea, alea-alea.

    • #100

      well…eu nu l-am coborat nicaieri. am comentat doar mizeria asta cu maestrul, in general. in rest, a fost un actor simpatic, usor sters, dar decent.

  29. #101

    Sunt absolut dezamagit de ce vad aici. Din ce am citit reiese ca Marin Moraru a fost doar un simplu actor, ca ii se spune pe nedrept maestru, ca nu a jucat cine stie ce in filme etc. Intrebarea mea e cine joaca acum in filme mai bine din Romania ? Cine poate sa fie atat de expresiv ca Marin Moraru din noua generatie? De ce trebuie acum sa il vorbiti de “rau” ? Care este rostul ? In loc sa fiti frustrati pe ce vedem la televizor in momentul de fata. Ma uit la un film romanesc si aud in 2 ore doar 2 replici, care si alea nu se inteleg prea bine. La noi umorul de azi reprezinta doar imitatii ale unor analfabeti, iar apoi apar articole de genul ” De ce e Marin Moraru maestru?” Mi se pare o lipsa de respect. Cu mentalitatea asta nu o sa se schimbe nimic in Romania nici in 100 de ani.

  30. #102

    Tocmai pentru asta ar trebui mentionat post-mortem, pentru asta ar trebui iubit, pentru faptul ca nu a devenit un parereolog alienat mintal, precum Zamfirescu sau Pellea.

  31. #103

    “în p*** goală în Aurora”, nu am mai apucat să editez. Sorry.

  32. #106

    Hai că sunteţi simpatici cu frecătura asta “E maestru, nu-i maestru, e maestru, nu-i”. De când trebuie să dăm grade de “maestru” post-mortem actorilor? Suntem la şah, unde suntem? Ce e “maestru” ăsta, un titlu, un rang, de unde l-aţi scos?

    Mai corect e să vă întrebaţi altfel: “Are Marin Moraru loc într-un top 10 al actorilor români?” Vorbim doar de români, altfel ducem discuţia în derizoriu. Este în top 10 all time? Eu cred că nu. Alţii au poate păreri diferite şi e dreptul lor. Nu există o comisie celestă care pictează identic morţii în memoria fiecărui viu.
    Dar pentru mine, care nu l-aş include în top 10, mi se pare un gest impropriu să-i aşezăm prestaţia actoricească pe prima treaptă. Mi se pare nedrept pentru cei din top 10.

    La fel cum mi se pare deplasat să ne închinăm acum în unanimitate la Take, Ianke şi Cadîr. Zicea un Nea Caisă mai sus ceva de “opera de arta de o valoare unanim acceptata”. Bre, Caisă, limbă de lemn. Bă, bărbate, nu există aşa ceva. Opera de artă este în permanenţă supusă criticii, nu există unanimitate în artă. Ăsta e scopul ei, să antreneze energii, să nască dispute, strofocări, aşa s-a ajuns la progresul umanismului. Nu prin unanimitate, fi-ţi-ar caisa de băbălău!

    Poate unora v-a plăcut Take. Am şi eu dreptul să spun că este o hăhăială mediocră transpusă într-o atmosferă leşietică? O atmosferă de “Vând cuie în deşert”, poliloghia anostă ridicată în slăvi.
    Poate avem alte experienţe, alte gusturi. Vreţi şi aici unanimitate?
    Dacă în timpul vieţii artistului nu a existat unanimitatea, de ce o vreţi acum?

    Moraru a fost un artist mediocru, după mintea mea. Dar a fost un artist, şi-a ştiut condiţia şi menirea. Nu s-a făcut artist pentru unanimitate, nici pentru pupături în cur, post-mortem. Artistul se aruncă benevol în joagărul criticii, asta e menirea lui. Credeţi că artiştii noştri îşi doresc să fie lustruiţi în cavou după ce au fost prăfuiţi pe scenă? TNB este o excepţie; pe vremea când îl frecventam, trebuia să iau bilet cu două săptămâni înainte, şi poate nici atunci nu găseam. Dar există zeci, sute de teatre în ţară care au ajuns ruine, case pentru şobolani.
    Artistul român ştie care îi este locul, la ce nivel a fost apreciată arta sa. De ce şi-ar dori pupături generale după moarte? De şi-ar dori ca moartea lui să declanşeze încă o criză de ipocrizie naţională?
    Băgaţi-vă unanimităţile în cur! Nu despre asta este arta, nu pentru asta trăiesc şi mor artiştii.

    • #107

      Aasta e din partea cuiva care se afla in top 10 pe alta scara de valori?

    • #108

      Părerea mea, consumator de film şi teatru. Valoarea unei piese o stabileşte şi consumatorul, nu doar grupul de critici posaci, chinuiţi de canoane. Şi în niciun caz panegiriștii şi bocitoarele de serviciu.

    • #109

      Cetine, parca zisesei ca nu mai dai drumul la comentarii tendențioase, cu jigniri, troll etc
      Sau am greșit blogul?
      Pentru ca ce face Dani aici pe blog e cretinism galopant sau troll ieftin….
      Ambele variante fiind retarde.

    • #110

      cineva trebuie sa se.maimutareasca a la freige…

    • #111

      Ciobi, pe cine am jignit eu? Ia vezi câţi m-au jignit pe mine şi pe cine am jignit eu.
      Comentariile mele nu sunt nici aproape de agresivitatea articolului. Dar cum te adresezi lui Arhi şi cum mi te adresezi, ă? Ia vezi :))
      Înţeleg că eşti căţeluş docil, dar nici în halul ăsta – Cetin, Cetin, lugu-lugu-lugu, ia uite ce face Corbaaan… lugu-lugu. Nu ţi-e, bă, ruşine? :))
      Hai că mă duc să beau şi să dorm. Lăsaţi-mă cu Take Iake şi cultura voastră de floarea soarelui, hai noapte bună! 🙂

    • jolly joker esti ma..

    • #113

      Dani .. uite aici. Merita vazut.

      youtu.be/PXB-5MbKBgs

      Parerea mea despre parerea ta.

    • #114

      Nu imi aduc aminte când am citit ultima oara, pe internet, o părere pertinenta si expusa atât de clar (ba chiar de trei ori!) de care si-a bătut -o atâta lume cu năduf. Si cu atât mai putin ma așteptam sa vina de la Corban. Dar asa e când iti asumi rolul de troll ca mai apoi sa ai o părere proprie, pe bune.
      Ma întreb, însă, ce vuiet va fi când va muri si ultimul ‘maestru’, Harap Alb Sr. Caci, hai sa stabilim de pe acum, mai exista vreun maestru in viata?, in afara de Piersic? (imi rezerv dreptul la dubii si cu asta dar daca asa zice lumea…) Sa stabilim zic, ca nu cumva când mai moare cate unul sa avem iar dispute.

      PS: Vai, ăla cu pâra, tse dlăguts e!…

    • La noi se numeste pâra, la altii care au WC in casa se numeste normalitate. Semnalizarea unei abateri.
      Dar ma rog….fiecare cu parerea lui..

  33. #116

    Eu zic ca dilema majoră este dacă Andreea Esca este sau nu vedetă!

    • #117

      Zappa plays Zappa
      Salam plays Salam. Are mai multe laicuri, deci.e mai.bun.

      Leo Strehaia, Gutza, Cristi cu Apa Cristalina.

      Dar plm Take Ianke e slab. Slab bai nene.

    • #118

      Salam like it hot

  34. #119

    pe acelasi rationament Iris sunt maestrii ai rockului romanesc

  35. #120

    Corban lasă nişte comentarii de nota 10. Păreri argumentate şi entertainment. Fac pariu că mulți îl caută la fiecare articol. Am citit recent părerea unui actor de teatru despre acest fetiş cu: a murit maestrul, nu o să mai fie nimeni ca el. Ete fâs, majoritatea oamenilor care ridică în slăvi dinozaurii din era comunistă nu au dat pe la teatru după 89. Au văzut ceva piese date la tvr, dar trebuie să spună şi ei ceva mainstream pentru validare. Actorii din comunism nu au avut concurența celor din prezent, omul are de ales între foarte multe moduri de a se distra iar timpul liber e mult mai redus ca acum 26 de ani când lucrai la stat.

    • #121

      Dani ce faci ma, scri sub pseudonim? :))

      Si dacă tot am moaca ta pe colacu de la wc, să-ți mai zic ceva: părerile si opiniile personale nu se impun… si in niciun caz prin jigniri. Dar again, trebuia sa aibă si blogul un maimuțoi de serviciu.

    • #122

      Îhâm, eu de-aia mă semnez cu nume şi prenume, ca să scriu “sub pseudonim”
      Calmează-te… Vezi că ţi-au dat nişte sute de beri şobolanii veniţi din feisbucile lui Badea. Lasă polemicile cu mine, îţi fac rău la ten :)) Du-te şi relaxează-te cu şobolanii lui Badea! Vezi că rulează Toate pânzele sus pe TVR3, mai trageţi nişte cultură pe nas.
      Apropo, dacă tot ţi-ai făcut blog sau ce rahat e aia, n-ar strica să înveţi conjugarea verbelor. Să nu mai “scri” ca bunică-mea. Măcar ea n-a fost la şcoală; na, cu muncile, cu câmpul, cu CAP-ul, viaţă grea.

    • esti prost?

    • #124

      Băi, nu sunt. Îmi pare rău, nu ne potrivim 🙁

    • #125

      Bai dacă nu ești prost (ca de asta m-am oprit, am crezut ca e ceva din naștere si atunci nah, aveai o scuza) înseamnă ca ești doar un nesimțit care din spatele tastaturii zice ce vrea el ca doar e gratis.
      Ma opresc aici din comentarii cu tine din simplul motiv ca îmi dau seama ca e futil sa intru in polemica cu tine. E ca in bancul ăla cu porcii in nămol: după o vreme realizezi ca lui Dani ii place.
      Realizări maxime!

      PS: dacă dorești sa fi prost pana la capăt ești liber sa răspunzi la acest comentariu, așa ca sa ai tu ultimul cuvânt.

    • #126

      Dani Corban nu poate posta acum ca studiaza cevs din Tarkovsky, si m a rugat pe mine sa ii transmit lui Ciobi ca da. Deci, da.

    • #127

      Bá, Jeleu, bárbate… Eu am scris despre “Calauza” lui Tarkovsky cu o saptamana inainte sa apara postarea asta a lui Arhi. Deci inainte sa comentam noi aici. Recenzie despre Calauza lui Tarkovsky, scrisa de mine. Nu pun link ca n-am voie, n-am dezlegare de la Arhi.
      Da, imi place opera lui, l-am studiat, am fost la cursuri special pentru el, imi place de om. Ce ti se pare asa incredibil? Asta este, nu toata lumea s-a uitat (doar) la Sailor Moon.

    • #128

      Sailor ce?
      Ai bre, lasa ma.
      Bahar, viata furata.

  36. #129

    io zic c-a fost un actor care s-a descurcat sa faca parte din clica pe care o cunoastem cu totii; ca a jucat bine sau nu ramane la latitudinea fiecaruia (toti avem alte papile gustative sau nu)…
    de ce zic clica???
    pai ia sa videm:
    -in comedii: caragiu, radulescu, moraru, pelea, olteanu-matei, mihailescu-braila si pot sa mai adaug pana pe la 20
    -in drame: beligan, cotescu (asta era hibrid, ca juca si-n comedii, dar nu stiu de ce!) si pot sa mai adaug pana pe la alti 20

    daca evaluati dupa leat observati ca toti erau nascuti prin ’27-’33
    bre’, cum mama drakului de erau mereu, mereu aceeasi, MEREU ACEEASI??? :O
    in fiece an ieseau de pe bancile institutelor de profil zeci si zeci de actori – UNU nu era mai acatarii decat astia (poate malaele, dar din momentul in care a inceput sa vorbeasca precum caragiu (chiar si la bere), nu l-am mai agreat – de fapt ati vazut si voi ultimile prestatii de pe sticla…)

    si noi INCA ne mai miram de ce in jurul nostru sunt numa’ cumetrii: ASA a fost la romani dintotdeauna!

    sa traiasca vorba strabunicii mele (1895-1981): “neamul nostru roscovan, prost, curvar si sarlatan!

  37. #130

    “Canta zeita mania ce _aprinse pe_Ahil Peleianul”

    • #131

      ce faci, bre, Homere?:))

    • #132

      Te pricepi la stihuri:)

    • #133

      E usor a scrie versuri
      Când nimic nu ai a spune,
      Insirând cuvinte goale
      Ce din coada au sa sune

    • #134

      Cel mai tare vers eminescian, cat o poezie intreaga la un loc.

      “Porni Luceafarul.”

      Puternic. Ferm.Determinat.

    • #135

      dar si cand a terminat…

  38. #136

    Moartea caprioarei de Fratii Jderi

    • #137

      vs Karamazov Brothers

    • #138

      Da pe asta o stiti? Este Pushkin tradus de George Calinescu si adaptat de Raduleasca. Ia, fiti atenti cum o zice maestrul Pushkin:

      -Pe veceu

      Mă striga necuratul din mine
      În spasme fioroase de amar topit.
      Explozia mântuirii îmi clocotea în vine
      În sfincter se ciocneau comete de granit.

      Un val istoric se întinde
      Din măruntaie fierte spre abis
      Slobod cu sete dracul din mine
      Vuiet de glorie – din iad spre paradis.

      Dar încă te aud plutind
      Vapor fantomă dintre lumi
      Tot fumegând şi tot şoptind,
      Cu limbi maligne mă împungi.

      Transpir în lanţuri de putoare,
      În patul meu de semizeu-
      Tresar prin somn şi mi se pare
      Că n-am tras apa la veceu.

    • #139

      tarkovsky all day long

    • #140

      Slabut frate, il facea Urmuz din varful condeiului.

  39. #141

    Ceva mai vesel

    Dormeau adânc sicriele de plumb,
    Și flori de plumb și funerar veștmânt –
    Stam singur în cavou… și era vânt…
    Și scârțâiau coroanele de plumb.

    Dormea întors amorul meu de plumb
    Pe flori de plumb, și-am început să-l strig –
    Stam singur lângă mort… și era frig…
    Și-i atârnau aripile de plumb.

    • #142

      pe o strada lunga scurta,
      se ducea un om venind.
      si-n tacerea lui profunda
      se-auzea bolborosind

    • #143

      Dragoste la prima vedereee
      Cine ar fi crezut..

      Ion Dichiseanu, menuet in.Si bemol.opus 50 rame fara carmaci.

  40. #144

    Hai ca nu stiti. Asta e Tarkovsky. Poezia apare in Solaris, scenaristi Fridrikh Gorenshtein si Andrei Tarkovsky. Este un SF, Solaris asta. Iar poezia este a lui Tarkovsky (care a fost si poet), traducerea si adaptarea de Mihaela Radulescu:

    Ultima generaţie de oameni

    Când s-au născut n-au vrut să ţipe.
    Ieşiţi din mame, fără taţi
    Prin telepaticele unde
    Ei şi-au transmis că sunt speriaţi.

    Şi au crescut străini de ură.
    Şi de iubiri, de gelozii
    Au modelat o lume pură:
    Planeta noilor copii

    Iar palma lor nu ştie-atingeri.
    Nici lacrimi ochii nu mai fac.
    Emoţii – electroni şi coduri.
    Într-un program devirusat.

    Deci asta e Tarkovsky! Mai sus a fost Pushkin.

    • #145

      Interesant. Pare un rondeliat gen Macedonski dar mai avansat tehnjic.

      Menestrel trist, mai aburit
      Ca vinul vechi ciocnit la nuntă,
      De cuscrul mare dăruit
      Cu pungi, panglici, beteli cu funtă,

      Mult îndărătnic menestrel,
      Un cântec larg tot mai încearcă,
      Zi-mi de lapona Enigel
      Şi Crypto, regele-ciupearcă!”

  41. #146

    Eu, daca as fi in locul lui nea Jiji, as scrie versuri.
    Chit ca bag onomatopee la greu.
    As inventa un nou stil.
    Practic as inchide cercul deschis de Miorita. Foarte plastic.

  42. #147

    Cred ca intrebarea serii este “ce a vrut sa spuna poetul?”
    Era inceputul torturii in clasa.

  43. #148

    pe corabia nebunilor fiecare isi pune parerea, deci parerea mea: Marin Moraru a fost un actor mare, foarte mare.

    Marinus, acest diminutiv il defineste perfect: un pic candid, un pic smecher si inca un pic taranete, iar la sfarsit se pune mult caracter.

    ps: ma baetz, va rog eu mult sa nu uitati in ce an suntem si despre ce “ere” vorbim si citez “daca evaluati dupa leat observati ca toti erau nascuti prin ’27-’33
    bre’, cum mama drakului de erau mereu, mereu aceeasi, MEREU ACEEASI??? :O
    in fiece an ieseau de pe bancile institutelor de profil zeci si zeci de actori – UNU nu era mai acatarii decat astia”

    da, fratele meu, mereu aceeasi pt in acele “ere” la iatc nu era decat un student pe an, la fiecare specializare….acum sunt zeci si zeci