Am o prietenă care își caută să cumpere un purificator de aer și a pus o întrebare pe facebook. Și cam acesta este răspunsul și, în general, ce este și în mintea ei și a altor oameni.

Oamenii s-au săturat de reviewuri mincinoase, făcute pe bani sau barter. Nimeni nu mai vrea să citească despre minunatul hotel Y, unde influencerul a primit o camera și bea șampanie zilnic din partea casei. Nimeni nu mai vrea să citească despre cum toate mașinile sunt incredibile, singurul defect este că e foarte greu să îi găsești un defect. (exceptând proștii, desigur)

Iar la capitolul purificatoare, campania aceea a lui Philips cu Airly (incredibil ce s-a depoluat Bucureștiul când nu mai e campanie Airly, nu?) a decredibilizat profund piața, inclusiv pe bloguri și vloguri, unii au făcut așa zise teste comparative între produse, din care reieșea, fără urmă de tăgadă că chinezismele sux, vs chinezismele Philips, care nu sux. Și, astfel, e plin internetul de articole identice, trase la Xerox, ce bun e acest produs, ce minunat, efectiv nu îi găsesc niciun defect.

Rețineți, cât timp produsul nu este deținut de cel ce îi face review, experiența este biasată din start. Cei ce trăiesc din mașini nu vor spune niciodată că Ford e o pocnitoare, de exemplu, pentru că, evident, nu vor mai primi niciodată în teste mașini de la agenția Ford. Cei ce trăiesc din influencing, edică expusul curului pe net, vor fi de părere că tot ce au primit e minunat. Pentru că e pe bani și din asta trăiesc, doar nu îți ucizi singur găina cu ouăle de aur.

Și totul este din cauza unui bias excitational al agențiilor care se ocupă de branduri. Agenții care au decis, în numele zecilor de statuete Cannes Lions luate drept premii, că nu trebuie să existe NIMIC de rău despre brandul lor pe net, totul trebuie să fie clean, curat, clar ca minunea celui de-al 3 lea cucuzel.

Iar oamenii nu sunt neapărat toți proști. Toți știu că produsele au plusuri și minusuri, știu că mașinile nu au doar plastic spațial pe ele. Dar vor să facă o alegere în cunoștință de cauză și să știe dacă produsul ăla are ce vrea el, ce îl interesează pe el și dacă asta compensează cu lucrurile negative.

Abia aștept să se ducă la gară și trendul ăsta de cururi goale pe instagram, poate vine, în sfârșit, ceva care să aibă și plus valoare.