Continuăm seria începută în octombrie, cu povestirile prietenilor mei care activează în diverse domenii de business. Astăzi, îl avem pe R.M, unul din prietenii mei dragi, care e și hotelier, printre altele.

Nu prea mă pricep eu la scris, nu m-am omorât după limba română prin școală, mie mi-au plăcut științele exacte, puțină golăneală și banii, nu eminescu și ce mai voia să zică nichita printre picături de alcool.

Nu vreau să vă plictisesc cu detalii despre cum am ajuns să am primul hotel. Știți cum se spune, nu mă întrebați cum am făcut primul milion, ca să nu vă întreb nici eu de ce sunteți săraci, la vârsta asta. Oricum, ca să știți și voi, în domeniul acesta nu faci nimic fără protecție politică.

Condiții de funcționare

Niciun hotel din românia nu funcționează în perioadele de vârf fără să aibă controale tematice de la toate instituțiile statului. îți vine itm-ul de 100000 de ori pe vară, cică să verifice contractele de muncă, să nu cumva să angajezi la negru, doamne ferește.
Ia ziceți, domnu’ M., suntem în regulă săptămâna asta? Păi eu zic că da… Nu are cum, domnu’ M., că e control tematic, oricum găsim ceva.

Vine de la apele române, să verifice plaja. Aici când vine, vine la sigur, că plaja trebuie să fie, după mintea lor, boboc. Un chiștoc de țigară băgat în nisip și plaja nu mai e boboc.

Vin de la pompieri, să verifice protecția la incendiu. A fost râsul lumii atunci când s-a întâmplat accidentul de la Colectiv, că brusc s-au gândit toți să facă verificări în teritoriu. Hotelul meu era închis și un bou de la ăștia îmi urla în telefon că mă bagă în pușcărie dacă nu vin să deschid hotelul să verifice condițiile. L-am băgat în pizda mă-sii. Până în vară, se mutase, că na, el era cu psd. Acum aștept să vină sezonul, să vedem.

În fine, ce vreau să spun că nu mică parte din veniturile unui hotel se duc pe șpăgile cinstiților ăstora. Și credeți-mă, mulți dintre ei ar putea fi foarte bogați, mai bogați ca mine sau alții care au cu adevărat bani, nu cum sunt eu. Unii chiar sunt, dar mulți sunt foarte proști și foarte scârțani. Unul mi-a cerut 10 baxuri de hârtie igienică. Că de aia avea el nevoie. Eu voiam să îi dau 20 de milioane. Altul a vrut o cutie mare de cearceafuri și una de prosoape. Un amărât de la primărie a vrut să aibă acces la piscină și consumație gratuită la bar. Mizilicuri, porcărioare românești.

Turiștii

Turiștii români, spre deosebire de turișii din alte țări, au un complex de superioritate. Bănuiesc că e din cauză că sunt tratați ca niște sclavi la locurile lor de muncă și, atunci când sunt puși în situație de putere asupra altora, se dezlănțuie maxim. Nu vreți să știți cât de jegoși sunt și cât de mizerabil se comportă. Am avut angajați de la recepție scuipați pentru că nu era camera gata la 12, când a venit el, măria sa turistul, deși trebuia să se cazeze de la 2. Și nu doar o singură dată. Menajere plânse că țăranul român le pune mâna pe cur, picioare urcate pe pereți, flegme pe oglindă, spermă, da, spermă pe ușa de la baie. Bătăi în cameră, femei bătute, copii bătuți și scoși afară din cameră, ca să poată tati să o fută pe mami. Și nu e vreun babay de hotel, e 4 stele, elegant, am lifturi exterioare, piscine in and out, cumva suntem destul de sus.

Din cauza lor, în ultimii ani, deși îmi este defavorabil mie, am preferat să am contract cu TUV și să aduc turiști străini, la all inclusive. Ies ușor în pierdere, de fapt, e greșit spus, nu câștig la fel de mult ca la turiștii români, pentru că străinii de la all inclusive nu cheltuie nimic în plus și 99% nu lasă șpagă nicăieri, dar nu trebuie să renovez hotelul complet în fiecare toamnă, nu arunc 2000 de cearceafuri, nu îmi sunt furate zilnic prosoapele, nu îmi sunt scuipați sau amenințați angajații.

Personalul

La mine a fost puțin distractiv. Când am deschis hotelul, aveam eu personal o reputație destul de proastă în oraș. Cumva, oamenilor le era frică să vină să se angajeze la hotelul meu. Și nu voiam să aduc doar sezonieri, pentru că ai nevoie și de un șef de recepție, și de un șef de sală, de niște oameni în care să ai încredere și care să îți învețe afacerea la fel de bine ca tine. Și nu e de râs, să vedeți cât de aiurea te simți când tu oferi 2000 de dolari pentru un șef de recepție și nu vrea nimeni să se angajeze la tine.

Bine, în timp, lucrurile s-au rezolvat, am început să am o altă reputație prin zonă, dar au apărut problemele alea de care se lovește orice om care angajează oameni pentru munci temporare.

Hai să angajăm menajere. Avem nevoie de 12, hai să angajăm 15, să fie totul bine și să nu avem discuții aiurea despre cum de aia nu e bine camera, că muncim prea mult.
Chemăm fete la interviu, vin vreo 100, stau 2 zile și vorbesc cu ele, aleg 15 dintre ele și zic fetei de la personal să le sune să vină la muncă. Asta era miercuri.

Luni, vin 6 fete mari și late. Să mă ia apoplexia. Ruxilică mică, urlu eu la fata de la personal, unde sunt menajerele? Ruxilică le sunase pe toate. Toate confirmaseră că vin. Pune mâna, sună din nou. A, nu mai pot să vin, m-am îmbolnăvit. A, nu mai vin, m-am mai gândit și salariul e prea mic. A, nu mai vin, e prea departe. Nu mai vin, că nu mă lasă soțul. A, azi era? Eu înțelesesem că de la 1. Până la 1 nu pot, am alte angajamente.

Nu vă mai zic că toate mințiseră că au mai muncit pe hoteluri, dacă te uitai în CV-uri, erau doctori în curățenie, dar la muncă erau…românce. Gunoi aruncat în scurgerea de la baie, perdea întoarsă pe dos, ca să nu se vadă că e murdară, perne cu sânge întoarse cu fața în jos, furăciuni din baajele clienților și din seif. Lăsase omul portofel cu bani în seif, seara nu mai găsește portofelul. Și nici fata de pe etaj nu mai era la muncă. Cheamă poliția, adu fata, fata dăduse deja banii balaoacheșului manager de acasă, ăla cheltuise 3 sferturi din ei, dă-i clientului bani, clientul acum simțise că e rost de făcut afaceri, pretindea că avea contravaloarea întregii stațiuni în portofel, distracții maxime.

Credeți-mă, e foarte greu să ai încredere în angajații români. Angajatul român, dacă nu îl supraveghezi TOT TIMPUL, te bagă în faliment.
Aveam un bar pe plajă, în primul an. Angajez barman pentru bar, om calificat, cu diplomă, cu CV beton, l-am căutat la angajatorul anterior, avea inclusiv conturi pe hi5 și myspace, nimic de reproșat.

Am dat drumul la bar, totul mergea bine, vine weekendul, aglomerație pe plajă, nebunie, intră barmanul meu în tura de seară, bagă masiv, eram și eu prin zonă, muncea cât 3 oameni, muzică, nebunii. Dimineața, barmanul lipsă. Și 120 de milioane de lei cu tot cu el. Vă zic, nu îmi venea să cred, mi s-a părut la limita prostiei. Adică eu te am cu nume, prenume, adresă în baza de date și tu fugi ca prostul cu încasările? L-am pus pe șeful de sală să cheme poliția, l-au găsit prin Costinești, încerca să se angajeze la cherhana.

Relația cu furnizorii

Aici e o mare loterie. Pe lângă mâncare și băutură, ca hotel trebuie să ai contracte și cu alte firme adiacente. ZIlnic trebuie să trimiți cearceafuri și prosoape la spălat, de exemplu. Și ai o firmă cu care colaborezi, să zicem, 3 luni. După care, într-o zi, primește cearceafurile albastre toate. Că le-au plecat niște oameni și cel care era nou a greșit. Și eu ce vină am? Și eu ce vină am? Și așa, împarți vini. Hai, că o încărcătură de cearceafuri nu e mare pagubă, oricum le primești la prețuri preferențiale. Dar rămâi, la prima oră, fără materie primă. Până aduci altele, ce faci? Și ce faci cu colaboratorul? Cauți altă firmă? Lucrezi în continuare cu el și îl crezi când se jură pe mă-sa și pe tac-su că nu se mai întâmplă?

Pe litoral, cel mai nasol, pe timpul verii, este să fii aprovizionat cu bere. Și mai ales cu keguri. E o adevărată acrobație să îl convingi pe agentul comercial de pe zonă să îți aducă și repede, și mult, și la timp. Ba îți promite că aduce și nu îți mai răspunde la telefon, ba aduce altceva, ce avea el de vânzare pe plus, ba te condiționează să iei și Peroni la 33 șefu, dacă vrei ciuc și tot așa. Și nici nu poți să îl dai naibii, pentru că contractele sunt deja făcute, unii distribuitori fac exclusivități pe anumite branduri și nu ai de unde să iei din altă parte și tot așa. Să vedeți anul trecut cum a rupt neumarkt la 0.5 pe plajă, zici că o luase razna poporul, nu se mai găsea nicăieri de adus, cred că din tancul de bere o aducea direct pe plajă.

Aș mai avea de povestit până mâine despre restaurant, despre cum îți fuge bucătarul șef la concurență, despre cum se fură meniuri din repertoriile chefilor de hoteluri, despre cum se bagă apă în congelatoarele cu carne, ca să iasă la greutate din magazie pânămîn bucătărie și multe, multe altele.

Dar deja m-am cam întins. Poate cu altă ocazie.
Vă pupă moșu.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

127 comentarii Adaugă comentariu

  1. Întreb cu toată buna credință. fără sarcasm sau ironie, să fim bun înțeleși: Păi dacă-i așa de hidoasă treaba de ce o faci? Sau de ce o faci în România?
    Așa, doar ca chestie și cu nițică tangență cu articolul, cum se poate să găsesc să stau în Tenerife, cameră privată, tot confortul, la juma de preț față de Sulina, atenție la gazdă fără pretenții în România…

    • #2

      Tenerife are o industrie in domeniu. Orice hotel din Tenerife mai are alte 1000 in jur si sunt in concurenta acerba. In Tenerife sezonul dureaza zece luni pe an, la Sulina doar doua.

    • #3

      Iti raspund eu: se da si el lovit, poate il credem … Desi nu cred ca l-ar angaja nimeni in afara granitelor, adevarul e ca peste tot e la fel.

    • Cristi, doar o mică corecție, nu 10 luni ci chiar 12 durează sezonul 🙂 …
      Și nu am căutat hoteluri căci vreau altceva decît turismul de masă și de mese, m-am uitat după cameră privată la localnici…

    • #5

      Arbait cred ca nu ai avut niciodata o firma care prin specificul ei sa lucreze cu oameni angajati pe mininul pe economie. Omul nu spune ca e rau, ca nu se mai poate. Eu citesc si ma amuz de ceea ce citesc. El nu spune ca toti barmanii fura, da exemplu de unul care a fost atat de prost incat sa fure tot intr-o noapte si sa creada ca poate sa scape, eventual tot undeva pe litoral, nu spune ca toate menajerele fura, la fel da exemplu uneia care fura tot portofelul… Omul a spus-o clar “cu TUI castig mai putin” , eu inteleg ca e o afacere din care castiga destul cat sa ii fie bine si sa se tina de ea, dar ca daca romanii nu erau romanii 100% in atunci cand merg in concediu castiga mai mult.

    • pai realitatea e ca nicaieri nu e treaba bomboana. 🙂

  2. #7

    Nu stiu cum sunt turistii, dar de fiecare data la hotelurile din Romania ma simt umilit si nu inteleg de ce.Ba ca nu au wifi, ba ca nu servesc mic dejun in camera desi spun ca fac asta, ba ca nu au una sau alta.De ce de exemplu la bulagri, turci, greci nu se intampla lucrul acesta?
    De ce de exemplu bulgarii ne dau clasa la turism desi nu poti sa spui ca sunt mai breji ca noi.
    Parerea mea este ca atat clientul roman dar in mare parte hotelierii romani sunt de fiecare data pusi pe teapa, pe mica ciupeala, pe castigul imediat.Habar nu au sa faca afaceri pe bune, totul pe sub mana.

    • #8

      Nu știu cat ai fost tu în alte tari, dar eu, i n umila mea experienta, nu am găsit locație cu Wi-Fi bun, care sa nu meargă în hopuri, sau care sa nu pice sau…
      Am întâlnit locație fără apa calda…70 euro pe noapte, rezervare pe booking, nota 8,5. La recepție mi-a zis ca pot sa plec, dar ca îmi ia banii de pe card…
      Mâncare mucegăita la micul dejun, prosoape neschimbate..etc.
      Și la alții se întâmplă, nu doar la noi.

    • #9

      Salariul este IMPORTANT, ca din ala traiesc… deci, daca intreb cat e salariul macar stii ca sunt cinstit si nu fug cu banii.

    • #10

      PLM, am raspuns si eu ca muta in tramvai… la comentariul gresit.

  3. #11

    Bo$$ stai sa vezi anul asta ca nu mai e nici dracu’ in tara! Noi avem o firma de medicina muncii si in HORECA e o fluctuatie de speriat. Avem clienti care schimba tot personalul o data pe saptamana insa in ultimul an nu prea au mai gasit pe nimeni. Bafta la angajari!

  4. #12

    Bine scris! Are talent omul. Dacă se lasă de Horeca se poate apuca lejer de scris. Sunt convins ca are ce povesti 🙂

  5. #13

    Multe chestii le-am recunoscut, dar la scala mai mica, cand a avut tata firma. Soferi care pleaca cu banii (poveste lunga si acolo), pleaca cu masina sau o abandoneaza undeva, dat la politie, angajati care au zero experienta si te intreaba intai cat e salariul nu ce inplica postul si ce au de facut, masini distruse ori prin accident ori prin miile de vizite la service ca ei nu au grija de masinile altora, ei doar le conduc – la naiba cu patronul, are el bani sa le repare si tot asa…

    • #14

      Nu ti se pare normal sa intrebi intai ce ai de castigat cand prestezi pentru cineva? Poate oferta nu e buna, poate ai mai multe oferte, si atunci de ce sa faceti gargara degeaba *mai intai*?

    • #15

      Also, modul cum pui problema “ca are 0 experienta” o zici de parca musai, e obligat sa te asculte acuma si plm ce greseala a facut, ca se stie cat de generoase sunt salariile. Ce nesimtit ca intreaba intai cat oferi. Acesti patroni neintelesi.

      Nu spun ca nu sunt nesimtiti, dar si voi aveti aerele astea de superioritate, pe care nu vi le vedeti. Cum spunea un celebru citat, va cam meritati unii pe altii. Ce semeni aia culegi. Cred ca e prima oara cand sunt de acord cu RobertD la ceva.

    • #16

      Da draga, mi se pare anormal ca primul lucru care iti iese pe gura cand vii la interviu este sa intrebi cat e salariul. Nu cumva sa asculti angajatorul sau persoana care se ocupa de interviuri ce presupune postul ca iti pierzi timpul, doar ce conteaza.
      Also, la niciun interviu de angajare unde am fost nu se intreba asta din prima. Despre asta vorbeam eu nu ca nu are voie sa intrebe.
      Si da, vorbesc in cunostinta de cauza, omul avea zero experienta. Era un copil de 18 ani care abia terminase liceul si voia sa fie sofer pe o masina a carei masa totala maxima autorizata depasea 3500 de kg, adica ii trebuia permis de categoria C si el nu avea nici macar B-ul dar venea sa intrebe cat e salariul. Nu stiu, dunno, numai mie mi se pare anormal sa asculti intai inainte sa vorbesti?

      Te rog sa nu faci asumptii la ceva ce nu ai fost de fata si nici nu imi cunosti tatal incat sa iti permiti sa il cataloghezi ca fiind acel tip de patron…

    • #17

      @van damme

      Ca sa “prestezi” ceva trebuie sa intelegi mai intai ce ti se cere si despre ce este vorba si sa estimezi daca esti capabil sa faci acel lucru. Acesta este motivul pentru care mai intai intrebi ce implica postul si dupa aceea iei o decizie rationala in functie de cat ti se ofera si accepti sau nu. E oarecum logic. Rationamentul tau pare motivat de capacitatea de a presta doar un singur lucru intr-un singur fel (mod, modalitate etc) ceea ce te face indezirabil la un interviu deci de aici vine frustrarea ta. Succes!

    • @van damme: Dacă întrebi prima dată cât e salariul înseamnă că te angajezi pe un post de necalificat și singurul lucru vândut de tine – ca angajat – este timpul. Deci răspunsul va fi „minim, cât să fie?”.

      Tu chiar ai alege un loc de muncă strict pe criteriul salariului?

    • #19

      @Daniela: “Asumpții”? Maică Precistă!

    • #20

      @Daniela
      Fabulezi. Pentru categoria C treebuie sa ai 21 de ani; n-ai cum sa ai categoria C la 18 ani.

    • #21

      Dupa mine ar trebui sa fie 31. Romanii se maturizeaza mai greu.

    • #22

      @Maithun: Asumpție, exact. Termenul este corect.

      dexonline.ro/definitie/asump%C8%9Bie

    • #23

      Sabotor: nu am zis niciunde ca iti trebuie 18 ani pt permis de categoria C. Am mentionat doar varsta candidatului si pretentiile lui…

    • #24

      Ingrid,
      Stia ca-i corect. S-a mirat ca-l mai stia si altcineva ))

    • #25

      @big0ne, și mai e și femeie…

    • #26

      @Daniela, n ai inteles nimic si probabil esti HRista.

      @Ionut Staicu, asta nu e IT si omul nu se angajeaza in Burj al Arab. Literalmente omul ala se duce sa dea timp pentru bani, intr-un loc unde probabil nu te motiveaza altceva decat suma ca altfel n-ar mai intreba direct. Este o tranzactie.

      Ce plm e asa mare nesimtire sa afli cat valoreaza munca ta in locul respectiv?

      Poate omul are oferte de 1500lei si vrea sa vada ce mai ofera altii. Vine la tine si tu esti mai zgarcios, ii dai 1100. In punctul asta omul zice pas. Ti ai obosit gura degeaba? 🙂

    • #27

      @mIhai dima, vorbim de 0 experienta intr-un domeniu unde cel mai probabil o sa speli vase mai intai, oare esti capabil? jizas.

    • #28

      Sezi jos van damme ca nu ti-a reusit spagatul.
      Ce zic eu si ce intelegi tu.
      Dar te rog, cat mai mult “succesuri”. Du-te la toate interviurile de acum inainte si intreaba asta prima oara cum intri pe usa. Sa vad ce parere au oamenii care te aud ce scoti pe gura.

    • #29

      @Daniela
      Ah, scuze. Eu am inteles ca erati in discutii sa angajati un copil de 18 ani care avea categoria C.

    • #30

      @Daniela, sa mori tu ca ai dat anunt ca angajezi soferi cu categorie C, si ti-a venit pustiu de 18 ani sa intrebe repede cat e salariul. Daca asa e, mea culpa, dar ma indoiesc.

    • #31

      Vai de mine, chiar trebuie sa iti dau explicatii peste explicatii ce a fost? Serios?

    • #32

      @ Daniela: Atunci cand iti faci publice intentiile salariale minime pt care esti dispus sa te asezi la masa discutiilor, nu e tot un fel de a discuta in primul rand despre salariu? Angajatorii nu par sa se fereasca de astfel de persoane. Inteleg, la tine au fost implicati si alti factori, dar mie mi-ai dat impresia ca esti deranjata in primul rand ca omul voia sa stie cat poate sa incaseze, ceea ce nu mi se pare de condamnat.

    • Ce plm e asa mare nesimtire sa afli cat valoreaza munca ta in locul respectiv?

      @van damme: nu e nesimțire (dar nici nu știu cum să o definesc). Te hazardezi prea mult atunci când decizi doar pe baza salariului.

      Pentru tine am scris un articol.

    • #34

      mix: Salariul nu era specificat in anunturile din ziarele de mica si mare publicitate. Poate ca trebuia sa o faca tata, asa mai tria din persoane. El tinea interviurile.
      Nu mi se pare ceva anormal sa intrebi cat e salariul ci modul de abordare, atata tot. Imi pare rau ca s-a facut din tantar armasar, mai avea putin van damme si facea analiza morfo-sintactica…

    • #35

      @van damme: La spalat vase nu se numeste interviu. Daca eu as oferi un loc de munca pentru necalificat nu as organiza interviu. Salahoreala nu aduce profit cat sa fac o astfel de organizare. Aplicantul pentru un astfel de job ar trebui totusi sa se intereseze de conditiile de lucru, poate vreau sa spele vase de toaleta… Insa un conducator auto e alta poveste si de aici a pornit discutia. Condusul unui autovehicul pe drumurile publice este o responsabilitate majora care nu este luata in considerare corespunzator la noi. Cata vreme permisul auto si implicit dreptul de a conduce nu va fi ridicat la rangul de privilegiu, nu doar un drept comun (dpdv practic) atunci nu avem ce discuta mai departe. Un interviu si chiar o evaluare psihologica a unui astfel de candidat mi se par de bun simt.

  6. #36

    Se vede nea hoteliere după cum scrii că nu prea ți-a plăcut limba română :)))) Eminescu Mihai Și Nichita Stănescu au fost două genii, diferiți în felul lor, dar genii. Mai pune mâna pe carte :)) Ce-l mai citeam pe Nichita la bauhaus. Și apropo, pe Eminescu tocmai l-am sărbătorit

    www.agerpres.ro/cultura/2017/01/15/academia-romana-sesiune-solemna-de-ziua-culturii-nationale-si-ziua-lui-mihai-eminescu-14-30-17

    www.agerpres.ro/politica/2017/01/15/premierul-sorin-grindeanu-ziua-culturii-nationale-ne-reconecteaza-cu-radacinile-noastre-de-identitate-culturala-12-28-45

  7. #38

    Zi-mi pe privat cum ai facut primul milion si eu iti zic cum fac sa traiesc ca un mic Dumnezeu intr-o Venezuela in care se ajunge usor usor la nivelul economic din Burkina Faso. Sau ramai secretos. Este alegerea ta 😉

    • #39

      Pasajul introductiv despre cum a făcut primul milion ar fi fost poate cel main interesant, dar s-a tăiat la montaj, astfel încât toată poliloghia expusă ar putea avea subtitlul „din lamentările unui parvenit”. Valoros, dar pe care nimeni nu-l merită: clienți (români – hoți, străini – zgârciți), salariați, inspectori etc
      Altfel, pare un mic geniu, care se descurcă, încă unul cu senzația că s-a născut și trăiește în locul nepotrivit.

  8. #40

    asta ni-i poporul… toti (si cand zic toti nu ma refer strict individual la toti, e doar o figura de stil) incercam sa mai furam ceva, sa mia taiem un colt, etc…

    clientii sunt in general maimute, nesimtiti, prosti hoti, distrugatori, aroganti.. sunt acolo pe banii lor, ce dracu…. angajatii fura din camere (de la hotel sau de la clienti) si isi fac treba pe din doi (mai intorc o perdea, mai scurg gunoiul in cada), mai chiulesc o zi. hoteleirul ii fute la salariu chiar daca fura, chiar daca nu, pune conditii absurde si in general ii trateaza ca pe sclavi. cand vine vorba de relatia cu furnizorii de diverse (de la mancare la servicii de curatenie), hotelierul devine brusc clientul de la inceputul paragrafului.. ar vrea, mai mult, mai repede, mai ieftin (netinand cont ca oamenii aia nu sunt sclavii lui si de fapt nici ai furnizorului respectiv), uitand in acelasi timp sa plateasca facturile si in general conditiile din contract. furnizorii sunt la randul lor delasatori si hoti, preturi nejustificate, lene, intarzieri la livrare, calitatea produselor lasa de dorit, garantia e doar un petic de hartie.

    va plangeti degeaba. nu aveti cu cine si nici nu veti avea cu cine prea curand. aia au invatat chestiile astea (si cum sa le evite) in sute de ani. noi am avut la dispozitie 27. si am fost si bolnavi cand eram mici.

  9. #41

    Aceste randuri imi aduc aminte de niste intamplari similare si ma bucur ca am plecat din tara infecta

  10. #42

    Din pacate, in toate ramurile este greu sa gasesti oameni buni, pe care te poti baza. Ma uit la comertul de acum vs cum se lucra in anii 2000 – 2005. Poate si ptr ca nu aveai atat de multe solutii. Acum, te superi pe angajator, pleci langa…

  11. #43

    As dori sa stiu niste mici amanunte ca sa pot avea un comentariu obiectiv: care sunt salariile brute/nete oferite pe categorii de angajati, daca hotelul este pe plaja in Mamaia sau in oricare alta statiune(pentru ca e o mare diferenta) si cat la suta din incasarile provenite de la turistii romani sunt la negru.
    Pont: eu am cumparat neumarkt de la kaufland Navodari si am vandut-o cu adaos mai mic, adica 100% – a fost plin toata vara – dar asta inseamna sa te deplasezi si sa cauti marfa nu sa astepti sa vina furnizorul (mai ales in plin sezon)

    • #44

      Pontul tau nu serveste la nimic daca vrei sa fii legal. Pentru ceea ce cumperi din Kaufland nu primesti factură (cel putin nu pentru revanzare).

    • #45

      Cred ca nu ai idee cam ce inseamna bere pe litoral…factura e pe zece baxuri restul e can-can 🙂

  12. Tare as vrea sa aud si parerea angajatilor. Cu toate ca majoritatea oamenilor sunt jegosi o buna parte din ei isi dau interesul atunci cand primesc putina bunavointa. Un salariu de 1500 lei, part-time in cartea de munca si 1 zi libera pe saptamana e departe de un loc de munca ok (in general asa gandesc “patronii”, cel putin din ce cunosc eu asa ca e doar o presupunere)

    1. Daca FIECARE control inseamna spaga atunci ceva nu e in regula.
    2. Placa cu “Avem dreptul sa ne selectam clientela” este tocmai pentru situatii in care clientul se comporta ca un marlan. Paza poate sa isi faca treaba pana vine politia. Nu toti romanii sunt asa, cei ok doar nu o sa se duca intr-un loc in care receptionistul e scuipat sau in care se aude o bataie in camera alaturata.
    3. Nimeni nu isi strica reputatia intr-o zi. Cand stie un ORAS intreg ca cineva are o reputatie proasta iar nu e in regula. Nu poti sa supgraveghezi singur mai mult de 10 angajati, de asta ai nevoie de subalterni de incredere care sa faca asta. E mai bine sa iti cauti un sef de sala intern decat sa angajezi unul, asa restul angajatilor stiu ca pot sa promoveze iar cel promovat v-a incerca sa isi faca treaba cat mai bine (cel putin in teorie, depinde cat de bine este cineva capabil sa judece caracterul altcuiva).
    4. Relatia cu furnizorii este de asteptat, nu te pui niciodata in situatia in care ai nevoie de marfa ieri. Consumabilele nu se deterioreaza toate intr-o zi si ai nevoie de cel putin de 1 set de rezerva iar produsele se comanda cu cateva zile 1 saptamana in avans. Cand nu te intelegi cu un agent comercial vorbesti direct cu superiorul. In general pentro o locatie “premium” se rezolva problemele de genul rapid.

    • #47

      Ce ma sparg pe mine sfatuitorii astia de ocazie, care au ei idei si sfaturi mai bune. Cacat, patron de hotel de 10 ani, ce cacat stie el, nu auzi ca trebuie sa ai nevoie de marfa ieri?
      Nu auzi ca fiecare control cu spaga inseamna ca sigur e ceva in neregula?

      Ba, unde va gaseste Cetin?

    • Ne ia la oferta, pachet de 10 la pret de 3. Are relevanta ca e in domeniu de 1 luna sau de 10 ani? Am avut parte Sa vorbesc cu multi oameni care isi inchid afacerile dupa 5, 10 sau chiar 15 ani. De ce? Fiindca au aceasi mentalitate ca in prima zi in care au deschis. Nu conteaza ca e alta concurenta acum, ca piata muncii e diferita, ca tehnologia e diferita, ca oamenii au pretentii. Daca lucrezi intr-un domeniu de mult timp nu inseamna ca esti si bun. Vezi Posta romana, nu Se schimba Des oamenii acolo si totusi au servicii de cacat.

    • #49

      Da, adevarul e cat se poate de clar: cu cat lucrezi mai mult in turism, cu atat devii mai dibaci. Iat si exemplul lui Josef Goschy, baron de o viata in domeniu. A cumparat ansamblul Amfiteatru-Panoramic-Belvedere cu 30 de milioane de euro, in 2008, cu mari planuri (probabil de specula). Ca sa il vanda in 2016 cu 10 milioane, dupa ce l-a facut, efectiv, harcea-parcea.

      www.wall-street.ro/articol/Turism/169189/zeci-de-hoteluri-de-pe-litoral-la-vanzare-preturile-urca-pana-la-30-mil-euro.html

      www.profit.ro/must-read/exclusiv-fosta-perla-a-litoralului-a-fost-cumparata-de-cel-mai-mare-investitor-in-turismul-de-la-mare-16438227

    • Placa cu “Avem dreptul sa ne selectam clientela” este complet ilegala. Ca si aia cu “Marfa vanduta nu se schimba”. Metehne romanesti.

    • #51

      Deci nu e relevant daca omul e in domeniu de 10 ani ,dar e foarte relevant ca tu sa ii dai sfaturi pentru ca “ai vorbit cu niste oameni”

      Aham.

  13. #52

    Reputatia proasta a venit la pachet cu primul milon?
    In rest, nimic nou pe frontul de est. Aceeasi relatie lose-lose intre vanzator si cumparator.
    Eu unul nu mai servesc “litoralul” de cand am copil, cum sa zic, nu prea imi placea ca nu era plaja “boboc” si copilul facea colectie de chistoace sau gasea o seringa si i-o arata triumfator lu tati. Asa is eu, mai ciudat, ma las afectat de treburile astea.
    Serios acum, daca e asa oribil ( si asa e ), de ce mai faci chestia asta???

  14. #53

    Sa va zic una belea: acum 10 ani un prim job al meu a fost ca barman. Patronu (genul scartar) il prinde pe colegu de bar aducand marfa din exterior ca sa mai faca un ciubuc(pe atunci se taia bon de mana). Evident concedierea dupa ce isi termina tura (de 14-16 ore) si fara sa ii plateasca salariul pe ultima saptamana. Baiatu istet dar nervos mare ii umple expresorul cu o apa din galeata pt mop (evident clienti bolnavi si control sanepid)… Va ganditi voi apoi cat de bine ar fi fost sa se desparta amiabil decat sa se bucure la banii aluia…

    • #54

      despartit amiabil pentru furt?

    • Barmanul fura si angajatorul asteapta sa se termine tura?

    • #56

      Omu’ nu fura tehnic…baga din exterior cateva bidoane de cola (luate pe 2 lei si vandute pe 3.5 lei)…bani de tigari, intrucat salariul era minimul pe economie (la tura de minim 14 ore). Daca platatea decentt….probabil nu mai inchidea sandramaua sa se angajaze si el…

    • #57

      e furt, tehnic si din toate celelalte puncte de vedere. se numeste delapidare si este infractiune

    • #58

      @gk
      Da, angajatorul a asteptat terminarea turei, intrucat celalalt barman eram, si nu aveam chef sa prestez neplatit juma de tura…

    • #59

      Nu mai vorbim ca imbolnavirea intentionata a clientilor e caz de puscarie.

    • #60

      Încerc să-mi imaginez ce fel de jeg de om poate să atenteze la sănătatea/viața unor oameni, doar pentru că nu s-a înțeles cu patronul. Omul ăsta nu are ce căuta în domeniul ăsta.

    • #61

      @Andrei
      In domeniu lucreaza o gramada de oameni care n.au ce cauta… dar cand platesti in alune, normal ca se angajeaza maimute..

    • #62

      Bo$$, mi-a scapat o faza: cum s-a bucurat LA BANII ALUIA? Pai ala fura, si patronul s-a bucurat LA BANII ALUIA? De unde pewla mea veniti, ba?

    • #63

      Aici ai dreptate. Pe un jegos ca asta il platesti in ghinde nu in alune.

    • #64

      Zi sincer, tu cate alune ai pus deoparte?

    • #65

      Unde naiba am citit de un angajat nemulțumit care când a plecat a pus un kkt mare la microunde, a dat drumul și a plecat. Am înțeles că o bună perioadă de timp patronul a ținut întâlnirile de business în restaurante, localuri etc.
      Uneori este bine să te înțelegi cu oamenii.

    • #66

      Unde puteai sa citesti asta daca nu la piticu?
      www.piticu.ro/de-ce-nu-se-maresc-salariile.html

    • #67

      Acum zece ani era simpatic.

  15. #68

    Cum sa te faci iubit in trei pasi simpli:
    Întâi iei la misto cultura , pe urma o arzi condescendent si termini cu niste platitudini pe care la auzi de la orice “patron” de butic in coltu’ blocului.
    Pe bune, textul cu angajatii , controalele si furnizorii îl aud si de la tanti care-mi vinde tigari la non-stop. Probabil ca intre ea si prietenul tau drag nu difera decât pilele…

    • #69

      tu nu poti sa te gandesti si la faptul ca asta e sistemul, si ca sistemul e democratic, nu face discriminari si “fute” orice afacere idiferent de amploare si locatie?

    • #70

      Se presupune ca atunci când te apuci sa scrii un articol de genul asta, si mai ales dupa ce te bati singur pe spate toata introducerea, ai de gând sa spui si ce faci sa treci peste problemele astea ca Sa continui sa existi si sa ai succes.
      Ceva care sa faca articolul sa merite citit si care sa sustina superioritatea cu care te afirmi la început….
      Altfel e o schelalaiala autosuficienta si fără valoare.

  16. Prietene, imi pare rau sa iti spun: tu nu ai turisti romani, ai parveniti drept clienti, de-aia se comporta ca pe tarla. Punand eticheta aia global asupra tuturor turistilor romani, nu faci decat sa intaresti ideea ca n-am ce cauta in haznaua aia de litoral. Turistii aia romani civilizati despre a caror existenta se pare ca nu ai aflat (si nici nu vei afla prea curand), nu isi vor face niciodata concediul pe litoralul romanesc. Fiindca lipsa de respect care o afisezi aici fata de ei e motivul principal pentru care fug de tine. Eu am dat skip la litoralul romanesc de 15 ani tocmai din acest motiv: ca sunt tratat ca un cacat. Nu banii pe care ii dau sunt neaparat problema, ci atitudinea, faptul ca ma simt furat la fiecare tranzactie, ca nu imi zambeste niciun ospatar, ca imi urla maneaua in creier, ca politia imi explica ca “sunt machedoni, mai bine stai in banca ta”, atunci cand reclami ceva.

    • #72

      Nu nu, sunt turisti romani. Va cacati pe voi non stop cum ca “adevaratii turisti romani sunt doar afara”, sa vezi ce simboluri de buna crestere avem peste granitele tarii.

      Ne facem de ras si acolo, stai linistit.

    • Am stat si la manastire cu 5 euro si la hotel de fite cu 500 pe noapte, nu am simtit aproape niciodata ca am vreun bilet pe spate cu “roman”. Cu o notabila exceptie in Praga unde am fost singurul dintr-un grup multieuropean caruia i s-a retinut garantia pe card. Ca sunt conationali cu care ti-e rusine, nu neg, ii gasesti mai ales pe litoralul bulgaresc. Dar n-am auzit niciodata de la un patron de hotel strain ca *toti* turistii romani sunt barbari, dimpotriva. Sunt altii mai neamuri proaste ca noi (rusi neaderthalieni, englezi betivi, irlandezi batausi, spanioli guralivi, chinezi scartari, albanezi violenti – asta e rezumatul facut de un patron turc de all inclusive, de exemplu).

      Nu exista “adevaratii” turisti romani. Sunt diverse categorii de turisti, aia pe care si-i doreste domnul patron, care nu lasa sperma pe usa de la baie si care nu dau curuiesc menajere, n-o sa-i calce pragul. Fiindca daca vor sa-si futa nevasta, pot sa-si lase copilul in grija hotelului la locul special amenajat, nu tre’ sa-l dea pe hol afara din camera. Sau n-o sa stinga tigara in nisip daca au scrumiera langa chiase-long (un ghiveci e suficient). Si nici n-o sa scuipe si ameninte angajatii daca n-ar avea de ce. Am dubii ca cineva vine in concediu special sa se enerveze. Daca vreun turist ajunge la amenintari si scuipati, inseamna ca ceva l-a deranjat si trebuie cercetata cauza, nu efectul.

    • #74

      Deci generalizezi bazat pe experienta TA in strainatate.

      Am inteles.

  17. #75

    Nu se spune nimic de nerespectarea rezervărilor ,lenjeria schimbată din an in paste , mâncarea mizerabila si puțină.Adevărul e că avem un sezon scurt si toată lumea tre să-și scoată pârleala cu costuri cât mai mici sau deloc

    De cealaltă parte, acu 4-5 ani am văzut cum in Ungaria un cocalar cu bani a fost alungat in suturi după ce s-a îmbătat si a început să dea ce-i mai bun din el
    Pe când așa ceva si la noi ?

    • #76

      nu se spune nimic pentru ca, cel mai probabil, nu se face asa ceva.

  18. #77

    Eu nu înțeleg de unde apare diferența asta de comportament
    Afară n-am văzut români care se bat cu ospatarii , cer să se schimbe muzica sau se pișă in piscină
    In România se poate orice : ia banu si bagă niște Guta ,boss

    • #78

      Eh, eu am vazut: hotel in Austria, 90% romani – de atunci nu mai rezerv prin agentie -, seara, cina, lume linistita, cercopitec roman in slapi si treling d-ala bun arunca tuica de Oltenia in semineu. Fum, putoare, hohote de imbecil retardat. Noi am vorbit in engleza tot restul sejurului.

    • #79

      Mutu poa’ sa confirme spusele tale

    • #80

      Si io vorbesc de sejur in america centrala unde am aflat că erau trei cupluri de români in penultima zi
      Probabil distanța mare e cheia

    • #81

      In zilele urmatoare o colega urmeaza sa plece in ceva loc exotic, Punta Cana si povestea zilele trecute cum a mai fost ea intr-un loc la fel de exotic (sau acelasi) si pe plaja un romanas s-a dus la barman i-a dat un stick de memorie sa puna manele. Povestea asta siderata ca pur si simplu nu-i venea sa creada ca asculta manele la celalalt capat al lumii (e o figura de stil, stiu ca pamantul e o elipsa).

    • #82

      Exact de Punta Cana e vorba

    • #83

      Am vorbit cu romani care evitau sa plece in concediu in strainatate, desi aveau bani suficienti, tocmai pentru ca acolo trebuiau sa isi autocenzureze impulsurile primordiale de cercopitec. Cica numai in Romania se distrau cum trebuie.

  19. #84

    Toți cei din jurul nostru: prieteni sau doar cunoștințe, clienți etc. sunt oglinda fidelă a ceea ce suntem noi. Te plângi că barmanul te fura, cameristele furau din cameră, autoritățile cer șpagă etc. Cum ziceai că ai luat hotelul? Aaa, să nu întrebăm. E ok. Anul trecut am fost la mare la Eforie. Hotel de 3 stele, 15-20 de camere. Afacere de familie. Foarte curat, foarte frumos, proprietarii f amabili.

    • #85

      20 de camere afacere de familie?:) well, suna ca fetele alea de 20 de ani în Q7, care au strâns 300 000 de euro din muncă în timpul facultății și au deschis o afacere cu iaurt înghețat.

    • #86

      Da, de familie. Lucrau acolo și copiii proprietarilor, frați, nepoți etc. Fiecare făcea câte ceva. Aveau și restaurant și mâncau și ei acolo.

    • #87

      “Aveau și restaurant și mâncau și ei acolo.” Fara gluma, asta e cea mai buna reclama pentru un restaurant.

    • #88

      Si Trump Tower e tot afacere de familie!
      Si uite unde a ajuns Donald daca a mancat si el la restaurantul lui.

      “Let’s make great Eforie!”

    • #89

      au pus faliment langa faliment si au facut si ei un turn

    • #90

      @Șefu’. Iaurtul nu era înghețat.

  20. #91

    Mdeh, nu-i intreba nici tu pe altii cum vor sa faca primul milion … 🙂 🙂 🙂

  21. #92

    Uite de asta prefer sa stau la o pensiune nu la hotel.
    Am gasit cateva gazde foarte primitoare, te serveau cu fructe din gradina, nu erai nevoit sa eliberezi camera la 12 ci la sfarsitul zilei, platesti mai putin dar esti respectat pentru ca daca nu-si fac treaba bine nu-si mai găsesc clienti.

    • #93

      Dacă toți turiștii ar elibera camerele la sfârșitul zilei, cam care ar fi rata de ocupare după un sezon estival și așa scurt? E nevoie să menționez că durata medie a unui sejur s-a redus la 3-4 zile?
      Dacă tu ai fi proprietar de pensiune/hotel, ți-ar conveni ca pe lângă cele trei zile ocupate să adaugi una pierdere numai pentru că turistul nu eliberează camera la ora 12?
      Cele mai stupide răspunsuri pe care îl aud la întrebarea „Cât vreți să stați?” sunt cele de genul: o noapte și două zile, două nopți și trei zile etc etc
      Probabil proprietarii te-au lăsat până seara pentru că nu aveau solicitare pentru camera respectivă în acel moment.

  22. #94

    Cu alte cuvinte… “ce facem boss, turism…?!???”

  23. #95

    “Aici când vine, vine la sigur, că plaja trebuie să fie, după mintea lor, boboc. Un chiștoc de țigară băgat în nisip și plaja nu mai e boboc”

    Ce tupeu! Dupa ce ca aveti tarife mai ceva ca in Dubai, ati vrea sa stam si intre gunoaie. Angajati 2-3 oameni de paza, ca sa ii arda pe aia de arunca gunoaie. Faceti regulament de ordine interioara, sanctionati, dati afara daca e cazul. Nu gunoaie pe plaja! NU! NICIODATA!

    • #96

      La fratii nostri de dupa Dunare… la un hotel boboc de 4 stele, baiatu care statea cu CASA DE MARCAT si POS pe plaja sa incaseze banutii pentru sezlonguri (hotelul avea si sectiune pt clientii proprii – gratuit ) in timpul mort, tragea dupa el o improvizatie sudata care semana cu un plug infipt in nisip si cu o sita in partea de spate si un T dupa sita. Ce facea ? CURAT , afana nisipul, curata de scoici mari + eventuale ambalaje si il nivela. Mucuri de tigara nu erau pt ca fiecare suport de umbrela avea montata o scrumiera metalica detasabila care o curata tot baiatu’ cu plugu si POS

    • #97

      Intr-un an am fost la Duni, undeva mai jos de Burgas, in ideea sa nu prea dau de romanasi. Toate bune si frumoase, un pic cam scumpa cazarea (credeam atunci). Initial ne-au dat un apartament, pentru ca tipul de camera solicitat de noi, prin agentie, nu era disponibil in prima zi. Nu am avut de ce ma plange.
      Asta era prin 2009. Intre timp, au inceput sa curga vestile proaste: multi se plang pe tripadvisor ca cei de la complexul hotelier au inceput sa faca overbooking, si ca risti sa ajungi acolo si sa primesti altceva.
      Prin 2013 am testat Grecia, dar nu pe aici prin Thassos, sau in zonele adiacente, ci tocmai in Corfu, tot in ideea de a nu avea de a face cu romani. Problema este ca e cam departe, mai ales daca printre pasageri ai si copii.
      De cativa ani frecventam litoralul romanesc, mai exact la Ibis, in ideea in care hotelurile de resort trebuie sa respecte niste standarde, si sa dea socoteala cuiva de afara, nu haiducia asta pe care o practica nestingherite hotelurile cu patroni romani. Asa cum spunea patronul de mai sus, au spate politic, si tocmai de aia nu se dau legi care sa-i educe si pe ei, pe hotelieri. Nu stiu altii cum sunt, dar pe mine ma enerveaza la culme ca dupa 27 de ani, suntem tot in mocirla asta a coruptiei si a spagii, in loc sa fim o tara civilizata, cu reguli si cu bun simt.
      Anul asta, la insistentele sotiei, vom incerca pentru prima un all inclusive, in Romania. Piticul de pe creier imi spune sa nu fac asta, dar jumatatea mea, care nu are permis de conducere, s-a saturat sa facem Ibis – Mamaia Nord si intors, de doua ori pe zi. Hotel de 4 stele, dar locurile de parcare sunt pe apucate. Ha! Romania. Asta e alt subiect de discutii: aprobari de constructii fara obligatia de a asigura locuri de parcare. Despre asta, alta data, cand va binevoi bosu’ sa deschida subiectul.

    • #98

      Ma bucur ca mai vad turisti care au calatorit si stiu sa isi puna nivelul de asteptari in functie de destinatia aleasa. Noi avem all inclusive (ALL) de vreo 2 ani pe litoral, asta in conditiile in care turicii l-au perfectionat in decurs de 10-15 ani. Ceea ce avem noi e o struto- camila intre o pensiune completa (3 mese cu bauturi la masa) si un open bufet, toate calculate cat mai avantajos pt hotelier. Asta ii lasa libertatea sa urce tariful cu argumentul suprem ca da ALL. Sfatul meu e sa incerci hoteluri din zona Venus -Saturn care anul trecut au avut clienti cu un grad bunicel de satisfactie pt aocnceptul de ALL. Grija mare la ALL deoarece se pune accent pe cantitate si diversitate alimentara, dar nu pe calitate!
      Toate bune!

    • #99

      Am incercat all inclusive in Mamaia. Mai bine nu. Si nu atat din cauza locatiei (cazare/restaurant/plaja/piscina…) cat mai ales a turistilor. Cand se apropia ora mesei (nu conteaza, mic dejun, pranz, cina)….zici ca era scena aceea din cucerirea vestului salbatic. Cine alearga mai repede sa prinda o masa! Dezgustator!

    • #100

      @ardeleanu’ – nici nu stiam ca exista all inclusive in acea parte a litoralului. Vorbesti din experienta proprie?

    • #102

      vorbesc din experienta proprie cu tot cu degustare + vizitarea hotelurilor. Mera e unul din ele + 2D – Neptun, lantul CO Hotels (California si Delta) din Jupiter, Majestic – Jupiter, Afrodita – Venus.
      Mera se apropie destul de bine cu conditii peste medie de cele 4 stele de pe fatada.

    • #103

      @Leo: Nu stiu daca ai kinderi, dar domnul Tiganas (manager CO Hotels) a prezentat niste statistici foarte calumea facute si binevenite unde sustinea ca in 2015 a avut un raport de 2.2 copii la 2 adulti cazati. Tocmai de aceea are niste conditii foarte bune pt familii cu copii – vb de facilitatile hotelului si de politica de cazare a copiilor (in 2016 acorda gratuitate la 2 copii pana in 12 ani cu 2 adulti). Intrebare retorica… cati hotelieri de la noi trag o linie groasa dupa sezon si isi analizeaza activitatea ?

  24. #104

    Sunt de acord in proportie de (sub) 10% cu autorul. De ce zic asta: Lucrez in domeniul turismului (contractare hoteluri outgoing) si am avut ocazia sa cunosc manageri de hoteluri in romanica, turcia, grecia, spania, etc. Socul e foarte mare cand compari atitudinea managerilor din afara cu cea a romanilor. DA, inteleg ca la noi sezonul este de ~4 luni, iar in tarile mai calde poate fi chiar 5-6 luni, iar incasarile din sezon trebuie sa ajunga sa hraneasca niste guri 12 luni. DAR !!! Reputatia unui om nu se face in 1-2 saptamani… reputatia unui hotel se cladeste in ani, de preferat cu acelasi staff.
    Sunt hoteluri in Turcia care au aceeasi angajati de 3-4 ani (de cand au deschis), hotel care intra in stop sales in luna februarie pentru anul respectiv. Managerul zice clar: daca media salariilor din hotelurile vecine e de 1000 de coco, el da 1000 + 15/20%. Exemple pot fi multe. Ceea ce incerc sa subliniez este ca afacerea se cladeste caramida cu caramida, cu respect fata de angajati – respect care se va transmite catre clienti. clienti care se reintorc si aduc alti clienti. Cam asa e privit modelul de afacere in industria ospitalitatii. Din pacate la noi se doreste asta: ca sa citez autorul “muncea cat 3 oameni”. Investitie minima (in hotel, conditii, angajati) si castig maxim – daca se poate fara bonuri fiscale si alte manarii. Site-urile cu review-uri sunt pline cu povesti neplacute cu hotelierii, dar si turistii sunt o specie aparte – mai ales cei romani. Ai dreptate cand zici ca un an sunt subjugati la serviciu, iar in saptamana aia de vacanta au cuparat hotelul cu toate anexele si se comporta ca un magnat razgaiat. Am auzit de turisti care au furat LCD, pilote, buzduganu de la WC, para de la dus, tavita de cuburi de gheata din minifrigider, baterii de la telecomanda, becuri, hartia igienica extra de rezerva, scrumiere, astea fiind ce nu s-au zis in articol. Solutia gasita de turci: la check-out turistul este invitat sa serveasca un cocktail de ramasa bun si sa completeze un chestionar de feed-back, iar in acest timp receptionera prin walkie talkie solicita unei cameriste sa verifice camera proaspat eliberata. Cred ca si in romania se poate face turism de calitate, dar trebuie sa ne dorim cu adevarat schimbarea, iar hotelierii sa fie mai uniti, sa lucreze impreuna, sa ridice statiunea unde isi desfasoara activitatea, sa ingrijeasca/amenajeze plaja la comun (nu doar cei care au hotelul pe plaja), iar daca vor angaja oameni motivati, fara sa ii biciuiasca un sezon vor putea ridica calitatea serviciilor.

    P.S. stiu hoteluri in bulgaria de 3 stele care au 2 piscine exterioare si una interioara + spa si stau in banaca lor, nu se imbata cu apa rece ca sunt eleganti si cumva peste pleava muritoare

    • #105

      Ai perfecta dreptate, cu mentiunea ca nu are logica sa fie “hoteluri” care platesc 15-20% peste media hotelurilor vecine, fiindca in conformitate cu aceasta logica, toate hotelurile ar ajunge sa plateasca doar angajati, nu sa faca profit.

      Logica dupa care se ghideaza majoritatea hotelurilor din Turcia este una a cresterii organice, cu “garantia” oferita fiecarui angajat performant ca poate evolua. un an strangi pe la wc-uri, urmatorul pe plaja, urmatorul pe la spa, urmatorul in restaurant, etc. in 10 ani poti spera sa ajungi de la rixos din antalya in kempinsky in istanbul. ceea ce, pentru oamenii care cu asta se ocupa, e un progres.

    • #106

      Rixos a decolat spre alta planeta … iar acum 2 ani a infiintat o scoala proprie pentru prorpii angajati. Asta facea si Disney Park acum 20 de ani. Am discutat cu Akif Tamince despre noul Rixos World (Land of Legends) si ambitiosii zic ca pana in 2025 vor sa bata orice parc tematic din Europa. (fie ca vorbim de Disney, LegoLand, Port Aventura, Warner Madrid, Futuroscope, etc)
      Tu vorbesti de lucatorii care sunt din zone sarace si nu au un domiciliu permanent si au venit la munca in hotelarie. Acestia intr-adevar sunt ca albina dupa florile cele mai dulci. Si de regula asta ii ghideaza hoteluri de top si bani mai multi.
      Zonele turistice (vorbind de Turcia) atrag bastinasii ca intr-un vortex in acest domeniu. Fie ca vor, fie ca nu, locuitorii de pe coasta, tot in turism vor activa. Foamea e mare acolo, dar turcii au un simt foarte dezvoltat pentru tot ce inseamna bani si surse de venit. Cand prind un job bun, tin de el cu dintii si il fac ireprosabil. Nu si-ar permite niciodata sa scuipe un guest sau sa injure sau sa ignore o nevoie de-a unui client. Daca te duce buzunaru’ si le lasi la inceput de sejur 10-20 EURO pe pat, iti mai pune o stea la hotel.

  25. Fenomenal cu angajații din români fără vreo experienta în turism și servici sunt printre cei mai buni în afara graniței iar în România…

  26. Poveste cu litoral, hoteluri scumpe, șpăgi, reputație proastă – autorul R.M. confirmat ca fiind Radu Mazăre

    • #109

      Nu poate fi el.
      1 – Arhi nu ar fi bun prieten cu un PSD-ist care a tufat Constanța și litoralul din toate pozițiile
      2 – RM nu se plânge că partidul din care face parte a îndobitocit în așa hal românii de i-a adus la nivelul de macaci.
      3 – RM a pus ” controlorii ” pe post și a încasat de la ei zeciuiala pentru ungerea și menținerea în funcție.

    • #110

      mai eram eu un publisher sarac daca eram prieten cu mazare?:)))))

    • #111

      Just.
      Ai fi avut și tu niște bannere frumoase pe site plătite de primăria Constanța cu 1000 de coco pixelu’ pe sezonul estival.

    • mazare are un singur hotel?

  27. #113

    Păi domnul poate angaja niște nemți sau elvețieni care se știe că nu fură și îți fac treaba foarte bine ( la salariile oferite de dânsul cred că ar face coadă să se angajeze ).
    ps.
    E haios cum se plânge că toți îl f-t și îl fură după ce a precizat din start că primul milion nu poate să îl justifice ( probabil pentru că l-a făcut foarte cinstit și nu a f-tut și furat pe alții ).
    Merită un pic de publicitate, un banner cu numele hotelului, ca să știm toți unde să ne rezervăm sejurul la vară ( de pe acum, că sigur va fi mare înghesuială ).

  28. #114

    ce misto tot apar oameni cu sugestii si idei sa faci lucrurile cum trebuie dar habar nu au cum se face sau cum se gestioneaza o asa afacere. plus meseriasii care se plang ca preturi mari la noi dar mici la bulgari sau greci.
    e pe bani bai baieti, e pe bani. vrei sa te duci acolo dai banu. nu vrei ? no problem, nu te obliga nimeni.

  29. #115

    Oare nu mai bine era mai succint și scria : Tufuvă-n gură de români cum cârcotiți la serviciile hoteliere de ” calitate ” prestate de niște români cu salariul un pic mai mare decât ajutorul social ! De ce zdipa mamii voastre nu vă lăsați tufuți în continuare ca să mai fac niște milioane ” cinstite ” ca primul.
    ps.
    Hint : Poate vinde hotelul și să își ia unul în Elveția că acolo nu vin controale zilnic, și nici nu trebuie să dea șpagă pentru munca prestată corect.

  30. #116

    Daca ai nevoie de spate politic si ai o afacere mare pasul firesc este sa intri in politica.

  31. #117

    Am putea aprecia mai bine spusele antreprenorului daca am sti si marja de profit, daca are salariu de manager si cam cat e de mare (de exemplu calculat in salarii de camerista) si daca mai are alte beneficii (de genul masina pe firma). Dupa aia am putea veni cu solutii de unde sa mai taie din pierderi.

  32. #118

    Vars o lacrima pentru patimile acestui hotelier.

    E Vega? Zi ca e Vega!

    • Vega are 5 stele, te rog. Teoretic.

      Cu patru stele pretinse si lift exterior este Zenith (fost Golden Tulip). Pe site-ul de prezentare nu veti gasi poze cu baia fiindca nu se poate deschide usa de la baie din cauza WC-ului, atat e de mare, trebuie sa te caci cu genunchii la gura si sa transpiri. Oare cum si-or lua astia stelele? Am fost acum 5 ani intr-un team building la hotelul respectiv.

    • #120

      DA ? aia cu piscina langa trotuar ? si cand te plimbi cu mandra de mana te intersectezi cu aia in slipi care traverseaza trotuaru’ sa ajunga la piscin hotelului ? intelesesem ca si-au tras ceva podet de acces peste pietonala.
      Oare de ce au renuntat cei de la Golden tulip la hotel ??? de bun ce era ?

  33. #121

    Apropiati din familie au muncit in domeniu si erau la o firma care are hoteluri prin marile orase din Romania.
    Salariul normal minim pe economie, munca vara de 12-14 ore, 6-7 zile pe saptamana, iarna cate 1-2 luni in concediu fara salariu.
    Aparatura care o foloseau era veche de prin “80 si uzata fizic si moral, o bucatarie de apartament nou zici ca e ozn pe langa ce aveau acolo.
    A pomenit de spaga ca strainii nu lasa spaga, din cate stiu eu spaga o lasi in cazul in care ai fost multumit de serviciu. In Domnicana am fost in rezort cu mai multi europeni si am vazut ca nu se practica spaga, pe cand in Cancun hotel cu americani, canadieni chelnerii alergau mai cu interes sa isi faca de spaga.

  34. #122

    n-am de gand sa-i iau apararea hotelierului, numa zic:

    -daca toti de langa tine nu lucreaza cu bon fiscal/factura/cas, etc, iar tu te apuci sa le platesti….atunci intr-o luna esti in faliment….asta e romania, astea sunt regulile…a compara austria, spania, etc cu noi e o utopie pana nu se schimba regulile.

    daca toti de langa tine platesc salariul minim pe economie, iar tu te apuci sa platesti minim pe economie+20%, atunci rezultatul e tot faliment

    afacerea se cladeste caramida cu caramida INTR-UN mediu de afaceri, ceea ce nu e cazul la noi in tara.

    cred ca pe undeva pe aici am mai spus-o: cat timp legea este doar pt unii, iar pt altii este optionala (pestele de la cap se impute) nu vom avea o viata normala, iar comparatiile sunt de prisos.

    • #123

      Cand domnul manager are dorinte fierbinti cu angajati model, sa nu fure, sa munceasca, turistii sa nu fure, sa fie civilizati, sa fie curati, sa manance tot din farfurie, deduc ca el vrea ceva de la viata. Vrea un business curat, un mediu de afaceri solid. Atunci raspudem cu aceeasi ideologii. Dar cam tot se rupe in momentul cand aduci vorba de spate politic, spagi si controale fraudate…As vrea sa aud povestea cand a fost in primavara lui 2016 cotrolul aceal supermediatizat de la ANAF. Ce a facut? Sau era inchis?

  35. #124

    Cand o vrea sa-si deschida boutique hotel in Bucuresti si vrea sa si castige bani cu el, sa ma caute. Am un prieten connaisseur in domeniu.

  36. #125

    multe comentarii..de pe o parte si de alta a baricadei turismului.
    treaba e simpla.
    -vrei angajati model?i ai de pe bancile scolii ii formezi, ii educi, le cunosti familiile, ii bagi in paine, le cresti interesul pentru munca si nu furt, nu i lasi sa vada realitatea care ii inconjoara.100% succes.
    puncte negative?in afara de faptul ca a disparut postlicealul de turism/comert..nu vad nici unul 🙂
    -vrei afacere?studiaza.nu ai facut studiu de piata, nu ai nici cea mai mica idee despre ce inseamna comert/turism/afacere dar tu iti faci hotel…muge-o.. caracteristica romaneasca, facem orice dar habar nu avem ca nu am invatat, am fost spalati de comunism ca noi ne pricepem la orice fara sa invatam nimic in prealabil, si tot ce putem face e sa ne plangem, nu ca nu merge.. nu merge cum vrei noi………
    -ai fraudat statul cativa ani si acum ai destui bani incat sa vrei sa intrii in legalitate?tipic romanesc,dar vezi ideea de mai sus.ii pierzi asa cum i ai castigat pentru ca …… studiu de piata + scoala.
    -sunt mii de oameni de afaceri care au plecat legal, s au luptat cu sistemul si nu dau spagi, au castigat, au profit.de ce?vezi mai sus cu doua paragrafe.

  37. #126

    Buna seara, in interes de serviciu am calatorit toata tara, am fost cazat la hoteluri intre 150-200ron noapte/single.
    O regula am gasit in toate locatiile: sunt dupa chipul si asemanarea patronului. Daca este idiot, doar idiotii il vor suporta, angajati si clienti. Majoritatea nu isi cunosc interesul si fac greseli prostesti: Hotel 3 * in constanta, in mai nu se mai oprea caldura in camere pentru ca era o defectiune la centrala termica si nu avea un fochist sa repare – o firma ce trimitea angajati in delegatiea reziliat contractul cu hotelul.
    Tot la acest hotel ma saturasem de mic dejun omleta si cafea, am cerut o salata bulgareasca – nu se poate, nu intra la mic dejun, trebuie platita separat.
    Ramnicu Valcea hotel de 4* , un mic dejun comunist – oua prajite, omleta, ochiuri, carnati prajiti, sunca prajita, etc, la bufet suedez. M-am chinuit luni de zile sa explic managerului ca trebuie sa puna ceva mai uusor: legume in abur, orez cu legume, fructe uscate, frigarui de branzeturi cu rosii cherry, etc.
    Inclusiv fructele erau puse intregi in cos, am stricat toate camasile cu suc de portocale, kiwi, etc.
    A intele ca e mai bine sa le taie si curete hotelul, de ex nu puteam manca un grapefruit intreg si ramanea. Fiind feliat luam cat aveam nevoie.
    Majoritatea angajatilor de la receptie sunt necalificati si gresesc facturile, nu au evidenta clientilor fideli, etc.

  38. #127

    ”Patronache”, ai clienții pe care îi meriți.