De când sunt în doiciland, am avut timp să privesc din exterior una din problemele mari pe care le are românia, cea cu lipsa completă a autostrăzilor. Toată lumea pune aglomerațiile pe seama autostrăzilor și, dacă facem autostradă până la brașov, problemele noastre vor dispărea ca prin minune.

După ce m-am plimbat câteva luni pe o autostradă care are, majoritar, 3 benzi, uneori și 4, pot să vă spun că da, nu au treabă autostrăzile cu diminuarea traficului. Pentru că, indiferent câtă autostradă ai, ea se va umple cu mașini, la un moment dat, în funcție de nevoile de transport ale oamenilor.

Cu 30-40 de kilometri înainte de Munchen se formează niște cozi infernale, susținute masiv și de reparațiile care se fac acum la autostradă. Știți imaginile alea din filme sau reportaje tv de la chinezi, în care vezi ditamai cârnatul de zeci de kilometri de mașini pe autostrăzi? Fix așa sunt stau-rile vieții. A, da, faptul că nu durează 5 ore, e altceva, mașinile defluează pe foarte multele ausfarhturi, la ieșirea de pe autostradă nu e repede un semafor și alte chestii de astea de bun simț.

Dar, overall, aglomerația este mare și există. Singura chestie care ajută cu adevărat și la care este utilă autostradă este traficul de tiruri. Sute și mii de tiruri, unul după celălalt, stau pe prima bandă și merg în corp compact acolo unde, altfel, ar fi blocat banda complet.

A, și încă ceva. Nu vreți să prindeți trafic pe șoselele cu o bandă germaniei. Da, sunt impecabile, impecabil semnalizate, nu sunt gropi sau denivelări, dar regula de bază este minutul și kilometrul. Serios, dacă ai un drum de 60 de kilometri, vei face aproximativ 60 de minute. Mergând, desigur, legal, pentru că nu vrei amenzile nemților.

Și, orricum, practic, depășirea e imposibilă, pentru că oamenii ăștia nu depășesc și, în plus, conform legii, trebuie să lase între el și mașina din față jumăatate din viteza pe care o are. 80 kmph, trebuie să lași 40 m distanță. Absolut imposibil de croșetat, când ambele benzi sunt pline astfel, pe tot drumul.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

37 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Imi spunea polier-ul acum vreo 16-17 ani ca stau-urile au aparut odata cu gastarbeiterii.

    • #2

      Si autostrazile tot atunci. Sau iti inchipuiai ca Mustacila le-a construit pe toate?

  2. #3

    Nu depaseste neamtul. In rest, pe nationalele din germania, lumea mai depaseste. Nu ca ar fi ceva ilegal. Ca sunt ei cu bun simt si merg la relaxare, e oke. Eu daca ma grabesc putin, ii las in treaba lor si plec. In limitele legii, bineinteles. 🙂

  3. #4

    Perfect de acord, cu o adaugire: autostrazile mai sunt bune la ceva, nu mor oameni atat de multi ca atunci cand ai un cocalar care face depasire pe contrasens si te trezesti cu el in brate, cand tu mergeai normal pe banda ta. Singura banda. #drumnational.

  4. #5

    Eu merg zilnic pe cea mai lata autostrada din lume. Fara mișto.. I-10, in Houston. 5 benzi + 2 benzi cu plata + 3 benzi de serviciu.. Aglomeratia dracu’ frațioare. Insă diferența e că nu se stă.. Chiar si la 10-20/mph, traficul are fluiditate. Da, imi ia 1 ora pina acasa, la ora de varf, dar ma mișc totuși.. târâș grăpiș, am certitudinea ca ajung, și îmi calculez timpul in funcție de asta.. pai in București frate, am plecat spre munte marțea, la 9 dimineata, din Crângași.. Pe la 11 abia eram la fântâna Miorița.. La 11.30 înca nu ajunsesem la aeroportul Baneasa.. Mi-am bagat ștanga-n el de munte și m-am întors acasă..
    Cam asta e diferența intre traficul din Romania, in care se stă, și traficul de afară, în care se merge, tiptil, dar se merge..

    • #6

      Cred ca de fapt tu ai plecat marti… spre sambata dimineata.

  5. #7

    Se pare totuși că se poate trăi și așa, cu minutul și kilometrul. Și, culmea, pe drumurile alea naționale, se poate sa străbați localitățile cu 30 (treizeci) de kilometri la oră, fara sa faci apoplexie. Ăștia au descoperit un secret străvechi.

  6. #8

    Reporter: – “Cum se poate rezolva problema cu traficul?”
    Liviu Dragnea: – “O să vorbesc cu Guvernul, cu ministrul Transporturilor, eventual. E o străduță care vine, care intră în DN1 în Comarnic și cred că acolo ar putea fi făcut ceva. E o bucată de drum în România pe care ne-o dorim de mulți ani și poate reușim să o facem. S-au luat tot felul de angajamente și au fost tot felul de piedici.”

    • #9

      Gata, ne-am liniștit! Vorbește tătucul Dragnea la Guvern, la tanti Vasilica, și totul e rezolvat. Până acum nu a avut vreme sa se aplece asupra acestei situații, dar de acum încolo totul va fi bine.
      Hai, sictir!

  7. #10

    Hai s-o luam altfel. Cred ca suntem de acord ca in Germaia de cel putin 20 ori mai multe masini ca in Romania. Tu iti dai seama ce blocaj ar fi in Germania daca nu ar avea autostrazi?
    Iar miile alea de tiruri inseamna comert si bani in economie, care se intorc inclusiv in mai multe autostrazi.

  8. #11

    Hai s-o luam altfel. Cred ca suntem de acord ca in Germania sunt de cel putin 20 ori mai multe masini ca in Romania. Tu iti dai seama ce blocaj ar fi in Germania daca nu ar avea autostrazi?
    Iar miile alea de tiruri inseamna comert si bani in economie, care se intorc inclusiv in mai multe autostrazi.

  9. #12

    Vorbeam cu o fosta colega ce a emigrat in Canada imediat dupa liceu.
    Ma plangeam ca fac cam 1 ora pana la serviciu dimineata.

    Mi-a sugerat sa ma linistesc ca si la ei e aglomeratie si face in jur de 45-50 minute.
    Singura diferenta – eu am fix 12 km. de acasa la serviciu, ea are 85 de kilometri.

    • #13

      Face în jur de 45-50 de minute pentru că probabil vine dintr-un orășel mic înspre un oraș mare, și cel mai probabil lucrează aproape de intrarea în oraș. Am trăit aproape 20 de ani în Toronto, și în ultmii 10 ani a devenit nasol rău să mergi la lucru cu mașina – eu mergeam dinspre centru înspre periferie, 18km, dimineața 40 de minute, seara înapoi între o oră și o oră jumate. Problema majoră e că cel puțin în cazul Toronto-ului nu ai alternative – metroul acoperă foarte puține zone din oraș, de mers pe jos nici nu se pune problema, autobuzele stau și ele în trafic și nici măcar nu urcă pe autostradă, așa că stai și rabzi și speri să se rezolve problema cu infrastructura (yeah right), sau cauți joburi de telecommute dacă poți, sau pleci în alte părți.

  10. #14

    Germanii merg pe autostrazi dinainte de razboi, cand la noi ulita era ridicata la rang de strada. Si-au dezvoltat cultura de mers pe asa ceva. La noi si maine daca s-ar face prin minune autostrazi dintr-un capat in altul al tarii, tot prost s-ar merge fiindca nu suntem in stare. Pe ce cioturi de autostrazi avem se merge prost, unii dorm pe banda 2, altii se cred pe circuit etc.

    • #15

      “… tot prost s-ar merge fiindca nu suntem in stare.”

      Suntem in stare dar nu am invatat sa mergem pe autostrada. Cand faci scoala de soferi in Germania ai ore speciale de mers pe autostrada si te invata regulile de mers pe autostrada. Stiu, pare ciudat, si mie mi s-a parut ciudat. Zici ca ce mare lucru sa mergi pe autostrada. Este mare lucru. Uite aici asa pe scurt cateva reguli de circulat pe autostrada ….
      www.mdr.de/umschau/quicktipp/quicktipp-regeln-autobahn100.html
      “Für Autofahrer übrigens ist die Rettungsgasse tabu.”

    • #16

      @Coamin: pe Rettungsgasse mai circula si motociclisti care astfel nu stau in trafic. Niciun sofer roman adevarata nu lasa asta sa se intample.

  11. #17

    Am cam 5000 km facuti pe autostrazile din DE. Am mai mers ca cizma, am dormit pe Banda din mijloc, dar n-am intalnit nici un coclet care sa vina agresiv la 1m in curul meu la 150 km/h cand eram in depasirea tirurilor. Adica te-or injura daca esti Prost dar nu-ti/nu-si pun viata in pericol.
    Te la Timisoara la Sibiu era sa zbor de 3 ori in parapet din cauza tampitilor care vorbesc la tel la 130 kph pe Banda 1 in timp ce masina aluneca usor spre stanga.

    • #18

      Urasc imbecili care fac acest lucru pe autostrada, Viseaza cai verzi si se baga pe banda ta si zbang te-a trimis pe luna.

    • #19

      #amin

  12. #20

    “Cu 30-40 de kilometri înainte de Munchen se formează niște cozi infernale, susținute masiv și de reparațiile care se fac acum la autostradă”
    Fara misto, sunt curios cum se circula in conditii normale, adica fara accidente, reparatii etc
    Tind sa cred ca un pic mai bine decat la rromanistan
    In italia am prins ambuteiaj pe autostrada cauza fiind un accident, circulata a fost ingreunata timp de – tine-te bine – nu mai putin de 30 de minute!! 🙂

    “dacă ai un drum de 60 de kilometri, vei face aproximativ 60 de minute”
    :)))))))))))))))))))) in plm noi facem 6 (SASE) km intr-o ora :)))

    • #21

      Faci pe dreaq 6 km pe oră. Media la noi e tot undeva la 60km/h pe drumurile care trec prin localități, iar asta e mergând relativ legal. Da, surpriză, când se circulă în condiții asemănătoare se înregistrează cam aceiași timpi. 😉

    • #22

      @ciubi
      Mate, București Huși, mers cu ~20 km peste viteza legală, scot o medie de 70 km/h.
      Probabil dacă merg legal scot undeva în jur de 50 în cazul fericit. Diferența față de Germania e că la 300 km făcuți aici ești mai obosit decât la 600 făcuți acolo. Sau cel puțin eu asta am experimentat.

  13. #23

    sunt mulți câcați în trafic în rromânia + legile sunt proaste și nu se respectă + nivelul de educație care nu e în rromânia

  14. #24

    Scuze de offtopic: Am vazut-o pe madam Firea la TVR1. Era indignata si spunea ca va lua masuri, vor cadea capete, se vor da amenzi drastice pentru ca Bucuresti sa devina mail.google.com/mail/u/0/#inboo adevarata capitala europeana.
    Inca sunt miscat, am plans putin de emotie.
    O sa depasim la toate capitolele Vestul putred si muribund.
    P.S. Daca tot sunteti in Doiciland, ii trimit iubitei mele frau Merkel un pupic pe nauc. 🙂

    • #25

      îți plac babele?
      ești gerontofil?

    • #26

      Toni Montana, intreaba-l pe nea Ilie de la scularie care-i poanta cu frau Merkel.
      E destul de veche. Iar frau Merkel nu este o baba, este la a cincea tinerete, frageda si sprintena ca o caprioara. 🙂

  15. #27

    Nu stiu cei-i cu gmailul ala in comentariu, cred ca de la emotie.

  16. #28

    eu fac in fiecare zi 40-45 minute pana la birou si am de parcurs 50 km. si da, stau in bucuresti. avantaj sudul bucurestiului fata de sardina-land din nord. si vorbesc de mers legal, fara marja de eroare a radarului.
    faptul ca sunt doua benzi pe sens ajuta ca scapi de retardatii care se cred piloti de f1. undeva incep sa fie si niste canale pe partea dreapta care la randul lor te ajuta sa scapi de retardatii care se cred piloti de f1 pentur ca daca scapa unul acolo e mort 100%.
    inainte sa lateasca astia soseaua spre giurgiu era moartea pasiunii si moartea in general. asa ca banda aia a adus o mare sansa la viata. problema acestor sosele cu 2,3 sau x benzi e de fapt intrarea in orase. exemplul cel mai prost care imi vine in minte e bucurestiul care e gandit cu curul.

  17. #29

    Ca sa elimine taficul din centrul Stockholmului s-a pus o taxa de cc 1 euro timp de 1 luna si drept urmare traficul a scazut cu 15%. luna urmatoare cand s-a dat liber din nou a urcat la loc. Germania pregateste din 2019 o taxa si posibil ca vei vedea diferenta.

  18. #30

    Prima oară când am fost în Germania, așa am zis și eu: eram pe un câmp, drum liber, în fața mea unul cu un bmw, mergea cu 50 și ceva. Zic ce plm, stau după fraierul ăsta, îi dau pedală, mă duc. După două săpt am primit amenda acasă în România.

  19. #31

    Daca merg lejer pe autobahn moldova, adica cu 120 prin sate si las 60 de metri fata de ala din fata in 10 secunde apar 3 bmwuri, un logan si un tir intre noi.

    • #32

      am ras amandoi cu voce tare. pentru ca e adevarat:))))

  20. #33

    @arhi: spre deosebire de Romanika la ei sunt stauri la ore de varf nu tot timpul.

  21. #34

    Gata, m-am prins de ce a emigrat Cetin. Stiti post-urile alea cu SIE de acum vreun an? Ahem. Misiunea este sa se infiltreze in grupurile de samsari degraba aducatori de Golf 5 si dat kilometraj inapoi. E vorba de siguranta nationala, vorba generalissimului Oprea.
    Pe Petcu nu l-au luat ca a venit la briefing injurand 2 fashioniste si cu 3 topoare Fiskers.

    Jiene, da-te prins.

  22. #35

    Problema la noi nu e neaparat lipsa de autostrăzi, dpdv al capacităţii traficului. Problema imensă la noi este lipsa centurilor ocolitoare şi drumurile care trec prin absolut toate satele. Asta e cea mai mare prostie.

    Ungurii au scos E60 din o grămadă de sate, şi încă lucrează să-l mai scoată, la noi pe drum naţional avem semafoare, treceri de pietoni, etc.

    La germani e altceva. Traiul mult mai bun înseamnă că lumea are maşini, şi circulă cu ele. Acolo e strict vorba de cifre, nu ai cum fizic să pui mai multe maşini pe aceeaşi suprafaţă la aceeaşi oră. E normal. Plus de asta, e vorba şi de ora de vârf. În românia n-are legătură cu ora de vârf, la orice oră mergi, trebuie să stai la semafoare în o grămadă de orăşele mai mărişoare care n-au centuri ocolitoare.

    Există şi oraşe mari gen timişoara sau cluj care n-au deloc centură ocolitoare. Da, teoretic autostrăzile ar ajuta, dar e oarecum tangenţială, autostrada nu e cerc complet, aşa că toţi cei ce vin din alte direcţii în afară de autostradă intră prin oraş.

    Dar sunt 2 situaţii separate românia cu germania, n-ai cum să le compari.

  23. #36

    Autostrada cu 5 benzi, drum de 10 km facut noaptea in 7 minute, iar ziua la orele de varf il faci in 45-55 de minute.
    In loc de autostrazi ar ajunta foarte mult centuri la fiecare oras, la sate la fel , sa nu mai treaca drum european prin mijlocul satului. In functie de trafic pe anumite sectiuni sa fie adaugate benzi.

  24. Amenzile din germania sunt kkt. Abia de pe la 30 in sus incep sa doara