Ok, am râs, la un loc cu partea de internet care nu e entuziasmată de noua râșniță de la Dacia. Era cumva normal, că doar nu te aștepți, la banii ăia, să primești o Tesla, zic și eu. Desigur, e de râs cum au uitat să le monteze încălzirea pe oglinzi primilor clienți, așa că le-au dat vouchere de 200 de lei la emag, dar na, știi cum e, când nu știi adresa ANPC, e bun și un voucher.
Problema este, așa cum am zis, în expectanțele pe care le au cei care, majoritar, râd de asscuțitoarea asta electrică. E o mașină foarte ieftină, pentru oraș, nu o cumperi ca să te duci la mare cu ea. O cumperi ca să ai o mașină mică, fâșneață, cu care te poți strecura mai ușor și care să nu consume mult, în acest caz, consumul fiind insignifiant. Sunt o grămadă de mașini pe piață pe acest palier de cerere, doar că acolo nu se raportează nimeni la testul elanului. Să fim serioși, în bucurești, mulțumită Gabrielei Firea și, acum, lui Nicu Șordan, nu ai unde să faci un accident grav, nu ai unde să folosești chestii gen lane asist sau asistență electronică pentru șofer.
E o mașină pentru oameni săraci spre mediu de săraci, o mașină potrivită pentru livratori, care nu vor mai folosi trotinere, ci se vor adăposti de ploaie în chestia asta, o mașină pentru zecile de mii de agenți comerciali care ard tone de combustibil zilnic pe la clienți, vânzând gumiță și Neumark. Nu pentru fițe și bășini.
În rest, da, asta e, putem să râdem, desigur, cât timp înțelegem că e vorba de ironie și umor și nu de păreri experte inclusiv în domeniul auto.
NOU
Probabil in Spania va fi plin de ele. Cand am fost in vacanta acolo vedeam Dacia des
NOU
Domnu sefu la blog, ai un typo. Ai scris “fasneata”
NOU
Este. Primul pe care l-am vazut in trafic s-a strecurat frumos pe langa noi si a trecut pe rosu.
Eco, eco, da tot cocalar
NOU
A scris și “asscuțitoare”. Cred că asta înseamnă că e opusul unui “pussy magnet”
NOU
eu nu inteleg logica sa subventionezi o masina fabricata in china
NOU
subvenționează scoaterea unei rable din trafic
NOU
Cat timp nu sunt conditii despre tara de fabricatie a masinii cumparate cu programul rabla, n-are relevanta China.
Mai bine stai la semafor in spatele unui Spring decat in spatele unui diesel vechi.
NOU
nu e ca si cum celelalte ar fi made in ro
NOU
N-or fi made in Ro dar macar platesc un salariu aici. In China le dau 3 boluri de orez si tot aceleasi materiale de 2 yeni are cu asamblare jalnica. De controlul calitatii cred ca ne-am lamurit ca nu exista. Lor le-a crescut profitul iar clientul are de ales tot un produs mediocru.
NOU
@Comisaru’ Moldovan
O să rămâi șocat dar salariile din China sunt cam aceleași cu cele din România:
www.autoexpress.co.uk/car-news/98986/the-global-car-manufacturing-wage-gap-what-do-car-factory-workers-earn
Și asta e din 2017, ia în calcul că de atunci fabricile de EV în China au explodat, sigur au sărit salariile pentru că numărul de chinezi e în scădere.
NOU
Acum m-am trezit și am citit titlul postării. Credeam că e un giveaway ceva. Oricum, partikip.
NOU
am vazut cateva pe strada. Prima impresie e ca arata ca un Duster de jucarie. Cat despre cat de buna e… ma abtin.
NOU
Nu stiu ce sa zic de omuletii care au ras de Spring. Eu stiu ca sunt sarac spre foarte sarac( plus ca stau in ardealul moldovenilor si asta mai scade la puncte) insa dupa ce o vezi…si daca intri totusi in detaliile EuroNcap..ai sa vezi ca ai totusi airbag cortina, franare asistata samd. Inteleg si ca acestea sunt cerinte obligatorii in UE dar sa nu uitam ca inca circula matiz si dacia 1310 pe drumurile publice, si nenumarate masini din anii 2000 unde tehnologia de siguranta de pe spring era de domeniul SF. Da e o masina ieftina…cu dotari si finisaje ieftine, dar e o masina de un infinit de ori mai buna decat 60% din parcul auto al Romaniei. Cine rade de masina asta e doar un sarac cu duhul. Pentru romani orice este sub Tesla Faraday sau Rivian e de kkt SE STIEeee!
NOU
Daca privesti pretul intreg, de 19k, poti avea pretentii. Stiu ca e cea mai ieftina electrica, dar 19k chiar e mult pentru ea.
La 8-9k cat platesti pe ea cu rabla plus da, e acceptabila si ofera protectie ok, fiind pentru oras unde in mod normal nu prinzi viteza mare.
NOU
Deci tu ai intrat in detaliile NCAP si cu toate astea nu intelegi de ce a luat doar o stea desi are airbag, etc?! Iti spun eu fara sa citesc nimic despre testul ala, e clar ca alea sunt doar bomboana de pe coliva, ca sa ma exprim mai plastic asa!
NOU
La 9000 cat dai efectiv pe ea, stii ca iti poti lua un audi din 2014 cel putin, si mergi decent. Mda, alte cheltuieli la intretinere, dar putin confort nu strica.
NOU
Ce uameni răi, bre, în loc să promoveze un produs românesc… Oh, wait, e dăcît ”designed in Romania”. *
NOU
Care designed in Romania. Poate sigla de pe masina. In rest e design si productie 100 chinezeasca. O gasesti pe Aliexpress de vanzare la jumatate de pret. Bine, apoi adaugi transport, vama si faptul ca nu are atatea componente de siguranta. Dar in fine, masina e aceeasi cu cea de pe Aliexpress.
NOU
Parca prindea suta in 19 secunde, de e orice, dar fasneata nu. Also, cand mai trec prin Bucuresti ma cac pe mine cum se circula pe unele zone. Daca mergi sub 80 iti iei claxoane.
NOU
E o mașină urbană, nu are nevoie să prindă repede suta
NOU
E mai buna una de 200cp cu care esti primul pe bucata de 300m pana la urmatorul semafor.
NOU
Exagerezi, unde gasesti liberi 300m in Bucuresti pana la semafor? Poate 30, hai 100m la 6 dimineata
NOU
Mi se pare dezamagitor ca in 2021, cand informatiile sunt disponibile oricui, sa mai avem naivitatea de a crede ca “Dacia a lansat o masina electrica”.
Nu trebuie sa sapi foarte mult pentru a afla istoria acestui “vehicul”.
Chiar daca a fost lansat in 2015, dezvoltarea sa a inceput cu mult timp inainte, cand Renault dorea sa intre in forta pe piata indiana. Trist (evit totusi cuvantul “criminal”) este ca au adaptat masina la realitatile unei piete emergente, ne-reglementate si cu o putere de cumparare redusa, livrand intr-un final o cutie metalica lipsita de orice urma de sistem de siguranta. Pare greu de crezut, dar la lansare, Kwid-ul nu avea nici macar airbag-uri, lucru care i-a castigat un binemeritat scor de zero stele N-Cap (de inteles pentru ceva care la lansare, in 2015, costa 3900$). Ulterior, la lansarea in Brazilia i-au fost adaugate ranforsari de aproximativ 88 kg, undeva la vreo 20% din masa masinii, ca sa ne facem o idee de cat de nesigura era initial.
Eh, pe baza acestei conserve, Renault s-a asociat cu chinezii de la Dongfeng sa produca o versiune electrica, numita Renault K-ZE. Aceasta a fost lansata in 2019, strict pentru piata chineza, de altfel recunoscuta la nivel mondial pentru standardele foarte exigente de siguranta.
Mult laudatul “Spring” este versiunea cu sigla Dacia a acestei povesti destul de triste din punct de vedere a eticii comerciale. Chiar daca are o logica economica, pietele emergente avand nevoie si ele de mobilitate pentru a se putea ridica, cruntele compromisuri la nivel de siguranta facute pentru a aduce masina la pretul tinta, profitand si de lipsa oricaror reglementari legislative care sa impuna minime norme de siguranta, fac din Renault (si nu numai) un monstru de ipocrizie. Pe de o parte in Europa promoveaza siguranta (Laguna a fost in 2001 prima masina cu 5 stele N-Cap) pe de alta parte, acolo unde isi permit, livreaza gunoaie in care se stie ca vor muri oameni pentru cei 20$ economisiti la un airbag.
Imi cer scuze pentru text-wall si pentru putin off-topic, dar cred ca sunt unele lucruri care trebuie spuse si stiute de cat mai multi oameni.
NOU
Cuvintele “etică” și “comercial” nu prea au ce căuta unul lângă altul. Dacă e vorba de bani, atunci n-are nicio treabă etica, astea sunt povești pentru oameni prea creduli.
NOU
Pfff, dar ce ne facem ca o livreaza nu doar tarilor emergente, ci si in Italia, Franta, Spania, Germania… Or fi toti asa de prosti? Sau facem ca si in cazul celorlalte modele Dacia care au ajuns sa fie mai cumparate in Vest decat in Romania? La noi, in loc sa-ti iei o Dacie noua, evident ca iti iei un cazan de 15-20 de ani cu DPF scos si cu care stai mai mult prin service. Altfel, cum te mai dai mare intre prietenii tai cocalari?
NOU
@vasi modelele Dacia sunt mai ieftine in Franta decat la noi. Au si alta calitate, intreaba orice mecanic care umbla la ele.
Aia le schimba cand ies din garantie, romanul le tine 8-10-20 de ani. Un logan pe care l-ai luat nou in 2005 scartaie din toate incheieturile, o bora pe care ai luat-o sh in 2005 cu 4 ani si 100.000 km e inca o masina in care iti pui baza si nu trebuie sa iei curbele cu 60 la ora sa nu simti ca te rastorni.
NOU
La partea de finisaje si tolerante e posibil sa stea mai bine ca Tesla.
In rest, e perfecta pt orasele aglomerate. Basca mai ai si locuri de parcare dedicate si gratuite in centru.
NOU
Asta dacă ai norocul să nu fie un ML neaoș cu motor diesel de 4 litri parcat pe acele locuri.
NOU
La noi, la apa calda, se ridica masinile parcate amboulea. Abia asteapta baetii sa te arda.
NOU
“N-am stat vreodata in Tesla dar imi dau cu parerea.”
NOU
Prefer sa vad in oras doar Dacia Spring facute in China, cu 0 stele la impact si oglinzi neincalzite, decat VW-uri si Opeluri si alte BMW-ursuleti vechi de 15 ani.
Deocamdata la semafor sunt obligat sa pun recircularea aerului, ca sa nu miros dieselarele imputite cu catalizator taiat, toba sparta si cauciucuri slick.
Visez la o vreme in care voi putea merge din nou cu bicicleta prin centrul orasului, vara, fara sa simt esapamente la fiecare minut. Visez.
NOU
Situatia asta imi aduce aminte de un banc mai vechi:
– Dimineata mohorata de toamna, ploua marunt. In statia de autobuz, lumea zgribulita astepta autobuzul/tramvaiul/s.a. Se opreste in statie un Trabant, deschide soferul geamul si intreaba: Nu va suparati, stiti vreun banc bun cu Trabantul?
On topic, nu sunt fan Spring, dar, daca se vinde bine, care ar fi problema? Banuiesc ca 99% din oamenii care carcotesc habar nu au cum se acorda punctajele EuroNCAP la ora actuala. Ca difera mult de ce era acum 15 ani. Probabli Megane-ul de 5 stele de atunci n-ar mai lua 3 la ora actuala.
NOU
Cand am auzit prima data de Dacia Spring, ma gandeam ca musai vine cu cheita
lajumate.ro/cheie-meccano-england-pentru-ceasuri-si-jucarii-vechi-7395896.html
NOU
In Ro femeile stau acasa si fac copii, ce nu e clar? Auzi, masini si figuri electrice..
NOU
tocmai ce il intrebam pe sot daca imi ia si mie spring, ca sa ma misc mai usor cu doi copii si sa pot parca gratis in Buc; raspunsul lui, citez: ‘mai bine te urci cu cel mic in scoica si cea mare de mana in Uber, decat sa iti iau Dacia Spring’. :))
NOU
Schimba-ti sotul.
Cerinta ta era foarte buna si practica iar Spring se muleaza perfect pe ce ai nevoie.
NOU
De ce sa iti ia sotul? Tu nu ai bani?
NOU
E bine ca macar ii raspunde 🙂
NOU
@alex5: nup, sunt saraca si intretinuta. si nu mi-e rusine cu asta :))))
NOU
Testele Euroncap au evoluat, câștigi/pierzi puncte dacă ai sisteme de siguranță gen frânare automată, protecție pietoni la impact, deci posibil de undeva de acolo se pierd niște puncte; pe de altă parte, e o mașină fff mică, fabricată pentru masele maoiste….eu i-aș cam fugări un pic pe reno și le-aș refuza includerea în programul rabla dacă vehiculul nu este produs în UE….vrei Spring de la chinezei, vrei Tesla sino-americană să îi umpli buzunarele șarlatanului ăla , mergi prietene și plătește preț întreg, nu beneficia de banii din UE.
NOU
Sigur. Huo China si mwie Elon, Hurra Golf euro 2 si Multe alte cotzete care iti umplu plamanul la semafor. Dar ar sti ca existam, si China si Elon s-ar pisha pe ei de ras…
NOU
Am intrat pe raportul detaliat. Nu are Lane assist, nu are AEB pentru pietoni, nu are isofix pentru scaunul pasagerului din față (are doar pentru cele din spate), nu are airbag la genunchi… Degeaba obține punctaj mare la protecția ocupanților in caz de accident, daca ii lipsesc celelalte briz brizuri. Că o a doua mașină, pentru oraș, cred că e buna. Te duci până la cel mai apropiat supermarket, mai rezolvi una alta…
NOU
>>Degeaba obține punctaj mare la protecția ocupanților in caz de accident
Doar ca nu a obtinut asta – rezultatul la adult occupant e dezastru, plus ca dupa accident e dificil sa scoti pasagerii.
…
In the full width rigid barrier test, the head of the rear passenger was penalised for the extent to
which it moved forward, and protection was rated as poor. Chest protection of both occupants was rated as marginal, based on
measurements of compression. In both the side barrier test and the more severe side pole impact, rib compression indicated marginal
levels of chest protection
…
The score was penalised for the high forces needed to open the door post-impact.
NOU
Nu e vorba de sisteme de siguranta ci faptul ca la impact frontal soferul sufera rani grave la piept si bazin, la impact lateral se deplaseaza prea mult catre scaunul din dreapta si iarasi sufera rani grave la trunchi si bazin, pare a fi ceva intre scaunele fata care afecteaza enorm (in comparatie, la Hyundai i10 nu ai asemenea problema). La impact din spate, pasagerul spate isi rupe gatul. In concluzie, cum nu exista deformari masive ale caroseriei, par a fi probleme la centurile de siguranta, tetiere, designul scaunelor si probabil spatiul interior foarte ingramadit.
NOU
singura problema e ca fix asta avea nevoie bucurestiul: de o a 3a masina de familie. Ca deja a 2a e acolo.
Altfel, pentru ceea ce se vrea, cam asta e solutia. Vrei sa scoti afumatorile din oras? Nu cu Tesla, Polestar si alte masini de 50k euro o faci. O faci cu rasnite urbane, de pana in 10mii. Cat ai o parcare
NOU
Sa se mai planga cineva de Romania unde un sarac isi permite o masina de 10 mii de euro..
NOU
20K euroi, cica ieftina :)) Asta e venitul unui IT-st pe tot anul. Sau spaga unui reputat chirurg pe toata ziua! Cum sa fie asta ieftina? De banii aia imi cumpar 13-15 loganuri perfect functionale, flota! Imi fac cea mai mare flota taxi dintr-o localitate ca Campulung, Milcoiu, Hateg, Babeni, Caransebes…Decat sa m-arate lumea cu destul prin trafic in Bucuresti “haha, uite sarantocul in Dacie!” nu mai bine ma fac scula in Milcoiu?
NOU
cu Rabla si Rabla+, ajunge la 8000 euro
NOU
NU vreau NICIO masina electrica, pentru urmatoarele motive:
– din p.m.d.v. atat timp cat orice alt concept de masina, in afara de clasic/termic, nu vine cu o SCADERE a costurilor pentru utilizator, proiectul e nascut mort; masina electrica, asa cum e aplicat conceptul astazi, duce costurile la minim DUBLU, comparand un vehicul din aceeasi clasa si cu acelasi dotari;
– astazi, (orice) msina electrica ar putea fi cel mult masina Nr. 2 din motive (practice) multiple: autonomie, infrastructura / timp / cost de incarcare; nu-mi permit doua masini, asa ca SINGURA masina pe care o am trebuie sa fie buna la toate iar electricele NU fac obiectul discutiei
– personal imi adun gunoiul si il predau selectiv fara sa ma cac pe mine ca sunt vreun ecologist DAAAAR … nimeni nu poate sa demonstreze cat de “poluanta” este o electrica prin comparatie cu o “termica”, incepand de la productie, continuand cu achizitie/exploatare/intretinere si pana la casare; sunt suficiente date care indica destul de clar ca o electrica nu prea este o solutie alternativa reala in termeni “verzi”
– toata presa “quality” pe auto (stiu ce vorbesc ca urmaresc destul de atent subiectul) a inceput de ceva vreme sa “linga” electricele si producatorii pe unde-i prind; asa ca nu pot sa ma intreb daca linsul asta nu o fi “pe bani” si, daca presa auto linge pe bani, oare cat e de bun produsul respectiv?
DACA, totusi, as lua in calcul o electrica, SPRING este “ce trebuie” in sensul in care este mica, ieftina si raspunde cu succes copului pentru care a fost creata: MOBILITATE URBANA si cam atata.
Pentru altfel de mobilitate, o sa iau in calcul o electrica pentru un drum la Constanta sau Timisoara sau un concediu de 2 saptamani cand urmatoarele conditii vor fi indeplinite SIMULTAN: UNU – sa existe optiuni REALE de masina electrica capabila de o autonomie de minim 5-600 km la ORICE clasa/buget, la fel ca in cazul termicelor, ca nu toti ne-am nascut in si ne cumparam masini de 100k EURO/buc; DOI – orice masina electrica (de orice clasa) va costa mai putin sau egal cu una termica similara ca si clasa/dotari; TREI – un un “plin” de curent sa poata fi facut in 5-10 minute si sa coste maxim 50% fata de unul pe benzina/motorina; PATRU – o alternativa (la orice) cu un pret dublu/tripul poate oricine, paradigma corecta ar fi sa incercam sa inventam alternative la 50% din pretul initial; asa ca o sa cred in electrice abia atunci cand producatorii NU vor mai cere un pret de 2-3-4x pe o astfel de masina si cand Guvernul NU va mai da tichete “rabla”, bani care nu sunt decat o spaga (din taxele si impozitele platite de mine) tot in buzunarul acestor producatori.
PS 1 – cu hibridele e o alta discutie – abia astea sunt o solutie cat-de-cat logica si rezonabila pentru ca este despre eficientizarea unor sisteme pe care, oricum, la ai/poti avea pe orice masina – dar si aici am o problema cu pretul de achizitie/exploatare.
PS 2 – stati sa vedem cum merge pretul la energie electrica si mai vedem cat o sa coste un “plin” in cativa ani.
PS 3 – asta cu Euro NCAP si finisajele e gluma, right? Am avut, in zona unde lucrez, o Tesla expusa pentru vreo 3-4 luni si e O MIZERIE cu niste jante cu aer de chinezarie, per total un laptop (de proasta calitate) pe roti. Ca om cu venituri “medii” deocamdata imi iau masina pe criterii de utilitate nu ca sa ma excit la pielea de pe volan sau de pe scaune. Si incerc sa evit sa ma dau peste cap cu ea sau sa sa ies in fata basculantei. Cand o fi sa castig la loto si o sa-mi iau eu masina mea care sa ma “excite”, daca nu se va putea un HEMI V8, o sa fie un Evo, STI sau (mai nou) Yaris GR pentru ca ma intereseaza DOAR cum merge/suna/miroase gazul ars, asta in timp ce ma doare la banana cate airbag-uri are sau daca “pielea” de pe scune e alcantara.
NOU
BRAVO! PS. De ce programul rabla nu imi da 2000 pe rabla mea fara sa ma oblige sa iau alta?
NOU
iti da. sub forma de voucher. tu faci ce vrei cu voucherul ala
NOU
Yarisu’ ala e chiar bine. Am avut un MK2 in care am bagat pretu’ unui Passat ca sa-l aduc une vroiam (nimic schimbat pe afara in afara de niste faruri cu led) si pe care l-am facut absolut zob in iarna. La asta noua, XP210 cu motoru’ de 1600, n-a trebuit sa schimb nimic, are exact puterea care trebuie, bine repartizata, cutia CVT chiar nu e meh, sigura “problema” e ca a trebuit s-o aduc pe comanda – la noi nu se mai gasesc Yarisuri, ca nu prea cumpara lumea, asa ca Toyota le-a scos din oferta.
NOU
“nimeni nu poate sa demonstreze cat de „poluanta” este o electrica prin comparatie cu o „termica”, incepand de la productie, continuand cu achizitie/exploatare/intretinere si pana la casare; sunt suficiente date care indica destul de clar ca o electrica nu prea este o solutie alternativa reala in termeni „verzi”
”
si de aici am inchis comentariu, ca oricum incepuse prost. Dar, cand ajungi la aberatia asta, deja nu mai are rost orice.
Deci zici tu asa, ca nu s-au facut demonstratii?
Sunt curios care parte ti se pare tie ca e mai poluanta la productie. Practic, produsul e aproape la fel, cu un plus de baterii la una, plus de fieratanii la ailalta. Stii ca litiumul nu e material rar, nu?
Dupa care vorbim de curent electric. Pe care il calculam la productie, la pizda ma-sii, dupa care il comparam cu consumul de benzina/motorina si cam acolo se termina discutia.
Cum se extrage benzina aia nu ne intereseaza. Cum se transporta benzina aia, iar nu ne intereseaza. Diferenta intre “am poluatorul la nas” si “am poluatorul la distanta, de acolo pana aici se mai filtreaza” iarasi nu ne intereseaza.
Dar nimeni nu poate demonstra
NOU
Posesor de Spring aici. Hai sa va spun cum a fost procesul decizional pt achizitia uneia.
Stau la casa, am panouri fotovoltaice, am drumuri dese si scurte de facut aproape in fiecare zi (4-6 drumuri) Drumurile au 1-3 Km ocazional mai mult. Astea sunt cu titlu de obligatie, in plus mai merg la cumparaturi, cu treaba prin oras, la clienti, etc.
Cealalta masina e un SUV Diesel 2.0 184 CP, etc – nu e pacat sa frec masina aia in oras zilnic cand alternativa Spring imi rezolva o mare parte a problemelor?
Cum spunea cineva mai sus a pierdut stele pentru ca-i lipsesc o suma de gimmick-uri electronice. In plus ENCAP a schimbat modelul de scoring in momentul in care o gramada de masini erau in stadiu avansat de proiectare sau in productie (case study – ZOE versiunea anterioara avea 5 stele iar asta curenta are brusc 0 stele – cam abrupt declinul, pe scoringul actual ENCAP o gramada de masini care aveau 5 stele in 2019 sar putea sa aiba doar 1-2 stele acum)
E o masina spartana, cu finisaje pe minim, din niste plastice dure, dar pentru un traseu de 1Km (10 minute) nu apuci sa simti confortul unei masini medii/premium.
A mai contribuit in cantarirea deciziei si faptul ca am disponibil curent in mod gratuit (panouri fotovoltaice) iar benzina/motorina au in principiu un trend continuu de scumpire.
In mod clar nu este o masina de cumparat ca masina principala a familiei, e doar de oras/imprejurimi, buna de naveta, etc. In momentul in care o cumperi asumat si stii la ce sa te astepti, cum sa o exploatezi, este o masina “fair”.
Va fi foarte buna in exploatarea comerciala – last mile pentru curieri, livrari, agenti comerciali, service-uri de tot felul (IT, print, facility, etc)
Iarna are un range de peste 150Km la o incarcare – la temperaturi mai mari trece de 200 Km in utilizare urbana – adica poate fi folosita peste zi si lasata la incarcat peste noapte.
Mai intervin si factorii: impozit 0, parcare 0, statii publice gratuite – cate or mai fi; toate cantaresc in decizia de achizitie de flote.
Ca informatie, valoarea platita de mine – 8800 Eur (rabla clasic si rabla +)… stiu ce masini mult mai bune puteam lua de pe mobile_de, dar eu sunt un sarac spre mediu de sarac si atat mi-am permis 🙂
Mi-ar fi placut o Honda CR H plug-in Hybrid – probabil in viitor cand se mai maturizeaza tehnologia hibrida.
NOU
Si eu am panouri și mă bate gândul, în cât timp o încarci și ce invertor ai ?
NOU
Eu nu inteleg de ce te-ai obosit sa explici. Si eu sunt posesor de spring, aici radem glumim, dar nu dam din casa.
NOU
pai zi-ne si tu, eu am prieteni care ar fi interesati, dar citesc numai hahaieli de astea
NOU
Hai sa scriu si eu.
Prima masina este seria 5 break 2.0 diesel care ne duce lejer peste tot pe toti 4 membri ai familiei.
A doua(a sotiei) era un b classe 2.0 benzina. Pt naveta zilnica prin oras consuma aprox 1000 lei pe luna+intretinere.
Asta consuma 2-300 lei, intretinere nu este, am pus 4000 euro diferenta, lejer. Consider ca am protejat si mediul. Toata lumea fericita.
In octombrie sarea de 200 km autonomie. In noiembrie a avut 180. In decembrie vom vedea.
NOU
Scuze pt exprimare. Am zis aici in loc sa specific ca e vorba de moment ( aici ca timp).
Pt mine decizia s-a bazat pe acesti factori, toti subiectivi si aplicabili doar mie.
0. am avut acesti 7,5k EUR disponibili pt un experiment, dar nu am cei 40k necesari pt o tesla. Cred ca ecobonus de 9000eur nu va mai exista de la anul, cand se da drumul din nou.
1. dispun de timpul si disponibilitatea de a ma organiza, a.i. sa fiu tot timpul cu bateria incarcata
2. am unde sa parchez, fiind a doua masina, si am unde sa incarc, la priza, gratis sau foarte ieftin
3. nu ma bazez pe masina la drumuri lungi. Chiar daca o voi folosi, alternativ, in 3 locatii, si, la toate, am norocul de statii rapide, disponibile deja. Masina va fi mutata dintr-un loc in altul cate un sezon. Nu ma bazez pe statii, vezi pct 1, e doar un confort mental ca nu trebuie sa astept cele 13h pt incarcare la priza.
4. din experimentele cu GPL, am ajuns la concluzia ca mi-e mai bine cu diferenta de bani in buzunar (cca 10000ron la 100k KM) decat cu linistea sufleteasca (nu distrug motorul) adusa de benzina minus banii din buzunar. Nu am experiente cu diesel, deci nu pot sa ma pronunt. Cred ca altenativele de a o incarca ieftin vor ramana, si chiar se vor dezvolta. Cand vorbesc de ieftin, ma raportez la pret per km electric vs benzina, pt ca preturile reale vor continua sa creasca, la ambele.
5. sunt influentat de chestii eco pragmatice, in primul rand, de cancerul pe care il bagam in noi la fiecare oprire la semafor- valabil pt Romania. Consider ipocrizie maxima, ca, dupa 100 de ani de evolutie a tehnologiei ICE, sa o lalaim inca cu: ansamblul de reducere a emisiilor poluante generate de ICE, impachetat frumos cu niste optionale, a crescut enorm pretul masinilor, DAR, stai sa vezi – producerea si reciclarea bateriilor e mai poluanta decat orice vehicul ICE, DAR, stiu eu ca nu electricul este viitorul-sa mai asteptam putin pana se inventeaza tehnologia perfecta, DAR, sa dam o sansa hibridelor – sa vedem cu hidrogenul. Asta, in timp ce, fiecare dintre noi, consumam zilnic o resursa epuizabila intr-un mod poluant. O SUTA DE ANI, f…ing hell.
NOU
Posesor de Mini Cooper SE aici. Am dat pe ea 27k(43k pret de lista – Rabla, Rabla plus, 6% discount). O incarc acasa ca stau in Sectorul Agricol. Nu am fotovoltaice(sunt in proces de instalare tot prin AFM). Luata sa duc copiii la scoala(da, nu sunt schiopi, pot sa dea scaunul din dreapta in fata ca sa se suie pe bancheta din spate), sa ma duc eu la munca pana la Pipera, si sa ma distrez cu toti racerii cu bemveuri 2.0. Consuma 15KWh la 100 km – la 0.8lei kilowattul inseamna 2%. Revizii nu (in 2023 tre` sa ma duc sa imi schimbe lichidul de frana si filtrul de habitaclu), impozit nu, nu ma intereseaza parcarea moca in Bucuresti ca la cat ma duc in centrul vechi 15 lei pt parcare e totusi putin. E a doua masina a familiei, pentru drumuri lungi avem un SUV mediu. O incarc la priza de 220, se incarca in aproximativ 10 ore si merge 150 km in modul sport, nu ma deranjeaza, o incarc peste noapte. Sunt foarte multumit de ea, mie imi place maxim. Mai trebuie sa luam si ce ne place, nu sa ne mancam de sub unghii ca o viata avem.
NOU
foarte misto
NOU
Am ramas dator cu un raspuns. Am invertor Growatt de 3Kw pe instalatia fotovoltaica pe care vreau sa leg incarcarea masinii. Mai am o instalatie, dar are un invertor de tipul “dumb” nu are management din server/aplicatie etc.
Intentionez sa iau o statie de incarcare tot Growatt www.satmultimedia.ro/growatt-thor-07as-s-smart-ev-charger-monofazic-7-3kw-32a-wifi-rfid-1-card-socket-p237941/ Dar va veni in Romania doar in februarie. Modelul asta stie sa “discute” cu invertorul si sa foloseasca preponderent sau total curentul produs din fotovoltaice, iar diferenta sa o traga din retea.
@DragosC Daca vrei statie, incearca sa vezi daca producatorul invertorului nu are statii de incarcare (mai nou tot mai multi fabrica si asa ceva)
Am citit ca se pot face integrari/automatizari third party prin Home assistant, dar prefer solutia nativa.
NOU
Deci… La ei pe site, pe prima pagina 9916 eur… Oferta de la 2 eur pe zi, TVA inclus (cand te duci la steluta de jos, vezi ca era valabila pana la 30.11, suntem in 9.12… Detalii, cine se uita la ele). Dai click pe specificatii si… buuuummmm… DE LA 19.100 de euro… Nu e un pic mica diferenta de la 9916 la 19100?
NOU
pretul cu rabla
NOU
Da, m-am tot uitat pe acolo si scrie conditii speciale… Banuiam ca despre asta e vorba… Mno… Asta e… 9k pentru una de oras, in conditiile in care ai ceva venituri, e ok… Aproape 20k pe asa ceva, insa… Sa fie sanatosi…
NOU
preturile astea muiste sunt din cauza ca toata europa da ajutoare de stat pentru programe tip rabla. prin urmare, preturile sunt sus, ca plateste statul
NOU
Rabla nu mai are fonduri acum, vor suplimenta, cand si cat e alta poveste…
NOU
Bateria costa cel mai mult. Din ceva calcule, pentru 1 KW/h de baterie, ai nevoie de 136 de celule li-ion 18650. 33*136=4488 de celule. Pe alibaba o celula e cam 2 euro. Numai bateria s-o cumperi e la 9000 de euro.
NOU
Dacă vrei să mergi sub 80 te dai pe banda 1 sau 2. Testat de mine, merge de fiecare dată.
Trec pe lângă mine șumahării de București pe banda din stânga, de zici că le mor mamele.
Dandy relaxat mă pun lângă ei la semafor, când se face roșu. Și ciclul se repetă. Etc etc.
Dej, apucături de regățean cu permis luat la Pitești.
NOU
La cat e de mic, pentru Spring pericolul nu vine de la impact in trafic, pericolul este sa nu il calce vreun pieton neatent.
NOU
Deci practic nu ai ce sa patesti in Bucuresti cu masina asta, chiar daca intra unul in tine cu un Aston Martin DBxxx cu 200km/h. Normal ca sunt ironic, cred ca solutia e sa folosesti masina asta doar pana la ora 4 cand se sta in ambuteiaje si toata lumea tb sa mearga cu max 30 la ora! Pe seara si noaptea folosim si noi ca smecherii a doua masina, un Jeep sau un Range Rover d’ala sau cum ii zice ma?
NOU
Din ce vad eu mai sus, inteleg asa lumea si-a luat Spring pentru a nu mai merge 1 km pe jos la magazin in timp ce mai au cate un TDi pe langa casa (bag seama Dragos S are un suv hyundai) , deci va fi o trotineta cu acoperis, diferenta o face ca toate aceste trotinete cu acoperis vor folosi din aceleasi locuri de parcare existente deja. De unde nu aveam loc sa parchez masina de familie acu mai apare si o ascutitoare electrica sa o parchez. Oricum , acu sa vezi “pana prostului” … platforme nenicule sa fie
NOU
Cat de penibil e argumentul cu locurile de parcare. Daca nu erau springurile, s-ar fi rezolvat toate problemele legate de locurile de parcare. Spring parkgate.
NOU
Cei săraci și spre mediu de săraci nu își cumpără Spring, ci cazane vechi gen BMW F10, seria 3 , E46, Audi, Golf 4-5 etc.
NOU
Verificat la repezeala acus:
1. Cartier cu ~250.000 vite furajate.
2. 3 statii de incarcare, cu cate 2-3 prize
Concluzie1 : Nu, nu vrem dracia spring si nimic altceva pe baterii. Ma si vad trezindu-ma la 4 dimineata sa incarc masina cum se trezea bunicu’ sa se puna la coada la benzina.
Aia e.
NOU
Eu sper ca la anul sau peste doi ani sa iau un Spring SH de la cineva care isi da seama ca nu merge sa incarci de la etajul 4 cu prelungitor. Sau cine se satura de stat seara in parcare la Kaufland sa incarce gratis.
Pentru mers la lucru cativa km si fatait prin oras e perfecta.
NOU
noi dacii liberi recunoastem un singur clasament NCAP. NCAP romanesc.
Testul pentru luna decembrie este: cati porci NCAP in portbagaj?
NOU
nu ne afecteaza ceata cand pleaca cate un 1.9 tdi, fara catalizator sau DPF anulat, nici faptul ca nu poti sa mergi cu geamul deschis prin oras, pentru ca se stie, ascutitorile polueaza mai mult…
PS: posesor de electrica, nu luati in seama comentariul meu
NOU
@ de la cluuuuj Nu am Hyundai, e altceva 🙂 si din moment ce asumi niste lucruri, imi permit sa te contrazic. Nici o masina nu sta pe trotuar, drum, etc, sint parcate in garaj/curte, asa ca nu incurca pe nimeni.
In general sunt o persoana foarte ordonata si nu cred ca voi face “pana prostului” in conditii normale, iar daca totusi o fac, platforma o platesc din banii mei, nu apelez la “mila publica”.
Am spus si mai sus si o repet, nu este o masina pentru toate situatiile, toate persoanele potential interesate de asa ceva. Mie, imi rezolva problemele asa cum altora s-ar putea sa nu li se potriveasca. Am recunoscut ca la situatia actuala, o masina plug-in hibrida este varianta castigatoare, dar sunt inca mult prea scumpe(am spus ca sunt sarac, spre mediu de sarac). In momentul in care infrastructura de statii se va dezvolta masiv (si nu este ceva SF sa pui o statie pe bani la orice magazinas de cartier si sa taxezi incarcarea) poate ca va deveni si masina pur electrica o optiune.
Din punct de vedere al viitorului, cu datele pe care le vedem/avem acum eu cred ca se va ajunge la masini electrice pentru oras si imprejurimi (range de aprox 300-400 km), iar pentru distante lungi vor fi hibride/ termice disponibile pentru inchiriat. Vrei sa pleci in Grecia in concediu – inchiriezi un break/suv/monovolum de familie pe 10 zile si ai terminat cu problema incarcarilor. In rest, pentru restul de drumuri folosesti electrica.
De curiozitate imparte costul total de achizitie+ impozite/taxe/RCA/revizii la o masina medie pe o perioada de 10 ani (durata medie de exploatare a unei masini) si vezi ca iesi la un cost la care e mai rentabil sa-ti inchiriezi masina pentru drumurile lungi (30-40 zile/an). Stiu ca un automobil este o cheltuiala/moft, daca iti permiti bine, daca nu, este transportul in comun/ tren/autobuz/avion, dar un calcul de rentabilitate economica tot poti sa faci si asa.
Ce ma distreaza in momentul de fata este ca incepe sa apara polarizarea de tipul “manuala/automata” sau “Windows/Linux”; nu zic ca e rau pentr ca din discutiile in contradictoriu pot aparea informatii valoroase.
NOU
Dragos, in primul rand multumesc pt postari despre subiectul spring. Logica si motivarea ta sunt next level comparativ cu ale mele.
Pe de alta, parte, vezi nivelul celora la care ar trebui sa ajunga mesajul tau: ca productia lor genereaza poluare// ca ocupa locuri de parcare – care, stim doar, au fost inventante pt 1,9tdi si benzinare peste 3l //ca sunt rasnite // ca sunt chinezarii // ca renault profita de bunatatea statului roman si de naivitatea cumparatorilor – de parca regulile ecobonusului nu sunt aceleasi pt toti si renault a fost singurul care a venit cu o varianta sub 10k EUR, de fapt 7,5k EUR.
Pt mine personal e incredibil nivelul polemicii, in care una din parti vine cu argumente de nivelul certurilor la gradinita.
NOU
@Dragos, vorbim de o tara plina de bombardieri obsedati de disaloi :)) mai dureaza pana se invata taranii si cu alceva…
NOU
las si eu asta aici (cu permisiunea seniorului, desigur):
www.libertatea.ro/opinii/de-ce-a-obtinut-dacia-spring-doar-o-stea-la-testele-de-siguranta-euro-ncap-iar-asta-nu-e-un-motiv-de-titluri-apocaliptice-cateva-explicatii-3876009
NOU
Măcar dacă era fabricată in România și rămâneau banii aici și mâna de lucru, etc. !!!