Ca de fiecare dată, după o conferință despre online sau, mai specializat, Social Media, apar inevitabil și discuțiile despre cât de tari sunt bloggerii, cum să te porți cu ei, ce trebuie să faci în relația cu bloggerii, ce să facă brandurile în relația cu blogurile etc.
Trecând peste ilarul situației în care eu nu am auzit de câteva din blogurile prezentate ieri, la o astfel de conferință, drept celebre, aș vrea să subliniez ceva ce mi se pare extrem de important.
Toate regulile acestea stupide sunt valabile în relația cu presa, în relația cu jurnaliștii standard. Îi știți și voi. Șantajiștii care folosesc ziarele din spatele lor pentru a spolia bani de la companii, cei care încep campanii despre cât de proaste sunt produsele unei companii, doar pentru a le încheia brusc când le primesc în teste sau gratis. Cei ce înjură dacă nu sunt trimiși în japonia în concediu. Serios, îi știți și voi.
Sublinierea mea tocmai la asta se referă.
Treceți peste tarele specifice agențiilor și oamenilor din PR. Arătați-le că voi sunteți oameni, nu mașini de presă și că discuția cu voi se poartă la alt nivel.
Și, ce e mai important, implicați-vă. Relația voastră cu o companie trebuie dusă la un nivel superior colaborării jurnalistice. Și nu doar relația cu o companie. Ci relația cu toți cei cu care intrați în contact și vă ajută să aveți conținut pe site sau blog. Toți, în final, suntem oameni, cu bune și rele.
Și, decât să cereți companiei sau instituției sau whatever lucrați voi, reguli de bună purtare, mai bine cereți-le să facă același lucru cu voi. Să se implice. Să facă mai mult decât simpla transmitere a datelor unei campanii sau a unui comunicat de presă. Să atingă, cumva, și latura umană a colaborării.
Pentru că bloggerii sunt, în primul rând, oameni.
Închei cu câteva cuvinte care, din păcate, nu sunt ale mele, dar sintetizează foarte bine cum ar trebui să fie lucrurile și cum, din păcate, nu sunt.
mă gândeam la ceva. ideea mea pentru ecosistemul denumit “blogosferă” este o comunitate unde oameni de toate felurile fac bani sau obțin alte avantaje, recunoscând că, împreună, sunt mai puternici decât fiecare trăgând în altă direcție.
cred în continuare că 10 sau 20 bloggeri cu 10.000 unici pe zi pot face campanii mai mari și mai bune decât doi cu 10.000 și 8 cu 500. de aceea am încercat să atrag atenția asupra greșelilor și să ajut cât pot. pentru că, dacă blogosfera crește, profit și eu, profită și restul, nu mă îngrop doar eu în bani. de aceea nu înțeleg de ce unii insistă să își facă imagine cu prețul pârjolirii terenului din jurul său. doar idioții cred că ei pot rămâne în picioare în timp ce totul în jur se prăbușește.
din nefericire, ideea mea de blogosferă nu e împărtășită și de alții. de aceea suntem condamnați să avem soarta celor care au dat greș, pentru că nu am învățat din greșelile lor. ne vom prăbuși mulțumiți că avem un branding beton.By Vali
NOU
Bloggerii pro si semi-pro, cu unele exceptii (cei la care le fac onoarea sa comentez si sa trollez), sunt niste fomisti sinistrii, mai rai decat piscotarii din presa. exemple: negrea, ciubotaru, raluxa, auras mihai, haotik si lista poate sa continue. multi scriu doar ca sa primeasca ceva de la companii, fara sa fie informati si fara sa indrazneasca sa critice si multi au sau avut blogul inundat de articole cu plata. Si nu sunt neaparat fomisti dupa bani, sunt fomisti si dupa atentie. Dupa aia vin cu arogante ca ei sunt speciali si cum ar trebui companiile sa se comporte cu ei, de parca ei sunt esentiali pt companii si nu invers, e aceeasi situatie cum o curva de pe centura ar veni cu un ghid de “reguli de cum sa imi dai o muie”
NOU
Adica zoso planuieste parteneriate si isi doreste sa educe blogari cu stilul lui incisiv si fina lui diplomatie ? Am ras bine. Eu, comentatorul, imi permit sa fiu troll, sa ma pis pe bunul simt, sa fac mistouri s.a.m.d. pentru ca n-am nici cel mai mic interes sa fac business din asta. Dar cand iti pui gandurile pe foaie in felul in care o face el pentru ca asta “merge”, indiferent daca are sau nu dreptate in ce zice, nu poate sa se astepte sa gaseasca inca 10 insi cu aceasi atitudine si tractiune, care sa mai si stea la masa cu el pe picior de egalitate. Nu-ti ramane decat sa te aliezi cu oameni care “te inteleg” dar mai slabi decat tine. Cu atat mai putin in romania, romanii se urasc sincer intre ei, alt dusman mai mare nu au, de aici si succesul hateului in .ro Faptul ca voi doi va intelegeti e o mare coincidenta.
NOU
Îți menții afirmația că românii se urăsc sincer între ei?
NOU
@ Mihai: se pot uri romanii nesincer?
NOU
@Mihai Au trecut maxim cateva zeci de minute de la postare. Imi schimb des parereile, dar nu chiar de la o ora la alta, cel putin in afara cazului in care realizez ca vb prostii. Deci, inca mi-o mentin. Nu stiu cat de sincer, dar de urat, am impresia ca se cam urasc
NOU
Mulțumesc, George
Tim, te urăsc sincer!
NOU
mircea:e o intreaga industrie la tv care e construita pe baza unor oameni care se urasc nesincer
NOU
In afara de blogul asta, al lui zoso si maxim inca 3-4 eu nu stiu prea multe bloguri generaliste ce pot fi incadrate la categoria “mai mult decat decente”.
In rest sunt fie bloguri pe care cate o basinoasa, maritata cu vreunul cu bani prin alta tara sau ajunsa pe o pozitie din 2-3 denumiri intr-o companie, abereaza cumplit si baga fie cate o poezie creatie proprie, fie o compunere scolareasca despre ce e in sufletul ei, fie scrie 30 randuri despre o oja sau despre cum isi creste ea plodul, fie bloguri unde cate unul scrie enorm de mult dintr-o perspectiva mai mult decat persoana de te uiti de 2 ori la x in timp ce te ambitionezi sa termini de citit. Unii pur si simplu sunt plictisitori incercand sa scrie jurnalistic si grav, desi pe un blog intru si pentru o usoara tenta personala.
Un bloger cu 10.000 cititori cred ca deja castiga niste bani si este cam greu sa il convingi sa faca tot ce vrei tu, chiar daca pe termen lung este in beneficiul lui. Totusi banii ii incaseaza acum, greu sa-i ceri sa incaseze mai putini pentru ca ai tu o idee.
Cred ca e ca in fotbal: daca nu te asiguri ca vine cineva din spate nu prea ai de unde recruta jucatori noi. Jucatorii noi selectionati prin blogroll-uri sunt deja jucatori cunoscuti. Chiar daca alege comunitatea, in mod sigur vor fi niste bloguri destul de cunoscute, nicidecum unele de care nu a auzit nimeni si care par sa aiba potential.
Am vazut ca se recomanda calduros blogerilor “mici” ca o reteta sigura a succesului sa scrie mult si des, apoi li se mai dau niste sfaturi care cred ca se aplica totusi blogurilor cu multe mii de cititori. Aia mici si necunoscuti vor ramane majoritatea cam tot asa cum sunt acum, asta daca nu le trece cheful sa mai scrie. Asta desi majoritatea blogerilor “mari” din momentul asta au beneficiat de niste mici oportunitati care i-au ajutat semnificativ. Chiar si simpla oportunitate ca erau putine bloguri si in perioada aia publicul de pe internet exploda ca urmare a abonamentelor de 29 lei la net si a calculatoarelor luate cu buletinul. Acum s-au format deja niste comunitati, lumea s-a mai educat. Niste sfaturi generaliste care s-au aplicat la un moment dat, nu e obligatoriu sa se mai aplice 100% si acum. E ca si cand ajuns deja patron cu 5 standuri in dragon i-ai recomanda unuia sa porneasca avand un magazin de cartier, asta in conditiile in care acum concurenta e maxima din partea hypermarketurilor, dar acum 15-20 ani era inexistenta. Este necesar sa scrii des si sa-ti dai interestul, dar cred ca nu mai este de ajuns. E usor sa zici cuiva sa scrie des, cand acel cineva are si un serviciu, si mai ales nu are aceleasi oportunitati de care au beneficiat altii. Nu stiu exact, dar cred ca blogurile mai mari care au ajuns si mai mari datorita transformarii pasiunii in jobul de a scrie sustinuta de banii din bloging, nu aveau foarte multe mii de cititori la momentul cand primeau multa reclama. Daca aplicam in ziua de azi, raportat la numarul de cititori, bloguri cu acelasi nr. de cititori nu ar mai primi aceeasi bani care sa se transforme in motivatie pentru a investi si mai mult timp si energie.
– sfatul cu “nu fi cioflingar sau fripturist pe 15 lei” nu stiu cat prinde cat pe foarte multe bloguri fiecare isi etaleaza cat mai sofisticat starea de bine rezultata din blog. Ii zici unui sa nu vanda linkuri pe 15 lei in timp ce tu ii creezi imaginea ca esti un bogat de pe urma blogului. Greu de imaginat ca are vreun rezultat.
Poate ar fi o idee mai buna sa se realizeze un “incubator” de vreo 20-30 bloguri mici pe care sa le sustii real prin sfaturi, strategie. timp investit, bloguri pe care sa le cresti timp de un an doi, asa cum li se recomanda incepatorilor ca perioada minima pentru ridicat nasul din tarana, si poate 5-6 vor ajunge sa aiba 6-7000 cititori. In momentul ala, acelor oameni care iti datoreaza succesul, le poti cere sa participe la o monopolizare a pietii care sa faca regulile. Poate asta se intampla deja si nu imi dau eu seama.
NOU
@Mihai Sper ca sincer.
NOU
Babanule esti sigur ca ai spus tot ce aveai de spus?
NOU
As mai fi avut cate ceva de adaugat, dar cu alta ocazie. Una peste alta iti apreciez autosuficienta. Ai scris 2 randuri si ai zis nimic. Esti cel mai bun.
NOU
george a luat ban pentru imbecilism. și acum e supărat.
NOU
Esti copil, eu nu ma supar pe faze de-astea. Da-mi ban cat vrei, e tarlaua ta, ar fi culmea sa ma supar ca ma dai afara din casa ta atunci cand fac misto de tine. Eu mi-am spus parerea. Dar tu poti sa crezi ca e influentata de banul tau.
NOU
Ai si tu un prieten care a scris la un moment dat de rau despre un site agregator de oferte auto si, dupa ce a primit niste bani la vreo 2 săptămâni, a băgat un articol despre cat de util e site-ul respectiv 🙂 si asta e doar ce stiu eu de la sursa, dar bănuiesc ca practica este destul de întâlnită…
NOU
zi cu nume, că nu mușcă.
NOU
Problema e ca la citi hateri are fiecare din voi cred ca reclama devine antireclama. Adica daca tu faci reclama la Pepsi ei o sa bea Coca Cola, daca tu faci recenzii la iPhone ei isi vor lua Samsung…
Chestia asta a remarcat-o cineva?
NOU
Citi bank?
NOU
Eu ofer brandurilor gantere, tractiuni, flotari. Dar mai rar, ca-s lenes.
NOU
mi se pare mie sau tu militezi pentru mai mult sex? :))))
NOU
Eu nu am citit o chestie acolo: nu si-a pus nimeni problema daca pot exista 10 bloguri cu 10 mii de cititori. De fapt sa insir pasii necesari:
1. 10 blogeri capabili sa dezvolte si sa mentina un blog cu minim 8 mii de cititori
2. O viziune cat de cat comuna
3. Bloguri pe nise usor diferite, se exclud cele de gen nwradu pt ca admit un numar limitat de campanii
4. Trebuie infiintat un sindicat care sa apere oile negre si sa mentina o imagine curata (nu se admit atacuri la visurat, piticu si altii, indiferent de parerile personale)
5…Admitand ca astea sunt posibile, restul e pe baza de abonament
Chiar se poate face asa ceva?
NOU
De prin 2009 tot conferinte cu “Cum sa abordezi un blogger” aud…
NOU
Am o idee (gratis ca demo) – de ce nu faceti o rubrica speciala in blogrol de genul “bloguri in crestere” comuna? Macar tu si Vali, ar fi frumos sa adere si alti blogggeri iar cand un blog apare recomandat pe 2-5 bloguri serioase are probabil sanse frumoase sa creasca rapid. Probabil o pozitie in asa ceva pentru 3 luni ar fi suficient ca sa creasca mai multe bloguri pe langa voi.
NOU
nici nu am facut asta…
NOU
de nu stiu cate ori
NOU
Stiu, insa eu spuneam de un blogroll comun al mai multor bloggeri, asa cum sunt campaniile. Sa spunem de blogul gigel.com. Una e sa fie promovat de tine (unii te plac, altii te injura, etc) si alta e sa fie promovat simultan pe 2-5 bloguri mari, oamenii l-ar privi altfel, nu?
De ce sa nu privim un blog ca un brand si sa aplicam aproximativ acelasi tip de promovare/crestere?
NOU
De ce nu si-au facut seniorii aparitia la sms ?
NOU
Deci Vali vorbeste despre blogosfera cu cate 10-20 de bloguri cu mii de unici din postura celui care se afla pe primul loc de ani de zile, dar care nu a facut nimic pentru blogosfera.
Plm, toate articolele mizerabile in care ii ataca pe diversi, toate articolele alea in care povesteste situatii ipotetice si nu da nume si care nu fac niciun sens pentru noi cititorii, toate injuraturile pe care le adreseaza celor care nu sunt de acord cu el… de fapt promoveaza pacea si iubirea.
Am ras.
NOU
și eu am râs. dacă tu nu știi, nu înseamnă că nu se întâmplă.