Într-o seară am văzut ceva, ce nu prea vezi în orașele din rromânia. Un om într-un scaun cu rotile. Da, știu că îi vedeți des în intersecții, la cerșit, dar femeia respectivă era un om normal, ieșit la plimbare. În primul rând m-a deranjat reacția partenerului de drum cu care eram, ceva gen ptiu, fie la ea acolo. Reacție clasică de rromân în viață.

În al 2 lea rând, am realizat că practic, în București, oamenii cu dizabilități chiar nu au cum să iasă pe stradă. Pentru că nu au cum să iasă din bloc în primul rând. După aceea, nu au cum să traverseze străzile. Nu, nu vorbesc de accesul în instituții, au tras peste tot pantele alea de 45 grade, de nu poți să le urci nici în picioare, darămite într-un scaun autoîmpins.

Vorbesc de simple teșituri la toate capetele de trotuare din oraș. Teșituri care i-ar ajuta pe acești oameni, care sunt la fel de oameni ca mine și ca tine, să poată ieși din casă, să poată ieși la piață, în parc sau oriunde ar ieși oricare dintre noi.

Există vreun program de ăsta cu bani europeni care să poată finanța așa ceva? Știe cineva unde am putea vorbi pentru un asemenea proiect? Întreb, pentru că nu mă pricep, nu știu unde aș putea vorbi și nu aș ști cum să fac un asemenea proiect. Dar dacă ne amestecăm mai mulți și dacă se bagă eventual și o agenție ceva, cred că am putea-o scoate la capăt.

Hai, că pentru rahaturile alea de piste de biciclete s-au tot găsit bani. Pentru oamenii mai puțini norocoși nu s-ar putea găsi?

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

28 comentarii Adaugă comentariu

  1. Arhi, nu stiu unde se poate vorbi, insa daca vei avea nevoie de partener in tot proiectul, eu ma bag! Ajut cu articole, sustinere, cum pot si eu! Bafta!

  2. O discuție din fața unui sediu de ceva comercial în construcție. Parteneri de discuție unu’ care parea diriginte de șantier și un altul care statea la taclale cu primul :

    “N-ați facut și-o rampa din aia pentru handicapați ?”
    “Da-i în pula mea, sa stea acasa…”

  3. #3

    S-au gasit bani. Daca te uiti la trecerile de pietoni, in special in centru, o sa vezi ca exista acele “borduri lasate”. Problema e ca s-au facut in doru` pulii, odata cu bordurile lui Videanu si bineinteles sunt fie prea inalte, fie rupte din cauza calitatii bune a lucrarilor.
    Si bineinteles, doar nu credeai ca toti banii aia se cheltuiau strict pentru persoanele cu dizabilitati… Cat despre pistele de biciclete, sunt unele trasate bine de tot, cum ar fi prin copaci, prin batatoare de covoare…

  4. Teoretic da, exista fonduri europene cu care poti sa faci ce vrei tu (daca ai dosarul cum trebuie), dar chestia asta se face de catre primarie. Ma indoiesc ca poate cineva “non-primarie” sa faca chestia asta, mai ales in Bucuresti.

  5. #5

    Nu cumva exista obligatiile autoritatilor, stipulate prin niscai’va reglementari eurpene? Asa mi s-ar parea normal. Obligi stapanii cainilor sa adune rahatul si nu poti obliga primariile sa asigure conditii decente de circulatie persoanelor cu dizabilitati? A, ca or fi si ca nu se pun in aplicare…. e cu totul altceva.

    • Obligativitate exista, prin lege. Dar cine respecta legea? Cam peste tot sunt rampe, dar 99,9% sunt facute doar ca sa nu fie. Arhi are dreptate cand spune ca majoritatea rampelor nu pot fi urcate nici macar in picioare. Sunt doua rampe la mine in oras care sunt de rasul/plansul curcilor. Sunt facut la liceu, au vreo 50 grade, au cam 50 cm, iar in fata celei de sus troneaza impunator stalpul care sustine un acoperis. Nici macar bataie de joc nu mai e. Pana acum nu am intalnit nici o rampa pe care sa pot sa o urc singur. Cand m-am dus sa imi fac pasaportul am avut nevoie de 3 oameni sa urc rampa de la politie.

      Daca tot il doare in dos pe STAT de noi, in ceea ce priveste rampele ar trebui sa se gandeasca la altceva. Vorbeam cu un prieten zilele trecute. Statul ar trebui macar sa incerce sa ne integreze in societate deoarece ar avea de castigat de pe urma noastra. Daca eu as munci la stat, automat as plati taxe, automat vor fi mai multi bani la buget. Decat sa ne dea un ajutor social de 293 lei (pt. gradul 1) mai bine ne-ar oferi un loc de munca. Ar fi win-win situation. Persoanele cu dizabilitati ar munci, ar mai uita de probleme, ar socializa si ar mai si ajuta statul prin plata taxelor. Sunt foarte multe persoane cu probleme care ar vrea sa munceasca, dar nu o pot face deoarece nu au unde sau nu sunt acceptate. Recomand tuturor “handicapatilor” sa nu mai astepte ca statul sa ii ajute si sa incerce ceva pe cont propriu, daca se poate. Modalitatile sunt multe, internetul e mare, trebuie doar sa poti si SA VREI.

  6. #7

    acum mi-o ard prin anglia si aici chiar exista rampe pt disabled si chiar si trasee prin cladire pentru ei. totusi nu am vazut rampe pentru ei in cluburi, dar mi se pare ca am vazut o rampa pentru ei care dadea spre plaja. a si am dat si aproape o lira la supermarket pentru ei…

    • #8

      sa nu mai zic ca la semafor cam toate dau semnale audio, adica se mai gandesc si la aia orbi si la cantina era unul cu guidance dog din ala si cand a ajuns acolo imediat ce a fost observat a venit cineva si l-a ajutat.

    • #9

      Asta cu “acum mi-o ard prin anglia” e cu dus si intors :)))))

    • #10

      mai un portofel mai un telefon chestii romanesti nu-i asa…

  7. #11

    Aici este vorba despre mentalitatea oamenilor ce nu poate fi schimbata peste noapte. Asa cuma reactionat prietenul tau asa se intampla mereu. Spun asta in cunostinta de cauza.

  8. #12

    La noi sunt. Cand au schimbat bordurile 😀 , s-au scremut cu ceva gandire, iar pe cele din fata trecerii de pietoni le-au ingropat mai adanc, asa ca poti trece destul de usor cu carucior, bicicleta, etc. Asta la majoritatea. Si sunt peste 700 in oras (cred ca avem cele mai multe din tara) .
    Problema e alta.Trecerile trebuie regandite si refacute in totalitate. Cu semafor, sincronizat cu restul,avertizare sonora, borduri tesite, denivelari pentru soferi dar si pentru pietonii orbi, etc. Cam costa. Ar putea exista ceva surse de finantare, macar la cateva din ele.
    Daca pot sa ajut cu ceva, o fac cu placere. Doar sa spui.

  9. In UK nu se mai foloseste termenul de ‘handicapat’ fiind inlocuit cu ‘persoana cu dizabilitate’,formulare care consider ca este mult mai corecta si mai nediscriminatorie.Problema este ca termenul de handicapat este folosit la TV sau radio la posturi cu mare audienta de catre politicieni sau vedete cu termen de insulta la adresa altora .Nici nu as vrea sa ma gandesc cum se simt cei care au o dizabilitate cand aud aceste vorbe in massmedia.
    Nasol e ca cei care ii reprezinta nu sunt mai vocali si mai prezenti.Ca sa ajunga la trecerea de pietoni majoritatea persoanelor cu dizabilitati trebuie sa iasa din casa/bloc, lucru uneori imposibil.De exemplu la mine in bloc exista o persona cu dizabilitati,asociatia de locatari a hotarat la cererea familiei sa contruiasca o rampa mobila care nu a rezistat decat 2-3 ani deoarece ,asta vara cand am fost acasa respectiva rampa fusese furata……
    La nu noi nu se fac campanii de ‘awarness’ legate nu doar de persoanele cu dizabilitati ci si de alte probleme de mentalitate pe care le avem… Probabil ca o campanie de acest gen care sa se manifeste prin articole pe bloguri/ziare sau alta forma de media si impartirea de fluturase prin zone aglomerate poate genera o trezire la realitate.

  10. #14

    In Rromanica disabled==aproape mort si ingropat. Sustinere aproape zero. Discriminare pozitiva, dar cu minus (ca la cresterea negativa). Ti-e greu si NOT disabled.

  11. scuze! e vorba de ‘campanii de awareness ‘….

  12. Cam greu sa intri in posesia unor fonduri europene.

  13. ca vorbeai de bicle: si pentru biciclisti ar fi utile bordurile lasate, deci nu e ca si cand s-ar fi luat din banii persoanelor cu handicap sa deie la biciclisti

  14. #18

    Teoretic, nu exista treceri pentru persoanele cu dizabilitati. Toate trecerile de pietoni trebuie executate astfel incat sa permita intrebuintarea lor de catre persoanele cu dizabilitati conform STAS-ului nu stiu care si mi-e lene sa caut. Deci, legea exista dar nu se tine cont de ea tot timpul pe motive de lene, nesimtire, idiotenie din partea firmei de executie. In concluzie, mai simplu decat sa se ceara fonduri europene ar fi probabil sa se faca petitii catre primarii, iar acestea sa sanctioneze constructorii si sa-i oblige sa remedieze.

    • #19

      Pe cât pui pariu că e mai simplu să faci proiectul şi să soliciţi fonduri europene decât să faci petiţie la Primărie şi instituţia să oblige constructorul să remedieze conform legii? Poate ai uitat despre ce ţară e vorba în articol.

      Eu şi acum aştept răspuns la un e-mail trimis purtătorului de cuvânt al unei instituţii publice, legat de o taxă care mie mi se pare trasă de păr; mă rog, nu taxa anume ci condiţiile respective.

    • #20

      Tind sa cred ca un primar zdravan la cap s-ar conforma daca ar fi amenintat cu o mica campanie negativa pe mai multe bloguri, sau daca ar stii ca o sa beneficieze de laude pe respectivele bloguri in cazul in care ia masuri. Poate sunt eu prea naiv.

      Ca fapt divers, tot trebuie apelat la primarie caci nu poti sa te apuci sa remediezi/construiesti ceva pe un spatiu care nu iti apartine si banuiesc ca nici fonduri europene nu poti sa ceri fara o aprobare prealabila a primariei.

  15. #21

    Borduri lasate sunt la fiecare colt de strada, cel putin pe unde o iau eu cu bicla spre birou (Stefan cel Mare – Titulescu- Grozavesti). Problema este ca invariabil se gaseste un dobitoc sa parcheze exact acolo. In consecinta, chiar daca se vor inmulti trotuarele cu coborare, alta e problema.

  16. #22

    Teoretic avem de toate, practic nu avem nimic pentru persoane cu handicap si nici piste de biciclisti nu avem. Rampele pt persoanele cu handicap sunt doar ca sa fie, pe langa faptul ca spui ca urci pe munte unele sunt asa de inguste ca nici nu ar incapea caruciorul. Am fost in Suedia si am vazut multe persoane cu handicap locomotor prin oras, chiar si in parcul de distractii impreuna cu familia/prieteni. Aici nici nu spui ca avem oameni de acest gen, din pacate stau intre 4 pereti.

    Pistele de biciclisti au fost facute la supra pret, mega pret, ulta pret si sunt facute exact pe mijlocul trotarului prin unele zone, pentru ca pe margini oricum erau mereu masini parcate ( dbul timisoarei ) sau se opresc in chiscuri de ziare, stalpi, reclame de la magazine, Alea nu sunt piste, sunt “masini de tocat banii publici in ineteresul…………….. SC BLA BLA”

    Nu avem nici o sansa, stiu ca nu e gandirea care trebuie dar m am resemnat. Ne conduc niste idioti votati tot de idioti ( a se vedea primari votati desi sunt in inchisoare pentru mita – oare cum naiba au avut voie sa candideze? – sau de vazut Oprescu care nu a facut nimic dar a fost reales……………………… etc etc etc etc ca nu are rost

  17. #23

    Am un prieten in carucior. Este poate singurul psiholog care are un cabinet in Bucuresti si care se ocupa in special de oamenii care au aceleasi probleme ca si el printre altele. El este afiliat celor de la Motivation care au diverse programe si ajuta oamenii in diverse probleme. Aici este wesiteul lui: www.centrulpsihoarmonie.ro/echipa_lucian_negoita.php. Poate doriti sa cititi cum unui om viata i-a dat prima data lamai, dar cu care el a reusit sa faca limonada dupa cum chiar el spune.
    Impreuna cu cei de la Motivation (www.motivation.ro/) au incercat sensibilizarea celor care erau abilitati sa faca ceva pentru cei cu acest gen de suferinta…..totul e ca si cand ai face frectie la piciorul de lemn. Problema nu este faptul ca nu li s-au dat bani….problema ca banii pentru acest gen de proiect trebuie nu sa se duca la Motivation ci la organele abilitate sa imbunatateasca din nou bordurile si traseele….si banii se pierd pe drum. Cum? Nimeni nu stie! Cum incepe o campanie electorala se schimba borduri dar nu si pentru cei care au nevoie de ele. Ca unele borduri sunt asa de inalte ca nici tu ca adult cu toate functionalitatile normale nu poti sa le cobori confortabil, daramite o persoana cu dizabilitati.

  18. Nu stiu in Bucuresti, dar in Iasi am vazut rampe pentru persoanele cu dizabilitati cam pe la toate trecerile de pietoni….

  19. #25

    Și în Timișoara am văzut cam peste tot borduri îngropate. Au început să pună și păcănitoare la trecerile de pietoni din centru, pentru nevăzători.
    La rampele de acces în clădiri sincer nu am fost atentă, dar poate mă ajută vreun alt timișorean 🙂

  20. #26

    in romania, daca esti in scaun cu rotile, faci arest la domiciliu. N-ai cum sa iesi din casa. Si daca reusesti sa iesi, n-ai cum sa crculi cu mijloacele de transport in comun.
    Scena vazuta de mine la facultatea T.Maiorescu (cladire noua, construita in vremea cind normele UE trebuiau respectate): un student in carucior a fost carat de colegi pe scari 2 etaje! Cladirea nu are lift, nu are rampa.

  21. Persoana cu dizabilitate este considerata din start incapabila, bolnava, retardata. Aceasta reprezinta gandirea la momentul actual in rOMANiA. Chiar daca arde camasa pe mine si nu imi gasesc loc de parcare, nu parchez nici mort pe locul rezervat Per_c_Diz. Ca vad o masina de pulitie, un SUV, un coca sau o printesa pe locurile rezervate, iarasi e alta treaba. Eu, din principiu, nu ma ating de ele. Cum spunea un coleg mai sus, integrarea PcD in mediul social duce la castig pentru stat si persoana. Doar ca nimeni nu da doi bani pe faptul ca persoanele acestea sunt bune la munci repetitive si ca uneori au rezultate mai bune in comparatie cu noi: memorie, auz dezvoltat, miros fin, sensibilitate aparte etc.
    Da, se ofera un ajutor social. Da, exista scutire de anumite taxe si impozite. Da, gratuitate pe transport in comun pentru PcD si insotitor dar…de cate ori au fost pacalite cu legume urate la piata, batjocorite la anumite institutii publice si lista poate continua.
    O spune o persoana(adica subsemnatul) care are prietena nevazatoare dar cand se trezeste cu gatul intepenit, il scoate din boala cu masajul invatat.

  22. Numai disabled sau bolnav sa nu fii in Romania… si daca s-ar respecta normele, tot ar fi enorm de greu, din cauza mentalitatii “sa fie acolo, la ea”, cum ai zis tu. De exemplu in Alba Iulia majoritatea autobuzelor au platforme automatizate pentru carucioare cu rotile, dar ma indoiesc profund ca au fost folosite vreodata. de putinele ori cand am vazut o persoana disabled in autobuz, erau insotiti si urcati/coborati de insotitor la fel cum se urca si coboara carucioarele de bebelusi.