Într-un fel, îmi place de Cătălin Tolontan. Deși este angajat la un ziar deținut de putere, gsp, nu are nici un fel de rețineri în a lovi în acțiunile puterii. Așa cum nu avea nici un fel de rețineri în a lovi în puterea de tristă amintere, pedelistocrată. Ziariștii lui sunt singurii, poate singurii, care fac anchete de presă și care dărâmă miniștri. Asta mă face să trec peste toate defectele sale, care pălesc zdravăn în fața calitaților.

Am citit astăzi un articol pe blogu-i, articol despre mânărismele de la Agerpress, TVR și Radio, din care am selectat un paragraf.

În acest timp, ziarele de calitate, cîte mai sînt, trăiesc în marea lor majoritate din machete de fonduri europene, distribuite de baronii locali, în funcție de opțiunile politice ale publicațiilor. Fenomenul a început în toamna lui 2012 și se extinde în 2013. Ziarele se vulnerabilizează îngrozitor, dar ce să le ceri, cîtă vreme publicitatea asta perfect inutilă pentru beneficiari, dar vitală pentru publicațiile generaliste și orientată pe interese nu ajunge nici la 1% din cît consumă media de stat din România?!

Ziarele, dacă sunt de calitate, nu trăiesc din machete de fonduri europene.
Ziarele, dacă sunt de calitate, trăiesc din vânzarea fizică, la bucată și din abonamente.

Aceasta e rațiunea de a fi a înființării unui ziar. Simți că ai ceva de spus, iar dacă oamenii achiesează la ceea ce spui și la valorile tale, cumpără ziarul tău, își fac abonamente la el și astfel te finanțezi, plătești salarii, rotativă și restul. Dacă apare și publicitate, cu atât mai bine.

Dacă ziarul nu vinde, înseamnă că existența sa nu își are rostul, iar supraviețuirea din bani publici nu este decât o participație la devalizarea generală. Dacă ziarul face retururi de 90% și trăiește doar din publicitate și din spam pe varianta online, înseamnă că ziarul nu este o necesitate publică, iar angajații săi nu au de ce să existe ca a 4 a putere în stat, în afară de momentele când cărăbănesc pișcoturi la conferințele de presă.

În clipa în care plângi de mila așa ziselor ziare quality, care sunt obligate să bage mâna în banul public (pentru că asta înseamnă reclamă la Hidroelectrica sau Centrala Cernavodă sau Autostrada Soarelui, furt din banul public), ai o problemă în a percepe realitatea ce te înconjoară. Înseamnă că, deși ești un om care luptă cu corupția generalizată, de fapt ai fost acaparat de ea și de logica ei imuabilă și începi să îți justifici ca normale lucruri total de neacceptat.

Practic, ai începe să fii trist. După care citești până la capăt și afli ce consideră Cătălin drept presă quality.

Cît să finanțeze Niro, Cocoș și Petrache publicațiile? La cîte ziare să scrie simultan fiul lui Petrache, devenit editorialist și la Adevărul și la Evenimentul Zilei?!
De cîte ori să aflăm în Click că Elena Udrea trăiește modest la Roman și că doar imaginația noastră o proiectează în studiourile televiziunilor de știri bucureștene?

Și așa reținem că Adevărul, Evenimentul Zilei și mizeria numită Click, sunt publicații quality. Și înțelegem plânsul.
Și mergem mai departe.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

49 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Nu prea am habar cu domeniul asta (ziare/reviste) dar am un prieten care are o firma de livrat la domiciliu si un chiosc de ziare. Ce crezi ca se cumpara cel mai bine? Click, Libertatea.

    Asta se cere asta primesc.

    • #2

      Nu-i problema asta. Si-n Germania se cumpara cel mai bine echivalentul Libertatea.

    • #3

      Proportia prosti/mediocri/destepti e cam la fel peste tot, ce difera e valoare de referinta si cultura muncii.

  2. #4

    oferta creeaza cererea, nu invers

    • #5

      Nu sunt sigur de chestia asta. Produsele quality si cele garbage sunt pe piata in acelasi timp, difera doar numarul de oameni care consuma un anumit segment. Fara sa fie chiar acelasi lucru, e un fel de Discovery vs Antena3 din punct de vedere al interesului, nu al continutului. Oamenii vor sa vada rahat si aleg in consecinta, chiar daca exista optiuni pe piata.

    • #6

      e o parere gresita. oamenii vor sa vada rahat daca le dai rahat. educatia se face si prin presa

    • #7

      Cetin,
      eu as zice ca oferta doar influenteaza cererea, nu o creaza…:-)))

      da, ai dreptate, daca oferta este de rahat, oamenii vor consuma ce li se ofera, adica rahat. si da, e valabil si invers, daca oferta este de calitate, oamenii vor consuma ceva de calitate.

      in mod normal, intr-o piata functionala, ar trebui sa coexiste ambele oferte, presa tabloida de rahat si presa quality.

      eu am convingerea ca in Romania ar avea succes si publicatii quality, independente politic si financiar.

    • #8

      doar daca vorbim de nevoi simple. dar, de exemplu, nu ai cumpara nuga, daca nu ai sti ca exista. nu a existat o cerere intensa de iphoane. sau de macos in loc de windows

    • #9

      Cetin,
      ofertele se creaza si se difersifica pe fondul unor nevoi (cereri) materiale si spirituale existente.
      sa luam exemplul presei. cererea se defineste prin nevoia de informare a oamenilor. oferta, adica ziarele sint consecinta acestei nevoi primordiale ale omului. faptul ca in romania exista doar presa de cacat si mai putina presa quality tine de faptul ca zona quality nu este suficient de bine exploatata. adica cu alte cuvinte, cererea existenta de presa quality nu este oferita in asa fel incat sa fie si acceptata, adica consumata in Romania. despre motive putem sa discutam, dar e alta discutie.
      la fel se intimpla si in zona tehnologica, exemplificata de tine.
      oferta de pc-uri nu ar fi fost posibila daca nu ar fi existat cererea si nevoia de progres si evolutie ale zeitgeistului din acel moment, epoca informationala. la fel se intimpla in fiecare domeniu.
      idea este ca nu poti sa faci o oferta buna si de succes, daca nu cunosti cererea. iar fara o oferta buna, nu poti convinge pe nimeni sa o consume.
      in mod evident cererea si oferta sint interdependente, dar nunse creaza una pe cealalalta.

      raspunsul corect la aceasta intrebare este: oferta doar influenteaza cererea, la fel cum si cererea doar influenteaza oferta.

      doar o oferta interesanta poate influenta cererea in asa fel incat sa stimuleze consumul.

      pe mecanismul acesta al cererii si al ofertei se bazeaza toate procesele evolutive ale vietii pe pamant.

      concluzionand, sint absolut convins ca exista cerere pentru presa quality in Romania, dar inca nu exista o oferta care sa tina cont de particularitatile acestei cereri….

    • #10

      Nu fac bine francezii ca interzic presa tabloid? De doua zile mi-am cumparat televizor aici si jurnalele, emisiunile, filmele, divertismentul, toate sunt cu bun simt si extrem, extrem de informative. Cat am fost acasa in Romania, de la ora 17:00 si pana la +24:00 numai cancan, daca mergeam la cineva in vizita, clar tv-ul era deschis pe kanal d, antene, acasa tv etc.

      Nu mai zic de ziare si de scarba pe care am simtit-o in metrourile din Bucuresti cand am vazut o groaza de barbati citind dimineata Click si Libertatea (da, chiar asa, nu am deloc afinitate pentru barbatii care sunt in cautare de “culturi” siliconate).

      La noi, parca totul e pe dos, parca si cartile de jurnalism scrise de autori romani te introduc intr-o lume absurda a obiectivitatii jurnalistilor care rezista eroic intr-o era a presiunilor politice, dar dat fiind codul deontologic care se bazeaza pe buna credinta a jurnalistului (un fel de popa pentru biseria ortodoxa), negresit presa romaneasca este intr-o plina ascensiune.

      Oferta – cerere, cerere – oferta, un cerc mult prea vicios pentru un popor inteligent. Singura solutie, interzicerea presei tabloide. App de cancan, am citit ca jurnalistii francezi au fost extrem de criticati de catre englezi si americani in cazul lui DSK pentru ca acesta nu a aparut in absolut niciun ziar frantuzesc cu catuse, atunci cand a fost arestat. Mi-am amintit de Becali si de imaginea lui in presa din Romania si mi-am zis: zau de nu mi-as dori sa ne critice si pe noi englezii ca nu stim sa facem cancan din orice rahat. Dar nu, in curand o sa primim premii de excelenta in domeniu asta (daca nu cumva pentru pupincurism am inteles ca s-au dat destule).

    • #11

      Nu c-as fi mare fan Plesu, dar legat de chestia asta cu ‘se da ce se cere’ a avut o interventie geniala, spunand ‘Dupa o cura de rahat prelungita faci indigestie de la cozonac’, chestie cu care sunt complet de acord.

  3. #12

    Gsp.ro e cel mai labagistic site-tabloid. In fiecare zi au o “stire bomba” pe prima pagina cu chilotii si curvele pseudofotbalistilor din Divizia A. Ieri l-au mutat pe Tiriac in aceeasi masina cu Potec, sa para stirea mai picanta. Nici un alt tabloid nu a facut magaria asta. Restul au preluat stirea de pe Mediafax, fara sa o modifice cu atata nesimtire. Azi au inceput sa bage stiri despre cat de sarac o sa ajunga Becali, bazandu-se pe declaratiile lui MIRON COZMA! Dar cei mai penibili au fost acum cateva luni , cand i-a lovit deontologia in crestet si au facut campania impotriva titlurilor “SOC , SENZATIONAL ” din presa. Asta au facut ei, campionii “senzationalului”. Si da, cele 4-5 stiri zilnice cu Gigi Becali sunt “profi” si “high quality” .

    • #13

      Aia de la sport.ro macar isi asuma faptele, nu sunt ipocriti.

    • #14

      A, si Maria Andrieş este cea mai netalentata faptura din presa sportiva. Uitasem de ea.

    • #15

      Cumpara maine ziarul si vezi daca lucrurile pe care le-ai vazut pe site sunt si pe print.

      Nu site-ul care are momentele sale de penibilitate precum toate site-urile publicatiilor mari este pe moarte, ci mor operatiunile de print.

      Apropo de Maria – e o chestie de perceptie. Probabil va vede o gramada de lucruri diferit de tine. In plus, ceva-mi spune ca fiind femeie, ii accentuezi defectele.

      Stii cum e, pot si eu gresi daca tu esti convins ca e cea mai netalentata faptura din presa sportiva.

      Repet, cumpara ziarul. Urmareste o ancheta pe care o fac ei pe ce tema vrei tu si incearca sa-ti inchipui cata munca reala este in spatele respectivelor articole.

    • #16

      Stefan, te cred. L-am mai cumparat. M-am referit strict la site si la aia care posteaza “articole” pe site. Nu am impresia despre Andries ca ar fi vreo tuta. Sunt convins ca nu duce lipsa de inteligenta, sau de alte calitati. Dar nu are habar despre ce scrie. Cel putin atunci cand isi da cu parerea despre fotbal, ii zburda boii pe aratura rau de tot. Si de fiecare data scrie cu rautate. Ea doreste sa fie critica, sau ironica. Dar este doar rea. O femeie paralela cu fotbalul si cu suflet rau. M-a indispus de fiecare data cand i-am citit trasnaile de pe blog.

    • #17

      DA, RAUTATE, ASTA IMI INSPIRA SI MIE

    • #18

      Prosport.ro sunt o mizerie mult mai mare decat gsp.ro cu stirile lor senzationaliste cu trimitere la gandul. Sic, bomba, decizia a fost luata acum, fara precedent, nu o sa iti vina sa crezi etc.

    • #19

      A si pt Beldie, cum ar fi sa am o casa cu fatada darapanata, pereti cu tencuiala care sta sa cada si pe care scrie pula, cacati in curte, gardul stirb si chilotii la uscat pe sarma avand pete maronii, iar in casa sa am curatenie, bun gust si lux? Ai zice ca “nu ai intrat in casa la el, sa vezi ce frumos arata, nu e nici macar o urma de cacat pe jos”?

    • #20

      Deci tu nu iei ziarul pentru ca e manjit site-ul?

    • #21

      Pai tu ai intra in casa cuiva daca au cacati peste tot in curte?

      Si nu cumpar ziare deloc. Ce om normal intre 20 si 30 de ani, cu laptop, smartphone si tableta (macar 2 din 3) mai cumpara ziare acum ? Digital, da, cred ca as cumpara, daca ar merita continutul. Dar un ziar de hartie n-as avea niciun motiv sa-l cumpar. Cel mult o revista.

  4. #22

    Eu de exemplu sunt destul de fan Dilema Veche, despre care sunt destuuuul de sigur că n-ar reuși solo doar pentru că e un „ziar quality”.

    • #23

      quality nu inseamna neaparat sa scrie plesu despre diletantismul timpuriu amorfic. inseamna ziar cu stiri adevarate, nu cu tatele pizdelor, inseamna anchete de presa, inseamna intrebari incomode pentru politicieni, inseamna articole economice bazate pe cunostinte reale, nu pe traduceri de pe WSJ. aia e quality

    • #24

      Adevărat, nu se încadrează deloc în presa „mainstream”, dar rămâne un ziar BUN (chiar Pleșu aside) care nu ar supraviețui pe piață. (și pentru că românii sunt cam idioți de fel, să nu ne mai pitim pe dupe dejet)

    • #25

      Cum adica nu ar supravietui pe piata ? Eu il vad in fiecare zi la chioscul de ziare. Se da ca supliment gratuit la alt ziar cumparat, sau despre ce e vorba?

    • #26

      Hai sa fim seriosi, pot sa platesc la zoso 3 Eur / luna si n-as plati 3 eur/ luna pentru accesul la un site serios, fara stiri de genul ‘Apasa si-ti va creste parul cu 10cm/minut si vei vedea boreala la tine-n curte’? N-as plati 4 lei pe un ziar cu continut quality adevarat, fara mizerii?

      Din punctul meu de vedere problema e simpla: eu am bani de dat pe asa ceva, dar nimeni nu vrea sa-mi ia banii, nimeni nu vrea sa ofere continut premium, ca e greu, nu merge cu google translate, nu ajunge sa fie doar ţâţe (sau mă rog, trebuie ţâţe de calitate) si titlurile cu fonturi mari si rosii nu se vand. Si da, nu se pun cacaturile gen ZF Corporate sau mai stiu eu ce, unde eu, cititorul, stiu mai multe despre subiect decat ziaristul, sau stirile sportive despre ce bea sau fute mijlocasul defensiv de la echipa a 3+a de tineret a satelitului Stelei, chiar mi se rupe. Nu vreau senzationalism, vreau economie si sport. Simplu.

  5. #27

    Tocmai am intrat pe libertatea, sa vad si eu ce mare ziar o fi. Dau sa intru pe un articol, si te redirecteaza automat pe facebook, sa dai like sau ceva approve la nu stiu ce aplicatie libertate. Si pauza, nu dai, nu poti sa vezi articolul. Sa fie sanatosi.

  6. #28

    @ cetin: interesant ar fi ca Tolontan sa spuna ce crede el c-a gresit in acesti ani apropo de Gazeta. Eu chiar as fi interesat ce-ar avea de spus. Ma refer la chestiuni dincolo de criza economica.

    • #29

      Cred ca a gresit mai putine decat restul echipei. Nu el e capul rautatilor. Eu l-am apreciat mereu pentru corectitudine. Ultima data m-a impresionat acum aproximativ o luna, cand a fost povestea cu demisia lui Voiculescu. Toti lucratorii de la Intact l-au transformat intr-un mare erou si barbat desavarsit, care renunta la functia de senator, pentru a fi judecat ca un om de rand. Tolontan a fost singurul care nu si-a caramelizat limba. A recunoscut, fara nici o retinere pupincurista, faptul ca este doar o manevra prin care Voiculescu isi amana procesul.

    • #30

      Eu cand spun c-as fi curios sa vad explicatiile lui nu o spun ironic. Chiar sunt curios ce crede el ca n-a mers, daca are sa-si reproseze lui ceva.

      Legat de atitudinea lui fata de Voiculescu – nimeni nu face asa ceva in presa noastra. Sau cel putin nu-mi vin mie in minte exemple. In plus, a avut o atitudine de genul asta in mod repetat.

    • #31

      Tolontan a incercat permanent sa se pise contra vantului. El – singurul din trustul lui Voiculescu – care gasea ceva bun de spus despre Basescu, acu – singurul care zice ca Voiculescu face manevre etc.
      Nu stiu daca e semn ca-si respecta meseria pana in panzele albe, sau e altceva…

  7. #32

    Si ziaristii si-o merita din plin. Multi dintre ei sunt niste jeguri umane care au vazut ca se vinde cacatul si au scos un cacat si mai puturos ca sa iasa in evidenta. Asta cand nu incercau sa manipuleze si sa minta ca sa sprijine un anumit grup de interese. Oamenii cu bun simt au plecat din presa sau au incercat sa reziste facand inca treaba decenta.

  8. #33

    Si ultima pe azi, ma enerveaza sintagma asta cu ziare quality. Avem cuvantul calitate in limba romana, dar trebuie sa fim homosexuali pretentiosi si sa zicem quality. Dupa aia vorbim de reach si de trend, suntem speakeri si traineri, mergem la eventuri si la party-uri.

  9. #35

    Eu propun un experiment.
    Luati un ziar quality “la intamplare” si vedeti cate din titlurile de pe prima pagina chiar va intereseaza:
    “Săftoiu insistă să „legalizeze“ tunul de 3,7 milioane de euro”
    “Scrisoarea lui Băsescu către Ponta şi Antonescu: „Miniştrii cu dosare penale să fie înlăturaţi!”
    “De ce nu poate Bahmu să renunţe la iubit? Am descoperit motivul care dovedeşte ce serioase erau lucrurile între ei!”
    “Război rece în USL: racheta Iohannis şi bomba Blaga”
    “Dinu Patriciu şi firma AIG Lincoln au vândut clădirea de birouri Lakeview din Bucureşti fondului de investiţii NEPI. Preţul: 61,7 milioane de euro”
    “Birourile viitorului: betonul care se curăţă singur, pereţi digitali, faţade vii”
    Anchetele nu sunt decat informatii la pont date de adversarii politici, politica nu se deosebeste prea mult de o telenovela de pe Acasa, mondenul e plin de personaje inventate si construite tocmai pentru a umple paginile acestor ziare iar economicul e format in mare parte din comunicate de presa si articole publicitare.
    Jurnalismul a incetat demult sa mai fie a IV-a putere in stat.Nu mai au credibilitate, nu mai au voce – nici macar ziarele “quality”. De aceea nici nu se mai asteapta la profit din vanzari/publicitate – ci vaneaza tot felul de fonduri auxiliare.

  10. #36

    romania e o tara de lumea a treia, cu politicieni de mina a treia, cu ziare de mana a treia etc… faza cu merele stricate puse linga merele bune e ca o manusa ptr romania

  11. #37

    in italia partidul blogerului rotofei si cu barba, a castigat 30% la alegeri. ia vezi ce faci, tu cu zoso.

  12. #39

    ok am si eu o nedumerire mai veche asa : de cand pula mea e ziaristul arhanghel al dreptatii? de unde pana unde se erijeaza el in organ de ancheta? auzi fac ei dezvaluiri domle, sunt miezu din pizda. N-ar trebui sa existe institutii specializate pe anchete si alte bagari la zdup? Ziaristu sa-si faca treaba lui de mogaldan nu “anchete de presa”

    • #40

      Ancheta face parte din genurile redactionale, alaturi de stire, reportaj, interviu, editorial, etc. Este vorba despre tehnici de redactare jurnalistică, nu despre Hercule Poirot 🙂

    • #41

      La mistocareli, pupat in fund si aruncat cu noroi ne pricepem toti. Asta e cel mai simplu. E mai greu sa faci un reportaj, o ancheta, sa te documentezi, sa cauti, sa aduci tu informatiile in presa, nu sa le dai copy-paste de pe Mediafax. Si sa fie informatii veridice, documentatia facuta cu simt de raspundere, nu barfe date “pe surse” .

    • #42

      si ca o completare la Dani – jurnalismul de ancheta este practicat peste tot in lume… Nu se erijeaza nimeni in judecatori/procurori etc, dar sunt multe cazuri care au ajuns in justitie dupa ce au fost descoperite de ziaristi …

    • #43

      watergate…

    • #44

      @geretus si corban nu mi-ati raspuns la intrebare 🙂

  13. #45

    Daca tot vorbim ca oferta aduce si cerere, hai sa ne referim la Dilema Veche, un ziar despre care eu cred ca e altfel. In aceste conditii, de ce nu este o cerere mai mare? Cum se face “ca Ca”patos are audienta mai mare decat Romania te iubesc, sau ApropoTv?

    • #47

      Dani,
      tot mai mult te suspectez ca defapt tu esti in poza…:-))

  14. #48

    Dilema Veche vinde de 20 de ori mai putin decat Click, daca te iei dupa BRAT. Si totusi supravietuieste fara reclame venite pe canale politice. Dar doar atat, supravietuieste. Iar cererea pentru Dilema tine de cultura precara, nu de faptul ca nu au ei marketingul bun. Si nici nu trebuie sa citeasca toti Dilema, cineva trebuie sa sape si santuri, nu? 🙂

  15. #49

    Tolontan e unul dintre putinii oameni din presa pe care-i poti numi ziaristi, ca restul sunt ingineri fara idei. Totusi, are Tolo niste momente cand se inclina in fata sefului, dar totusi, are coloana vertebrala si buze necatifelate, spre deosebire de Mircea Radu Badea si Mihai Emanuel Gîdea, care-s niste baieti de treaba mare.