Dacă tot mă prefac că sunt Storytelling Specialist la întâlnirile Speed Dating for Startups, poate ar fi bine să și scriu, câteodată, despre anumite lucruri care sunt utile în comunicare și pe care le văd RAREORI aplicate pe situri, în special pe siturile personale.

Și o să vă spun despre piramida inversată, o tehnică de scriere folosită inițial în jurnalism, dar adoptată și de siturile de publishing, odată cu dezvoltarea publicațiilor online și a celor personale.

De câte ori ați căutat ceva pe internet, ceva foarte specific, nu știu, poate o rețetă, păstrăv afumat ca la huedin, iar google v-a trimis rapid pe un site de rețete unde titlul este mare, PĂSTRĂV AFUMAT CA LA HUEDIN.
După care urmează conținutul:

În copilăria mea, de care îmi aduc aminte cu drag, am petrecut multe zile dragi pe toloaca din Huedin. Acolo am întâlnit primul fior, primul fuior, acolo am fost prima dată la o întâlnire cu o fată, acolo am băut prima cinzeacă de tărie de cea mai joasă speță de la birtul lui Nea Costel din Huedin.
Și nu știu alții cum sunt, dar eu, de fiecare dată când mă gândesc la Huedin, îmi vine în minte șfara cu motocei de pe prisma unchiului meu Vasilică și acea poezie mirifică

Huedin,
Huedin,
Leagăn al dulceții,
Loc de roua dimineții
Și speranța vieții
Huedin,
Huedin.

Dar acum să ne întoarcem la rețeta noastră de păstrăv afumat ca la huedin

Și asta e doar varianta scurtă, povestirea despre copilărie/gust/iubire/alergare/moarte etc poate dura mult mai mult de atât, obositor de mult, iar tu ești acolo doar ca să vezi cum rahat se face mizeria aia de păstrăv afumat de huedin, E CEEA CE TE INTERESEAZĂ!!!

Piramida inversată este acea tehnică în care pui, în primul paragraf, informația cea mai importantă din text. În cazul nostru, rețeta de păstrăv afumat de Huedin. Trăim în vremuri în care oamenii au căpătat niște obiceiuri extrem de facile de consum al conținutului, doar scanează textul și, dacă nu găsesc nimic interesant în acea scanare rapidă, vor pleca mai departe, cu siguranță.

Care este forma de bază a piramidei inversate?

1. Deschiderea, sau primul paragraf. Prima parte a textului, partea cea mai importantă, cea în care scrii, partea cea mai captivantă a informației pe care vrei să o publici, indiferent în ce mod, știre sau povestire. De exemplu, dacă vreți să povestiți cum ați participat la cel mai mișto 3some din viața voastră, începeți textul exact așa: Haideți să vă povestesc despre cum am participat la cel mai mișto 3some cu blonde din viața mea, iar eu eram singurul bărbat de acolo. Gata, l-ați captivat pe cititor, dacă e interesat de subiect. Știe la ce să se aștepte, știe outcomeul povestirii, deci va dori să citească tot.
Dacă ați fi început așa cum încep majoritatea celor care bat câmpii pe net, de genul Era o seară ploioasă de mai, stropii loveau bordura din fața cafenelei, iar eu mă pplictiseam, privind cum baleiază curcubitaceic după ce lovesc asfaltul rece și jilav, aveați șansa să vă citească textul maxim 6 fete bătrâne, studente la APACA, în căutare de romantism.

2 Supporting text. Abia aici vine momentul în care detaliezi cu cine, de ce, ce ați făcut, care a fost pe lustră, care pe chiuvetă, cine a spart chiuveta de la baie și altele. Sau, în contextul păstrăvului de Huedin, acum puteți povesti de unde vine rețeta, cine a făcut-o prima oară în familie, poate și o amintire plăcută din jurul focului unde se cocea păstrăvul iar tatăl înnoda povești, lucrurile specifice și cele sentimentale, care pot atinge cititorul la corazon.

3. Final. Finalul trebuie să fie cel ce pune punctul pe i în articol și este aproape la fel de important ca și Deschiderea. Finalul este cel ce fixează în memoria cititorului articolul, este cel ce îl va face să țină minte unde a citit despre păstrăvul de Huedin sau despre 3someul acela minunat la care jinduiește și el.

Nu e greu, nu e complicat, doar trebuie puțină sintetizare și puțină atenție în scris. Din păcate, nimeni nu se mai ocupă și cu așa ceva, internetul este plin de tehnici de SEO, cum să atingi câți mai mulți cititori cu reclame, black hat seo și alte porcării, iar oamenii, creatorii de conținut, uită că, de fapt, ar trebui să creeze conținut și să o facă într-un mod profesionist, dacă vor să trăiască din asta.

Sau pot pune poze în fundul gol pe instagram. Am citit mai înainte pe linkedin un cont al unei tipe care avea la descriere Influencer 28k. Nu am fost curios să dau click pe cont, mi-a fost de ajuns.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.