Un cititor are nevoie de un sfat, binecuvântat fiind de ajutoarele oferite de guvernul PNL, atât de ajutător.

Salut,

Deţin un mic business de familie cu 3 angajaţi care s-au uitat la TV şi au aflat că în generozitatea sa neţărmurită, statul român le oferă 75% din salariul brut ca să stea liniştiţi acasă în pandemie. Aşa că m-au anunţat să le livrez în cont 75% plus prima de Paşte cât mai curând.

Am sunat la contabilitate şi am întrebat cum acordă statul român şomaj tehnic 75% angajaţilor mei. Am aflat că eu ca chiabur, trebuie să plătesc angajaţilor 75% din salariul brut şi apoi sa plătesc înca 45% (25% CAS, 10% CASS şi 10% impozit pe venit). Asta în condiţiile în care pe Aprilie se preconizează zero încasări.

După ce voi plăti aceşti bani din fonduri proprii, statul român îmi va da înapoi când va avea el bani şi chef cei 75% după ce îi voi trimite un dosar cu şină cu adeverinţă că am fost afectat de starea de urgenţă pe care tot statul român a declarat-o.

Efectiv, simt că îmi pierd minţile între presiunile angajatilor mei (care îmi sunt si rude şi îi înţeleg şi pe ei că au familii de hrănit ca şi mine) şi această nesimţire a statului român care îşi trâmbiţează generozitatea pe spatele angajatorilor, mici sau mari. De unde aşteaptă marele stat român ca eu, mic angajator să plătesc contribuţii 45% şi salarii 75% dacă eu nu voi încasa nimic în luna aprilie? Poate printre cititorii tăi sunt oameni de afaceri mai mari sau mai deştepţi care mă pot ajuta cu sfaturile lor.

MUltumesc.

Sfatul meu e să închizi tot și îi reangajezi când se termină. Așa, pentru că oferă PNL ajutoare

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

95 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Da, din pacate cea mai buna solutie e sa inchizi tot, desfintezi posturile pur si simplu si gata. La revenirea la o situatie normala, reinfintezi posturile, si oricum esti obligat de lege sa dai ocazia oamenilor disponibilizati sa revina la fostul job daca mai vor.

    Tu nu mai ai cheltuieli cu salariile, angajatii primesc somaj.

    Statul va f*te in continuare cum va prinde.

    • #2

      Umm , lichidezi firma. Daca vrei business nu trebuie sa fii emotiv

    • #3

      “Da, din pacate cea mai buna solutie e sa inchizi tot, desfintezi posturile pur si simplu si gata. La revenirea la o situatie normala, reinfintezi posturile, si oricum esti obligat de lege sa dai ocazia oamenilor disponibilizati sa revina la fostul job daca mai vor. ”
      Sigur, cand vei mai avea nevoie de ei se vor intoarce.

      Cum de nu s-au gandit la asta cei de la Dacia si Ford?

      Zarax, mentalitate de bisnitar.

  2. mamica mea…

  3. #6

    Ceva imi este neclar. De ce trebuie sa platesti si 75% din salar + 45% taxe?
    Adica nu platesti doar 75% si taxele de 45% se iau din acel brut de 75%?

    • #7

      nu. trebuie sa plateste taxele integrale

    • #8

      Nici eu nu pricep de ce mai trebuie să plătească angajatorul cei 45% (CAS 25% + CNAS 10% + impozit 10%), din moment ce ei sunt oricum plătiți de angajat teoretic din cei 75% din brut, că de-aia e din brut și nu din net…nu? Sau îmi scapă mie ceva?

    • #9

      angajatul primeste 75% din brut in mana.

    • #10

      You sure? Asta înseamnă că șomajul tehnic e mai bine plătit decât salariul întreg, din care ar fi luat 55% în mână, respectiv 65% dacă e scutit de impozit. Nu prea are logică…

    • #11

      stiu, nici ptr mine, e o ipoteza. dar sigur sigur ai de platit alea, am primit si de la contabilul meu

    • #12

      Si eu de la contabil am înțeles același kkt ca Cetin. Și pentru ca angajații nu vad mai departe de TV (și ma rog, sa zicem ca nici nu e treaba lor), toți cer 75% ca doar e dreptul lor și decontează statul. Ba mai mult, trimit ei către angajator știrile și documentele necesare luate de prin vreo postare pe FB.
      JALE.

    • #13

      Bă, ați luat-o razna cu toții? 75/100 e mai puțin decât 100/100. Iei trei sferturi din ce luai. Ce atâta tevatură, toți speră la măriri acum?

    • #14

      kpkono, unde luat tu brutul în mână, fratele meu alb?!
      eu știam că e 75% din salariul brut de bază. adică fără sporuri și alte mamudele. la privat, unde pt multe posturi salariul e cam dintr-o bucată, fără sporuri și alte kk, șomajul tehnic ajunge mai mare decât salariul net normal. dar chiar și aici se pot sări din schemă primele și alte ”adaosuri”.
      totuși, dacă e ”75% din salariul brut de bază” poți să le spui ”ura și la gară cu prima de paște, că aia e ”spor” și nu intră la bază”. măcar atât.

      în rest, chiar nu știu ce să zic.

    • #15

      Wo wo wo, simt nevoia sa intervin aici, fiindca nu este adevarat ce ziceti. Sunt consultant fiscal de meserie si am studiat impreuna cu colegii mei legislatia.

      Angajatorul trimite oamenii in somaj tehnic si teoretic conform codului muncii plateste 75% din brutul omului stabilit in contractul de munca.

      Statul a intervenit si a zis ca va pune si el sa deconteze somajul tehnic, la valoarea minima intre 75% * brutul omului conform contractului de munca si 75% din salariul mediu brut (5400 si ceva).

      Ieri s-a modificat ordonanta in sensul ca acum pot accesa toti cei care au fost afectati, nu mai sunt puse conditii de scadere a incasarilor si nu mai este limitat la 75% din oameni.

      Angajatorul primeste acea subventie de la stat, conform datelor de mai sus, din care el plateste NETUL angajatilor in termen de 3 zile. Mai departe retine contributiile si impozitul pe venit la BRUTUL de 75%, nu la salariul intreg conform CIM.

      Totodata, angajatorul trebuie sa plateasca in termen de 3 zile banii catre angajat, de la momentul la care ii incaseaza de la AJOFM.

      Cu toate acestea, intr-adevar, nu m-ar mira ca comunicarea ministrului muncii si a lui ionel danca sa fi fost de rahat.

  4. #16

    Mizerii de masuri, insa cred cu tarie ca orice guvetn/partid era acum tot mizerii de masuri in batjocura

  5. #17

    Nu e clar definit subiectul. Faptul ca statul ti-o trage pe toate partile sau problema omului cu angajatii care sunt membri ai familiei?
    In orice caz, te pisi pe toti. Si pe ea viata.
    Pe stat ca deh, evident. Pe membrii familiei ca vor si salarii si prima si pe ma-ta moarta in vremurile astea. Faptul ca-s din familie ar trebui sa-i faca cumva mai intelegatori, s-o dam cumva mai la pace, ca deh, mancam toti, traim toti.
    Peleme. Viata. Pisi pe ea.

    • #18

      0 incasari = 0 bani de salarii. Asta daca nu cumva firma are rezerve financiare considerabile. Fiind vorba de o firma mica, de familie, ma indoiesc.
      Deci de unde bani? Ca probabil omul i-ar plati daca ar putea, de-asta se si plange aici si cauta solutii.

    • #19

      Asta am zis si eu, patroane.
      Fiind o afacere ‘de familie’ ar trebuie sa ne si intelegem ca ‘in familie’. Cand e bine, mancam toti, familie peleme, cand nu e bine, cerem prime, amu esti boss, lasam familia la o parte nitel. Viata.

    • #20

      Pai da, dar probabil situatia nu a fost asa pana acum.
      Cand a fost bine, patronul a luat majoritatea banilor si s-a dus in vacante. Acum, cand este rau, vrea sa scape de angajati (care in plus sunt si rude).

      Eu inteleg ca este dificil, dar cu siguranta exista niste rezerve financiare acolo. Altfel, pur si simplu ar inchide firma si nu ar mai cauta alte “solutii”.

    • #21

      Andrei, in cazul asta cred ca tot rudele gresesc. Fute-l pe patron cand sunt vremuri bune si ai de unde, nu cand ne taraim de pe o zi pe alta. Nu asa ar fi logic?

    • #22

      Andrei, dacă este așa de ușor să ai o firmă și să-ți cumperi Q7 o data pe an și cel puțin 10 concedii pe an, de ce nu-și face toată lumea o firmă?

      Aaaa… Trebuie să muncești și ai și un risc… Nasol. Capitalul investit are dobânzi mai bune decât la bancă? Da, de aceea investești banii-n firmă și nu-i duci la bancă.

      În fine… Ce face patronul cu câștigul lui este absolut doar treaba lui.

      Cât de social oi fi eu… Dacă vreunul din angajații mei ar face așa ceva, aș închide firma mâine.

      Și ptr. viitor (sună nașpa dar de…) ai doua firme: un srl cu angajați și alte cheltuieli (de expl. chirii la mașini unelte, licențe patente, avut voie sa folosești numele firmei, etc.) și o firma cu asseturile. Nu convine ceva… Pac faliment la primul srl…

    • #23

      u smart…:)))

    • #24

      @ AlexF Da boss tu esti exact genul de patron care trece de la Passat la Cayenne cand ii intra banii pe facturi, is plateste angajatii cu mimimul pe economie legal si cu inca 2 ore suplimentare tot legal pe celalalt serele de pe care nu mai plateste taxe de cas somaj etc la stat. Hai sictir din astia ca tine sunt dime a dozen asa ca unul in minus in faliment nu-i nici o pierdere.

    • #25

      @Alex F, poti sa faci ce vrei cu banii tai.
      Poti sa inchizi firma oricand si sa scapi de obligatia de a plati salariile si de a respecta contractele de munca.
      Dar apoi, dupa ce trece criza si se redeschid afacerile, s-ar putea sa te trezesti ca esti in curul gol.
      Ca iti deschizi o noua firma, cu angajati noi, care nu iti cunosc clientii si nici mijloacele de productie.
      Si astfle cifra ta de afaceri scade al jumatate, iar profitul nu mai exista.

      Dar vei fi fericit, ca ai economisit salariile pe 1 luna.

  6. #26

    Intreaba pe dna violeta de la munca. Pe feisbuc. Ca e foarte activa acolo. Se lauda ca ea munceste si se zbate ptr firmele romanesti.
    Stai ca vorbeste klaus…..stai c-a si terminat.

  7. #27

    Cum era pe aici pe blog aia cu ‘nu ești în stare sa-ți plătești salariații? Meriți sa nu existi’ :))
    @autor,asa cum curvele alea de neamuri s-au pisat pe tine cerându-i și prima ca asa au citit ei pe undeva, asa poți sa le zici ca ai ai citit aici ca poți închide cosmelia și, poate la anu ii reangajezi,daca-ti pupa mana în semn de supunere.
    Tind sa cred ca ești mai moale dacă încă nu i-ai ars pe nesimtiti

    • #28

      ce sa mai redeschida la anul?!
      falimentul ?!

    • #29

      La anul nu va mai redeschide nimic. In cel mai bun caz economia se va contracta, asa ca cererea va fi mai mica (indiferent de domeniu).
      La o cerere mai mica si fara angajati cu experienta, iti va fi aproape imposibil sa mai revii pe piata.

  8. #30

    Eu zic sa mai intrebi o data la contabilitate. Angajatii nu primesc salariul dupa taxe? Statul vireaza salariul brut, angajatorul plateste taxele si vireaza restul catre angajati.

    • #31

      Si poate cu ocazia asta schimba si contabila ca de acolo a aflat.

    • #32

      Nici contabila mea nu e cea mai buna din lume, dar cand am o nelamurire, incerc sa ma documentez singura.
      Exista monitorul oficial si alte surse de incredere unde explica pe intelesul tuturor cum se procedeaza.
      Nu e posibil sa crezi asa ceva.

  9. #33

    Poate nu esti cazul asta evidentiat de mine, poate esti. Din ce cunosc eu, chiar si amaratul ala cu magazin la coltul blocului are q7 nou in leasing. Orice patronas cu orice firmulita amarata are minim un bemweu x 5 in leasing..

  10. #36

    Mda. Concediu fara plata o luna pe care si-l cer cu mana lor si daca ai buget pentru un 75% din net , ala e fara alte incurcaturi birocratice. Si daca tot imputita e treaba dupa, inchizi de tot.
    Suge, e nasol, dar csf. Nu toti au tiparnita de bani in subsol. Faptul ca unii sunt rude este irelevant.

    Si da, asa imi explica cineva ca statul iti da el banii inapoi cam 10% pe luna sub firma de scutire de impozit. Care chestie ar dura vreo doi ani. E misto cu statul. Sper ca poate le-a venit mintea inapoi.

  11. #37

    ”Sfatul meu e să închizi tot și îi reangajezi când se termină. Așa, pentru că oferă PNL ajutoare”

    Generozitatea nețărmuită a antreprenorului român. Cum să meargă în pierdere? Dă-i afară, dă-i în plm de milogi.

    • #38

      ce special esti..

    • #39

      Si bani de unde scoate sa-i plateasca? Avand in vedere ca zice ca e firma mica, de familie, banui ca e ceva la modul florarie, restaurant, patiserie, mic magazin. Firma care nu are rezerve mari de bani si are nevoie de rulaj sa supravietuiasca.

    • #40

      Da sigur, solutia evidenta sa ia credit pe firma eventual cu garantii imobiliare ca sa dea salarii unora de nici nu lucreaza in perioada asta. Sigur esti bancher manca-va-r cov-ul.

    • #41

      doar garantii imobiliare?
      dar 3-4 fidejusori?!
      sfat pentru ”patronasi”: daca luati credite sau amanati rambursari in perioada pandemiei/crizei de dupa, pastrati doar salariatii care semneaza ca fidejusori la banca!

    • #42

      @daddy, ai gandit-o mult pe asta?
      Crezi ca banca va accepta sa ofere credit unei firme care aduce 3-4 angajati pe post de giranti?
      In conditiile in care cei 3-4 giranti nu au alte venituri in afara de salariul oferit de firma care cere imprumutul?

      – Patron: Vreau si eu niste bani imprumut
      – Banca: Sigur, cu ce ne girezi imprumutul?
      – Patron: Am adus 3 angajati care sa gireze pentru mine
      – Banca: Si angajatii astia, au venituri ?
      – Patron: Pai daca le dau eu, au. Daca nu le dau, nu au.
      – Banca: Deci daca tu nu ai bani sa ne dai, nu o sa ai sa le dai nici angajatilor, corect?
      – Patron: Corect
      – Banca: …..-

    • #43

      nu ma bazez pe credinta, ci pe precedente!
      in plus, fidejusorii pot fi executati silit si daca nu au venituri!

    • #44

      Securitatea muncii în românia și grija pentru salariați. Apoi se plâng patronii că angajații nu sunt motivați, serioși ș.a.m.d.

    • #45

      @daddy, daca nu au venituri, ce executi mai exact ?
      Ca majoritatea nu au nici proprietati, au cate un apartament in rate.

      @ubercool, exact asa este in Romania. Toata lumea sare de fund in sus ca de unde sa plateasca patronul, cum sa mearga in pierdere 1-2 luni?
      In schimb vor ca angajatii sa moara pe baricade la munca.

      Cred ca dupa minim 4-5 ani de crestere economica, nu exista firma care sa nu aiba o rezerva de bani (sau macar acces la o linie de creditare).

  12. #46

    Parca era vorba ca in baza depunerii documentatiilor de catre societati, acestea isi vor primii banii in maxim 2 saptamani.

  13. #47

    Partidul Niciodata Liberal!

  14. #48

    Inca asteptam ca modificarea modificarilor sa fie publicata in MOF. Eu as desfiinta posturile si angajatii ar beneficia de somaj( nu cel tehnic)

    • #49

      daaaa,dar e mai simplu ca DUPA, sa trimiti cainii de la ANAF la verificat, sa demonstrezi ca nu avea sapca si sa ii futi niste amenzi mai mari decat sumele alea

    • #50

      Exact din motive de Anaf nu m-as folosi de somajul tehnic. Sunt atat de interpretabile toate actele emise zilele astea incat, cu siguranta o sa lase loc de mari abuzuri dupa. Cum poti demonstra ca nu ai avut cu ce plati angajatii zilele astea? Nu ai incasari dar poate ai masina firmei, de ce nu ai vandut-o…poate ai mijloace fixe, samd.

  15. #51

    In linkul pus de Robert mai devreme zice asa:

    “o declarație pe propria răspundere din partea angajatorului, însoțită de o listă cu angajații, cu contractele de muncă individuale suspendate”

    Daca contractele sunt suspendate, nu cred ca se mai platesc CAS, CASS si impozit.

  16. #52

    Salut. Pe statul de plata apare brut 75% din total. si contributiile la suma respectiva . iar statul cand va returna, va returna cei 75 din brut, suma care include netul si contributiile.

    am o mica firma cu 3 angajati si eu al 4-lea….dar nu sunt in situatia asta momentan. Dar nu vad de ce ar fi altfel

  17. Ca sa incep cu mine, la mine au scazut veniturile cu 50%, nevasta-mea e data in somaj, dar nu-l ia pentru ca .. ghinion, are mai putine luni lucrate decat trebuie, ii mai trebuia una. Mi-s da cu placere 75% din luna trecuta, dar am doar 50%. Eu ma intreb daca sa nu ma dau afara ca sa nu mai dau aia 45% la buget, da asta e o alta treaba.

    Astia cad dau legi le gandesc cu cu[rul], adica nici macar nu au habar ce e aia forma mica cu 3 angajati [ neamuri au ba] . La ei toti sunt un fel de Renault sau Ford, mare smecherie ssa dai pana in decembrie 75% si sa mai dai si la stat. Sau ma rog, nici nu-i intereseaza aspectul.

    Revenind la firmele astea mici, nu stiu de ce dar am impresia ca daca angajeaza o fac din 2 motive: fie le merge bine si au decis ca e mai ieftin sa dai minimul pe economie la 3 insi care sa traga in locul lor, fie nu le prea place munca [ adica le place, dar ei fac managementul firmei ].

    Dac ale merge bine, e ok in perioadele normale, merg in concedii, etc. Nu se gandesc cum traiesc aia cu minimul pe economie. Asta e in bula mea, unde nu am prea vazut multi angajati la privat cu peste 4000 de RON brut. Sau o zic statisticile, la fiecare majorare a salariului minim, dau toti faliment .. deci aia chiar dau minimul daca-i afecteaza, ca aia de dau de 8 ori minimul nu au nicio problema. Acum ca a dat greul si peste ei, patronii gata, out angajatii. OK, dar daca aia nu muncesc, tu ca patron din ce traiesti? Din economii? Atunci inseamna ca ti-a mers bine, ca doar nu ai facut si tu economii din aia 1280 de lei minimul pe economie. Asa ca … sa nu o mai lungesc: nu va mai angajati pe salarii mici, ca uite, vine criza si ai si tu nevoie de bani de chirie, mancare, una – alta.

    Cine sunt afectati? Pai exact aia de dau salarii de mizerie, magazinase mici, buticuri, turism [ aici mereu se calculeaza cat bacsisi faci, nu cat ar trebui sa ai salariul ca sa supravietuiesti! Nu vreau sa ma gandesc ce fac astia ramasi pe drumuri care stau in chirie prin Bucuresti sau alte orase mai mari.

    • #54

      inteleg ca te-ai entuzismat ca ai scapat de cele 2 salarii mici ale familiei tale?!

    • @Dady, eu nu am anagajati pentru ca afacerea mea e pentru o persoana. atat. Nu ma duce capul cum sa o scalez ca sa angajez, as lua la mine cu procent din castigul generat, dar nu se baga nimeni, asa ca .. banuiesc ca nu mie mi-ai raspuns. E naspa cu firmele mici, care nu-si fac rezerve, sau ma rog – daca au nu prea vor sa le dea salariatilor pe timp de criza. Plus ca la noi e chestia aia cu ma dat faliment si am ramas miliardar. Eu pe asta nu am inteles-o niciodata.

    • #56

      de aia nu esti miliardar!

  18. #57

    Doamne, ce zapaceala!
    Presupunem ca angajatii au lucrat pana la 31 martie si sunt dati in somaj tehnic cu 01.04.2020:
    – in aprilie le platiti salariile pentru martie din banii dvs, impreuna cu contributiile aferente (oamenii au muncit si se presupune ca dvs ati valorificat munca aceasta), probabil la acesti bani s-a referit contabila dvs ca trebuie sa platiti contributiile;
    – in mai veti depune documentele pentru somajul tehnic din luna aprilie la AJOFM (cerere si tabel nominal cu angajatii in somaj tehnic (atentie! nu mai mult de 75% din nr-ul lor, activi la data ordonantei));
    – in 30 de zile de la depunere veti primi banii;
    – declararea contributiilor si plata impozitelor se va face pana la 25 ale lunii urmatoare primirii banilor.
    – trebuie sa aratati ca nu aveti capacitatea financiara de a plati salarii (e o intreaga discutie: casa + banca fara solduri mari etc.)
    PS: Conditiile se schimba din 2 in 2 zile, eu v-am facut doar o schema in mare din ce se stie pana la acest moment si, bineinteles, din ce-am inteles eu.

    • #58

      deci se platesc contributiile de catre angajator?

    • #59

      Da si da (pentru ambele cazuri).
      Aferent somajului tehnic se primeste brutul de 75%, din care, ulterior, se vor plati contributiile.
      Repet, datele problemei sunt in continua schimbare, era la un moment dat vorba ca statul sa bage direct netul catre salariati prin conturi, dar… mai vedem.

    • #60

      Asta inseamna ca la o firma sau un PFA cu 1 angajat acel angajat caruia i s-a suspendat contractul de munca nu poate beneficia de somaj tehnic ?

      (atentie! nu mai mult de 75% din nr-ul lor, activi la data ordonantei)

    • #61

      Mie mi-a spus contabila ca doar angajatii full time beneficiaza de asta, stiti ceva?

  19. #62

    Inca nu a aparut oficial in Monitor, se asteapta azi sau maine, dar a explicat ministrul. Angajatorul nu plateste de el (zice ea).

    www.digi24.ro/stiri/economie/ministrul-muncii-in-acest-moment-avem-500-000-de-contracte-de-munca-suspendate-1283601

    “Statul va plăti (şomajul tehnic, n.r.), nu va plăti niciun angajator urmând ca statul să-i ramburseze banii, ci ei vor veni direct de la stat. De aceea am şi simplificat procedurile prin care angajatorii pot avea acces la aceste resurse.

    Dacă sunt angajatori cu angajaţi având contracte individuale de muncă, atunci în baza unei cereri şi a unei declaraţii, două modele foarte simple, (…) oamenii vor avea acces rapid la fondurile guvernamentale. Se pot depune începând cu 1 aprilie, oricând în intervalul de până în 15 zile începând din prima zi a lunii aprilie, urmând ca imediat ce se va depune cererea, indiferent că este vorba de AJOFM sau AJPIS, să se proceseze rapid şi să se şi vireze banii pentru angajator, astfel încât, până la jumătatea lunii, aşa cum se întâmplă în practica oricărei companii, să se poată încasa şi banii şi să se poată face şi plăţile de îndată către angajaţi. Pentru angajaţii cu contracte individuale de muncă, având în vedere că statul acoperă şi contribuţiile la salariile acestora, plata se va face la angajator, urmând ca acesta să îi vireze în trei zile banii şi să plătească toate contribuţiile acoperite din resursele statului pentru salariile acestora, astfel încât ei (angajaţii – n. r.) să aibă continuitate în această perioadă”, a precizat Violeta Alexandru.

    Ministrul Muncii a adăugat că vor exista controale la angajatorii care primesc şomajul tehnic de la stat, dar doar după încheierea crizei actuale.

    “Vor fi controale după această perioadă – subliniez, după perioada de criză, dar controale vor fi. Eu voi avea grijă să nu se facă abuzuri şi voi fi atentă şi eu şi ceilalţi colegi care au instituţii, care se ocupă cu activităţi de control, să nu existe abuzuri. Dar sunt bani publici şi trebuie să fim responsabili pentru cheltuirea lor. De aceea spun că cine îi va cheltui corect n-ar niciun motiv să se îngrijoreze. Cine nu, probabil că se sperie. Nu trebuie să avem niciun fel de sperietură cu privire la eventuale verificări, pentru că nu avem de gând să se întâmple abuzuri. O parte din bani, cea mai mare parte din bani, sper, vor fi rambursaţi de Comisia Europeană şi, prin urmare, suntem obligaţi, inclusiv prin procedurile pe care le avem în accesarea banilor europeni, să efectuăm aceste verificări, care însă nu au de ce să sperie pe niciun angajator”, a menţionat Violeta Alexandru.

    • #63

      Lol. Nu va speriati de controale, zise lupul catre stana de oi.

  20. #64

    Sfatul meu catre cititorul tau este sa isi ia alta contabila. Vorbeste numai tampenii. Taxele alea fac parte din cei 75% din brut.

    Deci daca el le dadea salariu pana acum 1000 de lei brut, le va da 750 lei *din care* va retine CAS, CASS si impozit.

    Aia 750 de lei urmeaza sa si-i ia ulterior de la stat. Sau daca le da mai mult, in limita unui salariu mediu brut (75% x 5429 lei).

    Singura duda din lege legata de situatia actuala este ca nimeni nu stie daca se plateste CAM 2,25% daca omul are salariu mai mare de un salariu mediu pe economie.

    Nu stiu ce pretentii ar avea cititorul, sa-i vireze statul banii cu care sa-si plateasca salariatii *inainte*? LOL.

    —-
    Acum, legat de business in sine, fara suparare, alte firme au backup -plan-uri exact pentru astfel de situatii. Nu-ti poti baza afacerea pe un cash-flow care se risipeste in fiecare luna. Firmele serioase dau bani grei pe BCP/DRP si alte acronime d-astea, tocmai ca sa nu se gaseasca in situatii de genul asta.

  21. #65

    + un mesaj destul de coerent de la Ministerul Economiei

    Ce documente se depun pentru șomaj tehnic?

    ❗️Angajatorii: Cerere semnată și datată de către angajator,

    Declarație pe propria răspundere și listă angajați aflați în șomaj tehnic.

    Alte forme: Cerere semnată și datată și Declarație.

    ❗️Atenție: În Declarație li se cere să certifice faptul că informațiile sunt adevărate și li se prezintă consecință juridică a prezentării unor informații false. Răspunderea este a angajatorului/persoanei care depune Cererea.

    Când se pot depune documentele?

    ❗️Pentru angajatorii care depun la ANOFM:
    • Pentru 16 – 31 martie începând cu 1 aprilie.
    • Pentru 1 aprilie – 16 aprilie începând cu 1 mai.
    Pentru celelalte categorii: Până în data de 10 ale lunii (aprilie/mai).

    Cum se pot depune documentele?

    ❗️Electronic
    La ANOFM – s-au creat adrese speciale în fiecare județ
    ❗️La ANPIS – sunt în curs de creare adrese dedicate în fiecare județ.

    În cât timp primesc angajatorii banii?

    ❗️Angajatorii care depun la ANOFM: în 15 zile de la depunere documente

    Celelalte categorii care depun la ANPIS: în 10 zile de la depunere.

    Care este obligația angajatorului după ce primește banii?​​​​​​

    ❗️Să plătească sumele angajaților aflați în șomaj tehnic în 3 zile.

    • #66

      Ce nu spune ministrul ăla e că nu există încă, ordin de ministru al muncii care să stabilească cum arată documentele ce se depun la ei.
      În seara asta au publicat OUG 32/2020 care modifică OUG 30/2020. Adică exact aia cu șomaj tehnic.
      Și e foarte posibil ca atunci când apare declarația aia pe proprie răspundere să apară niște surprize,
      Angajatul primește de la stat, prin intermediul angajatorului său, suma brută. Aceasta este 75% din salariul de încadrare, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe economie. Adică e plafonată suma brută.
      Din acea sumă, brută, angajatorul reține 25% CAS, 10% CASS și impozit. Circa 44% sunt rețineri și angajatul primește efectiv în mână doar ceea ce rămâne.
      Se omite și faptul că aceste sume se acordă de stat exclusiv pentru perioada care e stabilită ca fiind de urgență. Asta înseamnă, acum, maxim 14 aprilie. Dacă încetează starea de urgență, de acolo-n colo statul nu mai decontează nimic.
      Sunt niște șopârle discrete băgate prin ordonanțele astea.

  22. #67

    Somaj normal direct, daca își revine treaba ii reangajezi.

  23. #68

    O intrebare oarecum la subiect, in ordonanta vietii, asta cu somajul tehnic, este prevazut ca indicatorul dupa care se evalueaza reducerea activitatii este incasarea si nu cifra de afaceri. Daca o firma are termene de incasare de 60-75 de zile, inseamna ca 2 luni trebuie sa platescti salarii pentru ca iti vin incasari din urma chiar daca ai cifra de afaceri aproape 0?

    • Din păcate, da. Chiar dacă pe martie ai facturat 0, dacă încasările sunt sub 75%. Dar asta era în varianta inițială, din ce am citit acum e suficientă declarația că ai fost afectat.

  24. #70

    Ce afacere de familie este ? Sfatul meu e putin diferit: ar cam trebui sa poti rezista macar un 2 luni pana trece mizeria. Deci baga somaj tehnic sau nu baga. Ii platesti normal si mai vezi, folosesti la altceva conex: amenajarea sediului, pune-i sa te ajute la zugravit, vb sa-i dai la altii la munca, etc. Daca inchizi sandramaua acum si ii dai afara peste 2-3 luni nu o sa-ti mai stea. Apoi o sa fie iarasi tanguieli ca nu gasiti oameni. Sincer eu nu inteleg cum de rezista firmele astea de la o luna la alta pe incasari de la o luna la alta. Orice firma ar trebui sa aiba la ciorap si bani pt zile negre.

    • #71

      Ba când va aud cu păreri din astea ca ar trebui sa ai bani la ciorap pt situații din astea ma gândesc ca toți sunteți niște mici Iliescu care ați mai prins vreo 3 pandemii în viata asta. Cine dracu a mai pățit sa fie în imposibilitatea de a lucra pentru o perioada NEDEFINITA? și dacă as avea bani la ciorap sa țin angajați + chirie + toate facturile o luna, fără sa produc nimic, nu îmi pot asuma calea asta pentru ca NU ȘTIU cât va tine. Sa ai bani pt asta 6 luni inseamna deja sa fii mare. Și chiar și asa, dacă ai consumat toți banii din cont, cu ce cacat pornesti motoarele când se ridica starea de urgență? Sau aveți senzația ca azi te culci și mâine pornesti o firma de la zero cu zero lei în cont?

    • #72

      @Laurra nu toată lumea trebuie să fie patron, e ok

    • #73

      Azi am semnat “lungirea” la telemunca. 20 aprilie si va fi gata. Nu va fi gata starea de urgenta dar o sa ne puna sa purtam masti si la lucru sclavilor. Hai las-o jos ca macane. Daca ai o firma ce nu rezista 2-3 luni fara incasari esti praf si mai bine nu esti patron !

  25. #74

    numai contabili pe aici. ma rog. deci:
    statul da 75% din salariul minim aferent functiei (unele asimilate la minim pe economie, altele la mediu). Sa zicem ca salariul e minim, si anume – habar nu am – brut 2400. Asadar, angajatul incaseaza 1800, din care taxe 800 si ia in mana 1000. Aceasta este socoteala. Si ii ia cand ii da statul, daca firma nu are de unde sa ii dea acum. mai verificati, sau, daca nu, va dau eu un contabil care stie.

    PS: vad ca a explicat si Rumbu mai sus. A explicat bine.

  26. #75

    Și cei care au contractele reziliate înainte de aceasta ordonanță cum vor trai aceste luni? Un alt loc de munca este imposibil de găsit.
    De ce nu e obligatoriu ca cei rămași fără servici în perioada pandemiei sa beneficieze de acest șomaj?
    NU a fost decizia noastră sa rămânem fără servici.

  27. #76

    Vad ca au reglat azi, cica maine fac conferinta de presa. Tldr: din aprilie va platii direct statul cei 75% pt somaj tehnic.

  28. #77

    nu-i așa că iubiți Romania maxim?

  29. #80

    Regula nr.1: nu faci afaceri cu rude sau prieteni

    • #81

      Regula nr. 1 ar trebui sa fie: daca vrei sa ai o afacere pe termen lung, iti protejezi angajatii vechi care te-au ajutat sa ajunga acolo.

      Altfel ajungi sa angajezi cate 2-3 oameni in fiecare luna si sa te plangi ca nu-si dau interesul.

  30. #82

    Autorul articolului a inteles totul gresit.
    1. Statul plateste 75% din salariul BRUT al angajatului, dar nu mai mult decat 75% din salariu mediu pe tara. Daca omul are acum 10,000 brut salariu, nu va primi 7500 brut ci mai putin.
    Banii se vor vira de catre AJOFM in contul firmei, urmand ca aceasta sa-i vireze salariatilor ca salariu NET si tot din acesti bani sa achite si contributiile salariale aferente-CAS, CASS.
    2. Inca sunt asteptate modificari la OUG 30/21 martie privind somajul tehnic. Desi la tv se vantura tot felul de informatii, ca nu mai trebuie certificat de stare de urgenta de exemplu, ca somajul se anunta doar in baza unei declaratii a administratorului, totul e vax-albina pana nu se publica in Monitorul Oficial. Si pana astazi 30 martie, ora 18.35, nu avem nimic oficial. Desi cu 1 aprilie trebuie anuntat la AJOFM intr-o forma sau alta oamenii trimisi in somaj tehnic.
    Cam asta.

  31. #83

    Iti recomand sa inchizi firma si sa concediezi angajatii.
    Apoi sa vii pe aici sa te plangi ca nu gasesti oameni sa iti lucreze si ce greu este pentru patroni in zilele astea.

  32. #84

    Dar cand a fost crestere economica si ai depasit cincinalul te-ai plans? De ce sa te ajute statul daca suntem un stat capitalist? Romanii nici acuma nu stiu daca vor comunism sau capitalism. Fiecare din acestea are mai multe forme iar romanii sunt needucati, deci nici o sansa.

    • #85

      da-i un mesaj lui trump, comunistul, care a bagat 2 trilioane de dolari in ajutoare

    • #86

      dacat 10 la suta din ce o sa obtina despagubiri dupa procesul cu china. poi nu?

    • #87

      dementa, frate, dementa. presedintele Camacho e un erou pe langa imbecilul asta

  33. #88

    Nu stiu cum se calculează, am intrat doar sa zic ca esti incredibil cu angajații 100% rude. Nici la regionala CFR Filiasi n-ai sa vezi asa ceva. Completați formularul ala de rudenie și-l depuneti la HR sau nu mai are rost?

    • #89

      Care-i faza? Doar nu e institutie de stat. Daca vrea poate sa angajeze mama, sotia si amanta in acelasi birou. Eu din principiu nu as angaja niciodata rude sau prieteni, decat daca as fi pregatita sa ii pierd.
      Am si eu un SRL mic cu 2 angajati dintre care unul sunt eu. Suntem afectati de virus, asta e. Afacerea e destul de noua, am resurse sa platesc salariile 3 luni, dupa aia vedem. Angajata mea are 2 copii mici, nu o pot lasa descoperita chiar acum. In impas mai bine nu ma platesc pe mine decat pe ea, e un angajat bun pe care vreau sa il pastrez, doar va trece pandemia. Nu vad care e problema ca o entitate privata a ales sa lucreze cu familia, cunosc multe situatii de acest gen, unele merg bine altele scartaie, dar sunt privati au afaceri crescute din banii proprii asa ca?

    • #90

      @Pss, daca ii asculti pe toti “afaceristii” de mai sus, ar trebui sa inchizi firma si sa-i dai un sut in fund.
      Aceeasi afaceristi care se plangeau acum cateva luni ca nu gasesc angajati seriosi, care sa moara pe baricade. Angajati care sa ii inteleaga ca ei platesc taxe mari si care ar trebui sa accepte sa lucreze pe bani putini.

  34. #91

    Pentru fiecare angajat, societatea primeste 75% din salariul brut de baza (fara sporuri etc).
    Banii de la somaj NU merg direct la angajat, urmand ca angajatorul sa achite din buzunar contributiile.
    Angajatorul primeste cei 75% din brut, el plateste contributiile si plateste salariile.

    Adica, pentru un angajat al carui salariu brut este 3000 lei (net inseamna aprox 1770 lei), ANGAJATORUL primeste de la somaj 2250 lei.
    Acesti 2250 lei sunt impozitati cu 35% (CAS si CASS) care inseamna 787,50 lei. Diferenta se impoziteaza cu 10% .
    Adica, pentru angajat raman aproximativ 1300 lei net.

  35. #93

    Salutare. O intrebare, poate stupida… Dar avand in vedere ca am fost afectat de aceasta situatie – titular al unui PFA (caen 7420, contracte anulate), pot depune acea declaratie chiar daca sunt si angajat la un SRL (cu totul alt caen) insa cu 1 aprilie sunt in somaj tehnic? Va multumesc si va rog fara comentarii rautacioase. Imunitate tuturor!

    • #94

      nu cred, ca ai obtinr venituri din 2 parti. dar doar un contabil te poate lamuri

    • #95

      Multumesc. I-am scris si contabilului acum astept un raspuns, care mai dureaza.