Stăteam și citeam, după COVID, tot felul de postări, pe internet, în special de la diverse pipițe, de alea cu mult fuflet și dedicație, toate de tipul ăsta.
Ah, am găsit o ceainărie minunată. Am ajuns, mi-am comandat un ceai de rooibos cu lămâie javaneză și un cookie de casă, le-am sorbit cu plăcerea naufragiatului care a găsit o nucă de cocos pe insula pustie unde a eșuat, după care am deschis laptopul și am început să citesc primele mailuri ale zilei.

Băi, fiecare mizduță de asta se regăsea public în tot felul de locații, în timp ce erau la muncă. Ba, unele se relocau cu lunile, pe tot felul de insule și insulițe, Oh, ieri nu am avut internet, din cauza taifunului Joey, dar am stat în căbănuța mea de pe malul oceanului, sorbind din maitai-ul pregătit de micul patagonez pe care îl plătesc cu 100 de dolari pe lună și m-am gândit la desăvârșirea mea spirituală și drumul meu în viață. Semnat, Lenuța, marketing account.

Și mai apărea câte unul și le zicea fey toanto, ne strici ploile la toți cu mizeriile astea, nu te mai lăuda cu locațiile tale de vis de unde te prefaci că muncești, lasă-ne și pe noi să trăim în liniște. Sigur, turme de văcuțe, cu cabinele în sus, săreau în apărarea lor dar vai, dar cum, dacă își face treaba, foarte bine că se relaxează, munca este ceva secundar, fufletul este ce avem nevoie.

Normal că, în timp, s-a dezvoltat o cultură a non muncii la distanță. Inclusiv în IT, oamenii care aveau nevoie de colegii lor de muncă, timp de 8 ore pe zi, pentru că le erau necesari, nu îi aveau acolo, pentru că colegii trăgeau un somnic de prânz. Sau luau o micuță pauză, cât să se întindă 30 de minute la sală. Sau programe proprii, nu mă mai deranja când vrei tu, că eu răspund când vreau eu. Sau Lenuța care îl găsea tot mai atractiv pe patagonezul ei și muncea doar cât să nu uite lumea că e angajată. Și tot așa.

Nu mai zic, mă uitam zilele trecute, există deja nush ce aplicație căreia îi dai moaca ta sub formă digitală, îmbrăcat corporate și tu poți fi oriunde, vorbind la un microfon, în timp ce, pe ecranul ședinței, apare imaginea ta elegantă, frumoasă și serioasă, vorbind despre KPIuri și EBITDA. Reclama era cu un tip care băga de zor gaming de pe canapea, în timp ce vorbea în ședință.

Mulți dintre voi erați pe nenorocitul de Zoom („fucking Zoom”, eng.) și vă verificați e-mail-urile în timpul ședințelor, vă trimiteați mesaje unul altuia despre ce ticălos e celălalt, nu erați atenți, nu citeați ce vă viza. Dacă credeți că asta nu afectează eficiența, creativitatea, că nu e nepoliticos, aflați că este. (…) Și să nu vă aud cu rahaturile alea despre vinerea lucrată de acasă. Sun multă lumea vinerea și al naibii dacă dau de cineva! (…) Nu așa se conduce o companie”.

Monologul-manifest în care Jamie Dimon, șeful JP Morgan, dă de pământ cu telemunca și cu regimul hibrid de lucru, într-o întâlnire cu angajații de la mijlocul lui februarie, mulți dintre ei nemulțumiți că au fost rechemați la birou toată săptămâna de lucru, e o bună ilustrare a tensiunilor momentului dintre angajați și angajatori, în plan global. Pentru Dimon, mesajul a fost clar: la birou sau acolo e ușa.

De aici.

Din păcate, ca orice lucru bun, a fost mutut de utilizatori până s-a făcut o cârpă. Pentru că nimeni nu mai are încredere în așa zișii muncitori la distanță. S-a exagerat prea mult, s-a tras mâța de coadă prea mult și, ce e mai prost, toți s-au lăudat în gura mare, pe unde au putut, despre cât de relaxant e să muncești de pe malul mării. Sigur, încă există un număr oarecare de oameni așa zis de neînlocuit, dar, cu strategia potrivită, îi înlocuiești rapid, fără ca ei să realizeze și mergi mai departe.

Aia e, nu v-a plăcut să fie frumos. Nu e nimic, o să vă beți ceaiul de rooibos la muncă, în cubicul. În curând, și în raionul dumneavoastră.

Dacă v-a plăcut ce ați citit, dacă știți că am rămas din ce în ce mai puțini oameni verticali, avem și noi nevoie de voi.

Alte articole din arhiva de aur