Am citit știrea asta, dimineață, la Orlando pe facebook. Și nu am putut să nu mă minunez de cantitatea de oameni care, după ce dai click pe numele lor, îți dai seama că nu sunt manipulatori cutii la shaormăria de cartier, sunt ocupați să își pună poalele în cap, pentru că au avut ei un pachet de pe Temu care nu le-a ajuns, deci Sameday e de kkt, Fancurier e de kkt, Cargus e de kkt, nici nu știi de ce kkt se mai cumpără și vând firmele astea de kkt, că oricum nu valorează decât un kkt. Atât au înțeles ei din această tranzacție. Exact că ăia de după revoluție, intervievați la televizor, cu tovarășe, știți, eu am o butelie și am o problemă.
Plus nelipsiții Să vină Amazon să închidă eMag, pentru că, se știe, Amazon vine să investească miliarde într-o țară cu vânzări la nivelul unui cartier din Madrid sau Barcelona, totul ca să închidă liderul de piață din acel moment. Și, pentru asta, sunt pregătiți să înfrunte sistemul de taxare stupid, legile care se schimbă de azi pe mâine sau retroactiv, lipsa autostrăzilor, lipsa infrastructurii, șpăgile care trebuiesc date primăriilor ca să poată construi depozite sau centre logistice, înfruntă totul pentru că Măriuca de pe internet să poată juisa cu degetul în gură, pentru că au închis emagul. Ca idee, Amazon, dacă vine, vine cumpărând o infrastructură și sistem preexistente, așa cum au făcut în toate țările europene. Prin urmare, va cumpăra eMag, dacă fac o ofertă suficient de bună.
Așa.
Mai țineți minte numele astea? Hipmenu, Oliviera, Tazz, Hello Hungry, Food Panda, Just Eat, Takeaway? Erau frumoase vremurile alea când existau multe companii de delivery food în piață. Exista competiție, erau tot felul de oferte, care mai de care mai atractive, livratorii erau spălați și rapizi, mâncarea era bună, toată lumea încerca să vă capteze atenția și banii.
Acum mai avem Glovo, Wolt și Bolt. Prețurile sunt la cer, la toate. Comisioanele percepute sunt de-a dreptul nesimțite, la Glovo plătești comision că funcționează aplicația, comision că ai curier, comision de vreme urâtă, comision de comandă minimă, comision că respiri, comision că ți-e foame. E bine? Nu de alta, dar mulți se bucurau când se închideau una câte una. Foodpanda de kkt, Oliviera de kkt, hipmenu de kkt, totul de kkt și nașpa. Vă plac livratorii cărora le miros mâinile a fecale când vă întind cutia de pizza pusă pe o parte?
Well, dragii moșului, din momentul în care, pe piață, vor mai rămâne Someday și Funcurier, puteți fi sigur că serviciile se vor carteliza, prețurile livrărilor vor crește, durata de livrare va crește, serviciile vor deveni mai proaste, totul va fi mai prost. Pentru că, în absența concurenței, se instaurează monopolul, iar monopolul va aduce, ÎNTOTDEAUNA, la cele de mai sus, indiferent de ce comunicate de presă se dau. Fondurile de investiții își vor banii recuperați, acționarii trebuie să fie mulțumiți.
Faceți un bookmark articolului ăsta, ne auzim peste un an, doi, dacă mai trăim.
NOU
Trimit in jur de 100-150 colete pe saptamana. Este fix, dar FIX cum zici. Mai rau, acest monopol deja exista de ceva vreme. Daca unul dintre curieri trimite o circulara gen “nu mai acceptam colete cu lungime peste 1 metru” poti sa fi sigur ca in maxim intr-o saptamana absolut toti curierii vor trimite aceeasi poveste. “Va informam ca din cauza cresterii pretului la benzina, razboiului din Ucraiana, incalzirii globale, you name it, suntem nevoiti sa creste tarifele”. Si intr-o luna cresc absolut toti. Nu iti convine? Trimite colete cu altul. Ahh, nu ai cu cine? Ghinion.
A ramas un singur curier care accepta colete agabaritice fara sa cantareasca volumetric, nu dau nume. Dupa o saptamana in care clientii te ameninta cu maceta si ei nu raspund la telefoane, treci sa vezi personal ce dracu se intampla. Coletele tale sunt in curte la ei, nici macar in depozit, in fucking curte. Ce naiba? N-am avut cu ce sa le trimitem boss, camioanele erau mereu pline. Nu iti place? Du-te la DPD sa-ti ia 700 de lei pe un colet.
Se fac praf coletele pentru ca angajatii joaca fotbal cu ele? Ambalare defectuoasa. Ai pus folie cu bule? da. Ai pus polistiren? da. Ai pus folie stretch? da. Ai pus in cutie de carton cu minim 5 straturi? da. Ai platit in plus pentru asigurarea coletului? da. Era ambalat in plumb? Nu. Ai vazut? Ambalare defectuoasa.
NOU
cu cat sunt mai putini, cu atat mai usor se face oligopol sau duopol. holcim si celalalt producator, am uitat cum ii zice, platesc o data la cativa ani, niste amenzi grase pentru preturi aranjate si monopol, le platesc sau le contesta, nici nu conteaza, ei oricum castiga mai mult din fixarea in grup a pretului la produsele vandute de ei.
NOU
Cu tranzactia asta, Mid Europa Partners au iesit din Romania. Sunt curioasa ce ROI au avut din Cargus si Regina Maria.
Teoretic ar trebui sa mai treaca pe la Consiliul Concurentei tranzactia, si ar putea pune niste condictii astfel incat piata sa nu fie afectata. Sa vedem.
NOU
Hai ca am cautat si calculat un pic.
Regina Maria a fost cumparat in 2015 de la Advent, cu circa 100-150 mio EUR. A fost vandut in 2024 cu un pic peste un miliard, deci undeva la 600-950% ROI. Decent, standardul e de minim 5x banii pentru investitiile de succes.
Cargus a fost vandut la cost sau in pierdere. Are datorii mari, deci nu cred ca au facut cine stie ce bani din investitie. L-au tinut doar 6 ani, cred ca au vrut sa scape si sa lichideze operațiunile din RO. Ipoteza mea.
NOU
da, pentru ca contextul politic e beton. iar Someday e ok cu asta, pretul bun plus consolidare din toate punctele de vedere
NOU
Eu cu Dragon Star am avut doar experiente placute. Venit la timp si colet intreg.
Fan si Cargus au fost mereu meh…
Sameday daca nu e livrare Genius, sunt praf!
NOU
Heil Posta Romana then !
NOU
Apropo de subiect, cu noile tarife la energie, practic exista hidroelectrica și restul. Nu știu câți clienți o să mai aibă restul cu 50% tarif mai mare decât hidro.
Cred că e prima dată când funcționează piața liberă în beneficiul clienților. Bine, asta dacă nu vor face și ăștia de la hidroelectrica vreo Maradona, dar nu văd de ce ar face.
Sa-i văd acum pe ăștia de la ppc ce oferte vor avea.
Rahatul asta de plafonare trebuia eliminat mai de mult timp, poate acum era concurența mai mare.
NOU
“peste un an, doi, dacă mai trăim.”
ref la asta, și având în vedere că Iliescu are cancer la plămâni și se știe că Ilici ne îngroapă pe toți, eu deja incep sa fac bagajele, hârtii in ordine, duș în fiecare zi și chiloți curați in caz că pic pe stradă și ajung la morgă etc
NOU
Eu nu înțeleg fixul ăsta al românilor cu Amazon. Si acum poți comanda de la ei, dacă vrei neapărat. Altfel, interfața e mai aglomerată si mai greu de folosit decat emag. Si full de chinezării.
NOU
sameday cu fondator aurist, s-a zis?
hotnews. ro/interviu-ar-putea-intoarce-masa-omul-de-afaceri-care-a-iesit-din-aur-crede-ca-programul-de-guvernare-e-cam-etatist-dupa-gustul-meu-dar-explica-de-ce-il-voteaza-pe-1970922
NOU
Cargus are probleme mari de cel puțin 3 ani. Îți zic din interior, de la un tip care a fost scos de pe piață cam cu japca acum ceva ani.
NOU
Mult mai mulți decât acum 3.
BTW mi-a venit un colet din Ungaria via Germania în mai puțin de 24 de ore. Cu avionul + o după amărâtă ieri (dhl). Vedem dacă Sameday va putea juca jocul asta.