A apărut clipul ăla cu pasagerii Ryanair urlând de groază în avionul plin de fum. E peste tot pe internet clipul. Liber, direct, eventual cu sursa directă. ȘtirileProtv îl fură, pun ditamai watermarkul peste el, specifică Sursa amator, adică worthless, să zică mersi că îl promovăm, și îl urcă pe site. Băi nene, nesimțirea e incredibilă la ăștia, nu ai cum așa ceva.
În altă ordine de idei, în continuare mi se pare un risc masiv să circuli cu avionul. Da da, știu, procentual blabla. Așa au zis și ăia din Boeing Max, Malaysia Airlines, Ucraina și totul. E înfiorător că ești prins în cușca aia de metal fără nicio scăpare, în caz de ceva, dacă începe dansul, știi cu siguranță că vei muri și nu ai ce să faci decât să urli ca tipa din film, care probabil făcuse deja pe ea de frică și nu cred că va mai urca vreodată în avion.
NOU
Ca persoana care zboara ocazional, probabil as face pe mine de frica, dar atata vreme cat n-as vedea flacari si motoarele functioneaza, as sti ca sansele sa ne intoarcem la aeroport sunt foarte mari. Dar daca in acel avion a fost cineva care a zburat pentru prima data, probabil data viitoare ar lua autobuzul.
NOU
crezi?:))))))))))
NOU
Stop being poor cum zicea Paris, sansele sa mori cu un avion privat bine intretinut sunt si mai mici iar daca iti iei fighter jet de antrenament deja le reduci spre zero, da stiu keep dreaming . A incetat totusi sa ma uimeasca relaxarea cu care zboara unii, daca pot intra in depasire bazandu-se ca pun altii frana si ii ocoloesc deja in avion pot juca hora acolo nu au grija asta
NOU
Daca tot urmeaza sa mori, macar pisa-te si tu pe unu’ a carui fata ti-a displacut.
NOU
@Ciumeg să zbori cu ryanair sau bluair e ca și cum ai merge cu microbuzele alea ruginite de transport persoane, cu șoferi care vorbesc la telefon și numără banii în același timp.
NOU
Mi s-a intamplat intr-un ATR, insa e drept ca la aterizare. Daca se intampla in zbor, probabil ca nu mai stateam acum de vorba…
NOU
si cum ai reusit sa treci peste?
NOU
Nu prea aveam alta solutie. De atunci nu s-a mai intamplat.
NOU
Daca era prin mijlocul Atlanticului acum probabil zburai cu aripile proprii prin ceruri :)))
NOU
ca să fiu cinic: încă!
NOU
In avion esti ca rahatul in salamul de biscuiti. Daca se intampla ceva cu salamul, te-ai umplut de rahat.
NOU
Nu inteleg gluma, nici asocierea. Cum adică esti ca rahatul in salamul de biscuiți? Adică salamul e avionul si tu esti rahatul? Asa deduc. Si deci daca se intampla ceva cu salamul, adică avionul, cum mușchii mei te umpli de rahat? Adică te umpli de tine, sau ce?
NOU
Adica daca se intampla ceva cu avionul, sansele sa scapi sunt minime. Ori la bal (ajungi cu bine, totul ok), ori la spital (ma rog, la subsolul spitalului).
NOU
Nesimțirea e maximă la rubrica de sport. Raluca Arbeit e fruntașă pe ramură la furat clipuri de pe “Sursa: Youtube”. Tot e ceva, puteau să zică Alphabet.
NOU
“mi se pare un risc masiv să circuli cu avionul”
E un risc masiv sa iesi din casa…sau sa nu iesi din casa, majoritatea accidentelor mortale se petrec acasa.
NOU
Spre deosebire de casa in avion poti sa faci un atac de panica fara vreun motiv intemeiat
NOU
Tatăl meu a zburat 25 de ani, peste 5000 de ore, ca pilot militar . A iesit la pensie întreg si, la scurt timp, a murit de cancer. Mai e si de noroc. Dacă e să ai ghinion pica avionul pe masina in care te afli.
NOU
Si carcei poti sa faci in avion, dar nici astia nu te omoara. Decat daca avionul e in apa…
NOU
@Radu, procentual cred ca se intampla mai multe accidente in avion decat in casa.
Adica, sa ne gandim: in casa petreci in medie 12 ore/zi, adica 50% din timp.
In 2018 companiile aeriene au transportat 4.3 miliarde de pasageri. Daca presupunem ca un zbor a durat in medie 6 ore avem asa:
4,3 miliarde pasageri * 6 ore / 7,5 miliarde de oameni / 365 de zile / 24 de ore => 0,039% din timp petrecut in avion.
50% vs 0,039%
NOU
Andrei G procentual vorbind e greu sa gasim o statistica relevanta 🙂 De ce crezi tu ca durata zborului e relevanta pentru incidenta accidentelor? E un zbor de 4 ore de doua ori mai periculos decat unul de 2?
Posibilitatea de a aluneca in cada nu depinde de numarul de ore pe care-l petreci acasa, ci de numarul de dusuri/bai pe care le faci.
NOU
În perioada 2010-2018, au zburat ~6 mld. de pasageri cu aeronave înregistrate în EU. În total au fost 217 de decese, 150 fiind provocate de copilotul dement de la Germanwings, care s-a sinucis cu tot cu avion. Spre exemplu, în 2010 nu a fost niciun deces provocat de un avion înregistrat în EU. Tot ca exemplu, companiile aeriene americane n-au provocat niciun deces între 02.2009 și 04.2018, deși au transportat peste 6 miliarde de pasageri.
NOU
“Posibilitatea de a aluneca in cada nu depinde de numarul de ore pe care-l petreci acasa, ci de numarul de dusuri/bai pe care le faci.”
Stiu, de aia eu unii dus maxim odata pe luna, si de sarbatori legale! 🙂
NOU
Da, si mie mi-e frica, mai ales la aterizare si decolare pentru ca stiu ca statistic, majoirtatea accidentelor atunci se intampla.
Pe de alta parte, e mult mai sigur zborul decat mersul cu masina. Si totusi in masina ne urcam fara nici o greata.
De ce?
In alta ordine de idei, ajuta foarte mult sa fii impacat cu tine si sa accepti faptul ca inevitabil, intr-o zi vei muri. Ca mori cand pica avionul sau in patul tau, ce mai conteaza?
NOU
“Si totusi in masina ne urcam fara nici o greata.
De ce?”
Pentru ca la volan detinem o farama de control, ceea ce ne confera un oarecare sentiment de siguranta.
In avion, din clipa in care s-a ridicat de la sol nu mai sta absolut nimic in puterea noastra.
NOU
Statistic avionul e mai sigur, asta se știe, dar psihologic ai un fals sentiment de control când ești la volanul conservei, și ai senzația ca esti zmeu și nu ți se poate întâmpla.
Eu zbor în medie de 10-20 de ori într-un an și frica de zbor o am, chiar dacă statistic am șanse mult mai mari sa o mierlesc pe drumul saptamanal Arad-Timisoara, datorita în special a diverselor specimene.
Cred ca groaza e și la gândul ca in avion ai șanse sa afli când s-a dus naibii treaba și de acolo pana la “buf” pot trece câteva minute în care să îți evaluezi lipsa de șanse.
Cred ca cea mai groaznica moarte e aceea pe care ai putea sa o anticipezi conștient.
NOU
“De ce?”
Singura mod in care pot explica este prezenta sau absenta senzatiei de control.
In avion, nu poti sa ii zici pilotului “Opreste, ma dau jos”. Nu ai un cuvant de spus despre cat de repede merge avionul sau pe unde o ia. Practic, ai cedat orice forma de control asupra vietii tale unor mecanici si piloti despre care nu stii cat de bine si-au facut treaba sau daca au de gand sa izbeasca avionul de un munte.
In masina ai o doza de control sau macar senzatia ca ai control asupra vietii tale.
NOU
Tu ai controlul volanului. Un putoi prost cu niște zeci, sute de mii de km (tu general..is inclus și io)
La avion are control un băiat antrenat pentru asta. E ca si cand mi-ar fi frica sa merg cu un șofer de raliu, ca nu sunt io la volan.
In traducere: oamenii sunt prosti
NOU
Statistic 99,9% din accidentele aviatice se intampla la aterizare.
NOU
Zbor cu avionul de 20 de ani. În toată lumea, cu tot felul de linii. Plânsete și urlete la fiecare incident n-am avut parte decât pe linii indiene. Bine, înainte să plângă ei, am plâns eu la îmbarcare. O putoare băi nene, urlam în mine mai ceva ca aia din filmuleț.
NOU
închipuie ți bucuria de a fi însoțitor de zbor la companii care au ca pasageri indieni sau pakistanezi cam 90% din total
NOU
La fel ești și în tren, autobuz… Iar dacă vei apuca să trăiești destul vei simți inclusiv senzațiile din mașinile autonome.
NOU
Sa trecem cu mașina cu 200km/h sau mai mult la 50 de cm de alta mașina nu vi se pare periculos?
NOU
Nu, ca se știe, bunicu e neam cu Schumacher, nu mi se poate întâmpla mie, decât altora, ca ei nu au neamuri la raliuri…
NOU
Nu, pentru ca nu esti intr-o cusca de met….heiii!
NOU
Pe Aeroflot vedeam tabla prin gaurile tapițeriei, scaunul era ca la autobuzele Ikarus de pe vremea comuniștilor și motoarele cu elice scoteau fum pe care l simțeai fizic în interiorul avionului. Și ăștia zbiara pentru un pic de fum. Fum de ăsta era in music pub ul din Cluj intr o seară de zi de salariu.
NOU
Cam asa ma gandeam si eu, n-au fost in Club A in zilele lui bune
NOU
Mă, să ne înțelegem, era prima data cand zburam și oricum eram kkt la cur de frică. Când am venit inapoi am venit cu Lufthansa peste atlantic. Mirosea frumos, stewardese drăguțe, filme și povești, “buna ziua” “wow sunteți româncă? “”No, I know just “bună ziua and arevedere”. La ruși …. steward, votcă și bomboane drops galbene cu gust de votcă sau castraveți murați …
Experienta m a șocat, nu că fac eu pe grozavul. Da’ totuși, nu zbiera nimeni în avion.
NOU
Nu știu, dar mie mi se pare că e de murit bine în avion.
De murit, c-o moarte toți suntem datori și-n avion sunt șansele cele mai mari să mori pe bune, de tot și repede.
În mașină, tren, etc riști să fii schilodit nasol, să rămâi legumă, nici nu pot să te scoată din priză, nici om nu mai ești.
Că la avion mai riști să pici aiurea viu pe munte și să îngheți p-acolo, sau în mare și să te mănânce rechinii, e partea a doua, dar e mai răruț. De obicei e repede și de tot.
Mno, am și eu fricile mele. 🙂
NOU
Si eu cred ca “e de murit bine”. Ai, n-ai asigurare de viata, familia tot primeste ceva despagubiri
NOU
Uite asa devin oamenii deodata credinciosi.
Legat de pericolul cu mersul in avion vs masina: in masina e posibil sa mori f repede, instant, daca esti lovit la viteza mare pe cand in avion stii ca urmeaza sa mori in 5-10 minute si nu ai scapare, asa e mai terifiant.
NOU
Ai crede ca niste “credinciosi ” ar fi mai extaziati sa-ti cunoasca creatorul si sa mearga spre o lume mai “buna”.
NOU
Despre treaba cu Boeing Max, am urmarit in detaliu totul, e o magarie si o bagare de pla absolut incredibila:
– senzori+ software de kkt + insuficient testate, tras usurel covorul peste
– bagare de pla nu doar la Boeing dar si la contopistii FAA, nah – ce vrei de la functionari ai statului?
– pt ca n-aveau ce trebuie, FAA a cerut ca unele chestii sa fie testate de Boeing! 🙂 adica producatorul sa se testeze singur si sa raporteze inapoi la stat daca merge sau nu!
– pilotii nici macar nu stiau exact despre ce e vorba, majoritatea nu stiau despre MCAS
– si totul doar pt almighty $, da-i in pla pe calatori/clienti.
Normal ar fi trebuit ca statul sa le retraga licenta de a mai face avioane comerciale, iar la FAA dat tot managementul afara si refacut de la zero. Dar e prea mult business cu Boeing, stock marketul ar fi cazut 5K si ar fi fost si criza politica, cum sa intri cu barda in FAA? Nu se poate asa ceva, mai bine sa moara oameni, da-i in pla si-asa-s prea multi.
Colac peste pupaza, si alte departamente in US gov tot de-ampulea merg. De ex FDA. Stiu bine ce mizerii si bagari de pla-s la FDA. De cel putin 15 ani.
Si cu toate astea personal merg cu avioane destul de des, n-am incotro asta e. Macar stii ca sfarsitul e sigur, nu te mai zbati in coma/nemiscare cum e destul de posibil la accidente rutiere.
NOU
1. Totul a pornit când Airbus a început să meșterească la un nou A320, numit și Neo.
2. Boieng au zis că nu se lasă mai prejos și se apucă și ei de un nou 737, numit Max.
3. Pentru a scoate un avion mai econom trebuiau să folosească motoare mai mari, cu randament mai bun.
4. Airbusul meșterea de mult la avion, și au avut grija sa se potrivească toate. Boieng a pus motoarele pe caroseria veche, iar lucrul asta a făcut că centrul de greutate al avionului să se modifice.
5. Băieții au văzut că din cauza motoarelor noi, avionul tinde să o ia in sus. Și au zis că rezolva asta din soft și cu niște senzori.
6. Au externalizat cat au putut de mult pentru reducerea costurilor.
7. Au aplicat principiul românesc, merge și așa.
8. Au început sa cada avioane.
NOU
“Normal ar fi trebuit ca statul sa le retraga licenta de a mai face avioane comerciale”
Cam cum a facut Germania cu Volkswa… nevermind
NOU
Rezumatul lui “Eu” e foarte cuprinzator.
O singura completare undeva intre punctele 4 si 5.
Boeing au vrut sa faca la fel ca Airbus: un avion complet nou insa care poate fi pilotat de aceiasi piloti fara ore de instuire si cerificare suplimentare.
Un fel de permis cateogria A si coarne de motoreta puse in cabina de TIR si calculatoare si chestii ca sa tragi de coarne sa conduci un tir. Si omul sa nu site ca conduce tir ci doar motoreta.
Prima data cand ceva n-a mers bine pilotul s-a simtit de parca a venit un TIR peste el.
NOU
Eu vad o singura problema majora in situatia respectiva si anume mastile de oxigen nu au fost eliberate. Cand sunt degajari de fum nu ii lasi sa traga pe nas ca la Auschwitz.
NOU
daca cadeau mastile, se cacau toti pe ei…
NOU
Mastile de oxigen se elibereaza intr-un singur caz si unul singur: depresurizare brusca a avionului. Mastile de oxigen nu sunt masti de gaze.
NOU
Vad ca se vb f mult despre asta, ca maștile de oxigen trebuiau sa cada și sa fie folosite. Din cunoștințele mele de stewardesa, maștile de oxigen se folosesc strict in caz de decompresie(cad singure când presiunea in cabina depășește o anumită altitudine). Sau căpitanul le activează manual in caz de decompresie lenta. (tip- pot și pasagerii sa le activeze, sa le coboare, noroc ca nu știu cum).
Dacă e fum in cabina, nu vor fi de folos. Pt noi ca echipaj exista ceva numit PBE (portable breathing equipment). Are o durata de utilizare limitată, câteva zeci de min și este singurul care îți oferă oxigen curat in caz de incendiu. Plus ca dacă ai un incediu, deci foc și mai cobori și niște măști prin care vine un flux de oxigen, ghici ce poate sa se întâmple? Sper ca v ați prins.
Lumea se plângea ca piloții n au făcut niciun anunț imediat sa spună oamenilor ce se întâmpla. Serios?adică ei trebuie sa gestioneze un avion plin de fum, sa primească informații despre situația din cabina, fiind probabil bulversați de alarme, apeluri, sa contacteze turnul de control și sa găsească și sa urmeze procedura pt situația data.
Hai sa mai citim chestii sau sa întrebam înainte sa sărim sa ne plângem. Aviația are niște proceduri clare și uneori pot părea stupide sau inutile dar nu sunt.
NOU
@Maria: din cunostiintele mele de calator relativ frecvent, in caz de depresurizare lenta primul gest pe care il fac pilotii este nu sa elibereze mastile de gaze, ci sa coboare avionul la o inaltime la care depresurizarea sa nu mai prezinte o problema.
In caz de depresurizare brusca, tot din ce stiu eu, mastile se elibereaza automat, iar rezerva de oxigen furnizata este una relativ limitata. Adica la 250-300 de pasageri cat sunt intr -un avion plus echipajul (nu stiu daca pilotii au rezerva separata), toti in panica si hiperventiland, oxigenul ala se termina in maximum 20 de minute. Scopul este din nou sa asigure oxigenul pentru pasageri pana cand pilotii aduc avionul la o inaltime la care presiunea si lipsa oxigenului nu mai reprezinta o problema. Foarte buna observatia si explicatia legata de fum, posibilitatea unui incendiu si oxigen.
NOU
Nu vreau sa par bossy sau ceva de genul dar eu zbor de f mulți ani și trainingurile pt noi sunt extrem de stricte și exacte. Maștile de oxigen nu sunt măști de gaze și durata lor diferă de la un tip de avion la altul.
Coboară singure când presiunea din cabina e mai mare de 14000ft. Deci dacă e slow decompresion la o altitudine mai mare de atat, vor cădea singure. Dacă e la o altitudine puțin mai joasa și cauza nu poate fi rezolvată, căpitanul va cobora maștile pana când va obține aprobare sa scadă altitudinea de zbor. Dacă e o decompresie lenta exista un drill, o procedura care trebuie urmată. Întâi se caută sursa , poate e doar sistem failure care se resetează și se rezolva.
Prea multe detalii tehnice când ideea e simpla, nu ar trebui sa ne dam cu părerea când nu cunoaștem, procedurile in caz de situații anormale in zbor sunt f f clare și prestabilite chiar dacă din cabina ca pasager pare altfel.
Am trecut prin situații limita in care așteptam o comunicare de la piloți și cele max 5 min au părut o vesnicie.
NOU
Maria, nu contest calitatile tale de stewardesa, dar fizica si unitatile de masura nu prea ti-au placut, nu-i asa?
NOU
nu prea mi a plăcut fizica. Dacă mi ai spune și ce am greșit in loc de o întrebare sarcastica poate as învata ceva și ar fi și constructiv pana la urma
NOU
Ce-mi plac mie deștepții care ” știu ei mai bine” !
NOU
Acu multi ani, la primul zbor, avionul a anulat aterizarea pe furtuna dupa ce a atins pista si a rulat pe pista cateva secunde.
Mi s-a parut cam dubios zgomotul motoarelor la TOGA, dar si mai dubios mi s-a parut ca toti din jurul meu se albisera si nu intelegeam de ce; avionul se zgaltaia cam tare dar cum n-aveam reper credeam ca totul e normal.
Abia dupa ce au deschis usa si-a intrat un tip din aeroprt sa-l felicite pe pilotul de la Alitalia am inteles cum a stat treaba…
NOU
A anulat aterizarea, adica s-a ridicat si a mai dat o tura? Pentru ca mie imi suna mai mult a “thrust reversal” (nu gasesc o traducere buna acum), o metoda prin care avioanele incetinesc folosind motoarele. Avand in vedere ca era furtuna, cu atât mai mult era nevoie de motoare turate la maxim pentru a opri in o distanta utila.
NOU
A anulat aterizarea adica in a rulat un pic pe pista si a decolat din nou. A dat o tura de aeroport si la a doua incercare a aterizat normal.
NOU
TouchAndGo
TOGA e o automatizare la BO si ARB
Va pup pe flapsuri 🙂
“A Takeoff/Go-around switch (TO/GA: pronounced as TO-ga) is a switch on the autothrottle of modern large aircraft, with two modes: takeoff (TO) and go-around (GA). The mode is dependent on the phase of flight; usually, on approach to land, the autopilot will be set to approach mode, therefore if the TO/GA switch is pressed it will activate the go-around mode of the autothrottle; conversely, when take-off is set on the autopilot, the switch activates take off mode of the autothrottle. On Boeing aircraft TO/GA modes are selected by a separate switch near the throttle levers, but on Airbus aircraft it is activated by pushing the thrust levers fully forward to the TO/GA detent.”
NOU
In ziua de azi ne kkm pe noi din orice. Al batran al lui al batran a zburat in tineretile lui cu AN2, care cica operau pe anumite curse interne. Citez aproximativ din vorbele batranului: “din cand in cand ma uitam pe geam sa vad daca mergem prin aer sau pe mirishte.”
NOU
@alex Sa inteleg ca AN2-ul ala era ca un fel de autobuz care mai sarea asa in sus din cand in cand?
NOU
Daca tipi intr-un avion cu probleme singura treaba e ca o sa mori ragusit(a) daca se prabuseste.
NOU
Hehe, nu ma mai uit la TV de mult timp, vad asta pt prima data. Sapt viitoare zbor cu Ryan Air. Pe care oricum ii urăsc din suflet, da’ asa am găsit bilete :)))) urmează o saptamana de insomnie și o vacanta de cacat, ms. =)
NOU
Putin probabil sa se intample si a doua oara. Eu, cand trebuie sa zbor undeva, cu o seara doua inainte de zbor (in functie si de program) ma uit pe National Geographic la “Dezastre in aer”. Merge ca o vraja de fiecare data.
NOU
eventual salvezi și niste clipuri in telefon și le pui sa ruleze la decolare, spre extazul vecinilor
NOU
Care mai credeti ca barbatul e exact ca femeia, uitati-va la acest videoclip.
Uitati-va cine plange si cine face poze cu telefonul.
NOU
Bine că totul este ok
NOU
Cum sa nu ai? Ii da in judecata. Exista tarife standard in functie de numarul de vizionari si timpul cat este online respectiv difuzat. Triplezi suma pt. ca nu a fost mentionat autorul. Speri sa nu dai peste un judecator bou care considera worthless.
Dar daca tipul nu face nimic, treaba lui.
NOU
Daaaa!E o variantă sa dai colțul in avion sau pe lângă el! Dacă chiar n-ai noroc ,….te înhumează pe bucăți! Am zburat de două ori (până la Istanbul și înapoi)!Cu Turkish Airlines!-a fost ok! Dragilor!!Ce ție scris in stele …AIA E!Daca e sa crăpi de avion ,daa, nu e suficient sa pui piciorul in el !Sun t și alte moduri de a muri din cauza avionului!! Bon voyage!