Știți că sunt în căutări de mașină nouă (nouă pentru mine, nu neapărat nouă ca fabricație), așa că am aprofundat puțin subiectul.
Au crescut prețurile. Mult. Au crescut prețurile chiar și mai mult la seconduri îngrijite, pentru că sunt foarte căutate, atunci când furnizorii îți spun din start că aștepți măcar 8 luni pentru o mașină nouă. Sigur, criza cipurilor, alea, pentru că nu mai avem nisip pe lume și altele. Sigur, dacă producătorii nu și-ar fi externizat producția în China și alte Sălbaticstanuri, nu am fi ajuns așa, dar noi plătim așa.

Criza cipurilor va dura. Nu se va termina anul acesta și, cel mai probabil nici anul viitor. Și nu se va termina, ÎN PRIMUL RÂND, pentru că furnizorii au realizat că raționalizarea lor duce la venituri mai mari pentru ei și pentru toată lumea. Scarcity-ul ăsta va dura și va veni cu tot felul de motive noi.

Și chiar dacă nu ar mai dura, mi se pare cel putin rizibilă speranța că gata, când se termină criza cipurilor, prețurile vor cădea brusc la același nivel și totul va fi la fel. Alo, hai să ne trezim puțin. Toți producătorii auto au realizat că, de fapt, cererea a crescut, în pofida creșterii prețurilor. Asta, într-o piață concurențială, înseamnă că, de fapt, prețurile s-au reașezat și că aceea este valoarea produselor din piață, la acest moment.

Vom trăi și vom vedea, dar sfaturile tip Mai așteaptă un an, să se termine criza nu cred că sunt viabile. Sau poate nu mai țineți aceleași sfaturi date pentru harddiskuri, când cu inundațiile. Sau aceleași sfaturi despre plăcile video. Sau aceleași sfaturi despre PS5. Sau vestitul Dacă mai așteptai un an, luai modelul nou mai ieftin.
AND SO ON.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

47 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Lucrez in domeniu, microelectronică. Compania începuse in 2019 un proces de “phase out” la o fabrică din US, că era veche, că producea pe tehnologii din anii ’90, că oamenii nu prea mai aveau chef de munca pentru chestii vechi. Unii își căutau de munca deja, am fost acolo în vizită de lucru (să leg relații cu colegii cu care lucram de la distanță) fix cînd incepuse reducerea de activitate. In primăvara 2020 au oprit procesul și au băgat foale la furnal, au angajat oameni. Cip-urile alea vechi erau tare bune, încă era cerere pentru ele, cerere care a crescut exponențial cînd alții nu mai puteau livra cip-uri mai noi și mai fancy, iar compania avea capacitate de producție a ceva cerut de piata. Unele chestii simple (gen circuitele de acționat geamul la mașină sau vreun senzor magnetic de ax came/ax motor) nu necesita tehnologii sub 200nm, merg foarte bine pe procese din ’96-’98 de 350-500nm, care sunt ieftine acum, robuste, amortizate, profitul e maxim. Nu-ți trebuie tranzistoare de 7nm să faci o logică simplă ce acționează un tranzistor uriaș ce comută 20-30A ai unui motor de macara de geam. Alternativa este întrerupător mecanic, dar ne-am obișnuit cu logica deșteaptă și cu limitarea forței, să nu ne rupem degetele în geam.
    Acum au văzut americanii și restul lumii că externalizarea industriilor poluante (producerea de siliciu era cea mai poluanta, acum e după cea de producere a cobaltului și litiului) te lasă cu curul gol cînd vrei sa fii șmecher.
    Iar chinezii acum au o manivela lungă, cu care dau peste degete întregii lumi. Unde munceau pe brînci ca să scadă costul, acum le sunt oferiți bani in plus doar să muncească, să livreze ceva, oricît. Pandemia le-a pictat bine, bine de tot, la fel ca și bugetarilor romani ce au primă de pandemie. Nu-și prea doresc terminarea ei, că … Preturile nu vor scădea, asta e noul nivel de la care pleacă industria.

  2. #4

    Ia-ți o mașină fără cip-uri, un ARO ceva dacă vrei 4×4

  3. #6

    Teoretic ai dreptate si producatorii or sa se obisnuiasca cu preturile umflate si or sa traga cu dintii de ele.
    Practic insa vanzarile o sa scada treptat, pentru ca oamenii o sa tina mai mult de produse.
    Exemplu, vroiam sa-mi upgradez procesorul, cel mai ieftin ryzen 5 era peste 1500lei, asa ca am zis ca e prea scump si nu se merita, chiar daca imi permit.

    Deocamda companiile am primit bani printati, au trimis oameni in somaj (platiti tot de stat) nu au mai lansat modele, si da isi permit sa faca figuri, mai vorbim peste 1 an.

    • #7

      evident, la un moment dat se vor reaseza. dar in timp si de durata, in niciun caz Asteapta pana la anul. Ca la anul nu se va intampla nimic

  4. #8

    Toata petrecerea asta o sa dureze cat timp o sa se pompeze bani cu nemiluita in economie si pandemia o sa fie o chestie periculoasa. La ora actuala exista multa lume ce este cu dare de mana si preturile vor creste pentru ca oferta este rara. Adevarata intrebare este cam cat timp o sa jucam jocul asta fara niste efecte colaterale nasoale.
    In 2008 solutia a fost salvarea companiilor too big to fail si efectul colateral a fost injectarea la greu de bani. Din pacate acum solutia cel putin cea de manual o sa fie o crestere a dobanzilor si o temperare a consumului corborate cu alte masuri nepopulare.

    • #9

      nu o sa tempereze nimeni consumul, toti vor sa il incurajeze, gen asa se relanseaza economia. o sa fie un praf in cativa ani de o sa ni se para Mad Max o poveste induiosatoare despre un barbat care si-a pierdut sotia

    • #10

      @Arhi
      Momentan lumea are bani si este dispusa sa plateasca anumite produse. Ma uit si prin oras si tot ceea ce vad este multa lume ce inca nu resimte cresterile la preturi din zona de energie. Toata treaba asta o sa fie foarte frumoasa pana cand vor incepe sa apara primele facturi si primele efecte colaterale.
      Stiu ca multe tari isi doresc sa reporneasca economiile cat mai repede si nu vor sa dea in consum, doar ca anumite decizii nepopulare se vor lua pentru ca alternativele nu sunt prea bune. Gurile rele spun ca FED o sa mareasca probabil de 2 ori dobanda de referinta in loc de o singura data, iar asta este doar inceputul.
      Asa ca da o sa se tot scumpeasca anumite bunuri, pana la un punct in care nimeni nu va mai fi interesat. Pe langa asta adauga si politica verde pe care multe state o vor promova si temperarea cererii va fi si mai dura.

    • #11

      Știți ca eu compar tot timpul PL cu RO. În PL au crescut tare impozitele pe venit la câștiguri bune. Un șef de sales la o firmă mare nemțească din PL plătește de acum încolo 800 Zloty pe lună mai mult impozit pe venit. Dobânzile au crescut, rata la casă a crescut și ea cu câteva sute (aveau un credit cu dobândă variabilă la câteva luni. Cu dobândă fixa nu le-au dat). Nu, nu mor de foame, probabil totul va fi ok. Însă câteva sute de euro nu vor fi consumate… sau economisite.

      Asta pe lângă inflație…
      Btw:
      Socră-miu a făcut o pauză cu mașina la un restaurant pe marginea drumului unde se oprea mereu când era în zona respectivă. O ciorbă (zurek – apă cu borș de făină, niște bucăți mici de șuncă și puțin zarzavat) costa 12 Zloty, acum 29…

      Pun pariu ca în cel mult 6 luni în RO va creste impozitul pe ceva… Probabil pe venit.

      Și eu cred ce zice Cetin, căcatul ăsta ne-a aruncat cu 30-40 de ani înapoi. Piețele nu-și vor reveni așa curând.

    • #12

      @AlexF Rata aia marita de o platesti tu se va duce printre altele si la leasingul masinii unui boss de la banca unde ai creditul, deci un dealer o sa o vanda, deci consum.

  5. #13

    Zilele astea am vazut cel putin 2 stiri legate de vanzarile producatorilor de masini, din care una spunea ca BMW a avut in 2021 cele mai mari incasari din istorie.

    Din istorie, da ? nu din ultimii 2-3 ani de pandemie, sau dupa criza din 2009.

    Cred ca in general produsele si serviciile care ne ajuta sa ne izolam, sau sa traim mai bine in timp ce ne izolam, vor avea cifre de afaceri record, si nu se vor opri.

    Sunt ok cu asta per total, exceptand preturile la placile video, regret maxim ca mi-am vandut 3090 FE-ul anul trecut, bine ca am scos o groaza de bani pe ea.

  6. #17

    Caut si eu un 2nd pentru tatal meu, Avensis sau Corolla 2016+. Anul trecut prin primavara, idiot fiind, am ratat ceva ocazii.
    Anul asta se cer CEL PUTIN 2,000 eur in plus pe un Avensis fata de anul trecut. E de noaptea mintii.

    • #18

      Fix asa am fost si eu. Dar eu am luat Avensis-ul. Diesel ce-i drept (macar e euro6) pentru ca preturile la benzina erau cel putin nesimtite de pe atunci, gen cu 30% mai mult la pret doar pentru ca e benzina. Acum daca as vinde masina, as iesi pe +. Vindea cineva zilele astea pe olx un model mai putin dotat ca al meu, dar cu 2 ani mai nou si 50k km in minus, dublu ca pret!
      Partea buna este ca sunt sanse sa iau mai mult de bani de seminte pe rabla cu care ma deplasam inainte.

    • #19

      www.autovit.ro/anunt/toyota-avensis-1-8-ID7GWvgI.html
      Par example – 17,400. Acelasi model, cu 38,000km si aceleasi dotari era 15,500 prin primavara-vara.
      Si ai zice ca astepti pana mai scad preturile, ca sigur lasa etc, rahat, in cateva zile zboara de pe Autovit.

    • #20

      din cauza la Mai așteaptă am.pierdut un Touareg la superpret

    • #21

      @Alex, i raise you this: www.olx.ro/d/oferta/toyota-avensis-t27-IDfHA4V.html#17e4db27e8
      De banii astia iti iei corolla noua. Bine, ajunge peste cateva luni. Dar daca nu te grabesti…

    • #22

      Tot raul spre bine. Nici in GLE nu iti sta rau.

    • #23

      @Zarax, manuala si diesel la pretul ala, wtf???

    • #24

      Daca nu ma insel, prin perioada aia Toyota a cumparat motoare diesel de la bmw.
      Daca nu ma insel a doua oara, prin perioada aia BWM facea motoarele alea cod n47 cu distributia in spate care se rupeau in mod suspect dupa ce ieseu din garantie.

    • #25

      @Andrei, știi corect. Doar că motoarele cu probleme au fost 2009-2012. Pe Toyota au ajuns în 2016. Toyota a oferit 6 ani garanție, și sigur nu a lăsat motorul neatins. Din documentările mele, nu am auzit de lanțuri rupte la Toyota, la BMW da. Doar ceva consum de ulei. Și în plus nu mai e lanțul in spate, pentru că aici motorul e pus transversal, tracțiune față. Bine, tot e între motor și cutie, ceea ce complică lucrurile.
      De-asta găsești versiunile astea de Avensis mai ieftin, lumea cam fuge de ele. Dar până acum nu am avut probleme, dar nici mașina de prea mult timp.

    • #26

      @ Arhi Da, parca imi aduc aminte de optiunea Touareg. Cum de ai renuntat la ea? Intreb la modu curios genuine, ca parca si eu as schimba de pe japoneza pe germana..

    • #27

      touareg carr imi place mie s a facut doar pana in 2010. prea veche

    • #28

      Daca nu te grabesti, un bun amic a scos la vanzare un Suzuki din 2016, dar nu se grabeste si tine de pret, ca asteapta sa vina masina cea noua si sa inceapa Rabla 2022… Asa ca daca nu-i urgenta, poate va intelegeti win-win. www.olx.ro/d/oferta/de-vanzare-suzuki-sx4-s-cross-2016-5mt-120-cp-benzina-IDfIxAK.html

  7. #29

    Tu stii ca stirile respective sunt platite de, producator.
    Daca nu stii atunci macar iti amintesti de stirile in care Dacia anunta vanzari de top in fiecare luna ?
    Uite aici o statistica cu vanzarile din 2021 in Anglia, Franta, Italia, Spania
    zoso.ro/masini-atacul-francezilor/

    Te rog sa-mi zici daca vezi dacia intr-un top peacolo.

    • #30

      Tu chiar nu ai diclit dacia nicaieri acolo? Asa reiese din ce zici, ca nu e nicaieri.

  8. #31

    acum 6 luni am decis ca nu are sens sa ma iau dupa ‘gura lumii’, eventual a profesionistilor si am demarat santierul pt o constructie.
    Inceput in oct. terminat de acoperit pe 13dec. Clar mai scump cu macar 30% fata de acum 2 ani.
    Eu zic ca nu se scumpesc produsele ci se devalorizeaza banii :D, la nivel global.

  9. #32

    Posibil ca daca mai asteptam pana sa termina criza sa nu mai avem nevoie de nimic!

  10. #33

    Criza cipurilor a fost proliferată de criptomonede & de cursa pentru computere quantum. Eu asta înțeleg.
    Pandemia a accelerat nevoia din cauza lanțurilor de furnizare afectate.

    Dacă se mai iscă de un dezastru natural în zona aia a lumii unde se produc cipurile, mai adaugă 5-10 ani.

    Modul în care producătorii (și furnizorii) se vor calma cu prețurile va fi prin metode diverse:
    – administrațiile (țările) se vor uni și vor impune amenzi producătorilor & furnizorilor externi;
    – vor trimite echipe de audit celor interne și-i face albie de porci („Ia, cât te costă să faci totul-totil? 100 total complet?. Aham, și tu de ce îl vinzi cu 550, f*tu-ți paștele calului, AMENDĂ! Venim săptămânile & lunile următoare, dacă nu recontabilizați să vă iasă marja de profit 10%, venim cu cătușele & cu cei care confiscă averile – ai auzit șefule? Ai auzit contabililor? Dacă jucați frumos, poate amenda va fi retrasă sau redusă.”);
    – furnizorii vor fi pe urmă luați pe rând, pe bază de certificate, permise, licențe, CUI și altele, poate chiar producătorii vor preda listele furnizorilor;
    – bogații (nu toți, măcar o treime) vor începe să se uite la prețuri, iar dacă cei care le vând chestii încep cu „Dar vaaai, nu v-am mai văzut pe la noi, v-am supărat?”, iar bogații o dau cu „Mi se pare prea scump”, să vezi atunci renegocieri de preț & abonamente cu reverberații;
    – unii vor lăsa de la ei (știu, nebunie);
    – tarife de import sau renegocieri comerciale.

    Încă de săptămâna trecută, am citit câteva știri interesante, sintetizat: „You’re forbidden to re-sale the product for 1 year”. Capitalism raționalizat. Asta va fi soluția imobilelor cumpărate de scalperi.

    • #34

      nu a fost proliferata de nimic, productia s-a dus acolo unde s-a platit mai bine
      visezi, nu se va impune nimic decat de forma, banii se duc la partid
      nu stiu unde ai vazut tu aia cu revanzarea

  11. tocmai am dat 3.900 lei pe un RTX3060.

  12. #41

    ce bine e sa te doara la basca de masini mai noi, telefoane/laptopuri mai bengoase si case mai mari…

  13. #44

    Mă uit după o Octavia nouă, anul trecut configurația de baza pe care o voiam era 26K, anul asta este 30k, aceleași dotări. 4k înseamnă o creștere de 15-16%. Hmmm, ma mai gândesc dacă chiar am nevoie.

  14. Eu am luat in octombrie anul trecut un c4 nou cu ceva dotari a iesit cu rabla 15400 euro,acum fix aceiasi configuratie cu rabla e 17000 euro.

  15. #46

    Tocmai am dat un Mitsubishi ASX, 2013, benzina 1.6, 113k km cu 6300 euro si am cumparat un Outlander 2017, diesel 2.2, 93k km cu 17800.

  16. #47

    Mai mult ca sigur criza cipurilor este cauzata de folosirea excesiva in miliardele de doze de vaccin!
    :J