Mă uitam la unicii de ieri și remarcam o chestie care persistă de ceva vreme. În ultima lună, traficul ce vine de pe facebook a fost majoritar de pe mobil. Nu cu mult, nu semnificativ, dar în fiecare zi, mobilul bate desktopul lejer.
Și dacă ne uităm puțin la traficul cuantificat pe baza sistemelor de operare vedem că, adunate, se apropie vertiginos de desktopuri.
Și asta va schimba iremediabil fața siturilor.
În primul rând vor dispărea bannerele, așa cum le știm acum. Probabil nu complet, dar cu siguranță se vor transforma în altceva, momentan oarecum nebulos. Pentru că nimeni nu va mai cumpăra un banner 125×125, cât timp varianta de mobil a sitului îl arată în partea de jos, adblockerul îl ascunde și nimeni nu dă click pe el, pentru că oamenii intră pentru conținut, nu pentru Ia să mai dăm scroll și mai jos, să vedem ce poze frumoase are tipul ăsta pe site.
Partea cu adevărat interesantă este că vor dispărea toate mizeriile de bannere interstitiale, popup, java scripturi demente și tot ce face acum navigarea neagră pe internet. Pentru că traficul de date pe mobil costă. Și nimeni nu va dori să încarce o pagină care are 10 MB, cum e plin acum de bloguri de vedete, când are 5 GB în planul de mobil.
Iar presiunea de introducere a ablockerelor este enormă, așa cum de altfel s-a și întâmplat pe iOS. Desigur, google, cu al său Android, va rezista până la proxima decizie UE de încălcare a legii concurenței, după care se cam termină și se va umple și google play de aplicații de blocare a bannerelor.
Ce se va întâmpla, din punctul de vedere al siturilor personale, de vedete sau așa ziși bloggeri?
O să se cam termine cu bloggerii nișați, visul tuturor profeților de internet de acum câțiva ani. Și-au dat toată măsura valorii lor și au demonstrat că, de fapt, NU ÎI CITEȘTE NIMENI sau se citesc doar între ei. Și atunci, într-o epocă a mensurabilității, barterele tip Aș vrea să îmi pun țâțe versus banner nu mai țin. Pentru că nimeni nu îți mai vede bannerul, iar cu țâțele ai o problemă. Nu poți scrie pe ele cine ți le-a construit și nu poți să le ții la vedere, să se vadă scrisul.
Vor apărea tot mai multe vedete și bloggeri endorseri, oameni atașați unui brand, care vor scrie despre un brand prin prisma propriei experiențe și a loialității față de brandul respectiv. Publicitatea pe internet va deveni selectivă și, mult mai important, targetată și pe termen lung.
Nu că aș vrea să mă laud că aș fi vreun deschizător de drumuri, dar, de exemplu, de câțiva ani eu sunt, asumat, endorser Vodafone. Folosesc serviciul, am un abonament scumpicel, dar de care sunt foarte mulțumit și, din când în când, particip la campaniile Vodafone, asumat. Ceea ce nu fac este că, asumându-mi această colaborare, nu mai particip la campaniile niciunei alte companii de telefonie mobilă, indiferent de prețul oferit. Nu am cum să fiu fanul, endorserul a 2 produse pe aceeași nișă. Este ceva de bun simț, care transcede ideea de bani sau venituri, de oricare fel ar fi ele.
O parte ușor drăguță va fi că, odată cu adblockerele și selectivitatea, cookieurile cu care îți este acum urmărită activitatea vor deveni inutile, la modul cum sunt acum folosite. Nu îți folosește la nimic să știi că îmi place să îmi cumpăr jucării sexuale, dacă nu ai cum să îmi livrezi reclama, în stilul clasic.
Desigur, putem discuta mult pe tema asta. Ba chiar aș fi curios despre cum ați vedea voi publicitatea, prin prisma noilor tendințe și tehnologii. Prefer totuși să mă bucur că, indiferent de interfață, tot pe Cetin îl alegeți.
E bine.
NOU
Probabil viitorul reclamelor pe mobil ar trebui sa semene cu ce vedem acum pe republica.ro. Citesti stirea, dai scroll, apare o reclama in background, dai scroll mai departe sau te uiti cu atentie la ea daca prezinta interes. De bun simt. Cc gandul si celelalte mizerii.
NOU
Un om serios foloseste desktopul.
Pe telefoane se inghesuie plevusca, care nu stie nici macar ce e ala, Excel.
NOU
De acord. Dar si plevusca cumpara chestii si poate fi “indrumata” spre anumite produse. Poate cumparaturile oamenilor din categoria mentionata de tine nu ajung la sumele “oamenilor seriosi”, dar in mod sigur reprezinta o buna bucata din vanzarile totale; e.g. preferi 3 oameni care sa cumparaturi de 1000 lei fiecare sau 50 care sa faca cumparaturi de 200 lei?
NOU
“Un om serios foloseste desktopul” Asta de unde aţi mai scos-o, mă? :))
Un “om serios” nu se aşază la desktop ca să o ardă dubios pe bloguri. Că despre bloguri e vorba.
Intră şi el când are timp; să se relaxeze la o glumiţă, o prosteală. Intră în ferestre, scurt, câteva minute. A intrat 5 minute, pac la treabă 1-2 ore. Iar mai intră 5 minute, pac la treabă, sau la masă, sau la bere. E tot timpul plecat. Normal că intră de pe telefon. Doar nu îşi ia desktopul la restaurant.
NOU
Si eu stau ca prostu aici pe buda navigand de pe tel. in loc sa-mi aduc o masuta si sa termin rapoartele alea ca-s foarte aproape da deadline.
NOU
Omul “serios” nu trebuie sa se aseze sa bata campii. El este deja asezat. 😀
Omului “serios” ii place sa citeasca textul cu ochiul relaxat, cu cafeaua sau punga cu covrigi in brate si sa nu-si faca griji in privinta bateriei sau traficului.
Ce spui tu acolo sunt actiuni de cicoflender (plevusca). Cand omul “serios” iese afara inseamna ca iese afara. La bere vorbeste cu prietenii si bereste, la masa manaca, vorbeste si bereste. Iar in pat babardeste, nu sta pe bloguri 😀
Chestii de inginer “serios”.
@Psionics: Cand e pe buda, omul “serios” se budeste. N-am priceput niciodata care este faza cu cititul la buda. Eu ies in 5 min de la buda. Poate ca altfel cand merg la buda aia mai rotunjori. 😀
NOU
Păi ăsta e om serios la mine: omul muncii. Tu îmi zici de belferi, de bulibași.
NOU
Probabil esti vreun bugetar gretos. Altfel, nu prea te vad ok cu desktopul pe teren.
NOU
Eu citesc bloguri nisate despre excel de pe mobil. Unde ma incadrez?
NOU
1. Blogurile de nisa sunt scrise de oameni care nu au reusit in nisa lor si atunci aleg sa-si dea cu parerea despre lucruri pe care nu le pot face. Oamenii se prind rapid.
2. User experienceul conteaza mai putin, conteaza continutul. Fara suparare arhiblog.ro e maxim mediocru in ceea ce priveste user experienceul pe mobil dar oamenii nu vor pleca din cauza asta.
3. Niciodata nu mi-am pus problema dimensiunii siteurilor pe care le vizitez pe mobil. Am grija la video si atat.
4. O gramada de operatori sunt porci ordinari si quantizeaza traficul de date la 100Kb ei tranzactionand planuri de date intre ei la 1Kb. Adica daca trimit un mesaj cu dimensiunea de 4Kb el te incarca cu min 100Kb. Ei ar trebui sa-si schimbe comportamentul inainte sa-mi pese de cantitatea de date pierdute pe bannerele blogurilor.
NOU
nu e nici macar mediocru, stiu ca e destul de nasputz, dar momentan nu am ce sa fac
NOU
Si in plus tre’ sa nu te imbeti cu apa rece si sa crezi ca vizitatorii de pe mobil sint unii si cei de e desktop altii. Io cre’ ca cam (cacofonie intentionata!) toti de pe aici care intra de pe desktop mai intra si de pe mobil. Cind stau pe buda, in masina sau la job…
NOU
noroc ca se gandeste google si ii separa
NOU
Imi pare bine că ai descoperit “apa caldă”.
Acum aproape 2 ani, ma ocupam de un site (nu al meu, doar sysadmin shit) al cărui venit (din adsense) era 70% mobil (+tablete) si 30% desktop. Era undeva la peste 2000€/luna. 80% din trafic era din Facebook. Acum probabil a ajuns la 4000€/luna (nu mai tin legatura cu persoana respectiva).
NOU
Cum se nuneste situl de care zici ?
Mulțumesc!
NOU
Iar am scris ceva lung, dar mi-am pierdut firul povestirii.
Sper sa se duca naibii visul asta cu imbogatitul de pe urma reclamelor si sa ramana doar aia care au de ce sa ramana. Momentan e plin de oameni ce cred ca au gasit o mega combinatie si dupa 3 articole deja tre sa intre banii in cont, dar dureaza pana proceseaza banca. Am citit recent un articol despre cum sa iti cresti blogul, parca ma intorsesem in 1800 cand i-am dat like lu Mircea cel Batran la Rovine.
Mie mi se falfaie de reclame, nici macar nu le mai observ.
NOU
am mai spus-o si imi pare rau ca ma repet, daca imi dai reclame obsesiv eu NU mai cumpar produsul respectiv chiar tin minte notez in telefon si cand vreau sa cumpar ceva anume ma uit intai pe lista sa vad daca e, si pe lista mea sunt multe, chiar intreruperea unei emisiuni preferate la tv cu o reclama de 10-15 secunde consider ca firma nu vrea ca eu sa cumpar produsul respectiv, altfel de ce mi-ai intrerupe programul preferat cu o reclama si uite cum ai ajuns pe lista, mai rau e cand incearca sa imi dea cate un flyer cu mega-reducere si nu inteleg distribuitori de ce nu cumpar ;)) iar daca reclama imi apare de mai multe ori atunci spun si prietenilor mei, chiar daca inventez ce experienta naspha am avut cu produsul respectiv.
NOU
Ți-ai schimbat avatarul?
NOU
Care-or fi cei 4 cu Nokia ?
NOU
Athos, Porthos, Aramis si mai era un idependent afiliat lor…
NOU
Sigur soacra-mea, ea are un Nokia 3310.
NOU
Și Tim
NOU
Eu, sunt mai amarata
NOU
Transcende*
NOU
Cetin, ești haios cu traficul mobil. Îți spun eu cum gândesc clienții mei (și potențialii clienți), indiferent că-s români sau nu: „site-ul se încarcă repede, nu contează că are 10Mb”. Sau „Dacă te uiți la un film pe youtube faci același trafic”. Sau „Nu contează că are 15Mb, e pe CDN”. Etc.
Clienții români au pregătită și replica „suntem în România, avem cel mai rapid internet din lume!”. Da, îl avem dar nu toți au RDS, nu toți au conexiune fixă.
Și aici vorbim de site-uri care vând ceva concret și direct (i.e. magazine online), nu bloguri.
Acum aproape trei ani am făcut un fel de analiză a magazinelor online românești. Intră acolo și te minunează.
NOU
Partea de endorsment mi se pare eronata. Endorsment face o persoana publica, nu un scriitor care e cunoscut dupa nume si cam atat. De exemplu Hagi poate face asta, Cabral poate, Esca. Insa ma indoiesc ca un brand ar vrea sa fie asociat cu Cartarescu sau Coelho. Personal cand vad genul ala de imagine a unui brand pe bloguri mi se pare o chestie subiectiva si nu pot sa iau in calcul opinia autorului.
Mai iute cred ca da roade asocierea cu un domeniu unde autorul sa aiba un cuvant de spus: colega de blog era f serios in camere foto inainte (si probabil in nici 5 ani o sa fie in bricolaj) iar tu erai in vacante. Daca iti citesc blogul si rezonam cumva in pareri in general atunci m-ar interesa parerea ta sincera intr-un domeniu unde ai ceva experienta si ai testat niste lucruri, nu doar sa stiu ca ai abonament Vodafone, te incalti in Nike si te dai cu gel de par Lacoste.
Probabil ca viitorul este afilierea nisata oarecum.
NOU
Intrebarea e: tu ii trimiti 6% lui zoso?
Adica sunteti sogori pana la capat?
NOU
până ieri eu n-am știut că există așa ceva
www.milliondollarhomepage.com/
NOU
Oi face tu reclama doar la Vf, insa cred ca lumea te tine minte ca tu esti ala caruia ii plac micii de Selgros…
NOU
Eu sunt unul din cei 193 de pe feedly. Cantitate neglijabilă..
NOU
Și eu sunt fidel Vodafone. Înainte nu eram, dar m-au sunat chiar ei, de la campania de fidelizare. Deci m-am simțit extraordinar: îți dai seama, să mă sune pe mine, un nimeni, ditamai compania Vodafone? Și m-au întrebat dacă vreau să fiu fidel. Cică am abonament de coișpe ani, și dacă rămân la ei îmi mai dădeau și un telefon moka și o tabletă cu Android la super preț preferențial. Am refuzat telefonul, deja am un telefon, ce să fac cu altul? Insista aia la telefon, că nu vreau totuși telefonul? Zic nu, femeie, am deja telefon, ăsta de pe care vorbesc! Ce să fac cu el? Până la urmă a rămas că dacă mă răzgândesc pot sa mă duc oricând la orice magazin Vodafone să iau un telefon. Nu m-am dus, dar dacă mi se strică telefonul e bine să știu că am un backup.
NOU
Esti slab, mie mi-a venit la usa o don’soara parfumata. Cica are o oferta de nerefuzat pentru mine, de la erdeesh.
Era nevasta-mea acasa asa ca i-am inchis usa in nas. Si acum stau si ma intreb: oare ce o fi avut de oferit?
NOU
Cred că mă mut la RDS, UPC a devenit brusc neatractiv.
NOU
Eu am o singura problema cu asta. Prea multi designeri incearca sa-mi bage mie pe gat in varianta desktop un site facut special pentru un ecran mic de telefon mobil.
La 1920×1080 am spatiu destul sa accesez mai multe stiri/informatii in acelasi timp. Sub-redditul de Technology in varianta desktop e o varianta foarte buna din punctul meu de vedere:
www.reddit.com/r/technology
2 coloane, reverse chronological/popularity order. Numa bine.
In schimb cand un site imi trantese 2 imagini mari, practic imi da acces doar la 2 stiri pe acelasi ecran de 1920×1080. imi vine sa-l strang de gat. Mersi ca irosesti absolut tot spatiul ca si cum as avea un ecran cu latimea de 480 pixeli. La loc, stai jos, nota 2!
Paradoxal, aceasta “optimizare” au dus-o la extrem si pe varianta de mobil, in special Youtube:
cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2014/07/youtube.jpeg
De la acces instant la 6 videoclipuri am ajuns sa am acces doar la maxim unul, dupa care trebuie sa dau scroll scroll scroll sa ajung la celelalte. Totalmente ineficient.
Sa adaugam si imbecilitatea cu infinte scroll? Oricine isi implementeaza asta pe site in varianta desktop ar merita o lopata dupa ceafa.
Legat de reclame si trackere, partea importanta e trackerul. Forbes si Wired iti dau mesajul “Dezactiveaza adblock” si cand il ai dezactivat, dar ai activ pluginul de securitate “NoScript”. Nu, nu imi voi dezactiva securitatea pentru a-i vizita. Pe mobil in afara de Ghostery standalone sau Firefox cu pluginuri nu prea ai ocazii sa te protejezi impotriva acelor reclame si trackere invazive. Iar la modul in care industria de advertising incearca sa dea vina tot timpul pe utilizator, nu vad cum vor iesi din impas prea curand.
digiday.com/publishers/swedens-publishers-gearing-block-ad-blockers/
www.theguardian.com/media/2016/mar/22/french-news-sites-block-the-adblockers-telling-readers-to-uninstall-or-lose-access
Dap, asta e strategia lor, hai sa cheltuim resurse sa-i demonizam pe cei care folosesc adblock, nu cumva sa folosim noi resurse pentru a livra reclame si trackere mai putin invazive. Nicio sansa de evolutie pentru site-urile de mobil nu vad intr-o asemenea situatie.
NOU
pe min3 ma dispera tolontan, cu siteul ala dement…