Domnul Președinte Georgică Simion, omul de AUR al româniei, acel Goldenmember de care avem nevoie, dar nu îl merităm, s-a gândit că ar fi un moment de AUR pentru el să căpușeze și manifestațiile transportatorilor și ale fermierilor. (ca idee, fermierii au, ca revendicare, ca ANAF să nu îi mai controleze atât de drastic când iau împrumuturile subvenționate de stat. A, și da, să nu mai dăm drumul să treacă prin țară grâu din Ucraina, că altfel se ieftinește dreaq pâinea. Transportatorii chiar au revendicări realiste și serioase, dar domnul ministru Grindeanu le-a transmis că muie, trebuie să meargă la film, mai vorbim luna viitoare, chestie absolut reală).
Anyway, se pare că băieții cu revendicările, deși sunt în furci cu Cioracu, nu sunt neapărat și fani ai domnului Președinte Heterosexual George Simion, pentru că l-au trimis la plimbare cu un șut în mizdă și cu rucsacul în spate. Urât, urât, nu știți pe cine ați refuzat, băieți.
Bine, omul n-are nicio treabă el e acolo, în miezul acțiunii, alături de Șoșoacă, împrăștie mirosul de porc.
NOU
protestatarii sunt capitalisti, nu atarnatori auristi.
NOU
Bine, că din toate vămile unde să-și plimbe protestul au ales fix Siretul. Îmi aduce aminte cumva de Polonia…
NOU
au blocat la sursa problemei, nu ”au ales”, daca blocau stamora-moravita nu avea sens.
NOU
Ce revendicari serioase au transportatorii?
Chiar le tot caut, ca alea de le-am auzit mi se par aberante, demne sa incurajeze haiducia, gen sa nu mai cantarim, sa relaxam toleranta la greutate, sa nu mai aiba gps, asta in timp ce in tara intra tone de deseuri. Astea nu sunt revendicari serioase.
Mie mi se pare o uber fenta toata treaba. Adica PSD, mafiotii sinistrii ai sindicatelor din toata tara sunt prinsi in fault acu cu 6 luni inainte de alegeri? Astia nu stiu cum sa fuga de la guvernare in opozitie, ca de obicei, inainte de alegeri.
NOU
Simion acasa! Simion acasa!
NOU
Si cu scroafa de lanț.
NOU
…și motorină gratis, și să intre în Schengen terestru cu efect imediat, și să se anuleze toate verificările antifraudă, și ratele, și să conducă tractoare cu B-ul… Ce circ trebuie să fi fost ședința aia… Sunt curios, motorina consumată ca să blocheze toate benzile de pe DN-uri este decontată prin APIA tot din taxele noastre ca fiind utilizată pentru agricultură? Nu de alta, dar în toate țările europene agricultorii sunt asistați social ca să nu se prindă populația că costul real al mâncării este prea mare și să înceapă să taie capete ca în Parisul lui 1789.
NOU
Deconturile alea ale APIA sint praf in ochi. Prin alte țări motorina pentru agricultura nu poarta accize si e colorata diferit (ca daca te prinde cu ea in bembeu platesti amenzi cit nu face) si asta nu de ieri sau alaltaieri. ITP pentru utilaje de brazdă? De ce?
NOU
E prima lovitură de imagine în an electoral. Și cu puțin noroc nu va fi ultima.
NOU
Transportatorii vor să fie plafonat RCA. Dar numai pentru ei.
NOU
Pai cei care merg cu BMW X6 la mall de ce au nevoie de RCA mic?
NOU
Spre deosebire de ITstii romani ce isi doreau ca toti cetatenii romaniei sa fie scutiti de impozitul pe venit. Ah stai…nu s-a intamplat asta.
NOU
nu va mai aruncati la toate dezinformarile, principala revendicare lor este sa evite falimentul.
NOU
faptul ca au curs cerealele din ucraina fara sa fie vandute in romania a dus in mod evident la o scadere a pretului in romania. faptul ca sunt mecanisme care fac ca livrarile catre romania sa fie strict sub control a dus in mod natural la felurite metode prin care cereale ieftine sunt cumparate intr-o veselie de catre procesatorii romani. asa ca rezultatul direct este ca painea nu este mai ieftina, fermierii primesc mult mai putini bani pe productie mult mai scumpa iar procesatorii (ulei faina si paine) se fac mai multi bani. faptul ca fermierii sunt in prag de faliment pentru ca ratele s-au triplat, costurile s-au dublat, salariile s-au marit, preturile cerealelor au scazut, in mod evident nu este o problema pentru nimeni in afara de ei.
NOU
Fara sa fiu un specialist, situatia o vad cam asa:
1. Fermierii romani vin dupa un an extrem de secetos, mai ales in sud, est si nord est, adica o buna parte din zonele importante de productie in domeniu.
2. Preturile ingrasamintelor, care au o pondere insemnata in costul de infiintare al unei culturi, au avut niste fluctuatii foarte mari (+300% in 2022).
3. Concurenta neloiala cu marfurile din Ucraina. Da, la nivel declarativ Romania este tara de tranzit pentru grau, orz, porumb etc provenit din Ucraina, doar ca nu. De altfel, nu e vorba de moral sau nu, acele marfuri nu se supun normelor europene.
4. Avand in vedere situatia tot mai precara a fermierilor, dar si efectul inflationist, bancile acorda tot mai greu credite acestui segment.
5. Nu mai vorbim de subventii care sunt o gluma proasta in comparatie cu cele din Franta sau Spania, de exemplu.
Stiu ca toti cunoasteti pe cineva care cunoaste un fermier care stie un alt fermier care nu isi mai poate lua ultimul model de BMW. Dar, la nivel macro, vorbim de un sector destul de afectat. In Franta era razboi pentru mult mai putin, acolo au blocat literalmente Parisul doar pentru ca se dorea o diminuare a unor subventii cu 20%.
Eefectele unor falimente in lant sunt greu de estimat, dar cateva sunt usor de intuit:
– Pretul alimentelor va exploda. Nu pe baze reale cum nici acum pretul la paine, de exemplu, nu se justifica. Pretul la grau este mai mic decat in toamna lui 2022, ca sa vorbim de principalul ingredient.
– Terenul este o resursa finita si ponderea detinatorilor nationali va scadea. Sunt putini fermieri romani bine capitalizati si gata sa preia terenurilor celor care intra in faliment sau insolventa. Marii proprietari arabi, italieni sau olandezi abia asteapta o astfel de oportunitate. Nu are legatura cu “nu ne vindem tara”, agricultura este sau ar trebui sa fie unul din sectoarele strategice.
Ma opresc aici, ce voiam sa spun este ca situatia nu e chiar roz, cum probabil nu e roz nici in alte sectoare.
NOU
nu am zis ca nu au probleme, am zis ca revendicarile lor sunt penibile.