Consiliul Național al Cinematografiei împroașcă anual cu milioane de lei în realizatorii rromâni de filme. Anul ăsta spuma a luat-o filmul cu sperma melcoasă a lui Tudor Giurgiu, adică 1.635.000 lei. Din care lei s-a scos filmul care rupe sălile de cinema din rromânia. Sigur, e vorba de cultură, nu avem nevoie de rezultate, nu? Cultura spermei la locul de muncă.

În rest, când ați văzut ultima oară un film polițist rromânesc? Sau un film de acțiune rromânesc? Sau un film istoric rromânesc, dar care să nu fie făcut de Sergiu Nicolaescu și să aibă subiect regalitatea?
Vă zic eu, niciodată. Sau poate vă amintiți de Băieți buni, cu Cabral și Dragoș Bucur. Desigur, ei nu aveau sponsorizare CNC, era făcut pe banii proteveului.

Cinematografia rromânească e prea ocupată să se cace pe ea cu filme anoste și anodine, dar cu bugete demne de hollywood, pe care le desemnează drept filme necesare, de cultură. Eventual multe subiecte despre comunism, în care băgăm orice, de la avorturi cu foarfece până la dragoni verzi, oricum, crede toată lumea, doar e comunism. Pe nimeni nu interesează ce bani se scot în cinemauri, pentru că producătorii iau bani de la stat, își fac bugetul și cam aia e. Ne-am făcut datoria, am luptat pentru țară.

Măcar au închis tvr cultural, tot e ceva. Acum aștept să scoată subvențiile pentru filme și teatre. Pentru că am ajuns să avem o cultură identică cu țara. Leneșă, sictirită, nepăsătoare. Spectacole de teatru cu 10 spectatori, în care Julieta e îmbrăcată în salopetă și înjură de mamă. Cui îi pasă că nu se uită nimeni, banii vin oricum de la stat. Iar noi facem cultură.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

45 comentarii Adaugă comentariu

  1. Lasand astea la o parte, trebuie sa recunosti ca anumite cadre din film ar putea face parte, cu usurinta, dintr-unul din articolele tale cu tate. 😉

  2. #2

    ” în care Julieta e îmbrăcată în salopetă și înjură de mamă”

    hahahahahahahahah =))))))))))))))))))))))))))))))))))

  3. #3

    Nu stiu despre filme, dar despre teatru pot sa spun ca faza cu Julieta in salopeta este cate se poate de reala.
    Acum ceva ani, in Craiova, vin niste prieteni la mine: “Hai la teatru, ca e Romeo si Julieta, premiera, regizor grec & shit”. Si ne-am dus. Pe drum ii ziceam in gluma sotiei: “Parca vad ca teatru modern, 2 scaune in mijlocul scenei, fara costume speciale: Arta!”. Si cand a inceput piesa, ce sa vezi? Decorul era format din 6 scaune, iar Romeo era imbracat in trening, se scarpina la coaie si avea un telefon mobil legat de gat. Julieta, exact cum ai zis, in salopeta de blugi si cu limbaj de mahala. Dupa cel mult 20 de minute de spectacol penibil, m-am ridicat si am plecat impreuna cu sotia la un alt act de cultura, numit “terasa cu bere” care mi-a produs mult mai multe satisfactii intelectuale. Dupa vreo 30 de minute ma trezesc cu un sms de la unul din prietenii ramasi in sala: “Ba, astia au dat-o in softporn. Julieta alearga de nebuna prin sala in tatele goale”.
    Asta nu ar fi nicio problema, tetru modern, cine-l accepta, bine, cine nu, se duce la bere. Problema este ca sala era plina de elevi de maxim clasa a IV-a, ca asa s-au gandit cei de la TNC, ca e o piesa potrivita pentru micuti si pot vinde bilete in scoli.

    • #4

      Am fost la “visul unei nopti de vara” la Comedia Franceza in paris. Piesa de Shakespeare in teatrul lui Moliere….decoruri?…lipsa, doar o panza neagra, costume?…lipsa, doar colanti si bluze negre pe actori care tineau tot timpul piesei in mana o scandura pe care era desenat costumul pe care ar fi trebuit sa il poarte. Sala plina si nu a plecat nimeni, biletele…in jur de 50-75 de euro. Nu mi-a placut insa ideea e urmatoarea: Daca pui in scena, ca regizor, piesa mot-a-mot din scriitor si pastrezi totul exact cum a vrut autorul asta va face si regizorul concurent si altii si altii si nu vei putea iesi niciodata in evidenta. Probelma teatrului este ca piesele sunt aceleasi peste tot si nupotiiesi ca regizor in evidenta decat modificand ce a scris autorul si punand in scena uneori tembelisme.

  4. #5

    Orice film romanesc ar fi nu ar avea succes pt ca romanii sunt niste frustrati care doresc sa fie americani, englezi, francezi, nemti, numai romani nu. orice e romanesc e de kkt. Muzica romaneasca e cantata in engleza, iar cine canta in romana nu are succes. Actorii romani primesc laude daca joaca in cacaturi de filme de duzina americane, dar nu ii baga nimeni in seama cand joaca in filme romanesti, sau mai bine zis ii cauta ziaristii gratis daca joaca in productii straine in timp ce pt productiile romanesti trebuie sa plateasca articole. Masinile romanesti sunt de rahat desi sunt la fel ca niste Hyundai-uri sau Fiaturi, dar romanul apreciaza rahaturtile coreene si detesta produsele romanesti…etc…etc…Orice e strain e din start mai bun decat ceva romanesc. In concluzie poti sa faci o capodopera romaneasca ca un film de 2 lei american va avea mai mult succes.

  5. #6

    Dar produsele romanesti, multe dintre ele, chiar sunt de rahat! Pot sa numar pe degetele de la o mana filmele romanesti bune facute de dupa 89: pe primul loc e „Filantropica”, urmat de „Restul e tacere”. Mai completati voi lista ca nu cred ca mi-a mai placut ceva.

    • In afara de cele spuse de tine, cu riscul de a mi-o lua:4,3,2,1, Balanta, Boogie, Marfa si banii… Ah, da. poate si Asfalt Tango. Cam la atit ma pot gindi in momentul asta. Sincer, ma bucura ca ai mentionat Restul e tacere. Un film foarte bun, si foarte bine jucat.

    • Adrian Popa » cutremurator film

    • #10

      arhi- pana sa devina cutremurator, m-am kkt pe mine de ras…

    • #11

      geretus » dude, cand realizezi ca faza e ABSOLUT REALA si ca satul respectiv exista…se duce dracului orice urma de ras…

  6. #12

    Romanii apreciaza adevaratele filme/spectacole romanesti.
    Teatrul National are multe spectacole absolut extraordinare, nu ma apuc sa le enumar deoarece ar fi prea multe (desigur dupa parerea mea)
    Dar incearca de exemplu sa prinzi bilet la Egoistul si o sa te convingi.
    Dar acolo pe langa subventia de la Primarie trebuie sa fie si ei rentabili asa ca au fost nevoiti sa fie atractivi.
    In ceea ce priveste alocarile de la CNC, acolo e simplu si politic 🙂
    Mai sunt si 1-2 exceptii care intaresc regula, Politist adjectiv fiind cea mai notabila. Dar cam 90% din bani pleaca romaneste ( relatii/interese)

    • #13

      Egoistul cred ca are ani buni de la premiera… Eu l-am vazut acum cel putin 5 ani…

  7. #14

    Filmele despre comunism sunt sursa de premii (vezi celebrul “4 luni, 3 saptamani…”) si nu e un exemplu izolat; orice film despre ororile istoriei va benefia de publicitate imensa, buget consistent si premii. Sa ne gandim cate filme despre holocaust au avut parte de PR imens si castigat Oscaruri 😀 si cati actori jucatori in filme despre holocaust au castigat Oscaruri pentru best leading role 😀

    • #15

      Ingrid » problema e ca in romania NUMAI filme despre comunism se fac.

    • #16

      Asta cu melci nu e despre comunism. Mai corect ar fi sa spunem ca in Romania nu se fac decat filme despre mizeria umana, pre sau post ’89. Toti regizorasii vor sa dea tunul la Cannes dar unul nu s-ar baga sa faca un film comercial dar gustat de popor.

    • #17

      Toate filmele romanesti de succes au fost vazute pe PC nu in cinema. Restul e tacere(filmul cu cel mai mare buget din Romania) a fost pe locul 3 in box office-ul romanesc in weekendul premierei dupa un thriller SF no name si un film de desene animate, adica dupa asta: www.imdb.com/title/tt0489099/ si asta: www.imdb.com/title/tt0760329/ . Majoritatea gandeste asa: “De ce sa dau 25 de lei sa vad un film romanesc cand pot sa dau 25 de lei si sa il vad pe Butler sau Clooney sau vreo parasuta de la Hollywood?” Romanii nu apreciaza ce e romanesc…zici de teatru?!…pai apreciaza teatrul in sine, nu pt ca e romanesc. Daca ar fi alaturi de TNB un teatru in limba franceza sau Engleza, fara subtitrare, ar fi plin si multi ar migra de la TNB catre acela. Asta vara a fost o piesa in engleza in Piata G. Enescu…a fost full si nu cred sa fi inteles lumea de acolo mai mult de 50% din text si asta in cel mai fericit caz(a fost engleza britanica si in stihuri Shakespeariene de e greu sa intelegi si in romana), insa toti au fost incantati de stateau si in picioare pe 3 randuri pt ca era o piesa a teatrului Globe din Londra…era fitza!

  8. #18

    da, ca sunt mult mai bune cele americane cu bugete de sute de milioane in care se propovaduieste mediocritatea si spiritul national.

  9. #19

    au existat si filme romanesti bune, dar sa nu exageram, industria filmelor de mana a doua sa le zicem este destul de mare si totodata nesemnificativa. Cine ar plati sa vada o productie de acest gen?… nu vreau sa supar pe nimeni, dar nu orice film romanesc e totodata bun, asa cum nu orice film super premiat e neaparat pe placul publicului. Am vazut destul de multe filme romanesti in ultimii ani si nu mi-a placut niciunul in mod special… asta nu inseamna ca nu e niciunul bun, doar ca nu sunt pe placul meu, sub nici o forma nu as fi platit sa vad unul si nici pe viitor nu cred ca am sa platesc. Articolul scris de Arhi e unul super realist, se investesc bani publici pentru a face filme, nu conteaza cum sunt ele, ce profit genereaza…. se spala bani la greu, bani publici…

  10. #20

    imi cer scuze ca mai scriu un comment, e dupa ce am citit celelalte comentarii :D… adevarul e ca pe langa miile de injuraturi si povesti aiurea, majoritatea filmelor facute in Romania sunt dezvoltate pe o idee sublima, o idee care nu e neaparat buna, nu e neaparat exlicabila, dar care prinde 2,3 … 100 de hipsteri, care “o inteleg” si care declara dupa ca e cea mai buna idee. Trebuie sa intelegem odata ca orice film, orice melodie trebuie sa se poate monetiza, trebuie sa prinda la public, trebuie sa scoti profit in urma ei… a se vedea cazul filmului John Carter de la Disney…. nu poti sa investesti bani in filme si sa nu scoti profit, nu mai sunt bani… e criza. Momentan regizorii romani sunt ca acei cantareti care se declara underground… sunt underground nu pentru ca au ales asta, pentru ca nu sunt capabili sa fie comerciali… Vreau sa vad pe viitor un film romanesc care sa umple cinematografe… nu vreau filme cu idei pe care nu le intelege nici regizorul, dar totusi pentru unii sunt super idei…. PS> Mai e mult pana sa ajungeri Tarantino, mai e mult pana sa umpleti o sala doar cu ajutorul numelui vostru… Prima data trebuie sa faceti bani, sa regizati filme care sa aduca profit pentru a putea mai apoi pune conditii si dezvolta idei … altfel sunteti doar niste regizori nesemnificativi care mai castiga cate un premiu pe ici colo, premii care chiar nu conteaza in multe cazuri

    • da de unde ”orice film trebuie sa prinda la public”… plus ca sunt mai multe tipuri de public. studiourile, producatorii, regizorii, actorii etc. se baga la filme ”populare” ca sa faca bani si accepta sa-si reduca profiturile totale investind si in filme de arta, care initial, in maj.cazurilor, aduc pierdere. zic ”initial” pt ca, daca te-ai implicat intr-un film de genul celor care iau premii sau participa la cannes si la oscaruri(ca nici majoritatea celor ”de oscar”nu-s succese de box office) ulterior castigi pe partea de prestigiu, de imagine, la cei care trag sforile. ceea ce o sa se vada pozitiv si pe partea financiara. e plin de actori, regizori etc. de succes-financiar care si-au facut intrarea cu filme de arta.

  11. #22

    Restul e Tacere – Regia Nae Caranfil.

    ti-l recomand cu cea mai mare placere in asa fel incat sa iti treaca dezgustul gunoaielor de genu “eu cand vreau sa fluier imi vine sa ma cac”…

    si in general cam tot ce a facut Caranfil e bun

    • pe mine ”restul e tacere” m-a plictisit. mi-a placut mai mult ”eu cand vreau sa fluier, fluier”. asta e, nu ma mai distreaza chestiile superficiale.

  12. Intamplator sau nu, in ultimile 3 zile am vazut 3 filme romanesti, ceea ce n-am mai facut de multa vreme deorece ma enervau groaznic.
    “Dincolo de America” – evident cu comunisti, stereotipuri, prostii – totusi comercial si “comestibil”
    “Calatoria lui Gruber” – subiectul ca subiectul dar binisor realizat
    Ultimul, “Legiunea Straina” – oripilant, un fel de “Las Fierbinti”, nu am rezistat decat 30 de minute.

    De departe dupa mine “Restul e tacere” e cel mai frumos film de dupa revolutie, urmat de “Filantropica” si ” E pericoloso sporgersi”.

    As dori sa vad si “Dupa Dealuri” si un film romantic (2012), ceva cu o grecoaica, i-am uitat numele (poate ma ajuta cineva!), dar slabe sanse ca nu ruleaza mai mult de 2 sapt in cinematografe.

    PS: Am vazut pe un site ca “Dincolo de America” a avut un numar total de 1100 spectatori in cinema iar ” Calatoria lui Gruber” vreo 1800…si asta spune totul!

  13. #25

    I as contrazice pe cei care spun ca oricum romanii nu s ar uita la filme romanesti pentru ca avem mentalitatea preconceputa ca tot ce e romanesc e de rahat. Exemplu : Baieti buni – Pro ( la fel de bun si poate peste anumite seriale din US ) , Furia… si sa nu uitam ca in 2002 am fost in stare sa facem Filantropica… asta spune multe despre posibilitati.

    • #26

      Filantropica nu ar mai avea succesul de atunci acum. In 2002 se canta la Atomic TV in Romana, nu era decat un Cinema Multiplex in toata Romania, capsunarii inca nu incepusera sa plece, euro aparuse de 1 an, se fabricau dacii 1410 la Pitesti, nu exista FaceBook…etc. Nu uita ca Filantropica, un film excelent, a fost totusi acum 10 ani. Acum 10 ani se prindea HBO cu decodoare in cutii de ness, iar pe internet se statea pe mIRC. Multe s-au schimbat in 10 ani…

  14. Mie mi-a placut foarte tare Crulic….

  15. #30

    mie imi place silviu purcarete la teatru. cea a facut cu teatrul national stanca din sibiu cu faust si calatoriile lui gulliver este senzational. vezi si premiile de la festivalul de la edingburgh. teatrul romanesc este absolut top in europa.
    si la film e la fel. premiile de la cannes in ultimii ani o dovedesc.
    subiectele filmelor sint irelevante… ce conteaza este performanta la nivel international. parerea mea este ca bugetele alocate sint inca mult prea mici comparativ cu ce performante s-au obtinut.
    avem multe talente in teatru si film care merita sprijinite si sustinute.

    • #31

      vezi ca silviu purcarete a facut un film anul asta!primul sau film!
      si este foarte bun.se numeste “Undeva la Palilula”.

  16. 2 filme politiste romanesti ar fi “Contra timp” si “Contra timp:Fara scapare”,(2008-2009).

  17. #33

    Contratimp ala, mare porcarie; la fel si Las Fierbinti. Si daca va aduceti aminte in ce hal ajujnsesem ca la un moment dat am avut un film romanesc cu manelisti…cum dracu se numea…daca asta se cere, asta le dai.
    Oricum, subscriu la un comentariu de mai sus. Nea’ Horatiu a dat dovada ca se poate cu Nunta Muta; da frate, poti sa faci si ceva frumos, tragi-comic daca vreti. A da, as mai recomanda Amintiri din Epoca de Aur….cred ca singura comedie la care am ras cu gura pana la urechi.
    Numai bine.

    • ce face pro tv acum e zero barat. in comparatie, vacanta mare cu leana si costel si garcea de acum 10 ani e de tvr cultural(RIP)

  18. #35

    Arhi am mai avut “filantropica”-care mi-a schimbat mult conceptia despre cersetorie, california dreamin-care e facut intr-un stil aparte ,boogie-interesanta dialogul ,portretul luptatorului la tinerete…..ar mai fi ele cateva

    • la portretu luptatorului…nu mi-a placut ca vorbeau toti cu accent de bucuresti, desi personajele erau ardeleni cu facultatea si liceul facute tot in ardeal. bine, sa zicem ca nu trebuiau sa vorbeasca cu accentul locului, dar se pare ca actorii astia mai tineri nu mai sunt in stare sa vorbeasca romana aia ”neutra” pe care o vorbeau actorii mari. in comparatie, ascultati-l pe iures, de exemplu.

    • #37

      Portretul luptatorului la tinerete: idee interesanta, scenariu slabut, regia destul de slabuta, jocul actorilor mediocru. Parerea, mea, caci na, everybody is a critic… Putea sa iasa ceva mult mai bun din film.

  19. #38

    Un film romanesc bun nou este “Toata lumea din familia noastra”!
    pot sa spun ca sunt un fan al filmelor romanesti noi!le-am vazut cam pe toate :).sunt bune,exceptandu-le pe cele ale lui Sergiu Nicolaescu sau filmele facute de Media Pro

    • #39

      Exista si filme Media Pro OK, zic eu… California Dreamin zic eu ca a fost unul dintre ele. In rest, de acord, filmele lui Sergiu Nicolaescu… Numai ca vezi tu, cind eram eu tinar, productiile noi din strainatate nu prea ajungeau pe la noi decit foarte rar. Filmele romanesti cele mai multe erau despre partid si stat, despre realizarile epocii de aur, cele cu adevarat bune erau fie puternic cenzurate, sau, daca indrazneau sa critice intr-un fel regimul, erau rapid scoase de la difuzare, daca se intimpla sa ajunga in acea faza. Singurul care nu avea niciun fel de probleme la finantare, (atunci ca si acum, probabil) era Sergiu Nicolaescu (usa cbinetului 2 – pentru cunoscatori – ii era in permanenta dechisa). Avind fonduri importante, plus participarea “voluntara” a armatei, pentru figuratie, mijloace de transport, consultanta, etc, iti dai seama ca, filmele realizate de el erau ceea ce astazi s-ar numi niste super-productii. Si in lipsa de altceva, umpleau salile. Lasa ca programul la TV era de maximum 6 ore pe zi (2 dimineata si cam 4 seara, daca mai imi aduc bine aminte).
      Si cum sa-ti spun, cind esti tinar, te impresioneaza ineptiile debitate in filmele alea, le vezi cu alti ochi.
      Urmarind ultimele lui productii (nu toate), m-a umflat rasul. Si plinsul in acelasi timp, intrebindu-ma cum am putut fi prostit sa le cred la u moment dat filme “bune”… E drept, atunci cind se intimpla asta aveam 13 – 14 ani…

    • @dufu
      io am parinti care-mi ziceau ca-s proaste 🙂

    • #41

      @M.: pai vezi? Acelasi lucru il spun si eu acum…Iar parintii mei nu prea mergeau la filmele lui Sergiu Nicolaescu…

  20. #42

    cred ca se face o comparatie fortata intre industria filmului de la noi cu cea americana. noi, nu avem industrie a filmul. Aveam… acum nu mai avem.
    Filmele de care pomeniti, cele de arta, exista peste tot in lume. Nu sunt facute pentru publicul larg nicaieri in lume. Problema e ca noi nu avem o industrie care sa faca filme comerciale comparabile cu cele de la Hollywood.
    Chiar si bugetul pentru Oameni si melci, e minuscul fata de bugetele filmelor americane mainstream….
    Avem cateva filme mainstream foarte reusite ( Filantropica, Restul e tacere) insa facute cam toate de Nae Caranfil dupa revolutie. El e noul Sergiu Nicolaescu, cu diferenta ca nu dispune de bugetele pe care le avea Nicolaescu si prin urmare scoate un film la cativa ani nu cateval filme pe an…
    Aaa… si mi se pare mai mult mai bun ca regizor decat Nicolaescu 🙂

    • #43

      Zau asa, sa-l compari pe Nae Caranfil cu Nicolaescu… Nu stiu daca stii, dar ca pregatire “la baza” ca sa zic asa, Nicolaescu e inginer… Caranfil, cel putin, a terminat IATC-ul, la regie…
      Eu unul totusi nu-mi explic de ce inca pentru Caranfil e asa de greu sa faca rost de buget pentru un film, pe cind Nicolaescu, (inca) primeste bani de la CNC fara niciun fel de probleme pe niste scenarii de tot rahatul.

  21. #45

    ”So ravishing that you’re almost prepared to sell your soul to the devil to keep the succession of lush images coming, Silviu Purcarete’s version of Goethe’s Faust is such a seductive visual fantasia that you might not notice it has sold its own soul to spectacle. But what a mighty spectacle it is, with a series of eye-popping illusions and conjuring tricks that make you feel as if you’ve fallen into a waking dream – or a nightmare.

    It begins in a school, where Faust’s students are at work on their laptops.”
    The Guardian

    ”Măcar au închis tvr cultural, tot e ceva. Acum aștept să scoată subvențiile pentru filme și teatre. Pentru că am ajuns să avem o cultură identică cu țara. Leneșă, sictirită, nepăsătoare. Spectacole de teatru cu 10 spectatori, în care Julieta e îmbrăcată în salopetă și înjură de mamă. ”
    Arhiblog