Sâmbăta seara, 10 jumătate, prilej de zăcut în curte. Telefonul face ding.
Ding ding. Ding ding d-d-d-ding. Mă rostogolesc după el și citesc așa:
S-a încuiat al meu de la AirBNB pe dinafară, ești acasă?
Pentru context, noi aici ne mai pasăm chei de la apartamente, mașini, cutii poștale, păstorim pisici și udăm grădini, în funcție de nevoie.
Iau cheia de rezervă, ca un Guardian of the AirBNB ce mă aflu, dau colțul, identific clientul vădit agitat și-i zic un „gata, patron, se rezolvă”. Vâr cheia-n ușă, dar hei, seniorul a tras ușa după el cu cheia-n butuc. Joac-o p-asta.
Nu-i nimic, îl sun pe Meister Schlosser:
„– Domnu’ MacGyver, tot eu…”
„– Vine tata, stai liniștit.”
20 de minute și 170 de euro mai târziu, seniorul era parcat în apartament, butucul de la ușă ca nou și Meister Schlosser fericit că și-a ales meseria asta.
Ăsta a fost un caz de ușă din aia idioată care nu are clanță pe dinafară, ideală pentru AirBNB.
Există și mai rău.
Aud despre sisteme foarte bine gândite, care-ți deschid ușa când zici „salam, deschide-te” sau te recunosc după față. Sau sisteme care îți aprind toate luminile, în casă și-n piscină, când intri în cu mașina-n curte.
Citeam acum câteva săptămâni ce a pățit cineva cu mașina (foarte nouă). Dacă se duce naibii bateria de la cheie ai pus-o. Nu mai pornește, ești în câmp, eventual în afara mașinii care s-a asigurat că nu intră nimeni să-ți fure nimic. Nici măcar tu, să-ți furi căciula.
Nu știu despre voi, dar pe mine nu m-a deranjat niciodată să trag ușa după mine și să încui. N-am fost niciodată în așa hal de grăbit încât să nu am timp să deschid mașina. Nici n-am pierdut chei pentru că le pun în același loc mereu, or chei cu picioare nu s-au inventat. Încă.
Nu cumva am ajuns să adoptăm niște soluții complexe pentru probleme extrem de simple? Ce salvăm în cazul ăsta – timp, efort?
Spuneți voi, că poate exagerez eu. Iau asta în considerare pentru că sunt din ăla care plânge după butoanele de pe bordul mașinii, alea multe și grupate frumos, care fac un clic foarte satisfăcător când le apeși.
Uite așa, ca la BMW E24 din ’85 pe care o să și-l ia drk:
NOU
Sunt curios ce model de masina este. In general poti deschide si fara baterie la cheie. Ori se lipeste cheia undeva si primeste chipul curent (la Tesla) direct de la masina ori alta metoda.
De exemplu la Skoda poti sa dai jos un capacel situat in dreapta manerului si o sa ai un butuc, nu e nevoie de baterie. De pornit o pornesti lipind cheia intr-un punct anume in bord, chipul primeste curent (sau un camp electromagnetic ceva) de la masina.
NOU
Cred că autorul se referea la scenariul în care rămâi fără baterie la mașină, nu la cheie.
Într-adevăr, cum ai zis și tu, majoritatea mașinilor clasice au un capac la clanța de la ușa șoferului și acolo ai un butuc clasic. Asta te ajută să intri în mașină ca să poți deschide eventual capota, dar cam atât. Hayoanele au în general încuietori electro-magnetice (la astea mai ieftine) sau sunt direct cu deschidere electrică (la alea mai scumpe). Dacă ai ceva în portbagaj (gen, nu știu, zic la întâmplare, cablurile de dat curent) e bine să fii norocosul care are hatchback/break ceva, că dacă ai sedan acolo rămân.
Nu știu cum e la astea electrice cu aplicații pe telefon și altele. Dar mă aștept să ai și o cheie fizică cumva. Dar, da, dacă o ții acasă ar putea apărea o problemă.
NOU
Si eu sunt curios. La toate poti desface cheia si scoti o lama cu care deschizi usa manual. Si pentru alea cu buton de pornire, lipesti cheia de buton, chiar cu bateria desfacuta si merge.
NOU
Am luat premul de azi la categoria “Am fost un dobitoc!”, dar, na, nu-mi băusem cafeaua. Da, autorul zice de bateria de la cheie, nu de bateria mașinii.
Cred că a fost doar neștiință din partea celui care a pățit-o, că de obicei lipești cheia în diverse zone și merge, chiar dacă n-are baterie.
NOU
@Eugen, nu ai fost dobitoc, fix despre asta ziceam: sisteme complexe versus cheie clasică.
Am scris mai jos cum e la Porsche (vezi răspunsul de la comentariul lui zidanne). Metoda simplă nu e în manual, am verificat.
La Mercedes ai o lamă (skeleton key). O scoți din key fob. Trebuie să desprinzi un capac, care de asemenea sare-n morții lui, abia atunci dai de bututc.
Ca să pornești mașina, trebuie să pui cheia în al doilea suport de pahar.
Am văzut și versiuni în care bagi cheia-n ușă, rotești spre stânga, apoi trebuie să tragi de mâner de trei ori până la jumătate și o dată până la capăt.
NOU
@Eu… gen: Nu se referea la bateria de la mașină, ci la aia de la cheie. Specifică textual asta în articol. Dar indiferent care baterie se termină, ai și o cheie fizică cu care poți descuia ușa.
NOU
Frati romani, va multumesc, am scapat de o grija. Am verificat ieri, scos bateria din cheie, apasat cu cheia pe butonul de start/stop, a pornit harabaia.Yay.
NOU
Nu stiu ce masina avea respectivul, dar in 99% din cazuri exista backup. Eu am pățit asta, iar la Seat (și am înțeles că la toate genul ăsta – VW, Skoda…) se desface mânerul de la ușa șoferului (e un capac care se scoate) și poți să bagi cheia să o deschizi, iar mașina pornește din buton ținând cheia undeva în dreapta volanului (unde ar fi contactul).
Fie suntem în situația 1% în care sistemul ăla nu exista, fie suntem în cea mai probabilă situație, aia în care omul nu știa că se poate.
NOU
Usile alea pe care le poti deschide din exterior doar cu cheia sunt cele mai idioate inventii. Si nu sunt noi deloc. Sunt Italia si Spania pline de asa ceva. Culmea, tot pe AirBnb am dat de ele. Chiar nu le vad logica. Te poti duce tu frumos in slapi si pijamale sa duci gunoiul, adie un pic vantul din directia gresita si gata, ai ramas ca prostul pe-afara.
NOU
Soluție de la Cetin: butuc „double penetration”, în care poți să bagi cheia de pe partea cealaltă, chiar dacă e plantată deja o cheie acolo.
NOU
@Serban, dar cand iesi sa duci gunoiul nu iei cheie dupa tine.. .asta zic.
NOU
Eu iau, că știu cât costă aroganțele astea. Ori 100+ de euro, ori amendă + bătaie de la soție, dacă o trezesc.
NOU
Contrar pararii generale, mie imi plac usile astea; imi ofera un sentiment de siguranta cand sunt singura in casa. Mi se par ideale pt cabinetele medicale, unde nu poate intra oricine vrea taman cand esti in mijlocul unei consultatii. Nu cred ca au fost gandite drept o solutie pt lenea de a mai incuia usa dupa tine la plecare. De ramas pe dinafara mi s- a intamplat de cateva ori, chiar si cu gemeni bebelusi, dar mi s- a parut intotdeauna amuzant.
NOU
Pentru airbnb proprietarii cred ca sunt ideale ca e practic ca la hotel. Doar ca na, apt. alea nu sunt gandite sa fie hoteluri, la hotel ramai inchis pe afara cobori la receptie unde e unul platit sa stea acolo, la airbnb asta-i viata, dai si pierzi o zi.
Asa e cand facem din apt. de locuit ceea ce nu sunt: cabinete de diverse tipuri, airbnburi, bordeluri, birouri pt wfh, etc. Orice activitate desfasurata din apt. de locuit (inclusiv WFH) ar trebui sa faca impozitul x50 pe respectiva proprietate.
NOU
@Serban scrie in manual ce faci in caz de baterie moarta la cheie. Dar cine mai are timp sa #RTFM?
NOU
La Porsche manualul zice să desfaci capacul din stânga bordului, de unde să scoți un instrument cu care să scoți cheia care e deja în contact (stânga volanului, jos).
După ce-ți sare căpăcelul ăla fix în morții tăi și-l cauți 10 minute, bagi key fob-ul descărcat și o pornești.
Alternativă care nu e în manual: pui key fob-ul descărcat în locul marcat, așa cum scrie pe display. Locul nu e deloc marcat și cumva trebuie să ghicești că e în cotieră, față-centru. Cumva trebuie să ghicești și că trebuie să apeși frâna până la jumătate ca să funcționeze.
Acum înțelegi de ce-mi plac cheile mecanice, cu care toată lumea e obișnuită?
NOU
De aia nu mi-am luat eu Porsche.
NOU
masina mea m-a injurat vreo 3 luni ca nu am baterie la cheie. Dupa 3 luni am schimbat-o si eu.
Dar acum, intreb si io ca omu: daca masina iti zice 3-5 luni ca nu ai baterie la cheie…nu e cazu sa faci ceva?
NOU
Ai cedat prea usor. Eu dupa 3 luni de martor in bord iau cealalta cheie din sertar. Abia cand incepe si aia sa tipe schimb bateria la ambele.
NOU
Nu știu cum faceți voi, dar eu sunt pregătit.
imgur.com/a/JmLP5ah
NOU
Una cu masini “destepte” : volvo xc90 nou cica vrea update la sistem-ok. Mai mergi ceva prin oras, ajungi la bloc si lasi masina in parcarea subterana.3 zile mai tarziu (ca in lumea civilizata nu scoti autobuzul personal in weekend ca sa mergi la mall, iti da primaria autobuz) co stati ca masina e moarta, complet, nici usile nu se deschid. Singura solutie: sunat la Volvo, pierdut o zi, dus la reprezentanta pentru “full update”+ bani, ca cica nu intra pe garantie.
Pe scurt: masina a inceput updateul, in subteran nu a mai avut semnal si a tot incercat timp de 3 zile pana a murit bateria complet. Marfa chinezeasca, aia in chestii ingineresti serioase sunt la nivel de gaina..
NOU
din unghiul ăla, zici că ai parcat BMW-ul pe balcon, să ai unde bea cafeaua dimineața
NOU
youtu.be/IKZToY-V16w?si=IPUuljNT8_eN94Vr
Ăsta îl știți? 🙂
NOU
Am incuietoare electromagnetica la portbagaj. E hatchback, din fericire.
Anyway, anul asta in mai, inainte de a pleca in concediu, portbagajul plin cu trollere, frigidere, chiuvete, masini de spalat, sifonier si alte cele. Ma urc la volan, dau la cheie, pwla.
Cat timp a aranjat nevasta-mea toate cacaturile in portbagaj (are ea sistemu` absolut si deosebit de aranjat cacaturi desi eu sunt specialistul la Tetris) au mers becurile din plafon si portbagaj care au supt bateria complet.
Presupun ca distractia o fi durat vreo doua ore fiindca sistemul neveste-mi presupune aranjatul pe greutati, marimi, stari de agregare, culori si mirosuri, ceea ce presupune bagat si scos bagajele pana se potrivesc in rahatul ala de portbagaj. Baterie de 35 de amperi, nu cea mai noua si nici cea mai incarcata fiindca masina o foloseste preponderent nevasta mea, drumuri de 3 km pana la munca si inapoi.
Am cabluri da` evident, is puse in locasul bateriei care e in …da, portbagaj.
Ala a fost momentul in care am ajuns la cunoasterea faptului ca hibridele nu folosesc bateria de mers la nimic ce presupune utilitati (gen radio, inchidere centralizata, becuri, sprit de parbriz, stergatoare sau pornire motor termic). Bateria de mers e activa si da curent doar cand termicul are starea de pornit.
Morala e sa mai cititi si voi manualu` fiindca nu nevestele o sa goleasca portbagajul daca se intampla asa ceva.
La usile de la apartamente tip AirBnb sau la hoteluri, unde exista oameni care nu sunt familiari cu mediul, efortul financiar pentru o incuietoare smart (cu coduri programabile pe interval de timp, single use sau permanent) e neglijabil.
Exista o droaie de oferte pe piata, pleaca de la incuietoare doar cu butoane pana la combinata cu butuc, pretul fiind maxim 1500 de lei si nu trebuie sa faci modificari in usa minunata de la Beyler Decor sau Porta Doors pe care a ales o nevasta dupa doua saptamani de fwtut timpul prin toate magazinele. Care usa a costat cat incuietoarea, tre` sa recunosc da` incuietoarea aia te scuteste de 170 de eur. date la nenea meseriasu`.
NOU
2014, keyless entry keyless go. Are ”yala” in portiera, are cheie fizica in carcasa cheii…dar mi-am pus problema si eu daca mi se termina bateria la cheie in camp am belit stromeleagul invartosat, nu o mai pot porni.
NOU
Da doar ca vezi tu, in functie de tara, usile pot sa fie TOATE de AirBnb asta chiar dinainte de-a exista AirBnb. Mai precis, de cand sunt in Franta, din 2001 si peste tot unde am stat, usile doar asa sunt: cu maner pe dinauntru, asa ca dac-ai tras usa dupa tine ala esti. Acu 2 situatii:
1) Daca NU ai lasat cheia in broasca si ai cumva o cheie la exterior (eu de cand am patit o data asa, las intotdeauna un rand de chei la un vecin), te-ai scos. Am mai vazut unde-am stat intr-o rezidentza de studenti un meserias care-a deschis usa cu o radiografie
2) Dac-ai cheia in broasca, e nasol, doar un lacatus (si aici dai un rinichi ca sa ti-o deschida).
NOU
in spania sunt la fel. nu ai clanta pe dinafara. in UK toate au broaste de alea care se inchid daca inchizi usa, nu ai cheie, muie. m-a costat 120 de euro lectia asta
NOU
Cel mai fain sistem de deschidere a ușii l-am întâlnit în Porto: o aplicație pe telefon. De acolo clickam deschiderea ușii de la stradă, cea a apartamentului și cea de la terasa comună, la ultimul etaj. Activat de oriunde m-aș fi aflat : copilul se grăbea la întoarcerea în apartament în timp ce eu voiam sa ma opresc la magazin? Când se afla în fata ușii îmi dădea telefon și eu “ii deschideam”. Temporizat, dacă nu intrai in interval de 10 secunde, se închidea la loc.
În aplicație era specificat intervalul de timp prevazut în contractul de închiriere, o data expirat nu mai funcționează (pentru a nu face glume următorilor clienți).
Soluție de backup in caz de telefon descărcat sau uitat înăuntru : un cod numeric dat în prima zi.