Ultima știre din domeniul economiei statului este că PSD vrea impozit diferențiat, dar îl vrea după digitalizarea ANAF-ului. Prin urmare, îl dorește undeva prin orizontul 2097 sau poate chiar 20100, ca să fie cifră rotundă și să nu bage calculatoarele mulți digiți.
De ce nu vrea nimeni digitalizarea româniei? De ce, în 2025, când în toată europa nu mai există de măcar 20 de ani genul acesta de plimbări de hârtii, semnături și ștampile, în românia încă se discută dacă e momentul oportun and shit?
În mod evident, în primul rând e vorba de locuri de muncă pentru bugetari. Am găsit o situație defalcată de pe la final de 2024.
Numărul posturilor ocupate în instituţiile şi autorităţile publice din România era de 1.300.297, cu 33.489 mai multe comparativ cu luna anterioară. Cea mai mare creştere este înregistrată la Ministerul Educaţiei. Peste 64% dintre posturile ocupate erau în administraţia publică centrală, respectiv 833.454, iar dintre acestea 616.124 erau în instituţii finanţate integral de la bugetul de stat. Cel mai mare număr de posturi ocupate se înregistra la Ministerul Educaţiei, respectiv 305.884, Ministerul Afacerilor Interne – 123.026, Ministerul Apărării Naţionale – 79.342, Ministerul Finanţelor – 24.481 şi Ministerul Sănătăţii – 17.894. În administraţia publică locală lucrau, în luna octombrie, 466.843 de persoane, dintre care 286.011 în instituţii finanţate integral din bugetele locale şi 180.832 în instituţii finanţate integral sau parţial din venituri proprii.
Deci, dacă trecem peste angajații din ministere, ajungem în administrația publică, plimbătorii de hârtii și ștampile. 647 000 de oameni. Din care minim, MINIM și sunt conservator când spun asta, minim jumătate pleacă acasă, în caz de digitalizare a instituțiilor. Și dacă intrăm și pe fișele de post ale celorlalte instituții, inclusiv educație, sănătate, interne, apărare, vom găsi cu maximă siguranță zeci de mii, la fiecare, oameni care nu fac nimic decât să plimbe hârtii de ici colo, să ceară aprobări de la colegul de birou, ștampile fancy, printat pdf-uri cu aprobări online and shit. Vă spun, cel mai probabil, în românia există între 500 000 și 1 milion de oameni care sunt plătiți degeaba, doar ca să plimbe hârtii sau să se conformeze cererilor statului de a plimba hârtii de ici și colo. Și aici includem și angajații de la companii, care nu au decât să angajeze tot felul de oameni în plus, ca să se poată ține la zi cu diverșii paper pushers din aparatul de partid și stat.
Evident, după aceea urmează furtul de bani, în sine. Dacă întreaga administrație ar fi digitalizată, fluxurile de bani ar fi extrem de ușor de urmărit, alertele automate implementate s-ar activa instant, poliția ar fi obligată să se miște în direcția asta. Cât timp ai nevoie de hârtie și ștampilă, cât timp pentru asfaltările de zeci de miliarde se cer 15 ooo de pagini de dosare, în triplu exemplar, ștampilat și parafat, după care, după ce le pierzi, cc Bechtel, aia e, lucrul s-a întâmplat, ce să și faci. Știți cum mai ard, în fiecare an, depozite cu acte pe centurile orașului? Aia e, au ars, ce să și faci, nu există duplicate.
În plus, vitele au nevoie să știe de bâta stăpânului. Nu poți avea niște oi de manevră, nu poți distruge orice rezistență psihică cu niște oameni care nu se întâlnesc cu umilința la fiecare colț de administrație în care intră. Nu știu câți dintre voi au intrat în contact cu ANAF-urile țărilor din vestul europei. Sigur, și acolo există birocrație. Dar nu de genul dosar cu șină și ștampilă, dosarele online se depun la etajul 3. Nu trebuie să umbli prin 13 locuri și să ceri aproape în genunchi, cu ochii în lacrimi, ca vreun angajat plictisit să îți acorde favorul de a-ți înscrie apartamentul proaspăt cumpărat la fericirea de a fi impozitat. Nu trebuie să umbli de nebun să afli cât ai de plată și pe unde, nu trebuie să duci copie după buletin, acte de căsătorie și divorț, contracte și intabulări, la instituțiile care efectiv le-au eliberat. Psihicul uman așa se ucide și se modelează. Cu neplăceri de astea zilnice, aplicate încet, care te fac să cedezi și să te ascunzi, faci tot ce ți se spune, numai să scapi.
PSD nu vrea, de fapt, impozit diferențiat. Pentru că o impozitare diferențiată corectă înseamnă MULT mai multe decât simplu Am decis că de mâine unii dintre voi plătesc 45% și alții mai puțin. Nu.
Impozit diferențiat înseamnă, în primul rând, stabilirea unor sume reale pentru aceste impozite, nu ca atunci când a funcționat în românia. Toată lumea plătea 47%, pentru că suma pentru impozitul minim era cât 2 beri și-o centuristă.
După care trebuie să existe un sistem clar de deduceri, așa cum există în statele de unde s-au gândit ei să ia exemplul. Oamenii ăia care câștigă mai mult au și varii cheltuieli cu care își susțin acele câștiguri, cheltuieli care vin ca suport pentru munca lor. De aceea o femeie care câștigă 100 000 are dreptul de a-și deduce cheltuielile cu bona, de exemplu. Pentru că altfel ar deveni o povară fiscală, cum e în românia.
Și capacul peste oală este că, dacă s-ar aplica corect, conform standardelor FMI, gen, sistemul de impozitare ar trebui schimbat total. În statele unde există impozitarea progresivă, impozitul lunar aplicat sumelor câștigate este la nivel minim, pentru că, evident, pentru media majoritară a angajaților, salariul lunar nu depășește câștigurile minime anuale ale bracketului de impozitare. Iar în anul următor, în aprilie, se face o regularizare a câștigurilor avute pentru tot anul și, dacă depășește anumite limite, se aplică impozitul corespunzător. Astfel, oamenii pot primi înapoi sume consistente, dacă li s-a luat prea mult impozit sau pot plăti diferența, dacă au câștigat mai mult. În românia nu există și nu a existat acest sistem. Și îndrăznesc să spun că nici nu va exista, pentru că ar fi o reformă imensă, pe care nu o vrea nimeni.
Așa că da. Pregătiți-vă de TVA 21%, pentru că într-acolo se împing toate discuțiile astea sterile. Noi am vrut, nu se poate și timpul nu stă după noi.
NOU
“În mod evident, în primul rând e vorba de locuri de muncă pentru bugetari.”
Nu. Nu vor pleca jumatate acasa. Omul care acum e referent gradul II la administratia RAPPS Giurgiu, va deveni Inspector Gradul IV la Centrul de prelucrare depuneri online al declaratiilor de transport marfuri fara risc financiar, mai pe scurt #$@%RSDFGERTASDF. Nu pleaca nimeni acasa de la stat si nu va pleca niciodata.
Banii, acolo e problema.
www.digi24.ro/stiri/economie/unde-se-ascund-firmele-de-fisc-mii-de-companii-la-aceeasi-adresa-datorii-la-buget-de-aproape-30-miliarde-lei-3272433
In momentul in care softul va spune, Boss, am gasit aici asa o adresa cu 500 de firme care au cumulat datorii de 20 meleoane in ultima luna, nu poti sa dai cancel, delete, ignore, format, fara urme.
NOU
sefu, aia inseamna informatizarea administratiei publice. sa nu mai existe acel tip de posturi. sa nu mai ai unde sa il muti.
NOU
O sa vin eu cu niste opinii nepopulare:
– indiferent de motiv, concedierea unui milion de bugetari peste noapte ar avea efecte economice si sociale- multi dintre ei traiesc in orase unde statul e principalul angajator, ar condamna familii intregi la saracie
-nici digitalizarea nu este 100 % perfecta, in ideea ca nu mai ai de multe ori interlocutori fizici, au disparut birouri, etc. Sa vezi ce amuzant este cand primesti scrisoare ca mai datorezi niste bani lui Urssaf, pentru niste venituri din 2023, ca au calculat ei gresit, si acum ai si ceva penalizare, si te certi cu roboti si interlocutori aleatori…parca iti doresti un birou fizic
-pentru o viata la nivelul statelor din Europa, sistemul de impozitare progresiv este singura solutie; chiar daca statul l-ar implementa coerent, nu ar functiona ca romanilor nu le plac regulile
NOU
da, pai digitalizarea asta e de azi pe maine, azi suntem asa, maine se anunta ca se inchide tot, s-a dat drumul la server. in rest, imi cer scuze, dar de ce trebuie sa le intretin eu familiile oamenilor care acum paraziteaza sistemul administrativ roman? de ce eu trebuie sa ma chinui, efectiv, cu un sistem decrepit si idiotic, bazat pe anii sovietelor, ca sa poata sa faca aia copii si sa aiba familii fericite cu salarii din banii mei, luate degeaba?
NOU
@Jean Luc Mélénchon, digitalizarea nu se face peste noapte si nici locurile de munca nu se vor desfiinta peste noapte.
Locuri de munca totusi se mai gasesc, sunt o multime de patroni care se plang ca nu au de unde sa angajeze oameni cu studii medii sau superioare (adica asa cum sunt majoritatea celor din administratie publica).
PS: poti sa ai si digitalizare si totusi sa patrezi si 2-3 oameni care sa rezolve reclamatiile cetatenilor.
NOU
”în 2025, când în toată europa nu mai există de măcar 20 de ani genul acesta de plimbări de hârtii”
Germania: hold my beer…
NOU
ma scuzati:))))))
NOU
Here is form BR257, please fill that in and address it via postal service to the Federal Beer Holding Department in order to be entitled to receive temporary beer holding rights. Please make sure you have a valid beer holder permit before submitting your enquiry. Any drinking is strictly prohibited.
NOU
E o legenda urbana proasta si foarte departe de adevăr. Am cuparat o casa, am mers fizic o singura data la notar, sa semnez actele de vanzare-cumparare, in rest totul a fost facut online, mi-au venit actele prin posta. TOTUL se poate face online, de la declaratii fiscale la inmatricularea masinii.
NOU
In vara lui 2006 am fost in Budapesta. La Palatul Buda era organizat un festival al berii in care nu puteai cumpara nimic cu bani cash. Trebuia sa cumperi un card al festivalului si sa il incarci cu credit. Orice tranzactie (chiar si o sticla de apa) se facea doar cu cardul si era fiscalizata.
In ce an s-ar putea introduce aceasta si la noi?
NOU
exista asta si la noi de multi ani….. la festivaluri exact sistemul asta e, la festivaluri de mancare exact sistemul asta e …… de minim 7-8 ani asa e
pentru ca organizatorul are % din ce vand participantii si asa are sub control totul
NOU
Se vede ca nu ai mai fost de mult pe la festivaluri, pe la noi, Costel 🙂
NOU
@Costel, cred ca am vazut si la noi inca de acum 10-15 ani astfel de metode de plata la diverse festivaluri.
Dar in general implementarea nu este facuta de stat, este facuta de organizator care vrea sa se asigure ca angajatii nu il pacalesc si vand totul pe baza de chitanta.
NOU
ce face nicusor cu hartiile alea semnate pe la toate televiziunile in campanie ” in mandatul meu nu va creste tva-ul ” :)))))))))
tiktokul o sa fie plin de videouri d astea. in nici macar o luna de mandat se duce dracu “garantia” lui
NOU
pai daca toata lumea voia sa il vada facand cacatul asta? cand toti va explicam coaie, nu are atributii, nu poate decide asta, e absolut irelevant. nu domle, a zis, a zis. mke. ma doare pe mine in pula de ce zice internetul analfabetilor alora.
NOU
ai 100% dreptate, si eu am spus ca foia aia semnata de el are valoarea hartiei igienice dar nu l a obligat nimeni sa semneze. cred ca mircea badea i a dat peste nas la o dezbatere si i a spus ca nu are valoare hartia aia. mi a adus aminte de faza cu dan petrescu antrenor la rapid acum + 20 de ani cand suporterii l au pus sa pupe steagul de parca d aia l au pus antrenor sau avea vreo valoare asta
NOU
oh, dont get me started cu pupatul steagului si jurat credinta, intr-o liga de sport profesionista, unde sportivii sunt vanduti si cumparati ca vitele. jur credinta echipei mele, Steaua, pana ma vinde nea Gigi
NOU
Nu incepem un pic cu contabilii digitalizarea aia? Ca ar trebui sa moara o generatie de contabili cel putin, cum ar spune Brucan daca era contabil, sa afle si ei la ce foloseste declaratia 700 si cand se depune. Nu mai vorbesc de semnaturi electronice, SPV, bilanturi aduse inca la registratura fizic sa le puna numar si sa le depuna, diferente intre puncte de lucru cu mai putin sau mai mult de 5 angajati, calcul de procente, depuneri de 150 fara procura notariala, chestii de baza. Nici nu ma gandesc cat de corecte sunt sumele din declaratii si bilanturi. Ceva pasi de digitalizare s-au facut, dar unii contabili au ramas inca in era lui ceasca din pacate. Eram baiatul de la it care activa SPV-uri si semnatura electronica in fiecare an ca Dorelele de la conta erau incapabile sa retina cativa pasi pe care trebuia sa ii faca pe net, nu vorbesc de bunavointa de a cauta si citi pe net despre asta.
NOU
pai nu e treaba lor, nu?:)))))
NOU
@Nimeni cum functioneaza semnatura electronica in alta tara. Ai buletin cu cip integrat. Ai o aplicatie legata la buletin. Semnezi. Am cumparat teren fara sa il vad si fara sa vad pe nimeni. Absolut totul online. Am mers sa beau o cafea cu notarul doar ca era obligat sa imi povesteasca chestii ca aveam limba materna mai straina dar la fata locului nu am semnat nimic, era totul deja semnat online, nu am primit niciun document ca era deja totul online, nu am mers la cadastru, primarie si alte prostii ca era deja totul online. Nu mai depun sau semnez nimic legat de taxe legat de terenul vietii ca e totul automat si e legat de celelalte taxe, adica platesc o data pt tot.
Nu e cu abonamente, resetari si taxa de protectie platita firmelor prietene pentru semnatura aia. Varianta din Romania e ceva primitiv si toti cei din IT ar trebui sa rada de aia care au implementat solutia respectiva.
Si legat de declaratii – majoritatea sunt absolut inutile. Nu le verifica si nu sunt folosite nicaieri de administratia de stat. Sunt doar instrumente de santaj si presiune in caz ca e nevoie. Si contabilii stiu asta si de asta le ignora cat pot.
NOU
“cum functioneaza semnatura electronica in alta tara. Ai buletin cu cip integrat. Ai o aplicatie legata la buletin. Semnezi. Am cumparat teren fara sa il vad si fara sa vad pe nimeni. Absolut totul online”
alta tara: Statele Baltice (Estonia, Letonia, Lituania), Austria, Portugalia, Belgia și Slovenia
Cazul tau….Austria sau Belgia? Cel mai probabil…Belgia?
NOU
Iata cum functioneaza “semnatura electronica” (nu e de fapt semnatura electronica) intr-o tara fosta comunista – Cehia. Statul a facut o aplicatie “myID” in care iti faci un cont. La final se genereaza un PDF cu datele tale, PDF pe care-l iei si te duci la posta cu el, sa verifice un angajat al postei ca datele introduse de tine sunt reale si tu esti persoana care zici ca esti (au niste atributii notariale – de exemplu poti face o procura sau o copie legalizata direct la posta cu acelasi pret ca la notar cu un pret maximal stabilit de stat la 30 de coroane, fix 6lei).
Dupa vizita gratuita la posta, ti se da acces in aceasta aplicatie pe care mai departe o poti folosi in toate sistemele online ale statului. Gata, the end. Vreau loc de parcare? Ma duc pe siteul alora care emit autorizatii de parcare, dau login cu myID si deja site-ul stie cine sunt si are toate datele mele acolo. Cer pe site autorizatie de parcare (automat si fortat doar in zona in care am domiciliul, desigur) si daca nu au deja o masina in sistem mi se cere doar numarul de inmatriculare – urmand sa verifice ei ca masina aia imi apartine si sa-mi trimita in 24h confirmarea ca e ok (asta fiind o procedura care se intampla o singura data).
Din momentul ala, orice actiune fac, orice contract pe care dau “ok” e oficial semnat de mine. Fara dispozitive hardware, fara chei USB care merg doar pe Windows, fara alte limitari. Doar acest “Login with myID” care functioneaza ca un “Login with Google/Facebook/AppleID” pe toate portalurile publice ale statului: sanatate, pensii, taxe, cadastru, etc.
Nu trebuie sa fii cetatean sau ceva ca sa beneficiezi de acest myID. Iti trebuie minim o rezidenta temporara ca locuiesti aici si atat. Foarte simplu si eficient – recomand!
NOU
”Am cumparat teren fara sa il vad si fara sa vad pe nimeni.”
Și în România la fel. Sunt unii care cumpără mașini și case fără să le vadă, și apoi se plâng de probleme. 😀
NOU
Fiidcă așa cum recunoștea mileniul trecut Silviu Brucan: „Statul este irelevant în revoluția și cultura calculatoarelor. El constituie, de fapt, o barieră, o piedică în calea ei. Aici este toată cheia rămânerii în urmă a statelor socialiste în anii ‘80. Aici este explicația faptului că aceste state au pierdut întrecerea cu capitalismul în această rundă a revoluției. Dacă în primă fază a industrializării, planul de stat centralizat a fost un instrument eficace care a asigurat un proces de industrializare rapidă, acum, el a devenit o piedică, o frână a dezvoltării de mai departe a economiei. De aici efortul din țările socialiste de a făuri un mecanism economic suficient de flexibil pentru a se putea adapta rapid revoluției tehnologice și tot de aici constatarea că reforma economică trebuie să fie însoțită de democrație politică.”
Și nu știu alții cum sunt dar eu văd șefime care s-a imbolnăvit(uneori și la propriu) după ultimele alegeri. Ăștia se plictisiseră de democrație și vor ce aveau părinții lor: stat atotputernic și o nouă nomenclatură din care să facă parte.
NOU
apropo de stat. unde am eu locul de parcare de la adp sector 6 e un copac deasupra care are o creanga rupta ( nici mica dar nici mare dar care poate sparge lejer luneta si se indoaie si tabla 100%). ploaia de acum 2 zile a rupt niste crengi si azi dimineata la 8 aud zgomot de drujba jos. ma imbrac si cobor, erau de la adp sector 6.ma duc si le explic situatia si le arat. ce mi zice ala de la adp: “aaa, pai nu e treaba noastra. noi luam doar ce e cazut jos. ce e in copac e treaba altora. trebuie sa faceti poze si sesizare online la adp sector 6”. cu o scara de 2-3 metri rezolvau problema in 5 minute maxim maxim si aveau si scara si drujba si tot. am facut poze si am facut sesizare pe mail. sunt curios daca cineva imi raspunde si cand imi raspunde
NOU
La mine la o sesizare identica (prin aplicatie eSector6) au raspuns a doua zi. In 24 de ore a fost taiata (probabil si pentru ca au gasit locul de parcare gol si au avut loc sa se desfasoare).
NOU
Pai boss, sunt in sediul unei autoritati – nu, nu lucrez la ei, doar pentru implementarea unei solutii. Digitalizare, chestii moderne, tehnica de calcul buna, birouri mari, aerisite, oameni tineri si capabili, DAR….
Totul se deruleaza pe baza de hartie. De la intrare, unde trebuie sa ai ceva hartie facuta cu ceva timp inainte, transformata intr-un referat de-al lor si aprobat si STAMPILAT de 6 persoana diferite. Rafturi intregi cu bibliorafturi pline cu … hartii. Intrebi persoana de legatura sa iti spuna un detaliu, ceva, care sa te ajute sa inaintezi cu un pas – a, nu asa, faceti o cerere. Raspunsul poate maine. Paiiii eu sunt aici, cum faceti ? Mai faceti o cerere pt urgentare. Totul se arhiveaza. Intre departamentele lor comunica la fel, ba chiar isi pun piedici unii altora. Ceva care ideal ar fi durat 9-15 zile lucratoare dureaza deja de 2 luni.
In stilul asta 2097 pare ok.
NOU
Nu ajunge TVA 21%. Tot TVA-ul colectat este de 150 de miliarde.
Gaura noastra este de 140 de miliarde.
Mai trebuie taieturi si impozite pe langa TVA.
NOU
Nush, daca solutia banala e sa se incaseze TVA la sursa – la vanzator, de ce nu se face? brusc cei 30% grad de neincasare ar disparea si cateva miliarde apar la buget peste noapte..
NOU
Păi de aia au și dat mulți vînzători faliment, că au plătit TVA-ul la eliberarea facturii dar încasări ioc sau după cîteva luni în cel mai fericit caz.
NOU
oh da, minunatul tva la sursa:))) tu faci factura, platesti tvaul si ala iti plateste peste 3 luni. sau 6. sau nu mai vrea sa plateasca. dar tu ai platit deja. ia banii inapoi
NOU
Si de ce nu ar putea fi pe baza chitantei / extrasului de cont pe sumele primite? Doar am zis “la incasare”, nu la emitere
NOU
pentru ca platesc doar fraierii?
NOU
eu nu mi-am inscris apartamentul la anaf si nici nu am de gand.
NOU
well, Romania a avut impozit progresiv pina prin 2004 si cam asa functiona: ti se lua lunar un anumit procent, iar daca aveai mai multe surse de venit depuneai declaratie de venit global si, dupa caz, primeai decizie de a plati diferenta sau ti se returnau niste bani. Eu in fiecare an aveam de luat bani.
Doar ca:
1. trebuie sa globalizezi toate veniturile – progresiv doar pe salariu este o tampenie
2. creste birocratia
Cat despre digitalizare … depinde cine o face si unde.
Am implementat chestii de informatizare la firme private si, in maxim 12 luni, nr de salariati scadea. Fix aceleasi chestii implementate la institutii bugetare ducea la noi angajari. De ce? Pentru ca inventau noi hartii si noi aprobari in locul celor informatizate.
NOU
Solutia este o taxa de solidaritate pe venitul global (la final de an). Adica se cumuleaza toate veniturile realizate lunar (salarii din functii multiple, pensii, pensii speciale, ajutoare, bonusuri, dividende s.a.m.d) si daca depaseste un plafon (ex: 50.000 euro anual) atunci se mai baga o taxa de 3% sau 5% pe tot ce depaseste plafonul. Eliminarea ajutoarelor sociale pentru cei care nu au venituri si obligarea acestora sa completeze o declaratie de avere, inclusiv pentru membri familiei (parinti, copii, bunici). Se face dosar si daca merita, atunci primeste ajutor. Altfel se taie.
NOU
mai omule, ei au risipit bani aiurea iar noi, in loc sa ii presam sa faca economii, discutam ce taxe suplimentare sa platim, ca sa poate sa ii risipeasca si mai bine?
wtf?
Vreau sa vad economii ale statului, vreau sa vad niste politruci ramasi fara feuda, vreau sa vad ANAF-ul umbland la firmele din Ciurea si abia apoi sa discutam despre taxe marite
NOU
@florin: clar e nevoie de reducerea cheltuielilor, reorganizarea bugetarilor, colectarea mai buna a taxelor la ANAF dar astia vorbesc si de impozit progresiv, TVA la 21 si alte taxe. Eu dadeam o alternativa la acestea din urma (ca ele sunt marul discordiei in acest moment). Ca idee, impozit progresiv sau TVA marit implica modificarea tuturor sistemelor informatice din Romania. Asta inseamna cheltuieli aiurea (privat + stat) care aduc pierdere la buget. Si nici nu ai garantie ca se colecteaza mai mult!
NOU
Eu în Singapore primesc un e-mail prin martie despre: atâta ai câștigat anul trecut. Asta e rata (12%). Astea sunt deducerile. Ai ceva de modificat? Dacă nu, nu fă nimic. Impozitul ți se va scoate automat lunar din contul bancar. Dacă da (ai donat ceva la parcuri, societatea istorică, etc) trimite pdfurile și ne ocupăm noi.
Când ieși la pensie ți se dă suma acumulată și noroc și cele bune, nu ne mai cere nimic.
NOU
Asta m-a lovit mai tare: ” nu trebuie să duci copie după buletin, acte de căsătorie și divorț, contracte și intabulări, la instituțiile care efectiv le-au eliberat “. Asta dupa parerea mea este umilirea suprema!
NOU
@sabotor: nu stiu in ce land sau oras mai mare din Germania esti, dar in oraselul de 50 de mii de bavarezi in care locuiesc eu, TOTUL E PE HARTIE. i kid you not.
am trimis pe email fisele medicale ale copiiilor traduse din romana in germana, tanti asistenta imi spune ca trebuie sa le duc FIZIC PE HARTIE semnate de ambii parinti.
si asta e doar un exemplu.
in Germania totul e inca pe hartie, cash is king, se foloseste faxul ca modalitate legala/oficiala de comunicare etc.
yup, 2025.